Olie en water stoten elkaar af. Het mengt niet goed. Ik weet de scheikundige term er niet meer van.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 17:34 schreef starla het volgende:
Waarom spat olie toch zo gigantisch als er wat water doorheen zit omdat je bijvoorbeeld net de pan hebt gewassen en niet goed hebt afgedroogd?
Dat verklaart niet waarom het dan extra hard spat bij verhitting. De verklaring die op de vorige bladzijde werd gegeven klinkt wel plausibel.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 17:29 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Olie en water stoten elkaar af. Het mengt niet goed. Ik weet de scheikundige term er niet meer van.
Maar daarom drijft olie ook op water, denk aan de 'olievlek' in de zee.
Naaktslakken drogen snel uit, als de luchtvochtigheid laag is moeten ze vochtige plaatsen opzoeken. Bij regen worden ze actief en kunnen ze "naar buiten" komen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:39 schreef Matthijs- het volgende:
Niet echt wetenschappelijk; heeft meer met biologie of algemene kennis van doen....maar toch: waar the fock komen die naaktslakken vandaan?
Na een fikse regenbui kom ik buiten en op ons grasveld kruipen werkelijk tientallen, zo niet honderden naaktslakken. Het heeft maar even geregend en aangezien die beestjes nou ook niet direct vliegensvlug zijn moesten ze toch wel een beetje in de buurt geweest zijn. Ik kom die slakken echter nooit massaal in de bosjes tegen en zie ze ook niet regelmatig uit de grond omhoog komen. Waar the fock komen ze vandaan?
En hier zijn er twee aan het copuleren:quote:Slugs' bodies are made up mostly of water, and without a full-sized shell to retreat into, their soft tissues are prone to desiccation. They must generate protective mucus to survive. Many species are most active after rain. In drier conditions they hide in damp places under tree bark, fallen logs, rocks, and man-made structures such as planters and so forth, in order to help retain body moisture.
Je kan wel in westelijke en oostelijke richting om je as draaien.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:26 schreef GasTurbine het volgende:
Als je op het uiterste noorden van een planeet bent (absolute noordpool) is elke richting het zuiden en bestaan het oosten en het westen niet.
Klopt dit?
Nou, het hangt er wat vanaf. Ook bovenop de pool kun je natuurlijk ronddraaien. Je kunt b.v. richting Greenwich lopen (0 graden) of Moskou (37 graden). Zo kun je wel zeggen dat je b.v. 180 graden als oosten definieert en -180 als westen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:26 schreef GasTurbine het volgende:
Als je op het uiterste noorden van een planeet bent (absolute noordpool) is elke richting het zuiden en bestaan het oosten en het westen niet.
Klopt dit?
Dit klopt 100%.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:26 schreef GasTurbine het volgende:
Klopt dit?
Dat komt omdat die windrichtingen relatief zijn. Om ongeveer dezelfde reden wordt, als je in een spiegel kijkt, links en rechts omgedraaid, maar boven en onder vreemdgenoeg niet!quote:
Eigennamen hebben geen vaste spellingquote:Op donderdag 23 juli 2009 12:00 schreef epibreren het volgende:
[..]
Dat komt omdat die windrichtingen relatief zijn. Om ongeveer dezelfde reden wordt, als je in een spiegel kijkt, links en rechts omgedraaid, maar boven en onder vreemdgenoeg niet!
('nieuwschierig' is trouwens met een 'g')
Er waren ook grotere dino's dan de T-Rex, de brontosaurus bijvoorbeeld. Maar wat wil je precies weten?quote:Op donderdag 23 juli 2009 18:03 schreef Schenkstroop het volgende:
Zou een grote T-rex uit de dnosauriers tijdperk log bewegen door zijn omvang tov. kleinere dieren?
Ah, mijn vakgebied.quote:Op maandag 3 augustus 2009 23:44 schreef Pakspul het volgende:
Hoe kan het eigenlijk dat een heldere nacht sommige sterren flikkeren? Heeft dat te maken met afstand of met onze atmosfeer? Of met de activiteit van een ster?
Mooi verhaalquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 05:01 schreef Lyrebird het volgende:
....
Daar zijn verschillende oplossingen voor. Ze vallen eigenlijk allemaal onder de categorie "deformable mirrors", zeg maar vervormbare spiegels.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mooi verhaalWaar wordt zo'n flexibel spiegeltje dan van gemaakt?
Dat zit dicht in de buurt van de 1000 keer per seconde. Ik gebruik deze technologie zelf niet voor astronomische toepassingen, maar om scherpere plaatjes van het netvlies te kunnen maken. Onze adaptieve optica is daarom een stuk langzamer, onder de 10 keer per seconde.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 17:23 schreef gebrokenglas het volgende:
Interessant. Hoe vaak moeten die spiegeltjes correcties uitvoeren? Is dat tientallen keren per seconde? Of zelfs duizenden keren per seconde?
Het is een combinatie van beide verklaringen. Door fasescheiding (dat is de term die gebrokenglas zocht) is er een olie- en een waterlaag. Vanwege de hogere dichtheid van water zit de waterlaag onderop. Tijdens het verhitten gaat het water koken en vormt waterdamp die onder hoge druk staat. Maar vanwege de fasescheiding zit de waterdamp nog steeds onderop en is omgeven door olie. Wanneer de druk te hoog oploopt ontsnapt de waterdamp en neemt daarbij een laagje olie mee. Om deze reden mag je ook nooit vetbranden blussen met water!quote:Op zaterdag 18 juli 2009 19:37 schreef starla het volgende:
Dat verklaart niet waarom het dan extra hard spat bij verhitting. De verklaring die op de vorige bladzijde werd gegeven klinkt wel plausibel.
Ik zou zeggen, iets kouder. Een liter is een inhoudsmaat, dus 1 dm3 water, en dat van 20 graden heeft een iets lagere dichtheid dan van 10 graden, dus in hetzelfde volume past ietsje minder massa. Qua massa heb je dus meer van 10 graden dan van 20 graden, en het mengsel zal dan, denk ik, iets onder de 15 graden uitkomen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 14:12 schreef kepler het volgende:
Stel je mengt 1 liter water van 10 graden en 1 liter water van 20 graden met elkaar in perfect isolerende emmer. Is de uiteindelijke mix (stel na een paar seconden) dan precies 15 graden? Of juist iets warmer of kouder? (thermodynamica was nooit mn sterkste vak)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |