abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:20:13 #241
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62227068
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:16 schreef Falco het volgende:
Kan Wouter Bos gewoon niet heel IJsland nationaliseren? Zo'n groot land is het ook weer niet. De hoofdstad Reykjavik is ongeveer even groot als Zwolle. Komen die IJslanders voor een jaartje vijf onder Nederlands bewind. Dit klinkt als een nogal wild idee, maar zou dat mogelijk zijn? Dat staten 'overgenomen' (iig in financiele zin) worden door andere staten?
Mogelijk, vast wel. Maar waarom zou je dat doen? Er valt helemaal niks te halen. Ja, vis, maar die hebben we zelf al genoeg.
en zijn vriendje de Kietelaar
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:22:38 #242
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62227140
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:19 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Ik vermoed dat DNB in het ergste geval de volledige schade zal vergoeden.
Ik denk het niet!

IJsland, waren dat niet die walvisvaarders?
censuur :O
pi_62227237
quote:
Met een sporttas naar de bank in IJsland
REYKJAVIK - IJsland is bijna failliet. Spaarders proberen op alle mogelijke manieren hun geld in veiligheid te brengen. Go Tomasson (43) ging maandagmiddag met zijn moeder naar de Landsbanki – de bank die in Nederland eigenaar is van Icesave. Ze namen in een keer 20 miljoen kroon op (toen nog ongeveer 115 duizend euro); hun volledige spaartegoed.

‘Het was een hele sporttas vol’, zegt Tomasson. ‘We waren niet de enigen. Het geld werd met koffers tegelijk van de bank gehaald.’ Tomasson, appartementbezitter in het centrum van Reykjavik, was net op tijd. De dag erna werd Landsbanki onder curatele van de overheid gesteld en mocht elke spaarder nog maar 500 duizend kroon per dag opnemen. ‘Mijn moeder heeft het geld onder haar bed gelegd en dinsdag naar de Kaupthing Bank gebracht, dat is de enige bank die nog normaal functioneert.’

IJsland balanceert op het randje van bankroet. Niemand wil nog in het land investeren, waardoor de koers van de kroon in een vrije val is beland. De import van goederen (behalve schapenvlees, vis en zuivel produceert IJsland niets zelf) dreigt daardoor onbetaalbaar te worden. Dus trekt het land nu de ophaalbrug op. Alle banken – op de Kaupthing Bank na – zijn onder controle gesteld van de staat. Die gaat proberen zoveel mogelijk IJslands spaargeld te redden. Aandeelhouders en buitenlandse schuldeisers, zoals de spaarders van Icesave, hebben voorlopig het nakijken.

Tegelijkertijd heeft de overheid per decreet besloten dat er voortaan 131 kronen in een euro gaan. De daling van de munteenheid is daarmee tot staan gebracht, maar dat is niet gratis. Om de kroon op dit niveau te houden, moet de Centrale Bank van IJsland steunaankopen doen: kronen kopen met vreemde valuta. De premier heeft banken en pensioenfondsen opdracht gegeven buitenlandse bezittingen te verkopen om buitenlands geld binnen te brengen waarmee de munt kan worden gesteund. ‘Pensioenfondsen en banken moeten hun geld naar huis brengen’, zegt Gunnar Haraldson, econoom aan de Universiteit van IJsland. ‘En dan hopen we maar dat we daarmee het einde van de kredietcrisis halen.’

Niet het hele land is in paniek, blijkt in de Bonussupermarkt in Reykjanesbae. Er wordt niet gehamsterd en de schappen zijn nog goed gevuld. ‘IJslanders zijn optimisten’, zegt Haraldson. ‘Bovendien: wat kun je er nu nog tegen doen? We hoeven echt geen honger te lijden, want we hebben vis en schapen genoeg.’ Het spaargeld van Tomasson en zijn moeder is nog lang niet veilig. De inflatie is nu al 15 procent, dus wordt het geld elke dag minder waard. ‘Morgen gaan we proberen de kronen om te wisselen in dollars’, zegt Tomasson. ‘Dat zal nog een hele toer worden, want het omwisselen is ook aan een maximum gebonden.’

En wat als de grootste bank van IJsland, de Kaupthing Bank omvalt voordat hij zijn geld in dollars heeft omgezet? ‘Dan valt heel IJsland.’
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:26:40 #244
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_62227259
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:20 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Mogelijk, vast wel. Maar waarom zou je dat doen? Er valt helemaal niks te halen. Ja, vis, maar die hebben we zelf al genoeg.
IJsland is een nogal suffig land ja. Ligt geografisch onhandig ten opzichte van andere landen, heeft ook niet een geweldig klimaat. Ik weet niet in hoeverre je daar gas en olie kunt winnen of is die mogelijkheid uitgesloten
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:28:27 #245
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62227297
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:26 schreef Falco het volgende:

[..]

IJsland is een nogal suffig land ja. Ligt geografisch onhandig ten opzichte van andere landen, heeft ook niet een geweldig klimaat. Ik weet niet in hoeverre je daar gas en olie kunt winnen of is die mogelijkheid uitgesloten
Ik heb er al even op gegoogled aangezien ik grote olievoorraden vermoedde. Maar ik kon er niks over vinden en vermoed daarom dat er gewoon niks te halen valt.
pi_62227305
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:25 schreef Aether het volgende:

[..]

.
pi_62227318
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:16 schreef Falco het volgende:
Kan Wouter Bos gewoon niet heel IJsland nationaliseren? Zo'n groot land is het ook weer niet. De hoofdstad Reykjavik is ongeveer even groot als Zwolle. Komen die IJslanders voor een jaartje vijf onder Nederlands bewind. Dit klinkt als een nogal wild idee, maar zou dat mogelijk zijn? Dat staten 'overgenomen' (iig in financiele zin) worden door andere staten?
ze hebben geen leger dus samen met de britten moet het lukken
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62227384
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 08:59 schreef Q. het volgende:
Eigenlijk is het zo: hoe lager de rente, hoe betrouwbaarder de bank. Kijk maar naar de Rabo. Hoe hoger de rente, hoe harder ze het geld echt nodig hebben, dat blijkt maar weer.
Je slaat de spijker op z'n kop. Een van de fundamenten in finance: rendement is een vergoeding voor risico.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:33:54 #249
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62227493
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:19 schreef PurnodePurno het volgende:
En waarschijnlijk zullen ze ook enig bewijs willen hebben. En dat wordt moeilijk met al die internetrekeningen zonder rekeningafschriften.
Dat is niet helemaal waar... omdat de Nederlandse bank nog wel een afschrift heeft van de transactie van de overboeking (naar IceSave).
De rente ben je overigens wel kwijt.
pi_62227550
IJsland zelf heeft natuurlijk ook weinig gas en olie nodig, die hebben vulkanische bronnen waaruit ze heel veel energie halen.
Maar zoals in dat stuk ook staat veel meer als schapen en vis hebben ze niet, echt zelfvoorzienend kan het land niet zijn alleen al omdat akkerbouw daar bijna niet gaat.
pi_62227560
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ze hebben geen leger dus samen met de britten moet het lukken
.

Mss kunnen we ze als soort waddeneiland aan ons land toevoegen .
pi_62227594
Heb afgelopen zomer overigens ook nog gekeken om mijn geld over te zetten naar IceSave, toen maar niet gedaan omdat het niet helemaal rustig was op de markt al en had het vermoeden dat het wel eens erg risicovol zou kunnen worden.
Goede keus geweest dus om het niet te doen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:40:09 #253
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_62227678
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:35 schreef -0- het volgende:
IJsland zelf heeft natuurlijk ook weinig gas en olie nodig, die hebben vulkanische bronnen waaruit ze heel veel energie halen.
Maar zoals in dat stuk ook staat veel meer als schapen en vis hebben ze niet, echt zelfvoorzienend kan het land niet zijn alleen al omdat akkerbouw daar bijna niet gaat.
Om de dag vis en shoarma als avondeten gaat ook vervelen. Eigenlijk is IJsland best wel sneu .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 11:43:31 #254
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62227773
quote:

[..]

Echt verschrikkelijk lekkere zalm en tonijn daar. Weer eens wat anders dan Haring. Als Nederland IJsland nationaliseerd ga ik er gelijk wonen. Ergens in het Oosten.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:46:34 #255
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62227849
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:33 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar... omdat de Nederlandse bank nog wel een afschrift heeft van de transactie van de overboeking (naar IceSave).
De rente ben je overigens wel kwijt.
Mooi, dat wist ik niet.

Het leek mij een vrij problematische aangelegenheid met al die internetspaarrekeningen. Al die rekeningen bij Icesave die ineens op 0 staan, terwijl het geld is verdwenen, ik zou er ook ontzettend zenuwachtig van worden. Dan realiseer je je ook ineens hoe kwetsbaar je bent als individuele burger.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:46:53 #256
89730 Drugshond
pi_62227855
Crosspost.

Als IceSave een vergunning had in Nederland mb.t tot bankzaken maak je nog een kans.
Zoniet... dan kun je wel een vordering toezenden (via DNB), maar de kans van slagen na faillissement is nihil (omdat het geen Europese bank betreft).

Bron : Eco/Juristen Panel (BNR) 11:30-11:45 (van vandaag == terug te luisteren op www.bnr.nl)
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:47:15 #257
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62227868
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:43 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Echt verschrikkelijk lekkere zalm en tonijn daar. Weer eens wat anders dan Haring. Als Nederland IJsland nationaliseerd ga ik er gelijk wonen. Ergens in het Oosten.
Veel lekkere gewillige vrouwen ook, heb ik me laten vertellen.
pi_62227887
hun enige echte waarde is de grote hoeveelheid thermische energie
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:48:27 #259
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62227906
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:46 schreef Drugshond het volgende:
Crosspost.

Als IceSave een vergunning had in Nederland mb.t tot bankzaken maak je nog een kans.
Die zullen ze toch wel gehad hebben? Hoe konden ze anders op de Nederlandse markt adverteren? Of heeft DNB de afgelopen jaren echt zitten slapen en het toezicht enorm verwaarloosd?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:51:47 #260
89730 Drugshond
pi_62228014
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:48 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Die zullen ze toch wel gehad hebben? Hoe konden ze anders op de Nederlandse markt adverteren? Of heeft DNB de afgelopen jaren echt zitten slapen en het toezicht enorm verwaarloosd?
Mwah....
Golden Sun Resort
Terra Vitalis.
pi_62228415
NOG MEER SLECHT NIEUWS, ALLE OVERBOEKINGEN KOMEN NOOIT OP JE TEGENREKENING AAN

Icesave Nederland is niet meer. De website is grotendeels uit de lucht gehaald, waardoor ruim 100.000 Nederlandse spaarders gedupeerd zijn.

De Nederlandsche Bank

FEM 500 grootste bedrijven Positie 98
Bekijk profiel

Een bewindvoerder die benoemd is door De Nederlandsche Bank (DNB) heeft het heft in handen genomen. Het personeel op het Amsterdamse Icesave-kantoor, dat een onderdeel is van de gestruikelde IJslandse bank Landsbanki, is naar huis gestuurd.

Dat bevestigt een woordvoerder van het pr-bureau Hill&Knowlton. Het bureau heeft de woordvoering gestaakt, want er is ‘geen opdrachtgever meer’. “Ik tik nu in mijn vrije tijd het laatste persbericht van Icesave Nederland. Dat ben ik aan ze verplicht”, zegt de woordvoerder.

"Situatie onduidelijk"
Volgens de zegsman is de situatie onduidelijk sinds de IJslandse moederbank Landsbanki eerst onder curatele werd gesteld van de IJslandse overheid en vervolgens uitstel van betaling heeft aangevraagd. “De Nederlandse werknemers kunnen niets meer doen. De Nederlandsche Bank is nu de situatie aan het uitzoeken”, zegt hij.

Sinds maandagmiddag zijn er geen transacties meer doorgekomen via de Nederlandse Icesave-website. “Maandagochtend zijn er wel nog transacties doorgekomen. Maar vanaf maandagmiddag lag alles stil”, meldt de woordvoerder.

“Dit is verschrikkelijk voor de spaarders. Op zich waren de cijfers van de bank altijd goed, maar in een week tijd is het hele beeld gaan schuiven. Wantrouwen heeft de bank laten struikelen. Ze konden geen geld meer lenen. Daar had Fortis ook last van.”

Garantie?

Of de spaarders hun geld terugkrijgen is onduidelijk. Nederland kent een depositogarantiestelsel dat eengrens kent van 100.000 euro, maar de spaarder zal naar de IJslandse overheid moeten stappen om zijn eerste inleg van ruim 20.000 euro terug te krijgen.

De Nederlandsche Bank (DNB) liet dinsdagavond weten in gesprek te zijn met de IJslandse autoriteiten over hoe rekeninghouders worden gecompenseerd als Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Formeel garandeert de IJslandse centrale bank bij een faillissement Nederlandse spaarders een bedrag van 20.887 euro. De rest wordt tot een bedrag van 100.000 door de Nederlandse staat gegarandeerd.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 12:05:52 #262
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62228435
Ik vind het zielig voor die mensen .
Maar prachtig land dus kopen die handel
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_62228502
http://www.nrc.nl/economi(...)nk_Kaupthing_te_hulp
quote:
Zweden schiet IJslandse bank Kaupthing te hulp

Stockholm, 8 okt. Zweden is de IJslandse bank Kaupthing te hulp geschoten. De Zweedse centrale bank stelt een lening van 5 miljard kroon (702 miljoen dollar) beschikbaar voor de Zweedse tak van Kaupthing.

„Gezien de ontstane situatie is er een reëel gevaar dat de bank in liquiditeitsproblemen komt”, aldus de Zweedse centrale bank vandaag. „Om de financiële stabiliteit in Zweden en een soepel functioneren van de financiële markten te waarborgen, heeft Riksbank daarom besloten Kaupthing Sverige van liquiditeit te voorzien.”

De handel in aandelen Kaupthing op de beurs in Zweden werd vanochtend weer stilgelegd nadat het aandeel een derde van zijn waarde was kwijtgeraakt. De afgelopen twee dagen was ook al geen handel mogelijk in het aandeel vanwege de crisis in IJsland.

De IJslandse financiële toezichthouder heeft woensdag de controle overgenomen van de IJslandse bank Glitnir. De autoriteiten gaven woensdag aan dat de bank gewoon operationeel blijft en dat de binnenlandse tegoeden volledig worden gegarandeerd.
pi_62228559
quote:
ING koopt spaartegoeden van Kaupthing en Heritable
8 oktober 2008, 11:57 uur | FD.nl/DJ
AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--ING Groep nv bevestigt woensdag de aankoop van spaartegoeden van Kaupthing Edge en Heritable Bank via zijn dochteronderneming ING Direct UK.

"ING koopt voor een totaal van GBP2,5 mrd aan tegoeden van Kaupthing Edge en voor GBP538 mln van Heritable Bank", aldus de woordvoerder.
pi_62228710
Gaat lekker
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_62228771
  woensdag 8 oktober 2008 @ 12:18:07 #267
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_62228781
Waarom heeft ING wel vertrouwen in IJslandse banken en niet in een overname van ABN Amro? Het gaat weliswaar om kleinere bedragen, maar toch...
pi_62228790
quote:

[..]

Er schijnt een vrouwenoverschot te zijn daar.
pi_62228965
Ik heb mijn geld ook (voor een deel) bij Icesave staan. Zoals velen liep ook ik achter de feiten aan en was ik te laat met het plunderen van mijn eigen rekening..

Aangezien alles telefonisch niet meer is te bereiken. Heb ik Icesave en Landsbanki een e-mail gestuurd waarin ik mijn totalte spaargeld terug wil. Heeft waarschijnlijk niet veel zin, maar ik wilde toch iets doen!

Zoals in dit artikel staat vermeldt kan het even duren voordat ik misschien mijn geld weer terug zie:
http://www.geldenrecht.nl(...)cesavespaarders.html
quote:
Geld terug in drie maanden

Mocht Landsbanki omvallen dan krijgen Nederlandse spaarders binnen maximaal 3 maanden het gegarandeerde deel (maximaal 100.000 euro) van hun geld terug. Of het moeilijk is het door IJsland gegarandeerde deel terug te krijgen is onduidelijk. Icesave Nederland beweerde maandag van niet. "Een e-mail aan ons is voldoende", aldus Stuyt.
Verder las ik dit:
http://www.nu.nl/news/177(...)Jslandse_banken.html
Kan ING ook niet even de Nederlandse tak van Icesave overnemen??

http://www.bnr.nl/artikel/10261464/nib-wil-beslaglegging-icesave
Ben benieuwd of daar nog wat uit gaat komen...
  woensdag 8 oktober 2008 @ 12:31:01 #270
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62229126
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:51 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Mwah....
Golden Sun Resort
Terra Vitalis.
Die vielen buiten het toezicht van de DNB/AFM door middel van een maas in de wet (minimale inleg boven de 50 000 euro).
Dat is dus totaal iets anders, dan deze bank die WEL onder toezicht van de DNB stond. DNB garandeert in ieder geval het bedrag boven de 20k, dus als er geen controle op de bank zou zijn denk ik niet dat de geloofwaardigheid van de DNB nog houdbaar is.
pi_62229171
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:18 schreef Falco het volgende:
Waarom heeft ING wel vertrouwen in IJslandse banken en niet in een overname van ABN Amro? Het gaat weliswaar om kleinere bedragen, maar toch...
Is in overleg met de toezichtshouders gegaan.

http://www.nu.nl/news/177(...)Jslandse_banken.html
quote:
ING koopt spaartegoeden IJslandse banken
Uitgegeven: 8 oktober 2008 12:16
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2008 12:17

AMSTERDAM - ING Direct, de internetbank van ING, heeft Britse spaartegoeden ter waarde van bijna 4 miljard euro gekocht van twee geplaagde IJslandse banken.

Dat meldde ING woensdag. De overname van de spaartegoeden is in samenspraak met Britse toezichthouders.

Het gaat om spaartegoeden van 160.000 klanten ter waarde van 2,5 miljard pond sterling (3,2 miljard euro) van de IJslandse bank Kaupthing. Ook koopt ING voor 538 miljoen pond (695 miljoen euro) spaartegoeden van 22.200 klanten van Heritable Bank, de Britse tak van het IJslandse Landsbanki. Landsbanki is het moederbedrijf van de internetspaarbank Icesave.
pi_62229362
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:48 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

IceSave had een vergunning om een bijkantoor te voeren. Ze waren dus geen Nederlandse bank, maar hadden hier slechts een kantoor. Ik heb geen idee hoeveel toezicht de DNB doet op bijkantoren, maar het lijkt me dat de IJslandse Centrale Bank de echte toezichthouder is.
pi_62229457
Dan kan nederlandse ING tak dat toch ook doen?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:28:06 #274
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62230493
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:51 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Mwah....
Golden Sun Resort
Terra Vitalis.
Die vallen niet onder DNB maar onder de AFM. En dan alleen als beleggingen onder de 50k ofzo blijven, mensen met meer geld worden geacht hun eigen geld in de gaten te houden.
pi_62230698
Veel succes met terughalen van je geld. Hier staat namelijk:
quote:
Garanties
Volgens Darling weigert IJsland garanties te geven over het vergoeden van internationale spaarders. “De IJslandse regering heeft me, geloof het of niet, verteld dat ze niet van plan zijn om hun verplichtingen na te komen.”

Ook Darling laat het er niet bij zitten. “We zullen IJsland tot het bittere eind achtervolgen om te verzekeren dat we ons geld terugkrijgen”, aldus de minister tegenover tv-zender GMTV.
Niet dat ik daar geld heb
pi_62230774
Ik ben niet helemaal thuis in de bankwereld maar ik stel het nu dus even heel simpel,

De consument heeft geld gezet op een Ijslandse bank, door problemen kan die Ijslandse bank de consument het geld niet uitbetalen. Nou betaald ING aan de Ijslandse bank om de schulden aan de consument over te kunnen nemen?

Goed voor de consument die weer over zijn geld kan beschikken, goed voor Ijslandse bank die nu zijn schuld aan de consument kwijt is en er geld bij heeft.

Wat is nou het voordeel voor de ING?

Zie ik dat zo goed of zet ik het fout neer.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:40:21 #277
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62230827
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:38 schreef Ender_Wiggin het volgende:
Wat is nou het voordeel voor de ING?
Meer klanten. En wellicht betalen ze maar een schijntje voor die spaartegoeden en worden ze er per saldo dus beter van.
pi_62230997
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:40 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Meer klanten. En wellicht betalen ze maar een schijntje voor die spaartegoeden en worden ze er per saldo dus beter van.
Is het hebben van een klant zoveel waard dan? Ik bedoel ze verlagen er hun liquiditeit (ervan uitgaande dat het met geld betaald wordt) door en verhogen hun schuld....
pi_62231123
Ja, meer spaarders = meer cash in huis = bank steviger.
pi_62231173
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:51 schreef HiZ het volgende:
Hoezo = meer cash in huis? er is nu juist minder cash in huis door het betalen voor de overname en mensen zullen veel meer hun geld over verschillende banken spreiden.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:53:39 #281
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_62231177
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:51 schreef HiZ het volgende:
alleen hebben die spaarders net hun geld kwijtgeraakt aan die Ijslanders, maar ik denk dat ING er op gokt dat mensen nu zo geschrokken zijn dat ze de komende jaren niet meer bijn de ING weg willen
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 8 oktober 2008 @ 14:06:08 #282
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62231537
Sowieso zal dit een behoorlijke klap voor de IJslandse economie vormen; de bancaire sector, een belangrijke economische pilaar voor IJsland, zal voorlopig wel even in diskrediet blijven, en ook de IJslandse kroon zal nog weinig vetrouwd worden. Het is toch een beetje een straf voor het jarenlange koppig vasthouden aan volledige soevereiniteit door de IJslanders; ik denk dat na dit debacle er wel weer stemmen op zullen gaan voor aansluiting bij de EU en de Eurozone.
pi_62232201
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:40 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Laten ze dat ook voor de Nederlandse spaarders doen...

Kweken ze goodwill bij die spaarders.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 14:35:17 #284
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62232357
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 14:29 schreef rja het volgende:

[..]

Laten ze dat ook voor de Nederlandse spaarders doen...

Kweken ze goodwill bij die spaarders.
Het is een brits onderdeel die de stap heeft gemaakt... de vraag is of het nederlandse deel dat ook zou kunnen/willen/mogen doen
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:32:08 #285
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_62237076
quote:
Centrale bank IJsland laat koers kroon los
IJslandse kroon zakt in elkaar

REYKJAVIK (AFN) - De centrale bank van IJsland heeft een poging gestaakt om zijn munteenheid op stabiel niveau te houden. Er was niet genoeg steun in de markt.

De bank maakte dat woensdag bekend in een verklaring op haar website. “De bank zal op dit moment in dit opzicht geen andere pogingen wagen”, aldus de centrale bank.

De centrale bank van IJsland kondigde eerder deze week aan dat het de IJslandse kroon op een koers van 131 per euro wilde houden, na een enorme daling van de munteenheid als gevolg van de financiële crisis waarin het land verkeert.
'Nuff said
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:36:35 #286
177738 DirkScheringa
retteketet......
pi_62237195
vakantie op IJsland is ineens goedkoop
AZ!
De magisch realist van AZ!
Leen is mijn vriend!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 17:41:44 #287
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62237315
4 jaar geleden was ik nog 4500,- kwijt voor 2 weekies ijsland
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:43:07 #288
89730 Drugshond
pi_62237410
quote:
IJsland kan noodfonds voor bankensector niet betalen
IJsland kan een noodfonds voor de bankensector niet betalen. Premier Geir Haarde verklaarde in een extra televisie-uitzending dat een alomvattend reddingsplan de economie van het land tot de afgrond zou brengen. Wel worden de tegoeden van spaarders volledig gegarandeerd en krijgen toezichthouders vrijspel om de sector te reorganiseren.

De grootste bank van IJsland, Kaupthing, ging maandag onderuit op de beurs. Daarop besloot de regering de bank te voorzien van een noodkrediet. Ook de koers van Landsbanki daalde snel. De regering legde daarom de handel tijdelijk stil. Kaupthing, Landsbanki en Glitnir beheren gezamenlijk een kapitaal ter hoogte van 800% van het bruto binnenlands product. Investeerders vrezen dat zij ten onder gaan aan hun hoge schuldenlast. In dat geval kan de overheid niet ingrijpen.

De IJslandse kroon daalde ten opzichte van de euro sinds het begin van 2008 al 44% in waarde. De inflatie is hierdoor gestegen tot 14%, en buitenlandse goederen zijn bijna onbetaalbaar geworden. De centrale bank heeft de rente verhoogd tot 15,5% en hoopt hiermee de inflatie te beperken. Door de hoge rente komen de banken echter verder in de problemen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:45:49 #290
177738 DirkScheringa
retteketet......
pi_62237412
alcohol is ineens omgerekend goedkoop, terwijl het tot voorkort erg duur was
AZ!
Leen is mijn vriend!
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:52:20 #291
177738 DirkScheringa
retteketet......
pi_62237571
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:45 schreef Aether het volgende:

[..]
als je dat zo leest heb je een beetje het idee dat ze in een onbestuurbare kar recht op de afgrond af rijden en de rem is kapot
AZ!
Leen is mijn vriend!
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:54:31 #292
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_62237627
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:32 schreef Doffy het volgende:

[..]
Een euro is nu 302 ISK .
2000 light years from home
pi_62237825
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:54 schreef Merkie het volgende:

[..]

Een euro is nu 302 ISK .
Inflatie FTW!
pi_62238020
Ik wilde eigenlijk volgend jaar in IJsland op vakantie gaan. Is geen goed plan, geloof ik hè? Of gaat 't nu extra goedkoop worden?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:10:59 #295
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_62238048
Op Radio 1 werd vanmiddag gezegd: voor minder dan 300 euro doe je nu een lang weekend IJsland, en het lokale bestaan is nu ook vrij goedkoop. Wel één tip: neem véél cashgeld mee, want op iets anders hoef je niet meer te rekenen
'Nuff said
pi_62238133
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:10 schreef Doffy het volgende:
Op Radio 1 werd vanmiddag gezegd: voor minder dan 300 euro doe je nu een lang weekend IJsland, en het lokale bestaan is nu ook vrij goedkoop. Wel één tip: neem véél cashgeld mee, want op iets anders hoef je niet meer te rekenen
Accepteren de ijsjes ook al euro's aangezien hun eigen munt bijna sneller devalueert dan de Zimbabwaanse dollar?
pi_62238200
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:14 schreef g0dz0r het volgende:

[..]

Accepteren de ijsjes ook al euro's aangezien hun eigen munt bijna sneller devalueert dan de Zimbabwaanse dollar?
Als je uit het vliegtuig stapt dan is het geld de helft waard van wat het was toen je instapte
pi_62238202
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:10 schreef Doffy het volgende:
Ik heb nog een tip: Zorg dat je de Kronen die je als wisselgeld terug krijgt voor je 'harde' euro binnen 5 minuten weer kwijt bent.

De vakantie zal trouwens niet zo goedkoop worden als het inflatiespook daar begint te gieren.
pi_62238328
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:17 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ik heb nog een tip: Zorg dat je de Kronen die je als wisselgeld terug krijgt voor je 'harde' euro binnen 5 minuten weer kwijt bent.

De vakantie zal trouwens niet zo goedkoop worden als het inflatiespook daar begint te gieren.
Dat spook is er al: inflatie bedraagt daar nu 15%..... .
pi_62238363
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:17 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Als je uit het vliegtuig stapt dan is het geld de helft waard van wat het was toen je instapte
Vandaar de vraag, moet toch vreemd zijn dat een verkoper van een willekeurig artikel daar voor het ontvangen bedrag een dag later de inkoopprijs niet eens meer kan betalen als hij zijn stock wil aanvullen?
Ik zou als verkoper dan toch snel betalingen gaan eisen in munteenheden die wel hun waarde behouden.
pi_62238424
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:24 schreef g0dz0r het volgende:

[..]

Vandaar de vraag, moet toch vreemd zijn dat een verkoper van een willekeurig artikel daar voor het ontvangen bedrag een dag later de inkoopprijs niet eens meer kan betalen als hij zijn stock wil aanvullen?
Ik zou als verkoper dan toch snel betalingen gaan eisen in munteenheden die wel hun waarde behouden.
Veel mensen zullen daar idd wel van hun kronen afwillen...met als gevolg een nog verdere daling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')