abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60627029
Vervolg van Borstvoeding deel 45

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

[ Bericht 36% gewijzigd door Lois op 12-08-2008 20:46:36 ]
pi_60627071
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 13:35 schreef Maneki.Neko het volgende:
Rimpelhond lief dat je meedenkt! Tis alleen zo dat als Beppie een keer een voeding wat minder drinkt aan die kant, de hele boel meteen weer roodgloeiend staat
Tis echt elke keer diezelfde kant die problemen geeft..gisteravond wilde ze die kant al niet goed leegdrinken (zat een hele grote harde plek in die echt heel pijnlijk was) en vanmorgen hetzelfde euvel. ze gaat echt huilen als ze aan die kant moet drinken, alsof de melk daarvandaan smerig is. Net een half uur een warme pittenzak erop gehad, daarna beppie aan die kant gedronken..hing op zich goed maar er zit nog steeds een harde klont in. De andere kant wil ze wel goed drinken.
Ik zit er nu ernstig aan te denken om verder te voeden met alleen links..alleen hoe kan ik rechts op laten drogen zonder weer ontstekingen in de hand te werken?
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 13:54 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik ga er gewoon de tijd voor nemen. Begin gewoon vanaf nu alle voedingen met links en bied rechts steeds minder aan. Misschien als de boel dan weer helemaal tot rust is gekomen bouw ik het weer op, misschien ook niet. Ik zie wel hoe het loopt. Doe in elk geval mijn best om tot een jaar te kunnen voeden.
pi_60627149
Oh ik had niet door dat ik hem dichtpostte
Saartje
pi_60627301
En ik niet dat ik helemaal vergeten was om mijn antwoord te posten
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 13:54 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik ga er gewoon de tijd voor nemen. Begin gewoon vanaf nu alle voedingen met links en bied rechts steeds minder aan. Misschien als de boel dan weer helemaal tot rust is gekomen bouw ik het weer op, misschien ook niet. Ik zie wel hoe het loopt. Doe in elk geval mijn best om tot een jaar te kunnen voeden.
Lijkt me een goed plan. Je bent zelf kundig genoeg om te zien wanneer er toch meer gedronken moet worden uit rechts.
pi_60733562
Heb zin in een potje huilen... net een test gedaan en ik zie een heel licht streepje.
Het 'teruglopen' van de borstvoeding heeft dus waarschijnlijk niks te maken met het langere slapen van Liande of die 2 dagen waar ik maar 1x gevoed heb...

Ik hoop zo dat het niks is maar vrees het dus van wel. Ben nu erg geschrokken en weet het echt even niet meer. Ik had zo gehoopt op niks, spierwit vakje.
Straks langs de dokter dus.

Weet even niet waar ik het anders moet zetten.
pi_60733642
oooh Iksje ik zou je zo graag willen feliciteren maar ik begrijp dat je er zelf nog niet helemaal blij mee bent. Succes straks, laat het maar allemaal even bezinken
pi_60733797
Iksje
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_60733867
Maneki, bij mij is de borstontsteking nu goed onder controle. Er zit wel een bobbel, maar als Jen heeft gedronken aan die kant, dan kan ik de bobbel nog goed masseren en soms komt er dan wat troep uit. Echte schijven krijg ik door warm douchen en kolven ook niet weg, schijven zijn echt aan Jen om weg te drinken.

Ik heb inderdaad ook gemerkt dat Jen bniet graag drinkt aan de borst als daar een flinke ontsteking zit. Waarschijnlijk komt er echt iets van rommel mee.
pi_60733941
Iksje toch

Ticootje ellende is het he? Het vreet zoveel extra energie, dat steeds alert moeten zijn om alle bulten en schijven na te lopen pfft.
Wat hadden jullie hier nou pas aangeraden om de melk wat vloeibaarder te krijgen? lecithine van de Hema?
En hoeveel?
Saartje
pi_60734128
Lecitine ja, dat zou de melk wat minder vet moeten maken. Ik heb hier nog een pot staan, niet geopend niet gebruikt. Je mag 'm zo hebben. Bij mij is niet het probleem dat de melk te vettig is, maar het probleem is de goedaardige bobbel die de boel wat dichtdrukt.

Ik heb in Zuidfrankrijk best wat moeite gehad met bv. Het is zo vreselijk warm en je zweet je een ongeluk. Ik merkte echt dat Jen me leegzoog.... Jen daarintegen wilde weer liever de koude melk uit de koelkast dan drinken bij mama, en overdag wilde ze liever niet drinken en dan 's avonds en 's nachts best vaak. Wat er dus in resulteerde dat ik de productie 2x op gang heb moeten helpen omdat ze overdag bijna niets dronk, en dat ik dus moest kolven.. en een kolf leegt anders dan een baby.

Verder wilde de arts graag dat ik wat water bij ging geven... Maar mevrouw blieft geen water. Dus dat was zo'n beetje mijn grootste reden om maar met een appelhap te beginnen, dan had ze toch vocht binnen en dat leek mij toch ook heel belangrijk.
pi_60734148
Dosering Lecithine: vier keer per dag 1200 mg
bron
pi_60734375
Komt er ook van…we zijn niet echt consequent geweest met de condooms en m’n cyclus was niet meer te volgen dus hebben we net verkeerd gemikt…
Dit is gewoon veel sneller dan gepland…
Idealiter zou ik eerst ander werk gezocht hebben (want mijn huidig werk verhuist in het najaar en dat is een half uur reizen langer) en zou Liande zo’n 2,5j geweest zijn.
Als het nu is, dan is ze maar 20 maanden en ook dat schrikt me nog het meest af. Plus mijn avondopleiding er nog eens bij…
Maar goed, eerst afwachten wat het bij de dokter geeft. De vorige keer had ik op mijn NOD ook een streepje en ’t is dezelfde type van test.
Vorige maand was ie echter negatief (cyclus niet meer regelmatig door de BV) dus ja, zegt ook iets denk ik.

Maar wat zeur ik toch… jullie hebben echte borstvoedingsproblemen. Liande heeft toch maar mooi 11,5 maand bijna exclusief BV gehad.

Ticootje en Maneki, dat jullie maar pijnloos en met nieuwe energie kunnen voeden!
pi_60734443
11,5 alleen borstvoeding?? Kan dat? De dietiste vindt namelijk dat borstvoeding na 9 maanden maar onzin is, dan zit er geen voedingsstoffen meer in en moet Jen al 2 boterhammen eten.

Jen krijgt nu wel een potje fruit op een dag, maar eerst borstvoeding dan fruit... Ik geef het dus meer als extra en ik heb nog qua voeding niets afgebouwd.

Oh en verder is het supervervelend dat het over het algemeen niet wordt geaccepteerd dat je langer dan 6 maanden bv geeft.... ik begin het commentaar "nog steeds" al flink zat te worden.
pi_60734993
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 15:35 schreef Ticootje het volgende:
11,5 alleen borstvoeding?? Kan dat?
Ja hoor! Er zijn heel veel kindjes die rond hun eerste verjaardag nog steeds niet veel écht eten. Zeker als je ze zelf de leiding geeft in het eten en niet veel voert.

En als je ziet hoe weinig de meeste peuters nou eigenlijk naar binnen krijgen (en daar toch heel goed op groeien en bloeien) terwijl het gros van die peuters geen BV meer krijgt dan kan je je misschien wel voorstellen dat het heel normaal is voor een kind om weinig te eten.
En dan is BV natuurlijk een heel fijn voedingsmidde daarnaastl!

Het is ook echt onzin dat lang BV geven het eten van vast voedsel zou tegen houden, zowel bij kinderen die BV krijgen als bij kinderen die dat niet of niet meer krijgen zie je grote verschillen in hoeveel en hoe snel ze eten.

Jouw dietiste zou zich echt moeten schamen! Geen voedingsstoffen meer in BV.... Wat komt er dan uit, water? Zéker bij een kindje met allergiën of overgevoeligheden zou ze moeten juichen bij een moeder die BV geeft. Introductie van voedingsmiddelen kan dan zo veel veiliger en voorzichtiger, en je geeft zo'n extra boost aan afweerstoffen mee. Zonde hoor, dat ze er zo over denkt (en velen met haar, waaronder mijn CB-/huisarts )

Ik ben gelukkig gezegend met een omgeving die eerder commentaar heeft op het feit dat Ronja met haar tweede verjaardag níet meer drinkt, maar ik kan me goed voorstellen dat je het commentaar goed zat begint te worden!
pi_60735118
Ik heb een boek besteld over borstvoeding: http://www.borstvoedingboek.com/
Heeft iemand deze gelezen? De recensies zijn iig erg goed, ben benieuwd!
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_60735148
Leuk, Fuente! ik ben benieuwd naar hoe je het vindt.
Ik heb het nog steeds niet gelezen, ik wacht even op een tweedehands exemplaar.
pi_60735230
Ik verbaas me er ook over hoe artsen (en dus ook dietisten) staan tegenover het geven van borstvoeding. Je leest overal dat het zo goed is. Unicef zou zelfs graag zien dat alle moeders 2 jaar lang bv geven.... Maar hier in he westerse wereld moet een kleine zo snel mogelijk naar de mac... zonde...

Zoals het nu gaat met Jen vind ik het best. Ze mag van mij best lekker haar fruitje eten, want ze smult er goed van. Ze vind het echt heel erg lekker. Maar ik blijf het vooral zien als extra. Zolang Jen goed groeit (en dat doet ze) en geen honger heeft (en dat merk je) dan heeft ze gewoon genoeg aan mama.
pi_60735289
Natuurlijk niet alléén borstvoeding, ze krijgt groente sinds 6 maand en fruit sinds ze 7 maand is.
Laatst in mijn vakantie heb ik gewogen wat ze op at, meestal net geen 100g.

Toch groeit ze schitterend en ze volgt haar curve, volgens mij dankzij het feit dat ze nog best veel borstvoeding kreeg/krijgt.

tot morgen
pi_60735384
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 16:05 schreef Iksje het volgende:
Natuurlijk niet alléén borstvoeding, ze krijgt groente sinds 6 maand en fruit sinds ze 7 maand is.
Laatst in mijn vakantie heb ik gewogen wat ze op at, meestal net geen 100g.

Toch groeit ze schitterend en ze volgt haar curve, volgens mij dankzij het feit dat ze nog best veel borstvoeding kreeg/krijgt.

tot morgen
dat snap ik....
pi_60738343
Ik ben ook benieuwd Owlet
Nu nog inschrijven voor een cursus en dan kijken hoe het gaat straks
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_60738410
je klinkt in ieder geval heel positief, Fuente!
  maandag 11 augustus 2008 @ 21:53:40 #22
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_60745146
Het boek kreeg hier een best redelijke recensie in de krant, behalve de laatste zin:
"dat er over zoiets natuurlijks als borstvoeding 300 pagina's worden volgeschreven, geeft te denken." Terwijl de recensie uitlegde dat men schreef over de balans werk/voeden, het gebrek aan life voorbeelden bij jonge moeders ed.

Iksje, och jee! Ik hoop dat een nachtje slaap je goed doet!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_60758497
Ik ben over mijn eerste schrik heen… we hebben natuurlijk wel een beetje Russische roulette gespeeld met onze anticonceptie, maar toch. Op dit moment denk ik vooral, waarom hebben we niet beter opgepast of de MAP gaan halen…vijgen na Pasen hoor!
Het is gewoon heel erg schrikken zo plots.
Ik had voor een tweede gewoon echt willen uitkijken naar een anticonceptiestop en het wachten of ik overtijd zou zijn enzo. De vorige keer was ook al zo snel raak. En ik wilde er zo’n 2,5 à 3 jaar tussen. Oeps…
Volgens dokter is een streepje, zelfs een licht, meestal geen vals alarm. Donderdag weet ik meer, ook ivm antistoffen enzo.
Borstvoeding gaat naar mijn gevoel heel snel achteruit terwijl dat best wel meevalt.
Hoe snel ging dat bij de andere voedende moeders? Liande krijgt nu nog 3 à 4 keer BV: ’s morgens, ’s avonds 2x en vaak ook nog 1x ’s nachts. Overdag krijgt ze nu 1 à 2 keer KV.

Mja, dat is natuurlijk ook een misverstand over borstvoeding 'het is zo natuurlijk', alleen zijn we er in de loop van de jaren/eeuwen veel over verleerd. Het is bvb vrij recent om terug op verzoek te voeden. En een kleine dertig jaar terug werden de baby's hier nog voor en na een voeding gewogen om te zien of ze genoeg bijkwamen en eer moest x aantal uur tussen zitten etc
Dan is zo'n boek dat wat ondersteuning geeft aan die natuurlijke voedingswijze niet helemaal abnormaal lijkt me. Vele vrouwen kunnen ook niet terugvallen op internet of succesverhalen in hun omgeving.
pi_60758587
Iksje, er zijn ook genoeg moeders die Tandemmen (is dat wel een woord?). Maar het hoeft dus niet dat je droog komt te staan hoor. Maar dan Liande nog best een slok bij je kan drinken zelfs al is de nieuwe kleine er.

http://www.borstvoeding.c(...)/fotos-meningen.html
pi_60758665
Ik heb het borstvoedingsboek gekocht en vind het een nuttig boek! Duidelijk geschreven en goed te lezen!
Informatie staat allemaal goed bij elkaar, is ook op internet te vinden, maar daar heb je niet altijd tijd voor natuurlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')