Dat impliceert dat ze zelf al weten dat een faillissement onvermijdelijk is, anders zouden ze alles dat binnekomt verwelkomen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:17 schreef petre86 het volgende:
[..]
Ik had de Rabobank vanmiddag gebeld, ze hebben niet zelf de boel gestopt. IceSave heeft de transacties geweigerd. Ze nemen kennelijk geen nieuwe tegoeden meer aan..
Moeilijk.... Heel moeilijk waarschijnlijkquote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, en nu de hamvraag. HOE gaat de IJslandse Centrale bank het dekken?
Ja, bij mooi weer kan ik het weer ook voorspellen. Helemaal als ik van WC-eend ben.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:13 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tot voor kort zeiden die ratings dus zeker wel wat, Rabobank heeft het toch ook altijd over hun geweldige tripple A rating?
De Russen naar olie laten boren.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al tegen Italo_dancer zei: d.m.v. staatsobligaties, in kronen. Bij uitkering zijn die geen drol meer waard.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die had ik niet meer getest vanavond....quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:42 schreef avonne het volgende:
https://onlinebank.icesave.nl/online-bank.aspx
dit is de link naar inloggen.
de website van icesave is nou definitief uit de lucht, he?
Ja hier krijg je veel antwoordenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:43 schreef avonne het volgende:
Antwoord op al uw vragen![]()
http://www.icesave.nl/veelgesteldevragen
Dat is elke (spaar)rekening uiteindelijk ook.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:04 schreef the_undertaker het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. De Ijslandse Centrale bank dekt het gewoon. Dan zou elke spaarrekening een risico zijn (ook in Nederland)
yup.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:42 schreef avonne het volgende:
https://onlinebank.icesave.nl/online-bank.aspx
dit is de link naar inloggen.
de website van icesave is nou definitief uit de lucht, he?
Ik ook, ben blij dat ik daar niet heen gegaan ben, en lekker bij Credit Eeurope zit.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:39 schreef Sjowhan het volgende:
Ik heb er over na zitten denken om een rekening daar te openen. Gelukkig niet gedaan.
Dit is eerst nog maar een interim maatregel van de DNB als ik het goed heb, en volgens de site in IJsland is er nog niks failliet verklaard, en is dit juist een maatregel om erger te voorkomen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:56 schreef PICHT het volgende:
Ik zit hier half in tranen omdat ik dus niet weet waar ik aan toe ben. Ik had echt een zooi spaargeld daar voor mijn doen en zal er jaren voor moeten werken wil ik alles terugkrijgenIk hoop echt dat ze een goede regeling kunnen treffen..
Same here.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:39 schreef Sjowhan het volgende:
Ik heb er over na zitten denken om een rekening daar te openen. Gelukkig niet gedaan.
wrijf het er maar inquote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:39 schreef Sjowhan het volgende:
En waar denk jij je hypotheek af te kunnen sluiten?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:11 schreef p-etr-a het volgende:
Sinds ik met geld in aanraking ben gekomen, heb ik 'geleerd' dat de bank een veilige plek is om het naartoe te brengen. Zie het als een soort kluis waar je het in stopt om er later weer uit te kunnen halen als je het nodig hebt. Nu kun je ineens nergens meer zeker van zijn.
Waarom werken banken zoals ze werken? Omdat ze vette winst willen maken, en dus brengen ze het geld dat mensen in vertrouwen storten naar de beurs. Op het moment zou ik mijn geld het liefst naar een bank brengen die zijn werknemers betaalt van de jaarlijkse 'contributie' van rekeninghouders en er verder gewoon niets mee doet. Naïef, oja zeker, maar zoals het nu gaat is mijn gevoel dat je het inderdaad nog beter in een sok kunt stoppen.
Het probleem is dat banken elke euro die jij brengt zeker 10 keer uitgeven...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:11 schreef p-etr-a het volgende:
Sinds ik met geld in aanraking ben gekomen, heb ik 'geleerd' dat de bank een veilige plek is om het naartoe te brengen. Zie het als een soort kluis waar je het in stopt om er later weer uit te kunnen halen als je het nodig hebt. Nu kun je ineens nergens meer zeker van zijn.
Dat heet gewoone en kluis, te koop bij elke ijzerwarenhandel!quote:Waarom werken banken zoals ze werken? Omdat ze vette winst willen maken, en dus brengen ze het geld dat mensen in vertrouwen storten naar de beurs. Op het moment zou ik mijn geld het liefst naar een bank brengen die zijn werknemers betaalt van de jaarlijkse 'contributie' van rekeninghouders en er verder gewoon niets mee doet. Naïef, oja zeker, maar zoals het nu gaat is mijn gevoel dat je het inderdaad nog beter in een sok kunt stoppen.
Dat schoot me gisteren ineens te binnen, er is nu een hele grote generatie die geld alleen in zijn digitale vorm kent. Salaris wordt op je rekening gestort, voor uitgaven heb je een pinpas en credit card, overboekingen worden via internet gedaan. Kortom, je hebt het geld nooit echt in handen gehad en dat is in deze tijd van onzekerheid toch een vreemd gevoel.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:11 schreef p-etr-a het volgende:
Liever helemaal niet, eigenlijk.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:14 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
En waar denk jij je hypotheek af te kunnen sluiten?
Inderdaad. Mijn eerste grote bedragen (kleedgeld, folderwijk) waren al digitaal. Mijn beeld van geld is dus ook zo gegroeid dat het een paar cijfertjes op papier zijn, maar wel jouw eigendom. Niet dat van de bank.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:18 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Dat schoot me gisteren ineens te binnen, er is nu een hele grote generatie die geld alleen in zijn digitale vorm kent. Salaris wordt op je rekening gestort, voor uitgaven heb je een pinpas en credit card, overboekingen worden via internet gedaan. Kortom, je hebt het geld nooit echt in handen gehad en dat is in deze tijd van onzekerheid toch een vreemd gevoel.
En hoe koop je dan een huis?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:19 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Liever helemaal niet, eigenlijk.
En ja, een kluis lijkt me op dit moment helemaal prima, RemcoDelft! Dan ben je tenminste niet al je spaargeld kwijt door toedoen van anderen.
Wat dacht je van een inbreker en/of pyromaan?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:19 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Liever helemaal niet, eigenlijk.
En ja, een kluis lijkt me op dit moment helemaal prima, RemcoDelft! Dan ben je tenminste niet al je spaargeld kwijt door toedoen van anderen.
bij mij staat het er nog niet opquote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:56 schreef PICHT het volgende:
Ik zit hier half in tranen omdat ik dus niet weet waar ik aan toe ben. Ik had echt een zooi spaargeld daar voor mijn doen en zal er jaren voor moeten werken wil ik alles terugkrijgenIk hoop echt dat ze een goede regeling kunnen treffen..
Je hebt gisteren een terugstorting gedaan?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
bij mij staat het er nog niet op
Nou volgens mijn rekening informatie wel: 0,0quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:06 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Je hebt gisteren een terugstorting gedaan?Noem me een pessimist maar ik heb niet het idee dat die terugstortingen nog uitgevoerd zijn.
Volgens mij rond de 30× in Europa...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het probleem is dat banken elke euro die jij brengt zeker 10 keer uitgeven...
Tja, dat zou dus kunnen. Krijg je niet converteerbare kronen die verder ook niks waard zijn. Mag je je nog wel afvragen of de IJslandse regering die ellende over hun eigen burgers gaat uitstorten in een poging om buitenlanders hun geld terug te geven.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:51 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al tegen Italo_dancer zei: d.m.v. staatsobligaties, in kronen. Bij uitkering zijn die geen drol meer waard.
Niet omdat ik dat weet, maar omdat IJsland verder niets te bieden heeft. Party time is over.
het was voor de hausse maar ik heb nog hoop dat het er op staat vandaagquote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:06 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Je hebt gisteren een terugstorting gedaan?Noem me een pessimist maar ik heb niet het idee dat die terugstortingen nog uitgevoerd zijn.
Ik vermoed dat DNB in het ergste geval de volledige schade zal vergoeden. Ze hebben er immers zelf ook schuld aan, door Icesave op de Nederlandse markt toe te laten. Maar het gaat dan helaas nog wel eeen flinke tijd duren voordat je überhaupt iets terugziet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:56 schreef PICHT het volgende:
Mogelijk, vast wel. Maar waarom zou je dat doen? Er valt helemaal niks te halen. Ja, vis, maar die hebben we zelf al genoeg.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:16 schreef Falco het volgende:
Kan Wouter Bos gewoon niet heel IJsland nationaliseren? Zo'n groot land is het ook weer niet. De hoofdstad Reykjavik is ongeveer even groot als Zwolle. Komen die IJslanders voor een jaartje vijf onder Nederlands bewind. Dit klinkt als een nogal wild idee, maar zou dat mogelijk zijn? Dat staten 'overgenomen' (iig in financiele zin) worden door andere staten?
Ik denk het niet!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:19 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Ik vermoed dat DNB in het ergste geval de volledige schade zal vergoeden.
quote:Met een sporttas naar de bank in IJsland
REYKJAVIK - IJsland is bijna failliet. Spaarders proberen op alle mogelijke manieren hun geld in veiligheid te brengen. Go Tomasson (43) ging maandagmiddag met zijn moeder naar de Landsbanki – de bank die in Nederland eigenaar is van Icesave. Ze namen in een keer 20 miljoen kroon op (toen nog ongeveer 115 duizend euro); hun volledige spaartegoed.
‘Het was een hele sporttas vol’, zegt Tomasson. ‘We waren niet de enigen. Het geld werd met koffers tegelijk van de bank gehaald.’ Tomasson, appartementbezitter in het centrum van Reykjavik, was net op tijd. De dag erna werd Landsbanki onder curatele van de overheid gesteld en mocht elke spaarder nog maar 500 duizend kroon per dag opnemen. ‘Mijn moeder heeft het geld onder haar bed gelegd en dinsdag naar de Kaupthing Bank gebracht, dat is de enige bank die nog normaal functioneert.’
IJsland balanceert op het randje van bankroet. Niemand wil nog in het land investeren, waardoor de koers van de kroon in een vrije val is beland. De import van goederen (behalve schapenvlees, vis en zuivel produceert IJsland niets zelf) dreigt daardoor onbetaalbaar te worden. Dus trekt het land nu de ophaalbrug op. Alle banken – op de Kaupthing Bank na – zijn onder controle gesteld van de staat. Die gaat proberen zoveel mogelijk IJslands spaargeld te redden. Aandeelhouders en buitenlandse schuldeisers, zoals de spaarders van Icesave, hebben voorlopig het nakijken.
Tegelijkertijd heeft de overheid per decreet besloten dat er voortaan 131 kronen in een euro gaan. De daling van de munteenheid is daarmee tot staan gebracht, maar dat is niet gratis. Om de kroon op dit niveau te houden, moet de Centrale Bank van IJsland steunaankopen doen: kronen kopen met vreemde valuta. De premier heeft banken en pensioenfondsen opdracht gegeven buitenlandse bezittingen te verkopen om buitenlands geld binnen te brengen waarmee de munt kan worden gesteund. ‘Pensioenfondsen en banken moeten hun geld naar huis brengen’, zegt Gunnar Haraldson, econoom aan de Universiteit van IJsland. ‘En dan hopen we maar dat we daarmee het einde van de kredietcrisis halen.’
Niet het hele land is in paniek, blijkt in de Bonussupermarkt in Reykjanesbae. Er wordt niet gehamsterd en de schappen zijn nog goed gevuld. ‘IJslanders zijn optimisten’, zegt Haraldson. ‘Bovendien: wat kun je er nu nog tegen doen? We hoeven echt geen honger te lijden, want we hebben vis en schapen genoeg.’ Het spaargeld van Tomasson en zijn moeder is nog lang niet veilig. De inflatie is nu al 15 procent, dus wordt het geld elke dag minder waard. ‘Morgen gaan we proberen de kronen om te wisselen in dollars’, zegt Tomasson. ‘Dat zal nog een hele toer worden, want het omwisselen is ook aan een maximum gebonden.’
En wat als de grootste bank van IJsland, de Kaupthing Bank omvalt voordat hij zijn geld in dollars heeft omgezet? ‘Dan valt heel IJsland.’
IJsland is een nogal suffig land ja. Ligt geografisch onhandig ten opzichte van andere landen, heeft ook niet een geweldig klimaat. Ik weet niet in hoeverre je daar gas en olie kunt winnen of is die mogelijkheid uitgeslotenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:20 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Mogelijk, vast wel. Maar waarom zou je dat doen? Er valt helemaal niks te halen. Ja, vis, maar die hebben we zelf al genoeg.
Ik heb er al even op gegoogled aangezien ik grote olievoorraden vermoedde. Maar ik kon er niks over vinden en vermoed daarom dat er gewoon niks te halen valt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:26 schreef Falco het volgende:
[..]
IJsland is een nogal suffig land ja. Ligt geografisch onhandig ten opzichte van andere landen, heeft ook niet een geweldig klimaat. Ik weet niet in hoeverre je daar gas en olie kunt winnen of is die mogelijkheid uitgesloten
ze hebben geen leger dus samen met de britten moet het lukkenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:16 schreef Falco het volgende:
Kan Wouter Bos gewoon niet heel IJsland nationaliseren? Zo'n groot land is het ook weer niet. De hoofdstad Reykjavik is ongeveer even groot als Zwolle. Komen die IJslanders voor een jaartje vijf onder Nederlands bewind. Dit klinkt als een nogal wild idee, maar zou dat mogelijk zijn? Dat staten 'overgenomen' (iig in financiele zin) worden door andere staten?
Je slaat de spijker op z'n kop. Een van de fundamenten in finance: rendement is een vergoeding voor risico.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:59 schreef Q. het volgende:
Eigenlijk is het zo: hoe lager de rente, hoe betrouwbaarder de bank. Kijk maar naar de Rabo. Hoe hoger de rente, hoe harder ze het geld echt nodig hebben, dat blijkt maar weer.
Dat is niet helemaal waar... omdat de Nederlandse bank nog wel een afschrift heeft van de transactie van de overboeking (naar IceSave).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:19 schreef PurnodePurno het volgende:
En waarschijnlijk zullen ze ook enig bewijs willen hebben. En dat wordt moeilijk met al die internetrekeningen zonder rekeningafschriften.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |