abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 september 2008 @ 22:18:03 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61716367
quote:
Op woensdag 17 september 2008 21:59 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Colletje van de buitencategorie

[ afbeelding ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 september 2008 @ 22:20:23 #178
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  woensdag 17 september 2008 @ 22:20:47 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61716477
quote:
Op woensdag 17 september 2008 20:13 schreef agter het volgende:

[..]

Ja, ik ben wel bang voor mijn spaargeld. Waar moet ik heen? Wat is veilig?
Ik ben wel veel vertrouwen kwijt.
Ik heb 2/3 van mijn geld in kortlopende NL staatsobligaties zitten.
Veel veiliger kan niet. De Nederlandse staat gaat niet tussen nu en 6 maanden failliet denk ik.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 september 2008 @ 22:26:01 #180
89730 Drugshond
pi_61716717
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het eerste probleem met 'technische analyse' is dat het geen methode is. Geef 10 technisch analysten een grafiek en je krijgt 10 verschillende conclusies. Je ziet dat mooi op IEX.nl, waar 2 technisch analysten een column hebben. De ene zegt al maandenlang dat de AEX gaat stijgen terwijl de andere al maandenlang zegt dat ie gaat dalen...

Om dus te zeggen of iets werkt of niet zal je eerst objectieve regels moeten definieren: kopen als A+B+C, verkopen als D+E+F, zoiets.

Studies die zijn gedaan om een aantal veel gebruikte methodes te testen (steun, weerstand, moving average, etc) hebben nogal wisselende resultaten opgeleverd. Persoonlijk heb ik ook een en ander getest wat betreft populaire veelgebruikte methoden als moving average, MACD, stochastics, fibonacci, etc en nooit een significante voorspellende waarde gevonden.

Er zijn echter wel aanwijzingen dat een kleine groep technische traders ook op lange termijn winstgevend is. Natuurlijk zal een consistent succesvolle trader niet gauw zijn methode prijsgeven, laat staan er een boek over schrijven.
Ik vraag me af of je door middel van een instrumentele variabele methode in combinatie met een polynoom fit niks kunt voorspellen. Soort van Least Square Method (Ax=b : in matrix notatie)..... maar dan ongevoelig voor ruis.
pi_61716796
Even een n00b vraagje tussendoor. Ik zie nu weer een bericht dat de Nederlandse banken 16 mijard kwijt zouden zijn aan de krediet crisis. Waar blijft al dat geld?
Dat moet toch in iemand zijn zakken verdwijnen of verdampt het gewoon?
pi_61717081
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:27 schreef Houtworm het volgende:
Even een n00b vraagje tussendoor. Ik zie nu weer een bericht dat de Nederlandse banken 16 mijard kwijt zouden zijn aan de krediet crisis. Waar blijft al dat geld?
Dat moet toch in iemand zijn zakken verdwijnen of verdampt het gewoon?
Meeste geld is lucht.

Ze drukken geld, zonder dat er ook een echte daardwerkelijk waarde achterhangt, althans voor een groot gedeelte. Vroeger had je nog een goudstandaard, maar nu verzinnen ze gewoon van alles om extra geld te creeeren.

Vroeger kon ik me toch een bende zuipen voor 25 gulden (in de disco/bar), dat wil je niet weten.
  woensdag 17 september 2008 @ 22:34:43 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61717127
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:26 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je door middel van een instrumentele variabele methode in combinatie met een polynoom fit niks kunt voorspellen. Soort van Least Square Method (Ax=b : in matrix notatie)..... maar dan ongevoelig voor ruis.
Curve-fitting is juist een van de grootste valkuilen op het gebied van systeem ontwikkeling.

Je kunt altijd een systeem winstgevend maken op historische data dmv curve-fitting, maar dat heeft dan weinig te maken met winstgevendheid in de toekomst. Btw: commercieel verkrijgbare systemen zijn meestal curve-fitted, en de zogenaamde trackrecord is een gesimuleerde trackrecord, geen echte trades. Dit soort systemen stopt over het algemeen met werken op het moment dat je ze in realtime gebruikt.

Robuust werkende systemen zijn altijd ongevoelig voor de waarden van parameters. Als een kleine verandering van een parameter een grote verandering van winstgevendheid geeft dan zal het systeem in de echte wereld niet werken.
Mijn reisverslagen
pi_61717137
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:33 schreef Billary het volgende:
Meeste geld is lucht.
Nu leg je uit waar het vandaag komt, maar waar gaat het heen
pi_61717173
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:34 schreef Piles het volgende:

[..]

Tja-- waar gaan wij heen? Stof zijn we.

woensdag 17 september 2008 @ 22:36:01 #186
228277 MarlaSinger
whacked out bald freak
pi_61717181
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het eerste probleem met 'technische analyse' is dat het geen methode is. Geef 10 technisch analysten een grafiek en je krijgt 10 verschillende conclusies. Je ziet dat mooi op IEX.nl, waar 2 technisch analysten een column hebben. De ene zegt al maandenlang dat de AEX gaat stijgen terwijl de andere al maandenlang zegt dat ie gaat dalen...

Om dus te zeggen of iets werkt of niet zal je eerst objectieve regels moeten definieren: kopen als A+B+C, verkopen als D+E+F, zoiets.

Studies die zijn gedaan om een aantal veel gebruikte methodes te testen (steun, weerstand, moving average, etc) hebben nogal wisselende resultaten opgeleverd. Persoonlijk heb ik ook een en ander getest wat betreft populaire veelgebruikte methoden als moving average, MACD, stochastics, fibonacci, etc en nooit een significante voorspellende waarde gevonden.

Er zijn echter wel aanwijzingen dat een kleine groep technische traders ook op lange termijn winstgevend is. Natuurlijk zal een consistent succesvolle trader niet gauw zijn methode prijsgeven, laat staan er een boek over schrijven.
Het grote probleem met dit soort analyses vind ik dat er altijd psychologische aannames aan ten grondslag liggen. Zo van "als er dit of dat gebeurt in de koers, dan reageren beleggers gemiddeld genomen zus en zo". Ik ben van mening dat er teveel externe factoren zijn die invloed hebben op de beslissingen van beleggers om dit echt goed te laten werken. Tenzij je al die externe factoren expliciet mee zou nemen, maar dat is juist niet de bedoeling en ook gewoon onmogelijk.
I took what was left of a bottle. It might have been too much.
  woensdag 17 september 2008 @ 22:37:47 #187
89730 Drugshond
  woensdag 17 september 2008 @ 22:39:15 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61717335
Als ik de paniek zie in de markt nu dan jeuken echt mijn handen om te gaan kopen. Ik moet mezelf nu echt tegenhouden. Helaas is de paniek nog niet over de volle breedte van de markt. Maar als ik dan zie dat vandaag zelfs Coca Cola 4% kwijt is en Microsoft 5,5% dan begint het onderhand toch in de buurt te komen....
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 september 2008 @ 22:43:32 #189
89730 Drugshond
pi_61717536
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:39 schreef SeLang het volgende:
Als ik de paniek zie in de markt nu dan jeuken echt mijn handen om te gaan kopen. Ik moet mezelf nu echt tegenhouden. Helaas is de paniek nog niet over de volle breedte van de markt. Maar als ik dan zie dat vandaag zelfs Coca Cola 4% kwijt is en Microsoft 5,5% dan begint het onderhand toch in de buurt te komen....
Zo vreemd zijn die cijfers overigens niet.
Investeringen lopen terug of worden uitgesteld.... daar gaat M$ (als tech pionier)
Cocaine Cola waarom als er goedkopere merken zijn (er raken een boel mensen hun baan kwijt).
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 september 2008 @ 22:45:59 #190
862 Arcee
Look closer
pi_61717660
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:39 schreef SeLang het volgende:
En als 't dan nog verder omlaag gaat en we jarenlang niet meer boven de 350 komen schiet je er dik bij in.

Maar goed, da's áls.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_61717882
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:18 schreef athlonkmf het volgende:
bad omen?
Snelweg VS bedolven onder geld
Bernanke gaat nu wel erg ver met z'n geldcreatie...
  woensdag 17 september 2008 @ 22:50:39 #192
228277 MarlaSinger
whacked out bald freak
pi_61717901
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:43 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Investeringen lopen terug of worden uitgesteld.... daar gaat M$ (als tech pionier)
Cocaine Cola waarom als er goedkopere merken zijn (er raken een boel mensen hun baan kwijt).
Vooral mensen met imho relatief zinloze of zelfs bijna criminele beroepen in de sales/marketing/reclame e.d.. Ik kan daar eerlijk gezegd niet rouwig om zijn. Had gewoon een echt vak geleerd, i.p.v. al die blaaablaaa.
I took what was left of a bottle. It might have been too much.
  woensdag 17 september 2008 @ 22:50:46 #193
89730 Drugshond
pi_61717906
quote:
Central banks around the world pumped more than $280 billion into the financial system this week to ease a credit- market seizure. The Fed will loan up to $85 billion to AIG, the biggest U.S. insurer by assets, in exchange for control.

En het heeft nog steeds honger.

280 miljard in 1 week... dat is ongeveer de helft aan geregistreerde afschrijvingen van de totale kredietkrisis (die al meer dan 20 mnd loopt).

[ Bericht 7% gewijzigd door Drugshond op 17-09-2008 23:51:34 ]
  woensdag 17 september 2008 @ 22:52:41 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61717989
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:36 schreef MarlaSinger het volgende:

[..]

Het grote probleem met dit soort analyses vind ik dat er altijd psychologische aannames aan ten grondslag liggen. Zo van "als er dit of dat gebeurt in de koers, dan reageren beleggers gemiddeld genomen zus en zo". Ik ben van mening dat er teveel externe factoren zijn die invloed hebben op de beslissingen van beleggers om dit echt goed te laten werken. Tenzij je al die externe factoren expliciet mee zou nemen, maar dat is juist niet de bedoeling en ook gewoon onmogelijk.
De mens wil altijd alles kunnen verklaren, maar dat is overbodig.
Als ik een bepaald patroon zou waarnemen in de markt dat consistent winstgevend is, dan hoef ik niet te weten wat de oorzaak daarvan is. Zolang ik vertrouwen heb dat het patroon 'werkt' dan is dat voor mij genoeg. Dus niet werken vanuit een theorie met allerlei aannames, maar gewoon vanuit wat je waarneemt.

Overigens heb ikzelf nog nooit een patroon gevonden wat aantoonbaar genoeg 'marge' geeft om mij het vertrouwen te geven dat het in de praktijk echt werkt. Wel heb ik een paar jaar geleden iets gevonden in een test met historische data wat wellicht bruikbaar is omdat het wel een vrij sterk voorspellende waarde suggereerde. Ik ben het op dit moment aan het programmeren (heel ingewikkeld, tot nu toe >2000 regels code voor de strategie alleen) voor S&P500 index futures. Ik geef mezelf hooguit 10% kans op succes, maar het is leuk om mee bezig te zijn.
Mijn reisverslagen
pi_61717992
quote:

[..]

er is altijd wel iemand die iets verdient als een ander iets verliest
zat lui die nu gokken op een flinke nergang hoor
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 17 september 2008 @ 22:54:27 #196
155616 Proximo
For god, king & country
pi_61718055
Vraagje aan de kenners hier

Lees hier af en toe dat het een "sluipende" crash zou zijn, maar wanneer bereiken/zitten we dan op het definitieve punt? en wat volgt daarop?

De dollar mag wel een tikje omlaag trouwens
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
  woensdag 17 september 2008 @ 22:57:17 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61718164
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:43 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Het is inderdaad helemaal wat ik verwacht, maar tot nu toe nog niet (genoeg) zag in de markt!

Kijkend naar de AEX is het echt bizar om te zien dat echt cyclische fondsen zoals ArcelorMittal, DSM, Akzo etc tot nu toe zo goed zijn blijven liggen. Dan zeg ik: er zit veel teveel groei ingeprijsd. Die koersen zijn gebaseerd op de prachtige groei in de periode 2003-2007, maar je zou verwachten dat dat de komende jaren toch even wat minder wordt.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 september 2008 @ 22:57:44 #198
89730 Drugshond
pi_61718189
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:54 schreef Proximo het volgende:
Lees hier af en toe dat het een "sluipende" crash zou zijn, maar wanneer bereiken/zitten we dan op het definitieve punt? en wat volgt daarop?
Iemand met een vreemd snorretje. Een bruin pak...en zwarte laarzen.
pi_61718207
quote:

[..]

hier wat meer uitleg
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 17 september 2008 @ 22:58:22 #200
155616 Proximo
For god, king & country
pi_61718209
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:57 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Iemand met een vreemd snorretje. Een bruin pak...en zwarte laarzen.
Nou voorlopig hebben wel balkje nog
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')