quote:DEN HAAG - Consumentenorganisaties hebben zich maandag per direct teruggetrokken uit het overleg over de ov-chipkaart. Ze hebben er geen vertrouwen meer in dat "de nadelen aan het elektronisch vervoerbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen".
De prijs, privacy en praktische problemen met overstappen, zijn volgens de ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover na vier jaar praten nog steeds niet opgelost.
De groeperingen wijzen erop dat ze wilden meedenken vanwege het gemak dat de kaart de reizigers zou bieden. Maar ze hebben weinig vertrouwen in de afloop, gezien de ,,voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet oplossen van eerdere problemen''.
,,Niet alleen biedt de ov-chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar nadelen biedt.''
Eenvoudige prooi
Reizen wordt duurder omdat er geen goedkopere retourtjes zijn en de kaart blijkt een eenvoudige prooi voor hackers. De consumentenclubs willen dat het vertrouwde papieren kaartje gewoon blijft bestaan naast het nieuwe elektronische vervoerbewijs. ,,Wanneer de chipkaart zijn reisgemak waarmaakt, zal de consument hier vanzelf op overgaan'', vinden ze.
De Nederlandse Spoorwegen laten in een reactie weten dat ze de stap van de organisaties jammer vinden. Maar de NS blijven via 'hun' consumentenklankbord nog wel in gesprek met veel belangenclubs, ook over de ov-chipkaart, meldt een woordvoerster.
quote:Op maandag 22 september 2008 14:30 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Wat is er toch een irritante zeik cultuur in Nederland. Alles moet perfect en foutloos worden georganiseerd en vooraf gegaan zijn door jarenlang overleg, anders is het niet goed.
Alsof een strippenkaart niet gejat kan worden, alsof het reizen sowieso niet duurder wordt. Beide zaken waarvan wordt gedaan alsof het alleen bij de OV chipkaart kan gebeuren en niet in het huidige zwaar verouderde strippenkaart systeem.
In andere landen hebben ze hetzelfde systeem en daar zijn ze er blij mee. Even kaart langs lezer houden en doorlopen ipv kaart dubbelvouwen, in de automaat zien te krijgen en dan pas doorlopen.
Ja, in Engeland is het helemaal prima.quote:Op dinsdag 23 september 2008 10:57 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Jouw laatste alinea is weer complete mislieding. Dat zwartrijden waar jij het nu over hebt komt doordat er nu een dubbel systeem is waarbij men met zowel strippenkaart als met OV-chipkaart kan reizen.
Blijkt maar weer dat je je niet goed in de zaken verdiept.
Vooral gemak. Wat nog meer dan volgens jou?quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:08 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Als het straks goed werkt kun je makkelijk "afstempelen". Onderweg naar het perron of in de deuropening van de bus of die lezers waar je je kaart alleen maar over hoeft te "zweven".
Als het systeem alleen draait op OV-chipkaarten heb je veel minder kans op zwartrijders.
1 kaart voor alle soorten OV.
Je hoeft je niet meer druk te maken over hoeveel zones je moet afstempelen.
Kortom, vooral gemak.
MI5 wil Britten bespieden via OV-chipkaartquote:Op dinsdag 23 september 2008 10:59 schreef macca728 het volgende:
Maar wat zijn dan de voordelen van de chipkaart ????
Ach wat man! Wat maakt het nou uit! Je hebt toch niks te verbergen? Niemand heeft toch wat aan die gegevens?! Als je hier tegen bent ben je een verkrachtende pedofiele terrorist die vast en zeker een moord heeft gepleegd!quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:08 schreef OldJeller het volgende:
[..]
MI5 wil Britten bespieden via OV-chipkaart
17 Maart 2008
Als het aan de Britse geheime dienst ligt krijgt zij ongelimiteerd toegang tot de reisgegevens van de gebruikers van de Oyster card, de Londense OV-chipkaart.
In het kader van nieuwe plannen om terrorisme te bestrijden wil de geheime dienst MI5 nu toegang tot veel meer gegevens. In het wensenlijstje staat ook inzicht in de bewegingen van burgers, waaronder ook de reisgegevens van 17 miljoen Britten die in Londen van de Oyster card.
Goh, verrassend.
Idd. Je kunt op je vingers natellen dat wanneer je als bedrijf informatie over je klanten verzamelt die iets vertelt over hun hoe, wat en wanneer, er interesse voor is vanuit de overheid. Kijk, dat er één of andere BI medewerker bij de firma OVChipKaart die gegevens kan inzien met één muisklik, soit, veel plezier ermee. Maar wanneer overheidsdiensten dit gaan gebruiken om, gecombineerd met alle andere gegevens die er te halen zijn (bedenk goed dat iets als de ov kaart niet op zich staat!), zich een compleet beeld te vormen van alles wat burgers doen en laten (of zelfs denken), dát is eng. Sterker nog, in China zou men willen dat ze dit bedacht hadden.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:08 schreef OldJeller het volgende:
[..]
MI5 wil Britten bespieden via OV-chipkaart
17 Maart 2008
Als het aan de Britse geheime dienst ligt krijgt zij ongelimiteerd toegang tot de reisgegevens van de gebruikers van de Oyster card, de Londense OV-chipkaart.
In het kader van nieuwe plannen om terrorisme te bestrijden wil de geheime dienst MI5 nu toegang tot veel meer gegevens. In het wensenlijstje staat ook inzicht in de bewegingen van burgers, waaronder ook de reisgegevens van 17 miljoen Britten die in Londen van de Oyster card.
Goh, verrassend.
Tuurlijk, steek je kop maar diep in het zand.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:37 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ach wat man! Wat maakt het nou uit! Je hebt toch niks te verbergen? Niemand heeft toch wat aan die gegevens?! Als je hier tegen bent ben je een verkrachtende pedofiele terrorist die vast en zeker een moord heeft gepleegd!![]()
Daarbij als de overheid vind dat ze deze gegevens nodig hebben, dan mogen ze dat gewoon...want de overheid...die is wel te vertrouwen!![]()
Zo...hebben we dat ook weer gehad.
Je zou voor de gein het eerste topic eens moeten doorlezen....maar goed ik ga mijn hoofd weer eens in het zand steken, want dat is best lekker warm en zacht hoor.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:40 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Tuurlijk, steek je kop maar diep in het zand.
En ik vond het er nogal vanaf druipenquote:Op dinsdag 23 september 2008 15:45 schreef Semisane het volgende:
[..]
Je zou voor de gein het eerste topic eens moeten doorlezen....maar goed ik ga mijn hoofd weer eens in het zand steken, want dat is best lekker warm en zacht hoor.![]()
Wat was d'rmee?quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:48 schreef Jarno het volgende:
Semisane, je had trouwens gelijk wat D'66 en de ID plicht betreft. Thanks!
(over de ID plicht dus)quote:
En idd, op d66.nl staat onder 'Mensen en hun rechten' dat 'Identificatieplicht verdwijnt'.quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:24 schreef Jarno het volgende:
Nog zo'n kutmaatregel waar je noooooooooit meer vanaf komt en die geen flikker helpt, die hele ID plicht. Bah. Don't get me started. Ingevoerd uit angst en effectiviteit 0. Ja woei, oom agent kan een extra puber op de bon slingeren omdat -ie een keer te lamlendig was z'n ID kaart mee te slepen.
Grrrrr. Noem me één partij die dit terug wil draaien en ze hebben mijn stem, als is het Wilders zelf desnoods.
Algemene mening D'66 dus ze vinden dit nog steeds.quote:Afschaffing identificatieplicht
D66 wil afschaffing van de identificatieplicht, die te weinig toevoegt aan de veiligheid om de inbreuk op de privacy te rechtvaardigen.
Dat valt mee, D66 staat echt wel voor de privacy van het individu, enkel Hirsch deed die oproep heel handig tijdens het reces en tja dan hoor je weinig van de verschillende partijen. (Naast het feit dat dat plan van zo'n idioot niveau is, dat het nauwelijk het reageren waard is uiteraard.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:50 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Wat was d'rmee?
D66 lijkt fervent voorvechter van de privacy te zijn, maar over de OV-chipkaart hoorde je in het begin (dus bijna een jaar geleden) iets negatiefs, maar naderhand niets meer van hun kant... evenals toen Hirsch Ballin opriep dat iedereen bij een misdrijf z'n DNA verplicht moet inleveren, toen hoorde je ze wederom niet.
Dus wat dat betreft heb ik niet zoveel vertrouwen in hen.. wassen neus.
Dat is waar. Bij b.v. de VVD & CDA hoef je niet voor privacy aan te kloppen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:57 schreef Jarno het volgende:
[..]
(over de ID plicht dus)
[..]
En idd, op d66.nl staat onder 'Mensen en hun rechten' dat 'Identificatieplicht verdwijnt'.
Verder mis ik ze ook wel in het hele privacy debat hoor, maar iets is beter als niets denk ik dan (bij gebrek aan beter dus, etc,etc).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij was het Hirsch Ballin die zei dat dit niet verplicht hoeft te worden en een CDA kamerlid die het wel wilde verplichten. En dan hebben we het over DNA afstaan als er onderzoek wordt gedaan naar een zeden- of geweldsmisdrijf, niet dat iedereen zijn DNA zou moeten afstaan 'zonder aanleiding'.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:50 schreef OldJeller het volgende:
evenals toen Hirsch Ballin opriep dat iedereen bij een misdrijf z'n DNA verplicht moet inleveren, toen hoorde je ze wederom niet.
In eerste instantie wel. Dingen veranderen: Hirsch Ballin: afstaan DNA is burgerplicht .quote:Op dinsdag 23 september 2008 16:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Volgens mij was het Hirsch Ballin die zei dat dit niet verplicht hoeft te worden en een CDA kamerlid die het wel wilde verplichten. En dan hebben we het over DNA afstaan als er onderzoek wordt gedaan naar een zeden- of geweldsmisdrijf, niet dat iedereen zijn DNA zou moeten afstaan 'zonder aanleiding'.
Maar dat even geheel ter zijde.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Interessante artikelen, maar dus niks over het zwartrijden dat is toegenomen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:04 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ja, in Engeland is het helemaal prima.
Wireless subway cards cracked
10 Maart 2008: Karsten Nohl, a computer science researcher at the University of Virginia, claims to have broken the encryption used by the RFID (radio frequency identification) chip found in the Charlie Card on the Boston T subway system and in the Oyster Card on the London Underground.
Dutch academics hack Oyster card
24 Juni 2008: Dutch academics have compromised the security of London's Oyster card, cloning it and travelling for free on the city's transport system.
Oyster card System clams up
15 Juli 2008: Thousands of London commuters will receive new Oyster cards today after a glitch wiped as many as 40,000 cards.
Oyster card hack to be published
21 Juli 2008: Details of how to copy the Oyster cards used on London's transport network can be published, a Dutch judge has ruled
London's Oyster Card system fail again
25 Juli 2008: London's Oyster card system used on public transport has suffered another failure, just two weeks after it crashed wiping the cards of 40,000 travellers.
Oyster suffers second card failure
28 Juli 2008: For the second time in weeks, London’s Oyster card has failed. This time, instead of damaging the riders’ cards, they got to enjoy a free ride during last Friday’s rush hour. The system went down at all London Underground stations and ticket gates were opened to limit disruption while the problem was resolved.
Dat is slechts van de laatste paar maanden.
Door storing zijn meteen duizenden mensen de dupe, nu niet, je kan altijd je kaartjes gebruiken/halen.
Plus het kan nog altijd gewoon gekraakt worden. Dat dat niet algemeen bekend is, zegt niet dat dat niet aan de hand is. En gezien er kan worden gekraakt en zwart gereden, wordt de prijs voor de 'gewone' consument hoger.
[..]
Vooral gemak. Wat nog meer dan volgens jou?
Minder kans op zwartrijders is dus niet waar.
En omdat je nu een buskaart én een treinkaart hebt moet er een miljardensysteem worden ingevoerd dat duidelijk meer nadelen heeft, zie andere users die het al voor je opgesomd hebben, en het voor de consumenten onhandiger én duurder maakt?
Dat is geen antwoord op mijn vraag. De mening over de OV chipkaart lijkt nu bepaald te worden door de mensen die het hardst er wat over roepen. Het merendeel van de Nederlanders ziet er echt geen kwaad in dat die reisgegevens worden opgeslagen. Ik zie in ieder geval geen massala protesten en aangezien vrijwel elke Nederlander wel meedoet aan een of andere spaar actie, GSM gebruikt, pint enzovoort, zou het ook wel erg hypocriet zijn.quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Uiteraard. Daar moeten dit soort maatregelen het ook van hebben. Stel je voor dat het allemaal kritische, mondige burgers zouden zijn. Er zou geen droog brood meer te verdienen zijn met market-targeting of andere hippe termen.
En dat moeten we niet hebben natuurlijk.
Even een simpele vraag tussendoor, maar als nutteloos en ongewenst hetzelfde betekenen, waarom zijn het dan twee verschillende woorden die niet altijd uitgewisseld kunnen worden?quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:18 schreef Semisane het volgende:
[..]
Simpele conclussie...
[..]
Ja vooral mensen die een belang hebben die vooral niet de jouwe of de mijne is.
[..]
Nee, maar het was belaberde argumentatie.
[..]
Tja, dat dat voor jou niet zo geld, prima, maar het is toch echt zo...zeker als het aankomt op data opslag. En dan blijft toch echt gelden, dat waneer met dit soort gegevens wilt opslaan, de voorstanders met goede argumentatie moeten komen. Die willen namelijk iets! dus dan moeten zij dat verantwoorden. S I M P E L.
En dat wordt dan ook in de gaten gehouden door het CBP. Het GVB, Amsterdam, is al op de vingers getikt door het CBP.quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:23 schreef wdn het volgende:
Semisane mee eens met 1 extraatje. Indien iemand persoonsgegevens wil opslaan zal men moeten aangeven wat de noodzaak is maar ook moeten aangeven hoe de integriteit van de gegevens wordt gewaarborgt.
En wat is er met die uitgelekte dingen gebeurd? Zijn daardoor mensen vermoord? Zijn er spontaan mensen verdwenen?quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:29 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou...laat dat nou het grote probleem zijn en niet enkel bij de NS, maar ook de overheid, die al meerdere keren aantoonbaar totaal heeft gefaald wat betreft de integriteit van de bescherming van gegevens die niet openbaar hadden gemaakt worden. Verloren USB-sticks, laptops, gehackte medische dossiers database, gehackte OV-chip, meerder malen zelfs enz enz....enz
Maar nee, dat zijn geen waarschuwingen hoe het mis kan gaan hoor, welnee, dat zijn "opstart-problemen"
Wellicht moeten burgers wat minder naief worden en even gewoon nadenken over wat de taken zijn van de overheid en wat niet....lijkt me heel gezond.
Al een jaar geleden zijn hier hele stukken over geschreven maar het schijnt onze beleidsmakers maar niet uit te maken dat de NS dingen doet die de wetgevers verboden heeft.quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:24 schreef Houtworm het volgende:
En dat wordt dan ook in de gaten gehouden door het CBP. Het GVB, Amsterdam, is al op de vingers getikt door het CBP.
quote:http://www.id-nee.nl/03-7%20OVchipkaart%20hoofdtekst.htm
Ook het CBP is van mening dat het nergens voor nodig is, en daarom bij wet niet geoorloofd, om alle reisbewegingen van de klanten vast te leggen. Dhr. Kohnstamm, voorzitter van het CBP sprak zich meermalen hierover uit en liet er tijdens de uitreiking van de Big Brother Award in september geen misverstand over bestaan dat het CBP handhavend gaat optreden tegen de NS als die hun privacyschendende plannen door zetten.
Via internet kun je gewoon bijhouden wat er gebeurd met je kaart. Zo moeilijk is het in en uit checken niet. Nu in die overgang wel, maar straks kom je niet op het perron zonder in te checken en kom je er niet af zonder uit te checken.quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:44 schreef Hukkie het volgende:
Wat mij tegenstaat aan die hele OV chipkaart is dat je totaal geen kostenoverzicht hebt (voor zover ik dat nu kan bepalen iig).
Nu kan ik in één oogopslag zien hoeveel strippen er nog op mijn strippenkaart staan, en als ik te weinig heb koop ik een nieuwe strippenkaart. Als ik met de trein moet dan koop ik een treinkaartje en weet ik precies wat de kosten zijn.
Bij de OV chipkaart lijkt het een gokspelletje te worden. Ja, je kan van te voren op OV9292 de reiskosten berekenen, vervolgens naar zo'n saldo lezer om je saldo uit te lezen en eventueel je kaart opladen. Hoezo gemak?
En als het ergens fout gaat bij in- uitchecken dan kan je zelf achter je geld aan, terwijl als de busschauffeur nu verkeerd stempelt, kan hij dat direct corrigeren.
Het staat eenieder die denkt dat de NS de wet overtreed vrij om een rechtzaak tegen de NS aan te spannen. Als dat niet gebeurd en het ongenoegeen alleen maar via de media wordt uitgesproken, dan zet ik toch wel mijn vraagtekens bij hoe ernstig het nou echt allemaal is.quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Al een jaar geleden zijn hier hele stukken over geschreven maar het schijnt onze beleidsmakers maar niet uit te maken dat de NS dingen doet die de wetgevers verboden heeft.
http://www.fnvspoor.nl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=3196
De NS ook al voor het digitaal opslaan van foto's, maar die gaan gewoon maar door, anders krijg je je kortingskaart niet.
[..]
Het maximum saldo op de ov chip is ¤30, als je ziet dat een enkeltje Leiden - Groningen al meer dan ¤30 kost dan moet je toch ergens tussentijds je kaart opladen als je daarna ook nog met bus/tram/metro wil.quote:Op dinsdag 23 september 2008 20:43 schreef Houtworm het volgende:
Via internet kun je gewoon bijhouden wat er gebeurd met je kaart. Zo moeilijk is het in en uit checken niet. Nu in die overgang wel, maar straks kom je niet op het perron zonder in te checken en kom je er niet af zonder uit te checken.
Als je elke keer precies genoeg salda op je kaart zet, dan zal het inderdaad telkens een heleboel handelingen worden. Er zijn ook manieren om altijd genoeg geld op de kaart te zetten.
Het treinkaartje zal eigenlijk ook niet veel veranderen. In plaats van een papiertje komt er straks op de kaart te staan welke reis je hebt gekocht. Dus vooraf weet je net zo goed hoeveel het gaat kosten.
De kaart is nog lang niet in heel Nederland ingevoerd en er vindt nog volop overleg plaats. Ja hoor, het moment om rechtzaken te beginnen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 20:46 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het staat eenieder die denkt dat de NS de wet overtreed vrij om een rechtzaak tegen de NS aan te spannen. Als dat niet gebeurd en het ongenoegeen alleen maar via de media wordt uitgesproken, dan zet ik toch wel mijn vraagtekens bij hoe ernstig het nou echt allemaal is.
Zet jij anders je gegeven hier even neerquote:Op dinsdag 23 september 2008 19:26 schreef Houtworm het volgende:
[..]
En wat is er met die uitgelekte dingen gebeurd? Zijn daardoor mensen vermoord? Zijn er spontaan mensen verdwenen?
Wat was het effect daarvan?
Dus de conclusie dat de NS de wet overtreed is ook zeer voorbarig.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:04 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
De kaart is nog lang niet in heel Nederland ingevoerd en er vindt nog volop overleg plaats. Ja hoor, het moment om rechtzaken te beginnen.
Kaartjes voor de trein koop je nog 'gewoon', die komen op de kaart te staan. Die chipknip functie is voor de tram en metro, niet voor de trein.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:00 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Het maximum saldo op de ov chip is ¤30, als je ziet dat een enkeltje Leiden - Groningen al meer dan ¤30 kost dan moet je toch ergens tussentijds je kaart opladen als je daarna ook nog met bus/tram/metro wil.
Je weet gewoon niet welke kosten je gemaakt hebt en welk saldo er nog op je kaart staat. En ja, dan kun je op internet kijken of een saldo apparaat raadplegen, maar dat heeft toch helemaal niets met gebruikersgemak te maken?
Ik vind het persoonlijk handiger om mijn strippenkaart te laten afstempelen en te zien dat ik nog maar 5 strippen over heb, dan om mijn ov chip langs een apparaat te halen en vervolgens thuis op internet te moeten kijken hoeveel saldo ik nog heb.
Niet per se.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:09 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Dus de conclusie dat de NS de wet overtreed is ook zeer voorbarig.
Die aanschafkosten zijn verschillende en maximaal 7,50. In Amsterdam kun je 'm nu krijgen voor 1,50. Klanten van de NS krijgen het zelfs gratis.quote:Op dinsdag 23 september 2008 20:48 schreef macca728 het volgende:
Met de OV chipkaart wordt het wel duurder, want je betaalt na 35 min sowieso al een nieuw instaptarief van 0,75 eurocent. Dat betaal je dan dus 2x
Ook kan je niet meer terug binnen 1,5 uur, zoals op de huidige strippenkaart wel kan.
Ook ga je per kilometer betalen wat duurder is omdat een bus per definitie niet de kortste route neemt.
Even los van de aanchafkosten van de kaart nog van 7,50.
In de bus hangt ook gewoon een lezer met schermpje waar de kosten zijn af te lezen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:14 schreef macca728 het volgende:
in de bus kan je die kosten echter niet aflezen. Beetje raar toch ?
Ja je kan je kaart automatisch opladen. Via je bankrekening. Maar dat is een beetje gevaarlijk met een kaart die niet veilig is toch ?
Nee, een chipkaart is minder gevaarlijk. Deze is naast de fysieke verbinding bij de meeste banken niet verbonden met je banknummer. De postbank heeft voor zijn klanten bijvoorbeeld een aparte pas. Je kunt niet online van je rekening storten op je pas, bij een OV chip kan dat zelfs per machtiging.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:27 schreef Houtworm het volgende:
[..]
In de bus hangt ook gewoon een lezer met schermpje waar de kosten zijn af te lezen.
Automatisch opladen is net zo gevaarlijk als je chipknip volstorten. Of een strippenkaart. Beide kun je ook kwijtraken. Een automatische betaling is natuurlijk snel te stoppen.
Dus je moet eigenlijk 2 saldo's bijhouden? Eentje voor de chipknip functie en eentje voor op de kaart? Kan me er eigenlijk steeds minder van voorstellen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:12 schreef Houtworm het volgende:
Kaartjes voor de trein koop je nog 'gewoon', die komen op de kaart te staan. Die chipknip functie is voor de tram en metro, niet voor de trein.
Maar als je met de bus reist dan heb je een probleem. Dan sta je strak ergens in de middle of nowhere en kan je gaan lopen omdat je saldo niet toereikend is?quote:Welke kosten je in de tram en metro maakt komt op het scherm te staan na het uitchecken. Dat is gewoon duidelijk te zien.
Ja maar dat kan alleen als je een kaart op naam hebt.quote:Zoals ik ook al zei is er een mogelijkheid om te zorgen dat je altijd een bepaald bedrag op de kaart hebt staan dus dat je zelfs niet eens hoeft op te laden.
quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:09 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Dus de conclusie dat de NS de wet overtreed is ook zeer voorbarig.
Inderdaad, erg, erg voorbarig.quote:Openbaar vervoer / NS schendt privacy met ov-chipkaart
NS wil veel te graag weten wie wanneer reist
NS gaat de wet op de privacy schenden door gegevens van de ov-chipkaart te gebruiken voor zijn marketing. Privacy-waakhond CBP waarschuwt al 2,5 jaar vergeefs. [..]© Trouw 2008
Joh, in de post waarop je reageert staat nota bene:quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:28 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Totdat de rechter een uitspraak daarover heeft gedaan is het vooral een mening.
En op de geposte site:quote:Ook het CBP is van mening dat het nergens voor nodig is, en daarom bij wet niet geoorloofd, om alle reisbewegingen van de klanten vast te leggen.
Helder licht.quote:Dat is verboden volgens de wet Bescherming Persoonsgegevens en bovendien niet nodig voor een goede dienstverlening aan de reizigers, zo meent de toezichthouder op de privacy in Nederland, het College Bescherming Persoonsgegevens.
Nee er zijn geen twee saldo's. Een treinkaartje moet je nog apart kopen, alleen krijg je geen papieren kaartje, maar komt het op de pas te staan.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:29 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dus je moet eigenlijk 2 saldo's bijhouden? Eentje voor de chipknip functie en eentje voor op de kaart? Kan me er eigenlijk steeds minder van voorstellen.
[..]
Maar als je met de bus reist dan heb je een probleem. Dan sta je strak ergens in de middle of nowhere en kan je gaan lopen omdat je saldo niet toereikend is?
[..]
Ja maar dat kan alleen als je een kaart op naam hebt.
Het overgrote deel van de reizigers heeft geen kaart waarmee ze in al het openbaar vervoer naar alle bestemmingen kunnen. En de mensen die wel een traject kaart hebben willen ook wel eens een keer naar een andere bestemming of even met de bus de stad in.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:33 schreef Yildiz het volgende:
Het gaat me helemaal niet om de prijs. Of de kosten per rit. Die wil ik prima betalen.
Ik wil echter niet éxtra betalen voor een systeem wat voor de overgrote massa als abonnee (op tram, trein, OV-jaarkaart, etc.) eerder een last is dan 'handig'. Die hoeven namelijk nu niet te stempelen voordat ze de trein, tram of bus in stappen. Die kunnen gewoon doorlopen. Alleen bij sommige bussen moet je even je kaart laten zien, wat even snel of sneller is dan de ov-chip. Verder is papier op alle momenten sneller of gelijkwaardig aan de chip.
De voordelen voor de consument zie ik dus niet. Wel voor de overheid, die beter in de gaten kan houden hoeveel mensen waar rijden, maar dat lijkt me nou niet echt een dusdanig noodzakelijke statistiek dat dit doorgevoerd moet worden.
Ook gezellig als je familie of vrienden uit wilt gaan zwaaien die op treinreis gaan... dat moet dan maar even buiten, in plaats van uitzwaaien.quote:Op dinsdag 23 september 2008 20:43 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Via internet kun je gewoon bijhouden wat er gebeurd met je kaart. Zo moeilijk is het in en uit checken niet. Nu in die overgang wel, maar straks kom je niet op het perron zonder in te checken en kom je er niet af zonder uit te checken.
[..]
Er zullen inderdaad stukken zijn waar het duurder wordt. Er zijn ook andere stukken waar het juist goedkoper wordt. Bij de zones die nu worden gehandhaafd was er een soort gemiddelde.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:36 schreef macca728 het volgende:
Bussen worden wel duurder omdat ze omrijden. Vraag maar aan de RET. Je betaalt per kilometer en een bussen rijden nu eenmaal een langere route dan rechtstreeks.
Heel simpel vb, vanaf Ridderkerk kan je 3 bussen nemen naar Zuidplein vanaf hetzelfde punt. De 1 gaat de rijksweg op, de ander langs Lombardijen en de derde maakt nog een extra slinger door Slikkerveer. Die laatste is dus de duurste, de eerste de goedkoopste.
Dit heb ik nagevraagd bij de RET en Connexxion en die bevestigen dat.
Waar het mij om gaat is dat het merendeel die in de bus, tram of trein zit een abonneehouder is.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:38 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de reizigers heeft geen kaart waarmee ze in al het openbaar vervoer naar alle bestemmingen kunnen. En de mensen die wel een traject kaart hebben willen ook wel eens een keer naar een andere bestemming of even met de bus de stad in.
Scholieren zullen best wel een abbonement hebben maar dan waarschijnlijk alleen maar van huis naar school. Om ergens anders heen te gaan hebben ze toch iets anders nodig.
Theoretisch mag dat nu al niet. Op het perron moet je nu al in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ook gezellig als je familie of vrienden uit wilt gaan zwaaien die op treinreis gaan... dat moet dan maar even buiten, in plaats van uitzwaaien..
Maar nogmaals hoe zit het met abonnementen?quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:12 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Kaartjes voor de trein koop je nog 'gewoon', die komen op de kaart te staan. Die chipknip functie is voor de tram en metro, niet voor de trein.
Welke kosten je in de tram en metro maakt komt op het scherm te staan na het uitchecken. Dat is gewoon duidelijk te zien.
Zoals ik ook al zei is er een mogelijkheid om te zorgen dat je altijd een bepaald bedrag op de kaart hebt staan dus dat je zelfs niet eens hoeft op te laden.
Een rit abbo geeft je geen recht om een andere bestemming te kiezen. Een regio abbonement geeft je geen recht om buiten je regio te reizen. Studenten kunnen op bepaalde dagen niet met de kaart gratis reizen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:39 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat is dat het merendeel die in de bus, tram of trein zit een abonneehouder is.
Onder die versta ik:
-mensen die een regio-abonnement hebben
-mensen die een rit-abonnement hebben
-mensen die een OV-kaart hebben
-studenten met een OV-jaarkaart
Ik geloof echt niet dat, en zeker in de spits, het merendeel gaat stempelen. Het zijn slechts eigen ervaringen en logisch observeren van mijn kant, maar als je een bron hebt die het tegendeel bewijst, graag.
Je gelooft ook echt dat een conducteur naar een familie toe loopt, die dochterlief gaan uitzwaaien op reis naar Schiphol, en hun een boete gaat geven voor 'zwart staan', à 35 euro per persoon...quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:41 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Theoretisch mag dat nu al niet. Op het perron moet je nu al in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.
Met 'het komt op de pas te staan' kan ik niet zoveel. Welke pas? Ik heb geen pas, maar wil voor één keer met de trein naar Groningen ipv met de auto. Of krijg ik ipv een treinkaartje een treinpas uit de automaat? In dat geval wordt het treinkaartje toch een tikje omslachtiger en duurder.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:34 schreef Houtworm het volgende:
Nee er zijn geen twee saldo's. Een treinkaartje moet je nog apart kopen, alleen krijg je geen papieren kaartje, maar komt het op de pas te staan.
Je kunt niet zomaar door een poortje lopen en een trein instappen.
Net zoals je nu in de middle op nowhere geen strippenkaart kunt krijgen. Dan kun je bij de buschauffeur een kaartje kopen. Daar veranderd niets aan.
Op die kaart kunnen die abbonementen ook komen te staan.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:44 schreef McKillem het volgende:
[..]
Maar nogmaals hoe zit het met abonnementen?
Ik heb nu een ongeveer 40 euro voordeel door het feit dat ik mijn meuk per maand koop.
Ik betaal nu 115 euro (om en nabij) voor woonwerkverkeer maandelijks. Dat is trein + bus.
Zou ik normaal kaartjes en strippenkaarten kopen ben ik ongeveer 145 euro kwijt. Dan ben ik nog niet eens begonnen over het gemak dat ik prive ook bijna geen vervoerskosten heb gezien dat abonnement gewoon geldig is.
Ik betaal voor 2 zones (1 Zone in stad a, en een zone in stad b) 28 euro per maand. Daar koop ik onbeperkt OV mee in die zone.
Hoe zit dat als straks die OV chipkaart er is?
Bij elk perron hangt nu een bordje dat je dat alleen maar mag betreden als je een geldig vervoersbewijs hebt.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:46 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Je gelooft ook echt dat een conducteur naar een familie toe loopt, die dochterlief gaan uitzwaaien op reis naar Schiphol, en hun een boete gaat geven voor 'zwart staan', à 35 euro per persoon...
Die 'theorie' is er, lijkt mij, meer voor bedoeld om bijvoorbeeld zwervers te weren. Maar dat kan aan mij liggen.
Ik betwijfel trouwens of het uberhaupt wel zo is...
In Amsterdam in ieder geval wel. Daar kun je wegwerpkaartjes kopen voor 1 of 2 ritten.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:48 schreef macca728 het volgende:
Nee je moet een chipkaart kopen, anonieme is 4 euro, persoonlijke 7,50
En die moet je opladen vervolgens bij een automaat. Bij bussen kan je NIETS kopen
Nu, ja. Misschien. Maar hing dat er voor die OV-chip ook al?quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:48 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Bij elk perron hangt nu een bordje dat je dat alleen maar mag betreden als je een geldig vervoersbewijs hebt.
De OV chipkaart, daar gaat deze discussie over. Die heb je ooit nodig als je met welk openbaar vervoer dan ook, wilt reizen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:46 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Met 'het komt op de pas te staan' kan ik niet zoveel. Welke pas? Ik heb geen pas, maar wil voor één keer met de trein naar Groningen ipv met de auto. Of krijg ik ipv een treinkaartje een treinpas uit de automaat? In dat geval wordt het treinkaartje toch een tikje omslachtiger en duurder.
En heeft de buschauffeur op maat gemaakte pasjes, net zoals ik nu een dal kaartje kan kopen?
Ja die hangen er al jaren.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nu, ja. Misschien. Maar hing dat er voor die OV-chip ook al?
Dat scheelt dan alweer.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:47 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Op die kaart kunnen die abbonementen ook komen te staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |