Staat dat niet sowieso los van elkaar?quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar dat is niet debet aan de 'kredietcrisis'.
Dat zeg ik ook niet. De kredietcrisis helpt natuurlijk wel, omdat het oversluiten van een top-hypotheek een heel stuk lastiger wordt. En dan wordt het of die hogere rente maar slikken, of opkrassen naar iets goedkopers, en een mogelijk verlies op de verkoop van je te dure huis maar voor lief nemen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar dat is niet debet aan de 'kredietcrisis'.
Als je salaris gelijk blijft en de huizenprijzen dalen dan welquote:Op dinsdag 30 september 2008 09:17 schreef Maria2.0 het volgende:
[..]
Dus als je geld minder waard wordt en de prijzen dalen, schiet je er per saldo dus alsnog geen fuck mee op?
Volgens mij is dat ook het verstandigst. Ik wacht ook even af. de komende jaren gaan we echt meer merken van deze crisis op de huizenmarkt.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Ik zit nu in de positie dat ik A) geen huis heb om te verkopen en B) redelijk wat eigen geld in een woning kan steken. Mijn gevoel zegt me dat er een (forse) prijscorrectie aan zit te komen, dus ik wacht nog even af.
Ja, wij hebben hier ook tophypotheken verstrekt, tot 9 keer het jaar inkomen. Dom dom domquote:Op dinsdag 30 september 2008 11:13 schreef Maria2.0 het volgende:
Hoezo is het principe hier gelijk? Hebben ze hier een aantal jaar geleden ook tophypotheken verstrekt dan, die men eigenlijk niet kan betalen?
Overigens verwacht ik niet dat de prijzen hier zo dramatisch zullen dalen. Wel enkele procenten maar niet zo drastisch.
En de hypotheekrenteaftrek afschaffen en de WOZ afschaffenquote:Op dinsdag 30 september 2008 13:21 schreef Narcolepticus het volgende:
Ik ben van mening dat de overheid per direct de overdrachtsbelasting moet afschaffen om de huizenmarkt 'los' te trekken.
Dat is toch net iets als hypotheekrenteaftrek? Mensen kopen gewoon wat ze kunnen betalen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:21 schreef Narcolepticus het volgende:
Ik ben van mening dat de overheid per direct de overdrachtsbelasting moet afschaffen om de huizenmarkt 'los' te trekken.
Nou ja, het is ook effectief verhuisbelasting. Voor de huizenmarkt zal het inderdaad niet zo'n vaart lopen (behalve dan dat mensen die niet verwachten langer dan twee, drie jaar op één plek zitten eindelijk een andere keuze krijgen dan huren), maar het feit dat mensen dan niet meer afgestraft worden omdat ze het wagen dichter bij hun werk te gaan wonen valt natuurlijk wel toe te juichen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:25 schreef Petertjuhh het volgende:
[..]
Dat is toch net iets als hypotheekrenteaftrek? Mensen kopen gewoon wat ze kunnen betalen.
Mensen gaan dus volgens jouw redernering naar goedkopere woningen kijken.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:25 schreef Bulletdodger het volgende:
Mensen zullen waarschijnlijk minder dure huizen kunnen verloorloven en moeten kijken naar alternatieven. gelukkig woon ik in een starterappartement die nu nog wel te betalen zijn en altijd wel vraag naar is, dus zal het altijd wel kunnen verkopen, al zie ik wel dat huizen in het complex wel langer te koop staan, maar wel altijd verkocht worden
En de prognose is dat de rente flink gaat stijgen. Waardoor mensen minder kunnen lenen en niet zo snel meer zullen kopen misschien. Waardoor de huizenprijzen zouden moeten gaan dalen en dat weer gelijktrekken.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:34 schreef agter het volgende:
[..]
Mensen gaan dus volgens jouw redernering naar goedkopere woningen kijken.
Dat geeft dan alleen maar meer druk op de startersmarkt...Als iedereen opeens een huis van 2 ton of minder wil, dan gaan die huizen duurder worden...toch?
Zolang er een substantieel tekort aan woningen is, zie ik de huizenprijs niet zo snel dalen...mensen moeten toch ergens wonen? Het wordt anders als de rente omhoog gaat...dan wordt het nog moeilijker voor starters...mensen die hun hyp. 10 jaar vast hebben gezet die proberen het zo lang mogelijk uit te zitten.
Ik denk wel dat de doorstroom zal haperen.
Ik bedoel meer te zeggen dat als de huizenmarkt een correctie krijgt dit het minst te voelen is in het laagste segment (de starterssegment) want wat je zegt mensen zullen toch moeten wonenquote:Op dinsdag 30 september 2008 13:34 schreef agter het volgende:
Mensen gaan dus volgens jouw redernering naar goedkopere woningen kijken.
Dat geeft dan alleen maar meer druk op de startersmarkt...Als iedereen opeens een huis van 2 ton of minder wil, dan gaan die huizen duurder worden...toch?
Ook dat scenario ik gewoon slecht voor de starter.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:38 schreef Maria2.0 het volgende:
[..]
En de prognose is dat de rente flink gaat stijgen. Waardoor mensen minder kunnen lenen en niet zo snel meer zullen kopen misschien. Waardoor de huizenprijzen zouden moeten gaan dalen en dat weer gelijktrekken.
Alleen zullen die prijzen voorlopig niet gaan dalen omdat de verkopers geen enorme extra schuld mee willen nemen in de nieuwe hypotheek, dus dan blijven mensen zitten waar ze zitten, wordt het aanbod minder en dan gaan de prijzen weer omhoog/blijven gelijk. Dus zit je zometeen met hoge huizenprijzen en hoge rente en mensen die het niet kunnen betalen.
Heerlijk toch he, dat koffiedik kijken
Eens!quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:39 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ik bedoel meer te zeggen dat als de huizenmarkt een correctie krijgt dit het minst te voelen is in het laagste segment (de starterssegment) want wat je zegt mensen zullen toch moeten wonen
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Niks concreets op het oog en starter. Denk dat het er vanaf hangt wat de rente gaat doen/hoelang dat duurt/of ik een leuk huis vind.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:42 schreef agter het volgende:
[..]
Ook dat scenario ik gewoon slecht voor de starter.
Hoe dan ook, er komt meer druk op de 'goedkopere' woningen...en dus zullen die in prijs steigen.
Duurdere woningen wellicht wat in prijs dalen.
Als je rente voor 10 jaar vast staat, hoef je je nu niet druk te maken.
Als je starter bent bij een hoge rente, heb je wel een probleem.
Ik vind het niet zo'n slecht moment om in te stappen. Je weet in ieder geval wat de rente nu doet en hoeveel je op kunt brengen. Het is nog maar afwachten hoe hoog de rente gaat worden.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:44 schreef Maria2.0 het volgende:
[..]
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Niks concreets op het oog en starter. Denk dat het er vanaf hangt wat de rente gaat doen/hoelang dat duurt/of ik een leuk huis vind.
Maar ik merk het wel, ik kijk nu naar goedkopere woningen dan eerst en als iedereen dat doet worden die duurder, want vraag bepaalt prijs idd
Klopt, maar omdat ik wel een huis zoek wat we beiden geweldig vinden (in de randstad..........) kan ik niet op stel en sprong instappenquote:Op dinsdag 30 september 2008 13:45 schreef agter het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo'n slecht moment om in te stappen. Je weet in ieder geval wat de rente nu doet en hoeveel je op kunt brengen. Het is nog maar afwachten hoe hoog de rente gaat worden.
En ik zie de starterswoningen echt niet zo snel in prijs dalen.
Tuurlijk wel, Of denk je echt dat de werkelijke kosten van het bouwen van een gemiddelde nieuwbouwwoning 300000 euro zijn?quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:37 schreef Bulletdodger het volgende:
Hoe zit dat met huizen die je v.o.n kan kopen, nieuwbouw dus. Daar valt dus niets op af te dingen
De prijs van woningen gaat afhangen van wat de gedwongen verkopen gaan doen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:45 schreef agter het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo'n slecht moment om in te stappen. Je weet in ieder geval wat de rente nu doet en hoeveel je op kunt brengen. Het is nog maar afwachten hoe hoog de rente gaat worden.
En ik zie de starterswoningen echt niet zo snel in prijs dalen.
Bij ons in de buurt: Geweldige kans! Unieke starterswoningen! Slechts 320.000 euroquote:Op dinsdag 30 september 2008 13:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, Of denk je echt dat de werkelijke kosten van het bouwen van een gemiddelde nieuwbouwwoning 300000 euro is?
Ik vraag me af waar die mensen gaan wonen...wordt gezellig op de huurmarkt, die al redelijk overspannen is in de randstad.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:49 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
De prijs van woningen gaat afhangen van wat de gedwongen verkopen gaan doen.
Waarschijnlijk op een armetierig 200 kwadraatmeter grond.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:50 schreef Maria2.0 het volgende:
[..]
Bij ons in de buurt: Geweldige kans! Unieke starterswoningen! Slechts 320.000 euro![]()
![]()
![]()
Het is gewoonweg te idioot voor woorden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |