Kijk, dat er iets moet gebeuren is wel bekend. Maar wat moet er gebeuren als niet de luchtkwaliteit maar direkt handelen van de mens de oorzaak is. Procentueel hebben deze berenschietreisjes meer te doen met het uitsterven van de ijsberen dan de luchtkwaliteit. Maar ja dat levert geen zieltjes op.quote:Mens is de grootste ijsberendoder
De huid van een ijsbeer die het slachtoffer is geworden van de jacht.
Op onze recente semi-wetenschappelijke Noordpool-expeditie naar het meest noordelijke deel van Groenland en Canada hadden wij bijzondere aandacht voor de ijsbeer, die als levend symbool wordt gebruikt voor de opwarming van de aarde.
Doordat het Noordpool-ijs verdwijnt kan de ijsbeer onvoldoende eten (robben) vinden en is hij dus met uitsterven bedreigd. In deze volgorde gebracht moet de grote massa wel geloven dat het waar is.
Jarenlang zijn we gebombardeerd met beelden van grote stukken ijs van gletsjers die in zee vallen. Paradoxaal is dat deze beelden van een zogenaamde getijdengletsjer juist het bewijs zijn, dat deze gletsjer 'kerngezond' is en in feite groeit. Omdat hij in zee eindigt, kan hij zijn (zoetwater)ijs alleen kwijt door ijsbergen uit te stoten. De gletsjers worden daarom ook wel de baarmoeders van ijsbergen genoemd.
Wij kwamen op onze expeditie duizenden ijsbergen tegen. Dit helpt de ijsberen niet, want zij moeten het vooral hebben van het (zoute) drijfijs dat ontstaat doordat het zeewater bevriest. Vooral het meerjarig drijfijs is sterk afgenomen. Dat kan inderdaad een probleem worden voor de ijsbeer als hij zich niet kan aanpassen. De afname van dit drijfijs kan volgens de directeur van het Eureka Noordpool-weerstation in Canada niet verklaard worden door opwarming als gevolg van hogere luchttemperaturen, want die zijn in de afgelopen jaren gemiddeld niet gestegen! Los van dit nieuwe inzicht blijft de vraag wat dit voor gevaar oplevert voor de ijsbeer.
In de laatste twee weken van augustus, toen onze Russische ijsbreker Kapitan Khlebnikov door ijsberenland voer, hebben wij 24 uur per dag met verrekijkers, zodiacs en helikopters gespeurd naar dierlijke activiteiten. Tot ieders teleurstelling kwamen we op drie landplekken en een ijsschots in totaal slechts twaalf ijsberen tegen. In de wereld zijn 25.000 ijsberen, waarvan 15.000 in Canada. In het hoge noorden van Canada viel ons op dat er op veel plekken geen plankton aan de onderkant van de ijsschotsen was. Dus is de basis van de voedselketen al mager. De ijsberen die op het land waren zagen er echter goed gevoed uit en er waren aanwijzingen dat ze daar ook voedsel hadden gevonden.
Onze deskundigen gingen in de 'dorpen' waar wij aan land gingen naarstig op zoek naar meer informatie. Het meest noordelijke dorp in Canada, Grise Fjord heeft 140 inwoners, hoofdzakelijk Inuits (Eskimo's). De rechten van de originele volkeren zijn een heel gevoelig onderwerp. Zij mogen bijvoorbeeld jagen op ijsberen. Officieel zijn daar quota voor. Het beeld van een eskimo die in zijn kajak van robbenvellen met een speer op jacht gaat bestaat alleen nog in musea en geschiedenisboeken. Hij heeft van de Canadese regering nu een motorboot met grote buitenboordmotor, GPS en een geweer gekregen. Een van onze stafleden vraagt aan een Inuit wat het ijsberen-quotum voor Grise is. Antwoord: zes per jaar. Op de vraag hoeveel ijsberen dit jaar al zijn geschoten luidt het antwoord van een andere Inuit: Nummer dertig is kortgeleden geschoten.
Waarom zo veel? Behalve de huid heb je weinig aan een ijsbeer, want zijn vlees is in feite giftig en kun je ook niet aan de honden voeren. Dan komt de aap uit de mouw. Voor 30.000 dollar kun je bij een Inuit een ijsbeerjacht 'bestellen'. Voor dit bedrag zorgt hij ervoor dat je naar de ijsbeer wordt gebracht om hem neer te schieten. Je krijgt de huid en kop mee als jachttrofee. Dit was vooral bij de Amerikanen heel geliefd.
Enkele maanden geleden is daar de klad in gekomen, omdat de ijsbeer bij wet in Amerika op de lijst van bedreigde diersoorten is geplaatst. Dus mag de jachttrofee daar niet meer ingevoerd worden. Of dat ook remmend op de jacht zal werken, is nog niet duidelijk.
De vaststelling dat de ijsberen daar dun gezaaid zijn, er nog goed gevoed uitzien en voor de Inuit een interessante extra bron van inkomsten zijn, wijst erop dat niet CO2, maar de mens de grootste ijsberendoder is. Misschien moet het Wereld Natuur Fonds zijn plaatje van een uitgehongerde ijsbeer op een afsmeltend ijsschotsje als symbool van de opwarming van de aarde vervangen door een Texaan met cowboyhoed en geweer bij een neergeschoten ijsbeer.
- Prof. dr. ir. S. Begemann is fysicus en emeritus hoogleraar van de TU/e.
Ik haal nergens uit het bericht dat het procentueel meer komt door de jacht, maar jij kan ons vast wel van jou logica voorzien waarom dat wel zo zou zijn.quote:Op donderdag 18 september 2008 09:43 schreef botterfly het volgende:
Dit bericht stond deze ochtend in de krant
Kijk, dat er iets moet gebeuren is wel bekend. Maar wat moet er gebeuren als niet de luchtkwaliteit maar direkt handelen van de mens de oorzaak is. Procentueel hebben deze berenschietreisjes meer te doen met het uitsterven van de ijsberen dan de luchtkwaliteit. Maar ja dat levert geen zieltjes op.
En wij onze kindjes maar beelden van zielige ijsberen laten zien!
quote:Op donderdag 18 september 2008 10:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik haal nergens uit het bericht dat het procentueel meer komt door de jacht, maar jij kan ons vast wel van jou logica voorzien waarom dat wel zo zou zijn.
quote:In de laatste twee weken van augustus, toen onze Russische ijsbreker Kapitan Khlebnikov door ijsberenland voer, hebben wij 24 uur per dag met verrekijkers, zodiacs en helikopters gespeurd naar dierlijke activiteiten. Tot ieders teleurstelling kwamen we op drie landplekken en een ijsschots in totaal slechts twaalf ijsberen tegen. In de wereld zijn 25.000 ijsberen, waarvan 15.000 in Canada. In het hoge noorden van Canada viel ons op dat er op veel plekken geen plankton aan de onderkant van de ijsschotsen was. Dus is de basis van de voedselketen al mager. De ijsberen die op het land waren zagen er echter goed gevoed uit en er waren aanwijzingen dat ze daar ook voedsel hadden gevonden.
Ze mogen er 6 schieten en dit jaar zijn er al 30 afgeschoten. Procentueel sneuvelen er meer door de snoepreisjes. En dat heeft niets meer met het millieu te maken.quote:Onze deskundigen gingen in de 'dorpen' waar wij aan land gingen naarstig op zoek naar meer informatie. Het meest noordelijke dorp in Canada, Grise Fjord heeft 140 inwoners, hoofdzakelijk Inuits (Eskimo's). De rechten van de originele volkeren zijn een heel gevoelig onderwerp. Zij mogen bijvoorbeeld jagen op ijsberen. Officieel zijn daar quota voor. Het beeld van een eskimo die in zijn kajak van robbenvellen met een speer op jacht gaat bestaat alleen nog in musea en geschiedenisboeken. Hij heeft van de Canadese regering nu een motorboot met grote buitenboordmotor, GPS en een geweer gekregen. Een van onze stafleden vraagt aan een Inuit wat het ijsberen-quotum voor Grise is. Antwoord: zes per jaar. Op de vraag hoeveel ijsberen dit jaar al zijn geschoten luidt het antwoord van een andere Inuit: Nummer dertig is kortgeleden geschoten.
quote:Op donderdag 18 september 2008 11:04 schreef Basp1 het volgende:
'Megadam kan Noordpoolijs beschermen'![]()
En die onvoorzien consequenties en de dramatische verandering in de stromingen baren mij misschien nog wel meer zorgen. Dat zou wel eens grotere consequenties kunnen hebben dan de ecologische veranderingen die nu en alle voorafgaande eeuwengaande zijn.quote:Dit is een interessant idee", zo reageerde de Amerikaanse wetenschapper Walt Meier van het National Snow and Ice Data Centre (NSIDC), dat toezicht houdt op de Beringzee. "Dit plan kan zeker de genoemde impact hebben op het klimaat. Al zijn er mogelijk ook onvoorziene consequenties. Een dramatische verandering van de stroming in de Noordpool zou ook invloed kunnen hebben op de Stille Oceaan en de omliggende landen. Verder is het een behoorlijke financiėle en technologische uitdaging. De Beringstraat is misschien smal, maar deze dam is nog steeds een stuk groter dan de gemiddelde dam."
Mij ook daarom heb ik maar een hulie teken bij dit bericht gezet, stelletje brassende wetenschappers.quote:Op donderdag 18 september 2008 13:46 schreef botterfly het volgende:
En die onvoorzien consequenties en de dramatische verandering in de stromingen baren mij misschien nog wel meer zorgen. Dat zou wel eens grotere consequenties kunnen hebben dan de ecologische veranderingen die nu en alle voorafgaande eeuwengaande zijn.
Ow dat ben ik ook. De planeet aarde zal echt wel het geklooi van de mensheid overleven. Gaat de mensheid zichzelf ten gronde richten is alleen de grote vraag voor mij.quote:Maar ik blijf ook van mening dat de natuur blijvend verandert al eeuwen lang. Ik ben een 'ooit was er ook een ijstijd'' aanhanger
geen vraag voor mij maar de absolute zekerheid. Als nl. alles zo dreigend zou zijn als dat men aan ons probeert te verkopen dan vind ik het vreemd dat wij gewoon door mogen consumeren zoals we al jaren doen.quote:Op donderdag 18 september 2008 14:19 schreef Basp1 het volgende:
De planeet aarde zal echt wel het geklooi van de mensheid overleven. Gaat de mensheid zichzelf ten gronde richten is alleen de grote vraag voor mij.
De veranderingen die we op dit moment toebrengen aan de samenstelling van onze atmosfeer blijft me wel zorgen baren.
Dank je voor dit goede bericht. Slecht in de zin van de jacht op bedreigde ijsberen. Goed om een down-to-earth verhaal te lezen dat al die klimaathysterie tegengaat. De PVV heeft gelijk. Politieke dan wel religieuze propaganda hoort niet op scholen thuis.quote:Op donderdag 18 september 2008 09:43 schreef botterfly het volgende:
Dit bericht stond deze ochtend in de krant
[..]
Kijk, dat er iets moet gebeuren is wel bekend. Maar wat moet er gebeuren als niet de luchtkwaliteit maar direkt handelen van de mens de oorzaak is. Procentueel hebben deze berenschietreisjes meer te doen met het uitsterven van de ijsberen dan de luchtkwaliteit. Maar ja dat levert geen zieltjes op.
En wij onze kindjes maar beelden van zielige ijsberen laten zien!
Nee, wij zijn als mens verantwoordelijk voor de STIJGING van het co2 gehalte, die stijging bedraagt ongeveer 30%.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:36 schreef McKillem het volgende:
[..]
30% geloof ik wel.
Maar dat maakt het ook gelijk pointless om ook maar iets aan de CO2 te gaan doen.
Want als alles nu naar de mallemoeren gaat door de CO2 gaat dat altijd wel gebeuren ook als wij 0% CO2 uitstoten. Alleen dat wat later.
Zodra de temperatuur zover toeneemt dat de aarde meer co2 uit gaat stoten dan ze op kan nemen kunnen ze het oneindig volhouden:"Ja man kijk dan de natuur stoot meer uit dan ze opneemt!11! GW is een natuurlijk fenomeen!!!!!".quote:Op donderdag 18 september 2008 19:32 schreef Yildiz het volgende:
Niet te vergeten dat de gigantische bossen (=natuur, ik denk, ik maak het even extra duidelijk) ook door de mens gekapt worden.
Dus enerzijds stoten we veel uit, houden we meer koeien en ander vee per vierkante kilometer dan natuurlijk is (is allemaal meer CO2) en daarnaast zorgen we er ook nog eens voor dat de natuur minder op kan nemen.
Maar, zelfs als het 60graden wordt, het water 2 meter stijgt, het nooit meer vriest en meer dan ooit regent in Nederland, dan nog zullen er mensen zijn die het willen ontkennen.
Verantwoordelijkheid nemen voor daden schijnt wel eens lastig te zijn, begrijp ik.
Ter verdediging van de PVV: ze beweren dat je daar over 10 jaar niemand meer over hoortquote:Op donderdag 18 september 2008 19:40 schreef Yildiz het volgende:
Het is sowieso al in en in triest te noemen dat een partijlid van de PVV in de TK, nota bene met de portefeuille onderwijs, beweert dat je 'niemand meer hoort' over zure regen.
Pardon. Daar zijn nog genoeg artikelen over te vinden. Ook in schoolboeken. Bijvoorbeeld Scheikunde of Materiaalkunde. Maar dan moet je verder zoeken dan de krant van de dag...
Technisch gezien beweert hij dat volgens mij niet.quote:Op donderdag 18 september 2008 19:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ter verdediging van de PVV: ze beweren dat je daar over 10 jaar niemand meer over hoort![]()
Maar goed, ze zijn enorm kortzichtig, hun kiezers ook.
Hij beweert volgens mij dat je over 10 jaar niemand meer over het klimaatprobleem hoort, net zoals je nu 'niemand' meer hoort over zure regen.quote:[..] Het klimaatprobleem is net zoiets als de zure regen, over tien jaar hoor je er niemand meer over. [..] Telegraaf
Crap, je hebt gelijkquote:Op donderdag 18 september 2008 19:46 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Technisch gezien beweert hij dat volgens mij niet.
[..]
Hij beweert volgens mij dat je over 10 jaar niemand meer over het klimaatprobleem hoort, net zoals je nu 'niemand' meer hoort over zure regen.
Het riekt naar Amerikaanse toestanden zou ik willen zeggenquote:Ik verbaas me er trouwens over dat men gewoon weg kan komen met dit soort uitspraken.. Valt natuurlijk onder vrijheid van meningsuiting, maar men loopt gewoon de wetenschap volledig te ontkennen. Als bestuurders des Vaderlands.
Typisch hoe de 'sceptici' (mind de aanhalingstekens, het zijn uiteraard geen echte sceptici) altijd datgene doen waarvan ze andere beschuldigen.quote:Op donderdag 18 september 2008 19:51 schreef El_Matador het volgende:
Hahah, de wetenschap?
Een stelletje propaganderende klimaathysterici, een stel apocalyptische klimaatwaanzinnigen. Meer is het niet. En als je het maar vaak genoeg herhaalt, dan is het ook waar.
De PVV heeft in dit geval keihard gelijk.
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens.quote:Op donderdag 18 september 2008 19:51 schreef El_Matador het volgende:
Hahah, de wetenschap?
Een stelletje propaganderende klimaathysterici, een stel apocalyptische klimaatwaanzinnigen. Meer is het niet. En als je het maar vaak genoeg herhaalt, dan is het ook waar.
Er zijn helemaal geen echte milieuproblemen man!1! Luister nou maar eens naar de PVV. Jij bent zeker weer zo'n apocalyptische waanzinnige?!?!!?quote:Op donderdag 18 september 2008 20:22 schreef El_Matador het volgende:
Ik heb ook al eerder betoogd dat al die stompzinnige "aandacht" voor het klimaat van nu schadelijk is voor de echte milieuproblemen. Die moeten opgelost worden, niet het CO2-neutraal vliegen.
Nou zijn kernwapens ook best iets om bang voor te worden kerel.... 2 oude kerels die met hun hand op de knop zaten tijdens de koude oorlog is de grootste bedreiging die de wereld ooit gekend heeft. Daar kan geen broeikaseffect tegen op...quote:Op donderdag 18 september 2008 20:28 schreef Ringo het volgende:
Wat die kinderindoctrinatie betreft, heeft de PVV groot gelijk. Ik zie de "goedbedoelende" juffen en meesters alweer met loodzware verhalen aan komen zetten, vol apocalyptische visioenen in valse versjes verpakt. Weet nog goed toen ik klein was, dat gelul over kruisraketten en hoe bang sommige kinderen daarvan werden. Ik niet natuurlijkmaar ik was dan ook de geniale uitzondering op de regel der middelmaat.
Anyway, opbokken met die staatsgecertificeerde ondergangsretoriek.
Maar dat hoef je kinderen van 8 niet zo plastisch te vertellen. Die denken meteen dat MORGEN de bom op hun huis valt.quote:Op donderdag 18 september 2008 20:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou zijn kernwapens ook best iets om bang voor te worden kerel.... 2 oude kerels die met hun hand op de knop zaten tijdens de koude oorlog is de grootste bedreiging die de wereld ooit gekend heeft. Daar kan geen broeikaseffect tegen op...
Dat de PVV op een punt verstandige dingen zegt, wil niet zeggen dat ze dat op andere vlakken ook doen. Dat heet kritisch nadenken en niet blind achter een partij of persoon aanlopen.quote:Op donderdag 18 september 2008 20:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Er zijn helemaal geen echte milieuproblemen man!1! Luister nou maar eens naar de PVV. Jij bent zeker weer zo'n apocalyptische waanzinnige?!?!!?
Dat je dit daadwerkelijk durft te beweren vind ik vrij schokkend. Hoe kom je in hemelsnaam tot zo'n conclusie? Je zit al tientallen jaren in het vakgebied en hebt nog geen enkel causaal verband kunnen ontdekken?quote:Op donderdag 18 september 2008 20:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat de PVV op een punt verstandige dingen zegt, wil niet zeggen dat ze dat op andere vlakken ook doen. Dat heet kritisch nadenken en niet blind achter een partij of persoon aanlopen.
Klimaat is een ongelooflijk complex systeem. En er valt niets over te zeggen. Maar elke 'wetenschapper' die het wel doet en er nieuwe fondsen voor vrijmaakt, wordt op handen gedragen door de linkse politiek. Zo graag wil men bewijzen dat wij mensjes van nature slecht zijn. Conservatisme
Ik weet niet hoe ze bij jullie voor de klas stonden maar bij ons werd het allemaal heel kalm uitgelegd hoe het zat met de koude oorlog en de consequenties daarvan. Ik heb het nooit ervaren als bangmakerij.quote:Op donderdag 18 september 2008 20:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Maar dat hoef je kinderen van 8 niet zo plastisch te vertellen. Die denken meteen dat MORGEN de bom op hun huis valt.
Waar heb ik dat gezegd? Ik houd me niet bezig met recente klimaten. Wel weet ik dat het systeem Aarde zo ingewikkeld is dat er slechts met flinke foutmarges iets over te zeggen valt. Die is Gore Goebbels in zijn propagandatoespraken even vergeten te vermelden. Bij hem komt het meest dramatische sprookje uit.quote:Op donderdag 18 september 2008 20:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat je dit daadwerkelijk durft te beweren vind ik vrij schokkend. Hoe kom je in hemelsnaam tot zo'n conclusie? Je zit al tientallen jaren in het vakgebied en hebt nog geen enkel causaal verband kunnen ontdekken?
In dat geval zou ik eens een ander vakgebied uitkiezen. Afvalverwerking ofzo
Ik was te slim om me bang te laten maken. Maar mijn linkse protestjuf sprak heel expliciet haar angsten uit, inclusief rampscenario. Pedagogisch heel onverantwoord maar toentertijd, begin jaren 80, zeker niet "fout".quote:Op donderdag 18 september 2008 20:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe ze bij jullie voor de klas stonden maar bij ons werd het allemaal heel kalm uitgelegd hoe het zat met de koude oorlog en de consequenties daarvan. Ik heb het nooit ervaren als bangmakerij.
Je zegt dat er niks over te zeggen valt, letterlijk....quote:
Je houdt je niet bezig met recente klimaten maar je weet het wel beter dan duizenden wetenschappers die zich al tientallen jaren wél met het recente klimaat bezig houden? Ok....quote:Ik houd me niet bezig met recente klimaten. Wel weet ik dat het systeem Aarde zo ingewikkeld is dat er slechts met flinke foutmarges iets over te zeggen valt.
Kerel, Gore is alleen de man die werelwijd het topic onder de publieke aandacht bracht. Die film is nooit bedoeld als zwaar wetenschappelijke kostquote:Die is Gore Goebbels in zijn propagandatoespraken even vergeten te vermelden. Bij hem komt het meest dramatische sprookje uit.
Eens. Maar dat heb ik nooit meegemaakt, en ik heb niet het idee dat kinderen nu verschrikkelijk bang gemaakt worden op school...quote:Op donderdag 18 september 2008 20:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Maar dat hoef je kinderen van 8 niet zo plastisch te vertellen. Die denken meteen dat MORGEN de bom op hun huis valt.
maar zo worden we ook voorgehouden dat al die topambtenaren en topbestuurders onmisbaar zijn voor ons en toch wordt het leven alleen maar duurder en zorg en al wat dan nog niet meer gaat er behoorlijk op achteruit etc etc etc..quote:Op donderdag 18 september 2008 20:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Je houdt je niet bezig met recente klimaten maar je weet het wel beter dan duizenden wetenschappers die zich al tientallen jaren wél met het recente klimaat bezig houden? Ok....![]()
Typisch ontkennersgedrag: 'in het verleden veranderde het klimaat ook dus het kan nu niet (grotendeels/mede) de schuld van de mens zijn!'.
Die 30+ fouten in die hele film daar hoor je niets over in de media echter de doemscenarios worden breed uitgemeten.. krijgt er ook nog een nobelprijs voor..quote:Kerel, Gore is alleen de man die werelwijd het topic onder de publieke aandacht bracht. Die film is nooit bedoeld als zwaar wetenschappelijke kost.
Aja kou record na kou record maar toch is er een Global Warming.quote:Antarctic sea ice increases despite warming
The amount of sea ice around Antarctica has grown in recent Septembers in what could be an unusual side-effect of global warming, experts say. A
Dat jij het met Wilders eens bent, vind ik ik positief.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:17 schreef Lambiekje het volgende:
Waarom ongaat iedereen dat een boom LEEFT van CO2 en dat omzet in zuurstof voor ons.
Die smerige Gore-wetenschap is dus gewoon glashard bezig onze bomen te vernaggelen met reductie van CO2 Wat is dat toch voor kolder.
15 jaar terug zure regen dit zure regen zo. En nu niets. Ook al zulke waanzin.
[ afbeelding ]
bron
oei oei oie wat worden we voor gelogen door de politiek. Ja ik zie het duidelijk minder ijs voor 2008![]()
ignorantquote:Op donderdag 18 september 2008 23:26 schreef IHVK het volgende:
[..]
Dat jij het met Wilders eens bent, vind ik ik positief.![]()
En iedereen weet toch dat het probleem van Zure Regen juist is OPGELOST door de aandacht die ervoor kwam.
Is het volk zo dom dat het zulke domme vertegenwoordigers wil?
En al die mensen die Wilders napraten op het internet. Je hoort niks meer over de ozonlaag en zure regen?![]()
Het onderwijssysteem moet grondig herzien worden blijkt maar weer.
quote:
Je mag die man misschien niet.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:31 schreef IHVK het volgende:
[..]
![]()
Nog zoiets.
Zojuist een FP redactielid, die Wilders de enige "nuchtere man" in de Kamer noemt.
Nuchter en Wilders.
Een bron waaruit blijkt dat de PVV gelijk heeft zal er wel nooit komen?quote:Op donderdag 18 september 2008 19:51 schreef El_Matador het volgende:
Hahah, de wetenschap?
quote:Op donderdag 18 september 2008 23:41 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Je mag die man misschien niet.
Maar hij is wel de cleanst van allemaal. De rest zijn huichelaars, landveraders en genocide plegers. Ohja en niet te vergeten fascisten.
De andere milieuproblemen zoals de vervuiling van lucht, bodem en water gingen door exact dezelfde cyclus heen.quote:Op donderdag 18 september 2008 20:22 schreef El_Matador het volgende:
Ik heb ook al eerder betoogd dat al die stompzinnige "aandacht" voor het klimaat van nu schadelijk is voor de echte milieuproblemen. Die moeten opgelost worden, niet het CO2-neutraal vliegen.
Dat komt voornamelijk dat wij dichtgestompte ogen hebben van de kritiekloze riooljournalistiek.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:43 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nou Wilders stemmers, Lambiekje steunt jullie.
Al die fascisten in de Tweede Kamer, en die cleane Wilders die maar niet begrepen wordt.
Nee.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
De andere milieuproblemen zoals de vervuiling van lucht, bodem en water gingen door exact dezelfde cyclus heen.
Oh laatst in de krant een plaatje van CO2 plannen. In de grond stoppen. Welke infantiel heeft dat bedacht.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
De andere milieuproblemen zoals de vervuiling van lucht, bodem en water gingen door exact dezelfde cyclus heen.
Ze gingen wel degelijk door precies dezelfde cyclus heen. Waarbij op een gegeven moment de wetenschap het helemaal eens was maar er een lobby van 'sceptici' bleef die het er bijzonder moeilijk mee had.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee.
De vervuiling daarvan is namelijk direct meetbaar. En dus behandelbaar. CO2 versus klimaat is helemaal niet duidelijk. Maar toch doen, omdat de fascist het zegt. Wat een treurnis.
Tja Torero, ik heb de artikeltjes gelezen over de duinkerke-transgressies die je indertijd had geschreven op wikipedia. Aan de hand van bedenkelijke bronnen! De conspiracy theorien van Delahaye die het zeewaterquote:Op donderdag 18 september 2008 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Waar heb ik dat gezegd? Ik houd me niet bezig met recente klimaten. Wel weet ik dat het systeem Aarde zo ingewikkeld is dat er slechts met flinke foutmarges iets over te zeggen valt. Die is Gore Goebbels in zijn propagandatoespraken even vergeten te vermelden. Bij hem komt het meest dramatische sprookje uit.
Goed zo, want een bang mens is een gehoorzaam mens.
WAT? Ik heb geen idee waar je het over hebt man, kom met duidelijke bronnen en referenties of beschuldig niemand...quote:Op vrijdag 19 september 2008 00:13 schreef barthol het volgende:
[..]
Tja Torero, ik heb de artikeltjes gelezen over de duinkerke-transgressies die je indertijd had geschreven op wikipedia. Aan de hand van bedenkelijke bronnen! De conspiracy theorien van Delahaye die het zeewater
in de vroege middeleeuwen tot aan Nijmegen laat staan en doodleuk beweert dat er die eeuwen in Nederland al die tijd geen bewoning mogelijk was.
Dat terwijl allerlei archeologische vondsten, zoals vroegmiddeleeuwse begravingen, ondanks hun bescheidenheid in aantal, een ander beeld laten zien. Ik vroeg me echt af hoe een sereuze geoloog die onzin van Delahaye zo kon omarmen.
Dat voorkomt aardbevingen. Nadat er ergens gas is gewonnen, kunnen die ruimtes gevuld worden met CO2.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:46 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Oh laatst in de krant een plaatje van CO2 plannen. In de grond stoppen. Welke infantiel heeft dat bedacht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |