quote:
Op woensdag 17 september 2008 20:00 schreef agter het volgende:[..]
Ik deed het altijd met historische grafieken...de toekomst afdekken en dan proberen te voorspellen...
En ach ja, je moet een methode hebben...anders is het gewoon roulette (waar het vaak genoeg al op lijkt).
Wat gebruik jij dan?
Ik maak onderscheid tussen beleggen en speculeren.
Beleggen is per definitie lange termijn (meerdere jaren) omdat de variatie van dag tot dag geen relatie heeft tot fundamentals (Het aandeel ING heeft het afgelopen jaar bijvoorbeeld gefluctueerd tussen 17,35 en 32,50 maar er is niets wezelijks aan het bedrijf veranderd. De huidige crisis lag ook allang in de bedrijfsvoering van diverse bedrijven besloten, maar wordt nu pas door de grote meute erkend). In de "Aandelen & Beleggen" topicreeks heb ik veel geschreven over hoe ikzelf beleg (voor het geval je dat interesseert).
Speculeren doe ik uitsluitend nog door een vaste set objectieve regels toe te passen die aantoonbaar een voorspellende waarde hebben. In die context heb ik een aantal jaar geleden ook naar candlesticks gekeken maar heb geen voorspellende waarde kunnen ontdekken (maar misschien heb jij meer geluk). Mijn ervaring is ook dat
als je een methode vindt op basis van objectieve regels die voorspellende waarde heeft, dat de 'edge' meestal erg klein is (bijv 51% goed 49% fout).
Het mooie is dat je tegenwoordig met een simpele PC alle methodes die zijn gebaseerd op objectieve regels eenvoudig kunt testen over grote hoeveelheden historische data. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig de voorspellende waarde van een bepaald candlestick patroon testen over 50 jaar Dow Jones data.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen, in tegendeel, ik wil je zelfs aanmoedigen! Maar neem niks zomaar aan wat je in boekjes leest. Ook is dingen globaal op het oog testen is gevaarlijk, want het menselijk brein kan soms gevaarlijk selectief zijn. Wij zijn hardwired om patronen te herkennen, maar het nadeel daarvan is dat we ook patronen zien in random data (denk maar eens aan wat je allemaal kunt ontdekken in een wolkenlucht). Candlestick patronen zijn heel makkelijk te coderen en te backtesten, dus misschien moet je eens een middagje hiervoor uittrekken.
Dit zijn trouwens leuke discussies voor "Beleggen & Aandelen", dus misschien is het beter om dit soort vragen/ discussies daar te posten