abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62308920
Het afgelopen jaar ben ik al aan het sparen geweest om een huis te kunnen kopen. Op dat moment was er nauwelijks tegen de stijging van de huizenprijzen op te sparen, maar ik heb inmiddels toch een mooi bedrag opgespaard. Op dit moment zou ik eigenlijk een huis willen kopen, maar gezien de financiele crisis, en de daaruit volgende effecten op de huizenmarkt, zie ik daar nog even van af. Het is nog niet duidelijk hoeveel effect deze crisis gaat hebben op de huizenmarkt, maar dát het een effect gaat hebben lijkt me duidelijk. Op zijn minst zullen de huizenprijzen stagneren (waardoor door inflatie de reeele prijs zal dalen), maar het is minstens zo waarschijnlijk dat de prijzen gewoon zullen dalen.

In het ideale geval zou ik een huis kopen op het moment dat de huizenprijzen zijn dieptepunt hebben bereikt. Ik snap dat het moeilijk (dan wel onmogelijk) is om te voorspellen wanneer dat zal zijn, maar ik vraag het toch maar

Mijn probleem is namelijk wat ik nu moet gaan doen: ik kan nog even thuis blijven wonen, maar als de crisis nog 1-2 jaar voortduurt, word ik daar in de tussentijd natuurlijk ook niet vrolijk van. Ik kan wel iets gaan huren, maar als het dieptepunt over een half jaar bereikt wordt, zou ik net zo goed even thuis kunnen blijven zitten.

Mijn vraag is dus als volgt: wanneer wordt het dieptepunt op de huizenmarkt bereikt? Let op: het gaat dus om het dieptepunt op de huizenmarkt, en niet per se van de economie. Tevens gaat het niet om het punt waarbij het herstel al is ingezet, maar het daadwerkelijke omslagpunt.

Wie doet een gok? (argumentatie wordt uiteraard gewaardeerd.)
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:00:52 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62308995
Over 2 tot 3 jaar met 30% gedaald. Valkuil om na 1 jaartje al te kopen.
The End Times are wild
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:06:05 #3
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_62309067
Ik heb afgelopen week een appartement gekocht...ik heb ook nogal zitten twijfelen vanwege de huidige ontwikkelingen maar heb uiteindelijk toch besloten om het door te zetten omdat er volgens mij geen realistische voorspelling te maken valt over de invloed op de huizenprijzen. Als de rentes gaan stijgen, zullen de huizenprijzen gaan dalen en vica versa. In beide gevallen zul je vergelijkbare maandlasten moeten ophoesten. Uiteraard is er een kans dat je huis of appartement over 5 jaar minder ipv meer waard blijkt te zijn en dat zou natuurlijk klote zijn...maar om nou jaren te gaan wachten totdat er meer duidelijkheid is (als die er al komt) vind ik ook weer wat te ver gaan. Dus mijn conclusie: het is en blijft een gok.
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
pi_62309136
Huizen zullen niet zo snel in waarde zakken, de prijzen zullen onder druk komen staan en dan gaan dalen over een langere periode.
***** Kraak.....
pi_62309406
Pas als men inderdaad moeilijk een hypotheek meer krijgt, dan gaan de prijzen dalen. Ik moet persoonlijk zeggen dat in mijn omgeving ik alleen maar mensen zie die eenvoudig een hypotheek krijgen met een relatief laag loon. Dus voorlopig zal die daling wel mee vallen. De huizenprijzen gaan pas echt zakken wanneer de hypotheekrente aftrek afgeschaft gaat worden en dat zal voorlopig niet gaan gebeuren.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 22:23:49 #6
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62317825
Het is geen aandeel. Je kan zelf je maandelijkse lasten berekenen. Kijk of je dit ervoor over hebt en zoja gewoon kopen.

Wachten heeft mijn inziens geen zin. Je kan beter nu gebruik maken van de evt. onzekerheid bij verkopers met dubbele lasten en een lager bod dan normaal uitbrengen. Hier kan je je voordeel mee doen. Maar dan hebben we het nog slechts over een paar tientjes in de maand in de meeste gevallen.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_62318002
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 15:25 schreef existenz het volgende:
Pas als men inderdaad moeilijk een hypotheek meer krijgt, dan gaan de prijzen dalen. Ik moet persoonlijk zeggen dat in mijn omgeving ik alleen maar mensen zie die eenvoudig een hypotheek krijgen met een relatief laag loon. Dus voorlopig zal die daling wel mee vallen. De huizenprijzen gaan pas echt zakken wanneer de hypotheekrente aftrek afgeschaft gaat worden en dat zal voorlopig niet gaan gebeuren.
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk wishful thinking...

Mensen krijgen tegenwoordig moeilijk een hypotheek, en tegen een relatief laag bedrag: gone are the days of 9x je inkomen kunnen lenen, waar de norm vroeger 3x was (wat gezond is, en mind you, als econoom, ex-bank, denk ik te weten waar ik over praat).

Ik snap dat jij denkt dat je door dit te zeggen mensen kunt laten denken 'dat 't allemaal wel meevalt', en zo probeert de markt te houden, maar believe me: wij economen denken, en hopen, dat 't nu echt gaat gebeuren. De lucht gaat er uit. En 't werd tijd ook. Nederland staat, net als de USA (nee: niet 'Amerika': dat is heel iets anders dan de USA...) op de rand van een bankroet. Bos, Wellink en Balkenende doen hun best om dat te ontkennen, 't CPB, 't RETE-afhankelijke overheidsrekenbureautje berekent precies wat de heren willen (niet moeilijk...), maar trust me: Nederland is bijna broke.
pi_62318042
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:56 schreef Phalanx747 het volgende:
Het afgelopen jaar ben ik al aan het sparen geweest om een huis te kunnen kopen. Op dat moment was er nauwelijks tegen de stijging van de huizenprijzen op te sparen, maar ik heb inmiddels toch een mooi bedrag opgespaard. Op dit moment zou ik eigenlijk een huis willen kopen, maar gezien de financiele crisis, en de daaruit volgende effecten op de huizenmarkt, zie ik daar nog even van af. Het is nog niet duidelijk hoeveel effect deze crisis gaat hebben op de huizenmarkt, maar dát het een effect gaat hebben lijkt me duidelijk. Op zijn minst zullen de huizenprijzen stagneren (waardoor door inflatie de reeele prijs zal dalen), maar het is minstens zo waarschijnlijk dat de prijzen gewoon zullen dalen.

In het ideale geval zou ik een huis kopen op het moment dat de huizenprijzen zijn dieptepunt hebben bereikt. Ik snap dat het moeilijk (dan wel onmogelijk) is om te voorspellen wanneer dat zal zijn, maar ik vraag het toch maar

Mijn probleem is namelijk wat ik nu moet gaan doen: ik kan nog even thuis blijven wonen, maar als de crisis nog 1-2 jaar voortduurt, word ik daar in de tussentijd natuurlijk ook niet vrolijk van. Ik kan wel iets gaan huren, maar als het dieptepunt over een half jaar bereikt wordt, zou ik net zo goed even thuis kunnen blijven zitten.

Mijn vraag is dus als volgt: wanneer wordt het dieptepunt op de huizenmarkt bereikt? Let op: het gaat dus om het dieptepunt op de huizenmarkt, en niet per se van de economie. Tevens gaat het niet om het punt waarbij het herstel al is ingezet, maar het daadwerkelijke omslagpunt.

Wie doet een gok? (argumentatie wordt uiteraard gewaardeerd.)
Lekker thuis blijven wonen. Als je oud bent zul je me dankbaar zijn...
pi_62318065
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 15:25 schreef existenz het volgende:
Dat dus.
Ik verwacht wel een lichte daling de komende tijd, vooral in het hogere segment. Vanwege de onzekerheid op de financiële markten zullen meer mensen die van plan waren door te stromen naar een grotere woning wachten met de koop van een woning.
Ik verwacht voor starterswoningen amper een daling. Als ik om me heen kijk in het appartementencomplex waar ik woon, staat er nu wel een en ander te koop, maar wel voor ¤5.000 tot 10.000 meer dan vorig jaar rond deze tijd. Ik kan me voorstellen dat die prijzen zakken tot het niveau van vorig jaar, misschien nog iets eronder, maar veel lager zie ik niet gebeuren. Daarvoor zijn er teveel starters.
pi_62318101
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 22:32 schreef Potjebier het volgende:

[..]

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk wishful thinking...

Mensen krijgen tegenwoordig moeilijk een hypotheek, en tegen een relatief laag bedrag: gone are the days of 9x je inkomen kunnen lenen, waar de norm vroeger 3x was (wat gezond is, en mind you, als econoom, ex-bank, denk ik te weten waar ik over praat).

9x is bizar. Al geruime tijd is ongeveer 4,5x het maximum.
Dat de huizenprijzen gaan zakken is net zo goed wishful thinking.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 23:11:35 #11
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62318781
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 22:32 schreef Potjebier het volgende:

[..]

Ik snap dat jij denkt dat je door dit te zeggen mensen kunt laten denken 'dat 't allemaal wel meevalt', en zo probeert de markt te houden, maar believe me: wij economen denken, en hopen, dat 't nu echt gaat gebeuren. De lucht gaat er uit. En 't werd tijd ook. Nederland staat, net als de USA (nee: niet 'Amerika': dat is heel iets anders dan de USA...) op de rand van een bankroet. Bos, Wellink en Balkenende doen hun best om dat te ontkennen, 't CPB, 't RETE-afhankelijke overheidsrekenbureautje berekent precies wat de heren willen (niet moeilijk...), maar trust me: Nederland is bijna broke.
Jij als econoom hoopt dat NL naar de afgrond gaat? Ben je verbitterd ofzo?
and made it rain upward
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 23:35:10 #12
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_62319169
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 23:11 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Jij als econoom hoopt dat NL naar de afgrond gaat? Ben je verbitterd ofzo?
Misschien is ie die ene die wél heeft geroepen dat de kredietcrisis Nederland zou gaan treffen?
Dan kan ie lekker gaan roepen 'zie je wel!'
(maar dat betwijfel ik)

Het zijn nu natuurlijk wel interessante en spannende tijden voor economen. (en leken )

Ik ben benieuwd of de huizenprijzen echt 30% gaan dalen de komende jaren. In elk geval ga ik voor een rentevast-periode van minstens 10 jaar.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_62319343
Ik verwacht niet echt dat de huizenmarkt onwijs gaat instorten. Er is nog steeds sprake van schaarste in zo ongeveer alles behalve de hogere segmenten. Wat misschien gaat kelderen zijn de kippenhokken in A'dam, omdat mensen tot inzicht komen dat die huizen het geld echt niet waard zijn.

Verder denk ik dat je 'n huis gewoon niet als investering moet zien (ik heb wel 'ns gelezen dat de huizenprijzen voor een heel groot deel toch gewoon de inflatie volgen). Je zult je vooral moeten afvragen hoeveel je nu en in de toekomst maximaal aan woonlasten wilt en kunt hebben en op basis daarvan de keuze maken tussen huren, kopen of thuis blijven.

Mochten de huizenprijzen toch kelderen, dan betekent dat waarschijnlijk dat je hooguit niet kunt verhuizen (zolang je maar 'n hypotheek neemt die verantwoord is gezien je inkomen etc) Het lijkt me onwaarschijnlijk dat 'n bank bij het dalen van de waarde een verkoop zal forceren zolang je je verplichtingen maar nakomt (wel kan de waarde een rol spelen op het moment dat de rentevaste periode afloopt, hypotheek die groter is dan executiewaarde brengt voor de bank 'n groter risico met zich mee, dus hoger rentetarief, maar dan ben je 10 jaar verder)
  zondag 12 oktober 2008 @ 00:40:59 #14
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_62320075
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 23:45 schreef anboni het volgende:
Mochten de huizenprijzen toch kelderen, dan betekent dat waarschijnlijk dat je hooguit niet kunt verhuizen (zolang je maar 'n hypotheek neemt die verantwoord is gezien je inkomen etc) Het lijkt me onwaarschijnlijk dat 'n bank bij het dalen van de waarde een verkoop zal forceren zolang je je verplichtingen maar nakomt (wel kan de waarde een rol spelen op het moment dat de rentevaste periode afloopt, hypotheek die groter is dan executiewaarde brengt voor de bank 'n groter risico met zich mee, dus hoger rentetarief, maar dan ben je 10 jaar verder)
En ondertussen lekker genieten van een lagere WOZ waarde.
pi_62320103
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 00:40 schreef HarryP het volgende:

[..]

En ondertussen lekker genieten van een lagere WOZ waarde.
En het snijden in de HRA wanneer de overheid minder geld in het laatje krijgt.
***** Kraak.....
  zondag 12 oktober 2008 @ 01:42:00 #16
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_62320836
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 00:43 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

En het snijden in de HRA wanneer de overheid minder geld in het laatje krijgt.
Dat zal alleen zijn voor de nieuwe gevallen.
Als er al een meerderheid in de 2e kamer voor die plannen zijn.
60+ % van de kiezers wil in iedergeval de HRA in stand houden.. Welkom in democraties Nederland.
Ze zullen eerder de bijstandsuitkeringen afschaffen dan de HRA afschaffen voor huidige hypotheken.

En dan maar even afvragen wat dat voor effect heeft op de huizenmarkt..
  zondag 12 oktober 2008 @ 12:04:48 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62324386
Maar wat zal het gevolg van de daling van de huizenprijzen zijn op huizenmarkt? Ik denk dat de markt wel eens helemaal op slot kan schieten.

Daarnaast zal het krijgen van een hypotheek ook lastiger worden met alle gevolgen voor de huizenmakrt van dien.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_62324620
Persoonlijk vind ik het behoorlijk naïef om ervan uit te gaan dat het wel gaat meevallen. Dan kan het inderdaad alleen maar tegenvallen ten opzichte van je verwachting. Alles wijst op het moment op een instorting van de economie al is het nog niet zo ver en weten we niet of het überhaupt gaat komen. Waarom zou je dan nu zeggen dat het wel mee gaat vallen? Optimisme is gezond maar je moet jezelf ook niet voor de gek houden. We lopen al op onze tenen qua financieringen en hebben de hoogste schulden per hoofd van de bevolking ter wereld als je de hypotheken erbij rekent. Stel je eens voor hoe kwetsbaar we zijn als de huizenprijzen kraken.

Op het moment staat de economie op instorten en dat gaat hoogstwaarschijnlijk serieuze weerslag hebben op de huizenmarkt. Als het niet gebeurd om technische redenen dan wel om sentimentele redenen. Net zoals de sentimenten op de beurs zijn nergens echt op gebaseerd.

Dan zijn er nog de effecten zoals de HRA die er zeker een keer aan gaat omdat het gewoon niet te betalen is. We stemmen voor een bestuur van dit land dat het beste het land voor zou moeten hebben en als deze kostenpost daar niet invalt dan zal hij afgebouwd worden. Zie hier je democratie... Ze laten ons echt niet direct stemmen over de HRA afschaffing.

Dan nog niet gesproken over de huidige huizenmarkt. Die is gewoon overgewaardeerd vind ik in tegenstelling tot de vele Nederlandse berichtgevingen dat dit niet zo zou zijn. maar dit is interpretatie van mij persoonlijk en niet gestaafd op een model of iets dergelijks. Het IMF deelt mijn mening en die acht ik toch als redelijke geschikt. http://www.fd.nl/artikel/(...)erlandse-huizenmarkt
pi_62329599
beste is gewoon een sociale huurwoning.
  zondag 12 oktober 2008 @ 17:25:58 #20
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_62330489
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 12:19 schreef jpjedi het volgende:

Dan zijn er nog de effecten zoals de HRA die er zeker een keer aan gaat omdat het gewoon niet te betalen is. We stemmen voor een bestuur van dit land dat het beste het land voor zou moeten hebben en als deze kostenpost daar niet invalt dan zal hij afgebouwd worden. Zie hier je democratie... Ze laten ons echt niet direct stemmen over de HRA afschaffing.
Er wordt even veel geld uitgegeven aan de ondersteuning van huurmarkt als van de koopmarkt.
De effecten van de beperking van de HRA in 2001 beginnen nu pas zichtbaar te worden.
- Een van de aanpassingen is dat de overwaarde van je oude huis ook gebruikt moet worden voor de aanschaf van je nieuwe woning. Dus geen HRA aftrek over dat deel van een mogelijke lening.
Daardoor is het voor oudere minder aantrekkelijk om door te stromen naar een duurdere woning.

Even een link:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1423716
quote:
Vorige week bleek uit een studie van het Centraal Planbureau (CPB) wat de economische effecten zijn van scheefwonen. Onderzoekers becijferen dat het grootste deel van de 14,5 miljard euro die de overheid door middel van huursubsidies en huurverlagingen in de huursector stopt, terechtkomt bij mensen voor wie die steun niet bedoeld is. Huurders met een modaal of bovenmodaal inkomen profiteren voor bijna acht miljard van die steun. Opvallend is dat de economische invloed van de overheid op de huursector daarmee vrijwel even groot is als die op de koopsector: ook daar subsidieert de overheid via de hypotheekrenteaftrek de kopers met rond de 15 miljard.

[ Bericht 29% gewijzigd door HarryP op 12-10-2008 17:32:23 ]
  zondag 12 oktober 2008 @ 17:39:18 #21
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62330759
Mortgage bankers and professor in full denail

Better don't buy houses at the start of a usually very long downcycle
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_62330823
Huizenprijzen kunnen overal ter wereld dalen, behalve in Nederland, dat weet iedereen.
Goud kan je niet bijdrukken
  zondag 12 oktober 2008 @ 17:44:27 #23
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62330844
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 17:43 schreef Poekieman het volgende:
Huizenprijzen kunnen overal ter wereld dalen, behalve in Nederland, dat weet iedereen.
Yeah, thats a rational approach
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_62330958
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 16:43 schreef WeMan het volgende:
Daar kom echt niet iedereen in aanmerking voor of je moet echt minimumloon hebben
  zondag 12 oktober 2008 @ 17:55:21 #25
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_62331031
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 17:51 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Daar kom echt niet iedereen in aanmerking voor of je moet echt minimumloon hebben
Daar komt wel iedereen voor in aanmerking, maar ook iedereen komt op een wachtlijst van een jaar of 4.
pi_62331055
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 17:55 schreef HarryP het volgende:

[..]

Daar komt wel iedereen voor in aanmerking, maar ook iedereen komt op een wachtlijst van een jaar of 4.
ben je niet gebonden aan inkomensgrenzen o.i.d?
pi_62331151
Dat ligt aan het type huis, in de regio Haaglaanden zijn er in iedere geval huizen waar je alleen mag gaan wonen als je bijv. tot 1500 euro verdient en jonger dan 23 bent. Maar als je ouder wordt en meer gaat verdienen, hoef je niet te verhuizen
Klussen deel 1 en 2
pi_62331330
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 17:39 schreef digitaLL het volgende:
Mortgage bankers and professor in full denail

Better don't buy houses at the start of a usually very long downcycle
Beetje onzin wat hij loopt te verkondigen, Amerikaanse producten blinken zeker niet uit in kwaliteit en 70% van de economie in Europa is binnen de unie. Consumer good import van de US is juist enorm laat. Ga maar na waar je keuken apparatuur, auto etc gemaakt is. Electronica is denk ik de enige sector waar men een sterke consumer market mee had in Europa voor China opkwam.

Verder vertelt hij het me iets te populistisch.. maar zijn statement lijkt me redelijk treffend inderdaad. Was hij ook niet degene die Bernanke openlijk beledigde?

[ Bericht 0% gewijzigd door jpjedi op 12-10-2008 18:28:06 ]
  zondag 12 oktober 2008 @ 18:29:05 #29
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62331601
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 18:12 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Beetje onzin wat hij loopt te verkondigen/ Amerikaanse producten blinken zeker niet uit in kwaliteit en 70% can de economie in Europa is binnen de unie. Consumer good import van de US is juist enorm laat. Ga maar na waar je keuken apparatuur, auto etc gemaakt is. Electronica is denk ik de enige sector waar men een sterke consumer market mee had in Europa voor China opkwam.

Verder vertelt hij het me iets te populistisch.. maar zijn statement lijkt me redelijk treffend inderdaad. Was hij ook niet degene die Bernanke openlijk beledigde?
In deeltje 7 legt een prof economie uit dat wat Peter Schiff verteld alleen kan gebeuren als er een A-bom op New York valt. We zijn 2 jaar verder en het is psies zoals hij toen al voorspelde en zonder A-bom.
Ben benieuwd of die prof nog werkt op de uni, hij is nu totaal 100% afgebrand en kan beter piepers gaan verbouwen ofzo
pi_62331629
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 18:29 schreef digitaLL het volgende:

[..]

In deeltje 7 legt een prof economie uit dat wat Peter Schiff verteld alleen kan gebeuren als er een A-bom op New York valt. We zijn 2 jaar verder en het is psies zoals hij toen al voorspelde en zonder A-bom.
Ben benieuwd of die prof nog werkt op de uni, hij is nu totaal 100% afgebrand en kan beter piepers gaan verbouwen ofzo
lol.. die zal misschien nu in de kantine werken.
pi_62331718
Het dieptepunt is bereikt als je de helft voor een huis moet betalen, maar dat je hypotheek lasten door de crisis zijn verdubbeld ha ha ha ha good luck
  zondag 12 oktober 2008 @ 18:37:52 #32
165633 eriksd
The grand facade...
pi_62331742
De huizenprijs is nu zo kunstmatig hoog dat een halvering evenwichtiger is. Nu gaat dat niet plaatsvinden omdat, stom gezegd, Nederland minder waard wordt.

Zal nog een beetje dalen, maar niet enorm.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_62332583
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 18:37 schreef eriksd het volgende:
De huizenprijs is nu zo kunstmatig hoog dat een halvering evenwichtiger is. Nu gaat dat niet plaatsvinden omdat, stom gezegd, Nederland minder waard wordt.

Zal nog een beetje dalen, maar niet enorm.
Nederland is geen eiland in de wereld, ouderen zullen gelokt worden door goedkope huizen over de grens , en jong opgeleide jongeren zullen daar wel een goedkoop huis kunnen kopen.

Ook banken zijn geschrokken en geven geen hypotheek van zes keer het jaarinkomen van beide partners meer.
Ook bij bestaande huizen gaat de bank niet meer dan tot 70% van de executiewaarde.
Ook zullen nogal wat mensen hun baan kwijt raken volgend jaar.

Ga voorlopig voor Cash en spaar nog maar even door, Cash is King

[ Bericht 22% gewijzigd door henkway op 12-10-2008 19:38:36 ]
pi_62332618
Het is goed mogelijk dat de huizenprijzen gaan dalen, en als je het gaat afzetten tegen de inflatie is het zeer waarschijnlijk dat ze gaan dalen. Ook een flinke daling is niet uitgesloten, de redenen die hier in het topic al zijn aangehaald zijn zeer valide.
Echter: de mensen op zoek naar een eerste huis en die koop ivm met de kredietscrisis een half jaar oid uitstellen om vervolgens hun slag te slaan, zullen van een koude kermis thuiskomen. Pas nu begint de crisis door te dringen tot de reële economie, voor dit ook echt merkbaar wordt in de huizenprijzen duurt nog wel even. En even is hier absoluut langer dan een jaar. Een acute prijsdaling zal er alleen van komen als de rente fors hoger wordt, dit proberen de centrale banken nu juist te voorkomen. En mocht de rente fors hoger worden(als gevolg van inflatie) schiet je daar als gemiddelde koper niet veel mee op, je maandlasten blijven hoog.

Wel zie je nu dat de huizen aan de bovenkant van de markt (boven de 3 ton) het moeilijk hebben. Staan lang te koop en de prijzen in dit segment zijn al gezakt. Simpelweg omdat mensen geen dure hypotheek (zonder nhg) meer kunnen of willen krijgen. Langzaamaan zal dit effect gaan hebben op minder dure huizen, deze moeten goedkoper worden om niet oninteressant te worden. Dit proces werkt langzaam door naar de onderkant van de markt. Deze huizen blijven voorlopig nog stabiel van prijs, want er zijn altijd mensen die in willen/moeten stappen en dan simpelweg het beste huis kopen wat ze kunnen betalen. De groep die probeert te wachten wordt groter, maar er zullen ook nu nog gekken ziijn die 180k betalen voor een tweekamerappartementje in de stad. Net zoals het nog even duurt voor de huizen lang genoeg te koop staan voor mensen zich realiseren en accepteren dat ze hun prijs moeten bijstellen. Ook het aantal huizen wat noodgedwongen vrij komt zal slechts langzaam toenmen. Daarna pas kunnen stap voor stap de prijzen omlaag

Kortom: de huizenmarkt (op dat enkele gewilde huisje na) gaat vooral op slot, pas wanneer het gat tussen wat starters willen en kunnen betalen enorm wordt en in verkopersland wordt geaccepteerd dat je hoop stenen geen 2 ton waard is, gaat er iets gebeuren.
  zondag 12 oktober 2008 @ 20:35:33 #35
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62334370
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 19:21 schreef elplato het volgende:

Wel zie je nu dat de huizen aan de bovenkant van de markt (boven de 3 ton) het moeilijk hebben. Staan lang te koop en de prijzen in dit segment zijn al gezakt. Simpelweg omdat mensen geen dure hypotheek (zonder nhg) meer kunnen of willen krijgen. Langzaamaan zal dit effect gaan hebben op minder dure huizen, deze moeten goedkoper worden om niet oninteressant te worden. Dit proces werkt langzaam door naar de onderkant van de markt. Deze huizen blijven voorlopig nog stabiel van prijs, want er zijn altijd mensen die in willen/moeten stappen en dan simpelweg het beste huis kopen wat ze kunnen betalen. De groep die probeert te wachten wordt groter, maar er zullen ook nu nog gekken ziijn die 180k betalen voor een tweekamerappartementje in de stad. Net zoals het nog even duurt voor de huizen lang genoeg te koop staan voor mensen zich realiseren en accepteren dat ze hun prijs moeten bijstellen. Ook het aantal huizen wat noodgedwongen vrij komt zal slechts langzaam toenmen. Daarna pas kunnen stap voor stap de prijzen omlaag
Ik denk niet dat het doorwerkt naar d eonderkant van de markt. Als er geen doorstroming is naar duurdere huizen stagneert de markt en krijgen starters het nog moeilijker. Als er dan een huisje vrij komt mag je blij zijn als je een bod mag doen. Ik denk dat vooral de doorstroom moet blijven plaatsvinden. Wel verwacht ik dat de prijzen dichter naar elkaar toe gaan kruipen.
and made it rain upward
pi_62334884
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 20:35 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het doorwerkt naar d eonderkant van de markt. Als er geen doorstroming is naar duurdere huizen stagneert de markt en krijgen starters het nog moeilijker. Als er dan een huisje vrij komt mag je blij zijn als je een bod mag doen. Ik denk dat vooral de doorstroom moet blijven plaatsvinden. Wel verwacht ik dat de prijzen dichter naar elkaar toe gaan kruipen.
Het klopt wel wat hij zegt (over de doorwerking), echter is het inderdaad niet zo zwart wit te zien ivm vergrijzing en jongeren die op de woningmarkt komen. Bovendien zijn er enkele branches waar nu al te kort is aan personeel en waar dit ongeacht recessie ook nog enkele jaren zo zal blijven. Deze beroepen zullen dus mogelijk niet veel merken van de crisis.

Mijn vermoeden is inderdaad dat de excessen naar de bovenkant dichter bij de overige prijzen zullen komen te liggen, maar halveringen zoals hier geroepen wordt, is wishfull thinking.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zondag 12 oktober 2008 @ 20:56:21 #37
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_62334925
Volgens mij zijn we het er in ieder geval over eens dat het koffiedik kijken blijft?
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_62334935
quote:
Uiteraard, maar dan had ik me minimaal 5 jaar geleden moeten aanmelden
pi_62335007
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 20:56 schreef HenryHill het volgende:
Volgens mij zijn we het er in ieder geval over eens dat het koffiedik kijken blijft?
pi_62335022
quote:
Ja, maar de excessen die hier genoemd worden als halvering van de prijzen gaat zeker niet gebeuren. Dit zou namelijk zulke grote economische gevolgen met zich mee brengen dat de regering dit niet toe zal staan.
pi_62335070
quote:
Tsja, dit is natuurlijk wel zo, maar ik (en waarschijnlijk ook anderen) moeten toch een keuze maken. Wat zou dan het advies zijn?

In mijn geval is het probleem overigens nog wat moeilijker: Technisch gezien zou ik in aanmerking kunnen komen voor koopsubsidie. Als ik echter te lang wacht, zit ik boven de 20k eigen vermogen, en val ik ineens buiten de boot.
pi_62335110
quote:
Dat zeker, maar op basis van bepaalde economische trends en indicatoren kun je toch voorzichtige inschattingen maken. En dat is zeker nodig want ik vind dat dat onontbeerlijk als je wilt kijken naar de lange termijn. Zolang we economisch niet in een conjuncturele depressie komen en zolang de hypotheekrenteaftrek blijft gehandhaafd zal het mijns inziens ook wel meevallen, al zal het wel zeker steeds moeilijker worden om je huis te verkopen. Dat starters overigens moeilijk aan een huis kunnen komen vind ik alleen maar terecht; blijkbaar hebben we al van de crisis geleerd voordat ie begon.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 12 oktober 2008 @ 21:08:06 #43
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62335236
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:01 schreef Phalanx747 het volgende:

[..]

Tsja, dit is natuurlijk wel zo, maar ik (en waarschijnlijk ook anderen) moeten toch een keuze maken. Wat zou dan het advies zijn?

In mijn geval is het probleem overigens nog wat moeilijker: Technisch gezien zou ik in aanmerking kunnen komen voor koopsubsidie. Als ik echter te lang wacht, zit ik boven de 20k eigen vermogen, en val ik ineens buiten de boot.
Lijkt me makkelijk. Als je het his ziet wat je bevalt (dat is veel belangerijker dan of je er wat winst op gaat maken) en je laat een berekening maken en je kan die maandlasten dragen dan moet je dat gewoon doen. Waarom zou je wachten. Toen je je eerste PC kocht heb je toch ook niet gewacht omdat er steeds snellere uitkomen. Een keer moet je instappen en als je dat huis hebt waar je de komend minimaal 5 jaar in wilt slijten gewoon doen.

Laat je vooral niet gek maken door alle meningen en dromers die gehalveerde prijzen verwachten. Dat zal zeker in het koopsubsidiesegment niet aan de orde zijn.

Mocht je een villa van 1.500.000 willen kopen dan zou ik het even uitstellen inderdaad.
and made it rain upward
pi_62335295
Wat zijn de factoren die de huizenprijs bepalen? De huizenprijs wordt gevormd door vraag en aanbod waarbij de prijs sterk reageert op wijzing aan de vraag of aanbodzijde.

Dus iets minder vraag resulteert in flink lagere prijzen. Of bij iets minder aanbod bij gelijkblijvende vraag schiet de prijs de hoogte in. Met andere woorden een markt met een hoge prijs-elasticiteit.

De koper en verkopen hoeven vaak niet te kopen of te verkopen. Zij kunnen een aan- of verkoopbeslissing voor zich uitschuiven.

Ik veronderstel dat op dit moment veel kopers hun aankoopbeslissing naar voren schuiven en veel verkopers hun verkoopbeslissing gestalte doen door weinig op de prijs te willen toegeven. Hierdoor wordt er op dit moment weinig verkocht en dat wat verkocht wordt gaat er voor relatief hoge prijzen uit.

Dit opschorten van aan en verkoopbeslissingen werkt wel een tijdje maar niet onbeperkt! Het komt nu al voor dat een huis vier/vijf jaar te koop staat.

Op den duur moeten de huizenbezitters wel verkopen, door echtscheiding, overlijden enz enz. En dan kan het wel eens een slachtveld worden op de markt, te vergelijken wat er nu op de beurs gebeurd. In 1977-1978 gingen in soortgelijke omstandigheden de prijzen met 60-80% omlaag!

Dus indien u een huis wilt verkopen is mijn advies wacht niet te lang en neem maar een stukje verlies. En als u een huis wilt kopen wacht dan nog even alsd je dat kunt opbrengen en steek je licht eens op bij een huizenveiling. Daar zie je al een toenemend aanbod van de bank. Huizen gaan daar nu al vooor 60-70 % van de woz waarde de deur uit. Ga daar niet zelf zitten bieden maar neem een deskundige mee, een makelaar bijvoorbeeld, om ongelukken te voorkomen.
pi_62335466
De tijd dat je je huis met winst binnen 4 jaar na aankoop kon verkopen (Zonder dat het een opknap project was, dus gewoon een standaard woning) is al enkele jaren voorbij... 4-5 jaar en kiet draaien, daar mag je al blij mee zijn.
  zondag 12 oktober 2008 @ 21:25:07 #46
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62335784
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:09 schreef vererita het volgende:
Wat zijn de factoren die de huizenprijs bepalen? De huizenprijs wordt gevormd door vraag en aanbod waarbij de prijs sterk reageert op wijzing aan de vraag of aanbodzijde.

Dus iets minder vraag resulteert in flink lagere prijzen. Of bij iets minder aanbod bij gelijkblijvende vraag schiet de prijs de hoogte in. Met andere woorden een markt met een hoge prijs-elasticiteit.

De koper en verkopen hoeven vaak niet te kopen of te verkopen. Zij kunnen een aan- of verkoopbeslissing voor zich uitschuiven.

Ik veronderstel dat op dit moment veel kopers hun aankoopbeslissing naar voren schuiven en veel verkopers hun verkoopbeslissing gestalte doen door weinig op de prijs te willen toegeven. Hierdoor wordt er op dit moment weinig verkocht en dat wat verkocht wordt gaat er voor relatief hoge prijzen uit.

Dit opschorten van aan en verkoopbeslissingen werkt wel een tijdje maar niet onbeperkt! Het komt nu al voor dat een huis vier/vijf jaar te koop staat.

Op den duur moeten de huizenbezitters wel verkopen, door echtscheiding, overlijden enz enz. En dan kan het wel eens een slachtveld worden op de markt, te vergelijken wat er nu op de beurs gebeurd. In 1977-1978 gingen in soortgelijke omstandigheden de prijzen met 60-80% omlaag!

Dus indien u een huis wilt verkopen is mijn advies wacht niet te lang en neem maar een stukje verlies. En als u een huis wilt kopen wacht dan nog even alsd je dat kunt opbrengen en steek je licht eens op bij een huizenveiling. Daar zie je al een toenemend aanbod van de bank. Huizen gaan daar nu al vooor 60-70 % van de woz waarde de deur uit. Ga daar niet zelf zitten bieden maar neem een deskundige mee, een makelaar bijvoorbeeld, om ongelukken te voorkomen.
Ik denkd at als de veilingzaal helemaal afgeladen zit met particulieren dat dat ook niet bevoordelijk is voor de prijs. Ga je bieden op een huis dat je misschien niet helemaal bevalt. En als hij wel helemaal bevalt moet je passen omdat je overboden wordt?

Huizen die door scheiding te koop komen zijn wel gevoelig. Overlijden vaak veel minder ivm levensverzekeringen en of ze komen in de erfenis terecht en daar is ook gene haast mee. En waarom zou ik verkopen en verlies nemen, dan blijf ik zitten waar ik zigt en met mij nog vele anderen. Dan zit de markt dus op slot en wordt het tekort weer groter en dat drijft de prijs weer op.

Huizen die 5 jaar te koop staan hoeft ook geen probleem te zijn toch? Als de eigenaar geen extra lasten heeft maar alleen het kwijt wil als hij/zij iets leukers ervoor terug kan kopen (doorstromen). Dat is nl bij de meeste verkope het geval.
and made it rain upward
pi_62336433

[ Bericht 100% gewijzigd door Klonk op 12-10-2008 21:57:25 ]
pi_62336552
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:01 schreef Phalanx747 het volgende:

[..]

Als je in aanmerking komt voor koopsubsidie zoek je woningen in het starterssegment. Daarin zijn hele grote dalingen van de prijzen niet te verwachten als de hypotheekrente niet sky high gaat.

Overigens moet je anders gewoon een paar duizend euro uitgeven (alvast je meubels kopen ofzo) om onder die 20.000 euro grens te komen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  FOK!fotograaf zondag 12 oktober 2008 @ 22:19:50 #49
17893 Forno
pi_62337472
De prijs gaat pas dalen als;

1. De werkgelegenheid sterk daalt (veel mensen verliezen hun inkomsten).
2. De rente sterk stijgt (mensen kunnen de hogere lasten niet meer betalen).
3. Het woningaanbod flink stijgt (wat nu zeker niet gaat gebeuren).

Puntje 1 en 2 zouden eventueel misschien mogelijk kunnen gebeuren als gevolg van de kredietcrisis. Helaas valt daar op dit moment weinig zinnigs over te zeggen.

De lichte daling op dit moment wordt veroorzaakt door mensen die reeds een nieuwe woning hebben gekocht, op een gegeven moment toch van de dubbele lasten af willen en hun oude woning onder de prijs verkopen.

Sinds twee a drie weken geleden, kijken de mensen wel uit. Ze blijven liever op hun gat zitten dan hun toko met 'verlies' te verkopen. Alles zit dus op slot.
  zondag 12 oktober 2008 @ 22:28:02 #50
149345 StunningCunt
So what you boring little cunt
pi_62337745
quote:
Idd, de belangrijkste reden dat we in NL geen directe hypotheekcrisis kennen is het het grote aandeel sociale huur. Geen wilde complexe hypotheekconstructies om de lagere inkomensgroepen nog verder uit te kleden
A lapse of perception
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')