abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61640558
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 14:19 schreef owlet het volgende:
Vervolg van Borstvoeding deel 46

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
de laatste post:
quote:
Jelief, als ik hem eerder afkoppel gaat hij heel hard huilen. Als ik hem dan weer til kan krijgen komt hij binnen een half uur voor de volgende voeding. Werkt dus helaas niet.

Hij ligt nu in de draagdoek bij mij (wilde niet slapen -> huilen en dan slaapt hij wel in de doek) maar hij wordt al weer een beetje wakker en vingertjes sabbelen ed. Ik heb hem een half uur geleden afgekoppeld... Ik wil nog niet weer!
pi_61640729
Freecell ikzou even contact opnemen met een vrijwilligster van vbn of LLL. vóórdat je er zo moe van wordt dat het voeden je te veel wordt. Doen hoor!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_61640769
Ja, ik zou ook even hulp vragen, zo wordt je er echt moe van. Dan gaat het hele borstvoeden je tegen staan.

(Op je pink zuigen ipv tepel helpt ook niet?? Jen had een grote zuigebehoefte... Ze hing de hele dag aan mn borst of mn pink)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 15 september 2008 @ 11:33:20 #4
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_61640844
Freecell, pakt Leander mss een speen?
Dan met speen in de doek? Is dat een idee?
Ik ben geen voorstander van spenen, maar mss helpt het.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_61641015
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:33 schreef DaviniaHR het volgende:
Freecell, pakt Leander mss een speen?
Dan met speen in de doek? Is dat een idee?
Ik ben geen voorstander van spenen, maar mss helpt het.
Leander is nog maar een kleintje.... Ik zou juist geen speentje geven ivm tepel-speen verwarring... Net als drinken uit een flesje kun je daar beter even mee wachten tot ze het drinken uit de borst echt goed door hebben.
  maandag 15 september 2008 @ 11:42:20 #6
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_61641048
mijn vrouw heeft borst en fles afwisselend gegeven. Het consternatie buro was hier mordicus op tegen, maar wijzelf vonden het belangrijker dat ons mannetje voldoende te eten kreeg.
Heeft prima gewerkt.
Daarnaast had ie veel meer zuigbehoefte dan honger dus hij heeft ook een fopspeen gehad.
Geen enkel teken van de voorspelde 'verschrikkelijke tepel-speen-verwarring' gezien.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_61641088
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:42 schreef DoctorB het volgende:
mijn vrouw heeft borst en fles afwisselend gegeven. Het consternatie buro was hier mordicus op tegen, maar wijzelf vonden het belangrijker dat ons mannetje voldoende te eten kreeg.
Heeft prima gewerkt.
Daarnaast had ie veel meer zuigbehoefte dan honger dus hij heeft ook een fopspeen gehad.
Geen enkel teken van de voorspelde 'verschrikkelijke tepel-speen-verwarring' gezien.
Gelukkig geldt dat ook niet voor elke baby, maar als het wel gebeurt dan ben je nog verder van huis...
pi_61641135
En alleen aan de borst kreeg hij niet voldoende
pi_61641276
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:45 schreef Jelief het volgende:
En alleen aan de borst kreeg hij niet voldoende
ik sta niet raar te kijken van het verhaal hoor. Ik hoor wel meer verhalen dat moeders onzeker zijn over of een baby genoeg krijgt. Bij flesvoeding zie je gewoon hoeveel een kindje drinkt, bij borstvoeding ga je ervan uit dat als een kindje klaar is, dat hij/zij dan ook gewoon het buikje vol heeft.

Ik heb ook heel lang op zo'n 10 voedingen per dag gezeten. Pas toen Jen andere dingen ging eten ging dat aantal naar beneden. Nu nog zo'n 5 voedingen per dag.
pi_61641606
Leander heeft een speentje. Speentje werd aangeraden door de wijkverpleegkundige en door de verloskundige, omdat hij in het begin nogal aan clustervoeden deed en dan vooral 's nachts.
Hij snapt heel goed het verschil tussen mij en de speen Ná de voeding is een speen lekker om te sabbelen en in slaap te vallen (als hij bijna slaapt spuugt hij hem uit en gaat lekker slapen) maar als hij honger heeft helpt een speen geen bal

Ben nu weer aan het voeden. Hij huilde al om half, maar toen heb ik hem eerst in badje gedaan en dat was ook wel even goed
2:10 er tussen nu dus. Hij drinkt nu ook al 10 minuten behoorlijk fanatiek
pi_61641636
Ik sta er ook niet van te kijken en ik kan me de onzekerheid ook wel indenken. Ik vind het wel vaak jammer.
Niet dat een kind (deels) geen borstvoeding krijgt want dat is aan een ieder om zelf te beslissen. Maar wel omdat je een (al dan niet denkbeeldig) gebrek aan voeding juist erger maakt door kunstvoeding bij te gaan geven. Als dan je wens is om wel volledig BV te geven dan werk je het eigenlijk zelf om zeep zonder dat je het weet. Jammer.

Maar ja, zolang zelfs kinderartsen dat voorschrijven...

Idem met kindjes die weinig groeien. Dan komt het advies om KV bij te geven. En dan? Dan ga je dus een goed voedingsproduct vervangen door een ander voedingsproduct. KV is neit voedzamer dan BV dus je schiet er niets mee op behalve dan dat je de BVproductie in gevaar brengt.
pi_61641659
gisteren hier 12 voedingen. 2 van een kwartiertje en de rest gemiddeld een uur. Dat is een dagtaak
Woensdag ga ik naar het CB, dus ik zing het wel ff uit tot die tijd denk ik... Mocht ik voor die tijd gillend gek worden, dan bel ik wel met de vbn oid
pi_61641713
Echt ik krijg van al die onjuiste adviezen bijna de neiging om kinderarts of CB arts te gaan worden!
als er bij professionals nou eens wat meer juiste up-to-date kennis zou zijn.
Dat zou al zoveel schelen!
pi_61641767
Ik was weer wat kort door de bocht. Ik weet dat moeders onzeker kunnen zijn over hoeveel eenkindje binnen krijgt maar dan vind ik een fles niet de slimste oplossing.

Freecell, ik betwijfel of je cb voldoende kennis in huis heeft om je hiermee te helpen. Mochten ze dat wel hebben dan wordt ik je buurvrouw;)
pi_61641768
Het klinkt me nog steeds niet zorgwekkend of vreemd in de oren, maar ik kan me goed voorstellen dat je er moe van wordt.

Heb je het idee dat je CB op een positieve, BV-vriendelijke manier met je meedenkt?
  maandag 15 september 2008 @ 12:20:08 #16
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_61641874
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:08 schreef owlet het volgende:
Ik sta er ook niet van te kijken en ik kan me de onzekerheid ook wel indenken. Ik vind het wel vaak jammer.
Niet dat een kind (deels) geen borstvoeding krijgt want dat is aan een ieder om zelf te beslissen. Maar wel omdat je een (al dan niet denkbeeldig) gebrek aan voeding juist erger maakt door kunstvoeding bij te gaan geven. Als dan je wens is om wel volledig BV te geven dan werk je het eigenlijk zelf om zeep zonder dat je het weet. Jammer.

Maar ja, zolang zelfs kinderartsen dat voorschrijven...

Idem met kindjes die weinig groeien. Dan komt het advies om KV bij te geven. En dan? Dan ga je dus een goed voedingsproduct vervangen door een ander voedingsproduct. KV is neit voedzamer dan BV dus je schiet er niets mee op behalve dan dat je de BVproductie in gevaar brengt.
maar wat als je BV productie gewoonweg niet genoeg is? Dan kunnen die malloten van het consultatieburo wel roepen dat de voeding gewoon een paar dagen langer nodig heeft om 'goed' op gang te komen maar dat gebeurde dus gewoon niet. Moet je dan wachten totdat het cb zegt, 'ja nu is ie wel heel veel geboortegwicht kwijt geraakt, nu moet je naar het ziekenhuis. Daar hebben wij dus NIET op gewacht.
Het gebrek aan voeding was in ons geval NIET denkbeeldig.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_61641895
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:14 schreef owlet het volgende:
Het klinkt me nog steeds niet zorgwekkend of vreemd in de oren, maar ik kan me goed voorstellen dat je er moe van wordt.

Heb je het idee dat je CB op een positieve, BV-vriendelijke manier met je meedenkt?
Leander doet het volgens mij ook echt wel goed! Dat is mijn zorg niet. Ik houd dit alleen niet vol op de lange duur.

Ik ken het CB nog niet zo goed, maar woensdag is de kinderarts op het CB. Ik ga ze iig een kans geven daar Al blijf ik wel kritisch natuurlijk.
pi_61641966
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:20 schreef DoctorB het volgende:

[..]

maar wat als je BV productie gewoonweg niet genoeg is? Dan kunnen die malloten van het consultatieburo wel roepen dat de voeding gewoon een paar dagen langer nodig heeft om 'goed' op gang te komen maar dat gebeurde dus gewoon niet. Moet je dan wachten totdat het cb zegt, 'ja nu is ie wel heel veel geboortegwicht kwijt geraakt, nu moet je naar het ziekenhuis. Daar hebben wij dus NIET op gewacht.
te weinig voeding is HEEEEEEEL zeldzaam. waarom dan meteen kunstvoeding en niet hulp zoeken van een lactatiekundige of de borstvoedingsverenigingen om de bv zo optimaal mogelijk te krijgen?
er zit nog een heel gebied tussen, zelf doormodderen met de bv of over naar kunstvoeding.

er zouden meer mensen van de kennis en kunde van lactatiekundigen gebruik moeten maken, jammer dat die zo onbekend zijn.

Ben trouwens wel benieuwd of het nog lang lukt (gelukt is) om bv en kunstvoeding te combineren. Want vaak is het na de introductie van kv op jonge leeftijd heel snel gedaan met de bv.
pi_61642056
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:20 schreef DoctorB het volgende:

[..]

Als er echt een gebrek aan voeding is dan zou je natuurlijk gek zijn om de KV te weren.
Maar van alle vrouwen die "een gebrek aan voeding hebben" heeft maar een minimaal percentage dat echt. Of eigenlijk: bij een minimaal percentage kan er door verandering van het voedingsbeleid niets aan gedaan worden.
Bij verreweg de meeste vrouwen kan er nog een hoop veranderen met de juiste hulp.
Of dat bij jullie zo is laat ik in het midden. Daar kan ik niet over oordelen en wanneer jullie tevreden waren met de situatie dan is/was het toch prima

Ik vind het alleen jammer wanneer er wel de wens is om volledig te voeden maar die wens door verkeerde voorlichting en/of een gebrek aan kennis eigenlijk tegengewerkt wordt. Zoals bijvoorbeeld in het geval van bijvoeden bij een gebrek aan voeding, omdat je dat wel héél goed doordacht moet doen wil het geen effect op de productie hebben.
  maandag 15 september 2008 @ 12:33:02 #20
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_61642091
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:25 schreef p_iglet het volgende:

[..]

te weinig voeding is HEEEEEEEL zeldzaam. waarom dan meteen kunstvoeding en niet hulp zoeken van een lactatiekundige of de borstvoedingsverenigingen om de bv zo optimaal mogelijk te krijgen?
er zit nog een heel gebied tussen, zelf doormodderen met de bv of over naar kunstvoeding.

er zouden meer mensen van de kennis en kunde van lactatiekundigen gebruik moeten maken, jammer dat die zo onbekend zijn.

Ben trouwens wel benieuwd of het nog lang lukt (gelukt is) om bv en kunstvoeding te combineren. Want vaak is het na de introductie van kv op jonge leeftijd heel snel gedaan met de bv.
Tuurlijk. HEEEEEL zeldzaam.
Het komt heeeeeel vaak voor, maar het CB is doorgaans heel dwingend in het afwijzen van flesvoeding. In mijn omgeving zijn er een aantal moeders die maandenlang helemaal gek geworden zijn met het continu borstvoeden-en-toch-blijft-ie-maar-janken-en-om-meer-vragen. En rara politiepet, na de overstap naar flesvoeding hadden ze ineens een modelkind. Blijkbaar was die verschrikkelijke flesvoeding wel goed genoeg om de baby voldaan te krijgen.
Je kind maandenlang te weinig eten geven, je moet het maar willen.

Overigens hebben wij een aantal maanden FV en BV gegeven. En dat uiteindelijk bewust afgebouwd. Er was nl nog steeds genoeg BV voor 2 voedingen per dag (en nooit voor meer). Ook na een paar maanden.

Aan je commentaar te zien ben jij ook een uitdrager van de BV maffia.
Ik heb je nog niet horen zeggen dat BV veeeeeel beter is dan FV.
pi_61642176
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:33 schreef DoctorB het volgende:
Aan je commentaar te zien ben jij ook een uitdrager van de BV maffia.
Ik heb je nog niet horen zeggen dat BV veeeeeel beter is dan FV.
Spreek je jezelf in die twee laatste zinnetjes nou niet een beetje tegen?
pi_61642206
Je hoort het zo vreselijk vaak "Te weinig melk" / "Niet genoeg voedingswaarde" . In de meeste gevallen klopt het gewoon niet. Als gezonde vrouw heb je bijna altijd genoeg melk voor je kleintje met genoeg voedingswaarde.
Jammer dat er zo snel naar kv wordt gegrepen, zowel door het cb als door kinderartsen. Dat terwijl met goede begeleiding volledige borstvoeding wel degelijk doorgezet kan worden, ook voor de slechte starters.
  maandag 15 september 2008 @ 12:40:23 #23
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_61642259
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:37 schreef owlet het volgende:

[..]

Spreek je jezelf in die twee laatste zinnetjes nou niet een beetje tegen?
ehhmmm, nee?
Die laatste zin is bedoeld als verbazing. Omdat de BV maffia-ers daar doorgaans ook op hameren...
pi_61642291
Ik moet vaker piepen in dit topic
Leander heeft net een half uurtje heel fanatiek gedronken en slaapt nu zowaar
Ik ga er van uit dat ik nu over een half uurtje wéér kan gaan voeden, maar hey, misschien heb ik mazzel deze keer
pi_61642312
Het komt natuurlijk wel voor, heel af en toe. Kijk naar Macka, of snoopy. Ik vind dan ook dat het zeker iets is om rekening mee te houden en absoluut ook iets is om niet te min over te doen want het is een hele prestatie om BV en KV te combineren.
Maar de diagnose is moeilijk zelf te stellen en verreweg de meeste vrouwen met een productieprobleem hebben wel een productieprobleem maar kunnen dat probleem zonder al te veel moeite oplossen door het vraag/aanbodbeleid te veranderen.

Dat heeft niets met maffia te maken en het wil ook niet zeggen dat vrouwen die op verzoek voeden hun kind maandenlang te weinig voeding geven.
Het is wel iets wat een andere kijk vergt dan het op schema geven van KV. Als dat laatste beter bij je past, prima. Maar ga dan niet zeggen dat kinderen die wél om de twee a drie uur willen eten continue honger hebben.
Daarvoor verschillen KV en BV te veel in zowel samenstelling als benodigd voedingsbeleid.
pi_61642350
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:41 schreef freecell het volgende:
Ik moet vaker piepen in dit topic
Leander heeft net een half uurtje heel fanatiek gedronken en slaapt nu zowaar
Ik ga er van uit dat ik nu over een half uurtje wéér kan gaan voeden, maar hey, misschien heb ik mazzel deze keer

En over een paar weken is het al weer zo anders!
pi_61642554
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:43 schreef owlet het volgende:

[..]

En over een paar weken is het al weer zo anders!
Ik hoop het, want ik houd dit geen weken vol geloof ik.
Maar hij slaapt nu dus al een half uur
Ik voed liever eens per anderhalf uur een half uurtje dan eens per 2 uur een uur. Dus half uurtje drinken meer dan een half uurtje slapen is al winst
pi_61642662
M. en ik hadden het toevallig gister nog over die eerste weken met Ronja. Hoe zwaar ze toen leken. En hoe rustig die weken eigenlijk waren vergeleken met een peuter waarmee je moet spelen, die naar buiten moet. Die driftbuien heeft en die je niet makkelijk tevreden kan stellen met alleen drinken en een draagdoek

Maar dta haalt niet weg dat het gewoon zwaar is, die eerste weken.
pi_61643712
Ik voelde me de eerste weken soms best geclaimd. Zeker als ze zich niet lekker voelde en troost zocht, dan was ik de enige die dat kon geven. En inderdaad soms wel elk 1,5 weer willen drinken, en dat gewoon soms wel een week achter elkaar.
pi_61643774
Hier was het de eerste weken ook zo Freecell..ze dronk 10 minuutjes, viel dan in slaap en werd een half uur later wakker om een uur te willen drinken. Dan was ze 2 uurtjes rustig en begon het weer opnieuw. `s avonds was het vaak van 7 tot 9 clusteren.
Als kindjes wat groter worden gaan ze vaak vanzelf wat efficiënter drinken en kunnen ze wat meer op zichzelf zijn. Het duurt even maar het komt goed, echt waar!
Madam is nu 6,5 maanden en blieft om de 4 uur een slokje. Met lange tanden, dat wel
Saartje
pi_61643887
Heeft dat niet ook te maken met het wennen aan het ouderschap? Waarmee ik het totaal niet wil bagatelliseren, want linksom of rechtsom is het wel een hele kluif.

Maar een kind dat altijd afhankelijk is van je dat vergt een hoop en dat is een hele verandering ten opzichte van de vroegere situatie. Ik vraag me af of dat voor KV-ouders zo veel anders is.

Als ik puur naar mezelf kijk dan kan ik me niet voorstellen dat ik het eerste jaar met de tweede baby zo zwaar zal gaan vinden als het eerste jaar met Ronja. Terwijl ik me toen soms echt een melkfabriekje voor mijn kind voelde. Achteraf denk ik dat het voeden eigenlijk niet het knelpunt was. Het lijkt me nu heerlijk als het enige wat een kind vraagt om de twee uur voeding is.
Dat constant geven van jezelf, de slapeloze nachten, het totaal niet meer kunnen doen wat je vroeger vanzelfsprekend vond dat is allemaal al geaccepteerd en gedaan
pi_61643901
freecell, ik had 't met anna ook hoor, altijd maar honger. lastig lastig, maar ik wilde ook graag de productie opvoeren dus zij zat ook heel wat uurtjes aan me vastgeklonken op een dag... pfff! met inbakeren lukte het wel om anna's tussenslaapjes wat langer te laten duren, en vanaf toen was ze zelf ook een blijere baby en ik een blijere mama. maar ik heb geen idee of dat eventueel een optie is voor leander. hij is nog maar zo'n klein ukkiepukkie, en moet ook gewoon nog vaak kleine beetjes drinken neem ik aan.
  maandag 15 september 2008 @ 20:45:19 #33
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_61656443
Freecell, dat is toch wat met die kinders he! Wij zetten hier een probleem neer en hopla, ze lossen het op (helaas gebeurt het ook andersom, als in; kind slaapt goed door. BENG, je post het en het kind gooit het om )

Ontopic, lastig, dat Leander zoveel vraagt om drinken. Ik weet dat ook nog wel, ik was wel redelijk van het schemavoeden, maar soms liet ik dat ook los. En toen ineens was het goed, zat meneer zelf in een ritme. Waarom? Geen idee, maar hij was er aan toe denk ik.

Wat betreft de productie, dat lijkt me ook echt heel lastig. Je kindje is vanuit de baarmoeder gewend 24/7 te kunnen drinken en 'moet' nu ineens wennen aan de pauzes die door moeder/vader/kraamhulp ed. worden ingelast. Dat kost uiteraard moeite en 'strijd', van even drinken worden ze moe, dan slapen ze maar hebben ietsje later weer honger omdat ze maar weinig dronken= weinig vraag= minder aanbod.
Ik moet zeggen dat ondanks het redelijk aanhouden van tijden we nooit prodcutieproblemen hadden, gelukkig. Want alles loslaten is ook lastig voor moeders, ik weet niet of ik het los had kunnen laten.

Wat ik wil zeggen met deze post weet ik niet, maar het is voor bijna elke moeder even zoeken. Hoe, wanneer, hoe laat, hoeveel etc.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_61658097
quote:
[b]Op maandag 15 september 2008 13:46 schreef owlet het volgende:

Als ik puur naar mezelf kijk dan kan ik me niet voorstellen dat ik het eerste jaar met de tweede baby zo zwaar zal gaan vinden als het eerste jaar met Ronja. Terwijl ik me toen soms echt een melkfabriekje voor mijn kind voelde. Achteraf denk ik dat het voeden eigenlijk niet het knelpunt was. Het lijkt me nu heerlijk als het enige wat een kind vraagt om de twee uur voeding is.
Dat constant geven van jezelf, de slapeloze nachten, het totaal niet meer kunnen doen wat je vroeger vanzelfsprekend vond dat is allemaal al geaccepteerd en gedaan

Daarom heb ik voor mezelf ook zoveel vetrouwen en vooral zin in een 2e. Hoewel dat natuurlijk allemaal wel heel anders kan gaan lopen, vast wel, weet ik waar ongeveer de knelpunten zouden kunnen komen te liggen en ken ik inmiddels de mogelijkheden wat je eraan kan doen.

P_iglet, goed idee!
Er zouden veel meer artsen (in spe) zoals jij moeten zijn, dan zouden er vast een hele hoop kindjes (langer) kunnen genieten van bv

Bv - maffia?
Ikke niet hoor, ik heb vanavond netjes mijn mond gehouden toen een 5 weken oud jochie huilde van de honger en zijn mama zei dat hij maar moest wachten tot ze thuis waren. Ze bleven toen nog zeker 10 minuten plakken Ook krijgt hij 's ochtends een flesje kv want dat is makkelijker
Ik heb de mama eerder ongevraagd wat tips over bv gegeven en gezegd dat ik altijd klaarsta als ze wat wil vragen. Daar heeft ze niks mee gedaan, ze "hoeft namelijk niet koste wat kost bv te geven als het allemaal zo ingewikkeld gaat worden, kv is ook goed"
Wat is er nou makkelijker dan shirt omhoog en lurken maar?!? Overal en altijd, zonder elektriciteit, kokend water, steriele spenen en al die spullen meer.
Ik ben zo enorm voor bv, het is zo natuurlijk en gebruiksvriendelijk voor zowel mama als kind! En zo fijn met z'n tweetjes
Maar buiten dit topic mag ik er niet eens meer lyrisch over zijn zonder voor gek te worden verklaard en te worden uitgelachen.
Mijn kind is namelijk al 15 maanden...
.... met gevoel voor drama....
pi_61658674
Zal ik dan maar helemaal mijn mond houden

Ik zie onsje ook wel met vertrouwen tegemoet. Niet dat ik denk dat ik de bv 'maar ff'kan doen maar ik weet wel beter wanneer ik aan de bel moet trekken én heb inmiddels zoveel kennis dat ik veel ook zelf op kan lossen. Dat het een jongentje is is een ander verhaal én dat ik er dan straks twee heb ook.

Waar ik nu mee worstel met Emma is dat ze zich nog best afhankelijk van debv kan opstellen. Perse willen drinken voor ze gaat slapen terwijl ze het écht ook heel goed zonder kan. Ik wil wel blijven voeden maar dat hangen vind ik niet leuk.
pi_61666933
Jelief, een flesje water als ze in bed ligt is ook niet goed??
pi_61667119
Het went ook vast wel, al vind ik uur op, uur af toch echt wel veel en vermoeiend hoor. En ik zie ook niet in hoe je uur op uur af kan combineren met nog een peuter Petje af voor de mama's van 2 kinderen

Even goed nieuws vanaf hier.
Gisteravond tot vanmorgen:

20:35: drinken, ongeveer 45 minuten daarna zijn we gaan slapen.
00:05: drinken, deze keer wel een uurtje, maar dat mag, je moet ook niet teveel willen ineens
02:45: drinken, 45 minuten
06:26: drinken, 45 minuten
En net:
08:25: drinken, 35 minuten (ik probeer hem een beetje op te jagen, maar dan wel zo dat hij genoeg binnenkrijgt. Dus bij sabbelen meteen dreigen met loskoppelen, dan gaat hij meteen weer goed drinken).

En 45 minuten of iets minder is al véél relaxter dan een uur
pi_61667384
Komt echt goed hoor freecell!!!
  dinsdag 16 september 2008 @ 10:04:05 #39
94046 PM-girl
pi_61668103
Freecell, heerlijk dat het korter wordt! Ik zat de eerste weken ook 50 minuten, maar later werd het korter, veel korter.
Nu is het daarentegen soms weer een uur
*
pi_61668280
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 09:23 schreef Ticootje het volgende:
Komt echt goed hoor freecell!!!
Vast wel
pi_61668486
Freecell, dat ziet er al goed uit!
pi_61669045
Jeetje PM, nu weer een uur soms
Het leven van een dreumes is ook zo spannend, kan me voorstellen dat Simon dan even moet bijtanken (letterlijk en figuurlijk tijdens zijn rustmomenten bij mama.

Freecell, dat is al beter zeg
  dinsdag 16 september 2008 @ 10:56:57 #43
94046 PM-girl
pi_61669209
Kersjes, nou, of dat echt de reden is? Dit komt soms 's morgens voor, op mijn vrije dag. Ik voed in bed dan, dus dan is dat uur ineens best te verklaren, niet waar?
*
pi_61669544
Ik heb zelf ook zolang als het kon mijn dochter BV gegeven, het jammere was ( en ja hoor daar is ie weer ) dat mijn dochtertje bleef afvallen ipv aankomen, lactatiekundige en alles ingeschakeld, drankjes dingetjes en speciale cursus gehad en alles wat je je maar kan bedenken. Toen moest ik een week lang aales afkolven en geven via een flesje, noteren wat er per kolfing uitkwam etc.
Ik had een productie van nog geen 100 cc op een dag. Dat was dus veel te weinig.
Nog 2 weken aangerommelt met begeleiding maar de productie werd niet meer en mijn dochtertje viel alleen nog maar af, tot ik de keuze heb moeten maken van meer laten afvallen met opname risico of starten met bijvoeding in minimale mate en pas na aanbieden van de borst. moest minimaal 30 min tussen borst en kv zitten.
Helaas kreeg ik kort daarna een hevige melkklierinfectie waardoor mijn productie geheel stopte en ben ik compleet over moeten stappen op kv.
Met het aankomende beebje wil ik het wederom weer gaan proberen met bv, maar nu zet ik wel flesjes en een pakje kv op mijn uitzetlijstje naast de kolf en alle andere middelen, en zal ik wel eerder aan de bel trekken als het weer zo zal lopen.
Het opstaan en dergelijke voor de bv heb ik nooit als vervelend ervaren, ik vond het juist een intiem moment van haar en mij en het kon mij persoonlijk ook weinig schelen waar we waren als ze gevoed moest worden er was altijd wel een plekje om rustig te gaan zitten om te voeden. En heel eerlijk gezegd mis ik het ook wel, maar ik had dus echt geen andere keus.
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_61669706
Ik zou willen dat Jen eens wat meer tijd nam om te drinken. Maar ze slokt het naar binnen en dan is ze ook echt klaar.... Een hele snelle drinker is het...

Maffemuts, ik vind het wel heel stoer dat je bij de nieuwe baby toch weer gaat proberen, zeker na dit drama.
pi_61670106
Ticootje, mijn motto is niet voor niets : behaalde resultaten in het verleden leveren geen garantie voor de toekomst
Gewoon n stuiterballetje
pi_61670301
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 11:33 schreef maffemuts het volgende:
Ticootje, mijn motto is niet voor niets : behaalde resultaten in het verleden leveren geen garantie voor de toekomst
En zo is het maar net!
pi_61670360
ow maffemuts, dat is ook wel jammer.
Ik hoop dat het met het aankomende beebje wel lukt!

Leander heeft net drie kwartier gedronken, wilde niet slapen en ligt nu alsnog lekker te pitten in de Slen
pi_61670468
Freecell, klinkt als mamahonger... Geniet er maar van!
pi_61685972
Maffemuts, er zitten hier nog wat ervaringsdeskundigen op dat gebied, volgens mij is er zelfs een apart topic over! (maar ik ben te lui om het nu op te zoeken )
Succes straks!
pi_61690056
Hier ook een baby die wel heel erg vaak wilt eten! Is niet altijd leuk, maar ik heb dan wel het geluk dat tegenover de kort-op-elkaar-drink-periodes echt blokken van 4-5 uur niet drinken = slapen staan.
Wel drinkt Ben ook heel erg lang.
En daarover had ik even een vraagje: het "advies" dat ik kreeg was: 15 min per borst en steeds alletwee de borsten aanbieden. Maar momenteel bied ik telkens 1 borst aan, waar hij dan tss 30 min en 1 uur aanhangt (en dan is ze nog niet leeg). Moet dat dan echt, telkens nog de andere borst ook aanbieden? (hij ligt meestal wel helemaal in slaap na de drinksessie ). Of moet ik na een bepaalde tijd hem loskoppelen en hem aan mijn andere borst hangen?
pi_61694735
Het beste is om hem inderdaad wel te wisselen van kant Liza, Anders loopt je andere borst vol en gaat dit erg pijn doen door de stuwing. gewoon om het kwartier wisselen van kant, aan jou de keus hoevaak en hoelang natuurlijk.
Op die manier verdeel je de productie over beide borsten en is de productie zo optimaal als mogelijk. en verminder je de kans op melkbuis/klier verstoppingen

*edit gedicteerd bij mijn schoonzusje welke in de kraamzorg werkt*
Als je elke borst maar 1 keer wil aanbieden maar toch wat langer wilt voeden kun je ook 20 min ene kant en dan laten uitdrinken aan de 2e kant (waar de kleintjes dan doorgaans in slaap vallen) de volgende voeding begin je dan weer met de laatst aangeboden borst, dus bijvoorbeeld in jouw geval : Ben drinkt eerst ongv 20 min rechts, dan haal je m los, en draait m naar links en laat je m uit drinken. Komt Ben dan later weer begin je met Links en wissel je na ongv 20 min naar rechts. etc etc.
En het had ook iets te maken met voorkeurskanten dat je moet wisselen, als je maar een kant aan bied krijgt je kindje een voorkeursborst. Als dit eenmaal doorzet wil hij/zij niet meer van de andere borst drinken wat dan weer uittermate vervelend kan zijn voor jou als borstvoedende moeder. Mocht het toch gebeuren dat jou kindje een voorkeursborst heeft probeer dan zoveel mogelijk te starten met de niet voorkeursborst bij de voeding. Helpt dit niet informeer dan bij een bij jou in de buurt gevestigde lactatiekundige ( iemand die borstvoeding als "studie" heeft gedaan ) tot de tijd van afspraak kun je eventueel overwegen om de niet voorkeursborst te gaan afkolven en de opbrengst alsnog aan te bieden mits je toch iets vanfles wilt aanbieden of invriezen in ijsblokjeszakjes. Deze kun je dan (binnen 6 maanden uitterlijk) dan later nog gebruiken voor de eerste papjes of iets dergelijks.

[ Bericht 60% gewijzigd door maffemuts op 17-09-2008 09:07:58 ]
Gewoon n stuiterballetje
pi_61694960
Ik bood altijd maar 1 borst aan... Nu 2.
pi_61695929
Borsten zijn ook nooit leeg

Beperken in tijd is niet zo'n goed idee. Geen enkel kind is gelijk qua efficient drinken en soms is een kindje de ene dag moeier dan een andere dag enz.

Beter kun je kijken naar wat je kind doet: Zolang je je kind echt nog hoort slikken (zuig zuig slik zeg maar), dan is hij echt nog aan het drinken. Zolang je dit ritmisch zuigen en slikken niet meer hoort (en/of je krijgt het idee dat echt alleen maar sabbelen wordt) dan koppel je af en bied je de andere borst nog aan. Zo krijg je een evenwichtig aanbod.
Variety is the spice of life
pi_61697129
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 08:55 schreef Ticootje het volgende:
Jelief, een flesje water als ze in bed ligt is ook niet goed??
Nee het moet mama zijn. Nou lukt het Mike ook wel om haar in slaap te krijgen maar hij moet dan wel bijna een uur bij haar op de kamer zitten. Ze is ook wat aan het rommelen met het slapen en dan irriteer ik mij er eerder aan.
Emma kan ook rustig een drie kwartier tot een uur drinekn, niet constanteven effiecient maar toch. En als we de tijd hebben dan mag dat ook, geeft mij nu wat rustpunten op de dag
We doen nu als, ze wil drinken voor het slapen dat ze mag drinken terwijl Mike voorleest. Verhaaltje klaar, drinken ook. Ze probeert dat nog wel te rekken maar als wij voet bij stuk hoeden dan gaat ze lief slapen.
Toen wij gisteren gingen slapen hebben we haar nog even een schone luier gegeven ( is nodig want na drie uur slapen zit de luier tsjokvol) ze werd half wakker zei 'mama magik nogbij jou drinken?' Ik antwoordde dat ik eerst even ging omkleden en tandenpoetsen. Toen ik klaar was was ze weer in diepe slaap , zo nodig heeft ze het dus
  woensdag 17 september 2008 @ 10:42:29 #56
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_61697151
Ik bied telkens 1 borst per keer aan, maar dat is omdat ik een behoorlijke productie heb. Bij teveel wisselen krijgt ze dan teveel voormelk (ze heeft al een paar keer groene zurige luiers gehad). Bij weinig of normale productie is het juist beter om 2 borsten aan te bieden, had ik begrepen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_61697899
Ik wissel wel af hoor, de ene voeding de ene borst, de andere voeding de andere borst.
Maar ik heb ook een serieuze productie. Het duurt een tijdje eer alle voormelk op is (ik geef BV met een tepelhoedje en daardoor zie ik tussendoor aan welke melk hij al zit ). Van stuwing in de andere borst heb ik ook niet echt last. Hij blijft ook effectief doordrinken aan die ene borst (zuig zuig slik , het is niet dat de melk daar dus op is).
Ik wil wel dat proberen van die 20 min ene borst en dan andere laten leegdrinken, maar hij stopt vaak na 30-40 min. Ik vrees dat hij dan voornamelijk voormelk binnenkrijgt, nee?
pi_61698049
Liza, waarom gebruik je een tepelhoed?
pi_61698175
Als je elke keer de borst goed leeg laat drinken hoef je je over voor en achter melk geen zorgen te maken.
Ronja heeft maanden lang maar één borst gedronken, tot ergernis van de verloskundige en het consultatiebureau.
Wat ik deed was de ene keer de ene borst tot ze voldaan was, dan de andere borst aanbieden om te kijken of ze nog wat meer wilde (wat meestal niet zo was). Bij de volgende voeding begonnen we dan bij die borst.

Later zijn we gaan blokvoeden om de productie wat in te dammen.

OooLizaooO, je schreef dat je een beetje pijn hebt bij het voeden en dat je met een tepelhoedje voedt. Misschien is het een goed idee om eens iemand van een van de BV verenigingen te bellen? Pijn komt meestal doordat de baby niet helemaal lekker aan ligt en een tepelhoedje is dan niet altijd de fijnste oplossing.

La Leche League Vlaanderen
vzwborstvoeding
de Vereniging Begeleiding en Bevordering van Borstvoeding
pi_61698293
quote:
Op woensdag 17 september 2008 11:28 schreef owlet het volgende:
Wat ik deed was de ene keer de ene borst tot ze voldaan was, dan de andere borst aanbieden om te kijken of ze nog wat meer wilde (wat meestal niet zo was). Bij de volgende voeding begonnen we dan bij die borst.
Zo gaat het hier ook. Maar dat kwartier om en om wil ik ook wel proberen als het eigenlijk niet goed is om maar 1 borst per keer te geven.

Ik heb geen pijn (meer) hoor . Ik heb een tepelhoedje nodig omdat ik gewoon ienieminie tepels heb (gigantiche borsten sinds mijn zwangerschap, gigantische tepelhoven, maar mijn tepels zijn muggenbeetjes gebleven ). In het ziekenhuis is daarom een lactatiedeskundige langsgeweest want de borstvoeding lukte daardoor totaal niet. Ben had gewoon niks om aan te happen. Nu met die tepelhoedjes gaat het prima!
pi_61698657
Fijn dat de bv goed gaat Liza!

Ook nog even een vraagje hier:
Sinds 3 weken krijgt Lotte 's avonds als laatste voeding een flesje afgekolfde melk (omdat we er achter kwamen dat ze toen doorsliep, vaak viel ze namelijk al in slaap aan de borst en kreeg dan niet genoeg binnen). Ik heb die voeding elke keer gekolfd.
Sinds zondagavond heeft ze weer bij mij gedronken de laatste voeding maar dan drinkt ze niet goed genoeg om de borst goed "leeg" te drinken (ze slaapt overigens wel gewoon door nu). De volgende ochtend wordt ik met echt onzettende stuwing wakker. Maandagochtend heb ik de ergste druk er eerst maar vanaf gekolfd (Lotte sliep nog) en haar daarna laten drinken toen ze wakker was.
Maandagavond had ik gekolfd (was kapot na lange dag) en had ze flesje gehad.
Gisteravond had ze om half 9 een flesje gehad (ik was sporten) en om 9 uur nog bij mij gedronken. Toen om kwart voor 11 nog even een paar minuten aan 1 kant. Toen heeft ze geslapen van 11 tot half 8.
Ik werd weer met vreselijke volle en pijnlijke borst wakker, Lotte maar wakker gemaakt en die heeft 1 kant gedronken (de meest pijnlijke) en daarna heb ik toch maar even weer de druk er afgekolfd.

Hoe moet ik hier nu het beste mee omgaan, is het wennen en gewoon even doorgaan zo?
Ik heb nog steeds heel veel productie, met kolven minimaal 200cc en vaak zit het tussen de 200-260cc in, dus ik wil het aanbod eigenlijk niet meer vragen, maar dit voelde ook vreselijk aan (vervolgens heeft ze 2,5 uur later weer gedronken, dus nu is het weer goed)
pi_61698700
quote:
Op woensdag 17 september 2008 11:33 schreef OooLizaooO het volgende:

[..]

Zo gaat het hier ook. Maar dat kwartier om en om wil ik ook wel proberen als het eigenlijk niet goed is om maar 1 borst per keer te geven.

Ik heb geen pijn (meer) hoor . Ik heb een tepelhoedje nodig omdat ik gewoon ienieminie tepels heb (gigantiche borsten sinds mijn zwangerschap, gigantische tepelhoven, maar mijn tepels zijn muggenbeetjes gebleven ). In het ziekenhuis is daarom een lactatiedeskundige langsgeweest want de borstvoeding lukte daardoor totaal niet. Ben had gewoon niks om aan te happen. Nu met die tepelhoedjes gaat het prima!
Klinkt goed!
Dat om het kwartier voeden kan je gerust proberen om te kijken of het wat voor jullie is. Maar nodig of beter is het niet
pi_61698970
quote:
Op woensdag 17 september 2008 11:49 schreef mrien het volgende:
Fijn dat de bv goed gaat Liza!

Ook nog even een vraagje hier:
Sinds 3 weken krijgt Lotte 's avonds als laatste voeding een flesje afgekolfde melk (omdat we er achter kwamen dat ze toen doorsliep, vaak viel ze namelijk al in slaap aan de borst en kreeg dan niet genoeg binnen). Ik heb die voeding elke keer gekolfd.
Sinds zondagavond heeft ze weer bij mij gedronken de laatste voeding maar dan drinkt ze niet goed genoeg om de borst goed "leeg" te drinken (ze slaapt overigens wel gewoon door nu). De volgende ochtend wordt ik met echt onzettende stuwing wakker. Maandagochtend heb ik de ergste druk er eerst maar vanaf gekolfd (Lotte sliep nog) en haar daarna laten drinken toen ze wakker was.
Maandagavond had ik gekolfd (was kapot na lange dag) en had ze flesje gehad.
Gisteravond had ze om half 9 een flesje gehad (ik was sporten) en om 9 uur nog bij mij gedronken. Toen om kwart voor 11 nog even een paar minuten aan 1 kant. Toen heeft ze geslapen van 11 tot half 8.
Ik werd weer met vreselijke volle en pijnlijke borst wakker, Lotte maar wakker gemaakt en die heeft 1 kant gedronken (de meest pijnlijke) en daarna heb ik toch maar even weer de druk er afgekolfd.

Hoe moet ik hier nu het beste mee omgaan, is het wennen en gewoon even doorgaan zo?
Ik heb nog steeds heel veel productie, met kolven minimaal 200cc en vaak zit het tussen de 200-260cc in, dus ik wil het aanbod eigenlijk niet meer vragen, maar dit voelde ook vreselijk aan (vervolgens heeft ze 2,5 uur later weer gedronken, dus nu is het weer goed)
Tja, met kolven verstoor je het natuurlijke vraag-en-aanbod principe. Als je borsten erg vol zijn en je kolft toch af, dan wordt er gewoon weer meer melk aangemaakt. Als je niet kolft en je borst dus vol blijft, krijg je stuwing. Door die stuwing maakt je lichaam een hormoon aan dat de melk weer afbreekt.
Ik zou inderdaad bij enorme stuwing alleen de druk eraf kolven, maar kom niet in de verleiding om je borst leeg te kolven, dan kun je straks heel je straat voorzien van melk.
pi_61699006
quote:
Op woensdag 17 september 2008 11:33 schreef OooLizaooO het volgende:

[..]

Liza, nu je een tijdje bezig bent, merk je niet dat je tepels beter aanhapbaar worden? Of blijven het muggenbeetjes?
Ik had ook hele gladde tepels, die nauwelijks aanhapbaar waren, maar door eerst een stukje te kolven werd de tepel goed aanhapbaar en kon Jen wel goed drinken. Nu ik een poos verder ben slurpt Jen de tepel gewoon zo naar binnen...

Maar wel fijn dat het goed gaat!
pi_61699050
Idem hier, mijn tepels zijn waren ook echt frutjes. Maar met een grote hap kon ze de borst toch pakken en al heel snel waren mijn tepels een stukje gegroeid
pi_61699122
Tot hiertoe is dat nog niet gelukt, mijn tepels lijven hun kleine zelve (tepel? welke tepel? :p). Ik hoop wel dat het er van komt. Hoelang duurde dat bij jullie?
pi_61699196
De eerste week was een ramp. Na een weekje of 3 hoefde ik niet steeds te kolven voor de voeding. Maar dat kwam wel van 2 kanten, Jen had geleerd goed te happen en mijn tepel werd iets meer tepel.
pi_61702044
Vanmorgen bij CB geweest. De arts was een drama, maar de wijkverpleegkundige dacht wel erg goed met me mee.
Leander meldde zich vannacht elk uur voor 20 minuten drinken. Resultaat is heb van 1-8 helemaal niet geslapen en ben gesloopt. De wijkverpleegkundige vond dat dit niet meer kon zo en even doorbroken moest worden (ze zal vast wel vaker van moeheid huilende mama's op het bureau hebben toch? )

De wijkverpleegkundige raadde mij aan om tussendoor af en toe te kolven zodat ik hem op bepaalde momenten een flesje gekolfde melk kan aanbieden. Klonk als een plan!
Maar.. nu was ik net tussen 2 voedingen even één borst aan het afkolven en toen meldde hij zich
Resultaat: érg lang drinkend jongetje dat erg chagrijnig was dat er na borst 1 niet meer zoveel in borst 2 zat
Uiteindelijk heeft hij na een uur drinken wel genoeg gehad, maar hij vond het niet leuk

Ze raadde ook aan om in geval van nood desnoods maar héél af en toe een flesje kunstvoeding tussendoor te geven, ik ga idd wel wat in huis halen voor geval van nood, maar ook alléén dan.
Ik ben vandaag nogal huilerig ed en zit echt op het randje, dus misschien wel handig als voorzorgsmaatregel. Intussen doen we wel hard ons best om de BV goed op regel te krijgen en te houden en dat is gelukkig ook het doel van de wijkverpleegkundige.

Samengevat: er is iets van hulp en we gaan vol goede moed verder.

Edit: bemoedigend: hij was goed gegroeid (nu 3215, du dat is 220 gram in de afgelopen week erbij) dus ik heb wél genoeg voeding en het is ook voedzaam genoeg!
pi_61702249
Freecell, ik had ook altijd wat kunstvoeding in huis hoor. Ik had 5 zakjes hypoallergeen voor in de luiertas.

Ook zeker voor op vakantie, want stel je voor dat er iets met mij zou gebeuren. Maar ik heb het nooit gebruikt. Het was meer de zekerheid dat ik het in huis had.
pi_61702283
Freecell klinkt als een aardig plan om je een beetje rust te geven. En toch lijkt het mij raadzaam om LLL of VBN te bellen. Écht.
als hij zo vaak drinkt móet hij wel groeien
pi_61706822
quote:
Op woensdag 17 september 2008 14:31 schreef Jelief het volgende:
Freecell klinkt als een aardig plan om je een beetje rust te geven. En toch lijkt het mij raadzaam om LLL of VBN te bellen. Écht.
als hij zo vaak drinkt móet hij wel groeien
Groeien doet hij nu dus ook, hoezee
Nog wel lekker aan de ondergrens, maar hij volgt nu in ieder geval het opgaande lijntje

Ik bel wel even met de LLL vanavond of morgen denk ik
  woensdag 17 september 2008 @ 21:16:46 #72
94046 PM-girl
pi_61713918
Goed dat Leander gegroeid is Freecell, maar ik kan met je vermoeidheid voorstellen. Goed ook dat je naar het cb bent gegaan en dit besproken hebt!
Ik heb verder niet veel tips, behalve dat een deskundige van vbn/lll of een lactatiekundige kan helpen. Succes!

OooLizaooO, ik heb ook een tepelhoedje gebruikt. De lactatiekundige schatte voorde bevalling in dat dat nodig zou zijn, na de bevalling kreeg ik in het ziekenhuis een hoedje, maar dat gaf zoveel pijn en zonder voeden lukte niet. Ook kolven hielp niet om mijn tepel ook maar iets groter te laten worden of naar buiten te laten staan.

Na een week kwam de lactatiekundige en die gaf me maat L tepelhoedjes (waarom er S bestaat is me nog steeds een raadsel, er kan gewoon niemand kleinere tepels hebben ) en dat werkte.
De pijn verdween vlug, en voeden ging soepeler.

Na 13 weken lukte het ineens, tegen ieders verwachting in, om te voeden zonder. Dat kwam doordat het mondje en de spieren sterker en groter waren geworden, want mijn tepels zijn nog steeds niet uitstekend (letterlijk), maar hol is het ook niet meer

Succes!
*
pi_61714851
Ik heb ook ingetrokken tepels gehad, heb ik me van te voren, nog voor de zwangerschap best eens zorgen om gemaakt. Maar... na een paar maanden zwanger zijn waren mijn tepels + hoven compleet veranderd! Ze waren gegroeid, verloren melk en plopten steeds vaker eventjes naar buiten. Door de enorme zuigkracht van Devin had ik binnen de kortste keren permanent naar buiten staande tepels Nu hij veel minder vaak bij me drinkt gaat vooral de linker, die altijd wat meer onderontwikkeld was, steeds vaker weer naar binnen toe. Maar da's ietsjes, mijn borsten zien er absoluut niet meer uit zoals 3 jaar geleden.

De druk eraf kolven voor een voeding heb ik ook een poosje gedaan. Ik had zoveel melk en dat kwam er met zo'n rotvaart uit, Devin verslikte zich steeds en na een voeding zaten zowel hij als ikzelf letterlijk onder de rondspuitende melk

Freecell, succes met deze moeilijke periode
Hopelijk komen jullie hier goed doorheen en zul je straks alleen nog kunnen genieten van de lusten van bv geven. Hoewel de lasten ook nog een poosje kunnen aanhouden...

Liza, wat goed dat je zo'n baat hebt bij die tepelhoedjes!
Enne, welcome to the gang
  woensdag 17 september 2008 @ 21:50:39 #74
94046 PM-girl
pi_61715240
quote:
Op woensdag 17 september 2008 21:40 schreef Kersjes het volgende:
Enne, welcome to the gang
Wanneer zullen we ze inwijden met onze rituele borstvoedingsdans, waarbij we blootvoets al voedend om haar heen springen?
*
pi_61716065
Bij volle maan natuurlijk!
Liefst in een wei met paarden eromheen, hebben we gelijk wat om handen zodra er eentje besluit over te stappen op kv
pi_61725824
Ik heb vanacht zo'n lol gehad!
Hij had een tijdje geslapen -> voeding, even slapen en toen meldde hij zich alwéér.
Ik denk: jij kan onmogelijk honger hebben mannetje, ik troost je wel anders. -> niet succesvol. Toch honger.
Ik denk: dit is een goed moment voor een flesje afgekolfde melk.
Mannetje over mijn schouder, flesje opwarmen in flessenwarmer, duurt een eeuwigheid, Leander boos, ik troosten.

De Wijkverpleegkundige had gezegd: doe eerst maar 100cc en kijken hoeveel hij daarvan op krijgt.

10 minuten later: melk schoon op, Leander nog honger
Aangelegd op links, 10 minuutjes fanatiek drinken. Gestopt. Over mijn schouder voor een boertje.
Zowaar een boertje. én een hele bulbs melk.
Nieuw truitje aan. En nog stééds honger. Weer aangelegd, 10 minuten gedronken en daarna ging hij weer slapen, wel enigzins mopperig nog, want wat een gedoe zeg ik kon toch ook wel normaal doen?

Samenvatting: als ik hem de borst had gegeven waren we binnen drie kwartier weer in slaap geweest. Nu was het een uur later en ik klaarwakker
Ow, en hij drinkt dus veel, ook lollig om te weten
pi_61726125

Wat een lekker hongerlapje is het!

Wij hebben ook meestal eieren voor ons geld gekozen bij dit soort periodes. Alle alternatieven van flesjes, laten huilen, M. die ging troosten, etc... ze waren allemaal uiteindelijk moeilijker dan R onja met mijn slapende hoofd uit haar bedje plukken, voeden en weer terug leggen.
pi_61726260
Jep, als ze melden omdat ze honger hebben en je moet dan de fles nog gaan maken, tja na 4 minuten heb je een warm flesje een overstuur kind, dat de fles leegklokt en vervolgens de boel eruit gooit omdat ie zich zo druk heeft gemaakt.... Borst is zo makkelijk.

pi_61726568
Arme Freecell, jeetje, word je er niet een beetje gek van?
Ik hoop echt voor je dat jouw mannetje snel regelmaat vindt!

Hier goed nieuws: ik ben overgestapt op 2 borsten aanbieden per keer: na ongeveer een kwartiertje gaat hij naar de andere borst. Ik heb trouwens nog eens goed gelet op het hap-hap-slik en dat mindert duidelijk al op het einde van dat kwartier (volgens mij, toen ik nog 1 borst gaf, lag hij lang gewoon te zuigen zonder veel binnen te krijgen). Nu krijgt hij dus ook nog de andere borst, en meestal houdt hij het daar ook nog een kwartier vol. Tussendoor, als hij wat minder vlot drinkt, laat ik hem even boeren. Dat werkt, want daarna gaat hij terug frantic op zoek naar meer melk. Na een half uur is hij dan helemaal voldaan, krijgt hij een verse luier en gaat hij netjes weer zijn bed in voor 4 uur.
Ook geleerd: even laten huilen in zijn bedje, hij valt vanzelf in slaap. Tot gisteren namen we hem er altijd weer uit als hij begon te miepen. Daardoor sliep hij dus bijna niet. Nu lekker wel. Wauw, babies zijn leuk .
pi_61727073
Wat fijn, lizaa!
pi_61727435
Oeh Liza, dat gaat lekker

Hier is momenteel wel een regelmaat elke 2 uur een half uur drinken. Ik ben alleen niet zo blij met die regelmaat
Het zou prima te doen zijn, ware het niet dat Leander regelmatig gewoon niet slaapt tussen 2, 3 of 4 voedingen. Dus dan kan je in huis enzo gewoon niks doen, want als hij niet slaapt, verveelt hij zich dood in zin bedje -> woest huilen en ik de box mag nog niet ivm zijn temperatuur.

Nuja, hij ligt nu voor het eerst vandaag langer dan een kwartier in zijn bedje, klaarwakker, dat wel
pi_61730805
En in een omslagdoek in de box, mag dat ook niet?
pi_61732729
quote:
Op donderdag 18 september 2008 14:06 schreef mrien het volgende:
En in een omslagdoek in de box, mag dat ook niet?
Niet echt handig nog. Zelfs nog liever niet teveel bij anderen dan papa en mama op de arm en dat lijkt me warmer dan in de box.
Als hij een weekje zijn temp. goed vast houdt worden we er denk ik wel wat soepeler mee hoor maar tot nu toe zit hij elke week nog wel ergens even flink onder zijn temp. Al gaat het wel steeds beter gelukkig
pi_61732911
Slaapt hij niet in de draagdoek? Dan ben je toch een klein beetje mobiel om iets te doen in huis? En anders Tara commanderen? En dat woest huilen, hoe lang doet hij dat (misschien is het zoals bij Ben maar een paar minuutjes? Al is hij niet echt woest, eerder knorrig). Hij wordt niet rustiger als je hem een minuutje of 5 laat brullen?
pi_61733235
Als ik hem langer laat brullen loopt hij paars aan, dat ís op zich een verandering, maar niet echt een positieve
Nope dus, hij wordt niet rustiger als je hem laat huilen.

In de draagdoek slaapt hij inderdaad wel, dat heb ik dus ook heel vaak, maar als hij te lang in de draagdoek ligt, koelt hij wat af. Dus ik ga niet de hele dag met hem rondsjouwen.
pi_61733354
Elke 2 uur drinken klinkt mij niet vreemd in de oren hoor Freecell.

En een slaapzakje?? En dan lekker in de box met een muziekmobiel, dat vond Jen toen ze heel klein was ook al leuk.
pi_61733587
quote:
Op donderdag 18 september 2008 15:48 schreef Ticootje het volgende:
Elke 2 uur drinken klinkt mij niet vreemd in de oren hoor Freecell.

En een slaapzakje?? En dan lekker in de box met een muziekmobiel, dat vond Jen toen ze heel klein was ook al leuk.
Das nog wel een goed idee
Ik wilde sowieso eigenlijk al een slaapzakje met mouwen aanschaffen, maar dit is daar idd een goede reden voor! En dan desnoods nog een warm kruikje erbij, dan moet het wel lukken!

Al heb ik het idee dat hij ook gewoon veel mama-honger heeft hoor
  donderdag 18 september 2008 @ 21:07:27 #88
94046 PM-girl
pi_61740771
Liza! Babies zijn superleuk!!
*
pi_61768686
Ik heb een blaar

Vannacht was hels, ik denk dat Devin geinspireerd is geraakt door Leander ofzo.
De eerste keer dat hij wakker werd was om 1:30 uur. Aangelegd en hij dronk en dronk en dronk... Weer terug in bed gelegd en een half uur later kwam hij weer. Gillen als een gek, maar zijn speen, de fles of papa konden hem niet troosten. Mijn borsten wel, maar ik snapte niet dat hij zo snel weer wilde drinken. En ook weer zo lang! Toen ik hem loskoppelde werd hij hysterisch, maar de borst bood wederom troost.
Dit alles heeft zich nog 3 keer herhaald en van slapen is weinig meer gekomen. ook omdat hij vanaf half 6 bij ons in bed heeft gelegen, non-stop lurkend aan mij Het was net zo'n huilpop met speen, zodra hij niet meer kon drinken/sabbelen/zuigen aan me werden we doofgegild.
Nu dus een blaar. En het gekke is dat hij vanavond zonder gedronken te hebben heerlijk is gaan slapen. Raar hoor....
pi_61768788
Kersjes, wat vervelend!
Gaat het al weer wat beter met de blaar? (melkblaar op het uiteinde van een melkkanaaltje of een blaar door wrijving?)
pi_61769155
Echt door wrijving aan de rand van mijn tepelhof. En in zijn manie met pogingen me helemaal op te slobberen heeft hij met zijn tandjes de boel ook wat schraler gemaakt, hij was ook zo overstuur!
Omdat hij al sinds vanochtend niet meer bij me gedronken heeft valt het gelukkig wel mee verder.
pi_61769679
Ah gos, arme jullie! Gelukkig is hij weer de oude. Wat kan je soms toch voor raadsels staan met zo'n nog niet pratende hummel!
pi_61779476
Freecell, je verhaal klinkt erg bekend. Anna heeft maanden lang om de twee uur een voeding gehad (van 1 uur en 45 minuten). Ik vond het heel zwaar, steeds weer klaar staan, nooit rustig kunnen douchen, voortdurend luisteren of je weer 'moet'. Het werd veel makkelijker toen ik me erbij neer legde, dat het niet anders was. Toen ze een maand of drie was begonnen we met het meer aanbrengen van regelmaat en meer slaapjes invoeren. Dat scheelde wel.

De eerste keer op het CB (bij de arts, daarvoor was ik bij de wvk) kreeg ik te horen dat ik maar 'gewoon' kv moest gaan geven. Anna was veel te weinig gegroeid. Door hulp van een lactatiekundige kon ik de voedingen effectiever laten voorlopen, waardoor ze wel genoeg binnen kreeg. Ook later vaak problemen gehad met de productie en veel extra moeten kolven. Fijn dat Leander zo goed groeit. Door jou!! En anders kun je altijd Tara voor je zien, als Leander een beetje op hem lijkt, blijft hij onder alle lijntjes hangen.

Arme Devin, zo overstuur, weet je wat het is geweest?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_61825165
Volgens mij hebben we hier regeldagen...
Hij meldt zich sinds gisterochtend tot de vorige voeding elke 2 uur en drinkt dan ook wat langer (en helaas wat minder krachtig en fanatiek). Ik begon net te wennen aan elke 2-3,5 uur, maar de luxe van 3 uur zit er niet meer bij.
Vannacht was dan ook niet grappig. En vandaag is hij huilerig, wil alleen maar in de draagdoek of aan de borst. Ik heb er helemaal pijnlijke tepels van (daar waar je tepels grenzen aan de tepelhof)

Hij slaapt nu al een hele tijd in de draagdoek en er zit nu al weer iets meer dan 2,5 uur tussen en hij lijkt nog niet wakker te worden, dus misschien gaat het weer de goede kant op

Ben benieuwd of hij vannacht/morgen weer wat relaxter is.

We zijn gisteren en eergisteren trouwens wel beide dagen vrij lang van huis geweest op familiebezoek, daar kan hij natuurlijk ook nog door ontregeld zijn...
pi_61825314
Hier gisteren ook een dag familiebezoek. Ben slaapt er juist (toeval?) langer door.
Vorige nachten waren ook pijnlijk, 1uur, 2 uur, 3 uur tussen, een uur liggen brullen, ontroostbaar, ...
Maar vannacht dus blokken van 4,5 - 5,5 uur. Ik voel me eindelijk weer een heel klein beetje fitter.
pi_61825535
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:52 schreef OooLizaooO het volgende:
Hier gisteren ook een dag familiebezoek. Ben slaapt er juist (toeval?) langer door.
Vorige nachten waren ook pijnlijk, 1uur, 2 uur, 3 uur tussen, een uur liggen brullen, ontroostbaar, ...
Maar vannacht dus blokken van 4,5 - 5,5 uur. Ik voel me eindelijk weer een heel klein beetje fitter.
Lekker dat je weer wat bijkomt!

Ik heb echt het gevoel dat mijn wallen op mijn tenen hangen en ben extreem huilerig (familietrekje bij alle vrouwen in onze familie, als ze moe zijn, gaan ze huilen). En tussen de middag even slapen kan ook niet, want TARA is op college en Leander wil alleen maar in de draagdoek en niet in zijn bedje of ons bed.
Vanavond maar héél vroeg op bed. Desnoods laat ik TARA een kolf-flesje geven en ga ik zelf slapen.
pi_61825571
Freecell, ik ken het hoor. Ik ga als ik thuis kom ook eerst een uurtje liggen... Vanmorgen ben ik ook een uurtje langer blijven liggen. Boos worden op zo'n kleintje heeft geen zin, ik heb me er maar bij neergelegd dat ze een keer of 5 wakker is 's nachts. Ik denk dat de grootste reden daarvoor is dat ze overdag nauwelijks drinkt.
pi_61825644
Balen dat het ritme net omgedraaid lijkt..... 's Nachts 5x is echt niet tof Ik vind elke 2 uur (keer of 3 dus) al veel!

Boos worden heeft inderdaad geen zin, al is het soms best frustrerend al hij weer niet in zijn bedje wil slapen of weer wil drinken terwijl je voor je gevoel net afgekoppeld hebt. Ik mopper dan maar op de pc die traag is of op het brood dat op is en blijf lief tegen Leander

Hij begint nu toch wel wat wakkerder te worden, de vorige voeding was om 12:05, dus eindelijk weer 3 uur, woehoe!
pi_61825698
Pfff arme freecell! Dat afkolven en Tara een flesje laten geven zodat jij even kan gaan liggen lijkt me een goed idee, dan kan je toch een béétje bijtanken...
pi_61825882
Wij deden het elke avond hoor. Ik kolfde af voordat ik ging slapen, M. gaf dan lekker een flesje. Zo kon ik een beetje voorraad opbouwen en Jen zat echt goed vol als ze naar bed ging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')