Dan ben je het dus eens met de stelling van Boekestijn? Meer ondernemerschap bereik je eerder door kredieten dan door ontwikkelingsgeld, de kredieten verstrek je namelijk direct aan de kredietnemer.quote:Op maandag 15 september 2008 14:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mijn advies is om eerst te proberen om een sterke binnenlandse en regionale markt in Afrika te scheppen die stabiel is vooraleer je de schotten weghaalt tussen Europa en Afrika.
Disclaimer: daar hoort dan uiteraard ook bij dat Europa voorlopig niet zijn voedsel dumpt in Afrika zoals nu het geval is

Microkredieten worden ook door 'linkse' mensen niet perse afgewezen. Integendeel: het is vooral de rechterzijde die bezwaren hebben tegen microkredieten.quote:Op maandag 15 september 2008 14:54 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dan ben je het dus eens met de stelling van Boekestijn? Meer ondernemerschap bereik je eerder door kredieten dan door ontwikkelingsgeld, de kredieten verstrek je namelijk direct aan de kredietnemer.

Dat zal niet zo snel gebeuren zolang 'wij ze arm houden', hm?quote:Op maandag 15 september 2008 14:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zeg: je kunt beter eerst ervoor zorgen dat de interne Afrikaanse markt een beetje gaat lopen, boeren productief worden vóórdat je de grenzen opengooit.

ik vind dat wel meevallen transportkosten, btw, extra loon supermarkt, valuta verschilquote:Op maandag 15 september 2008 15:58 schreef reem het volgende:
Ja, het is belachelijk dat ik hier 7 EUR voor 300gr Argentijnse Biefstuk moet betalen terwijl ik die in Argentinië voor 5 EUR de kilo kan scoren. Je gaat me niet vertellen dat het transport zoveel kost. De EU beschermt de boeren hier waardoor ik van dat derderangs Iers of Frans vlees moet eten....

het rode kruis zelf zegt dat er maar 1/3de aankomt bij de mensen die het nodig hebbenquote:Op maandag 15 september 2008 17:15 schreef speknek het volgende:
Ik geloof er niet zoveel van dat het meeste geld in handen van corrupte dictators komt, da's een beetje borrelpraat. Er verdwijnt wel wat aan corruptie, want daar draaien dictaturen nou eenmaal op. Maar de meeste hulporganisaties zijn inmiddels wel slim genoeg om fysiek mensen te sturen met fysieke producten en daar in kleine dorpjes wat putten te slaan en scholen te bouwen. Het probleem zit hem er meer in dat voor elke buitenlandse vrijwilliger die daar een school timmert, er een lokale timmerman zonder werk zit. Alle kleren die uitgedeeld worden ruineren de textielmakers, zelfde voor boeren en voedselhulp. En als die er niet meer zijn wordt het ook nooit meer wat met de economie. Gratis dingen geven, en zelfs met geld strooien, is de meest efficiente manier van een land en bevolking aan de bedelstaf helpen.
De enige manier van ontwikkelingssamenwerking die zoden aan de dijk zet is als je als overheid je geld gebruikt om een fabriek neer te zetten die je dan zelf (in het begin iig) uitbaat, met nog enigszins normale arbeidsomstandigheden. Dan kun je het geld wat die fabriek verdient weer terug in de staatskas pompen. Maarja, dat gaat tegen heel wat internationale verdragen in.

Speknek geeft geen correct beeld. De verspilling komt juist doordat lokale hotemetoten het uitvoeren.quote:Op maandag 15 september 2008 17:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het rode kruis zelf zegt dat er maar 1/3de aankomt bij de mensen die het nodig hebben

Dat klopt, als de overheid er tussen zit.quote:Op maandag 15 september 2008 17:31 schreef Klopkoek het volgende:
En nog iets: microkredieten zijn ook niet zo effectief

Bron?quote:Op maandag 15 september 2008 17:34 schreef Technoviking het volgende:
Kijk, dat soort ideeën juich ik toe.
Ik heb enkele maanden geleden eens een onderzoek voorbij zien komen waarin berekend werd dat er van elke euro ontwikkelingshulp ongeveer 20 cent bij de bevolking terecht komt.

Dat zeg ik!quote:Op maandag 15 september 2008 19:15 schreef Yildiz het volgende:
Dat er zo weinig op de juiste plek terecht komt, komt -ironisch gezien- juist doordat men van elke euro wil zien waar het terecht komt. Dan heb je zo al 30% administratiekosten voordat het de grens over is. Vervolgens moeten daar ook de resultaten bijgehouden worden, en presto! Meer dan 50% administratiekosten.
Máár, dan kan in ieder geval niet gezegd worden dat van die euro in den beginne niet juist terecht is gekomen.

quote:Balkenende prijst Nederlandse ontwikkelingshulp
De premier is er trots op dat het kabinet 0,8 procent van het bruto binnenlands product (bbp) naar ontwikkelingshulp gaat. ,,Onze inzet komt niet voort uit schuldgevoel, maar uit moreel belang."
Balkenende reageerde hiermee op de uitgebreide kritiek van VVD-fractievoorzitter Rutte, maar ook van de rechtse partijen PVV en TON, dat er te veel geld gaat naar ontwikkelingssamenwerking. De premier merkte quasi verbaasd op dat Rutte vorig jaar nog wel 0,7 procent van het bbp hiervoor wilde reserveren.
Rutte vindt zoveel geld zo breed inzetten nogal naïef. Hij citeerde uit rapporten waaruit blijkt dat eenderde van het geld niet goed terecht komt en eenderde zelfs schadelijk is. Balkenende: ,,Ik ken heel andere rapporten. Nederland loopt aan kop als het gaat om effectieve ontwikkelingshulp. Het helpt conflicten te voorkomen en de vluchtelingenstroom tegen te gaan. Ik kies met overtuiging voor een Nederland dat over grenzen kijkt."

Euhhh laat me raden ergens uit de linkse hoek???? De hoek die altijd zo voorop loopt als het om discrminatie gaat en die ook om het hardst roept dat je niet alle marokanen over een kam moet scheren?quote:Op zondag 14 september 2008 14:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
VVD-ers zijn über egoïsten. De ergsten in z'n soort. Kille figuren zijn het. Vreselijke lui gewoon.

quote:Op zaterdag 20 september 2008 04:11 schreef reem het volgende:
wellicht het idee dat ook andere wereldburgers het recht hebben om onder menswaardige omstandigheden te leven.
Maargoed, zolang hier het beeld leeft dat inwoners van derdewereldlanden vooral lui zijn, en simpelweg wachten op de zilvervloot vanuit de eerste wereld zal er weinig veranderen...
Halveren dus die hulp en die Koenders maken we staatssecretaris van buitenlandse zaken.quote:Het is daarom wellicht niet overbodig om nog eens naar wat recente publicaties over het nut van die hulp te kijken. En dan niet zozeer het nut voor al die duizenden Nederlandse belanghebbenden die er hun inkomen aan ontlenen en er hun hypotheek van betalen, maar het nut voor de landen en de mensen elders in de wereld die dankzij die hulp worden geacht beter af te zijn.
Zo trok begin juli een rapport van een Britse hulporganisatie ActionAid de aandacht, omdat daarin werd aangetoond dat veel hulpgeld niet aankomt, over de balk wordt gesmeten door dure consultants te raadplegen, of anderszins slecht wordt besteed. Van de 79 miljard dollar die westerse landen en Japan in 2004 aan armere landen gaven, bleek volgens de definitie van ActionAid bijna de helft, 47 procent, te bestaan uit dergelijke 'spookhulp'. Van de Nederlandse hulp verdween dat jaar volgens dit onderzoek bijna eenderde, 32 procent, aan uitgaven die niet bijdroegen aan het bereiken van de doelstelling, te weten het verminderen van de armoede in de wereld.
http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1467

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |