Precies, dus de stelling dat het rookverbod in andere landen ook een succes is is onzin.quote:Op vrijdag 26 september 2008 00:52 schreef maartena het volgende:
[..]
In Spanje, België en Duitsland is een andere wetgeving
Jou moeten ze kaalgeschoren aan je ballen door het stadscentrum slepen.quote:Op woensdag 24 september 2008 08:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Goeie zaak! Nu nog boetes aan rokers op stations en in winkelcentra.
Het bericht toont aan dat de tabaksindustrie jarenlang op slinkse manier het roken gepropageerd heeft. Dit is geen sponsoring, want dan staat de sponsor duidelijk vermeld: dit is een soort sluikreclame, een soort indoctrinatie.quote:Op donderdag 25 september 2008 17:31 schreef Chewie het volgende:
Wat heeft het sponsoren van films te maken met fascisme? En is het erger dan de sponsoring van Dell, Pepsi, Coca Cola, Apple enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz ?
Kortom weer een zeer dubieuze dubbele moraal Elfletterig.
Gore Goebbels ook.quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het bericht toont aan dat de tabaksindustrie jarenlang op slinkse manier het roken gepropageerd heeft. Dit is geen sponsoring, want dan staat de sponsor duidelijk vermeld: dit is een soort sluikreclame, een soort indoctrinatie.
Niet dat het mij verder uitmaakt; ik breng het alleen even in als aandachtspunt voor diegenen die steeds termen als 'fascisten' en 'nazi's' in de mond nemen. De rokerslobby is niet vies geweest van de nodige propaganda; Hitler zou trots geweest zijn.
Net zoals het Amerikaanse leger bepaalde films van zo veel mogelijk (materiële) steun voorziet, en bepaalde andere films niet. De fascisten.quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het bericht toont aan dat de tabaksindustrie jarenlang op slinkse manier het roken gepropageerd heeft. Dit is geen sponsoring, want dan staat de sponsor duidelijk vermeld: dit is een soort sluikreclame, een soort indoctrinatie.
en al dat commentaar van mensen die thuis zitten achter hun PC en nog nooit een kroeg van binnen hebben gezien,quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jou moeten ze kaalgeschoren aan je ballen door het stadscentrum slepen.
Kijken of je dan nog zo'n grote smoel hebt.
Dat rokers hoog opgeven door niet-rokers 'fascist' te noemen, terwijl uitgerekend de tabaksindustrie volop propaganda gebruikte om sigaretten aan de man te brengen. De schadelijke gevolgen zijn inmiddels bekend.quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:23 schreef El_Matador het volgende:
Gore Goebbels ook. Wat is je punt?
De wereld verdelen in rokers en niet-rokers is er een van een Meki-achtige schoonheid. Alsof er alleen maar alcoholisten en devote moslims zouden bestaan.quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat rokers hoog opgeven door niet-rokers 'fascist' te noemen, terwijl uitgerekend de tabaksindustrie volop propaganda gebruikte om sigaretten aan de man te brengen. De schadelijke gevolgen zijn inmiddels bekend.
Doe me een lol en lees de afgelopen 10 rook-topics nog eens door. Bekijk even wie voortdurend over de scheiding tussen rokers en 'anti-rokers' (in plaats van niet-rokers) heeft gesproken en wie er steeds meer kreten als anti-rook-nazi's en -fascisten heeft lopen strooien.quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:32 schreef El_Matador het volgende:
De wereld verdelen in rokers en niet-rokers is er een van een Meki-achtige schoonheid. Alsof er alleen maar alcoholisten en devote moslims zouden bestaan. Het lult wel lekker makkelijk; dat is waar.
Dat zegt meer iets over die rokers (die de sigaret belangrijker vinden dan de sociale contacten in een kroeg) dan over het rookverbod zelf.quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:30 schreef Killer_Mom het volgende:
de rokers blijven weg.
wel knap dat jij vanaf daar in de levens kunt kijken van die mensen die achter hun pc zitten. Hoe tik jij je berichten op Fok? Zeker niet vanaf een PDA uit je kroeg?quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:30 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
en al dat commentaar van mensen die thuis zitten achter hun PC en nog nooit een kroeg van binnen hebben gezien,
mijn kroeg gaat er aan kapot, de niet rokers komen er nooit, de rokers blijven weg.
een eerder argument dat je geen goede kroeg hebt als je failliet gaat als de rokers wegblijven is een verkeerde instelleing, het is een feit.
De rokers worden voornamelijk "rokers" genoemd. Een enkele keer kom je de term "pro-rokers" tegen, maar daar houdt het wel mee op.quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:32 schreef El_Matador het volgende:
De wereld verdelen in rokers en niet-rokers is er een van een Meki-achtige schoonheid. Alsof er alleen maar alcoholisten en devote moslims zouden bestaan.
Het lult wel lekker makkelijk; dat is waar.
en natuurlijk kun jij vanaf je PC zien wat ik zoal doe in het weekend.quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:30 schreef Killer_Mom het volgende:
en al dat commentaar van mensen die thuis zitten achter hun PC en nog nooit een kroeg van binnen hebben gezien
De zurigheid is dat, de frustratie...quote:Op vrijdag 26 september 2008 07:14 schreef maartena het volgende:
Waarom rokers niet zonder het gebruiken van dergelijke, zeer negatief klinkende termen de zaak kunnen bediscussiëren is me nog steeds niet duidelijk.
Andere bedrijven doen dat nooit?quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat rokers hoog opgeven door niet-rokers 'fascist' te noemen, terwijl uitgerekend de tabaksindustrie volop propaganda gebruikte om sigaretten aan de man te brengen. De schadelijke gevolgen zijn inmiddels bekend.
quote:Als de rook om je hoofd is verdwenen
Ach en wee, het is niet meer gezellig in het café. Allemaal de schuld van het rookverbod. Exploitanten klagen steen en been, want de omzet zou nu al met 30 procent zijn gedaald. Inmiddels staat in bijna één op de vijf cafés de asbak weer op tafel. Dan maar een boete.
Meestal maakt drank de tongen los, maar de peuk kan er blijkbaar ook wat van. In De Volkskrant vertelt een uitbater van een buurtcafé dat zonder sigaret bij hem aan de bar alle gesprekken doodvallen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. De rook om het hoofd is verdwenen. Stamgasten zien eindelijk de barvrouw. Zo dik als een pad en met beharing onder haar neus. Ze ruiken de vloerbedekking. Daaruit stijgt een nauwelijks te harden walm op van verschraald bier en oud geronnen zweet. Smaakt zo’n kleintje pils á twee euro opeens een stuk minder. Geen wonder dat klanten weg blijven.
En uitbaters maar zeuren dat ze ‘kapot gaan aan het rookverbod’. Vreemd, want sigarettenfabrikanten hoor ik niet klagen. Zij zijn toch degenen die het meest hebben te lijden onder een rookverbod? En hoe zit het met de toeleveranciers van de horeca? Gaat Heineken nu failliet? Of Grolsch? Als cafés beweren dat ze 30 procent minder omzet hebben, moet dat ook voor brouwers gelden. Hoor ik niets over.
Trouwens, over cafés en omzet gesproken. Herinnert u zich de invoering van de euro nog? Op 1 januari 2002 ging de prijs van een pilsje van 2 gulden naar 1,25 euro. Anno 2008 is 2 euro heel normaal. Dat is in zes jaar tijd een prijsstijging van maar liefst 120 procent. Oftewel elk jaar 20 procent er bovenop. En nu opeens een zogenaamde omzetdaling van 30 procent niet kunnen bolwerken. Wat zijn dat voor krokodillentranen? Hoogste tijd dat iemand zegt waar het op staat: als een café niet levensvatbaar is zonder sigaret, dan is het gewoon een waardeloze tent.
Tuurlijk willen ze allemaal zelf de keuze om te bepalen of ze rookvrij zijn. Die hadden ze voor 1 juli al en toen deed niemand er wat meequote:In de horeca groeit het verzet tegen het rookverbod. Vooral in Tilburg roeren boze kasteleins zich. Metro toog naar Brabant en sprak met twee kroegbazen. De een heeft de asbakken alweer teruggezet, de ander houdt zich (nog) aan het landelijk verbod. Maar voor hoelang?
‘Niet-rokers klagen over ongezelligheid’
Naam: Wichard Taks
Eigenaar van: De Heeren van Tilburg en De Fijnproever in Tilburg
Staat de asbak weer op tafel?
In mijn buurtcafé De Fijnproever wel. Bij De Heeren van Tilburg alleen als de keuken dicht is, dat is na tien uur ’s avonds.
Waarom riskeert u die boete?
Bij De Fijnproever had ik geen keus, mijn omzet daalde. Bij De Heeren van Tilburg riskeer ik de boete omdat ik wil laten zien hoe het in mijn ogen ook kan: eters hebben geen last van rokers, maar rokers hoeven ’s avonds niet naar buiten om een sigaretje op te steken. Ik zit tevergeefs te wachten op die boete zodat ik kan gaan procederen, maar ik heb nog niet eens een waarschuwing.
Is er verschil in omzet merkbaar?
In mijn buurtkroeg ging de omzet met 25 tot 30 procent naar beneden. Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat dat alleen door het rookverbod komt, misschien heeft het ook met de economie te maken. Maar één ding staat vast: wat buiten staat bestelt niet.
Wat betekent het rookverbod voor uw café’s?
De niet-rokers klagen bijna meer dan de rokers omdat ze het ongezellig vinden dat er altijd mensen naar buiten moeten voor een sigaret. Mijn personeel moet een half uur eerder beginnen omdat ze buiten het terras en het glas op moeten ruimen. Ik merk dat de agressie op straat toeneemt omdat er altijd mensen voor de deur staan. Dan komen er mensen voorbij, de één roept wat tegen de ander en voor je het weet is er ruzie.
Waarom heeft u geen rokersruimte?
De Heeren van Tilburg is te klein. De Fijnproever ook, en daar is het buiten op straat haast onmogelijk om te staan omdat het aan een drukke weg ligt. Ik heb daar wel een binnenplaatsje maar dat is omringd door woningen. Daar had ik dus al snel klachtenvan buurtbewoners over geluidsoverlast. Het is binnen niet roken en buiten niet praten, een onmogelijke combinatie.
Zijn er horeca-ondernemers die blij zijn met het rookverbod?
Nee dat denk ik niet. Bij ons Horeca Actie Comité Buigen of Barsten hebben zich inmiddels al meer dan duizend ondernemers aangesloten. Ook ondernemers die zich nog aan het rookverbod houden, maar die zien dat sommige collega’s het hoofd niet boven water kunnen houden door deze regel. Ook zij vinden dat ze zelf de keus moeten hebben.
Wat is de oplossing?
We moeten in gesprek zien te komen met de overheid. De ondernemer zou zelf de keuze moeten kunnen maken tussen wel of niet roken. Zo is het in veel andere landen ook geregeld, waarom moet Nederland als enige die Europese wet zo streng uitleggen?
-----------------------------------------------
Naam: Jochen Schlappi
Eigenaar van: Café Schlappi in Tilburg
Staat de asbak weer op tafel?
Nee, voorlopig in ieder geval nog niet.
Bent u bang voor de boete of bevalt het rookverbod u wel?
Het bevalt me zeker niet, maar ik wil even afwachten hoe het gaat lopen. In het straatje waar mijn café is zitten veel meer café’s en er wordt hier nog nergens binnen gerookt. Ik heb me ondertussen wel aangesloten bij het Horeca Actie Comité Buigen of Barsten, maar voer zelf nog geen actie. Mocht de omzet echt gaan dalen, dan wil ik zeker overwegen de asbakken weer op de bar te zetten. Ze staan al schoon en wel te wachten.
Is er verschil in omzet merkbaar?
Het valt nu nog mee, maar ik kijk met argusogen naar de komende maanden als het buiten kouder wordt en de mensen die nu nog buiten staan het daar echt te koud vinden. Van de gemeente mag ik geen windschermen op straat zetten, dus als er een oostenwind de straat in blaast wordt het echt guur voor de rokers, daar helpt mijn terrasverwarming niet tegen.
Wat betekent het rookverbod voor Café Schlappi?
De sfeer is dood. De helft van de mensen staat buiten, de andere helft binnen. Omdat de voorgevel openslaande deuren naar buiten heeft is het misschien iets minder ongezellig omdat veel mensen ook binnen vlak bij de deur kunnen staan en toch nog een beetje met de rokers buiten kunnen communiceren. Maar met de muziek kan ik weer helemaal niks omdat het open is en ik niet teveel geluid mag maken wat buiten te horen is. Bovendien heb ik extra personeelskosten omdat er veel meer mensen buiten staan die bediend moeten worden.
Wat vinden uw klanten van het rookverbod?
Het is het gesprek van de dag, op het irritante af. Ze vinden het stom. En het is lastig, omdat de helft van het gezelschap halverwege een gesprek naar buiten gaat om te roken en de helft binnen achterblijft. Of de rokers zien na hun sigaret op het terras dat hun barkruk opeens bezet is door een ander.
Waarom heeft u geen rokersruimte?
De enige plek die ik heb is voor de nooduitgang, dat mag vast niet. Bovendien zijn de regels voor oppervlakte en afzuiging nog helemaal niet duidelijk. Daar wacht ik dus nog even mee. Bovendien; wie weet hoe lang het verbod op deze manier standhoudt.
Zijn er horeca-ondernemers die blij zijn met het rookverbod?
Ik kan het me niet voorstellen.
[b]Wat is de oplossing?
De keuze zou bij de kastelein moeten liggen. Dan kiest de klant zelf of hij zin heeft om in de rook van een ander te gaan zitten. Ik zou er best ook wat extra geld, in de vorm van extra belasting bijvoorbeeld, voor over hebben. Dan kun je zelf bepalen of het uit gaat als er een paar anti-rokers wegblijven in ruil voor extra omzet van de rokers die anders misschien wegblijven.
nogmaals dat doen Dell, Apple enz enz enz ook en dat noem je dan reclame.quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Stel asocialen, die reaukersquote:'Politie heeft het drukker door rookverbod'
Uitgegeven: 26 september 2008 09:49
Laatst gewijzigd: 26 september 2008 10:30
AMSTERDAM - De politie heeft het door het rookverbod drukker gekregen. Dat zegt Jeroen Steenmeijer, woordvoerder van de Politie Regio Midden en West-Brabant, tegenover BNR Nieuwsradio.
Volgens Steenmeijer zijn er in zijn regio diverse effecten merkbaar van het rookverbod. Zo is er meer sprake van geluidsoverlast. Ook leidt het rookverbod bij horecagelegenheden tot gedrang bij de deur en discussies op straat.
Ondanks de toegenomen drukte op straat heeft de politie nog geen extra mensen hoeven inzetten, aldus Steenmeijer.
Klachten
Bij de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) zijn sinds het rookverbod in de horeca ruim 1800 klachten binnengekomen. Een VWA-woordvoerder bevestige vrijdag een bericht hierover in het Nederlands Dagblad.
Volgens hem is het aantal klachten over het negeren van het verbod de laatste tijd toegenomen. "Het onderwerp spreekt veel mensen blijkbaar aan.''
Toestaan
Veel klachten gaan over café- en restauranteigenaren die roken in hun zaak toestaan. Klagers kunnen bij de VWA met hun opmerkingen terecht via een klachtenlijn. Controleurs gaan op pad na een klacht.
Woensdag zei minister Ab Klink van Volksgezondheid dat horecagelegenheden die het rookverbod overtreden vanaf 1 oktober meteen een boete krijgen. Nu wordt bij elke overtreding eerst een waarschuwing gegeven.
Dit is dus precies zoals ik erover denk.quote:
De wetgever is verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet.quote:
Oh, dus iedereen is vrij om met 200 km per uur over de snelweg te rijden? Want ja, waarom heb ik de verantwoordelijkheid me aan verkeersregels te houden, moet de politie me maar tegenhouden hoor.quote:Op vrijdag 26 september 2008 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De wetgever is verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet.
Hey, daar hebben wat die plaat ook weer...quote:Op vrijdag 26 september 2008 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De wetgever is verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet.
Anti-rokers mogen wel kromme vergelijkingen maken met het rookverbod?quote:Op vrijdag 26 september 2008 11:20 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Oh, dus iedereen is vrij om met 200 km per uur over de snelweg te rijden? Want ja, waarom heb ik de verantwoordelijkheid me aan verkeersregels te houden, moet de politie me maar tegenhouden hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |