Joh, in de post waarop je reageert staat nota bene:quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:28 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Totdat de rechter een uitspraak daarover heeft gedaan is het vooral een mening.
En op de geposte site:quote:Ook het CBP is van mening dat het nergens voor nodig is, en daarom bij wet niet geoorloofd, om alle reisbewegingen van de klanten vast te leggen.
Helder licht.quote:Dat is verboden volgens de wet Bescherming Persoonsgegevens en bovendien niet nodig voor een goede dienstverlening aan de reizigers, zo meent de toezichthouder op de privacy in Nederland, het College Bescherming Persoonsgegevens.
Nee er zijn geen twee saldo's. Een treinkaartje moet je nog apart kopen, alleen krijg je geen papieren kaartje, maar komt het op de pas te staan.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:29 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dus je moet eigenlijk 2 saldo's bijhouden? Eentje voor de chipknip functie en eentje voor op de kaart? Kan me er eigenlijk steeds minder van voorstellen.
[..]
Maar als je met de bus reist dan heb je een probleem. Dan sta je strak ergens in de middle of nowhere en kan je gaan lopen omdat je saldo niet toereikend is?
[..]
Ja maar dat kan alleen als je een kaart op naam hebt.
Het overgrote deel van de reizigers heeft geen kaart waarmee ze in al het openbaar vervoer naar alle bestemmingen kunnen. En de mensen die wel een traject kaart hebben willen ook wel eens een keer naar een andere bestemming of even met de bus de stad in.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:33 schreef Yildiz het volgende:
Het gaat me helemaal niet om de prijs. Of de kosten per rit. Die wil ik prima betalen.
Ik wil echter niet éxtra betalen voor een systeem wat voor de overgrote massa als abonnee (op tram, trein, OV-jaarkaart, etc.) eerder een last is dan 'handig'. Die hoeven namelijk nu niet te stempelen voordat ze de trein, tram of bus in stappen. Die kunnen gewoon doorlopen. Alleen bij sommige bussen moet je even je kaart laten zien, wat even snel of sneller is dan de ov-chip. Verder is papier op alle momenten sneller of gelijkwaardig aan de chip.
De voordelen voor de consument zie ik dus niet. Wel voor de overheid, die beter in de gaten kan houden hoeveel mensen waar rijden, maar dat lijkt me nou niet echt een dusdanig noodzakelijke statistiek dat dit doorgevoerd moet worden.
Ook gezellig als je familie of vrienden uit wilt gaan zwaaien die op treinreis gaan... dat moet dan maar even buiten, in plaats van uitzwaaien.quote:Op dinsdag 23 september 2008 20:43 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Via internet kun je gewoon bijhouden wat er gebeurd met je kaart. Zo moeilijk is het in en uit checken niet. Nu in die overgang wel, maar straks kom je niet op het perron zonder in te checken en kom je er niet af zonder uit te checken.
[..]
Er zullen inderdaad stukken zijn waar het duurder wordt. Er zijn ook andere stukken waar het juist goedkoper wordt. Bij de zones die nu worden gehandhaafd was er een soort gemiddelde.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:36 schreef macca728 het volgende:
Bussen worden wel duurder omdat ze omrijden. Vraag maar aan de RET. Je betaalt per kilometer en een bussen rijden nu eenmaal een langere route dan rechtstreeks.
Heel simpel vb, vanaf Ridderkerk kan je 3 bussen nemen naar Zuidplein vanaf hetzelfde punt. De 1 gaat de rijksweg op, de ander langs Lombardijen en de derde maakt nog een extra slinger door Slikkerveer. Die laatste is dus de duurste, de eerste de goedkoopste.
Dit heb ik nagevraagd bij de RET en Connexxion en die bevestigen dat.
Waar het mij om gaat is dat het merendeel die in de bus, tram of trein zit een abonneehouder is.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:38 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de reizigers heeft geen kaart waarmee ze in al het openbaar vervoer naar alle bestemmingen kunnen. En de mensen die wel een traject kaart hebben willen ook wel eens een keer naar een andere bestemming of even met de bus de stad in.
Scholieren zullen best wel een abbonement hebben maar dan waarschijnlijk alleen maar van huis naar school. Om ergens anders heen te gaan hebben ze toch iets anders nodig.
Theoretisch mag dat nu al niet. Op het perron moet je nu al in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ook gezellig als je familie of vrienden uit wilt gaan zwaaien die op treinreis gaan... dat moet dan maar even buiten, in plaats van uitzwaaien..
Maar nogmaals hoe zit het met abonnementen?quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:12 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Kaartjes voor de trein koop je nog 'gewoon', die komen op de kaart te staan. Die chipknip functie is voor de tram en metro, niet voor de trein.
Welke kosten je in de tram en metro maakt komt op het scherm te staan na het uitchecken. Dat is gewoon duidelijk te zien.
Zoals ik ook al zei is er een mogelijkheid om te zorgen dat je altijd een bepaald bedrag op de kaart hebt staan dus dat je zelfs niet eens hoeft op te laden.
Een rit abbo geeft je geen recht om een andere bestemming te kiezen. Een regio abbonement geeft je geen recht om buiten je regio te reizen. Studenten kunnen op bepaalde dagen niet met de kaart gratis reizen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:39 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat is dat het merendeel die in de bus, tram of trein zit een abonneehouder is.
Onder die versta ik:
-mensen die een regio-abonnement hebben
-mensen die een rit-abonnement hebben
-mensen die een OV-kaart hebben
-studenten met een OV-jaarkaart
Ik geloof echt niet dat, en zeker in de spits, het merendeel gaat stempelen. Het zijn slechts eigen ervaringen en logisch observeren van mijn kant, maar als je een bron hebt die het tegendeel bewijst, graag.
Je gelooft ook echt dat een conducteur naar een familie toe loopt, die dochterlief gaan uitzwaaien op reis naar Schiphol, en hun een boete gaat geven voor 'zwart staan', à 35 euro per persoon...quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:41 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Theoretisch mag dat nu al niet. Op het perron moet je nu al in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.
Met 'het komt op de pas te staan' kan ik niet zoveel. Welke pas? Ik heb geen pas, maar wil voor één keer met de trein naar Groningen ipv met de auto. Of krijg ik ipv een treinkaartje een treinpas uit de automaat? In dat geval wordt het treinkaartje toch een tikje omslachtiger en duurder.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:34 schreef Houtworm het volgende:
Nee er zijn geen twee saldo's. Een treinkaartje moet je nog apart kopen, alleen krijg je geen papieren kaartje, maar komt het op de pas te staan.
Je kunt niet zomaar door een poortje lopen en een trein instappen.
Net zoals je nu in de middle op nowhere geen strippenkaart kunt krijgen. Dan kun je bij de buschauffeur een kaartje kopen. Daar veranderd niets aan.
Op die kaart kunnen die abbonementen ook komen te staan.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:44 schreef McKillem het volgende:
[..]
Maar nogmaals hoe zit het met abonnementen?
Ik heb nu een ongeveer 40 euro voordeel door het feit dat ik mijn meuk per maand koop.
Ik betaal nu 115 euro (om en nabij) voor woonwerkverkeer maandelijks. Dat is trein + bus.
Zou ik normaal kaartjes en strippenkaarten kopen ben ik ongeveer 145 euro kwijt. Dan ben ik nog niet eens begonnen over het gemak dat ik prive ook bijna geen vervoerskosten heb gezien dat abonnement gewoon geldig is.
Ik betaal voor 2 zones (1 Zone in stad a, en een zone in stad b) 28 euro per maand. Daar koop ik onbeperkt OV mee in die zone.
Hoe zit dat als straks die OV chipkaart er is?
Bij elk perron hangt nu een bordje dat je dat alleen maar mag betreden als je een geldig vervoersbewijs hebt.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:46 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Je gelooft ook echt dat een conducteur naar een familie toe loopt, die dochterlief gaan uitzwaaien op reis naar Schiphol, en hun een boete gaat geven voor 'zwart staan', à 35 euro per persoon...
Die 'theorie' is er, lijkt mij, meer voor bedoeld om bijvoorbeeld zwervers te weren. Maar dat kan aan mij liggen.
Ik betwijfel trouwens of het uberhaupt wel zo is...
In Amsterdam in ieder geval wel. Daar kun je wegwerpkaartjes kopen voor 1 of 2 ritten.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:48 schreef macca728 het volgende:
Nee je moet een chipkaart kopen, anonieme is 4 euro, persoonlijke 7,50
En die moet je opladen vervolgens bij een automaat. Bij bussen kan je NIETS kopen
Nu, ja. Misschien. Maar hing dat er voor die OV-chip ook al?quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:48 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Bij elk perron hangt nu een bordje dat je dat alleen maar mag betreden als je een geldig vervoersbewijs hebt.
De OV chipkaart, daar gaat deze discussie over. Die heb je ooit nodig als je met welk openbaar vervoer dan ook, wilt reizen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:46 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Met 'het komt op de pas te staan' kan ik niet zoveel. Welke pas? Ik heb geen pas, maar wil voor één keer met de trein naar Groningen ipv met de auto. Of krijg ik ipv een treinkaartje een treinpas uit de automaat? In dat geval wordt het treinkaartje toch een tikje omslachtiger en duurder.
En heeft de buschauffeur op maat gemaakte pasjes, net zoals ik nu een dal kaartje kan kopen?
Ja die hangen er al jaren.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nu, ja. Misschien. Maar hing dat er voor die OV-chip ook al?
Dat scheelt dan alweer.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:47 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Op die kaart kunnen die abbonementen ook komen te staan.
En de automaat staat niet zelden op datzelfde perron.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:48 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Bij elk perron hangt nu een bordje dat je dat alleen maar mag betreden als je een geldig vervoersbewijs hebt.
Lijkt me sterk.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:52 schreef macca728 het volgende:
nee je kan ze in de toekomst alleen kopen bij automaten, die komen niet in de bussen zelf
Belachelijk trouwens. Precies omdat er genoeg families zijn wiens dochter voor het eerst op vakantie gaat o.i.d. en die wel graag willen uitzwaaien.quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:48 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Bij elk perron hangt nu een bordje dat je dat alleen maar mag betreden als je een geldig vervoersbewijs hebt.
Hoevaak zijn er al overvallen geweest op mensen die bij die automaten stonden?quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:57 schreef macca728 het volgende:
trouwens die automaten bij de metro staan bij veel stations zo, dat je heel makkelijk berooft kan worden van je chipkaart en je bankpas !!!! Bv bij Marconiplein, net naast de uitgang. En je moet de chipkaart er los in leggen en laten liggen even.
Zie jij bussen met automaten waar je een strippenkaart kunt kopen?quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:58 schreef macca728 het volgende:
Hoe wil je een automaat in de bus plaatsen dan ? Zie jij ze in Rotterdam al dan ?
Dus het probleem wat jij net schetste is eigenlijk allang opgelost.quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:00 schreef macca728 het volgende:
Ken je Marconiplein ? Wil je echt je kaart niet opladen hoor s'avonds.
Nou nu staat er niemand dus omdat veel mensen of een abonnement hebben of de kaart ergens anders opladen
Dat er nu geen chipkaarten in de bus worden verkocht, komt doordat er op veel plaatsen nog strippenkaarten worden verkocht. Die zijn nog gewoon te koop.quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:02 schreef macca728 het volgende:
Heb je weleens gereist met de chipkaart ? Koop er maar 1 in de bus. ALs je dat lukt laat het me weten ok ? Een chipkaart he, geen strippenkaart.
Jouw reisgedrag wordt wel bijgehouden. Maar niet om je in de gaten te houden.quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:06 schreef McKillem het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met privacy?
Het lijkt me zo wel heel erg makkelijk worden om te traceren waar ik mezelf bevind.
En nee ik heb niets op mn kerfstok, ik heb gewoon een loeihekel aan dat gecontroleer.
Waar heb je het over?quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:08 schreef macca728 het volgende:
Hoe wil je dan die automaat in de bus plaatsen. Die heb je gewoon nodig.
Hij moet namelijk altijd uitgelezen worden via de in en uitcheckapparatuur
Dat zeggen ze ja.quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:08 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Jouw reisgedrag wordt wel bijgehouden. Maar niet om je in de gaten te houden.
Je kan wel een anonieme kaart kopen, maar dan betaal je voor alles de hoofdprijs. Wil je een abbo en andere voordeeltjes dan moet je je persoonlijke gegevens afgeven. Kwestie van kiezen of delen. Dus eigenlijk kun je nu nog gewoon beter de auto pakken.quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:06 schreef McKillem het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met privacy?
Het lijkt me zo wel heel erg makkelijk worden om te traceren waar ik mezelf bevind.
En nee ik heb niets op mn kerfstok, ik heb gewoon een loeihekel aan dat gecontroleer.
Denk je dat ook maar iemand de gegevens na zal lopen om te zien waar een bepaald individu naar toe is gegaan?quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:11 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dat zeggen ze ja.
Nee ik ben niet geboren met een alu-hoedje, maar toch. Eventjes ongemerkt naar stad X is er niet meer bij.
Des te belachelijker vind ik het dat dit niet gewoon een service word i.p.v. een verplichting.
Ik vind het niet zo nodig dat dit opgeslagen word om welke reden dan ook.
Kaarten met 1 of 2 ritten? Ik dacht betalen per kilometer een van de speerpunten van de ov chip was?quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:09 schreef Houtworm het volgende:
Waar heb je het over?
Waarom zou er een automaat in de bus moeten komen. Zoals gezegd, er zijn kaarten met 1 of 2 ritten. Die kunnen prima in de bus worden verkocht voor mensen die geen OV chipkaart hebben of te weinig saldo daar hebben staan.
Daar heb je helemaal geen automaat voor nodig.
Dat ze mijn persoonlijke gegevens hebben vind ik niet zo de issue. Dat heeft de NS nu ook wel.quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:12 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Je kan wel een anonieme kaart kopen, maar dan betaal je voor alles de hoofdprijs. Wil je een abbo en andere voordeeltjes dan moet je je persoonlijke gegevens afgeven. Kwestie van kiezen of delen. Dus eigenlijk kun je nu nog gewoon beter de auto pakken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |