Koewam | zondag 21 september 2008 @ 12:40 |
Natuurlijk ben ik er blij mee. Maar nu zit ik dus alleen achter het stuur. Niks mis mee hoor, ik durf dat best. (iedereen vraagt: "durf je wel alleen?" en "ben je al de snelweg opgegaan?" ![]() Ik heb gelest in een dieselauto met turbo en nu rijd ik in de Ford Ka van m'n moeder. Het is even wennen om die auto onder controle te krijgen. Optrekken op hellinkjes, inparkeren, racen op de snelweg... Gisternacht reed ik dus even op de snelweg om te racen (kijken hoe dat voelt, wat-ie kan), ik wil opschuiven naar de middelste rijbaan (ik reed rechts met 130, je mocht 120). Dus ik kijk binnenspiegel, buitenspiegel, over de schouder: niks! Richting aan... BAP, doemt er opeens een auto naast me op! Dode hoek! Dus ik een ruk aan 't stuur geven, schrik me rot natuurlijk. En nog veel meer voorbeelden dat ik schrok maar dat was het ergste en dat wilde ik even met de Fokkers delen. Nu kunnen jullie je ervaringen delen met je rijbewijs aan het begin. Afzeiken hoeft niet want jullie reden ook niet perfect toen jullie 'm net hadden ![]() ![]() | |
Lucifer_Doosje | zondag 21 september 2008 @ 12:41 |
Weer zo'n kneus die net zijn rijbewijs heeft en denkt dat ie kan rijden. | |
HPoi | zondag 21 september 2008 @ 12:45 |
Volgende week zondag zit je zeker tegen zo'n boom en mogen de hulpverleners de Ka va je ma verzagen. | |
Darklight | zondag 21 september 2008 @ 12:47 |
Ik reed wel perfect hoor, toen ik mn rijbewijs net had | |
Flepke | zondag 21 september 2008 @ 12:47 |
Was jij dat? | |
Valkire | zondag 21 september 2008 @ 12:47 |
SwJ | zondag 21 september 2008 @ 12:48 |
Pubers achter het stuur ![]() | |
Broekpaling | zondag 21 september 2008 @ 12:49 |
Ervaringen delen in KLB? Volgens mij zit je in het verkeerde subforum. ![]() | |
Megumi | zondag 21 september 2008 @ 12:49 |
We zien je vast terug bij wegmisbruikers TS. ![]() | |
Sander | zondag 21 september 2008 @ 12:50 |
Je ziet het Koewam, iedereen op FOK! is perfect. | |
Eric_Cantona | zondag 21 september 2008 @ 12:50 |
Racen met 'n Ka?![]() | |
motorbloempje | zondag 21 september 2008 @ 12:51 |
quote:enige nuttige opmerking in dit topic ![]() ![]() TS is slechts de uitzondering die de regel bevestigt ![]() ![]() | |
Salatrel | zondag 21 september 2008 @ 12:51 |
KA 130 ![]() | |
Sander | zondag 21 september 2008 @ 12:52 |
quote:Weleens 167 gereden in een Mazda 121? ![]() | |
error32 | zondag 21 september 2008 @ 12:54 |
Als jij zulke grappen uithaalt was je duidelijk nog niet toe aan een rijbewijs en had je beter nog wat extra lessen kunnen krijgen. | |
Eric_Cantona | zondag 21 september 2008 @ 12:55 |
quote:Vorig jaar 173 met 'n Corsa uit '88, nu jij weer ![]() | |
motorbloempje | zondag 21 september 2008 @ 12:55 |
quote:jeetje, jij dondersteen ![]() | |
mug89 | zondag 21 september 2008 @ 12:56 |
als je dit heb gehad had je dus vaker in je spiegels moeten kijken, zodat je weet dat er een auto aan zit te komen.. en als je m dan ineens niet meer ziet is er een kans dat ie dus in je dooie hoek zit.. :-) tenminste, zo denk ik erover ![]() | |
Swetsenegger | zondag 21 september 2008 @ 12:57 |
quote:Met over je schouder kijken had je 'm toch moeten zien. Immers bestrijk je dan de gehele zijkant en schuin achter. Maar ja, het overkomt iedereen wel eens dat je iemand over het hoofd zie. Meestal moet je dan gelukkig zijn dat die ander jou wel zag. Dan eet je een weekje humble pie en ga je er weer tegen aan. | |
AlphaOmega | zondag 21 september 2008 @ 12:58 |
Het halen van een rijbewijs betekent eigenlijk niet dat je goed auto kunt rijden, maar dat je in staat bent je verantwoord in een auto in het verkeer te begeven. Goed leren rijden moet je door ervaring doen, en ja, die ervaring krijg je dus alleen door te rijden. Doe voorzichtig en succes. Oh ja, misschien in het begin gewoon rustig aan doen, net als in de lesauto. | |
wadgem | zondag 21 september 2008 @ 12:58 |
quote: De dode hoek bekijk je als je over je schouder kijkt ![]() je hebt ófwel niet gekeken, óf je moet even naar Hans Anders ![]() | |
Swetsenegger | zondag 21 september 2008 @ 12:59 |
quote:185 met een ford fiesta 1.3S uit 78 ofzo. Was de auto van mijn vader en ik had net mijn rijbewijs. Ik was in de veronderstelling dat alle auto's makkelijk zo hard konden. Tot ik mijn eerste opel kadet kocht ![]() | |
EggsTC | zondag 21 september 2008 @ 12:59 |
quote: ![]() | |
Ridocar | zondag 21 september 2008 @ 13:00 |
In het begin reed ik ook niet perfect, maar ik lette wel op. En natuurlijk denken dat je alles al kunt met zo'n papiertje.quote:Ik heb inmiddels A, B en CE, wedden dat jij over 10 jaar nog steeds als een kneus rijdt ![]() | |
Ulreazj | zondag 21 september 2008 @ 13:01 |
Dus opletten bij die dooie hoek volgende keer. | |
maedel | zondag 21 september 2008 @ 13:02 |
Ach, in de eerste week dat ik mijn rijbewijs had zat ik bijna achter op een andere auto wegens te weinig afstand houden. Meteen geleerd voor de rest van m'n leven, afstand houden dus... Sodemieter wat schrok ik zeg. ![]() | |
Eric_Cantona | zondag 21 september 2008 @ 13:02 |
quote:Inderdaad ![]() Als kanttekening bij mijn prestatie trouwens dat 't ding ruim 'n maand later afgekeurd werd bij de APK ![]() ![]() quote:Jaja ![]() | |
AlphaOmega | zondag 21 september 2008 @ 13:02 |
quote:Tuurlijk joh, met een tellerafwijking van 25%.... | |
TheFreshPrince | zondag 21 september 2008 @ 13:03 |
quote:In het begin kijk je maar neem je niet waar... Neem de tijd om te interpreteren wat je ziet... Dus: - binnenspiegel; wat rijdt er, komt er iets aanstormen - buitenspiegel; wat rijdt er, komt er iets aanstormen - naar links; plakt er iets naast me Check regelmatig je spiegels. Als je langer rijdt en genoeg spiegelt, krijg je in gedachten een beeld van hoe de situatie om je heen is. Dan gaat het automatisch. Hou ook altijd rekening met motoren en lease-bakken die met >160 komen aanstormen; die zijn sneller dichterbij dan je denkt (ook al mogen ze niet harder dan 120...). Ik heb in het begin ook wel eens iemand de stuipen op het lijf gejaagd door wel te kijken maar niet te zien... Oh ja, de eerste keer dat ik zelfstandig de weg op ging, reed een vriend van me mee en gingen we een stukje cruisen in de bedrijfs-auto. Ik vond rijden nog knap vermoeiend en na ruim 1,5 uren zag ik een auto over het hoofd die stond voorgesorteerd om links te gaan bij een kruising op een 80km weg. Alleen het geluk dat er niemand van rechts kwam en dat ik kon uitwijken zorgde er nog voor dat ik met een sierlijke boog rechts om hem heen kon sturen en met hartslag 180 weer kon doorrijden. Die vriend had z'n handen al zo'n beetje voor z'n ogen ![]() Bedrijfsauto, annex overdekte rolschaats: ![]() Weinig overlevingskans ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-09-2008 13:09:26 ] | |
Swetsenegger | zondag 21 september 2008 @ 13:05 |
quote:Eh nee, die krengen gingen echt hard. Een fiesta uit 78 die woog, wat.... 700 kilo ofzo. En dan een 1.3 motor erin met wat extraatjes (hench, de S). Die dingen waren ook berucht om 1 cylinder (de buitenste) die warm liep. Want het was een standaard motortje die ze wat opgepimpt hadden, maar de koeling was niet aangepast. | |
AlphaOmega | zondag 21 september 2008 @ 13:09 |
quote:Extraatjes? Zoals? En de S werd vaak gebruikt om aan te geven dat het om een carburateurmotor gaat, die vaak al minder efficient zijn dan ingespoten motoren. Dus dan moet het al uit extraatjes als een turbo komen, of je moet een bron hebben waar de informatie officieel staat. Want als Ford in '78 al een 1.3 motortje 180+ kon laten lopen, dan weet ik niet wat er met ze is gebeurd, maar dan had ik ze toch in de F1 verwacht, en dan op hoog niveau... | |
Swetsenegger | zondag 21 september 2008 @ 13:09 |
Of was het een 1.4? Ik heb het over 1989 dus het is alweer een poosje geleden. Ik ging ook een keer aquaplannen met dat kreng. De eerste keer, dan loopt het wel ff dun door je broek omdat je geen idee hebt wat er gebeurt. | |
TheFreshPrince | zondag 21 september 2008 @ 13:12 |
quote:Jij bent de echte kneus hier, volgens mij. Als je de OP had gelezen, zag je dat TS zich volledig bewust is van zijn beginnersfase en bijbehorende foutjes. Maar jij reedt natuurlijk meteen foutloos. | |
motorbloempje | zondag 21 september 2008 @ 13:12 |
overigens, serieuze reactie: opschuiven en bijna in een andere auto zitten is niet altijd perse jouw kijkfout hoor ![]() wel eens gehad dat met grauw/nevelig weer (niet mistig, maar gewoon grijs en druilerig) ik op de A12 na echt goed kijken (ben een kijkfreak ![]() ![]() maar dat zijn de zeldzame momenten. Negen van de tien keer had je beter moeten kijken ![]() | |
Koploperkopper | zondag 21 september 2008 @ 13:13 |
Was jij dat?! ![]() | |
AlphaOmega | zondag 21 september 2008 @ 13:13 |
quote:Je doet in ieder geval je nick eer aan. Je gooit nu snel het onderwerp om, met nog een opmerking dat het misschien wel een 1.4 was. Nou, dan nog, zelfde verhaal. Gelul! | |
TheFreshPrince | zondag 21 september 2008 @ 13:17 |
quote:De Ford Fiesta 1.3S met carburateur had in 1978 zo'n 66pk. Top lag, officieel, op 158km/u. Maar met wat tellerafwijking en wind mee kan zo'n ding op de teller wel 185 gelopen hebben. In de praktijk hou je dan nog 170 over en dat kan prima met 66pk op 700 kilo. Mijn Fiat Panda 750 (769cc ![]() Ik heb in iedergeval 1 boete gehad in 2000 voor 10km te hard rijden na correctie. Dus 130+ deed hij ![]() En dat met slechts 34pk. Dit was 'm ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-09-2008 13:23:46 ] | |
Swetsenegger | zondag 21 september 2008 @ 13:19 |
quote:Wat lul je nou tobberd? MIjn vader had in 1989 een ford fiesta waarmee ik elke week naar Alkmaar op en neer reed om mijn broer weg te brengen en dat kreng reed boven de 180 op de teller. En waarom zou dat niet kunnen, we hebben het godverdomme niet over het stenen tijdperk ofzo. En goh goh, ik weet niet meer precies WELK model fiesta het was bijna 20 jaar later. Misschien was hij ook maar 9 jaar oud ipv 11. Of misschien 10. Zou zomaar kunnen. Ik weet dat het een oude fiesta was, het was NIET de RS (die er toen volgens mij ook al was). Ik weet dat het kreng hard reed en ik weet dat ik uiteindelijk de buitenste cylinder naar de klote heb geholpen omdat ik dus regelmatig het hele stuk naar alkmaar plankgas reed. Ja ook DAT kon 20 jaar geleden op vrijdag avond na 7 uur. plankgas doorrijden van Rotterdam naar Alkmaar zonder files en zonder flitsers. | |
AlphaOmega | zondag 21 september 2008 @ 13:21 |
quote:Precies, 180 op de teller, in werkelijkheid waarschijnlijk tegen de 160 aan misschien, maar eerder rond de 150. En klopt 20 jaar geleden kon dat, nu niet meer, maar wat was nu efficiënter? | |
sungaMsunitraM | zondag 21 september 2008 @ 13:23 |
www.watbenjedan.com | |
motorbloempje | zondag 21 september 2008 @ 13:23 |
wat een discussie ![]() mèn! ' mijn auto rijdt harder/trekt er meer mensen uit/heeft meer vermogen/heeft meer pk/is stoerder dan de jouwe ![]() Wij zijn nu op zoek naar een pekelautootje en de eis is dat hij niet lekt en rijdt ![]() ![]() | |
RAGE | zondag 21 september 2008 @ 13:23 |
vermoedelijk heeft ie z'n buitenspiegel niet goed staan, dwz. niet ver genoeg naar buiten gedraaid. zie oa: http://www.lurling.nl/Leerlingen/Zitenstuurhouding.pdf | |
#ANONIEM | zondag 21 september 2008 @ 13:25 |
quote:Die zal van de meest linkse baan gekomen zijn en op hetzelfde moment dat jij naar links wilde, naar rechts zijn gegaan. Is altijd opletten, zulke situaties, zeker 's nachts, omdat je dan de afstanden/snelheden moeilijker kunt inschatten. | |
Dolichologofobie | zondag 21 september 2008 @ 13:29 |
Dus dat was jij! Moet je maar uit je doppen kijken als ik met 350km/h kom aanzetten, denk je wel niet? Dat je even met 130km/h voor m'n neus kan gaan parkeren als ik met mijn coole 350km/h kom zetten? Idioot! ![]() | |
Rene | zondag 21 september 2008 @ 13:30 |
Och... A) mijn corollaatje rijdt 190. B) Ik zat na 1 week al tegen een hek met de auto. Leer je van. ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 21 september 2008 @ 13:31 |
quote:Valt wel mee. Vergeet niet dat auto's in die tijd erg licht waren en geen katalysator hadden. Dat scheelde pk's vanwege de kat (daarom kloppen de tuners hier ook altijd hun kat leeg). En het scheelde gewicht vanwege de lagere veiligheidseisen (en gebrek aan luxe). En wat je ook vergeet: De specificaties van zo'n 1.3S waren destijds op basis van de fabrieksafstelling. Tegenwoordig, met injectie, is dat allemaal computer geregeld. Vroeger werd een carburateur nog wel eens wat rijker gezet en had je ineens een iets hogere top (en dito verbruik) [ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-09-2008 13:36:29 ] | |
TheFreshPrince | zondag 21 september 2008 @ 13:33 |
quote:Fijne motoren, die 1.6 4AFE van Toyota ![]() Betrouwbaar, hoge toeren, vlot, onverwoestbaar en non-interference; geen schade bij gebroken distributie. | |
nightfall | zondag 21 september 2008 @ 13:35 |
ik zag gisteren bij de super zo'n suffe lul ze'n auto uit het vak draaien, en daarnaast stonden paaltjes,. die gek stuurde veeeeeeeeeeels te vroeg uit,. die gast vlakte ze'n complete zijkant af zeg, tot voor aan toe,. en hij kreeg pas wat in de gaten toen ze'n koplamp eraf plopte,.. heb er ff met verbazing met nog een andere gast naar staan kijken en toen hebben we maar beloten dat je wel een ongelooflijke eikel moet zijn om dat voor elkaar te krijgen ![]() | |
nightfall | zondag 21 september 2008 @ 13:36 |
ik zat trouwens na de eerste week al tegen een SRV wagen aan,. tegen de zijkant,. die hele bus vol met bejaarden ging als een gek op en neer ![]() | |
karr-1 | zondag 21 september 2008 @ 13:38 |
Hoe kun je nou midden op de snelweg een auto niet zien aankomen? | |
Scrutinizer | zondag 21 september 2008 @ 13:38 |
quote:Even nagezocht: Fiesta 1300 S uit 1979, 770 kg, 66 pk, topsnelheid 158 km/u. | |
Heider00sje | zondag 21 september 2008 @ 13:39 |
Als je binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouders kijkt.. dan heb je feitelijk geen dode hoek. Je hebt dus gewoon niet goed gekeken! | |
Djeez | zondag 21 september 2008 @ 13:39 |
Toen ik net mijn rijbewijs had, verleende ik in dichte mist geen voorrang aan een Landrover Freelander. Mijn Fiesta vond dat niet zo leuk. Sindsien geen brokken meer gemaakt. | |
Heider00sje | zondag 21 september 2008 @ 13:40 |
Overigens, toen ik mijn rijbewijs had gehaald mocht ik de auto van mijn vader lenen. Na 5 minuten had ik al een vrouw op een fiets van achter aangereden. Dat was echt not funny! ![]() Dat maakt je trouwens wel scherper, ik let sinsdien altijd extra goed op, dus het heeft ook zijn positieve effecten gehad ![]() | |
Scrutinizer | zondag 21 september 2008 @ 13:42 |
quote:En het gebeurde ook nog 's nachts, dan zit TS gewoon niet op te letten ![]() | |
#ANONIEM | zondag 21 september 2008 @ 13:45 |
quote:Aan de andere kant: hij is er niet tegenop gereden (begrijp ik uit de OP), dus zat iig nog goed genoeg op te letten om een ongeluk te voorkomen. | |
Rene | zondag 21 september 2008 @ 13:45 |
quote:60 in zijn 2 doortrekken is soms best leuk ![]() | |
Djeez | zondag 21 september 2008 @ 13:50 |
quote:Destijds bij de eerste en tweede serie Fiësta's was het topmodel een XR2. En die gingen ook bruut hard. Ruim 170, maar hij had dan wel een 1.6'je... | |
Rickocum | zondag 21 september 2008 @ 13:54 |
Ford Ka ![]() Hoe kan je nou de chicks husselen en een knalbeurt in de Ka geven? Tenzij je een dwerg bent, vieze TS!!!!!!! | |
deepart | zondag 21 september 2008 @ 13:55 |
quote:Haalt hij 60 in zijn 2? Dat is opzich niet erg boeiend.. Of begon je met 60 in zijn 2? ![]() Mijn oude 460 1.8 i doet 95 in zijn 2 ![]() ![]() | |
GizartFRL | zondag 21 september 2008 @ 13:57 |
quote:220 in een 205 ( en er is 1 in Nederland die 271 op GPS gereden heeft).. | |
Jordy-B | zondag 21 september 2008 @ 14:00 |
quote:Dodehoekspiegels ftw. Zo'n simpele aanvulling, maar oh zo handig. Wat de TS betreft, moet 'ie gewoon véél meer aandacht hebben voor wat er achter hem gebeurt. Het kan je dan haast niet gebeuren dat er iets in je dode hoek zit zonder dat jij dat in de gaten hebt, want als je voldoende aandacht hebt voor het verkeer achter je, zie je zo'n auto als in de OP ruim op tijd naderen. Controleer voor je van baan verandert goed alle spiegels en kijk over je schouder. Geef richting aan vóórdat je van baan wisselt. Als je dan toch iemand gemist hebt, kan diegene tenminste nog jouw fout herstellen, maar dan moet je wel laten zien wat je gaat doen. En een Ford Ka 1.3 wil met z'n krappe zestig paardenkrachtjes niet veel harder dan 150 (op de teller zal dat iets meer dan 160 zijn) en dan moet je al niet tegen de wind in rijden of de airco aan hebben staan. Komt bij dat de motor dan behoorlijk veel verbruikt en de rijwind best wel veel herrie maakt. Het is geen autootje om mee te "racen" ( ![]() | |
Isegrim | zondag 21 september 2008 @ 14:02 |
Ik zie het helemaal niet zitten om straks alleen te gaan rijden. En ik krijg dus meteen een leasebak zodra ik mijn rijbewijs heb. Voor mij hoeft het niet, ik houd het wel op de trein. | |
deepart | zondag 21 september 2008 @ 14:04 |
quote:Te locht ![]() | |
deepart | zondag 21 september 2008 @ 14:06 |
quote:fucking lelijk zo'n ding... Ik rij me nog liever een verlamming, dan dat ik met zo spiegel rond rij.. | |
Isegrim | zondag 21 september 2008 @ 14:08 |
Dat móet ik echt hebben straks, zo'n dodehoekspiegel. ![]() | |
Jordy-B | zondag 21 september 2008 @ 14:08 |
quote:Het behalen van je rijbewijs is slechts de eerste stap in het leren autorijden. Je zal toch echt moeten gaan rijden om verkeersinzicht te krijgen. Of denk je dat het overige verkeer ook zoveel rekening met jou houdt als je in een auto zonder enorme "L" rondrijdt? | |
Isegrim | zondag 21 september 2008 @ 14:09 |
quote:Ik wil überhaupt niet autorijden, vind het nergens voor nodig en bovendien niet leuk. | |
deepart | zondag 21 september 2008 @ 14:10 |
quote:Bij zo'n L auto hou ik ALTIJD afstand.. Ga ik met een grote boog omheen, en ben ik voorbereid op de meest rare acties ![]() | |
Rene | zondag 21 september 2008 @ 14:10 |
quote:Meh, ik doel dan ook op een 60 kilometer weg. Naar een stoplicht rollen in zijn 2, wegtrekken tot de 60, hop > 3. Hij kan heus beter, weet ik best, maar nooit echt gelegenheid voor gehad eigenlijk. Toen ik op 195 was moest ik de snelweg af ![]() ![]() | |
SpecialK | zondag 21 september 2008 @ 14:11 |
quote: | |
Jordy-B | zondag 21 september 2008 @ 14:20 |
quote:Waarom zou je dan je rijbewijs gaan halen? Als je alleen maar een papiertje hebt, maar totaal geen ervaring op wil doen, word je vanzelf een gevaar op de weg. Die ervaring heb je echt nodig om veilig te kunnen rijden. Je moet je verkeersinzicht nog ontwikkelen en als je beter in de gaten hebt hoe alles werkt, zal je ook rustiger achter het stuur zitten. Niet dat het leuk wordt (hoeft ook niet), maar je bent dan tenminste goed in staat om veilig en gecontroleerd van A naar B te komen. Je merkt het gelijk als iemand gespannen achter het stuur zit en zulke mensen maken rare fouten. | |
Jordy-B | zondag 21 september 2008 @ 14:23 |
quote:Dat is mijn punt dus ook. Als je aan het lessen bent, word je enorm geholpen door die "L", omdat het overige verkeer dan rekening met je houdt. Meer afstand, meer geduld, véél meer aandacht. Ga je vervolgens in een normale auto rijden, dan mis je echt het effect dat die "L" op het verkeer heeft... Niet dat mensen het niet opmerken als je ietwat gespannen in de auto zit, maar ze zullen lang niet zoveel begrip op kunnen brengen als wanneer je in een lesauto rijdt.. | |
GizartFRL | zondag 21 september 2008 @ 14:25 |
quote:Niet de top, wel redelijk snel voor een autootje van 900 kg. Idee van de turbo: ![]() | |
GizartFRL | zondag 21 september 2008 @ 14:26 |
En beginnend bestuurders zouden gewoon een oranje zwaailicht op de auto moetne hebben. | |
Jordy-B | zondag 21 september 2008 @ 14:27 |
quote:Ach, bedrijfsauto's zijn toch al spuuglelijk, maar de dodehoekspiegel geeft je veel beter beeld van wat er rond je auto gebeurt. Ik ben er eigenlijk wel een voorstander van dat alle auto's met gesloten laadruimte (dus zonder ramen achter de voorstoelen) verplicht met dodehoekspiegels moeten rijden. | |
Rene | zondag 21 september 2008 @ 14:29 |
quote:Dat dan weer niet ![]() ![]() | |
veldmuis | zondag 21 september 2008 @ 14:30 |
Oh ik heb dat ook wel eens. Kijken, richting aangeven, en dan zo'n gekke zwabber omdat je je de pleuris schrikt terwijl je een halve cm opschuift ![]() Ach, daarna ben je weer wakker ![]() | |
deepart | zondag 21 september 2008 @ 14:45 |
quote:Jesus wat een beest ![]() ![]() | |
Rene | zondag 21 september 2008 @ 14:50 |
Okeeee ![]() | |
Isegrim | zondag 21 september 2008 @ 14:52 |
quote:Mijn baas wil het. quote:Dat snap ik allemaal ook wel. Het is trouwens niet zozeer dat ik gespannen achter het stuur zit, het is meer dat ik simpelweg onvoldoende overzicht heb ik complexe situaties. | |
SimtekF1 | zondag 21 september 2008 @ 14:52 |
Als je in je spiegels kijkt en over je schouder kan er nooit ineens een auto naast je zitten man, rookie. ![]() | |
deepart | zondag 21 september 2008 @ 14:53 |
quote:Deze volvo vind ik dan ook wel heel locht Je verwacht het niet van zo'n autotje ![]() | |
Viking84 | zondag 21 september 2008 @ 14:54 |
quote:Over kneuzen gesproken ![]() | |
Sanne | zondag 21 september 2008 @ 14:55 |
Ik reed steevast weg zonder mijn verlichting aan toen ik net mijn rijbewijs had. ![]() Dode hoek vergat ik gelukkig niet. | |
Emimich | zondag 21 september 2008 @ 15:00 |
quote:Hoe wil je dat anders doen? ![]() | |
Karina | zondag 21 september 2008 @ 15:02 |
Toen ik net mijn rijbewijs had, dacht ik even achteruit in te parkeren (had ik tenslotte tijdens lessen zo vaak gedaan!). Boem tegen de deur van een auto aan, was gelukkig de deur van de auto van mijn (nu ex-)vriend. Hij niet blij, ik schaamde me rot. En dat van de lichten vergeten aan te doen herken ik ook, vergat ik ook steeds in het begin. | |
Dolichologofobie | zondag 21 september 2008 @ 15:57 |
Zo te zien ben ik dus gewoon een natuurtalent... | |
maedel | zondag 21 september 2008 @ 16:20 |
quote:Dat je jezelf een verlamming rijdt moet je zelf weten, maar dat je iemand anders een verlamming rijdt is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Had je die al eens overwogen? ![]() | |
Urquhart | zondag 21 september 2008 @ 16:22 |
Ik had een diesel als lesauto, en na mijn rijbewijs ging ik met een benzine wagen rijden. Dat heb ik geweten ![]() | |
deepart | zondag 21 september 2008 @ 16:23 |
quote:Nee, nog niet iniedergeval.. | |
ThE_ED | zondag 21 september 2008 @ 16:38 |
quote: quote: quote: ![]() | |
Asgard | zondag 21 september 2008 @ 16:43 |
quote:En hoeveel mag je daar nu? | |
Dolichologofobie | zondag 21 september 2008 @ 17:02 |
quote:Als Koos Spee dit heeft gelezen: 80km/h trajectcontrole! | |
Rickocum | zondag 21 september 2008 @ 17:05 |
quote:Ik vind het een bewijs van NIET AUTO KUNNEN RIJDEN als je een fucking dodehoekspiegel nodig hebt. | |
Isegrim | zondag 21 september 2008 @ 17:22 |
quote:Hoezo? Het lijkt me alleen maar een stuk makkelijker, hoef je niet half om te draaien. | |
Lyzio | zondag 21 september 2008 @ 17:32 |
quote:QFT. | |
Koploperkopper | zondag 21 september 2008 @ 17:36 |
quote:Als je je half moet omdraaien om je dode hoek snel te kunnen zien doe je iets niet goed. ![]() | |
Isegrim | zondag 21 september 2008 @ 17:40 |
quote:Nou, ik vind het altijd nogal irritant om mijn hoofd om te moeten draaien, omdat ik dan onbewust meestuur en dus ga slingeren. Dat is vast omdat ik een n00b ben, mij best, maar dan lijkt een dodehoekspiegel me toch wat veiliger. | |
HPoi | zondag 21 september 2008 @ 17:46 |
Dodehoekspiegel heeft ook nog een dode hoek, dus je moet ALTIJD over je schouder kijken. | |
Isegrim | zondag 21 september 2008 @ 17:46 |
Oh jammer. ![]() | |
Biels | zondag 21 september 2008 @ 18:06 |
Racen ![]() ![]() | |
deepart | zondag 21 september 2008 @ 18:16 |
quote:130km/u op een woonerf.. ![]() | |
maedel | zondag 21 september 2008 @ 19:08 |
quote:Daar ging het niet om. Het ging er om dat het degene die de opmerking maakte liever zichzelf verlamd rijdt dan een dodehoekspiegel gebruikt. Daarbij zichzelf blijkbaar niet realiserende dat hij ook wel eens iemand anders iets aan zou kunnen doen. Overigens ook respectloos tegenover mensen die werkelijk verlamd zijn... Overigens zijn er genoeg voertuigen waar je een dodehoekspiegel wel nodig hebt als je alles wilt kunnen zien, die dingen zijn er niet voor niks ![]() | |
deepart | zondag 21 september 2008 @ 19:10 |
quote:In het dagelijkse leven ben ik heel lief en zorgzaam. Maar op FOK! moet ik mijn bazen imago hoog houden.. | |
maedel | zondag 21 september 2008 @ 20:06 |
quote:gelukkig maar ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 21 september 2008 @ 22:14 |
quote:Als ik met de Kangoo van de zaak, in de stad, moet stoppen bij een rotonde en rechtsaf wil dan zie ik geen moer omdat er een gigantische dode-hoek zit rechts. Met zo'n spiegel zie ik dan tenminste nog of er een fietser zelfmoord wil gaan plegen. | |
Nobu | zondag 21 september 2008 @ 22:51 |
quote:Dat dus. TS begrijpt toch hopelijk dat hij dat kunstje niet voor de examinator heeft geleerd? ![]() | |
Jordy-B | zondag 21 september 2008 @ 23:33 |
quote:Er zijn idioot veel mensen die alleen maar richting aangeven "omdat het moet", maar niet het benul hebben dat het hele doel van dat richting aangeven is dat je je medeweggebruikers laat zien wat je van plan bent. Niet zoweer wat je al aan het doen bent, want dat kan ik zo ook wel zien. Zulke mensen geven dus pas richting aan als ze al half op de andere rijbaan zitten. Of als ze de kruising/rotonde al bijna af zijn... Dan kan je net zo goed geen richting aangeven, want als je zo laat richting aangeeft, heeft het echt totaal geen nut meer. Als je honderd meter van tevoren al weet dat je ergens rechtsaf wil, geef dan ook honderd meter van tevoren richting aan. Niet dat je kilometers van tevoren al je richtingaanwijzer aan moet hebben, maar honderd meter moet toch geen probleem zijn? Stel ik rij op een voorrangsweg achter iemand aan. Dan gebeurt het echt heel vaak dat mijn voorganger bij een kruising ineens op de rem gaat en dan pas richting aangeeft... Geef dan gewoon honderd meter van tevoren richting aan, dan laat je mij ook weten dat je straks gaat remmen en dan kan ik gewoon even het gas loslaten in plaats van ook op de rem te moeten. | |
Jordy-B | zondag 21 september 2008 @ 23:43 |
quote:Zeker, maar de dode hoek wordt door een dodehoekspiegel wel enorm verkleind. quote:Bij veel bedrijfswagens heb je geen geen ruiten achter de B-stijl. Je hebt dan dus totaal geen zicht op het verkeer dat zich in de dode hoek aan de rechterkant bevindt. Aan de linkerkant is het zicht dan vaak ook beperkt. Ik vind het eigenlijk een bijzonder lompe opmerking van je. Het is niet voor niets dat dodehoekspiegels zo gepusht worden. En het gaat dan met name om professionele chauffeurs, en die kunnen vaak ècht beter rijden dan de doorsnee jandoedels waarvan 80% vindt dat ze beter rijden dan gemiddeld... En dat is niet zozeer een snauw in jouw richting, want ik reken mezelf (ook) niet onder die groep professionele chauffeurs of onder de groep mensen die vindt dat ze beter rijden dan gemiddeld. | |
Emimich | maandag 22 september 2008 @ 00:47 |
quote:Ging je nou serieus in op een opmerking van RickoKun...? ![]() | |
Jordy-B | maandag 22 september 2008 @ 00:52 |
quote:Oh, zitten we inmiddels in onzin? ![]() Ik ging ook serieus in op een opmerking van jou, trouwens... Wat een sufkut ben ik toch... ![]() | |
Emimich | maandag 22 september 2008 @ 00:58 |
quote:Nee, mijn opmerking was wel serieus bedoeld maar het heeft natuurlijk geen enkel nut om je richtingaanwijzer aan te zetten als je al begonnen bent om de handeling te verrichten. Dan zet je inderdaad de richtingaanwijzer aan omdat het 'moet', een fundamentele denkfout. | |
RetepV | maandag 22 september 2008 @ 02:01 |
quote: quote: quote:Wat klopt er toch niet? ![]() | |
Ridocar | maandag 22 september 2008 @ 05:30 |
quote:Hier dus een professioneel chauffeur. Inderdaad zijn veel bedrijfsauto's uitgerust met dodehoekspiegels, op een vrachtauto zijn ze zelfs verplicht, en ik kan niet zonder. Ik vind het zelfs moeilijker om met een luxe wagen te rijden, domweg omdat ik het zicht naar achteren enorm mis, vanwege die teringkleine dingetjes aan de auto die door moeten gaan voor spiegels. (moet ik toch weer m'n hoofd gaan draaien om te kijken). Misschien vindt RickoKun mij maar een pauper die niet kan rijden, maar ik weet zeker dat ik niets over het hoofd zal zien. | |
santax | maandag 22 september 2008 @ 05:36 |
quote:Als fietser ben ik bijzonder dankbaar voor die dodehoekspiegels van jullie. Ik heb het in mijn eigen omgeving meegemaakt dat een meisje onder een vrachtwagen is gekomen door het ontbreken ervan, en zelf heb ik ook weleens een klap op de cabine moeten geven omdat de chauffeur mij duidelijk niet had gezien toen hij af wilde slaan... En van een vrachtauto verlies je het meestal wel als er gebotst gaat worden ![]() Die dingen zijn life-savers. Mensen die het gebruik ervan afdoen als 'niet kunnen rijden' zou je op een fiets naast zo een vrachtwagen zonder moeten zetten. Lost het probleem zich vanzelf wel op. Overigens vind ik eigenlijk dat ze dit soort spiegels gewoon voor alle voortuigen moeten verplichten. Het kost de individuele bestuurder bijna niets, maar het red wel degelijk levens en maakt het verkeer in het algemeen gewoon veiliger. | |
anoniemm | maandag 22 september 2008 @ 07:29 |
iedereen die hier opschept over hoe goed en snel ze wel niet kunnen rijden ![]() | |
MissHobje | maandag 22 september 2008 @ 07:32 |
quote:*proest* je keek compleet de verkeerde kant op ofzo ?? ![]() | |
Isegrim | maandag 22 september 2008 @ 07:40 |
quote:En schamperen over dat 80% van de mensen denkt dat ze beter rijden dan gemiddeld en dat dan zelf ook denken. ![]() | |
Jordy-B | maandag 22 september 2008 @ 09:59 |
quote:lees dat stukje anders nog een keer aandachtig door. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 22 september 2008 @ 10:31 |
Ik zat laatst knetterstoned in de auto, rij ik tegen zo'n rubberen paal aan ![]() | |
CoolGuy | maandag 22 september 2008 @ 11:12 |
Nou, ik heb mijn rijbewijs al een aantal jaar, 9 om precies te zijn, maar ik maak voor mijn werk heel erg veel km's. Ik heb ook al wel het eea meegemaakt. In het begin was het simpelweg omdat ik net mn rijbewijs had, wel voorzichtig, maar toch vrij snel overmoedig werd. Je hebt een gevoel van vrijheid, je hebt je papiertje dus 'je kunt echt wel autorijden' etc. Maar ik heb ook wel mijn deel gehad qua bijna botsingen, schrikken van auto's in de dode hoek, fietsers over het hoofd zien en dat soort dingen. Het hele autorijden is niet meer dan anticiperen. Je kijkt niet alleen goed om je heen om te zorgen dat je geen brokken veroorzaakt, je kijkt ook goed om je heen om te voorkomen dat andere mensen brokken maken met jou. Op het moment dat een medeweggebruiker jou over het hoofd ziet heb jij hem als het goed is wel gezien, en voorkom jij op dat moment een ongeluk. Nu lijkt het alsof ik een heilig boontje ben, wat niet zo is, want ik overtreedt zelf ook regelmatig de verkeersregels maar van (bijna)ongelukken leer je wel heel veel. Je weet meestal direct wat er fout ging, en met je hart in je keel kloppend na een bijna aanrijding, of die fietser die je over het hoofd zag, levert je uiteindelijk wel veel ervaring op, want als het goed is gebeurd je zoiets niet heel gauw een tweede keer. | |
vogeltjesdans | maandag 22 september 2008 @ 11:29 |
Drie extragratis tips van vogeltjesdans: - gebruik je hersens. - kijk uit je doppen. - denk nooit dat je het autorijden wel onder de knie hebt. Het grootste deel van ongevallen wordt veroorzaakt door eigen stommiteiten. | |
vogeltjesdans | maandag 22 september 2008 @ 11:31 |
Oh ja en ik rij kut, maar ik weet het tenminste van mezelf. | |
Osramp | maandag 22 september 2008 @ 12:13 |
quote:Ofwel reed de ander zo teringhard dat TS hem niet kon zien omdat de achteropkomende auto nog achter de vorige bocht zat. Evengoed een teken om voorzichtiger te zijn. | |
Walter81 | maandag 22 september 2008 @ 12:56 |
quote:Misschien is het verstandig om als je geen rijervaring hebt (rijlessen gehad is iets anders dan rijervaring hebben) maximaal 120 km/u te rijden. Misschien reed die auto niet links achter je, maar bij een 3baans weg kan het ook zijn dat die auto op de linkerbaan reed, jij rechterbaan, en jullie gelijktijdig naar de middelste baan gingen. Daar altijd rekening mee houden - dwz ook kijken naar de 1e baan, heeft die auto richtingaanwijzer aan? (geen r.a. betekent nog niet dat tie niet opzij komt). Anders niet van baan verwisselen als er daar een auto rijdt om risico's uit te sluiten. Probeer een overzicht van de verkeerssituatie en al het verkeer om je heen te krijgen en te houden, en denk altijd vooruit. "Nu rijdt die auto daar, die fietser daar en die voetganger loopt daar. Maar als ik zometeen die weg oversteek, waar is die auto en die fietser dán, kan ik nog ergens achter een bus een auto verwachten, en al dat soort dingen." Dat leer je enkel met ervaring door jarenlang auto te rijden. Een roze papiertje waar op staat dat je weet hoe gas en rem werken zegt niks. Edit: Eigenlijk wat Coolguy zojuist ook schreef ![]() | |
Dolichologofobie | maandag 22 september 2008 @ 15:55 |
quote:Vaak is dat juist het eerste wat je gaat doen: zo hard mogelijk rijden. Dat is in ieder geval wel wat ik ging doen. ![]() ![]() Sowieso, als je terug kijkt op de tijden net na je behaling der rijbewijs, denk je vaak: wat een idioot? ![]() | |
piekartz87 | maandag 22 september 2008 @ 16:03 |
leren rijden doe je pas echt als je in je eentje de weg opgaat. als je net je rijbewijs hebt kun je nog niet rijden. | |
Dingest | maandag 22 september 2008 @ 16:27 |
quote:Ja* ![]() ![]() En zo'n Ka heb ik nog wel op 175 gekregen. *mits bolhoed |