idd bailout is goed maar tegelijkertijd de hele hap aan bonussen terug vorderenquote:Op maandag 22 september 2008 22:33 schreef Lyrebird het volgende:
Opsluiten die hap. Het zijn gewoon een stel criminelen. En wij staan er met z'n allen bij en kijken er naar.
Heerlijk met een biertje een (mogelijke sluip) crash proberen te analyseren.quote:Op dinsdag 23 september 2008 10:25 schreef SeLang het volgende:
Het is hier een uur vroeger dan in Nederland, dus bier is geoorloofd nu
Het kan ook anders.quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd bailout is goed maar tegelijkertijd de hele hap aan bonussen terug vorderen
las het net jaquote:Op dinsdag 23 september 2008 11:21 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Het kan ook anders.
Ontslagen werknemers lynchen topman in India
Dat is ook een oplossing, en de mooiste quote:quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:21 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Het kan ook anders.
Ontslagen werknemers lynchen topman in India
quote:Incredible India
Guinnessquote:Op dinsdag 23 september 2008 11:15 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Heerlijk met een biertje een (mogelijke sluip) crash proberen te analyseren.
Vandaag is het Palm (best owke overigens).
Inderdaad Fortis en APG zullen zware verliezen lijden, Fortis met name door de zwaar tegen vallende opbrengst van de gedwongen verkoop van onderdelen en weglopende AMRO klanten.quote:Op dinsdag 23 september 2008 12:10 schreef Drugshond het volgende:
Mwah.... we hebben hier Fortis met 3 deadlines om e.e.a. te herstructureren.
Fortis zie ik toch wel als een test-boei om te kijken in hoeverre de kredietcrisis het Europese vasteland heeft bereikt.
Het verhaal gaat veel verder overigens... ik lees me suf. Als H Paulson groen licht krijgt voor zijn T-dump-fonds gaan er een boel assests (L3) verschuiven naar een soort van best-US-buck oplossing. Afhankelijk van de bank of verzekeraar op wie het betrekking heeft kunnen we in Europa (vrijwel) fluiten naar onze geïnvesteerde centen. En dat zijn posten die gaan in de vele miljarden.
Belegging, pensioenfondsen zitten er redelijk tot heel diep in.
De enige escape is dat het een 'semi-zuivere' US-ondermening moet zijn om er nog geld uit te trekken. En dat ligt hier nogal een beetje precaire. Fortis heeft hier zeker een probleem !!
In bepaalde opzichten is het reddingsplan behoorlijk protectionistisch. En daar kunnen we veel last van krijgen. Ik vermoed zelfs dat we in Europa beter af zouden zijn zonder een reddingsplan.
Verwatering van de aandelen/posities dus. Als ik Kees een beetje kan volgen.quote:Afhankelijk van de bank of verzekeraar op wie het betrekking heeft kunnen we in Europa (vrijwel) fluiten naar onze geïnvesteerde centen
Dat ben ik met je eens. Het is trouwens sowieso een vorm van staatssteun.quote:Op dinsdag 23 september 2008 12:10 schreef Drugshond het volgende:
In bepaalde opzichten is het reddingsplan behoorlijk protectionistisch. En daar kunnen we veel last van krijgen. Ik vermoed zelfs dat we in Europa beter af zouden zijn zonder een reddingsplan.
Daarvoor hoef je geen globalist te zijn.... Zelfs binnen Europia zijn dergelijke krachten bezig.quote:Op dinsdag 23 september 2008 12:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Het is trouwens sowieso een vorm van staatssteun.
Daarnaast verwacht ik de komende jaren sowieso meer protectionisme (ook los van deze crisis). De globalisatie is over zijn piek heen. Kijk naar Rusland, Venezuela, Bolivia etc die westerse bedrijven eruit werken en bezittingen (semi)nationaliseren. Kijk naar de censuur die de laatste jaren wereldwijd toeneemt. En kijk hoe landen hun belangen voor de toekomst aan het veiligstellen zijn (bijv China in Afrika, Rusland in Georgie, etc). En vergelijk eens hoe redelijk westerse landen zoals Egypte nu veel islamitischer zijn dan pakweg 10 jaar geleden. En dan wordt in de VS straks waarschijnlijk Obama gekozen die duidelijk protectionistische standpunten heeft (anti-NAFTA enzo). Ik zie een duidelijke trend van de-globalisatie die vanaf ca 2000 aan de gang is.
Altijd leerzaam om naar de geschiedenis te kijken.quote:U.S. May Find Painful Parallels in Nordic Bailout (Update1)
By Simon Kennedy
Sept. 23 (Bloomberg) -- If Henry Paulson and Ben S. Bernanke want to know what happens when central banks and governments bail out financial institutions, they should be ``learning Swedish.''
That's the suggestion of Charles Dumas, a director at Lombard Street Research in London. He says the effort by Finland, Sweden and Norway to save troubled banks in the early 1990s is the closest parallel to the market-rescue plan being engineered by the U.S. Treasury secretary and Federal Reserve chairman.
The Nordic effort -- similar in speed and scope to what the U.S. is planning now, though smaller in size -- did manage to end the financial crisis. At the same time, it didn't prevent a deeper recession and surging unemployment in all three countries.
``In the long term, there were benefits, but it took half a decade before they began to show in the economy,'' said Esko Ollila, a member of the Bank of Finland board from 1983 to 2000.
With the U.S. financial markets in tumult, Paulson is seeking to implement a $700 billion plan that will allow the U.S. to purchase illiquid assets such as mortgage-related securities from banks. Last week, the government and Fed pledged to insure money-market funds, seized control of New York-based insurer American International Group Inc. and intervened in the markets for commercial paper and short-term debt for Fannie Mae, Freddie Mac and other agencies.
Surging Economies
At the end of the 1980s, the economies of Sweden, Finland and Norway had surged after deregulation and low interest rates encouraged banks to lend more. Finnish house prices jumped 80 percent in real terms, and its stock market soared 164 percent in five years, according to JPMorgan Chase & Co.
The byproduct was a mounting debt burden. As policy makers sought to slow inflation and protect their fixed exchange rates, banks found their balance sheets decimated by nonperforming loans amounting to 10 percent of the region's gross domestic product.
The response to the subsequent financial crisis was one of ``rapidity and vigor,'' said then-Fed Chairman Alan Greenspan in a 1999 speech. Sweden guaranteed bank obligations against losses and established a $14 billion restructuring fund to provide failing banks with capital in return for equity. In addition to taking over Nordbanken AB, the government created a ``bad bank'' that bought troubled assets at a discount, while leaving financial institutions to manage their more-liquid holdings.
Merging Banks
Norway's government took similar steps by insuring savings and seizing control of the country's three biggest banks. Finland merged more than 40 banks, including Skopbank Ltd., into a government-run entity and moved nonperforming assets to management companies run by its central bank.
While the interventions ``were sweeping and ultimately a success,'' they didn't bring immediate relief to the three countries' economies, as banks cut back on lending and companies and consumers spent less, said Lauri Uotila, chief economist at Sampo Bank, a unit of Danske Bank A/S in Helsinki.
The Finnish and Swedish economies contracted in 1991, 1992 and 1993. Norges Bank calculates that during the early 1990s, output fell 12.3 percent in Finland, 5.8 percent in Sweden and 4.1 percent in Norway. Unemployment didn't peak in Finland until May 1994, when the rate reached 19.9 percent, having fallen as low as 2.1 percent in 1990. Sweden's jobless rate averaged 9.9 percent in 1997, up from 1.6 percent in 1990.
`Aggressive Measures'
``The aggressive measures implemented by the Scandinavian governments were not enough to prevent deep recessions,'' said Nicola Mai, an economist at JPMorgan in London.
Mai says the U.S. government and the Fed were quicker to ease fiscal policy and cut interest rates as the crisis took hold, something Norway, Finland and Sweden weren't able to do because they had to maintain currency pegs.
By acting quickly, the U.S. may still avoid repeating Japan's ``lost decade'' of deflation after policy makers in the world's second-largest economy dithered in addressing a banking crisis. The U.S. may even mimic Sweden whose government made money when it was able to sell the assets at a later date, said Jim O'Neill, chief economist at Goldman Sachs Group Inc.
When Japan's stock- and property-market bubbles burst in the early 1990s, lenders were left with trillions of yen in bad loans on their books. It wasn't until 1999 -- two years after the collapse of Yamaichi Securities Co. -- that policy makers found the political will to use taxpayers' money to begin bailing out the banking system.
Bad Debts
It took two more years for then-Prime Minister Junichiro Koizumi to demand that banks accelerate the disclosure of bad debts and their disposal of illiquid loans.
``In Japan, procrastination unnecessarily increased overall costs in terms of asset-price declines, damage to the fiscal position and lost economic growth,'' said Richard Jerram, chief economist at Macquarie Securities Ltd. in Tokyo. ``The U.S. seems to be responding with unusual speed and aggression.''
Still, David Rosenberg, North American economist at Merrill Lynch & Co. in New York, predicts that the U.S., like Scandinavia, probably won't see an immediate economic rebound. Stocks in Europe and Asia fell today on concern the U.S. plan won't prevent a global recession.
``Even with effective government solution, the process of extinguishing the bad debts via government intervention was painful,'' Rosenberg said. ``We're into a new chapter indeed, but it's very tough to say at this point that the book is finished.''
To contact the reporter on this story: Simon Kennedy in Paris at Skennedy4@bloomberg.net
Last Updated: September 23, 2008 06:26 EDT
Kunnen ze van de rente mooi dat ziektekosten-programma opzetten...tis nogal een percentage waartegen ze het geld uitlenen, iets van 11% per jaar of zo...Maar dat zullen ze wel niet doen, helaas voor de Amerikaans burgers.quote:Op maandag 22 september 2008 23:20 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ziek ja, maar officieel noemen ze dit een lening. Ik denk echter niet dat er ooit veel van terugbetaald zal worden...
http://www.rtl.nl/(/finan(...)nzinnig_immoreel.xmlquote:Plan Paulson is onzinnig, onuitvoerbaar en immoreel
Er zitten heel wat haken en ogen aan het plan van de Amerikaanse minister van financiën Paulson om de financiële sector te redden.
Gejuich
Het plan van minister Paulson om het ernstig verzwakte financiële systeem van een wisse ondergang te redden is weliswaar door beleggers met gejuich ontvangen, maar is anderszins een onzinnig, onuitvoerbaar en bovenal immoreel plan.
Opdraaien
Zijn plan komt uiteraard tegemoet aan de behoefte van de sector zelf. Die wil snel weer terug naar de goede oude tijd waarin vette bonussen werden verstrekt voor het risicoloos uitventen van complexe produkten waar anderen – collega’s en consumenten- voor moesten opdraaien.
Zelfverrijking
Eén ding maakt het plan van Paulson kristalhelder. De sector moet afgeschermd worden van al diegenen die op een fatsoenlijke manier door het leven willen gaan en zelfverrijking níet als ultiem doel hebben.
Graaien
Ooit werd de sector als professioneel gezien. Er werkten hoog opgeleide mensen aan mooie nieuwe produkten en diensten. Een prachtige mythe werd gecreërd en gekoesterd. Nu blijkt het gewoon een graaiende beroepsgroep te zijn die door het Plan Paulson ook nog eens versterkt wordt in het idee dat hebzucht de moeite van het realiseren waard is.
Prijs
Het plan is gelukkig niet xenophobisch, want het staat open voor buitenlandse banken en verzekeraars die uiteraard ook hun giftige produkten aan de Amerikaanse belastingbetaler zullen willen overdragen. Daarvoor wordt een nieuw type afvalverwerking opgericht. Die moet het afval wél scheiden, maar niemand weet tegen welke prijs.
Boemerang
De staatsschuld die dit met zich meebrengt zal fenomenaal zijn, maar mag – hergebruikt en herverpakt- weer worden doorverkocht. Vanzelfsprekend aan het buitenland. Dat krijgt het probleem met een boemerang terug.
Oprecht?
Dit hele gedoe komt neer op één enkele toezegging van een minister in de nadagen van zijn bestaan. Die heeft de markt opgelucht adem doen halen. Maar de vraag naar de oprechtheid van Paulson’s uitspraken wordt nauwelijks gesteld. Het plan zelf is er (nog) niet, dus aan de hand daarvan kan ook niet beoordeeld worden hoe serieus het de regering is.
Politieke stunt
Boze tongen beweren zelfs dat het nooit tot een inhoudelijk verdedigbare uitwerking en realisatie zal komen, nu er nog maar weinig tijd is tot de Amerikaanse verkiezingen. Nog bozere tongen beweren zelfs dat het hele plan een macho-politieke stunt van de regering Bush is om te voorkomen dat presidentskandidaat McCain het op voorhand moet afleggen tegen zijn rivaal Obama.
Weing verantwoordelijkheid
Het valt niet uit te sluiten. De huidige regering heeft eerder blijk gegeven weinig gevoel voor verantwoordelijkheid te hebben (Irak?). Was dat er wel geweest, dan had de financiële wereldcrisis zich nooit voorgedaan. In ieder geval niet in deze omvang.
René Tissen
Business Universiteit Nyenrode
De (amerikaanse) auto-industrie is de volgendequote:Op dinsdag 23 september 2008 12:24 schreef SeLang het volgende:
Mwah, misschien duurt de correctie dan korter dan gedacht en wordt de downtrend snel verder voortgezet. We zullen zien.
Maar.... dat de financials shit zijn dat weten we nu wel. Ik ben vooral benieuwd of we nu (eindelijk) vanuit de niet-financials massaal bijstellingen gaan zien van de outlook voor de komende jaren. Kredieten voor consumenten en bedrijven worden veel moeilijker te krijgen en het negatieve nieuws maakt mensen onzeker en men zal dan de hand op de knip houden. En dan heb ik het nog nieteens over massale onslagen in de financiele sector. Dit moet de 'echte' economie toch gaan merken zou je zeggen. Tot nu toe hebben we echter nog geen massale bijstellingen gezien. Als dat gebeurt dan zouden we de volgende (en laatste?) golf omlaag kunnen krijgen. Ik zit daar op te wachten en als de koersen dan laag genoeg zijn dan haal ik mijn kooplijstje weer uit de la.
Ik hoorde vanochtend in de auto dat ze inderdaad al leningen aangevraagd hadden. En direct erbij gezegd hebben "als zij dat krijgen, dan wij ook".quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De (amerikaanse) auto-industrie is de volgende
quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:35 schreef agter het volgende:
[..]
Ik hoorde vanochtend in de auto dat ze inderdaad al leningen aangevraagd hadden. En direct erbij gezegd hebben "als zij dat krijgen, dan wij ook".
De release staat geplanned voor 21 oktober volgens mij.quote:Op dinsdag 23 september 2008 14:23 schreef waht het volgende:
Heeft iemand al I.O.U.S.A. gezien?
Ik kan hem nog nergens vinden.
StefanP to the rescuequote:Op dinsdag 23 september 2008 14:37 schreef pberends het volgende:
[..].
Waarom maken ze niet gewoon betere auto's? In Amerika zitten altijd de knapste koppen zegt iedereen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |