Ook in het geval dat...quote:Op maandag 22 september 2008 00:16 schreef Yi-Long het volgende:
Je bent echt een mongool als je het leger in gaat.
quote:Op maandag 22 september 2008 07:33 schreef Domai het volgende:
wordt aan Nederland de oorlog verklaard, dan wil ik graag deel uitmaken aan het verdedigen van Nederland.
Waarom niet?quote:Op maandag 22 september 2008 11:21 schreef petre86 het volgende:
Ik zou niet in een gewapende positie willen zitten, logistiek of geneeskundig, genie, beleid, whatever.. wel.
Natuurlijk bestaat het. Waarom!? Omdat er teveel idioten zijn die het leger in gaan. Oorlog heeft weinig met ideologie etc te maken. Het gaat om GELD en MACHT. Oorlog is een business, waar bepaalde bedrijven schandalig rijk van worden. Tja... dat is leuk voor hen, maar daar ga ik me verder niet voor opofferen.quote:Op maandag 22 september 2008 11:20 schreef deedeetee het volgende:
Nee, ik ga ervan uit dat als de dienstplicht weer word ingevoerd daar een goede reden voor is.
Ik moet niks van oorlog hebben maar het heeft geen zin om net te doen of het niet bestaat.......
Nederland kan me verder gestolen worden. Als de oorlog aan NL wordt verklaart dan probeer ik zo snel mogelijk mijn gezin het land uit te krijgen naar een veiligere plek. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan blijf ik, met een geweer in mijn hand, gewoon thuis binnen zitten en schiet ik alles en iedereen af die door de voordeur probeert te komen.quote:
In vele opzichten laat jij al door anderen vertellen wat je moet doen. Je haalt inentingen voor vakantie, gaat naar de openbare school en gaat met je kind naar het consultatiebureau. De staat bepaalt al voor een groot deel wat jij wel en niet mag doen. In die zin is het ook goed dat wij tegen dienstplicht zijn als het bestaan van ons land niet bedreigd wordt.quote:Op maandag 22 september 2008 00:16 schreef Yi-Long het volgende:
Natuurlijk zou ik dienstplicht weigeren. Ik laat me niet door anderen vertellen wat ik moet doen. Kom nou.
Principes. Ben niet voor agressors. Vredesmissies, verdediging van grondgebied mij best, maar dat ondersteun ik dan wel waar mijn kunde het best tot zijn recht komt.quote:
Laten wij die redenering dan even toepassen op vijfenzestig jaar geleden. Wat had jij als Nederlander ervan gevonden als de Amerikanen en Britten hetzelfde hadden gezegd? Nederland kan ons wel gestolen worden, zouden ze dan hebben gedacht. Zou dit niet enorm egocentrisch zijn, zonder oog voor het welzijn van andere mensen die door kwade machten overwonnen zijn?quote:Op maandag 22 september 2008 12:03 schreef Yi-Long het volgende:
Nederland kan me verder gescholen worden. Als de oorlog aan NL wordt verklaart dan probeer ik zo snel mogelijk mijn gezin het land uit te krijgen naar een veiligere plek.
Het mooie is dat die mongolen dan ook jouw huis zullen verdedigen.quote:Op maandag 22 september 2008 12:03 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Nederland kan me verder gescholen worden. Als de oorlog aan NL wordt verklaart dan probeer ik zo snel mogelijk mijn gezin het land uit te krijgen naar een veiligere plek. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan blijf ik, met een geweer in mijn hand, gewoon thuis binnen zitten en schiet ik alles en iedereen af die door de voordeur probeert te komen.
Dan mochten we nu lekker hard over de snelweg racen, betaalden we minder belasting, en waren de boodschappen goedkoper!quote:Op maandag 22 september 2008 12:11 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Laten wij die redenering dan even toepassen op vijfenzestig jaar geleden. Wat had jij als Nederlander ervan gevonden als de Amerikanen en Britten hetzelfde hadden gezegd? Nederland kan ons wel gestolen worden, zouden ze dan hebben gedacht. Zou dit niet enorm egocentrisch zijn, zonder oog voor het welzijn van andere mensen die door kwade machten overwonnen zijn?
quote:Op maandag 22 september 2008 12:21 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Inderdaad. Als een hersenloze idioot je laten uitzenden naar de andere kant van de wereld omdat een paar gappies in Den Haag dat zinvol vinden, waarna je de problemen daar alleen maar verergert voor de burgers daar, dat is natuurlijk uitermate bewonderingswaardig.
...en als ik er nou vertrouwen in had dat het echt een 'opbouwmissie' was, waarbij je de situatie daar daadwerkelijk beter maakt... OK... dan is er iets voor te zeggen. Maar dat is meestal gewoon niet het geval.
Eensquote:Op maandag 22 september 2008 00:16 schreef Yi-Long het volgende:
Natuurlijk zou ik dienstplicht weigeren. Ik laat me niet door anderen vertellen wat ik moet doen. Kom nou. Als 'onze leiders' willen dat bepaalde mensen afgeknald moeten worden, dan nemen ze zelf maar een geweer in hun hand.
Je bent echt een mongool als je het leger in gaat.
En wat als we aangevallen zouden worden (zoals eerder gezegd) overigens, 2e wereldoorlog waren we zo overlopen, maar enkel omdat ze vonden dat we ons moesten overgeven na het bombardement op Rotterdam. Anders hadden we het nog wel veel langer vol weten te houden (ja echt waar).quote:Op maandag 22 september 2008 12:44 schreef Jikpunth het volgende:
Ik kan geen reële reden zien waarom de dienstplicht weer nodig zou zijn. Voor een oorlog aan de andere kant van de wereld zullen ze ons niet nodig hebben en mochten wij ooit aangevallen worden dan is de oorlog voorbij voordat we op de basis staan
Klinkt behoorlijk naïefquote:Op maandag 22 september 2008 13:34 schreef agter het volgende:
Ach, als er mensen zijn die hun leven willen geven voor het "vaderland" dan moeten ze dat lekker doen. Ik hou ze niet tegen. Ik hoop ook dat deze mensen mij niets op willen leggen.
Zelf geloof ik niet dat ik mijn leven zou willen opofferen voor een zelf-gecreeerde natie-staat.
Was NL bijv. van Belgie geweest, had ik het ook best gevonden. Tis maar net met welke paplepel je opgegroeid bent.
Het concept Nederlands is bedacht door mensen, en daar zou ik zeker niet voor willen sterven.
Tja, ik ben echter niet zo naief om te denken dat wij een ander land tegen zouden houden...dat lukt de vorige keer ook niet echt goed, toch?quote:Op maandag 22 september 2008 14:13 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Klinkt behoorlijk naïef![]()
Wat denk je dat er gebeurt als een oorlog uitbreekt en een vijandig land de boel hier over neemt ? Dat die mensen je niks * op gaan leggen * dat ze je lekker je eigen gang laten gaan![]()
Kijk eens rond naar wat er gebeurt in de landen waar een oorlog heerst......
Moord/plundering/verkrachting en een strenge contrôle op het gedrag van het overwonnen volk.
Nee dat klopt en dat hebben we geweten ook. Dus jij hebt geen problemen met een herhaling ? Ook niet als je dan beland in een situatie waar geweld een normale manier van heersen en corrigeren is ?quote:Op maandag 22 september 2008 14:23 schreef agter het volgende:
[..]
Tja, ik ben echter niet zo naief om te denken dat wij een ander land tegen zouden houden...dat lukt de vorige keer ook niet echt goed, toch?
DDT, het WAAROM ze ons zo simpel binnen konden vallen let niemand op. Het was een diplomatiek besluit, geen besluit van defensie. Die hadden het nog wat langer volgehouden.quote:Op maandag 22 september 2008 15:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee dat klopt en dat hebben we geweten ook. Dus jij hebt geen problemen met een herhaling ? Ook niet als je dan beland in een situatie waar geweld een normale manier van heersen en corrigeren is ?
Mijn ouders hebben de oorlogsjaren in voormalig Ned.Indië uitgezeten. Geloof me dan ga je anders denken over het verdedigen van je land tegen invallende barbaren.
Ik heb 't niet over ingelijfd worden door België, maar over een vijandig land dat geweld niet schuwt maar het de gewoonste zaak van de wereld vind. Dat neerkijkt op een stelletje sukkeltjes dat zonder slag of stoot zich laat overnemen en overheersen, en die sukkels dan ook met de grootste minachting behandeld.
Als het ooit zover komt gaan we nog lachen met die figuren die niet aan dienstplicht moeten denken want ze willen zich door niemand iets laten zeggen
Dat denk ik ook maar in die tijd had men ook al niet zo'n zin in oorlogsgeweld enzoquote:Op maandag 22 september 2008 15:19 schreef Esses het volgende:
[..]
DDT, het WAAROM ze ons zo simpel binnen konden vallen let niemand op. Het was een diplomatiek besluit, geen besluit van defensie. Die hadden het nog wat langer volgehouden.
In 't geval van een "verwachte" aanval, lees: 9 maand, is er zat tijd voor Nederland om zich voor te bereiden, lees: DPL invoegen, opleiden en neerplempen. Werkelijk tijd zat. En wij kunnen dan gerust een land als Duitsland weer op afstand houden.quote:Op maandag 22 september 2008 15:36 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat denk ik ook maar in die tijd had men ook al niet zo'n zin in oorlogsgeweld enzo![]()
Mijn vader had een rijmpje over wat er in Indië gebeurde :
Nederland zei : rood-wit-blauw wij komen gauw !en Japan zei : wit- met -een -rode-bal wij zijn er al !
Zoals oorlog tegenwoordig gevoerd word word is het niet echt iets voor een land als Nederland om goed van zich af te bijten. Te klein, niet agressief genoeg en veel te vredelievend.....
Maar daarom hoeven we toch geen kortzichtige,futloze, lafbekken te zijn
... en dan houden we een land als Duitsland voor een paar maanden op afstand, en vallen er zeer veel doden onder de soldaten, en worden er bommen gegooid op de steden, etc etc... en dan wat!?quote:Op maandag 22 september 2008 19:07 schreef Esses het volgende:
[..]
In 't geval van een "verwachte" aanval, lees: 9 maand, is er zat tijd voor Nederland om zich voor te bereiden, lees: DPL invoegen, opleiden en neerplempen. Werkelijk tijd zat. En wij kunnen dan gerust een land als Duitsland weer op afstand houden.
Om nog een keer terug te blikken, dat was niet zo. We hadden langer af kunnen wachten en de plannen kunnen vertragen waardoor andere landen de kans krijgen om zich te versterken om deze agressor af te kunnen weren. Maar dat is allemaal "geschiedenis".quote:Op maandag 22 september 2008 19:16 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
... en dan houden we een land als Duitsland voor een paar maanden op afstand, en vallen er zeer veel doden onder de soldaten, en worden er bommen gegooid op de steden, etc etc... en dan wat!?
Dan kun je ze net zo goed binnen laten lopen, accepteren dat je met strijd minder opschiet dan met 'overgave', en dan hopen dat de nieuwe leiders het beter met dit land voorhebben dan de idioten in Den Haag.
Boehoe, links-pacifistisch gehuil. Gaat voorbij aan het feit dat als wij in de Koude Oorlog geen grote, sterke legers hadden gehad in West-Europa, we totaal geen kans maakten tegen de Russen. Maar ja, we hadden natuurlijk ook al onze geweertjes kunnen breken in de hoop dat de Russen dan hetzelfde zouden doenquote:Op maandag 22 september 2008 19:17 schreef bierzuipert het volgende:
Je denkt dat je alles hebt, je bent tevreden,
je bent zeker nooit in een droom uitgegleden.
De dienstplicht roept je en wat is de reden?
Je moet gaan vechten voor de vrede.
Dit is grote onzin en onterecht,
maar jij hebt niks te zeggen over goed en slecht.
Je vaderland beveelt en die zegt vecht,
ja, slavernij bestaat nog echt.
etc. etc.
Eens. Als wij dat leger niet hadden, was Rotterdam ook niet gebombardeerd. Had veel doden gescheeld.quote:Op maandag 22 september 2008 19:16 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
... en dan houden we een land als Duitsland voor een paar maanden op afstand, en vallen er zeer veel doden onder de soldaten, en worden er bommen gegooid op de steden, etc etc... en dan wat!?
Dan kun je ze net zo goed binnen laten lopen, accepteren dat je met strijd minder opschiet dan met 'overgave', en dan hopen dat de nieuwe leiders het beter met dit land voorhebben dan de idioten in Den Haag.
Tja, als ik mij niet verweerd had, had die crimineel mij niet verkracht. Daarom is het maar beter om iemand gewoon zijn gang te laten gaan als hij je bespringt.quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:58 schreef agter het volgende:
Eens. Als wij dat leger niet hadden, was Rotterdam ook niet gebombardeerd. Had veel doden gescheeld.
Dat leger was toch zinloos, want het had NOOIT kunnen winnen van de Duitsers.
Vond het eigenlijk meer een symbolische daad, dat het leger van ons het land ging verdedigen tegen de Duitsers...was al een verloren zaak voordat het begon.
Ok dat mag jij vinden omdat wij simpelweg op dit moment in een land leven waar jij de vrijheid hebt om dat te zeggen. Maar zodra de verplichting er is, ben je dus niet meer vrij om dat zo maar te vinden, dan zal je toch echt aan de bak moeten.quote:Op dinsdag 23 september 2008 13:20 schreef agter het volgende:
Ik heb er geen moeite mee dat anderen zichzelf zo graag als verdedigers van het vaderland op willen werpen...Ga lekker je gang. Van mij hoeft het niet, en mag iedereen het zelf bepalen of ie zich daarvoor laat lenen.
Precies. Op dit moment zou ik iedere vorm van dienstplicht weigeren.quote:Op dinsdag 23 september 2008 13:47 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Ok dat mag jij vinden omdat wij simpelweg op dit moment in een land leven waar jij de vrijheid hebt om dat te zeggen. Maar zodra de verplichting er is, ben je dus niet meer vrij om dat zo maar te vinden, dan zal je toch echt aan de bak moeten.
Je vergelijking gaat alleen niet op.quote:Op dinsdag 23 september 2008 12:18 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Tja, als ik mij niet verweerd had, had die crimineel mij niet verkracht. Daarom is het maar beter om iemand gewoon zijn gang te laten gaan als hij je bespringt.
Onzinnige redenering, natuurlijk. Was west-Europa niet zo naïef geweest, dan had zij wel degelijk kans gemaakt tegen Duitsland. Immers, zelfs met een ouderwetse kleine krijgsmacht als de onze wisten wij de Duitsers enkele gevoelige slagen te geven in de meidagen van 1940. Zo hebben wij zoveel vrachtvliegtuigen neergeschoten dat de Duitsers er voor de rest van de oorlog een tekort aan hadden.
Oorlog is vreselijk. Echter, wie vrede wil, moet zich voorbereiden op oorlog. Het is immers zwemmen of verzuipen. Wie niet zwemmen wil, moet als consequentie accepteren dat hij verzuipt. Zo is het precies eender met oorlog.
Punt is ook dat als je die beslissing (wel of niet aanvallen / verdedigen) over laat aan een stelletje generaals, dat je dus ook je leven in handen van die mensen legt. En eigenlijk vind ik het nogal dom om dat te doen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:30 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Kijk, als je kansen hebt om te winnen, dan zul je dat altijd moeten doen. Maar als wij aangevallen en bezet worden door Rusland of Amerika, dan blijf ik rustig binnen zitten, zet een DVD-tje op, en wacht het rustig af wat de nieuwe politieke leiders allemaal van plan zijn met dit stukje land. Kom nou. Ik ga me leven niet geven voor een zinloze strijd.
Stel dat je in zee drijft. Je zegt: 'Ik vind mijn eigen leven het niet om voor te zwemmen'. Dan is de uiteindelijke consequentie dat je verdrinkt. Zo is het ook met de landsverdediging. Wie niet bereid is voor zijn land te vechten (wat gezien de harde realiteit onontkoombaar is), zal moeten accepteren dat zijn land vernietigd zal worden.quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:38 schreef Yi-Long het volgende:
Maar ik heb geen enkele behoefte om te vechten voor 'het land'. Ik heb ook niets met dit land, krijg geen tranen in mijn ogen van het volkslied, ik heb niets met de NL vlag, en de koningin mogen ze ook deporteren wat mij betreft.
Onzin. Als ik in het water lig, dan zwem ik. Maar als ik weiger om mijn land te verdedigen betekent dat niet dat ik dood ga, of iets opgeef. Den Haag is al druk bezig dit land te verneuken. Met een nieuw bewind zouden we waarschijnlijk beter af zijn, dus dan voel ik helemaal niet de behoefte om me in te spannen om te vechten tegen een overmacht.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:16 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Stel dat je in zee drijft. Je zegt: 'Ik vind mijn eigen leven het niet om voor te zwemmen'. Dan is de uiteindelijke consequentie dat je verdrinkt. Zo is het ook met de landsverdediging. Wie niet bereid is voor zijn land te vechten (wat gezien de harde realiteit onontkoombaar is), zal moeten accepteren dat zijn land vernietigd zal worden.
Een nationalist kan ik mijzelf niet noemen, maar ik ben van mening dat als men wil dat ons land behouden blijft, daarvoor gevochten moet worden. Wil je dan niet, dan is je land je blijkbaar niets waard en is het beter als je afvraagt waarom je niet nu meteen vertrekt. Zie het als met een vriendengroep: wil je die behouden, dan zul je er actief in moeten zijn.
Indien jouw instelling breedgedragen wordt, dan betekent dat dat er geen functionerende krijgsmacht meer is. Vroeg of laat zal ons land dan onder de voet gelopen worden. De zestig jaar vrede die nu in Europa heersen is immers een kort intermezzo in de bloedige geschiedenis van Europa: er is alle reden te denken dat met de overbevolking en klimaatverandering conflicten ontstaan, ook in Europa.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:35 schreef Yi-Long het volgende:
Maar als ik weiger om mijn land te verdedigen betekent dat niet dat ik dood ga, of iets opgeef.
Wij mogen God op onze knieën danken voor het bestuur en de politiek die wij hebben. Wij leven in welvaart, kennen weinig armoede en nog minder geweld. Wij zijn de eerste generatie die zonder honger en ontbering opgroeit. Dat is een groot goed, maar wel een goed dat actief behouden moet worden. Immers, chaos en geweld liggen altijd op de loer. Ze moeten altijd op afstand gehouden worden. De krijgsmacht speelt daar een belangrijke rol in. Zij bewaken onze welvaart, onze vrijheid. People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.quote:Den Haag is al druk bezig dit land te verneuken. Met een nieuw bewind zouden we waarschijnlijk beter af zijn, dus dan voel ik helemaal niet de behoefte om me in te spannen om te vechten tegen een overmacht.
Nee hoor...je kunt er ook voor zorgen dat er genoeg anderen zijn die bereid zijn hun land te verdedigen...kwestie van indoctrinatie is dat...quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:16 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Stel dat je in zee drijft. Je zegt: 'Ik vind mijn eigen leven het niet om voor te zwemmen'. Dan is de uiteindelijke consequentie dat je verdrinkt. Zo is het ook met de landsverdediging. Wie niet bereid is voor zijn land te vechten (wat gezien de harde realiteit onontkoombaar is), zal moeten accepteren dat zijn land vernietigd zal worden.
Een nationalist kan ik mijzelf niet noemen, maar ik ben van mening dat als men wil dat ons land behouden blijft, daarvoor gevochten moet worden. Wil je dan niet, dan is je land je blijkbaar niets waard en is het beter als je afvraagt waarom je niet nu meteen vertrekt. Zie het als met een vriendengroep: wil je die behouden, dan zul je er actief in moeten zijn.
quote:AMSTERDAM - Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) was "heel blij" dat hij in de jaren zeventig "op een wettige wijze" de toen nog bestaande militaire dienstplicht niet hoefde te vervullen.
Dat zegt hij in een artikel in Vrij Nederland dat woensdag verschijnt.
De bewindspersoon kreeg van 1973 tot 1979 uitstel wegens 'persoonlijke onmisbaarheid' voor de GPV-fractie in de Tweede Kamer, waar hij medewerker van was. Van Middelkoop geeft aan moeite met gezag te hebben.
"Tijdens die twee dagen militaire keuring voelde ik: Dit is helemaal niets voor mij. Hier ga ik doodongelukkig van worden. Het is een vorm van eigenzinnigheid."
....
http://www.nu.nl/news/175(...)n_dienst_hoefde.html
Een hele gezonde instelling, lijkt me~!quote:Van Middelkoop zegt dat hij moeite heeft met gezag. 'Het woord gezag zit niet echt in mijn vocabulaire.'
http://www.vn.nl/Verhalen(...)DienstBenGeweest.htm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |