Omdat het laat is en ik geen zin heb het na te zoeken even snel:quote:Op zaterdag 5 december 2009 00:15 schreef OldJeller het volgende:
Meerdere vragen over menselijke lichaamsbeharing:
Waarom is bij de meeste mensen oksel- en schaambeharing nog wél aanwezig? Wat is de functie, waarom die plekken wel?
Waarom hebben vrouwen vaak minder lichaamsbeharing dan mannen?
Waarom kunnen mensen kaal op hun hoofd worden, maar niet bv hun armen, benen, oksels, etc. ?
Echt logisch is het allemaal niet. In mijn jonge jaren heb ik nog eens aan scheerapparaten gewerkt en andere haarverwijderapparatuur, en echt goede antwoorden heeft men niet op dit soort vragen. Als functie wordt wel eens genoemd dat haar op die plekken de wrijving vermindert.quote:Op zaterdag 5 december 2009 00:15 schreef OldJeller het volgende:
Lichaamsbeharing heeft niet echt meer een functie bij de mens (en dan heb ik het niet over wenkbrauwen, wimpers, etc). Vandaar dat een hoop mensen ook niet meer veel daarvan hebben.
Meerdere vragen over menselijke lichaamsbeharing:
Waarom is bij de meeste mensen oksel- en schaambeharing nog wél aanwezig? Wat is de functie, waarom die plekken wel?
Verschillen tussen mannen en vrouwen hebben in dit geval met verschillen in hormoonhuishouding te maken.quote:Waarom hebben vrouwen vaak minder lichaamsbeharing dan mannen?
Waarom kunnen mensen kaal op hun hoofd worden, maar niet bv hun armen, benen, oksels, etc. ?
Helling van 3% is 1,718 graden? Ik zou iets rond 2.7 verwachten...quote:Op woensdag 9 december 2009 00:47 schreef 2cv het volgende:
Ik heb m'n grafische rekenmachine er even bij gepakt. Ik stel even dat de helling 3% (geen graden!!!) is en dat de kar 1000kg weegt. Ik ga niet omrekenen naar newtons, daar heb ik even geen zin in.
Tangens van 3% is 3/100 = 0,03. De bijbehorende hoek van een tangens van 0,03 is 1,718 graden (afgerond).
sin(hellingshoek)*(gewicht kar) = trekkracht die het paard/de mens/de auto/whatever extra moet leveren om de kar omhoog te krijgen.
sin(1,718)*1000 = 29,987kg
Bedankt !
Waarom? Voor zulke kleine waarden geldt in radialen ongeveer dat atan(x) = x, dus een helling van 3% is 0,03/3,141592 * 180 ≈ 1,7°.quote:Op zaterdag 12 december 2009 16:24 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Helling van 3% is 1,718 graden? Ik zou iets rond 2.7 verwachten...
Daarvoor moet je de samenstelling van de mens weten, en een definitie van ‘leeg’ hebben. Volgens Wikipedia geldt voor waterstof b.v. dat de diameter van de atoomkern 145.000e van het gehele atoom is. Dat betekent dat het volume 145.0003 is.quote:Op zaterdag 12 december 2009 15:19 schreef CoiLive het volgende:
Als je alle 'lege' ruimte zou weg halen in een mens (de ruimte tussen de electronen en de kern bijvoorbeeld, en welke je nog meer kunt verzinnen), hoeveel blijft er dan van over, in gewicht en omvang?
Dezelfde vraag ook voor de aarde, sterrenstelsel, heelal
Het gewicht blijft natuurlijk gelijk Alleen de dichtheid verandert, het gewicht niet. Je propt alles dichter op elkaar, maar de lege ruimte die je weghaalt, weegt niks, dus zal het gewicht niet veranderenquote:Op zaterdag 12 december 2009 15:19 schreef CoiLive het volgende:
Als je alle 'lege' ruimte zou weg halen in een mens (de ruimte tussen de electronen en de kern bijvoorbeeld, en welke je nog meer kunt verzinnen), hoeveel blijft er dan van over, in gewicht en omvang?
Dezelfde vraag ook voor de aarde, sterrenstelsel, heelal
Maar hij zegt dat de aarde stopt met draaien. Dat is het zelfde als wanneer de trein frontaal op een andere trein botst. Dan klap je als passagier dus wel tegen een deur, of je nu net omhoog springt of niet.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:07 schreef Iblis het volgende:
Nee, want je hebt dezelfde (voorwaartse) snelheid als de aarde.
Maar dit is misschien makkelijker te zien: Als je in een trein omhoog springt dan klap je ook niet tegen de deur aan. Je krijgt immers snelheid van de trein. En anders bezien, als je van de trein af zou springen, doe je je veel meer pijn als de trein 120km/h rijdt dan 0km/h, want in het eerste geval heb jij die snelheid van de trein ook.
Goed punt… soms lees ik maar half blijkbaar.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:59 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar hij zegt dat de aarde stopt met draaien. Dat is het zelfde als wanneer de trein frontaal op een andere trein botst. Dan klap je als passagier dus wel tegen een deur, of je nu net omhoog springt of niet.
Ja dat klopt inderdaad, mits je op de evenaar staat.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:59 schreef FoolWithMokey het volgende:
Jij springt en precies op de moment dat je voeten loskomen van de grond, gaat de aarde stoppen met draaien.
de aarde draait met een snelheid van 1674 km/uur om zijn as.
jou sprong duurt precies 1 seconde, dus van het moment dat je loskomt van de grond tot het moment dat je weer in aanraking komt met de grond.
1674 km/uur=465 M/s.
betekent dit dat je ergens 465 meter vanaf je beginpunt weer terechtkomt? of werkt het niet zo?
tvp
Dit heeft alles te maken met traagheid. Stel, ik zit in een vacuum op een ruimteschip wat 100 km/s vliegt, en ik spring er van af. Dan zal ik die snelheid van 100 km/s van het schip houden door m'n traagheid. Op aarde heb je natuurlijk luchtwrijving en dergelijke, dus zul je worden afgeremd.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:59 schreef FoolWithMokey het volgende:
Jij springt en precies op de moment dat je voeten loskomen van de grond, gaat de aarde stoppen met draaien.
de aarde draait met een snelheid van 1674 km/uur om zijn as.
jou sprong duurt precies 1 seconde, dus van het moment dat je loskomt van de grond tot het moment dat je weer in aanraking komt met de grond.
1674 km/uur=465 M/s.
betekent dit dat je ergens 465 meter vanaf je beginpunt weer terechtkomt? of werkt het niet zo?
tvp
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |