abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 september 2008 @ 11:45:07 #126
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62019916
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 11:42 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dat is niet debet aan de 'kredietcrisis'.
Staat dat niet sowieso los van elkaar?
De rentes en huizenprijzen stijgen al best een poos, nog voor er concreet dreiging was van een kredietcrisis in NL.
In Amerika is dat sowieso op die manier gestart, mensen die het niet meer konden betalen en hun huizen tegen bodemprijzen moesten verkopen. Maar zou dat nou daadwerkelijk ook in NL gebeuren? Dat geloof ik eerlijk gezegd niet zo.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_62020359
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 11:42 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dat is niet debet aan de 'kredietcrisis'.
Dat zeg ik ook niet. De kredietcrisis helpt natuurlijk wel, omdat het oversluiten van een top-hypotheek een heel stuk lastiger wordt. En dan wordt het of die hogere rente maar slikken, of opkrassen naar iets goedkopers, en een mogelijk verlies op de verkoop van je te dure huis maar voor lief nemen.

Het grote probleem is in mijn optiek ook dat mensen die zich op deze manier (duur huis, top-hypo met kortlopende lage rente) rijk hebben zitten rekenen ook vrijwel 0,0 aan financiele reserve hebben. Als je die wel hebt kun je die uiteraard ook aanwenden om het voor nu even uit te zingen en te wachten op betere tijden.

Alles inzetten op een duur huis, en met kortlopende rentevaste periodes gokken op langdurig lage rentestanden is m.i. gewoon dom. Ja, je kunt mazzel hebben, maar de kans dat je voor veel geld het schip in gaat is niet onaanzienlijk. En als je dan nergens meer financiele rek hebt zitten, ben je gewoon het bokje.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_62021313
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:17 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

Dus als je geld minder waard wordt en de prijzen dalen, schiet je er per saldo dus alsnog geen fuck mee op?
Als je salaris gelijk blijft en de huizenprijzen dalen dan wel

Als je ontslagen wordt , zal de bank niet mee werken
pi_62021629
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

Ik zit nu in de positie dat ik A) geen huis heb om te verkopen en B) redelijk wat eigen geld in een woning kan steken. Mijn gevoel zegt me dat er een (forse) prijscorrectie aan zit te komen, dus ik wacht nog even af.
Volgens mij is dat ook het verstandigst. Ik wacht ook even af. de komende jaren gaan we echt meer merken van deze crisis op de huizenmarkt.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_62021876
Ik ben van mening dat de overheid per direct de overdrachtsbelasting moet afschaffen om de huizenmarkt 'los' te trekken.
pi_62021919
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 11:13 schreef Maria2.0 het volgende:
Hoezo is het principe hier gelijk? Hebben ze hier een aantal jaar geleden ook tophypotheken verstrekt dan, die men eigenlijk niet kan betalen?
Overigens verwacht ik niet dat de prijzen hier zo dramatisch zullen dalen. Wel enkele procenten maar niet zo drastisch.
Ja, wij hebben hier ook tophypotheken verstrekt, tot 9 keer het jaar inkomen. Dom dom dom
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_62021929
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:21 schreef Narcolepticus het volgende:
Ik ben van mening dat de overheid per direct de overdrachtsbelasting moet afschaffen om de huizenmarkt 'los' te trekken.
En de hypotheekrenteaftrek afschaffen en de WOZ afschaffen
pi_62021971
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:21 schreef Narcolepticus het volgende:
Dat is toch net iets als hypotheekrenteaftrek? Mensen kopen gewoon wat ze kunnen betalen.
pi_62021990
Mensen zullen waarschijnlijk minder dure huizen kunnen verloorloven en moeten kijken naar alternatieven. gelukkig woon ik in een starterappartement die nu nog wel te betalen zijn en altijd wel vraag naar is, dus zal het altijd wel kunnen verkopen, al zie ik wel dat huizen in het complex wel langer te koop staan, maar wel altijd verkocht worden
pi_62022140
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:25 schreef Petertjuhh het volgende:

[..]

Dat is toch net iets als hypotheekrenteaftrek? Mensen kopen gewoon wat ze kunnen betalen.
Nou ja, het is ook effectief verhuisbelasting. Voor de huizenmarkt zal het inderdaad niet zo'n vaart lopen (behalve dan dat mensen die niet verwachten langer dan twee, drie jaar op één plek zitten eindelijk een andere keuze krijgen dan huren), maar het feit dat mensen dan niet meer afgestraft worden omdat ze het wagen dichter bij hun werk te gaan wonen valt natuurlijk wel toe te juichen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_62022218
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:25 schreef Bulletdodger het volgende:
Mensen zullen waarschijnlijk minder dure huizen kunnen verloorloven en moeten kijken naar alternatieven. gelukkig woon ik in een starterappartement die nu nog wel te betalen zijn en altijd wel vraag naar is, dus zal het altijd wel kunnen verkopen, al zie ik wel dat huizen in het complex wel langer te koop staan, maar wel altijd verkocht worden
Mensen gaan dus volgens jouw redernering naar goedkopere woningen kijken.
Dat geeft dan alleen maar meer druk op de startersmarkt...Als iedereen opeens een huis van 2 ton of minder wil, dan gaan die huizen duurder worden...toch?

Zolang er een substantieel tekort aan woningen is, zie ik de huizenprijs niet zo snel dalen...mensen moeten toch ergens wonen? Het wordt anders als de rente omhoog gaat...dan wordt het nog moeilijker voor starters...mensen die hun hyp. 10 jaar vast hebben gezet die proberen het zo lang mogelijk uit te zitten.

Ik denk wel dat de doorstroom zal haperen.
Make my day!
pi_62022304
Hoe zit dat met huizen die je v.o.n kan kopen, nieuwbouw dus. Daar valt dus niets op af te dingen
  dinsdag 30 september 2008 @ 13:38:10 #138
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62022313
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:34 schreef agter het volgende:

[..]

Dat geeft dan alleen maar meer druk op de startersmarkt...Als iedereen opeens een huis van 2 ton of minder wil, dan gaan die huizen duurder worden...toch?

Zolang er een substantieel tekort aan woningen is, zie ik de huizenprijs niet zo snel dalen...mensen moeten toch ergens wonen? Het wordt anders als de rente omhoog gaat...dan wordt het nog moeilijker voor starters...mensen die hun hyp. 10 jaar vast hebben gezet die proberen het zo lang mogelijk uit te zitten.

Ik denk wel dat de doorstroom zal haperen.
En de prognose is dat de rente flink gaat stijgen. Waardoor mensen minder kunnen lenen en niet zo snel meer zullen kopen misschien. Waardoor de huizenprijzen zouden moeten gaan dalen en dat weer gelijktrekken.
Alleen zullen die prijzen voorlopig niet gaan dalen omdat de verkopers geen enorme extra schuld mee willen nemen in de nieuwe hypotheek, dus dan blijven mensen zitten waar ze zitten, wordt het aanbod minder en dan gaan de prijzen weer omhoog/blijven gelijk. Dus zit je zometeen met hoge huizenprijzen en hoge rente en mensen die het niet kunnen betalen.

Heerlijk toch he, dat koffiedik kijken
pi_62022352
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:34 schreef agter het volgende:

Ik bedoel meer te zeggen dat als de huizenmarkt een correctie krijgt dit het minst te voelen is in het laagste segment (de starterssegment) want wat je zegt mensen zullen toch moeten wonen
pi_62022429
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:38 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

En de prognose is dat de rente flink gaat stijgen. Waardoor mensen minder kunnen lenen en niet zo snel meer zullen kopen misschien. Waardoor de huizenprijzen zouden moeten gaan dalen en dat weer gelijktrekken.
Alleen zullen die prijzen voorlopig niet gaan dalen omdat de verkopers geen enorme extra schuld mee willen nemen in de nieuwe hypotheek, dus dan blijven mensen zitten waar ze zitten, wordt het aanbod minder en dan gaan de prijzen weer omhoog/blijven gelijk. Dus zit je zometeen met hoge huizenprijzen en hoge rente en mensen die het niet kunnen betalen.

Heerlijk toch he, dat koffiedik kijken
Ook dat scenario ik gewoon slecht voor de starter.
Hoe dan ook, er komt meer druk op de 'goedkopere' woningen...en dus zullen die in prijs steigen.
Duurdere woningen wellicht wat in prijs dalen.
Als je rente voor 10 jaar vast staat, hoef je je nu niet druk te maken.
Als je starter bent bij een hoge rente, heb je wel een probleem.
Make my day!
pi_62022477
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:39 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Ik bedoel meer te zeggen dat als de huizenmarkt een correctie krijgt dit het minst te voelen is in het laagste segment (de starterssegment) want wat je zegt mensen zullen toch moeten wonen
Eens!
Wordt denk ik wel een vreemde situatie...een starterswoning die 2 ton kost, en een woning uit een duurder segment die in prijs gedaald is...en dus bijv. 3 ton kost... De prijzen gaan dan erg opelkaar zitten...
Make my day!
  dinsdag 30 september 2008 @ 13:44:13 #142
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62022481
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:42 schreef agter het volgende:

[..]

Ook dat scenario ik gewoon slecht voor de starter.
Hoe dan ook, er komt meer druk op de 'goedkopere' woningen...en dus zullen die in prijs steigen.
Duurdere woningen wellicht wat in prijs dalen.
Als je rente voor 10 jaar vast staat, hoef je je nu niet druk te maken.
Als je starter bent bij een hoge rente, heb je wel een probleem.
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Niks concreets op het oog en starter. Denk dat het er vanaf hangt wat de rente gaat doen/hoelang dat duurt/of ik een leuk huis vind.

Maar ik merk het wel, ik kijk nu naar goedkopere woningen dan eerst en als iedereen dat doet worden die duurder, want vraag bepaalt prijs idd
pi_62022524
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:44 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Niks concreets op het oog en starter. Denk dat het er vanaf hangt wat de rente gaat doen/hoelang dat duurt/of ik een leuk huis vind.

Maar ik merk het wel, ik kijk nu naar goedkopere woningen dan eerst en als iedereen dat doet worden die duurder, want vraag bepaalt prijs idd
Ik vind het niet zo'n slecht moment om in te stappen. Je weet in ieder geval wat de rente nu doet en hoeveel je op kunt brengen. Het is nog maar afwachten hoe hoog de rente gaat worden.
En ik zie de starterswoningen echt niet zo snel in prijs dalen.
Make my day!
  dinsdag 30 september 2008 @ 13:49:11 #144
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62022607
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:45 schreef agter het volgende:

[..]

Ik vind het niet zo'n slecht moment om in te stappen. Je weet in ieder geval wat de rente nu doet en hoeveel je op kunt brengen. Het is nog maar afwachten hoe hoog de rente gaat worden.
Klopt, maar omdat ik wel een huis zoek wat we beiden geweldig vinden (in de randstad..........) kan ik niet op stel en sprong instappen
pi_62022610
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:37 schreef Bulletdodger het volgende:
Hoe zit dat met huizen die je v.o.n kan kopen, nieuwbouw dus. Daar valt dus niets op af te dingen
Tuurlijk wel, Of denk je echt dat de werkelijke kosten van het bouwen van een gemiddelde nieuwbouwwoning 300000 euro zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door Boris_Karloff op 30-09-2008 13:55:55 ]
pi_62022617
even een tvp'tje wij zitten in hetzelfde schuitje
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_62022621
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:45 schreef agter het volgende:

[..]

De prijs van woningen gaat afhangen van wat de gedwongen verkopen gaan doen.
***** Kraak.....
  dinsdag 30 september 2008 @ 13:50:26 #148
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62022638
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:49 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, Of denk je echt dat de werkelijke kosten van het bouwen van een gemiddelde nieuwbouwwoning 300000 euro is?
Bij ons in de buurt: Geweldige kans! Unieke starterswoningen! Slechts 320.000 euro
Het is gewoonweg te idioot voor woorden.
pi_62022668
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:49 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

De prijs van woningen gaat afhangen van wat de gedwongen verkopen gaan doen.
Ik vraag me af waar die mensen gaan wonen...wordt gezellig op de huurmarkt, die al redelijk overspannen is in de randstad.
Make my day!
pi_62022689
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 13:50 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

Bij ons in de buurt: Geweldige kans! Unieke starterswoningen! Slechts 320.000 euro
Het is gewoonweg te idioot voor woorden.
Waarschijnlijk op een armetierig 200 kwadraatmeter grond.
***** Kraak.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')