abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61645764
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Mijn advies is om eerst te proberen om een sterke binnenlandse en regionale markt in Afrika te scheppen die stabiel is vooraleer je de schotten weghaalt tussen Europa en Afrika.

Disclaimer: daar hoort dan uiteraard ook bij dat Europa voorlopig niet zijn voedsel dumpt in Afrika zoals nu het geval is
Dan ben je het dus eens met de stelling van Boekestijn? Meer ondernemerschap bereik je eerder door kredieten dan door ontwikkelingsgeld, de kredieten verstrek je namelijk direct aan de kredietnemer.
pi_61646081
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:54 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dan ben je het dus eens met de stelling van Boekestijn? Meer ondernemerschap bereik je eerder door kredieten dan door ontwikkelingsgeld, de kredieten verstrek je namelijk direct aan de kredietnemer.
Microkredieten worden ook door 'linkse' mensen niet perse afgewezen. Integendeel: het is vooral de rechterzijde die bezwaren hebben tegen microkredieten.

Ik ben het er mee eens dat kredietverlening cruciaal is in dergelijke landen en daar wordt hard aan gewerkt. Maar het is niet genoeg, ik vind Boekestijn behoorlijk naief overkomen, en als hij dat niet is heeft hij imperialistische gedachtes.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_61647408
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik zeg: je kunt beter eerst ervoor zorgen dat de interne Afrikaanse markt een beetje gaat lopen, boeren productief worden vóórdat je de grenzen opengooit.
Dat zal niet zo snel gebeuren zolang 'wij ze arm houden', hm?

Nee, de enige echte goede daad naar arme landen toe, zou het opheffen van de EU en al die andere roversbendes zijn die opzettelijk de armen armer maken en de rijken rijker, en dat zonder mensen hier te bestelen.
  maandag 15 september 2008 @ 15:58:48 #104
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_61647593
Ja, het is belachelijk dat ik hier 7 EUR voor 300gr Argentijnse Biefstuk moet betalen terwijl ik die in Argentinië voor 5 EUR de kilo kan scoren. Je gaat me niet vertellen dat het transport zoveel kost. De EU beschermt de boeren hier waardoor ik van dat derderangs Iers of Frans vlees moet eten....
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_61648290
quote:
Op maandag 15 september 2008 15:58 schreef reem het volgende:
Ja, het is belachelijk dat ik hier 7 EUR voor 300gr Argentijnse Biefstuk moet betalen terwijl ik die in Argentinië voor 5 EUR de kilo kan scoren. Je gaat me niet vertellen dat het transport zoveel kost. De EU beschermt de boeren hier waardoor ik van dat derderangs Iers of Frans vlees moet eten....
ik vind dat wel meevallen transportkosten, btw, extra loon supermarkt, valuta verschil
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_61649478
Het geven van Ontwikkelingshulp is dweilen met de kraan open.
Het grootste deel van het geld komt toch in de handen van de corrupte dictators.

Oftewel, sluit eerst de kraan, ga dan pas dweilen. Met andere woorden, geen geld geven aan landen waar een dictatuur heerst of waar een grote mate van corruptie aanwezig is. Dus ik kan me goed vinden in het plan van de VVD.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  maandag 15 september 2008 @ 17:15:10 #107
8369 speknek
Another day another slay
pi_61650124
Ik geloof er niet zoveel van dat het meeste geld in handen van corrupte dictators komt, da's een beetje borrelpraat. Er verdwijnt wel wat aan corruptie, want daar draaien dictaturen nou eenmaal op. Maar de meeste hulporganisaties zijn inmiddels wel slim genoeg om fysiek mensen te sturen met fysieke producten en daar in kleine dorpjes wat putten te slaan en scholen te bouwen. Het probleem zit hem er meer in dat voor elke buitenlandse vrijwilliger die daar een school timmert, er een lokale timmerman zonder werk zit. Alle kleren die uitgedeeld worden ruineren de textielmakers, zelfde voor boeren en voedselhulp. En als die er niet meer zijn wordt het ook nooit meer wat met de economie. Gratis dingen geven, en zelfs met geld strooien, is de meest efficiente manier van een land en bevolking aan de bedelstaf helpen.

De enige manier van ontwikkelingssamenwerking die zoden aan de dijk zet is als je als overheid je geld gebruikt om een fabriek neer te zetten die je dan zelf (in het begin iig) uitbaat, met nog enigszins normale arbeidsomstandigheden. Dan kun je het geld wat die fabriek verdient weer terug in de staatskas pompen. Maarja, dat gaat tegen heel wat internationale verdragen in.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_61650200
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:15 schreef speknek het volgende:
Ik geloof er niet zoveel van dat het meeste geld in handen van corrupte dictators komt, da's een beetje borrelpraat. Er verdwijnt wel wat aan corruptie, want daar draaien dictaturen nou eenmaal op. Maar de meeste hulporganisaties zijn inmiddels wel slim genoeg om fysiek mensen te sturen met fysieke producten en daar in kleine dorpjes wat putten te slaan en scholen te bouwen. Het probleem zit hem er meer in dat voor elke buitenlandse vrijwilliger die daar een school timmert, er een lokale timmerman zonder werk zit. Alle kleren die uitgedeeld worden ruineren de textielmakers, zelfde voor boeren en voedselhulp. En als die er niet meer zijn wordt het ook nooit meer wat met de economie. Gratis dingen geven, en zelfs met geld strooien, is de meest efficiente manier van een land en bevolking aan de bedelstaf helpen.

De enige manier van ontwikkelingssamenwerking die zoden aan de dijk zet is als je als overheid je geld gebruikt om een fabriek neer te zetten die je dan zelf (in het begin iig) uitbaat, met nog enigszins normale arbeidsomstandigheden. Dan kun je het geld wat die fabriek verdient weer terug in de staatskas pompen. Maarja, dat gaat tegen heel wat internationale verdragen in.
het rode kruis zelf zegt dat er maar 1/3de aankomt bij de mensen die het nodig hebben
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_61650606
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

het rode kruis zelf zegt dat er maar 1/3de aankomt bij de mensen die het nodig hebben
Speknek geeft geen correct beeld. De verspilling komt juist doordat lokale hotemetoten het uitvoeren.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_61650616
En nog iets: microkredieten zijn ook niet zo effectief
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_61650727
Kijk, dat soort ideeën juich ik toe.

Ik heb enkele maanden geleden eens een onderzoek voorbij zien komen waarin berekend werd dat er van elke euro ontwikkelingshulp ongeveer 20 cent bij de bevolking terecht komt.
  maandag 15 september 2008 @ 17:35:15 #112
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_61650746
Het zou ook helpen als het westen haar vleesconsumptie zal halveren. Dan is er veel meer graan over voor Afrika omdat we veel minder koeien en varkens hoeven vet te mesten en hoeven wij veel minder ontwikkelingshulp te sturen. Maarja, we eten ons liever een hartinfarct dan dat we dat doen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_61651111
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:31 schreef Klopkoek het volgende:
En nog iets: microkredieten zijn ook niet zo effectief
Dat klopt, als de overheid er tussen zit.
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_61651126
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:34 schreef Technoviking het volgende:
Kijk, dat soort ideeën juich ik toe.

Ik heb enkele maanden geleden eens een onderzoek voorbij zien komen waarin berekend werd dat er van elke euro ontwikkelingshulp ongeveer 20 cent bij de bevolking terecht komt.
Bron?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_61652111
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bron?
Stond in de volkskrant, kan het zo snel niet meer vinden op volkskrant.nl
  maandag 15 september 2008 @ 19:15:22 #116
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_61653406
Dat er zo weinig op de juiste plek terecht komt, komt -ironisch gezien- juist doordat men van elke euro wil zien waar het terecht komt. Dan heb je zo al 30% administratiekosten voordat het de grens over is. Vervolgens moeten daar ook de resultaten bijgehouden worden, en presto! Meer dan 50% administratiekosten.

Máár, dan kan in ieder geval niet gezegd worden dat van die euro in den beginne niet juist terecht is gekomen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 15 september 2008 @ 19:48:27 #117
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_61654507
quote:
Op maandag 15 september 2008 19:15 schreef Yildiz het volgende:
Dat er zo weinig op de juiste plek terecht komt, komt -ironisch gezien- juist doordat men van elke euro wil zien waar het terecht komt. Dan heb je zo al 30% administratiekosten voordat het de grens over is. Vervolgens moeten daar ook de resultaten bijgehouden worden, en presto! Meer dan 50% administratiekosten.

Máár, dan kan in ieder geval niet gezegd worden dat van die euro in den beginne niet juist terecht is gekomen.
Dat zeg ik!
Overheidsuitgaven met 13% omhoog, economische groei 1 %
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_61662647
Ja ze moeten de inkomensafhankelijk afdracht aan de zorgverzekeraars eens halveren, de dieven

14 Miljard per jaar gaat er via de belastingdienst naar die witteboordenmaffia
pi_61760294
quote:
Balkenende prijst Nederlandse ontwikkelingshulp

De premier is er trots op dat het kabinet 0,8 procent van het bruto binnenlands product (bbp) naar ontwikkelingshulp gaat. ,,Onze inzet komt niet voort uit schuldgevoel, maar uit moreel belang."

Balkenende reageerde hiermee op de uitgebreide kritiek van VVD-fractievoorzitter Rutte, maar ook van de rechtse partijen PVV en TON, dat er te veel geld gaat naar ontwikkelingssamenwerking. De premier merkte quasi verbaasd op dat Rutte vorig jaar nog wel 0,7 procent van het bbp hiervoor wilde reserveren.

Rutte vindt zoveel geld zo breed inzetten nogal naïef. Hij citeerde uit rapporten waaruit blijkt dat eenderde van het geld niet goed terecht komt en eenderde zelfs schadelijk is. Balkenende: ,,Ik ken heel andere rapporten. Nederland loopt aan kop als het gaat om effectieve ontwikkelingshulp. Het helpt conflicten te voorkomen en de vluchtelingenstroom tegen te gaan. Ik kies met overtuiging voor een Nederland dat over grenzen kijkt."
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 19 september 2008 @ 15:50:19 #120
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_61761923
quote:
Op zondag 14 september 2008 14:00 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

VVD-ers zijn über egoïsten. De ergsten in z'n soort. Kille figuren zijn het. Vreselijke lui gewoon.
Euhhh laat me raden ergens uit de linkse hoek???? De hoek die altijd zo voorop loopt als het om discrminatie gaat en die ook om het hardst roept dat je niet alle marokanen over een kam moet scheren?

On topic

Prima voorstel. Het al jaren pompen van geld naar de diverse ontwikkelingslanden heeft nog nergens echt geholpen. Lokaal zal er misschien wel iets bereikt worden methet slaan van putten of het bouwen van een ziekenhuis maar dat is dan ook de hulp die met het mindere budget wat de VVD voorstaat prima kan worden blijven gedaan. Al het andere verdwijnt in de zakken van de directies van de organisaties en blijft hangen bij de regeringen in de diverse landen.

Als de geldkraan dicht gaat zullen ook de regeringen van die landen zelf van hun luie reet moeten komen en aan het werk moeten gaan voor hun mensen.
  vrijdag 19 september 2008 @ 16:06:33 #121
8369 speknek
Another day another slay
pi_61762299
Wat verstaat Balkenende onder 'moreel belang'?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 20 september 2008 @ 04:11:17 #122
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_61774837
wellicht het idee dat ook andere wereldburgers het recht hebben om onder menswaardige omstandigheden te leven.

Maargoed, zolang hier het beeld leeft dat inwoners van derdewereldlanden vooral lui zijn, en simpelweg wachten op de zilvervloot vanuit de eerste wereld zal er weinig veranderen...
[b]@RemiLehmann[/b]
  zaterdag 20 september 2008 @ 07:27:22 #123
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_61775082
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 04:11 schreef reem het volgende:
wellicht het idee dat ook andere wereldburgers het recht hebben om onder menswaardige omstandigheden te leven.

Maargoed, zolang hier het beeld leeft dat inwoners van derdewereldlanden vooral lui zijn, en simpelweg wachten op de zilvervloot vanuit de eerste wereld zal er weinig veranderen...
quote:
Het is daarom wellicht niet overbodig om nog eens naar wat recente publicaties over het nut van die hulp te kijken. En dan niet zozeer het nut voor al die duizenden Nederlandse belanghebbenden die er hun inkomen aan ontlenen en er hun hypotheek van betalen, maar het nut voor de landen en de mensen elders in de wereld die dankzij die hulp worden geacht beter af te zijn.

Zo trok begin juli een rapport van een Britse hulporganisatie ActionAid de aandacht, omdat daarin werd aangetoond dat veel hulpgeld niet aankomt, over de balk wordt gesmeten door dure consultants te raadplegen, of anderszins slecht wordt besteed. Van de 79 miljard dollar die westerse landen en Japan in 2004 aan armere landen gaven, bleek volgens de definitie van ActionAid bijna de helft, 47 procent, te bestaan uit dergelijke 'spookhulp'. Van de Nederlandse hulp verdween dat jaar volgens dit onderzoek bijna eenderde, 32 procent, aan uitgaven die niet bijdroegen aan het bereiken van de doelstelling, te weten het verminderen van de armoede in de wereld.
http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1467
Halveren dus die hulp en die Koenders maken we staatssecretaris van buitenlandse zaken.

Een bekend Chinees gezegde luidt: "Als iemand honger heeft, geef hem geen vis maar een hengel en leer hem vissen"
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
pi_61775691
Definitie van ontwikkelingshulp is heffingen bij de grens op goedkope landbouw-importen incasseren, en die gelden via de ontwikkelingshulp met veel bureaucratie weer terug schenken aan het regime die er een leuke Hummer van kan kopen voor de bevelhebber

Als er geld geschonken moet worden dan kunnen prive organisaties dat prima zelf, dat hoeft niet van belastinggeld
pi_61775743
Ben het volledig met de VVD eens.
In het verleden is al vaak genoeg bewezen dat meer geld geen oplossing is. VVD wilt meer investeren in microkredieten.... interessant.

Wij betalen zo ongeveer het meest aan ontwikkelingshulp van alle landen ter wereld, dat mag wel eens anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')