abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61638706
quote:
Op maandag 15 september 2008 09:35 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

De pvda pretendeert dan ook niet dé liberale partij van Nederland te zijn.
Dat zeg ik ook. Erg lullig voor die Afrikaanse boeren dat zij 'het schild voor de zwakkeren' niet al te serieus moeten nemen.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_61638707
quote:
Op maandag 15 september 2008 09:27 schreef Klopkoek het volgende:
Dat hoor je heel vaak maar ik denk eerlijk gezegd dat dan de Afrikaanse boeren worden kapot geconcureerd.
Ach,ach, onze weldoener. "Het is beter voor jullie zwarte boertjes als we jullie de toegang tot onze markt verbieden en jullie gewoon ieder jaar een zak geld toewerpen. Anders worden jullie maar kapot geconcurreerd". Klopkoek, je bent te goed voor deze wereld, de Afrikaanse boeren mogen hun handen wel dichtknijpen met mensen zoals jij.
pi_61638745
quote:
Op maandag 15 september 2008 09:35 schreef ethiraseth het volgende:

Toch knap hoe alles altijd wordt verdraaid als een beschuldiging aan het adres van de pvda. De vvd doet een voorstel wat niet echt strookt met waar ze claimen voor te staan en de pvda krijgt meteen de schuld van het achterstellen van Afrikaanse boeren.
Toch wel knap, dat er zoveel pogingen gedaan worden om elke politieke discussie te laten verzanden in een 'links' 'rechts' polemiek.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_61639247
Ik heb sterk de indruk dat landen die klant zijn van onze ontwikkelingshulp er amper op vooruit gaan in welvaart. Onterecht wordt hulp als budgetsteun (oftewel: een zak geld geven aan dictators), kwijtschelding van schulden (waarna direct weer nieuwe schulden gemaakt worden) en het exporteren van allerlei immateriële zaken/missiewerk tijdens de hulp gegeven, en voornamelijk in de relatief rijke steden van de arme landen. We willen vrouwenemancipatie, zorg, onderwijs, kinderrechten, oplossing voor corruptie, seksuele voorlichting etc. Dat kan dus niet allemaal tegelijk. Nu willen we ook nog dat ze dat allemaal op duurzame energie doen....terwijl die mensen gewoon willen eten en hun land bewerken. Ik heb het idee dat het opheffen van de importheffingen en veiligheid brengen de beste hulp is. Verder moeten we niet het belang van de emigranten miskennen, die geld sturen dat altijd direct naar de mensen gaat voor wie het bedoelt is.

Een vast budget is trouwens raar voor ontwikkelingshulp. Je moet gewoon doen wat het beste werkt, en niet zomaar een potje opmaken.
  maandag 15 september 2008 @ 10:40:58 #80
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_61639814
Potjes opmaken is het grootste dilemma bij de overheid.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_61641566
quote:
Op maandag 15 september 2008 10:08 schreef Autodidact het volgende:
Ik heb sterk de indruk dat landen die klant zijn van onze ontwikkelingshulp er amper op vooruit gaan in welvaart. Onterecht wordt hulp als budgetsteun (oftewel: een zak geld geven aan dictators), kwijtschelding van schulden (waarna direct weer nieuwe schulden gemaakt worden) en het exporteren van allerlei immateriële zaken/missiewerk tijdens de hulp gegeven, en voornamelijk in de relatief rijke steden van de arme landen. We willen vrouwenemancipatie, zorg, onderwijs, kinderrechten, oplossing voor corruptie, seksuele voorlichting etc. Dat kan dus niet allemaal tegelijk. Nu willen we ook nog dat ze dat allemaal op duurzame energie doen....terwijl die mensen gewoon willen eten en hun land bewerken. Ik heb het idee dat het opheffen van de importheffingen en veiligheid brengen de beste hulp is. Verder moeten we niet het belang van de emigranten miskennen, die geld sturen dat altijd direct naar de mensen gaat voor wie het bedoelt is.

Een vast budget is trouwens raar voor ontwikkelingshulp. Je moet gewoon doen wat het beste werkt, en niet zomaar een potje opmaken.
Ik ben het met je eens (en voor een keer met de VVD) ontwikkelingshulp werkt niet (of in ieder geval niet goed we kunnen beter calamiteiten hulp geven
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_61641746
Dit gaat wel een enorme stroom economische vluchtelingen geven ...
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_61642013
Goed voorstel. Ik heb liever dat het budget voor ontwikkelingshulp direct ten goede komt van de mensen die het nodig hebben i.p.v. NGO's en diverse overheden die vervolgens met dat budget aan het werk gaan. Waarom niet ontwikkelingshulp in de vorm van "from bottom to top"? Dat beetje hulp in de vorm van micro-kredieten heeft al veel meer betekent voor mensen in ontwikkelingslanden dan die vele biljoenen die in de afgelopen jaren zijn gespendeerd.

Noodhulp verstrekken? Altijd. Ontwikkelingssamenwerking zoals dat de afgelopen decennia is uitgevoerd? Kansloos en het versterkt het lijden alleen maar.
pi_61642048
quote:
Op zondag 14 september 2008 17:57 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is dat omdat men inschat dat helemaal afschaffen politiek niet haalbaar is, gok ik zo.
Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Maar dat vind ik toch niets. Natuurlijk, ze zullen niet de enige partij zijn, maar als het zo is, vind ik het toch matig: In ons programma zetten we allemaal dingen waar wij het niet mee eens zijn, maar anders zouden we te veel kiezers verliezen. Sja. Zeg dan: We willen ervan af, máár... dat gaat waarschijnlijk niet lukken en de helft vinden we al een heel aardig compromis.
pi_61642071
quote:
Op maandag 15 september 2008 10:40 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Potjes opmaken is het grootste dilemma bij de overheid.
Geef dan maar het rekeningnummer van Danny, FOK kan wel wat geld gebruiken
pi_61642098
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dit gaat wel een enorme stroom economische vluchtelingen geven ...

Geloof je het zelf, het verdwijnt in de zakken van de machthebbers en de ontwikkelingsmedewerkers, de lokals zijn er echt niet mee geholpen. Ik verwacht dus geen verandering in de stroom
  maandag 15 september 2008 @ 12:48:05 #87
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_61642440
Het probleem zijn de enorme schulden die ontstaan zijn in de loop van de decennia... met als dieptepunt de schuldencrisis begin jaren'80. Vaak zijn deze schulden aangegaan door corrupte regimes, die op geen enkele wijze de wil van het volk vertegenwoordigden. Zonder die schuldenlast zou er veel meer geld beschikbaar zijn voor regeringen om de randvoorwaarden voor economische groei te creëren.

Het kwijtschelden van de schuldenlast lijkt mij een goed begin. Laten we zeggen: in ruil voor alle grondstoffen die we uit derdewereldlanden hebben geroofd...
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_61642478
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:48 schreef reem het volgende:
Het probleem zijn de enorme schulden die ontstaan zijn in de loop van de decennia... met als dieptepunt de schuldencrisis begin jaren'80. Vaak zijn deze schulden aangegaan door corrupte regimes, die op geen enkele wijze de wil van het volk vertegenwoordigden. Zonder die schuldenlast zou er veel meer geld beschikbaar zijn voor regeringen om de randvoorwaarden voor economische groei te creëren.

Het kwijtschelden van de schuldenlast lijkt mij een goed begin. Laten we zeggen: in ruil voor alle grondstoffen die we uit derdewereldlanden hebben geroofd...
Waarom niet investeren in economische groei in plaats van zinloos geld weggeven?
  maandag 15 september 2008 @ 12:51:33 #89
14509 reem
pi_61642520
Het geld dat die regeringen niet meer kwijt is aan schuldbetalingen kunnen ze inzetten voor investering in economische groei. Zo sla je twee vliegen in één klap.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_61642587
quote:
Op zondag 14 september 2008 13:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik begrijp gewoon echt niet, dat het kleine stukje geweten dat ze misschien nog hebben, niet in opstand komt

Ze hebben volgens mij dan ook geen geweten.

Wie kan überhaupt met zo'n voorstel nog in het reine komen?
Jij koopt je geweten liever af door wat knaken die kant op te sturen?

Met die instelling kan ik niet begrijpen dat jij nog in het reine kan komen.
pi_61642749
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:51 schreef reem het volgende:
Het geld dat die regeringen niet meer kwijt is aan schuldbetalingen kunnen ze inzetten voor investering in economische groei. Zo sla je twee vliegen in één klap.
Want Afrikaanse regeringen staan bekend om hun geweldige investeringsprogramma's? Waarom niet het geld direct ten goede laten komen van de bevolking? Het zijn immers de mensen zelf die zorgen voor econische groei, niet de overheden. Die kunnen slechts de juist randvoorwaarden scheppen en bepaalde steun beiden.
pi_61643206
quote:

Dit is meer van hetzelfde. We verlichten de schuld bijvoorbeeld van het olierijke Nigeria en een dag later maken ze weer schulden door te lenen van China. Opgelost: niks.

Gratis geld is geen oplossing, en je eigen geweten sussen helemaal niet.
  maandag 15 september 2008 @ 13:21:17 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_61643279
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:54 schreef Chewie het volgende:
Jij koopt je geweten liever af door wat knaken die kant op te sturen?

Met die instelling kan ik niet begrijpen dat jij nog in het reine kan komen.
Dat kan EchtGaaf ook niet. Original Sin is de hele essentie van zijn moraal.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 15 september 2008 @ 13:39:31 #94
14509 reem
pi_61643717
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:01 schreef nikk het volgende:

[..]

Want Afrikaanse regeringen staan bekend om hun geweldige investeringsprogramma's? Waarom niet het geld direct ten goede laten komen van de bevolking? Het zijn immers de mensen zelf die zorgen voor econische groei, niet de overheden. Die kunnen slechts de juist randvoorwaarden scheppen en bepaalde steun beiden.
Er zijn ook derdewereldlanden buiten Afrika.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_61644563
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:39 schreef reem het volgende:

[..]

Er zijn ook derdewereldlanden buiten Afrika.
En corruptie speelt daar i.t.t. Afrika geen rol? Het geld komt in die landen wél ten goede van de bevolking? De economie wordt in die landen wel sterker door ontwikkelingsghulp direct te storten aan overheden?
pi_61644564
quote:

De vraag is: waardoor is die schuldencrisis ontstaan?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_61644586
quote:
Op maandag 15 september 2008 09:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ach,ach, onze weldoener. "Het is beter voor jullie zwarte boertjes als we jullie de toegang tot onze markt verbieden en jullie gewoon ieder jaar een zak geld toewerpen. Anders worden jullie maar kapot geconcurreerd". Klopkoek, je bent te goed voor deze wereld, de Afrikaanse boeren mogen hun handen wel dichtknijpen met mensen zoals jij.
Ik zeg: je kunt beter eerst ervoor zorgen dat de interne Afrikaanse markt een beetje gaat lopen, boeren productief worden vóórdat je de grenzen opengooit.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_61644950
quote:
Voorhoeve: steun ontwikkelingswerk
ANP
DEN HAAG - De VVD kan de pogingen te bezuinigen op Ontwikkelingssamenwerking (OS) staken. Het is nooit gelukt bij kabinetsformaties en het is niet bevorderlijk voor het imago van een partij die ook vrijheid in andere landen bepleit.
Dat stelt oud-minister van Defensie professor Joris Voorhoeve in een gisteren gepresenteerd rapport van de Teldersstichting, het wetenschappelijk bureau van de VVD. Volgens Voorhoeve gaat het niet om de hoogte van de uitgaven, maar om de resultaten. Hij staat ook niet achter de opstelling van de VVD-fractie, dat Ontwikkelingssamenwerking geld beschikbaar moet stellen voor missies van Defensie.

Of de VVD-fractie in de Tweede Kamer het standpunt van Voorhoeve zal overnemen, is nog niet duidelijk. Toch zei minister Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) vanuit het Ghanese Accra in een eerste reactie verheugd te zijn over dit standpunt in een tijd waarin een miljard mensen in ernstige armoede leven. Ook Tweede Kamerlid Kathleen Ferrier van het CDA juichte het toe.

De 'rijke' landen hebben internationaal afgesproken dat zij 0,7 procent van hun inkomen aan ontwikkelingshulp besteden. Nederland geeft er al sinds jaar en dag 0,8 procent uit en huldigt het standpunt dat de rest van de rijke landen dat ook zou moeten doen. Voor Nederland is dat momenteel ongeveer 5 miljard euro per jaar aan Ontwikkelingssamenwerking. De VVD pleit al sinds jaar en dag om dat bedrag terug te schroeven tot 0,7 procent. Maar volgens het eigen wetenschappelijk bureau van de liberalen is dat niet nodig.

Minister Koenders was gisteren in Ghana voor de internationale bijeenkomst over de effectiviteit van ontwikkelingssamenwerking. Daar is afgesproken dat de helft van alle hulp via de regeringen van ontwikkelingslanden moet lopen en dat donoren en ontvangende landen die bestedingen samen controleren. Voorafgaand zag het er naar uit dat er alleen slappe afspraken gemaakt zouden worden, maar Koenders en zijn Britse collega slaagden er in om de onderhandelingen open te breken. Hierdoor staan er nu duidelijke afspraken met tijdstippen en cijfers in over zaken als het verminderen van de versnippering van hulp, of het delen van risico's door donoren in landen met een slecht of geen bestuur.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_61645552
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik zeg: je kunt beter eerst ervoor zorgen dat de interne Afrikaanse markt een beetje gaat lopen, boeren productief worden vóórdat je de grenzen opengooit.
Dus jouw advies is voorlopig doorgaan met ontwikkelingsgeld en in een nader te bepalen moment in de toekomst dit te stoppen en de grenzen open te gooien?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_61645650
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:46 schreef waht het volgende:

[..]

Dus jouw advies is voorlopig doorgaan met ontwikkelingsgeld en in een nader te bepalen moment in de toekomst dit te stoppen en de grenzen open te gooien?
Mijn advies is om eerst te proberen om een sterke binnenlandse en regionale markt in Afrika te scheppen die stabiel is vooraleer je de schotten weghaalt tussen Europa en Afrika.

Disclaimer: daar hoort dan uiteraard ook bij dat Europa voorlopig niet zijn voedsel dumpt in Afrika zoals nu het geval is
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')