Jep, dat weet ikquote:Op donderdag 13 november 2008 14:17 schreef Terecht het volgende:
[..]
Snap jij wel wat communisme inhoud? Wat denk je wat communisme tracht te doen?
Jij stelt:quote:Op donderdag 13 november 2008 16:08 schreef validname het volgende:
[..]
Jep, dat weet ik
Communisme = regulatie & verdeling, gebruik wat je nodig hebt maar niet ten koste van een ander.
en in onze huidige wereld draait dit meestal uit op een (semi)dictatuur aangezien bijvoorbeeld het geld(winst) aspect weer om de hoek komt zetten.
misschien begrijp je 't nu beter![]()
![]()
![]()
Dat klopt idd, en als oplossing biedt je:quote:In het huidige systeem is communisme een utopia
Maar dat is precies wat communisme probeert te doen! Het werkt alleen niet omdat communisme en het venus project niet voldoende rekening houden met de menselijke natuur. Er zal altijd concurrentie en winstbejag bestaan, het is mens eigen.quote:er zou een grotere kans van slagen zijn als men gaat reguleren zonder winstoogpunt
ZONDER WINSTOOGPUNT, lezen.quote:[...]
Jij idealiseert het beeld van het communisme. Het is niet zo als jij suggereert gebruiken wat je nodig hebt en nier ten koste van de andere. Al kijk je naar welke communistisch systeem in de wereld, dan zie je dat de mensen onderaan niks krijgen en vaak als vuilnis gebruikt worden en dat de leiders zich dingen permitteren die belachelijk zijn. Je kan het wel oneens zijn met de huidige democratie en haar economische systeem, maar onze democratie voorkomt wel dat de leiders van het land zich belachelijk veel verijken.quote:Op donderdag 13 november 2008 16:08 schreef validname het volgende:
[..]
Jep, dat weet ik
Communisme = regulatie & verdeling, gebruik wat je nodig hebt maar niet ten koste van een ander.
en in onze huidige wereld draait dit meestal uit op een (semi)dictatuur aangezien bijvoorbeeld het geld(winst) aspect weer om de hoek komt zetten.
misschien begrijp je 't nu beter![]()
![]()
![]()
Wie kwoot je nu?quote:
Correct. En waar leven we in? het kapitalisme. 2 systemen kunnen nooit met elkaar samenwerken.quote:Op donderdag 13 november 2008 18:08 schreef Terecht het volgende:
[..]
Wie kwoot je nu?
Als je mij bedoeld: ik weet dat je dat schreef. Het communisme streeft juist naar een samenleving waar er geen behoefte is aan winstbejag. In de realiteit blijkt dat ideaal niet haalbaar. Volgens mij haal je theorie en praktijk door elkaar.
Dat het communistische systeem niet werkt, en aangezien het venus project een vorm van communisme is dat ook niet zal werken.quote:Op donderdag 13 november 2008 18:21 schreef validname het volgende:
[..]
Correct. En waar leven we in? het kapitalisme. 2 systemen kunnen nooit met elkaar samenwerken.
dus welk punt probeer je te maken?
Zegt wie ?quote:Op donderdag 13 november 2008 16:46 schreef Terecht het volgende:
Er zal altijd concurrentie en winstbejag bestaan, het is mens eigen.
Bij het voor het eerst horen van het Venus Project kreeg ik dat idee ook.quote:Op donderdag 13 november 2008 20:49 schreef Boswachtertje het volgende:
Klinkt ook wel een beetje Startrekkerig, of niet?
quote:Op vrijdag 14 november 2008 12:31 schreef MaxiTitan het volgende:
Bij het voor het eerst horen van het Venus Project kreeg ik dat idee ook.
Hahahaha, mijn woorden.quote:Op donderdag 13 november 2008 16:46 schreef Terecht het volgende:
Maar dat is precies wat communisme probeert te doen! Het werkt alleen niet omdat communisme en het venus project niet voldoende rekening houden met de menselijke natuur. Er zal altijd concurrentie en winstbejag bestaan, het is mens eigen.
Gedragswetenschap, game theory.quote:
Concurrentie vindt op allerlei vlakken plaats, zoals bijv op sociaal vlak: wie krijgt het mooiste meisje, wie wordt de populairste in een groep, etc. Het is menselijk gedrag dat niet te elimineren valt.quote:Waarom zou die concurrentie per se op 'n materialistisch niveau moeten plaatsvinden?
In ons systeem heb je tenminste nog de keuze om productiemiddelen collectief dan wel privaat te regelen, in het Venus project niet. Daar zijn alle productiemiddelen per definitie gemeenschappelijk eigendom.quote:Iedereen doet "er" aan mee, wat voor naam je er ook aan geeft.
In zoverre is het collectief denken en handelen , zoals het Venus project voorstaat idd n absolute leer.
"Communisme is een klasseloze maatschappijvorm met een economisch systeem gebaseerd op gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen, waarbij eenieder produceert naar vermogen en consumeert naar behoefte, of een politieke en ideologische stroming die streeft naar een dergelijk systeem."quote:Op vrijdag 14 november 2008 13:43 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Hahahaha, mijn woorden.
dief
Dannog zou een Venus-wereld best mogelijk kunnen zijn en kunnen werken. Alleen als ze deze menselijke trekken (die je toch niet uitbant) een plaatsje kunnen geven in die wereld. Dat je het prokect per direct vergelijkt met communisme is erg bekrompen.
Hokjes denken
Je denkt aan communisme in de praktijk, communisme op papier is zoals het Venus project op papier.quote:Op vrijdag 14 november 2008 13:30 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
had ik ook
Ben het er trouwens niet mee eens dat het V-P over 1 kam met met communisme wordt geschoren.
Ik zoek nog ff naar de juiste argumenten, maar bij het Comm. krijg ik een nare bijsmaak met 'dwang' / 'onderdrukking' / 'eentonigheid' / 'arbeid' terwijl ik dat niet heb bij het V-P.
Hier wordt (saai/eentoning) arbeid overgenomen door technologie - zoniet alle arbeid.
Heb je daar wat bronnen van svp.quote:
Het is volgens mij ook niet de bedoeling om dat te elimineren, maar rechtvaardig te laten verlopen. Als ik alle andere sterke aantrekkelijke mannen vermoord krijg ik het mooiste meisje.quote:Concurrentie vindt op allerlei vlakken plaats, zoals bijv op sociaal vlak: wie krijgt het mooiste meisje, wie wordt de populairste in een groep, etc. Het is menselijk gedrag dat niet te elimineren valt.
Alle productiemiddelen zijn per definitie gemeenschappelijk eigendom, ook in 'n kapitalistisch systeem.quote:In ons systeem heb je tenminste nog de keuze om productiemiddelen collectief dan wel privaat te regelen, in het Venus project niet. Daar zijn alle productiemiddelen per definitie gemeenschappelijk eigendom.
Het lijkt mij wel interessant voor een eerste kolonie op een andere planeet, Mars ofzo. Wanneer wij er een serieuze kolonie hebben (dus meer dan een handje vol wetenschappelijke installaties + crew). Ik kan geen schonere lei bedenken in ieder geval. Geld heeft op Mars geen waarde want daarmee maak je geen zuurstof of eten enz. Als je daar over geld gaat neuzelen dan ben je ten dode opgeschreven als kolonie.quote:Op zaterdag 15 november 2008 02:10 schreef Odysseuzzz het volgende:
Veel gepraat maar bescherm onze vrijheden onze rechten ons voedsel en onze medicijen. Amen.
Dat hele Venus Project is leuk en aardig...laat ze het maar uitproberen in een gesloten inrichting.
Het idee van geld zou nog best een poosje kunnen werken als mensen er niet zo van genoten dat andere uitgebuit werden.quote:Op zaterdag 15 november 2008 12:21 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Het lijkt mij wel interessant voor een eerste kolonie op een andere planeet, Mars ofzo. Wanneer wij er een serieuze kolonie hebben (dus meer dan een handje vol wetenschappelijke installaties + crew). Ik kan geen schonere lei bedenken in ieder geval. Geld heeft op Mars geen waarde want daarmee maak je geen zuurstof of eten enz. Als je daar over geld gaat neuzelen dan ben je ten dode opgeschreven als kolonie.
Daar moet je gewoon dingen doen als je iets wilt bereiken of een om probleem op te lossen. Met de grondstoffen die je daar hebt, want aarde kan je niet iedere keer zooi toesturen (kost maanden, hopeloos inefficiënt). Een hydrocultuur tuin aanleggen om (meer) eten op tafel te kunnen zetten, die ene koepel bouwen om de kolonie uit te breiden, die ene CO2 scrubber maken om niet te sterven enz. Zoveel mogelijk automatiseren en zoveel mogelijk hergebruiken.
Voor aarde lijkt het mij moeilijker en ik zou ook niet zo snel weten hoe je de massa zover krijgt om het monetaire systeem los te laten.
Hoelang moeten daar nog op wachten dan ... misschien ff een schouderduwtje geven?quote:Op zondag 16 november 2008 12:09 schreef Odysseuzzz het volgende:
Maar ja, wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in.
Daar lijkt het inderdaad veel op.quote:Op donderdag 13 november 2008 20:49 schreef Boswachtertje het volgende:
Klinkt ook wel een beetje Startrekkerig, of niet?
The message is the medium.quote:Op zondag 16 november 2008 12:41 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Hoelang moeten daar nog op wachten dan ... misschien ff een schouderduwtje geven?
Game theory is onder meer de studie van menselijk gedrag in sociale situaties. Een van de belangrijkste uitkomsten van game theory is dat groepsdynamiek vooral bepaald wordt door eigen gewin van de individuen binnen een groep. De oplossing die het beste is voor het collectief is dus niet perse de uitkomst omdat winstbejag van de individuen binnen dat collectief prevaleert. Het prisoner's dilemma is een mooi voorbeeld daarvan.quote:Op vrijdag 14 november 2008 18:43 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Heb je daar wat bronnen van svp. Ik ken volgens mij voldoende " grote geesten " en vnl niet westerse bevolkingsgroepen die dat anders en niet als vast gegeven zien.
[..]
Het is volgens mij ook niet de bedoeling om dat te elimineren, maar rechtvaardig te laten verlopen. Als ik alle andere sterke aantrekkelijke mannen vermoord krijg ik het mooiste meisje. Bovendien is word dit concurrerende gedrag gemotiveerd door het collectief. Je zegt het zelf al wie wordt de populairste in de groep .
Nee! Het kapitalisme kenmerkt zich juist doordat productiemiddelen prive eigendom zijn. Communisme is z'n tegenpool, het is voortgekomen als reactie op het ongebreidelde kapitalisme in de 19e eeuw. Ervan uitgaande dat de overheid als gemeenschappelijk eigendom kan worden beschouwd hebben we tegenwoordig hebben min of meer een tussenvorm, waarbij de overheid een deel van de productiemiddelen publiekelijk reguleert in o.a. het onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur, defensie, etc. Dmv van verkiezingen kan het volk invloed uitoefenen in welke mate productiemiddelen gemeenschappelijk eigendom zijn.quote:[..]
Alle productiemiddelen zijn per definitie gemeenschappelijk eigendom, ook in 'n kapitalistisch systeem. Dat is nu juist de kern van de zaak, alles is van iedereen. Helaas schiet het kapitalistisch systeem ernstig tekort bij het toekenen van waarden aan die produktiemiddelen. Indien dit rechtvaardiger zou gebeuren zie IK nog wel hoop voor dit systeem en zie het Venus project ook niet als iets dat tegengesteld is aan het kapitalisme. Just my 2 cents..btw.
Thx, voor je reactie . Ga ik proberen door te lezen.quote:Op zondag 16 november 2008 17:38 schreef Terecht het volgende:
[..]
Game theory is onder meer de studie van menselijk gedrag in sociale situaties.
Ik kan je zin herhalen : Een uiterst utopische gedachte, en het is bovendien ook niet waar.quote:Nee! Het kapitalisme kenmerkt zich juist doordat productiemiddelen prive eigendom zijn.
In bruikleen bij wie?quote:Op zondag 16 november 2008 20:15 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Ik kan je zin herhalen : Een uiterst utopische gedachte, en het is bovendien ook niet waar.
Het kapitalisme kan dat dan wel beweren en bezit als handig eikpunt nemen, uiteindelijk heb je alles in bruikleen.
Bij degenen die van dezelfde materie gebruik (gaan) maken als jij.quote:
Ik probeer te begrijpen wat je hiermee bedoelt, maar ik snap het niet. Het pand, de gereedschap en de expertise van een fietsenmaker zijn toch in handen van de eigenaar (meestal de fietsenmaker zelf)? Hoe kan dat gemeenschappelijk eigendom zijn?quote:Op zondag 16 november 2008 21:05 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Bij degenen die van dezelfde materie gebruik (gaan) maken als jij.
Op dit moment is het even zijn " eigendom " , n veel groter gedeelte van de tijd is de materie die hij ge/ver-bruikt gemeenschappelijk eigendom.quote:Op maandag 17 november 2008 08:56 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik probeer te begrijpen wat je hiermee bedoelt, maar ik snap het niet. Het pand, de gereedschap en de expertise van een fietsenmaker zijn toch in handen van de eigenaar (meestal de fietsenmaker zelf)? Hoe kan dat gemeenschappelijk eigendom zijn?
Nee. Het IS zijn eigendom, de opbrengst die hij ermee behaald is ook van hem. De fietsenmaker bepaalt wat er met zijn productiemiddelen gebeurd, niet het collectief.quote:Op maandag 17 november 2008 20:28 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Op dit moment is het even zijn " eigendom " , n veel groter gedeelte van de tijd is de materie die hij ge/ver-bruikt gemeenschappelijk eigendom.
En dat is ook het probleem van bijv. de grote banken. Het IS hun geld(hoewel het in vele gevallen nieteens bestaatquote:Op dinsdag 18 november 2008 11:08 schreef Terecht het volgende:
[..]
Nee. Het IS zijn eigendom, de opbrengst die hij ermee behaald is ook van hem. De fietsenmaker bepaalt wat er met zijn productiemiddelen gebeurd, niet het collectief.
Het monetaire systeem is geen slavernij. Schuld creeer jezelf, jij bent immers degene die dat mooie huis wilt kopen, een nieuwe zaak wilt starten, etc. Als jij bijv een hypotheek afsluit bij de bank neemt die bank een aanzienlijk risico. Het zet namelijk jouw belofte om garant te staan voor bedrag x als representatie van jouw toekomstige arbeid om in bruikbaar geld. Als de bank verkeerd inschat hoeveel jouw toekomstige arbeid waard is incasseren zij een reeel verlies. Gebeurde dat niet met de hypotheekcrisis in de VS? Mensen die grotere hypotheken namen dan de eigenlijke waarde van hun toekomstige arbeid, en dus niet in staat waren de representatie van hun hypotheek te vertegenwoordigen? Banken kwamen daardoor in de problemen omdat zij niet genoeg rente vroegen om zulke risico’s af te dekken. Het geld bestaat overigens wel, het wordt vanuit niets gecreeerd dmv fractioneel reserve bankieren en weer vernietigd als het terugbetaald wordt.quote:Op dinsdag 18 november 2008 12:21 schreef onlogisch het volgende:
[..]
En dat is ook het probleem van bijv. de grote banken. Het IS hun geld(hoewel het in vele gevallen nieteens bestaat), dus zij bepalen hoe ze leningen uitzetten etc. Zoals gezegd in zeitgeist 2 : Geld/schuld = moderne slavernij.
VP is zeer zeker niet de oplossing. Ik heb nog maar eens gekeken op de site van VP en het is nog erger dan ik al dachtquote:
En als zoiets dmv een VP opgelost kan worden ben ik daar alleen maar een voorstander van. Natuurlijk is die ver van je bed muziek maar als we instaat zijn om technologie technologie te laten ontwikkelen is er helemaal geen concurrentie strijd meer nodig en kunnen we ons richten op belangrijkere dingen.
Op DIT MOMENT lijkt dat even zo ja, op de lange termijn zeer zeker niet.quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:08 schreef Terecht het volgende:
[..]
Nee. Het IS zijn eigendom, de opbrengst die hij ermee behaald is ook van hem. De fietsenmaker bepaalt wat er met zijn productiemiddelen gebeurd, niet het collectief.
Dus omdat de banken foutieve berekeningen hebben gemaakt is deze crisis ontstaan?quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:25 schreef Terecht het volgende:
Banken kwamen daardoor in de problemen omdat zij niet genoeg rente vroegen om zulke risico's af te dekken.
Vergeet niet dat het VP meer inhoud dan een afschaffing van het monetaire stelsel alleen, het vergt een totaal andere mindset. Maar laten we het eens hypothetisch behandelen dan; geef 's een voorbeeld van een resource waar men om zou willen 'competen'.quote:In een eindige wereld als planeet aarde is schaarste inherent. Er zal dus onvermijdelijk competitie zijn om bepaalde resources. Hoe wil men dat gaan oplossen in een VP wereld?
Wat is dat voor een Bullshit zeg? Ze wisten gewoon dat als je de mogelijk biedt om schulden te maken, dat (bepaalde) mensen dat ook doen. En dat zijn er ook veel. Het is niet beperkt tot een select klein groepje ofzo. Het is gewoon menselijke aard. Je kan een muis toch ook niet kwalijk nemen at ie van (pinda)kaas houdt, als ie in een val loopt is het zijn eigen schuld. Je manier van redentaie is echt way off gast.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:25 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het monetaire systeem is geen slavernij. Schuld creeer jezelf,
quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:25 schreef Terecht het volgende:
Het monetaire systeem is geen slavernij. Schuld creeer jezelf
Niet alleen van de menselijke aard, maar zelfs van een nationaal karakter!quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:58 schreef Man-E-Faces het volgende:
Wat is dat voor een Bullshit zeg? Ze wisten gewoon dat als je de mogelijk biedt om schulden te maken, dat (bepaalde) mensen dat ook doen. En dat zijn er ook veel. Het is niet beperkt tot een select klein groepje ofzo. Het is gewoon menselijke aard.
Als antwoord op je eerste quote, bekijk Zeitgeist II.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:25 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het monetaire systeem is geen slavernij. Schuld creeer jezelf, jij bent immers degene die dat mooie huis wilt kopen, een nieuwe zaak wilt starten, etc. Als jij bijv een hypotheek afsluit bij de bank neemt die bank een aanzienlijk risico. Het zet namelijk jouw belofte om garant te staan voor bedrag x als representatie van jouw toekomstige arbeid om in bruikbaar geld. Als de bank verkeerd inschat hoeveel jouw toekomstige arbeid waard is incasseren zij een reeel verlies. Gebeurde dat niet met de hypotheekcrisis in de VS? Mensen die grotere hypotheken namen dan de eigenlijke waarde van hun toekomstige arbeid, en dus niet in staat waren de representatie van hun hypotheek te vertegenwoordigen? Banken kwamen daardoor in de problemen omdat zij niet genoeg rente vroegen om zulke risico’s af te dekken. Het geld bestaat overigens wel, het wordt vanuit niets gecreeerd dmv fractioneel reserve bankieren en weer vernietigd als het terugbetaald wordt.
[..]
VP is zeer zeker niet de oplossing. Ik heb nog maar eens gekeken op de site van VP en het is nog erger dan ik al dacht. Ik ging er vanuit dat het VP het monetaire systeem wilde vervangen door ruilhandel (zoals Lenin eens voorstelde), maar het VP gaat er vanuit dat er geen schaarste bestaat op deze planeet en iedereen dus kan consumeren wat ie maar wil. In een VP wereld is er dus ook geen behoefte aan enige vorm van ruilmiddel aangezien alle resources toch vrijelijk verkrijgbaar zijn. Je hoeft geen geleerde te zijn om te bedenken dat dat niet en nooit het geval kan zijn. In een eindige wereld als planeet aarde is schaarste inherent. Er zal dus onvermijdelijk competitie zijn om bepaalde resources. Hoe wil men dat gaan oplossen in een VP wereld?
Waarom is zonne-energie alleen maar goed voor een jaartje of 500?quote:Op woensdag 19 november 2008 12:28 schreef onlogisch het volgende:
Olie is nieteens meer nodig om ons van energie te voorzien. Sterker nog, een fractie energie van de zon kan ons voor een jaartje of 500 voorzien van alle energie die wij nodig hebben. Het zijn alleen de grote jongens in de olie industrie die dat echt wel tegen werken, en zogenaamd "zelf bezig zijn met ultieme oplossingen" (Nou, zo ultiem zullen ze wel niet zijn, want anders was die bovenstaande oplossing er allang geweest. De reden is wederom winst.) Ik vind dan ook dat in dit geval geld technologische vooruitgang in de weg staat.
Waarom zou dat op de lange termijn niet gelden? We hebben simpel gesteld grofweg 750 jaar een vorm van kapitalisme gekend, in al die tijd zijn productiemiddelen grotendeels in private handen geweest. Hoe zie jij dan voor je dat op de langere termijn het gemeenschappelijk eigendom is? Duurt dat een mensenleven, een millennium? Is het dan nog wel een praktische definitie die je hanteert? Maak je er zo niet een semantisch spelletje van?quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:06 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Op DIT MOMENT lijkt dat even zo ja, op de lange termijn zeer zeker niet.
Ik ken maar 1 legitieme manier. Als niemand om wat voor reden dan ook besluit gebruik te maken van de diensten en goederen van de fietsenmaker dan ziet hij zijn inkomsten gereduceerd tot 0 en zal hij genoodzaakt zijn z’n zaak te verkopen. Maar dan vult een andere particulier de leegte wel op, zo gaat dat immers al een aantal eeuwen.quote:Zelfs in die korte periode waarin hij zijn beroep uitoefend zijn er genoeg manieren waarop " het collectief " zijn bezit legitiem kan reduceren tot 0.
Daar komt het simpel gezien wel op neer ja.quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:00 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Dus omdat de banken foutieve berekeningen hebben gemaakt is deze crisis ontstaan?
De bankentop blijft idd grotendeels buiten schot (quote:Ik zie maar weinig bank-managers zelf in die zogenaamde tent-cities wonen. De echte uiteindelijke slachtoffer blijft de hypotheek-vrager zelf.
Een dak boven je hoofd doet er niet toe?quote:Dus het mes van 'de afschaffing' snijd aan 2 kanten; men wordt in bescherming tegen zichzelf genomen + men geeft status weer aan 'things that matter' ipv huis/auto/keuken/boot etc. etc.
Of het VP nu echt om een totaal andere mindset vraagt weet ik zo net nog niet. Volgens het VP is al het naar hun idee slechte gedrag zoals criminaliteit en concurrentie veroorzaakt door schaarste. Om dit te voorkomen kun je 2 dingen doen, het gedrag aanpassen of de aanleiding tot dat gedrag wegnemen. Het VP doet in weze het laatste als ik de site zo lees.quote:[..]
Vergeet niet dat het VP meer inhoud dan een afschaffing van het monetaire stelsel alleen, het vergt een totaal andere mindset. Maar laten we het eens hypothetisch behandelen dan; geef 's een voorbeeld van een resource waar men om zou willen 'competen'.
Het klopt dat elk aanbod zijn eigen vraag creeert en andersom. Je analogie met de muis gaat echter niet op, de mens is een stuk intelligenter dan de muis en is zich veel beter bewust van de mogelijke consequenties van zijn gedrag. De situatie met de hypotheekcrisis is wel iets ingewikkelder, aangezien er geen onafhankelijke instanties waren die de risico's van dergelijke financiele producten waardeerden. Veel mensen dachten een 'veilig' product te hebben gekocht maar dat bleek niet zo te zijn.quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:58 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Wat is dat voor een Bullshit zeg? Ze wisten gewoon dat als je de mogelijk biedt om schulden te maken, dat (bepaalde) mensen dat ook doen. En dat zijn er ook veel. Het is niet beperkt tot een select klein groepje ofzo. Het is gewoon menselijke aard. Je kan een muis toch ook niet kwalijk nemen at ie van (pinda)kaas houdt, als ie in een val loopt is het zijn eigen schuld. Je manier van redentaie is echt way off gast.
Niks hoeft opte raken. Fossiele olie hoeft niet te worden gebruikt in de VP. Zowat alle materiaal/gorndstoffen zijn herbruikbaar. Trol![]()
Wat er met een land gebeurd als de overheid directe controle heeft over de uitgifte van haar munt kun je zien aan Zimbabwe, die niet geheel toevallig ook verreweg de meeste schulden heeft...quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:29 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
[..]
Niet alleen van de menselijke aard, maar zelfs van een nationaal karakter! een voorbeeldje
Landen die ooit soeverein waren en zelf geld konden uitgeven, kunnen dat niet meer - simpelweg omdat ze dit recht uit handen hebben gegeven. Schuld is wel degelijk aan de orde! De slavernij creëer je dus zelf, want vanuit de grondwet kun je de schuldhebbers zo omzeilen en zelf weer geld drukken... maar ja, nu hebben de monetaire machthebbers opeens wel veel invloed en macht.
Zeitgeist 2 is geen goede bron, die laat nogal wat zaken weg over het monetaire systeem. Het verwijzen naar een film is ook niet echt een prettige manier van discussieren. Wat is volgens jou het voornaamste argument van zeitgeist 2? Dan kunnen we daar over discussieren.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:28 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Als antwoord op je eerste quote, bekijk Zeitgeist II.
quote:Als antwoord op je 2e quote ben ik wel degelijk van mening dat zoiets op te lossen valt. Neem nou simpelweg de olie. Waarom moet er competitief om gestreden worden? Precies $$$$$
Hier ben ik het ongeveer wel mee eens, al zijn er wel een aantal kanttekeningen te plaatsen. Technologische ontwikkeling kun je onmogelijk tegenhouden, vertragen gebeurt echter helaas wel. Er is altijd wel iemand die op zijn zolderkamertje iets briljants bedenkt en het vervolgens op kleine schaal invoert. De Duitse overheid is bijv al fanatiek bezig met het implementeren en stimuleren van zonne energie. Tegenlicht heeft daar laatst eeb aantal aardige thema uitzendingen over gemaakt. Daar vertelt de Duitse oud-minister die dat project is gestart hoe lastig het was om deskundigen ervan te overtuigen dat zonne energie haalbaar is.quote:Olie is nieteens meer nodig om ons van energie te voorzien. Sterker nog, een fractie energie van de zon kan ons voor een jaartje of 500 voorzien van alle energie die wij nodig hebben. Het zijn alleen de grote jongens in de olie industrie die dat echt wel tegen werken, en zogenaamd "zelf bezig zijn met ultieme oplossingen" (Nou, zo ultiem zullen ze wel niet zijn, want anders was die bovenstaande oplossing er allang geweest. De reden is wederom winst.) Ik vind dan ook dat in dit geval geld technologische vooruitgang in de weg staat.
Dan pak je er natuurlijk ook meteen een mooi voorbeeld uit.. torenhoge inflatie en machthebbers die de eigen zakken vullenquote:Op donderdag 20 november 2008 17:46 schreef Terecht het volgende:
Wat er met een land gebeurd als de overheid directe controle heeft over de uitgifte van haar munt kun je zien aan Zimbabwe, die niet geheel toevallig ook verreweg de meeste schulden heeft...
Proostquote:Op donderdag 20 november 2008 18:00 schreef Terecht het volgende:
Ha, 6 op een rij! Tijd voor bier na noeste arbeid.
Aan elkaar, aan hun burgers dmv bijv staatsobligaties, het IMF, commerciele banken. Overigens zijn de bezittingen van die landen niet verrekend, doe je dat wel dan zullen veel naties een positieve balans hebben.quote:Op donderdag 20 november 2008 18:10 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Dan pak je er natuurlijk ook meteen een mooi voorbeeld uit.. torenhoge inflatie en machthebbers die de eigen zakken vullen
Het gaat er mij om dat al die landen op de lijst schulden hebben (List of countries by public debt - lees er hier meer over). De grote vraag is: aan wie?
Over welke bezittingen spreek je precies?quote:Op donderdag 20 november 2008 18:14 schreef Terecht het volgende:
Aan elkaar, aan hun burgers dmv bijv staatsobligaties, het IMF, commerciele banken. Overigens zijn de bezittingen van die landen niet verrekend, doe je dat wel dan zullen veel naties een positieve balans hebben.
De bezittingen of beter gezegd investeringen die met die leningen zijn aangeschaft. Je moet die schulden niet zien als zijnde een netto resultaat. Het is 1 kant van de balans waar je naar kijkt. Om een recent voorbeeld aan te halen: door de kredietcrisis is dit jaar de Nederlandse staatsschuld al met 64 miljard euro gestegen, maar daar staat tegenover dat met dat geld in ondernemingen geinvesteerd is en dat met een beetje geluk zelfs geld op kan leveren. Schuld is niet perse iets wat slecht is.quote:Op donderdag 20 november 2008 20:22 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Over welke bezittingen spreek je precies?
Commerciele banken mogen geen geld drukken. Commerciele banken mogen wel geld 'creeeren' dmv fractioneel reserve bankieren. In de meeste landen zijn banken gebonden aan een maximale reserve ratio waarmee ze kunnen bankieren. Het drukken van geld gebeurt meestal nog de nationale munt, in Nederland is dat de Koninklijke Nederlandse Munt. Centrale banken mogen dan meestal bepalen wanneer en hoeveel van het gedrukte geld in omloop wordt gebracht, en ze mogen ook krediet verstrekken aan banken en overheden. De winsten die centrale banken maken worden in de regel teruggesluisd naar de overheid, als een overheid leent bij haar centrale bank hoeft ze dus geen rente te betalen.quote:
En met name het IMF en commerciële banken zijn bij mij punten van interesse. Met name de beweringen dat de commerciële banken onafhankelijk zijn (geen verantwoording meer hoeven af te leggen voor het feit dat ze geld drukken) en de rol die zij op het wereldtoneel spelen. Daarbuiten vraag ik me af hoe het komt dat landen ooit hun soevereiniteit qua het drukken van geld hebben opgegeven. In Amerika schijnt er nogal wat druk vanuit de (europese) banken te zijn toegepast.
In dit boek wordt o.a. dat laatste punt besproken, maar is sowieso een interessant boek (offtopic maar toch)
Volgens mij word je bijna gedwongen om een hypotheek af te sluiten? Volgens mij moet je wel die zaak oprichten om te overleven, we zijn ten slotte mensen en we moeten eten, drinken, slapen etc. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat we moeten betalen voor ons voedsel.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:25 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het monetaire systeem is geen slavernij. Schuld creeer jezelf, jij bent immers degene die dat mooie huis wilt kopen, een nieuwe zaak wilt starten, etc. Als jij bijv een hypotheek afsluit bij de bank neemt die bank een aanzienlijk risico. Het zet namelijk jouw belofte om garant te staan voor bedrag x als representatie van jouw toekomstige arbeid om in bruikbaar geld. Als de bank verkeerd inschat hoeveel jouw toekomstige arbeid waard is incasseren zij een reeel verlies. Gebeurde dat niet met de hypotheekcrisis in de VS? Mensen die grotere hypotheken namen dan de eigenlijke waarde van hun toekomstige arbeid, en dus niet in staat waren de representatie van hun hypotheek te vertegenwoordigen? Banken kwamen daardoor in de problemen omdat zij niet genoeg rente vroegen om zulke risico’s af te dekken. Het geld bestaat overigens wel, het wordt vanuit niets gecreeerd dmv fractioneel reserve bankieren en weer vernietigd als het terugbetaald wordt.
Ten eerste gaat het VP ervan uit dat er voor elk probleem een oplossing bestaat. Kan je niet aan diamant komen? Dan maak je toch neppe dat is net zo mooi en sterk. En ik zou graag willen weten over welke ressources je het hebt? Schaarste is er niet in deze wereld, hij wordt gecreëerd zodat er geld aan verdient kan worden.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:25 schreef Terecht het volgende:
VP is zeer zeker niet de oplossing. Ik heb nog maar eens gekeken op de site van VP en het is nog erger dan ik al dacht. Ik ging er vanuit dat het VP het monetaire systeem wilde vervangen door ruilhandel (zoals Lenin eens voorstelde), maar het VP gaat er vanuit dat er geen schaarste bestaat op deze planeet en iedereen dus kan consumeren wat ie maar wil. In een VP wereld is er dus ook geen behoefte aan enige vorm van ruilmiddel aangezien alle resources toch vrijelijk verkrijgbaar zijn. Je hoeft geen geleerde te zijn om te bedenken dat dat niet en nooit het geval kan zijn. In een eindige wereld als planeet aarde is schaarste inherent. Er zal dus onvermijdelijk competitie zijn om bepaalde resources. Hoe wil men dat gaan oplossen in een VP wereld?
Een hypotheek is geen noodzaak, je kunt ook huren.quote:Op zondag 23 november 2008 11:40 schreef Jzzl het volgende:
[..]
Volgens mij word je bijna gedwongen om een hypotheek af te sluiten? Volgens mij moet je wel die zaak oprichten om te overleven, we zijn ten slotte mensen en we moeten eten, drinken, slapen etc. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat we moeten betalen voor ons voedsel.
Die neppe diamant heeft niet dezelfde sentimentele waarde, het is toch een namaak. 'Natuurlijke' diamanten zijn gewilder, dat zie je nu al als je naar de markt kijkt. Over schaarse resources gesproken:quote:[..]
Ten eerste gaat het VP ervan uit dat er voor elk probleem een oplossing bestaat. Kan je niet aan diamant komen? Dan maak je toch neppe dat is net zo mooi en sterk. En ik zou graag willen weten over welke ressources je het hebt? Schaarste is er niet in deze wereld, hij wordt gecreëerd zodat er geld aan verdient kan worden.
Daarnaast zijn er genoeg materialen die schaars zijn; denk aan goud, platina, diamanten. Zoals je kunt zien is lang niet alle schaarste artificieel.quote:Op donderdag 20 november 2008 17:40 schreef Terecht het volgende:
Land is de belangrijkste resource die schaars zal zijn, kunst bijvoorbeeld ook. Niet elk plekje op deze aardkloot is even prettig om te leven, in een VP wereld zal dat niet anders zijn. Er zal dus onvermijdelijk gestreden worden om de mooiere locaties. Je kunt ook denken aan een scenario waarin er zoveel mensen op de aarde leven dat de aarde niet meer kan voorzien in alle levensbehoeftes, en er dus schaarste optreedt.
Tuurlijk is het niet allemaal peis en vree, ik heb alleen ernstige bezwaren tegen het VP als oplossing. De armoede is juist sterk afgenomen sinds de jaren 70 (en daarvoor). Een videopresentatie die dat heel mooi laat zien:quote:Zie je dan helemaal niet in dat er iets mis is met de wereld? Als je kijkt naar de cijfers dat 1% van de wereldbevolking 40% van de rijkdom van de aarde bezit en 50% van de wereldbevolking het moeten doen met minder dan 2 dollar per dag, dan is er wel degelijk wel wat mis? De armoede is alleen maar gegroeid sinds de jaren 70. Een monetair systeem kan niet iedereen dezelfde welvaart geven omdat dit systeem ervoor zorgt dat we met elkaar moeten concurreren voor banen, geld en macht.
Dan vormt het VP een mooi alternatief. We werken tenminste weer samen, daarom zijn we zo hoog in de evolutie ladder gekomen.
Oh, ok dat wist ik niet manquote:Op donderdag 20 november 2008 17:55 schreef Terecht het volgende:
[..]
Zeitgeist 2 is geen goede bron, die laat nogal wat zaken weg over het monetaire systeem. Het verwijzen naar een film is ook niet echt een prettige manier van discussieren. Wat is volgens jou het voornaamste argument van zeitgeist 2? Dan kunnen we daar over discussieren.
Waarom moeten we nog strijden als het in overvloed aanwezig is? (Volgens het VP) Er zijn belangrijkere dingen om je mee bezig te houden.quote:
Geld is niet de reden waarom er competitief om gestreden wordt, geld is in deze gewoon een handig ruilmiddel. Er wordt om gestreden omdat de vraag het aanbod overstijgt.
Dat bepaal ikquote:Op woensdag 26 november 2008 12:26 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Oh, ok dat wist ik niet manEn wie bepaald dat trouwens?
Als deze documentaire (en dus geen film) dingen achterwege laat ben ik erg benieuwd naar welke cruciale zaken.
Ik kan me niet herinneren dat welvaartsongelijkheid is besproken in ZA. Welvaartsongelijkheid is van alle tijden, pas de laatste eeuw is die ongelijkheid significant verbeterd onder meer doordat men pas eind 19e eeuw het enigszins begon te reguleren. Het is echter heel lastig, vele initiatieven die er wat aan wilden doen hebben hopeloos gefaald met als meest bekende voorbeeld het communisme. Als je kijkt naar de inkomensverschillen per land zie je dat in Europa de ongelijkheid het kleinste is. Met het spelen met belastingen kun je de inkomensverschillen doen verkleinen, in Europese landen met een sociaal-liberale democratie lijkt men daar het beste in te slagen. Welvaartsongelijkheid is dus niet zozeer het gevolg van een bepaald monetair systeem als het gevolg van politiek beleid.quote:Het voornaamste argument is al gegeven door iemand hierboven, namelijk dat 1% 's werelds 40% aan rijkdommen bezit. En dat een leven zonder geld makkelijk mogelijk moet zijn.
Fossiele brandstoffen zijn niet in overvloed aanwezig, en blijven ook nog wel een tijdje belangrijk genoeg om over te strijden. Pas je wel op dat je Maslow geen geweld aan doet?quote:[..]
Waarom moeten we nog strijden als het in overvloed aanwezig is? (Volgens het VP) Er zijn belangrijkere dingen om je mee bezig te houden.
Dat was ook mij1e gedachte na het lezen van de OP,quote:Op zondag 11 januari 2009 15:07 schreef tntkiller het volgende:
vond dit project vandaag dus heb weer wat te lezen
het komt wel een beetje samen met een van mijn favo books...buitenaardse beschavingen van stefan denaerde
http://galactic.no/rune/iarga.html
Geweldig boek.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:56 schreef Resonancer het volgende:
Doet me denken aan de planeet Larga.
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt.quote:Op vrijdag 14 november 2008 15:00 schreef Terecht het volgende:
[..]
"Communisme is een klasseloze maatschappijvorm met een economisch systeem gebaseerd op gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen, waarbij eenieder produceert naar vermogen en consumeert naar behoefte, of een politieke en ideologische stroming die streeft naar een dergelijk systeem."
Dat is EXACT wat het Venus project voorstelt. Om nog even verder te gaan:Utopisch egalitarisme Anti-staat Winst is des duivels Technische, materiele vooruitgang als heil voor de mensheid Conflicten en misdaad zijn uitsluitend het gevolg van nurture Het monetaire systeem vervangen door ruilhandel
etc, etc. Venus project = communisme.
Zodra je menselijke natuur een plaats geeft in het Venus project valt het in duigen omdat productiemiddelen weer persoonlijk eigendom worden, er een winstbehoefte is, er een monetair systeem zal ontstaan, geen gelijke welvaart meer is, etc, etc. Als het balletje eenmaal rolt...
VP is juist gebaseerd op een systeem ZONDER geld en je kan bezitten wat je wilt. In het communisme heeft iedereen 1 tv, en wel de goedkoopste die er gemaakt kan worden.quote:"Communisme is een klasseloze maatschappijvorm met een economisch systeem gebaseerd op gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen, waarbij eenieder produceert naar vermogen en consumeert naar behoefte, of een politieke en ideologische stroming die streeft naar een dergelijk systeem."
Dat is EXACT wat het Venus project voorstelt. Om nog even verder te gaan:
VP stelt dat helemaal niet. Iedereen is gelijk in de zin van dat iedereen kan doen wat ie wil. De een ligt dan graag elke dag op het strand te luieren, de ander maakt graag schilderijen en de ander reist de hele wereld overquote:Utopisch egalitarisme
VP is in principe niet anti-staat, er is alleen geen staat nodig(hoop dat je iq hoog genoeg is om het nuance verschil te zien) belangrijke beslissingen worden genomen door wetenschappers op basis vanquote:Anti-staat
quote:Winst is des duivels
En dat is verkeerd wantquote:Technische, materiele vooruitgang als heil voor de mensheid
At present, we have enough material resources to provide a very high standard of living for all of Earth's inhabitants. Only when population exceeds the carrying capacity of the land do many problems such as greed, crime and violence emerge. By overcoming scarcity, most of the crimes and even the prisons of today's society would no longer be necessary.quote:Conflicten en misdaad zijn uitsluitend het gevolg van nurture
A Resource-Based Economy is a system in which all goods and services are available without the use of money, credits, barter or any other system of debt or servitude. All resources become the common heritage of all of the inhabitants, not just a select few. The premise upon which this system is based is that the Earth is abundant with plentiful resource; our practice of rationing resources through monetary methods is irrelevant and counter productive to our survival.quote:Het monetaire systeem vervangen door ruilhandel
Staat er nog wat in waarde tegenover de dollar dan, en hoeveel dan en wat? Het goud hebben Rockefeller en co al in beslag genomen.. Wat staat er tegenover de dollar behalve immense schuld dat de belastingebtaler en generaties daarna mogen terugbetaling via de overheidsbelasting aan die gelddrukkerij?quote:Op woensdag 26 november 2008 18:34 schreef Terecht het volgende:
Het probleem met ZA is dat het maar een kant van de balans laat zien en je daardoor dus een heel scheef beeld krijgt van het monetaire systeem. Je kunt je afvragen waarom ZA zoiets zou doen, en dat wordt gauw duidelijk als je naar het hele plaatje kijkt. Dan is het toch allemaal niet meer zo spannend en gemeen als ZA wil doen voorkomen. Zo is het bijv waar dat banken geld vanuit het niets kunnen creeeren, maar wat ZA je niet vertelt is dat daar wel waarde tegenover hoort te staan.
Deels, ja. Daarbij, de kracht van de dollar wordt gemeten tov andere valuta's, en dat dient als terugkoppelingsmechanisme. Elk land of unie doet er dus goed aan zijn valuta op peil te houden.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:55 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Staat er nog wat in waarde tegenover de dollar dan, en hoeveel dan en wat? Het goud hebben Rockefeller en co al in beslag genomen.. Wat staat er tegenover de dollar behalve immense schuld dat de belastingebtaler en generaties daarna mogen terugbetaling via de overheidsbelasting aan die gelddrukkerij?
"Backed by gold" op de dollar, zoals zetgeist aangeeft, is allang veranderd in wat ze noemen "legal tender"
Heeft de Amerikaanse regering dan al haar bezit, de mensen en het land als onderpand gegeven voor die dollar ofzo?
Er zijn idd grote overeenkomsten met VP, de discussiepunten in dit topic kon ik er ook heel erg duidelijk in terug vinden. Helaas waren de Iargans het er ook over eens dat een dergelijke Iargan maatschappij niet zou werken en dat de mensheid wat anders zou moeten verzinnen om tot een 'onsterfelijke' supercultuur te komen (en niet een beschaving/cultuur dat de Romeinen achterna gaat of helemaal uitsterft).quote:Op maandag 12 januari 2009 00:21 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Dat was ook mij1e gedachte na het lezen van de OP,
[..]
Geweldig boek.
Ik weet niet wie de link heeft geplaatst, maar dank daarvoorquote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:54 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Er zijn idd grote overeenkomsten met VP, de discussiepunten in dit topic kon ik er ook heel erg duidelijk in terug vinden. Helaas waren de Iargans het er ook over eens dat een dergelijke Iargan maatschappij niet zou werken en dat de mensheid wat anders zou moeten verzinnen om tot een 'onsterfelijke' supercultuur te komen (en niet een beschaving/cultuur dat de Romeinen achterna gaat of helemaal uitsterft).
Ik stond ervan te kijken van de detail waarin gesproken werd, het laat je kritisch naar onze samenleving kijken.
Een geweldig verhaal inderdaad...
Ik vind het een half argument. Zo geef je die gelddrukkerijen de go-ahead. En als de dollar er niet meer is, doen ze precies hetzelfde smerige spelletje met een andere munt-soort. Vind jij dat kunnen?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:51 schreef Terecht het volgende:
[..]
Deels, ja. Daarbij, de kracht van de dollar wordt gemeten tov andere valuta's, en dat dient als terugkoppelingsmechanisme. Elk land of unie doet er dus goed aan zijn valuta op peil te houden.
Waarom geef je daarmee geldpers het groene licht? Het doet juist het tegendeel. Als men dermate veel geld in de markt pompt waardoor de dollar bovenmatig inflateert verliest het positie tov andere valuta's als de euro, de pond etc. Die worden dan aantrekkelijker als oa muntreserve wat vele voordelen met zich meebrengt ten nadele van de dollar.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 01:13 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Ik vind het een half argument. Zo geef je die gelddrukkerijen de go-ahead. En als de dollar er niet meer is, doen ze precies hetzelfde smerige spelletje met een andere munt-soort. Vind jij dat kunnen?
Interessante en goede posts van jou in dit topic!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:40 schreef Terecht het volgende:
@sisko
Je verwart communisme zoals in het vroegere oostblok met communisme in theorie. Nu maak je wel valide punten; ik heb het wat gecharceerd gebracht maar op hoofdlijnen is het VP gelijk aan de communistische ideologie. Het VP is eigenlijk een post-scarcity technocratie, en dat heeft vele raakvlakken en overlappingen met het communisme. De resourced based economy van het VP verschilt bijv wezenlijk niets van de planeconomie van de Sovjet-Unie.
Een ander probleem met je argumentatie is dat je ervan uitgaat dat de voorwaarden en uitgangspunten die het VP gebruikt juist zijn. Zo claimt het VP dat er in principe geen schaarste op aarde hoeft te zijn. Dit is evidente lariekoek. Er zal ALTIJD schaarste zijn aan mooie stukken land, kunst, begeerlijke vrouwen en mannen, status binnen een groep (oftewel macht in het algemeen) en zaken als goud, zilver, platina, diamanten etc. Daar waar schaarste is wordt er gehandeld en/of om gestreden. Tenzij je de schaarste gaat rantsoeneren voor zover dat uberhaupt mogelijk is. Dan werpt zich echter de vraag op wie daar supervisie over heeft (wat uit zichzelf weer schaarste creeert) en hoe men dat orgaan dan weer controleert en er tegenwicht aan kan bieden.
Het VP stelt ook dat de menselijke natuur niet bestaat. Nu moet je wel héél veel wetenschappelijke kennis naast je neer leggen wil je dat kunnen volhouden. Samen met de inherente schaarste zorgt dit gegeven ervoor dat criminaliteit simpelweg niet uit te bannen is, en dat het VP’s claim dat het de meeste (hoeveel is ‘meeste’? nietszeggende term) misdaad kan wegnemen onzin is.
Dit zijn nog maar een paar bezwaren tegen het VP, er zijn nog veel meer slecht onderbouwde aannames en dito argumentatie. Het VP is imo een niet werkend medicijn voor een verkeerd gestelde diagnose. Kwakzalverij zou je het kunnen noemen.
quote:Jensen: "You are an old man who thinks in terms of nations and peoples. There are no nations! There are no peoples! There are no Russians. There are no Arabs! There are no third worlds! There is no West! There is only one holistic system of systems, one vast and immane, interwoven, interacting, multi-variate, multi-national dominion of dollars! petro-dollars, electro-dollars, multi-dollars!, Reichmarks, rubles, rin, pounds and shekels!"
"It is the international system of currency that determines the totality of life on this planet! That is the natural order of things today! That is the atomic, subatomic and galactic structure of things today! And you have meddled with the primal forces of nature, and you will atone! Am I getting through to you, Mr. Beale?"
(pause)
"You get up on your little twenty-one inch screen, and howl about America and democracy. There is no America. There is no democracy. There is only IBM and ITT and A T and T and Dupont, Dow, Union Carbide and Exxon. Those are the nations of the world today. What do you think the Russians talk about in their councils of state -- Karl Marx? They pull out their linear programming charts, statistical decision theories and minimax solutions and compute the price-cost probabilities of their transactions and investments just like we do."
"We no longer live in a world of nations and ideologies, Mr. Beale. The world is a college of corporations, inexorably deter- mined by the immutable by-laws of business. The world is a business, Mr. Beale! It has been since man crawled out of the slime, and our children, Mr. Beale, will live to see that perfect world in which there is no war and famine, oppression and brutality -- one vast and ecumenical holding company, for whom all men will work to serve a common profit, in which all men will hold a share of stock, all necessities provided, all anxieties tranquilized, all boredom amused. And I have chosen you to preach this evangel, Mr. Beale."
Howard Beale: (humble whisper) "Why me?"
Jensen: "Because you're on television, dummy. Sixty million people watch you every night of the week, Monday through Friday."
Howard Beale: (on TV)
"What's finished is the idea that this great country is dedicated to the freedom and flourishing of every individual in it. It's the individual that's finished. It's the single, solitary human being who's finished. It's every single one of you out there who's finished. Because this is no longer a nation of independent individuals. This is a nation of two hundred odd million transistorized, deodorized, whiter- than-white, steel-belted bodies, totally unnecessary as human beings and as replaceable as piston rods".
[knip]
"Well, the time has come to say: is dehumanization such a bad word? Because good or bad, that's what's so. The whole world is becoming humanoid, creatures that look human but aren't. The whole world, not just us. We're just the most advanced country, so we're getting there first."
"The whole world's people are becoming mass-produced, programmed, wired, insensate things useful only to produce and consume other mass-produced things, all of them as unnecessary and useless as we are."
"That's the simple truth you have to grasp, that human existence is an utterly futile and purposeless thing."
"Because once you've grasped that, then the whole universe becomes orderly and comprehensible."
"We are right now living in what has to be called a corporate society, a corporate world, a corporate universe. This world quite simply is a vast cosmology of small corporations orbiting around larger corporations who, in turn, revolve around giant corporations."
"And this whole, endless, ultimate cosmology is expressly designed for the production and consumption of useless things."
imdb: http://www.imdb.com/title/tt0074958/
Je schrijft het alsof het heel onschuldig is om geld, uit proporties, uit het niets bij te drukken. In Nederland met de euro wordt trouwens hetzelfde smerige spelletje gespeeld dacht ik.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 01:49 schreef Terecht het volgende:
[..]
Waarom geef je daarmee geldpers het groene licht? Het doet juist het tegendeel. Als men dermate veel geld in de markt pompt waardoor de dollar bovenmatig inflateert verliest het positie tov andere valuta's als de euro, de pond etc. Die worden dan aantrekkelijker als oa muntreserve wat vele voordelen met zich meebrengt ten nadele van de dollar.
Het drukken van fysiek geld is overigens de taak van de National Treasury. Die bepaalt mbv modellen hoeveel geld en in welke samenstelling er gedrukt moet worden. De fed heeft vervolgens de bevoegdheid dat geld in omloop te brengen. Dat hoeft niet perse evenveel te zijn als de NT heeft gedrukt maar het kan in geen geval meer zijn.
Onschuldig? Precair! Het gedrukte geld maakt overigens maar een heel klein gedeelte van de totale geldstroom uit. Waar haal jij trouwens de wijsheid vandaan dat het ordinaire oplichterij betreft?quote:Op zaterdag 24 januari 2009 21:25 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Je schrijft het alsof het heel onschuldig is om geld, uit proporties, uit het niets bij te drukken. In Nederland met de euro wordt trouwens hetzelfde smerige spelletje gespeeld dacht ik.
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:40 schreef OpenYourMind het volgende:
@Boswachtertje en Terecht.
Het is echt een aanrader. Geweldig script en ook de uitvoering van de verschillende karakters en situaties!
Een film die eigenlijk iedereen in zijn jeugd al zou moeten zien omdat je er bijna meer van opsteekt dan een jaar school. (zou de film bijna een levenservaring noemen) Met name wat betreft de invloed van de media op de maatschappij en het vrije denken.
Komt het er op neer dat schaarste gestuurd/gemanipuleerd/gecreëerd wordt? Als je er zelf eens goed over gaat nadenken (heb het wel eens gedaanquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:40 schreef OpenYourMind het volgende:Leestip trouwens voor de mensen die meer willen weten over schaarste en macht.
Titel: Het rijk van de schaarste
Auteur: Hans Achterhuis
Beschrijving:
Het rijk van de schaarste is een zoektocht in de geschiedenis van de filosofie naar de wortels van de hedendaagse maatschappij. Daarbij concentreert hij zich op het fenomeen van de schaarste, door Thomas Hobbes gezien als 'de natuurlijke toestand van de mens'. Vanuit die invalshoek komen thema's aan de orde als wedijver, rechtvaardigheid en een eerlijke verdeling van natuurlijke hulpbronnen.
De rondgang langs denkers uit de geschiedenis van de moderne sociale en politieke filosofie, van Thomas Hobbes tot Michel Foucault, laat zien hoe schaarste zich ontwikkelde tot een kernprobleem van de moderne samenleving. Achterhuis werkt dit uit in geëngageerde hoofdstukken over de gezondheidszorg en de globale problematiek van honger en ondervoeding.
Het rijk van de schaarste mag met recht een klassieker van de naoorlogse Nederlandse filosofie genoemd worden. Het boek verscheen oorspronkelijk in 1988, maar heeft nog niets van zijn frisheid en urgentie verloren.
Heb hem zelf nog niet uit. Ik lees echt vanalles door elkaar en vaak ook alleen de stukken waar ik op dat moment in geinteresseerd ben.
Eerst maar eens de dikke pil "Tragedy & Hope: A History of the World in Our Time" uitlezen. Daarna ga ik me verder verdiepen in realpolitik en international relations.
Mijn mening is dat schaarste wel degelijk bestaat. Dat schaarste niet alleen bestaat door onze maatschappij als systeem, maar inherent is aan de menselijke natuur en in de beperkte beschikbaarheid en eindigheid van middelen in onze wereld. (wat je ook een systeem zou kunnen noemen natuurlijk)quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:22 schreef Boswachtertje het volgende:
Komt het er op neer dat schaarste gestuurd/gemanipuleerd/gecreëerd wordt? Als je er zelf eens goed over gaat nadenken (heb het wel eens gedaan), kom je tot de conclusie dat zoiets als schaarste niet werkelijk kan bestaan, maar wel binnen een systeem.. maar dat is wellicht materie voor een ander topic. Wederom goede info OYM! Je doet je nick weer eer aan
quote:"Toen ik mijn boek af had, zei een collega tegen mij dat het eigenlijk 'Tegen de schaarste' had moeten heten. Inderdaad werd mijn analyse gedragen door een poging om mazen in het net van schaarste te vinden, om er zowel persoonlijk als maatschappelijk hier en daar aan te kunnen ontsnappen. Dat staat kennelijk nog steeds op de agenda van veel huidige lezers van het boek en het is zeker niet gemakkelijker geworden in de afgelopen vijftien jaar (eerste druk 1988). In zoverre heb ik nauwelijks reden om verheugd te zijn."
"Niet alleen daarom wil ik echter aan e neutrale titel van mijn boek vasthouden. In de afgelopen jaren heb ik een grote poging verkend die pretendeerde aan de schaarste te kunnen ontsnappen: de utopie. Alle utopische projecten om de schaarste te overwinnen bleken dood te lopen in de vaak totalitaire logica van utopie. In zoverre heb ik geen enkele neiging om de titel van mijn boek te veranderen. Schaarste is een ambivalent gegeven waar we al naar gelang de verschijningsvormen in de moderne maatschappij op verschillende wijze mee moeten leren omgaan. Wie meent haar totaal te kunnen opheffen of afschaffen hanteert altijd middelen die erger zijn dan de kwaal."
Een groot deel van de soldaten doet het omdat ze niks anders konden verzinnen om te doen. Het leger lokt mensen dmv maatschappelijke druk en (tsja) geld.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 01:32 schreef Man-E-Faces het volgende:
En uiteraard heb je mensen die graag leven onder tirranie, die graag volgen, soldaten if you will.
Hij heeft het er volgens mij wel over gehad dacht ik.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 01:25 schreef P8 het volgende:
Een ander probleem is dat onze Jacques het idee schetst dat "blue-collar" jobs niet meer nodig zijn. Er zullen altijd mensen nodig zijn dingen repareren, bouwen en onderhouden. Vind daar maar eens genoeg mensen voor in een maatschappij die Jacques schetst.
Desalniettemin is het een visionair. Over 100 jaar zou zo'n maatschappij zeker technisch moeten kunnen, maar nu niet imho.
Ter info.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 02:15 schreef OpenYourMind het volgende:
Mijn mening is echter dat de new age filosofie die Zeitgeist verspreidt in lijn is met de globale ideeen van een groot deel van de elite. Deze filosofie gaat er vanuit dat de mens van nature niet goed of slecht is maar door schaarste in combinatie met overlevingsdrang en eigenbelang vaak beslissingen neemt die anderen benadelen. In het groot, op landen niveau, leidt dit tot conflicten met mogelijk desastreuse gevolgen (oorlog).
De oplossing volgens deze groep elite is om landen afhankelijkheid van elkaar te maken en cooperatie tussen landen zoveel mogelijk te bevorderen. Hierdoor zullen landen minder snel geneigd zijn om elkaar aan te vallen, omdat dit voor beide negatieve consequenties zal hebben voor hun eigen economie, welvaart en politieke stabiliteit (leidt tot machtsverschuivingen waar de heersende elite van de landen niet op zitten te wachten). De basis visie van deze elite gaat uit van realpolitik en om haar doelen te bereiken was het nodig om een westerse supermacht te realiseren welke zover zou reiken dat het de hegemonie en expansie van andere landen zou beperken (koude oorlog). Met de nodige zelfverrijking natuurlijk!
Een deel van de elite werkt al sinds het begin van de vorige eeuw aan nauwere samenwerking en regulering tussen landen om zo een soort wereldregering te bereiken d.m.v. het creeren van economische afhankelijkheden en internationale organisaties die regels en wetten kunnen opleggen aan coopererende landen. Denk aan FED, World Bank, IMF, NAFTA, GAT, WTO, UN, NATO, ECSC, EEC (nu EU), Verdrag van maastricht, Verdrag van Lissabon (EU grondwet), ECB, en het nieuwe Transatlantic Policy Network welke de economieen van de Europese landen met die van de VS en Canada wil integreren.
Twee voorbeelden van referenties voor de studie:quote:Carnegie Endowment For International Peace Library
The New World Order
Select list of references on regional and world federation;
together with some special plans for world order after the war.
Document: http://www.scribd.com/doc(...)New-World-Order-1940
For those that have seen Zeitgeist Addendum, this should sound familiar, as it is the basis for thequote:“The problem of money will have to be faced; the problem of the distribution of wealth – whether natural or human – will need careful handling and a compromise reached between those nations which possess unlimited resources and those who have few or none; the problem of the varying forms of national government must be faced with courage and insight; the restoration – psychological, spiritual and physical – of mankind must constitute a primary responsibility. The sense of security must be put on a firm basis – the basis of right relationship, and not the basis of force. Men must feel secure because they are seeking to develop international goodwill and can trust each other, and are not therefore dependent upon the strength of their armies and fleets.”
One should first take into consideration the many similarities between Bailey and the marxist propaganda espoused in Zeitgeist Addendum. It is then a much simpler task to view the film’s open call for global socialism as one and the same as the New World Theosophical religious and social order being so aptly adhered to by the high level occultists that are, in fact the global elite.quote:“The new world order will recognize that the produce of the world, the natural resources of the planet and its riches, belong to no one nation but should be shared by all. There will be no nations under the category “haves” and others under the opposite category. A fair and properly organized distribution of the wheat, the oil and the mineral wealth of the world will be developed, based upon the needs of each nation, upon its own internal resources and the requirements of its people. All this will be worked out in relation to the whole.”
“The new world order will be founded on the recognition that all men are equal in origin and goal but that all are at differing stages of evolutionary development; that personal integrity, intelligence, vision and experience, plus a marked goodwill, should indicate leadership. The domination of the proletariat over the aristocracy and bourgeoisie, as in Russia, or the domination of an entrenched aristocracy over the proletariat and middle classes, as has been until lately the case in Great Britain, must disappear. The control of labor by capital or the control of capital by labor must also go.”
“In the new world order, the governing body in any nation should be composed of those who work for the greatest good of the greatest number and who at the same time offer opportunity to all, seeing to it that the individual is left free. Today the men of vision are achieving recognition, thus making possible a right choice of leaders. It was not possible until this century.”
“The new world order will be founded on an active sense of responsibility. The rule will be “all for one and one for all.” This attitude among nations will have to be developed. It is not yet present.”
“In the preparatory period for the new world order there will be a steady and regulated disarmament. It will not be optional. No nation will be permitted to produce and organize any equipment for destructive purposes or to infringe the security of any other nation. One of the first tasks of any future peace conference will be to regulate this matter and gradually see to the disarming of the nations.”
“These are the simple and general premises upon which the new world order must begin its work. These preliminary stages must be kept fluid and experimental; the vision of possibility must never be lost, and the foundations must be preserved inviolate, but the intermediate processes and the experimentations must be carried forward by men who, having the best interests of the whole at heart, can change the detail of organization whilst preserving the life of the organism.”
-Jacque Fresco The Best that Money Can’t buy, Beyond Politics, Poverty, & War.quote:“When biological technology becomes further advanced, human beings as we know them, will become a modified species. If we as human beings fail to include the possibility of this development in our overall, social evolution we will witness the decline of our species”
According to the Theosophy, starting with it’s founder Blavatsky, god is really Lucifer. This is luciferian theology, not Christian doctrine.quote:“The education of the advanced thinkers, of the aspirants and world disciples in applied knowledge, expressed wisdom and occult understanding. This group synthesizes all that is available in the other two groups and thus forms the nucleus of the Kingdom of God, of the fifth kingdom which is so rapidly coming into being.”
-Blavatsky, The Secret Doctrinequote:“The devil is now called Darkness by the Church, whereas, in the Bible he is called the “Son of God”, the bright star of the early morning, Lucifer. There is a whole philosophy of dogmatic craft in the reason why the first Archangel, who sprang from the depths of Chaos, was called Lux (Lucifer), the “Luminous Son of the Morning,” or man- vantaric Dawn. He was transformed by the Church into Lucifer or Satan, because he is higher and older than Jehovah, and had to be sacrificed to the new dogma.
You know about Bohemian Grove. You know the signs and symbols that prove the elitists working towards a New World Order are part of a luciferian death cult. Now you need to ask yourself why those working to expose the New World Order are also linked to the same luciferian and occult beliefs.quote:“The new world order must be appropriate to a world which has passed through a destructive crisis and to a humanity which is badly shattered by the experience. The new world order must lay the foundation for a future world order which will be possible only after a time of recovery, of reconstruction, and of rebuilding.”
We gaan niet lui worden hequote:Op donderdag 23 juli 2009 10:44 schreef Dragorius het volgende:
Het zou beter zijn om de artikelen samen te vatten in je eigen woorden met een link ernaar toe. Dit zijn nu grote lappen tekst zonder enige echte "highlights" waardoor sommigen dit kunnen zien als een behoorlijke let-down om te reageren. Dan willen ze geen moeite doen om dit te lezen en dus is het moeilijk om on-topic te reageren.
Oke, dank je voor de tip. Ik zou het ook jammer vinden als ie dood zou bloeden eigenlijk. Maar heb er nu geen tijd voor. Waarom probeer je het zelf niet te lezen en samen te vatten?quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:54 schreef Dragorius het volgende:
Laat ik het anders zeggen > ik zou het jammer vinden als zo'n interessante discussie dood zou bloeden omdat niet iedereen de tijd/zin heeft om zich door teksten heen te worstelen. Je kunt niet iedereen vergelijken met jezelf en jouw eigen informatiedrang. (helaas) zijn er altijd mensen die liever de samenvattingen lezen.
Just a friendly word, Ali
Ik lees de teksten straks en zal ze voor mijzelf samenvatten, maar jij post ze en daarom mag dat gerust verwacht worden. Ik heb tussendoor (tijdens het werken) tijd om ze te lezen. Niet iedereen kan dat.quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oke, dank je voor de tip. Ik zou het ook jammer vinden als ie dood zou bloeden eigenlijk. Maar heb er nu geen tijd voor. Waarom probeer je het zelf niet te lezen en samen te vatten?
Ik zie wel. Ik vind die eerste text niet te lang, die tweede kan idd samengevat worden.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:04 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ik lees de teksten straks en zal ze voor mijzelf samenvatten, maar jij post ze en daarom mag dat gerust verwacht worden. Ik heb tussendoor (tijdens het werken) tijd om ze te lezen. Niet iedereen kan dat.
Dan krijg je straks verwijten van "lange copy-paste artikelen" etc. terwijl het wellicht volledig zinnige info is. Dat zou zonde zijn.
Buiten dat, ik kan je post ook niet edit-en om het samen te vatten, en dat zou ook niet het doel van een edit zijnDat is aan jouzelf natuurlijk, en als je het zelf niet wil moet je dat natuurlijk ook niet doen
Aurora heeft denk ik gelijk. De vrijmetselarij streeft deze Venus Project maatschappij ook na, het 'nieuwe atlantis'.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:10 schreef Da_Ripper het volgende:
Ali is echt bezig met 'n anti-NWO campagne en tzijn idd lappen tekst![]()
Kheb echter wel alles gelezen en ook de desbetreffende links/fora bezocht.
mbt de posts hier, ben ik niet helemaal eens om het VP in dezelfde categorie als NWO/Blavatsky te scharen.
Mijns inziens draait het daar voornamelijk om dwang en macht terwijl het VP daar niks over rept.
De genoemde overeenkomsten (symbolen van licht-lucifer-venus & de vergelijking met Atlantis & de afhankelijkheid van technologie) zijn voor mij niet genoeg om het VP als een farce te zien opgezet door diezelfde NWO. Daarvoor komt er naar mijn mening te veel positiefs uit een eerlijk verdeelde resource-based samenleving.
Maar net als mijn reactie op Aurora025's waarschuwing op pagina 1 , is het natuurlijk niet verkeerd om nieuwe 'world orders' met argusogen aan te kijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |