Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk wishful thinking...quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 15:25 schreef existenz het volgende:
Pas als men inderdaad moeilijk een hypotheek meer krijgt, dan gaan de prijzen dalen. Ik moet persoonlijk zeggen dat in mijn omgeving ik alleen maar mensen zie die eenvoudig een hypotheek krijgen met een relatief laag loon. Dus voorlopig zal die daling wel mee vallen. De huizenprijzen gaan pas echt zakken wanneer de hypotheekrente aftrek afgeschaft gaat worden en dat zal voorlopig niet gaan gebeuren.
Lekker thuis blijven wonen. Als je oud bent zul je me dankbaar zijn...quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 14:56 schreef Phalanx747 het volgende:
Het afgelopen jaar ben ik al aan het sparen geweest om een huis te kunnen kopen. Op dat moment was er nauwelijks tegen de stijging van de huizenprijzen op te sparen, maar ik heb inmiddels toch een mooi bedrag opgespaard. Op dit moment zou ik eigenlijk een huis willen kopen, maar gezien de financiele crisis, en de daaruit volgende effecten op de huizenmarkt, zie ik daar nog even van af. Het is nog niet duidelijk hoeveel effect deze crisis gaat hebben op de huizenmarkt, maar dát het een effect gaat hebben lijkt me duidelijk. Op zijn minst zullen de huizenprijzen stagneren (waardoor door inflatie de reeele prijs zal dalen), maar het is minstens zo waarschijnlijk dat de prijzen gewoon zullen dalen.
In het ideale geval zou ik een huis kopen op het moment dat de huizenprijzen zijn dieptepunt hebben bereikt. Ik snap dat het moeilijk (dan wel onmogelijk) is om te voorspellen wanneer dat zal zijn, maar ik vraag het toch maar
Mijn probleem is namelijk wat ik nu moet gaan doen: ik kan nog even thuis blijven wonen, maar als de crisis nog 1-2 jaar voortduurt, word ik daar in de tussentijd natuurlijk ook niet vrolijk van. Ik kan wel iets gaan huren, maar als het dieptepunt over een half jaar bereikt wordt, zou ik net zo goed even thuis kunnen blijven zitten.
Mijn vraag is dus als volgt: wanneer wordt het dieptepunt op de huizenmarkt bereikt? Let op: het gaat dus om het dieptepunt op de huizenmarkt, en niet per se van de economie. Tevens gaat het niet om het punt waarbij het herstel al is ingezet, maar het daadwerkelijke omslagpunt.
Wie doet een gok?(argumentatie wordt uiteraard gewaardeerd.)
Dat dus.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 15:25 schreef existenz het volgende:
Pas als men inderdaad moeilijk een hypotheek meer krijgt, dan gaan de prijzen dalen. Ik moet persoonlijk zeggen dat in mijn omgeving ik alleen maar mensen zie die eenvoudig een hypotheek krijgen met een relatief laag loon. Dus voorlopig zal die daling wel mee vallen. De huizenprijzen gaan pas echt zakken wanneer de hypotheekrente aftrek afgeschaft gaat worden en dat zal voorlopig niet gaan gebeuren.
9x is bizar. Al geruime tijd is ongeveer 4,5x het maximum.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 22:32 schreef Potjebier het volgende:
[..]
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk wishful thinking...
Mensen krijgen tegenwoordig moeilijk een hypotheek, en tegen een relatief laag bedrag: gone are the days of 9x je inkomen kunnen lenen, waar de norm vroeger 3x was (wat gezond is, en mind you, als econoom, ex-bank, denk ik te weten waar ik over praat).
Jij als econoom hoopt dat NL naar de afgrond gaat? Ben je verbitterd ofzo?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 22:32 schreef Potjebier het volgende:
[..]
Ik snap dat jij denkt dat je door dit te zeggen mensen kunt laten denken 'dat 't allemaal wel meevalt', en zo probeert de markt te houden, maar believe me: wij economen denken, en hopen, dat 't nu echt gaat gebeuren. De lucht gaat er uit. En 't werd tijd ook. Nederland staat, net als de USA (nee: niet 'Amerika': dat is heel iets anders dan de USA...) op de rand van een bankroet. Bos, Wellink en Balkenende doen hun best om dat te ontkennen, 't CPB, 't RETE-afhankelijke overheidsrekenbureautje berekent precies wat de heren willen (niet moeilijk...), maar trust me: Nederland is bijna broke.
Misschien is ie die ene die wél heeft geroepen dat de kredietcrisis Nederland zou gaan treffen?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 23:11 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Jij als econoom hoopt dat NL naar de afgrond gaat? Ben je verbitterd ofzo?
En ondertussen lekker genieten van een lagere WOZ waarde.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 23:45 schreef anboni het volgende:
Mochten de huizenprijzen toch kelderen, dan betekent dat waarschijnlijk dat je hooguit niet kunt verhuizen (zolang je maar 'n hypotheek neemt die verantwoord is gezien je inkomen etc) Het lijkt me onwaarschijnlijk dat 'n bank bij het dalen van de waarde een verkoop zal forceren zolang je je verplichtingen maar nakomt (wel kan de waarde een rol spelen op het moment dat de rentevaste periode afloopt, hypotheek die groter is dan executiewaarde brengt voor de bank 'n groter risico met zich mee, dus hoger rentetarief, maar dan ben je 10 jaar verder)
En het snijden in de HRA wanneer de overheid minder geld in het laatje krijgt.quote:Op zondag 12 oktober 2008 00:40 schreef HarryP het volgende:
[..]
En ondertussen lekker genieten van een lagere WOZ waarde.
Dat zal alleen zijn voor de nieuwe gevallen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 00:43 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
En het snijden in de HRA wanneer de overheid minder geld in het laatje krijgt.
Er wordt even veel geld uitgegeven aan de ondersteuning van huurmarkt als van de koopmarkt.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:19 schreef jpjedi het volgende:
Dan zijn er nog de effecten zoals de HRA die er zeker een keer aan gaat omdat het gewoon niet te betalen is. We stemmen voor een bestuur van dit land dat het beste het land voor zou moeten hebben en als deze kostenpost daar niet invalt dan zal hij afgebouwd worden. Zie hier je democratie... Ze laten ons echt niet direct stemmen over de HRA afschaffing.
quote:Vorige week bleek uit een studie van het Centraal Planbureau (CPB) wat de economische effecten zijn van scheefwonen. Onderzoekers becijferen dat het grootste deel van de 14,5 miljard euro die de overheid door middel van huursubsidies en huurverlagingen in de huursector stopt, terechtkomt bij mensen voor wie die steun niet bedoeld is. Huurders met een modaal of bovenmodaal inkomen profiteren voor bijna acht miljard van die steun. Opvallend is dat de economische invloed van de overheid op de huursector daarmee vrijwel even groot is als die op de koopsector: ook daar subsidieert de overheid via de hypotheekrenteaftrek de kopers met rond de 15 miljard.
Yeah, thats a rational approachquote:Op zondag 12 oktober 2008 17:43 schreef Poekieman het volgende:
Huizenprijzen kunnen overal ter wereld dalen, behalve in Nederland, dat weet iedereen.
Daar komt wel iedereen voor in aanmerking, maar ook iedereen komt op een wachtlijst van een jaar of 4.quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:51 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Daar kom echt niet iedereen in aanmerking voor of je moet echt minimumloon hebben
ben je niet gebonden aan inkomensgrenzen o.i.d?quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:55 schreef HarryP het volgende:
[..]
Daar komt wel iedereen voor in aanmerking, maar ook iedereen komt op een wachtlijst van een jaar of 4.
Beetje onzin wat hij loopt te verkondigen, Amerikaanse producten blinken zeker niet uit in kwaliteit en 70% van de economie in Europa is binnen de unie. Consumer good import van de US is juist enorm laat. Ga maar na waar je keuken apparatuur, auto etc gemaakt is. Electronica is denk ik de enige sector waar men een sterke consumer market mee had in Europa voor China opkwam.quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:39 schreef digitaLL het volgende:
Mortgage bankers and professor in full denail
Better don't buy houses at the start of a usually very long downcycle
In deeltje 7 legt een prof economie uit dat wat Peter Schiff verteld alleen kan gebeuren als er een A-bom op New York valt. We zijn 2 jaar verder en het is psies zoals hij toen al voorspelde en zonder A-bom.quote:Op zondag 12 oktober 2008 18:12 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Beetje onzin wat hij loopt te verkondigen/ Amerikaanse producten blinken zeker niet uit in kwaliteit en 70% can de economie in Europa is binnen de unie. Consumer good import van de US is juist enorm laat. Ga maar na waar je keuken apparatuur, auto etc gemaakt is. Electronica is denk ik de enige sector waar men een sterke consumer market mee had in Europa voor China opkwam.
Verder vertelt hij het me iets te populistisch.. maar zijn statement lijkt me redelijk treffend inderdaad. Was hij ook niet degene die Bernanke openlijk beledigde?
lol.. die zal misschien nu in de kantine werken.quote:Op zondag 12 oktober 2008 18:29 schreef digitaLL het volgende:
[..]
In deeltje 7 legt een prof economie uit dat wat Peter Schiff verteld alleen kan gebeuren als er een A-bom op New York valt. We zijn 2 jaar verder en het is psies zoals hij toen al voorspelde en zonder A-bom.
Ben benieuwd of die prof nog werkt op de uni, hij is nu totaal 100% afgebrand en kan beter piepers gaan verbouwen ofzo
Nederland is geen eiland in de wereld, ouderen zullen gelokt worden door goedkope huizen over de grens , en jong opgeleide jongeren zullen daar wel een goedkoop huis kunnen kopen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 18:37 schreef eriksd het volgende:
De huizenprijs is nu zo kunstmatig hoog dat een halvering evenwichtiger is. Nu gaat dat niet plaatsvinden omdat, stom gezegd, Nederland minder waard wordt.
Zal nog een beetje dalen, maar niet enorm.
Ik denk niet dat het doorwerkt naar d eonderkant van de markt. Als er geen doorstroming is naar duurdere huizen stagneert de markt en krijgen starters het nog moeilijker. Als er dan een huisje vrij komt mag je blij zijn als je een bod mag doen. Ik denk dat vooral de doorstroom moet blijven plaatsvinden. Wel verwacht ik dat de prijzen dichter naar elkaar toe gaan kruipen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:21 schreef elplato het volgende:
Wel zie je nu dat de huizen aan de bovenkant van de markt (boven de 3 ton) het moeilijk hebben. Staan lang te koop en de prijzen in dit segment zijn al gezakt. Simpelweg omdat mensen geen dure hypotheek (zonder nhg) meer kunnen of willen krijgen. Langzaamaan zal dit effect gaan hebben op minder dure huizen, deze moeten goedkoper worden om niet oninteressant te worden. Dit proces werkt langzaam door naar de onderkant van de markt. Deze huizen blijven voorlopig nog stabiel van prijs, want er zijn altijd mensen die in willen/moeten stappen en dan simpelweg het beste huis kopen wat ze kunnen betalen. De groep die probeert te wachten wordt groter, maar er zullen ook nu nog gekken ziijn die 180k betalen voor een tweekamerappartementje in de stad. Net zoals het nog even duurt voor de huizen lang genoeg te koop staan voor mensen zich realiseren en accepteren dat ze hun prijs moeten bijstellen. Ook het aantal huizen wat noodgedwongen vrij komt zal slechts langzaam toenmen. Daarna pas kunnen stap voor stap de prijzen omlaag
Het klopt wel wat hij zegt (over de doorwerking), echter is het inderdaad niet zo zwart wit te zien ivm vergrijzing en jongeren die op de woningmarkt komen. Bovendien zijn er enkele branches waar nu al te kort is aan personeel en waar dit ongeacht recessie ook nog enkele jaren zo zal blijven. Deze beroepen zullen dus mogelijk niet veel merken van de crisis.quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:35 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het doorwerkt naar d eonderkant van de markt. Als er geen doorstroming is naar duurdere huizen stagneert de markt en krijgen starters het nog moeilijker. Als er dan een huisje vrij komt mag je blij zijn als je een bod mag doen. Ik denk dat vooral de doorstroom moet blijven plaatsvinden. Wel verwacht ik dat de prijzen dichter naar elkaar toe gaan kruipen.
Uiteraard, maar dan had ik me minimaal 5 jaar geleden moeten aanmeldenquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:43 schreef WeMan het volgende:
beste is gewoon een sociale huurwoning.
quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:56 schreef HenryHill het volgende:
Volgens mij zijn we het er in ieder geval over eens dat het koffiedik kijken blijft?
Ja, maar de excessen die hier genoemd worden als halvering van de prijzen gaat zeker niet gebeuren. Dit zou namelijk zulke grote economische gevolgen met zich mee brengen dat de regering dit niet toe zal staan.quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:56 schreef HenryHill het volgende:
Volgens mij zijn we het er in ieder geval over eens dat het koffiedik kijken blijft?
Tsja, dit is natuurlijk wel zo, maar ik (en waarschijnlijk ook anderen) moeten toch een keuze maken. Wat zou dan het advies zijn?quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:56 schreef HenryHill het volgende:
Dat zeker, maar op basis van bepaalde economische trends en indicatoren kun je toch voorzichtige inschattingen maken. En dat is zeker nodig want ik vind dat dat onontbeerlijk als je wilt kijken naar de lange termijn. Zolang we economisch niet in een conjuncturele depressie komen en zolang de hypotheekrenteaftrek blijft gehandhaafd zal het mijns inziens ook wel meevallen, al zal het wel zeker steeds moeilijker worden om je huis te verkopen. Dat starters overigens moeilijk aan een huis kunnen komen vind ik alleen maar terecht; blijkbaar hebben we al van de crisis geleerd voordat ie begon.quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:56 schreef HenryHill het volgende:
Lijkt me makkelijk. Als je het his ziet wat je bevalt (dat is veel belangerijker dan of je er wat winst op gaat maken) en je laat een berekening maken en je kan die maandlasten dragen dan moet je dat gewoon doen. Waarom zou je wachten. Toen je je eerste PC kocht heb je toch ook niet gewacht omdat er steeds snellere uitkomen. Een keer moet je instappen en als je dat huis hebt waar je de komend minimaal 5 jaar in wilt slijten gewoon doen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 21:01 schreef Phalanx747 het volgende:
[..]
Tsja, dit is natuurlijk wel zo, maar ik (en waarschijnlijk ook anderen) moeten toch een keuze maken. Wat zou dan het advies zijn?
In mijn geval is het probleem overigens nog wat moeilijker: Technisch gezien zou ik in aanmerking kunnen komen voor koopsubsidie. Als ik echter te lang wacht, zit ik boven de 20k eigen vermogen, en val ik ineens buiten de boot.
Ik denkd at als de veilingzaal helemaal afgeladen zit met particulieren dat dat ook niet bevoordelijk is voor de prijs. Ga je bieden op een huis dat je misschien niet helemaal bevalt. En als hij wel helemaal bevalt moet je passen omdat je overboden wordt?quote:Op zondag 12 oktober 2008 21:09 schreef vererita het volgende:
Wat zijn de factoren die de huizenprijs bepalen? De huizenprijs wordt gevormd door vraag en aanbod waarbij de prijs sterk reageert op wijzing aan de vraag of aanbodzijde.
Dus iets minder vraag resulteert in flink lagere prijzen. Of bij iets minder aanbod bij gelijkblijvende vraag schiet de prijs de hoogte in. Met andere woorden een markt met een hoge prijs-elasticiteit.
De koper en verkopen hoeven vaak niet te kopen of te verkopen. Zij kunnen een aan- of verkoopbeslissing voor zich uitschuiven.
Ik veronderstel dat op dit moment veel kopers hun aankoopbeslissing naar voren schuiven en veel verkopers hun verkoopbeslissing gestalte doen door weinig op de prijs te willen toegeven. Hierdoor wordt er op dit moment weinig verkocht en dat wat verkocht wordt gaat er voor relatief hoge prijzen uit.
Dit opschorten van aan en verkoopbeslissingen werkt wel een tijdje maar niet onbeperkt! Het komt nu al voor dat een huis vier/vijf jaar te koop staat.
Op den duur moeten de huizenbezitters wel verkopen, door echtscheiding, overlijden enz enz. En dan kan het wel eens een slachtveld worden op de markt, te vergelijken wat er nu op de beurs gebeurd. In 1977-1978 gingen in soortgelijke omstandigheden de prijzen met 60-80% omlaag!
Dus indien u een huis wilt verkopen is mijn advies wacht niet te lang en neem maar een stukje verlies. En als u een huis wilt kopen wacht dan nog even alsd je dat kunt opbrengen en steek je licht eens op bij een huizenveiling. Daar zie je al een toenemend aanbod van de bank. Huizen gaan daar nu al vooor 60-70 % van de woz waarde de deur uit. Ga daar niet zelf zitten bieden maar neem een deskundige mee, een makelaar bijvoorbeeld, om ongelukken te voorkomen.
Als je in aanmerking komt voor koopsubsidie zoek je woningen in het starterssegment. Daarin zijn hele grote dalingen van de prijzen niet te verwachten als de hypotheekrente niet sky high gaat.quote:Op zondag 12 oktober 2008 21:01 schreef Phalanx747 het volgende:
[..]
Tsja, dit is natuurlijk wel zo, maar ik (en waarschijnlijk ook anderen) moeten toch een keuze maken. Wat zou dan het advies zijn?
In mijn geval is het probleem overigens nog wat moeilijker: Technisch gezien zou ik in aanmerking kunnen komen voor koopsubsidie. Als ik echter te lang wacht, zit ik boven de 20k eigen vermogen, en val ik ineens buiten de boot.
Idd, de belangrijkste reden dat we in NL geen directe hypotheekcrisis kennen is het het grote aandeel sociale huur. Geen wilde complexe hypotheekconstructies om de lagere inkomensgroepen nog verder uit te kledenquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:43 schreef WeMan het volgende:
beste is gewoon een sociale huurwoning.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |