SOS?quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:27 schreef boyv het volgende:
ga je voor de sos of voor het 'reizen'?
Ook als je een flexibel ticket koopt? Met aankomst en vertrek vanaf andere steden?quote:Op maandag 10 december 2007 20:12 schreef zwahiel het volgende:
1200 aan je ticket? Als je naar Chili vliegt met Lan ben je max 900 euro kwijt...
Een klein jaartje geleden, een blik op de Lan website leert me dat de prijzen nog steeds niet echt gestegen zijn. 't enige is dat je via het buitenland moet gaan. Parijs Orly is nog altijd de goedkoopste oplossing en vanuit Nederland niet zo ver weg met de auto of met ander vervoer (goeiekope vlieger bijvoorbeeld)quote:Op dinsdag 11 december 2007 02:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En wanneer was dat?
Deze prijzen zijn overigens een Lan route die door Iberia gevlogen wordt, meer Lan pax is LAN vliegtuig + personeel, meer Iberia is Iberia plane met personeel.quote:Lan.com
Paris - Santiago
from ¤895
Rome - Santiago
from ¤955
London - Santiago
from £750
Prijzen voor onderhoud en reizen kan je dus met 1,5 vermenigvuldigenquote:
Valt volgens mij wel mee van wat ik gehoord en gezien heb. In ieder geval is Argentinie nog steeds spotgoedkoop. De peso is immers in een jaar tijd weer wat minder waard geworden. Van 1 op 4 naar nu al bijna 1 op 5.quote:Op woensdag 12 december 2007 11:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Prijzen voor onderhoud en reizen kan je dus met 1,5 vermenigvuldigen
'n vriend van me zit er nu en die heeft 650 per maand te besteden en doet 't heel wat beter dan mij toendertijd... Dus dat valt best wel mee. Je kunt meteen voor iets gaan of eerst even onderzoeken naar de mogelijkheden. Kwam er toch achter dat dat laatste vooral in ZA 't beste is om te doen!quote:Op woensdag 12 december 2007 11:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Prijzen voor onderhoud en reizen kan je dus met 1,5 vermenigvuldigen
Zolang je dat maar gelooftquote:Op donderdag 13 december 2007 11:18 schreef DRA het volgende:
[..]
Valt volgens mij wel mee van wat ik gehoord en gezien heb. In ieder geval is Argentinie nog steeds spotgoedkoop. De peso is immers in een jaar tijd weer wat minder waard geworden. Van 1 op 4 naar nu al bijna 1 op 5.
Die zit dan in een of ander kut hostel in een kut plaatst en reist niet want dat gaat niet van 650 euroquote:Op donderdag 13 december 2007 14:35 schreef zwahiel het volgende:
[..]
'n vriend van me zit er nu en die heeft 650 per maand te besteden en doet 't heel wat beter dan mij toendertijd... Dus dat valt best wel mee. Je kunt meteen voor iets gaan of eerst even onderzoeken naar de mogelijkheden. Kwam er toch achter dat dat laatste vooral in ZA 't beste is om te doen!
Maar jij woont toch in Buenas Aires, hoe zit 't daar met de prijzen. OK 't is wel een grote stad dus prijzen zijn anders maar toch.
Ik vind 25 euro per nacht uitzonderlijk duur, maar ik ben dan ook alleen ZO-Azie gewend waar je echt geen drol betaald.quote:Op donderdag 13 december 2007 16:01 schreef zwahiel het volgende:
Overigens vaak genoeg in hotels gezeten in Chili waarvoor ik maar 25 euro per nacht betaalde, dat waren redelijk prima hotels, niet top noche maar goed genoeg.
Laatste wat ik hoorde was ie in San Salvador de Jujuy in noord Argentinië.quote:Op donderdag 13 december 2007 16:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Een hostel in Argentinie kost gewoon minimaal 150 euro per maand, dan blijft er nog 500 euro
Maar jij moet lekker geloven wat je wil
Waar zit je vriend overigens?
Donts:quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:48 schreef Tom89 het volgende:
- Wat zijn de echte do's en don'ts van het backpacken?
Koop een goede reisgids en zoek op internet, genoeg info. De vraag is ook wat je wil weten...quote:- Wat moet ik weten over deze landen?
Ruim genomen zul je voor de vliegreis (heen en terug) maximaal 1000 euro kwijt zijn.quote:- Is mijn plan überhaupt wel realistisch?
- Van mijn maandsalarisje blijft na aftrek van huur, gas/water/elektr. en boodschappen ongeveer ¤900,- over. Mijn eerste maand ging op aan schulden, dus ik houd 5 x ¤900 = ¤4500 over voor een reis. Ga ik dat redden? Of moet ik er een maandje af halen?
Zoek via internet de beste deal. Goede sites zijn d-reizen.nl, expedia.nl, vliegwinkel.nl. Het kan ook een goed idee zijn om rechtstreeks bij maatschappijen te boeken - bijv in jouw geval zou je iberia air kunnen proberen, of american airlines.quote:- Hoe boek ik het beste mijn tickets; welke maatschappij, welke data zijn het best?
Je hebt een goede reisverzekering nodig met dekking buiten europa en een ziektekostenverzekering. Check even of je huidige ziektekostenverzekering ook dekking biedt in het buitenland, dubbel verzekerd zijn is ook niet handig.quote:- Verzekeringen?
Daar moet je gewoon even voor langs gaan bij de plaatselijke GGD. Minimaal een paar maanden voordat je weggaat! Waarschijnlijk zullen ze je malerone oid meegeven. Dit is stinkend duur, denk aan euro of 2 per pil en je moet ze dagelijks slikken. Je zou kunnen overwegen om alleen een pil of 10-20 mee te nemen en deze te gebruiken als stootkuur mocht je malaria krijgen. Dat spul beschermt namelijk maar voor 60% en is het is niet goed om het maandenlang te slikken. Sowieso is het niet altijd nodig - hoog in de andes zijn bijv geen muggen.quote:- Voor welke ziektes zal ik me lek laten steken?
Ligt eraan - je kan alles helemaal thuis regelen of je kan alles gewoon over je heen laten komen. Zorg dat je minimaal wel een lijstje hebt met dingen die je absoluut wil zien, dta hoeven er niet veel te zijn. Zorg dat je op de hoogte bent van de praktische zaken - die vind je allemaal wel in een goede reisgids. Goede gidsen zijn Lonely planet, maar ook bijv Rough Guide of Footprint.quote:- Wat voor een voorbereidingen moet ik allemaal treffen?
Gozer, ik ben stikjaloers op je dat je zo lang weg kan! Geniet er van, zo'n kans komt niet snel nog eens!quote:Ik heb ontzettend veel zin om er 'even helemaal tussenuit' te gaan, maar zou graag wat welgemeend advies krijgen van mensen die er wat meer vanaf weten dan ik.
Alvast enorm bedankt!
Complete bullshit. Ik heb in Ecuador regelmatig voor een dollar of 8 per nacht een prima kamer gevonden, inclusief eigen badkamer. Ook in de grote steden.quote:Op donderdag 13 december 2007 16:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Voor 25 euro per nacht vind je nergens in Zuid Amerika meer een fatsoenlijk hotel
Ik was er 2 maanden geleden dus dat zal wel mee vallen. Een aantal van de landen die je noemt zijn armer dan Ecuador, ik durf mijn hand er bijna voor in het vuur te steken dat je daar nog wel goedkopere hotels hebt.quote:Op zaterdag 15 december 2007 13:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In Paraguay, Uruguay, Brazilie, Argentinie, Chili en Peru in elk geval niet
Ecador ken ik niet, maar die prijzen zullen ook wel flink gestegen zijn
We hebben het hier over backpacking hequote:Op zaterdag 15 december 2007 16:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Fatsoenlijk is middenklasse.
Wat je voor 8 euro in bijvoorbeeld Lima hebt wil ik niet dood gevonden worden, maar jij zal het vast beter weten dan mij
Voor backpackers die niet zoveel geld te besteden hebt maakt het over het algemeen niet uit hoe het guesthouse of hotel eruit ziet. Dat jij een hoger budget hebt betekent nog niet dat middenklasse alleen fatsoenlijk is. Ik heb in Vietnam prima geslapen voor 6 dollar p.n. (met z'n 2-en, en we hadden 2 kingsize bedden)quote:Op zaterdag 15 december 2007 16:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Fatsoenlijk is middenklasse.
Wat je voor 8 euro in bijvoorbeeld Lima hebt wil ik niet dood gevonden worden, maar jij zal het vast beter weten dan mij
In Salvador de Jujuy krijg je geld om daar naartoe te gaan, zo kut is die plek.quote:Op zaterdag 15 december 2007 12:15 schreef zwahiel het volgende:
[..]
Laatste wat ik hoorde was ie in San Salvador de Jujuy in noord Argentinië.
overigens ben je wel een complete retart als je een maand in 't zelfde hostel blijft zitten...Mijn kamer in Santiago kostte me 80 euro per maand, ex gas. Nu kost 't nog altijd 't zelfde omdat ik toevallig vorige week de prijzen opgevraagd heb voor mijn terugreis naar Chili toe.
Het hotel waar ik wel eens naartoe ga ging van 80 naar 130 peso in 6 maanden en zijn nog eens aan het verbouwen ookquote:Op zondag 16 december 2007 00:20 schreef flipsen het volgende:
Ik weet niet zoveel van de backpackers hostels, maar de middenklasse en 4 en 5 sterren hotels worden in Argentinië komend jaar weer gewoon 20% tot 25% duuderEn dat was vorig jaar ongeveer hetzelfde.
Maar verder hebben we hier geen inflatie hoor
w.b. de stad: met pijn in het hart moet ik je inderdaad gelijk gevenquote:Op zondag 16 december 2007 18:52 schreef flipsen het volgende:
Ik denk dat je de eerste mens ter wereld bent die Sao Paolo leuker vindt dan Buenos AiresIk denk dat zelfs qwerty_x dat met me eens is!
Voor Azie is 20-25 euro per dag een goede schatting, en dan leef je nog best luxe. Ik heb in Azie trouwens alleen maar op privé-kamers geslapen, zo'n gezamenlijk slaaphok vind ik helemaal niksquote:Op dinsdag 18 december 2007 23:23 schreef jojomen4 het volgende:
Ecuador was idd supercheap! 2 jaar geleden voor 3 euro pp met z'n 2'en in een prive kamer gelegen!
Ik lees dus even mee omdat ik ook een reis aan het plannen ben. Zo te horen is ZA stuk duurder dan Azie. Als ik aan zo'n 30 euro per dag in Zuid Amerika denk kwa budget, wat moet ik dan verwachten voor Azie? 20 euro of zelfs nog minder? Misschien verkeerde topic maar lijkt me dat de meeste reizigers hier overal zijn geweest.
In twee jaar?quote:Op donderdag 20 december 2007 22:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Voor toeristen 100% of zo
Ach... dan ben ik net op tijd geweest om er van te genieten!quote:Op donderdag 20 december 2007 22:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja
Met Aerolineas Argentinas, boeken via Expedia, kun je voor dat bedrag dus wel vliegen naar Santiago. Vond trouwens Opera Bay echt pauper trouwens, hoop armoedzaaiers die met een pak aan denken dat ze alles zijn. Althans, op woensdag. Vond Crobar of 69 (op donderdag) echt vele malen leuker.quote:Op donderdag 20 december 2007 22:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
BA- Santiago is in elk geval geen 50 euro met het vliegtuig en 12e met de bus
Wás... De data van jouw tickets zijn mei 2007. Dat is én laagseizoen, én al ruim een half jaar geleden. Voor het komende jaar gaat het je niet onder de 90 euro lukken volgens mij...quote:Op zondag 30 december 2007 14:20 schreef LGOPEN het volgende:
Heb er een screen van gemaakt:
Heb de namen even geblurred, maar je moet het bedrag delen door 6. Zoals je ziet zjin het dollars, totale prijs dus 50E pp inc alle belastingen. Argentinie is gewoon cheap ass.
dat is zoiets als:quote:Op zondag 30 december 2007 21:20 schreef runaway het volgende:
Hier was ik naar op zoek
(..)
Ik wil in ieder geval naar cuba, brazilie en ik denk argentinie. Peru en Chili lijken me ook erg mooi. Lastig!
(..)
Ik heb het zelf 8 maanden gedaan en mij is niets raars gebeurt (nou ja, genoeg rare dingen, maar niets naarsquote:Op zondag 30 december 2007 21:20 schreef runaway het volgende:
Is het verstandig alleen te reizen als meisje zijnde? Wil eigenlijk het liefst alleen gaan, maar ook graag levend terug komen.
Whehequote:Op donderdag 3 januari 2008 17:01 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik heb het zelf 8 maanden gedaan en mij is niets raars gebeurt (nou ja, genoeg rare dingen, maar niets naars). Spreek je al wel spaans? Heb je al wel enige reis/buitenlandervaring?
Echt? Wat gaaf zeg! Een vriend en ik zitten er ook over te denken om een backpackreis te maken van 8 a 9 maanden, maar die vriend weet niet zeker of ie meekan. Ik zou dolgraag alleen willen gaan, maar mijn ouders zien het niet zo zitten (die horen ook altijd van die spookverhalen). Maarja ik weet het zelf natuurlijk ook niet he, ben er nog nooit geweest! Hoe oud was jij toen je ging rondreizen? Waar ben je allemaal geweest? En wat heb je allemaal gedaan om veilig te zijn (als meisje dan), ik bedoel slechte wijken vermijden, niet 's nachts reizen oid? Of heb je je daarvoor niet echt uitgesloofd?quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:01 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik heb het zelf 8 maanden gedaan en mij is niets raars gebeurt (nou ja, genoeg rare dingen, maar niets naars). Spreek je al wel spaans? Heb je al wel enige reis/buitenlandervaring?
Begin hier en veel leesplezierquote:Op vrijdag 4 januari 2008 20:01 schreef Eva4Evah het volgende:
Zou wel meer van je verhaal willen horen eigenlijk, aangezien ik misschien zelf in die situatie beland!
Ja, maar echt veel verder dan Amsterdam, London, Parijs en Brussel zijn we vooralsnog niet gekomenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:28 schreef jojomen4 het volgende:
Zijn er wel eens fokkers geweest die elkaar in een land hebben gemeet en dan een stuk samen hebben gereist?
Ben benieuwd of dat een optie is.
Studenten credit card kun je zoeken. Of wat travellers cheques meenemen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:36 schreef MarkaD het volgende:
Is het goed te doen om zonder creditcard te reizen? De mijne wordt helaas geblokkeerd aangezien ik van een studenten- naar een betaalrekening ga, en dan heb ik natuurlijk geen inkomenHeb wel 2 pinpassen.
Die studentencc gaat dus niet lukken aangezien ik geen student meer ben (en een betaalpakket goedkoper is met pinnen). Maar ik doe dan wel wat travellers cheques.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:46 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Studenten credit card kun je zoeken. Of wat travellers cheques meenemen.
Het is ook niet de bedoeling om ze echt te gebruiken, het is alleen een extra zekerheid aangezien ik geen cc hebquote:Op zaterdag 5 januari 2008 15:44 schreef flipsen het volgende:
Ik kan niet echt spreken voor de rest van Zuid Amerika, maar travellers cheques zijn in Argentinië echt onzinnig om mee te nemen. Je betaalt je scheel aan de extra kosten, terwijl je met je pinpas hier bij (bijna) iedere geldautomaat gewoon peso's uit de muur trekt.
Dutchtrain heeft de link naar m'n varhalen al gepost zie ik (dank!quote:Op vrijdag 4 januari 2008 20:01 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Echt? Wat gaaf zeg! Een vriend en ik zitten er ook over te denken om een backpackreis te maken van 8 a 9 maanden, maar die vriend weet niet zeker of ie meekan. Ik zou dolgraag alleen willen gaan, maar mijn ouders zien het niet zo zitten (die horen ook altijd van die spookverhalen). Maarja ik weet het zelf natuurlijk ook niet he, ben er nog nooit geweest! Hoe oud was jij toen je ging rondreizen? Waar ben je allemaal geweest? En wat heb je allemaal gedaan om veilig te zijn (als meisje dan), ik bedoel slechte wijken vermijden, niet 's nachts reizen oid? Of heb je je daarvoor niet echt uitgesloofd?
Zou wel meer van je verhaal willen horen eigenlijk, aangezien ik misschien zelf in die situatie beland!
quote:Op woensdag 10 september 2008 01:59 schreef reem het volgende:
in BsAs zijn er gewoon een paar dingen die je eigenlijk niet mag missen maar die niet (heel) veel toeristen doen..
> Pizza bij El Cuartito @ Talcahuano tussen Av. Santa Fe en Marcelo T de Alvear. De Pizza Atómica is erg lekker (als je van veel kaas en tabasco houdt).
> Busritje in de 152. Kruist de halve stad door. Rijdt door iedere wijk die de moeite waard is.
> Maak eens een wandeling door de woonwijken van de stad, denk aan Caballito, Villa Crespo.
> Ook Once (dé textielwijk) is de moeite waard. Niet omdat het mooi is (sterker nog, het is verpauperd, chaotisch druk en vies), maar omdat je een goed beeld krijgt van hoe heel veel porteños leven die wat minder centen hebben...
> IJsje scoren bij Freddo of Volta (heel veel filialen door de stad)
> een "cortado" drinken in een typische BsAs lunchroom.
> Winkelen in de grootste Mall van Z-Amerika: Unicenter in Martínez (in de noordelijke buitenwijk).
dit zijn dingen waar ik iig erg van genoten heb tijdens mijn verblijf daaro... Als je nog naar voetbalwedstrijden wil kan ik je ook wel helpen aan info...
quote:Op woensdag 10 september 2008 23:36 schreef edsuit het volgende:
Na lang nadenken over een wat langere reis naar het buitenland heb ik besloten om volgend jaar in april/mei/juni zo'n 2 maanden naar Peru en Ecuador te gaan. Eerst 2 weken een taalcursus in Cuzco, Peru bij Don Quijote. Vervolgens vlieg ik naar Quito en reis ik af naar El Limonal (klein dorpje in het noorden), waar ik zo'n 8 weken vrijwilligerswerk ga doen bij Bospas, een soort tropische bosboerderij.
Zowel vanuit de talenschool als Bospas worden aardig wat excursies georganiseerd, dus zo krijg ik als het goed is ook nog het nodige van de landen te zien. En in Ecuador trek ik, voor ik naar huis ga, waarschijnlijk nog een paar dagen uit voor de Quilotoa Loop.
Het vrijwillgerswerk is al geregeld, hoop de komende dagen de taalcursus en m'n vliegticket te boeken. Wordt waarschijnlijk een directe vlucht met KLM of via de VS met Air France/Delta.
Voor mij wordt het ook de eerste keer Zuid-Amerika, ben zeer benieuwd.
quote:Op vrijdag 12 september 2008 19:47 schreef Apoc2003 het volgende:
Heb m'n ticket bevestigd, ik ga dus nu definitief 5,5 maand naar het continent waar ik altijd naar toe hebt gewild18 februari is de dag!
Bedankt voor de tips over BA, ben van plan om daar eerst twee weekjes te blijven om een beetje spaans te leren en vanuit daar naar het zuiden en via de westkust naar Quito. Volgens mij de meest bereisde route in zuid amerika.... maar niet voor niets lijkt me![]()
Overigens denk ik dat ik de cultuushock wel aan kan!
Malaria kan ik je (nog) niks over vertellen, ben tot nu toe altijd buiten malaria gebied gebleven...quote:Op donderdag 18 september 2008 19:03 schreef marshall het volgende:
Tips zijn altijd welkom.
Ben vandaag bij de ggd geweest, krijg 6 spuiten in totaal, al 2 gehad. Mijn spaans boek is ook al binnen.
Buenas noches
Mijn vraag is, malaria tabletten ja of nee? De dokter zei, 1 weekse tabletten in central america en 2 x per dag in amazone gebied ivm. verschillende type.
En ik heb geinformeerd over een reisverzekering, kwam er 1 uit de bus voor 39 per maand, wat ik persoonlijk erg veel vind. Maarja ik hoorde dat die van de anwb voor 90 euro maar tot 6 maanden kan en ik weet niet precies hoe lang ik zal blijven.
Wat hebben jullie voor je vliegticket betaald? zie er nu een naar Cancun voor 450 euro, maarja in juli zal het wel duurder zijn.
Een doorlopende reisverzekering heeft een limiet qua tijd: je mag niet 6 maanden lang in het buitenland zijn.quote:Op vrijdag 19 september 2008 00:30 schreef baba_ganesh_ het volgende:
[..]
wbt. de reisverzekering, ik heb een doorlopende reisverzekering met werelddekking bij interpolis.. betaal geoof ik E10,00 of 14,00 per maand ervoor.. weet niet zeker, maar geen 39,- pm.
Mooiquote:Op donderdag 18 september 2008 16:34 schreef baba_ganesh_ het volgende:
Ben in Venezuela, Peru en Bolivia geweest
Zuid Amerika
Bolivia is toch echt wel favoriet!
Die alti plano daar heeft mijn hart gestolen..
[ afbeelding ]
En niet te vergeten de 'Hang over eggs' in de Joy Ride in Sucre...
http://www.joyridebol.com/cafe/jrc.html
trouwens de foto in de OP van machu picchu, het kan er dus ook zo uitzien:
[ afbeelding ]
Is wel redelijk vroeg, de mist trekt op gedurende de dag, maar dan krijg je ook weer meer toeristen ...
[ afbeelding ]
De "andere" kant van machu picchu, vanaf Huayna Picchu, de berg piek die je ziet op de achtergrond in de OP foto. Hier moet je vroeg omhoog klimmen (inschrijven; ik had nr. 7!!) om iedereen voor te zijn en de zon zien opkomen / mist wegtrekken.. echt fenomenaal ...
praktische tips etc kan ik wel geven in dit topic als er behoefte aan is...
Dat is wel heel algemeen, waar ben je naar op zoek dan? Tickets, info over de lokatie, land etc?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 13:22 schreef Ripley het volgende:
Ik wil op niet al te lange termijn gaan backpacken door Brazilie (oa vrienden bezoeken). Iemand tips voor mij?
Ik ben zo algemeen omdat je dan gevarieerde antwoorden krijgtquote:Op donderdag 2 oktober 2008 19:03 schreef marshall het volgende:
[..]
Dat is wel heel algemeen, waar ben je naar op zoek dan? Tickets, info over de lokatie, land etc?
Ik zou eerst zelf wat uitzoeken en even de topics doorlezen en dan specifieke vragen stellen.
Even een vraagje van mij, 40L rugzak lijkt me groot genoeg niet? ik wil echt niet teveel meenemen.
Ga me trouwens voordat ik ga een pocket drive halen, http://www.storagedepot.c(...)rage/sc889/p378.aspx zoiets dus![]()
Foz do Iguaçu, maar dat lijkt me logisch...quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 11:14 schreef Ripley het volgende:
[..]
Maar op verzoek:
Inderdaad, waar vind ik voordelige tickets?
Tips wat betreft mooie delen, bezienswaardigheden?
Ik kan ook googelen, maar ik vraag hier naar jullie persoonlijke ervaringen en voorkeurenquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 18:03 schreef marshall het volgende:
http://www.travel-amazing-southamerica.com/brazil.html
eerste hit must see brazil op googl. Dus je zou zelf kunnen beginnen met een lijstje en dan vullen wij wel aan oid.
Mwah. Voor bv 30 dollar zit je in Lima al in een net hotel in Miraflores. Je hebt dan geen WiFi, ontbijt en een strijkservice, maar wel een schone kamer, met cable TV en een nette badkamer.quote:Op donderdag 13 december 2007 16:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Voor 25 euro per nacht vind je nergens in Zuid Amerika meer een fatsoenlijk hotel
Beperk je tot een bepaald stuk, reken op een paar interne vluchten en/of trek véél tijd uit. Reizen met de bus is overigens prima te doen, wat ik er (toen) van heb gezien: beste bussen van Zuid-Amerika.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 11:14 schreef Ripley het volgende:
Ik weet dat ik naar Rio ga om wat mensen daar te bezoeken, maar verder heb ik nog een schone lei. Ik ben niet iemand die alles van tevoren helemaal inroostert en uitstippelt, maar wil graag andermans ervaring in Brazilie horen
maar wat zijn je voorkeuren: stranden, binnenlanden, steden, toeristische gebieden, low budget, ... ?quote:Op zondag 5 oktober 2008 13:38 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik kan ook googelen, maar ik vraag hier naar jullie persoonlijke ervaringen en voorkeuren
Mijn standaard antwoord op de veiligheidsvraag is dat ik 8 maanden als meisje alleen door Zuid-Amerika heb gereisd en dat er alleen een flesje zonnenbrand is gestolen. Op mijn tweede dag terug in Nederland ben ik op klaarlichte dag, in het centrum van Delft (!) door twee gasten op een scooter van mijn hele tas beroofd.quote:Op donderdag 20 november 2008 12:23 schreef Apoc2003 het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met veiligheid? Ik hoor en lees aardig wat verhalen over gestolen tassen/camera/geld maar ik vraag me af in hoeverre dat nou echt zo is. Is Zuid-Amerika nou echt zo gevaarlijk als sommige mensen het doen overkomen? Of kan je met een beetje gezond verstand prima velig rondreizen in je eente?
Ik ben trouwens van plan om een spiegelreflex aan te schaffen, maar vroeg me af of het handig en verstandig is om mee te nemen. Het levert hogere kwaliteit foto's maar het is wel een gesjouw van jewelste natuurlijk, zeker met een extra lens.... Lastig dus.
Over precies 3 maanden ben ik gearriveerd in BA
Ik bén aan "deze kant", als in: Ecuador.quote:Op zaterdag 22 november 2008 10:59 schreef qwerty_x het volgende:
Hik, wanneer kom je trouwens zelf weer eens deze kant op ?
De caipirinha staat nog steeds koud en op je te wachten.
Wat helpt is als je al een klein beetje voorstudie doet zodat je tijdens de lessen de basis al hebt. Vooral handig als het gaat om grammaticale dingen (heel handig: een klein boekje spaanse grammatica meenemen. Het scheelt heel erg als je de spaansen thermen voor werkwoord, verleden tijd, voorzetsel etc. een beetje kunt duiden).quote:Op vrijdag 21 november 2008 22:52 schreef Apoc2003 het volgende:
Bedankt voor je tips!
Weet iemand hoeveel tijd je nodig hebt om je een beetje uit te kunnen drukken in het spaans? Ik was van plan om twee weken een normale cursus (20 uur p/w) in Buenos Aires als ik aankom en daarna ergens na een maand of twee in een andere stad nog eens een tijdje. Ik moet er bij zeggen dat ik aardig snel dingen oppak.
2 weken is niet echt veel. Dan wordt het heel minimaal met het communiceren naar anderen toe.quote:Op vrijdag 21 november 2008 22:52 schreef Apoc2003 het volgende:
Bedankt voor je tips!
Weet iemand hoeveel tijd je nodig hebt om je een beetje uit te kunnen drukken in het spaans? Ik was van plan om twee weken een normale cursus (20 uur p/w) in Buenos Aires als ik aankom en daarna ergens na een maand of twee in een andere stad nog eens een tijdje. Ik moet er bij zeggen dat ik aardig snel dingen oppak.
Verder zou ik graag weten hoeveel tijd je ongeveer nodig zou hebben om de mooiste plekken in het uiterste zuiden van Argentinie/Chili te bezoeken. Hierbij bedoel ik dus in ieder geval de Torres del Paine en de Moreno Gletsjer en de overige bezienswaardigheden. Ik ben namelijk van plan om vanaf Puerto Natales de boot te nemen naar Puerto Montt, maar die schijn je wel een tijdje van te voren te moeten reserveren, vandaar...
ecuadorquote:Op zaterdag 22 november 2008 16:04 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik bén aan "deze kant", als in: Ecuador.![]()
Zou er best voor voelen en heb aan het eind van deze trip vier dagen vrij. Krijg echter een beetje problemen als ik die buiten Ecuador ga spenderen...
Ik heb 4 weken Spaans gedaan in Bariloche, met drie weken gastgezin. Daarna halverwege (twee weken geleden) nog een week genomen in Cordoba, ook weer met gastgezin om wat weer te herhalen en weer echt Spaans te spreken - tijdens het backpakken wordt het over het algemeen meestal toch wel engels in de hostels. Ik had echt nul komma nul basis en kan mezelf nu toch echt wel behoorlijk redden. Sowieso wel met dingen vragen, maar ook gewoon gesprekken houden over koetjes en kalfjes. Echt een aanrader, zeker met gastgezin gaat je Spaans met kilometers tegelijk vooruit.quote:Op vrijdag 21 november 2008 22:52 schreef Apoc2003 het volgende:
Bedankt voor je tips!
Verder zou ik graag weten hoeveel tijd je ongeveer nodig zou hebben om de mooiste plekken in het uiterste zuiden van Argentinie/Chili te bezoeken. Hierbij bedoel ik dus in ieder geval de Torres del Paine en de Moreno Gletsjer en de overige bezienswaardigheden. Ik ben namelijk van plan om vanaf Puerto Natales de boot te nemen naar Puerto Montt, maar die schijn je wel een tijdje van te voren te moeten reserveren, vandaar...
De W ga ik zeker doen, maar ik kan tot nu toe weinig informatie vinden over hoe dat in z'n werk gaat. Moet je zelf een tent meenemen? En hoe zit het met je backpack, moet je dat ook allemaal meesjouwen? Ik neem aan dat het daar allemaal wel te regelen is tzt?quote:Op zaterdag 22 november 2008 16:40 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
2 weken is niet echt veel. Dan wordt het heel minimaal met het communiceren naar anderen toe.
Je bent in het zuiden soms een beetje afhankelijkheid van de beschikbaarheid van bussen. Vanuit Puerto Natales(de uitvalsbasis voor torres del paine) gaan veel mensen richting het zuiden(Ushuaia) Bussen kunnen dagen van te voren vol zitten. Als je precies weet wanneer je Torres del Paine ingaat en wanneer je weer terug bent en weet wanneer je verder wilt reizen, reserveer een kaartje voordat je torres del paine ingaat. Kan dagen vertraging schelen. de boot vertrekt dacht ik 1 of 2x per week. In veel hostels kunnen ze je helpen met plannen om te zorgen dat je het park kan bezoeken en de boot haalt.
Neem de tijd voor torres del paine. De 'W'' lopen is toch wel het minst eigenlijk. Ik had achteraf gezien er nog meer tijd willen spenderen. Ik vond het fantastisch, al moet je een beetje geluk hebben met het weer. Soms lijken de boekjes je een beetje bang te willen maken voor het park, een goede voorbereiding neemt erg veel ongemakken weg.
Je schijnt in 2 weken een heel aantal hoogtepunten te kunnen bekijken. Ik heb 5 weken in Patagonië gereisd en moest nog eigenlijk teveel dingen skippen, maar misschien ga ik aankomend jaar weer terug. Alles wat mooi is in 1x zien lukt sowieso niet. Pik er de voor jou meest interessante dingen uit en ga die goed bekijken. Het is te mooi om af te raffelen.
Sommigen hebben tent, sommigen niet. Je kan in principe alles huren. Hostels hebben erg veel info. Sommigen geven dagelijks een praatje over het park. info over routes, mogelijkheden. wat niet doen, wat wel. Ik had zelf goed schoeisel mee. tent en spullen om te koken gehuurd en eten ingeslagen. Heb alleen meegenomen wat minimaal nodig was. De rest heb ik achtergelaten in het hostel en later weer opgepikt. Je kan ook slapen in refugee's maar is veel duurder en ik vind alles zelf bij je dragen en regelen wel zo leuk.quote:Op maandag 24 november 2008 11:46 schreef Apoc2003 het volgende:
[..]
De W ga ik zeker doen, maar ik kan tot nu toe weinig informatie vinden over hoe dat in z'n werk gaat. Moet je zelf een tent meenemen? En hoe zit het met je backpack, moet je dat ook allemaal meesjouwen? Ik neem aan dat het daar allemaal wel te regelen is tzt?
De trip in Torres Del Paine was er voor mij toch wel 1. Het blijft erg geluk hebben met het weer en dus wat je kan zien, maar ik vond het super. een paar weken later zat ik rond Uyuni en dat was ook fantastisch. zo zijn er in argentinie ook veel fantastische plekken en evonturen die je kan meemaken. Lastig om iets als echt hoogtepunt te zienquote:Krijg er steeds meer zin in, zeker nu ik ook bezig ben met praktische zaken als m'n kamer onderverhuren, verzekeringen afsluiten en dat soort zaken. Helaas komt het afscheid van m'n vriendin ook steeds dichterbij, maar gelukkig gaan we proberen halverwegen ergens te meeten (ze loopt dan stage op aruba).
Wat zijn voor jullie allemaal de absolute hoogtepunten trouwens?
Hik, zou je in dit topic ook dit antwoord kunnen geven? Denk dat het betrouwbaarder overkomt dan wanneer ik alleen maar verwijs naar ´die en die gingen ook alleen´quote:Op donderdag 20 november 2008 13:41 schreef Hik het volgende:
Mijn standaard antwoord op de veiligheidsvraag is dat ik 8 maanden als meisje alleen door Zuid-Amerika heb gereisd en dat er alleen een flesje zonnenbrand is gestolen. Op mijn tweede dag terug in Nederland ben ik op klaarlichte dag, in het centrum van Delft (!) door twee gasten op een scooter van mijn hele tas beroofd.![]()
Moraal van het verhaal: ehm...![]()
Ik pak dingen ook redelijk op en kon me na 2 weken zonder cursus al vrij aardig verstaanbaar maken en dingen begrijpen.quote:Op vrijdag 21 november 2008 22:52 schreef Apoc2003 het volgende:
Bedankt voor je tips!
Als jij tevreden bent en je kunt redden met een maandloon van omgerekend 150 euro dan is er hier werk genoeg voor je.quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:31 schreef Bame het volgende:
Ik ben ook van plan om over een tijdje naar Zuid Amerika te gaan. Ik vroeg me af hoe het zat met werken. Hebben jullie nog ervaringen met geld verdienen in zuidamerika? (Ik ben een .net programmeur, maar vind al het werk goed)
Tja, het is toch een kwestie van net de verkeerde lui op het verkeerde tijdstip rondlopen. Als je normaal doet is de kans dat men je overvalt redelijk gering.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:41 schreef Hik het volgende:
[..]
Mijn standaard antwoord op de veiligheidsvraag is dat ik 8 maanden als meisje alleen door Zuid-Amerika heb gereisd en dat er alleen een flesje zonnenbrand is gestolen. Op mijn tweede dag terug in Nederland ben ik op klaarlichte dag, in het centrum van Delft (!) door twee gasten op een scooter van mijn hele tas beroofd.![]()
Wat denk jij dat ze daar nog in het stenen tijdperk leven?quote:Op woensdag 19 november 2008 10:53 schreef K07 het volgende:
In januari is het dan zo ver!!![]()
Ik vraag mij af hoe het zit met foto's opslaan?
Kan je in Zuid Amerika met gemak je foto's vanaf de memorycard op een cd laten branden?
Of is het bijvoorbeeld mogelijk om je foto's vanaf de memorycard op een aparte memorystick te zetten?
Hoe kan dit het beste worden opgelost?! Ik ga namelijk voor een lange periode rondreizen en zal af en toe de memorycard moeten legen.
Linkje ?quote:Op vrijdag 28 november 2008 23:44 schreef flipsen het volgende:
Goh Cherr... eh, Halcon. Je bent gelukkig een stuk optimistischer dan onze vriend DAM, die ook al op Wereldwijzer en argentinie.reisforum.nl zuur en verbitterd loopt te doen
ecuador is prima vind ik. Voor ene vrij goedkope prijs heb je je eigen kamer met douche. je moet je ogen niet in je zak steken. De samenleving zit een beetje raar in elkaar en er zit een grote verscheidenheid aan mensen. Een andere provincie levert ook andere mensen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 23:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Linkje ?
ZA is gevaarlijker dan NL, maar als je de problemen niet opzoekt valt het best mee. Ik heb hier de raarste dingen uitgespookt, maar ben slechts 1x overvallen en dat was dan nog in een van de meest veilige wijken.
Je hebt de factor pech en die factor kun je wat vergroten of verkleinen door je gedrag.
In barrios is het handig als je met locals gaat, anders is de kans om problemen te krijgen wel erg groot. Maar goed, de doorsnee toerist komt niet in barrios.
Wat wel een probleem schijnt te zijn is Ecuador. Daar zijn behoorlijk wat problemen in goedkopere hotels.
Dan moet je niet naar zuid amerika gaan.quote:Op vrijdag 28 november 2008 23:44 schreef flipsen het volgende:
Goh Cherr... eh, Halcon. Je bent gelukkig een stuk optimistischer dan onze vriend DAM, die ook al op Wereldwijzer en argentinie.reisforum.nl zuur en verbitterd loopt te doen
Moraal van het verhaal is natuurlijk dat dit statistisch gezien dramatisch is. Je hebt veel meer tijd in NL doorgebracht dan in ZA, dus de kans dat je in NL beroofd zou worden is veel groter.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:41 schreef Hik het volgende:
[..]
Hoewel ik onmiddellijk toegeef geen enorme talenknobbel te hebben... hoe vloeiend en hoe snel na twee weken? Want eh... lijkt mij vrij optimistisch.quote:Op vrijdag 28 november 2008 23:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik pak dingen ook redelijk op en kon me na 2 weken zonder cursus al vrij aardig verstaanbaar maken en dingen begrijpen.
Vrij snel daarna was mijn Spaans al vloeiend te noemen.
2 weken lijkt mij ook heel optimistisch. Ook gezien de stof die je in 2 weken kan behandelen. Dat is gewoon beperkt. Het heeft bij mij langer geduurd en spreek nog steeds niet vloeiend. verre van.quote:Op dinsdag 2 december 2008 15:06 schreef Hik het volgende:
[..]
Hoewel ik onmiddellijk toegeef geen enorme talenknobbel te hebben... hoe vloeiend en hoe snel na twee weken? Want eh... lijkt mij vrij optimistisch.
Na een paar weken ben je vloeiend genoeg om je te kunnen redden, om de dingen te zeggen die je wilt zeggen. Maar dat betent natuurlijk niet dat je de taal vloeiend spreekt. Ofwel: het verschil tussen kunnen zeggen wat je wilt en het kunnen zeggen hóe je het wilt.
Na twee weken kon ik me prima verstaanbaar maken en kon ik Spaans prima verstaan. Niet vloeiend, niet grammaticaal vlekkeloos en een roman schrijven zat er ook nog niet in, maar kon me na twee weken prima redden in het Spaans.quote:Op dinsdag 2 december 2008 15:06 schreef Hik het volgende:
[..]
Hoewel ik onmiddellijk toegeef geen enorme talenknobbel te hebben... hoe vloeiend en hoe snel na twee weken? Want eh... lijkt mij vrij optimistisch.
Na een paar weken ben je vloeiend genoeg om je te kunnen redden, om de dingen te zeggen die je wilt zeggen. Maar dat betent natuurlijk niet dat je de taal vloeiend spreekt. Ofwel: het verschil tussen kunnen zeggen wat je wilt en het kunnen zeggen hóe je het wilt.
Hier worden geregeld Colombianen afgeschoten, maar dat zijn dan vooral afrekeningen in het criminele circuit. Van de week ook weer twee in een fast food tent in een redelijk nette wijk.quote:Op zondag 30 november 2008 23:28 schreef MarkaD het volgende:
Oh en of het gevaarlijk is: in de laatste 1.5 maand zijn 3 van mijn (Ecuadoriaanse) vrienden voor hun eigen huis beroofd, zijn er wat mensen door Colombianen doodgeschoten (vlakbij mijn oude huis) en is 1 straat van mijn nieuwe huis vandaan een cafe overvallen... Maar mij is dus nog niks overkomen in de 11 maanden dat ik nu aan het reizen ben
Waar zit je?quote:Op zondag 30 november 2008 23:28 schreef MarkaD het volgende:
Ik ben ook weer terug in EcuadorWoon hier min of meer sinds juli, en in die tijd 2x op 'vakantie' naar Colombia geweest. Ik heb een tijdje gewerkt (om die vraag ook maar gelijk te beantwoorden), heb Engels les gegeven (prive) en in een hostel gewerkt. Dat eerste verdiende wel aardig, het tweede bijna niks (net genoeg om heel zuinig rond te komen). Het is best makkelijk werk te vinden hier in Z-A, maar verwacht niet teveel van het salaris. Vaak kun je ook in een hostel werken en krijg je gratis accomodatie en eten.
Oh en of het gevaarlijk is: in de laatste 1.5 maand zijn 3 van mijn (Ecuadoriaanse) vrienden voor hun eigen huis beroofd, zijn er wat mensen door Colombianen doodgeschoten (vlakbij mijn oude huis) en is 1 straat van mijn nieuwe huis vandaan een cafe overvallen... Maar mij is dus nog niks overkomen in de 11 maanden dat ik nu aan het reizen ben
Hoe vond je Guayaquil om te wonen? Onder reizigers heeft de stad een nogal negatief imago. Ik was ook niet van plan er te blijven, maar door een busvertraging was ik te laat voor de betaling van mijn vliegticket naar Galapagos, waardoor ik noodgedwongen een paar dagen in Guayaquil zat. En het viel mij heel erg mee, heb me er niet onveiliger gevoeld dan in andere grote steden in Latijns Amerika. Ik vond het 's avonds niet bijster sfeervol, maar dat gold ook voor Quito.quote:Op woensdag 17 december 2008 13:23 schreef MarkaD het volgende:
[..]
Inmiddels niet meer, maar ik zat in Guayaquil.
quote:Op woensdag 17 december 2008 14:57 schreef Lemans24 het volgende:
Hm, Buenos AIres vond ik erg tegenvallen.
die reactie had ik ook alquote:
Ja, ik weet dat ik in de minderheid ben, maar het voldeed totaal niet aan mijn verwachtingen. Ik had gehoopt op een levendige stad met mooie pleinen, oude wijken, sfeer en karakter. Daarvoor in de plaats kreeg ik veel zwervers, vieze straten, enorme hoeveelheden verkeer en een sociaal leven dat bijna stil lag (uitgaansgelegenheden, restaurants en winkels dicht, geen voetbalseizoen, geen evenementen).quote:Op maandag 5 januari 2009 17:14 schreef MarkaD het volgende:
[..]
die reactie had ik ook al![]()
Ik ben er nu voor de tweede keer, en net als vorige keer in de zomer. Vind het prima! hoewel ik het de laatste dagen wel érg warm vind..
Laat me raden: je was er in hartje zomer, wanneer alle Argentijnen de stad uit zijn?quote:[..]
Maar, ik wijt deze ervaring volledig aan het feit dat Buenos Aires na bijna een jaar in o.a. Mexico, Ecuador, Peru, Bolivia en Brazilië gewoon een beetje te Europees was. En dan mét de genoemde armoede.
Salta vond ik overigens wel meteen leuk en daar regende het nota-bene de hele tijd!
Dank je.quote:
Ik ga een half jaar, en heb ongeveer 7000 euro ter beschikking. Dit is wel zonder ticket en reisverzekering en andere onkosten vooraf. In totaal dus ongeveer 8500 euro voor een half jaar.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:46 schreef Rosetta_Stoned het volgende:
ik ben op dit moment bezig om een berekening te maken hoeveel geld we (vriendin en ik) nodig hebben om 12 maanden door zuid-amerika te reizen. Moeilijk moeilijk moeilijk.
1000 euro per persoon per maand is een goed uitgangspunt, dan kun je bijna alles wat er te doen is ook doen. En Bolivia is inderdaad spotgoedkoop vergeleken met bijvoorbeeld Chili en Brazilië. Echter, in Bolivia ga je automatisch meer uitgeven aan excursies en aan iets luxere restaurants en ho(s)tels. Het scheelt immers maar weinig met het allergoedkoopste en is dat wel waard. Dat terwijl je in Rio de Janeiro misschien een keertje een excursie overslaat, omdat ie wéér 100 euro per dag kost. (daar kan je in Bolivia een week van de wetlands in).quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:46 schreef Rosetta_Stoned het volgende:
ik ben op dit moment bezig om een berekening te maken hoeveel geld we (vriendin en ik) nodig hebben om 12 maanden door zuid-amerika te reizen. Moeilijk moeilijk moeilijk.
Het is zo GROOT !quote:Op donderdag 5 februari 2009 20:40 schreef qwerty_x het volgende:
Het lijkt wel of iedereen angstvallig Brazilië vermijdt tijdens het reizen.
Is daar een speciale reden voor of lijkt het maar zo ?
Bijna iedere reiziger die ik Zuid-Amerika tegenkwam, ging in ieder geval naar Rio.quote:Op donderdag 5 februari 2009 20:40 schreef qwerty_x het volgende:
Het lijkt wel of iedereen angstvallig Brazilië vermijdt tijdens het reizen.
Is daar een speciale reden voor of lijkt het maar zo ?
En het is veel leuker natuurlijkquote:Op vrijdag 6 februari 2009 18:10 schreef Hik het volgende:
Ok, daar wel meer. Brood met dulce de leche...![]()
Maar uiteindelijk zou ik toch voor de markt kiezen. Kost ook niks...
Wat betreft de spullen, afhankelijk van waar je op vliegt. Kom je in beetje geciviliseerde stad terecht (BA, Lima of Rio/Sao Paulo, volgens mij de meest gebruikelijke vanuit Europa), lekker daar kopen. Achteraf gezien heb ik voor mijn spullen veel teveel betaald. Ga je een malariagebied in, gewoon daar ergens doxycycline kopen, heb je meteen een antibiotica.quote:Op woensdag 4 februari 2009 18:17 schreef Hik het volgende:
Let inderdaad even op niet alleen je dagbudget maar ook alle kosten die je vooraf maakt (spullen, vaccinaties, ticket) en dingen die maandelijks lopen terwijl je weg bent (verzekeringen en eventuele vaste kosten van thuis).
Het is ook vooral lunchgerecht en dan met name nog een entrada ook. Sowieso is ´s avonds de versheid er wel vanaf, dus geen Peruaan die ´s avonds nog ceviche gaat eten.quote:Heerlijk fris ook als lunch.
8.000 in 6 maanden is niet veel, zeker niet als je lang in Cusco bent geweest, want dat is geen goedkope grap.quote:Op zondag 8 februari 2009 00:44 schreef Pasaporte het volgende:
[..]
Wat betreft de spullen, afhankelijk van waar je op vliegt. Kom je in beetje geciviliseerde stad terecht (BA, Lima of Rio/Sao Paulo, volgens mij de meest gebruikelijke vanuit Europa), lekker daar kopen. Achteraf gezien heb ik voor mijn spullen veel teveel betaald. Ga je een malariagebied in, gewoon daar ergens doxycycline kopen, heb je meteen een antibiotica.
In Zuid-Amerika was ik redelijk langzaam aan het reizen, kwam alsnog neer op zo'n 8000 in 6 maanden. Heb wél alles gedaan wat ik wilde doen, en ben iets te lang in Cuzco blijven hangen, wat een godsvermogen kost ....
In Trujillo wordt het geregeld als avondgerecht gegeten hoor. Stevige lunch en dan 's avonds ceviche. Niet alleen bij de familie daar, maar ook veel ceviche restaurants zitten 's avonds nog vol.quote:Op zondag 8 februari 2009 08:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is ook vooral lunchgerecht en dan met name nog een entrada ook. Sowieso is ´s avonds de versheid er wel vanaf, dus geen Peruaan die ´s avonds nog ceviche gaat eten.
In Lima en bijvoorbeeld het Noorden van Peru is dat zeker niet het geval. In Trujillo heb ik overigens nauwelijks cevicherias gezien en sowieso weinig restaurants die ´s avonds laat nog open waren.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:39 schreef Hik het volgende:
[..]
In Trujillo wordt het geregeld als avondgerecht gegeten hoor. Stevige lunch en dan 's avonds ceviche. Niet alleen bij de familie daar, maar ook veel ceviche restaurants zitten 's avonds nog vol.
Ik ben vooral in de omgeving van het voetbalstadion geweest en in Huanchaco. In de omgeving van het voetbalstadion heb ik ´s avonds geen cevicherias gezien die open waren. Alleen wat restaurants waar het eten echt vies was en wat grillplaten op straat.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:47 schreef Hik het volgende:
Geen cevicherias in Trujillo?!![]()
Het stíkt er echt van daar, juist omdat ze zo beroemd zijn om die conchas negras. Wel eens op de vismarkt geweest daar?![]()
Het laatste. Vantevoren kijk ik wel wat ik perse wil zien, maar dat kan ter plaatse altijd nog veranderen natuurlijk.quote:Op maandag 16 februari 2009 16:38 schreef DAMH het volgende:
hoe plannen jullie je reis? hebben jullie van te voren al helemaal in kaart gebracht hoe je wilt reizen of zie je dat wel bij aankomst in het land?
Punt is namelijk dat ik zelf ook een paar landen in Z-amerika wil bezoeken,, ik heb alleen verder geen idee hoe of wat...quote:Op maandag 16 februari 2009 20:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het laatste. Vantevoren kijk ik wel wat ik perse wil zien, maar dat kan ter plaatse altijd nog veranderen natuurlijk.
Unieke situatie, maar we zijn het helemaal eens. De dingen die je echt moet regelen omdat het anders niet lukt (MP) moet je vooraf regelen, voor de rest dingen opschrijven die je perse wilt zien en voor de rest het ter plekke zien hoe je het gaat doen en wat je precies gaat doen...quote:Op maandag 16 februari 2009 22:17 schreef Hik het volgende:
Eigenlijk had ik alleen een heen- en terugreis. En zelfs die terugreis heb ik niet gebruikt.![]()
Wellicht is Machu Picchu nu anders, maar als je wat langer gaat is er echt niets dat je vooraf moet regelen, zelfs geen vliegtickets. Ik heb de tickets allemaal ter plaatse gekocht en maar een paar dagen van tevoren.
Natuurlijk had ik thuis dingen gelezen en uitgezocht, maar ik had helemaal niets gepland. Heb al vrij snel "hoogtepunten" laten zitten en op andere plaatsen veel langer gebleven dan ik ooit had verwacht, doordat prijzen tegen vielen, stakingen opdoken, leuke mensen langskwamen, mogelijkheden zich aandienden... dat is reizen als je het mijvraagt, niét het volgen van een prefab schema met hoogtepunten.
Ook één van de beste snacks in Mexico. Broodje kip met avocado. Simpel maar oh zo lekker.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:08 schreef Foeske het volgende:
Over eten: waar ik het meest naar uitkijk (over 3,5 week ga ik terug naar Peru) is een broodje avocadoHeb die in Nederland nog wel eens op de markt gekocht, maar dat was niks vergeleken bij de lekkere avocados daar.
Ik ben niet de enige die zo'n kamikaze plan hadquote:Op maandag 16 februari 2009 22:17 schreef Hik het volgende:
Eigenlijk had ik alleen een heen- en terugreis. En zelfs die terugreis heb ik niet gebruikt.![]()
Wellicht is Machu Picchu nu anders, maar als je wat langer gaat is er echt niets dat je vooraf moet regelen, zelfs geen vliegtickets. Ik heb de tickets allemaal ter plaatse gekocht en maar een paar dagen van tevoren.
Natuurlijk had ik thuis dingen gelezen en uitgezocht, maar ik had helemaal niets gepland. Heb al vrij snel "hoogtepunten" laten zitten en op andere plaatsen veel langer gebleven dan ik ooit had verwacht, doordat prijzen tegen vielen, stakingen opdoken, leuke mensen langskwamen, mogelijkheden zich aandienden... dat is reizen als je het mijvraagt, niét het volgen van een prefab schema met hoogtepunten.
Ik heb mijn Paaseiland ticket uiteindelijk 6 weken vantevoren gekocht, vanuit Brazilië. Ik wilde tijdens het Tapati-fesitval gaan (aanrader!) en was dus ook bang dat ze snel uitverkocht zouden raken. Toch gingen er vlak van tevoren nog extra tickets in de aanbieding voor een lagere prijs... LAN Chile is een rare maatschappij, wat dat betreft. Overigens zijn de beste aanbiedingen op de Spaanstalige site te vinden, niet op de Engelstalige!quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:44 schreef Apoc2003 het volgende:
Galapagos boek ik ook niet van te voren, maar op de datum waarop ik naar paaseiland wou vliegen was de goedkoopste klasse op dat moment al uitverkocht. Het kan dus wel duurder uitvallen met een beetje pech.
bedankt voor de tip! ik ben dus ook zo'n reiziger die besluit het ticket niet te gebruikenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:47 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik heb mijn Paaseiland ticket uiteindelijk 6 weken vantevoren gekocht, vanuit Brazilië. Ik wilde tijdens het Tapati-fesitval gaan (aanrader!) en was dus ook bang dat ze snel uitverkocht zouden raken. Toch gingen er vlak van tevoren nog extra tickets in de aanbieding voor een lagere prijs... LAN Chile is een rare maatschappij, wat dat betreft. Overigens zijn de beste aanbiedingen op de Spaanstalige site te vinden, niet op de Engelstalige!
Aircomet heeft vaak leuke aanbiedingen naar Spanje, soms zelfs een enkeltje voor 250 euro. Op dit moment zie ik daar echter niets voor minder dan 570 euro.quote:Op woensdag 18 februari 2009 01:50 schreef MarkaD het volgende:
[..]
bedankt voor de tip! ik ben dus ook zo'n reiziger die besluit het ticket niet te gebruikenmoet er nu een opnieuw kopen, vanaf ecuador naar waar dan ook in europa. tot nu toe zag ik dat spanje de beste optie was. ga dus nog even naar meer aanbiedingen speuren.
verblijf vanaf de 22e tot begin juni in ecuador (montanita!). kent iemand nog vrijwilligerswerkprojecten daar?
Ga je naar Arequipa of rondreizen?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:08 schreef Foeske het volgende:
Over eten: waar ik het meest naar uitkijk (over 3,5 week ga ik terug naar Peru) is een broodje avocadoHeb die in Nederland nog wel eens op de markt gekocht, maar dat was niks vergeleken bij de lekkere avocados daar.
Ik kan me eigenlijk niet goed herinneren of er in Arequipa veel empanadas te vinden waren, maar die gaan er ook wel weer in!
Ik ga naar Arequipa. Rondreizen heb ik 2 jaar geleden gedaan, en nu ga ik terug naar m'n talenschool, gastgezin en weeshuis. Vooral om het laatste te helpen... Heb er zin in!quote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ga je naar Arequipa of rondreizen?
Empanadas zijn vrijwel overal wel te vinden. Broodje avocado vind ik ook lekker, maar dat kun je hier ook makkelijk maken.
Vorige week nog papa rellena, causa en ceviche gegeten.
Vaccineren is duur, maar ik heb niet de indruk dat je het elders goedkoper kunt laten doen. Punt is dat alleen gespecialiseerde travel clinics het doen. Dat is dus de GGD, de KLM travel clinic (Schiphol of Den Haag) en het Havenziekenhuis in Rotterdam. Wellicht zijn er nog een aantal andere plekken, maar je reguliere huisarts zal het niet doen. En prijzen verschillen weinig van plek tot plek (Behalve KLM Schiphol, die last-minute werkt en dus aanzienlijk duurder is).quote:Op zondag 22 februari 2009 22:46 schreef DAMH het volgende:
Hey mensen,, paar vraagjes,, voordat je naar zuid-amerika gaat moet je je laten inenten, nu heb ik gehoord dat het bij de ggd relatief duur is en dat het goedkoper kan(waar)? verder waar kan je het beste een reisverzekring afsluiten (en wat kost dit gem.?).. is een creditcard opzak hebben noodzaak? waar koop je goeie reis-rugzakken/spullen
(ik weet het, zijn nogal noob vragen,, maar hey heb het ook nog nooit gedaan)
BVD
Je vult gewoon op een willekeurige site in dat je naar plaats A vertrekt en van plaats B teruggaat. Sim-pel.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:34 schreef DAMH het volgende:
Open jaw.. hmzz die optie niet zien staan op de vliegticket sites, waar vind ik dat?
wel bs dat je retour beter kunt nemen dan enkel![]()
wat betreft het beeld, financieel heb ik zo'n 15k tot me beschikking, wat niet op hoeft, maar als dat het wel gaat maakt me dat ook niet uit zeg maar en thuis is ook geen probleem,, maar vaccinaties? moet je er meer nemen naar mate je langer gaat?
Niet veel te zien daar dus? Die vriend waar ik mee reis moet om 27 mei in Cusco zijn voor het lopen van de Inca trail. Ik wil hem zelf met het treintje gaan bekijken. We gaan salar de uyuni hoogstwaarschijnlijk al wel bekijken in die maand.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:58 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik zou alleen in lima verblijven voor een vlucht. zo laat mogelijk aankomen. Volgens mij heb je er niks te zoeken.
gebruik dan de tijd om vanuit chilie de salar de uyuni te bekijken.
ik ben er zelf niet geweest, maar het schijnt vooral een smerige geweldadige stad te zijn.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 17:13 schreef Ad_rem het volgende:
[..]
Niet veel te zien daar dus? Die vriend waar ik mee reis moet om 27 mei in Cusco zijn voor het lopen van de Inca trail. Ik wil hem zelf met het treintje gaan bekijken. We gaan salar de uyuni hoogstwaarschijnlijk al wel bekijken in die maand.
2,3 dagen zou ik ook wel doen ja. maar geen week. Maar goed, ik ken het niet. En het is zeker waar dat je heel veel mee krijgt van een land in zo stad. Vind ik ook van Quito. Moet je ook langer zijn. Je hebt wel gelijk eigenlijk. Het is misschien niet een toeristische highlight, maar je ziet wel veel dingen die gebeuren in een land.quote:Op zondag 1 maart 2009 11:09 schreef Hik het volgende:
Arequipa is leuk inderdaad, maar ik zou toch een dag of twee-drie Lima doen. Het is zeker geen vreselijke stad en vies vind ik ook relatief hoor...Goed, er is veel verkeer (dus soms smog) en er zijn plekken die inderdaad goor zijn, maar het centrum is erg mooi. Belangrijker dan dat: Lima is een stad-stad, niet zoals Arquipa een mooi geconserveerd dorps stadje. Als je die grotere steden in Zuid Amerika de kans geeft krijg je meer van het land mee dan als je van geconserveerd highlight (Arequipa) naar geconserveerd highlight (Cusco) gaat... Lima is niet picture perfect, maar het heeft energie, het is druk en chaotisch en daardoor ook absoluut een bezoek waard. Vind ik dan...
quote:Ratten over tafel in een gastgezin...![]()
Sorry hoor, maar sommige mensen zouden echt alleen maar naar Zuid-Spanje mogen reizen.
quote:Water is niet (overal) schoon om te drínken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet geschikt is om je handen en kleren in te wassen...
de helft maar. Ik denk dat je vooral in het Midden-Amerikaanse deel zal zijn en daar is ook een topic over:quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:05 schreef Blik het volgende:
had ik al verteld dat ik 4 weken naar Panama ga
IN theorie hoort het natuurlijk bij Zuid-Amerika, dus heeft iemand nog tips, leuke duiklocaties, goede hostels etc.?
Erg goede deal!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:55 schreef Ad_rem het volgende:
Nice ik heb gisteren m'n ticket geboekt. Vlieg vanaf Dusseldorf (voor mij, twente, even ver als naar schiphol) naar Santiago en ga dan 6 weken later weer terug vanaf Lima. Maar ¤ 647,- valt me echt mee
Daar zit ik uiteraard alquote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:19 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
de helft maar. Ik denk dat je vooral in het Midden-Amerikaanse deel zal zijn en daar is ook een topic over:
http://forum.fok.nl/fok/post_reply/1270785/1/25/67336907
(die nog steeds dubbel is, overigens)
Ok mijn vriend die er al is zegt dat je opzicht niet zo heelveel nodig hebt. Beetje logisch nadenken.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:31 schreef DAMH het volgende:
Mensen mensen,, als je gaat backpacken,, hoeveel tshirts neem je dan mee? en onderbroeken? en hoe makkelijk en hoe en waar kan je je spullen wassen,, ben namelijk bang dat ik echt teveel probeer mee te nemen nu...
graag snelle reacties aangezien ik donderdag al vertrek :p
thnxquote:Op woensdag 8 april 2009 00:15 schreef Ad_rem het volgende:
[..]
Ok mijn vriend die er al is zegt dat je opzicht niet zo heelveel nodig hebt. Beetje logisch nadenken.
Verder is een goede tip: laagjes. Omdat het temperatuursverschil tussen dag en nacht vaak erg groot is.
Ik denk dat ik zelf 2 broeken (waarvan 1 met afritsbare pijpen) 4 t-shirts, 1 of 2 truien. 5//6 onderbroeken. Misschien een pyjama oid. En een speciaal 'slaaplaken' waar je helemaal in past voor als ik slaapplekken te ranzig vind. Maar ik wil zo weinig mogelijk je kunt altijd daar nog voor erg weinig geld nieuwe dingen kopen toch? Maargoed als er nog mensen zijn met meer tips voor hoeveel kleren? (joho.nl is trouwens goede site met info)
Wat betreft wassen heb ik goed nieuws. M'n vriend (die er al een aantal maand is) emailde dat je overal voor weinig geld je kleren kunt inleveren en gewassen en gedroogd een paar uur later weer kunt ophalen
Wat trekt je aan de genoemde landen? Ofwel, wat zoek je?quote:Op woensdag 8 april 2009 00:38 schreef ScudRaket het volgende:
Alvast een tvp. Wil namelijk in september richting Latijns Amerika gaan. Ben op zoek naar ideeën. Buenos Aires lijkt me een leuke stad, maar ook Peru en Ecuador trekken me.
Ik wil met name het Spaans onder de knie krijgen, maar ook de natuur en MP zijn trekkers.quote:Op woensdag 8 april 2009 08:56 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Wat trekt je aan de genoemde landen? Ofwel, wat zoek je?
Steden, natuur, pre-colombiaanse architectuur, dieren spotten, muziek, voetbal, eten, stranden, uitgaan, duiken, klimmen, luieren, Spaans leren?
Thnx voor je reactie. Hoe zit het met Spaanse scholen in Ecuador?quote:Op zaterdag 11 april 2009 10:53 schreef JedaiNait het volgende:
Om Spaans te leren denk ik dat Peru handiger is dan Argentinie. Voornamelijk omdat Peru volgens mij een stuk goedkoper is. In Peru is vooral Cusco populair als locatie om Spaans te leren, maar kijk ook eens naar Arequipa! Leuke stad waar je in het weekend kan hiken door ravijnen of vulkanen kan beklimmen.
Wat MP betreft zou ik zeker aanraden om een meerdaagse hike er naartoe te maken. De bekende inca-trail is 3 maanden van te voren volgeboekt en enorm duur, maar er zijn genoeg alternatieven die je ter plekke kan boeken.
Dankquote:Op woensdag 22 april 2009 18:11 schreef Hik het volgende:
Voor wat interessante achtergrondfilmpjes kun je hier kijken (geen reisvideos dus!)
http://rockhopper.tv/programmes/226/
(Bovenstaande gaat over Bolivia, maar in dezelfde categorie vind je ook andere onderwerpen)
quote:
Galapagos ook?quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:53 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Ik ben zelf inmiddels wijzer geworden: Starten in Quitovoor een maand of 2 (Spaans & Ecuador) en dan naar het zuiden. Peru, Bolivia, Argentinië en dan eindigen in Buenos Aires
Als het in het budget valt dan doe ik zeker een retourtje Galápagos.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:13 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Galapagos ook?
Wat mij betreft de mooiste plek waar ik ooit geweest ben.
overigens een plan dat er goed uit ziet. Denk echter dat je het na een paar weekjes Spaans wel bekeken zal hebben en lekker de taal van de straat gaat leren / rondreizen.
quote:Op zondag 9 augustus 2009 15:30 schreef Apoc2003 het volgende:
[ afbeelding ]
Ushuaia, Argentinie
[ afbeelding ]
Moai, Paaseiland
[ afbeelding ]
Salar de Uyuni, Bolivia
[ afbeelding ]
Santa Cruz trek, Huaraz, Peru
[ afbeelding ]
Top van Cotopaxi (5897m), Ecuador
Ben terug!! Echt fantastisch gehad kan eigenlijk niet wachten om nog eens terug te gaan om alle dingen die ik heb moeten overslaan (Colombia) nog eens te doen. Meteen maar weer hard gaan sparen dus
Voor de liefhebbers van meer foto's hier klikken.
De 3 laatste pak ik ook op mijn reis, ook vanaf maartquote:Op zondag 9 augustus 2009 15:38 schreef Smash-it het volgende:
[..]
Superfoto's! Ik ga ongeveer dezelfde plekken bezoeken vanaf maart!! Hoe was Paaseiland? Ik wil álles weten!
Paaseiland is mooooi, zeker heen gaan! Voor mij was het dit of Galapagos, maar ik ben blij dat ik voor paaseiland heb gekozen. (ben natuurlijk niet op galapagos geweest maargoed) Beste tip is om er niet veel te lang te blijven, in een dag of 5/6 kan je het eiland echt prima bekijken, want het blijft een klein eliandje. Verder is het duur daar, in vergelijking met vasteland ZA, vooral (uit) eten.quote:Op zondag 9 augustus 2009 15:38 schreef Smash-it het volgende:
[..]
Superfoto's! Ik ga ongeveer dezelfde plekken bezoeken vanaf maart!! Hoe was Paaseiland? Ik wil álles weten!
Ben je een geoefende klimmer dat je de Cotopaxi op de top hebt kunnen aanschouwen of is het met gewenning aan de hoogte te doen? Wat ben je nou voor zoiets kwijt?quote:Op zondag 9 augustus 2009 16:55 schreef Apoc2003 het volgende:
[..]
Paaseiland is mooooi, zeker heen gaan! Voor mij was het dit of Galapagos, maar ik ben blij dat ik voor paaseiland heb gekozen. (ben natuurlijk niet op galapagos geweest maargoed) Beste tip is om er niet veel te lang te blijven, in een dag of 5/6 kan je het eiland echt prima bekijken, want het blijft een klein eliandje. Verder is het duur daar, in vergelijking met vasteland ZA, vooral (uit) eten.
Als jullie verder nog wat willen weten, vraag maar raak, maar een beetje specifiek zou geen kwaad kunnen. 'Alles' is nogal veel
Sorry voor de late reactie, maar ik ben geen geoefende klimmer dus. Wel heb ik redelijk veel gehiked en ook wel wat stevige passen over gelopen in mijn tijd in ZA. Om de top te bereiken moet je wel echt goed geacclimatiseerd zijn, ik heb er 5 dagen voor uit getrokken. Daarvoor ben ik een tijdje op zeeniveau geweest maar daarvoor weer een hele tjid ruim boven de 2000. Toch werd ik nog aardig hoogteziek de dag van te voren in het basiskamp, niets kunnen eten en dus maar wat proberen te slapen. Gelukkig volgende dag (12 uur s'nachts) een stuk beter en toch begonnen aan de klim, 5,5 zware uren later stond ik op de top voor de zonsopkomst! Inclusief alles heb ik 160 US betaald, het geld dubbel en dwars waard. Chimbarazo kost ongeveer hetzelfde.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:26 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Ben je een geoefende klimmer dat je de Cotopaxi op de top hebt kunnen aanschouwen of is het met gewenning aan de hoogte te doen? Wat ben je nou voor zoiets kwijt?
woow. Dat is inderdaad niet veel als je ook nog een ticket naar Paaseiland hebt. Ik zou trouwens wel vanaf el calafate naar Bariloche vliegen. Het is namelijk wel heel erg veel om met de bus naar santiago te gaan.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:22 schreef Smash-it het volgende:
Ik heb net mijn ticket geboekt!! Vlieg eerst weekje naar New York, dan naar Buenos Aires, dan naar Ushuaia, dan bussen omhoog tot Santiago, dan vliegen naar Paaseiland, dan naar Bolivia en Peru, terug naar Amsterdam via Lima en Panama.
ZOVEEL ZIN!
En het was echt best cheap. 1500 euro alles bij elkaar, ik had echt vééél meer verwacht.
Een vriendelijk meisje bij Arke die een uur lang heeft zitten typen heeft het allemaal voor me geregeld:quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:47 schreef flipsen het volgende:
1500 euro voor al die vluchten? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?!?
Oke, ga ik meenemen in gedachten. We hebben wel een maand om van Ushuaia naar Santiago te komen, dus dat is volgens mij wel ruim.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:23 schreef DRA het volgende:
Ik zou trouwens wel vanaf el calafate naar Bariloche vliegen. Het is namelijk wel heel erg veel om met de bus naar santiago te gaan.
Ik ga juist vanaf maart een tegengestelde route pakken: zuidwaarts vanaf Ecuador, en dan tot Mendoza/Santiago en dan naar BA.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:22 schreef Smash-it het volgende:
Ik heb net mijn ticket geboekt!! Vlieg eerst weekje naar New York, dan naar Buenos Aires, dan naar Ushuaia, dan bussen omhoog tot Santiago, dan vliegen naar Paaseiland, dan naar Bolivia en Peru, terug naar Amsterdam via Lima en Panama.
ZOVEEL ZIN!
En het was echt best cheap. 1500 euro alles bij elkaar, ik had echt vééél meer verwacht.
Daar had ik inderdaad echt het gevoel in Zuid Amerika te zijn. Maar met Latijns Amerika bedoel ik salsa, extroverte mensen, lekker eten. Genieten van het leven dus. Heel anders in Bolivia en Peru. Daar is het meer genieten van de natuur, historie, et cetera, want het leven van de mensen is er relatief meer door sores omgeven en je komt minder met ze in contact (no hablo quechua).quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Meer dan Bolivia, Noord Chili of Peru?
Ik was eerst van plan alleen Argentinie en Chilli te doen maar kan net zo goed wat meer landen bezoeken aangezien ik dan toch in 'de buurt' ben.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:35 schreef Fulton het volgende:
Als je gaat, vergeet Colombia en Venezuela niet. Dat waren voor mij de landen waar ik het meeste het gevoel had echt in Latijns Amerika te zijn.
Chili-Colombia is hemelsbreed zo'n 1500 km, ongeveer hetzelfde als Nederland-Bulgarije. Valt me nog mee.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 15:18 schreef flipsen het volgende:
Ja, Colombia en Venezuela liggen echt in de buurt
Volgens Skyscanner wel rechtstreeks en maar liefst 6 uur...quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Santiago - Bogota is een uurtje of 5 en geen directe vlucht denk ik
Met 5 uur ben je vanuit Nederland ook in Quatar
Je mag wel flink wat tijd uittrekken als je al die landen in 1 keer wil gaan bezoeken. Verkijk je daar niet op; in een paar maanden half Zuid-Amerika proberen te "doen" is niet echt een goed idee.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:12 schreef Irrem het volgende:
[..]
Ik was eerst van plan alleen Argentinie en Chilli te doen maar kan net zo goed wat meer landen bezoeken aangezien ik dan toch in 'de buurt' ben.
Met in de buurt bedoelde ik meer het feit dat ik in Zuid Amerika ben. Echter na de kaart en de afstanden wat beter bekeken te hebben is het inderdaad een behoorlijke afstandquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 15:18 schreef flipsen het volgende:
Ja, Colombia en Venezuela liggen echt in de buurt
Wanneer volgend jaar wil je gaan?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:25 schreef Irrem het volgende:
[..]
Met in de buurt bedoelde ik meer het feit dat ik in Zuid Amerika ben. Echter na de kaart en de afstanden wat beter bekeken te hebben is het inderdaad een behoorlijke afstand.
De duur van mijn reis zal dus een grote factor zijn met wat ik wel en beter niet kan doen. Weet nog niet hoelang ik kan reizen maar als alles meezit kan dat zomaar enkele (3-4) maanden worden, zo niet dan beperk ik me tot Argentinie en Chilli.
Alle tips zijn in ieder geval van harte welkom
Ok, niet echt blond... Ik bedoel Europees. Voornamelijk Italiaans in het geval van Argentinië dus. Maar aandacht vanwege je blonde haren en blauwe ogen krijg je er in ieder geval nauwelijks.quote:Op maandag 31 augustus 2009 19:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ben benieuwd waar jij dan in Argentinie bent want afgezien van een enkele Duitse kolonie is nergens de helft van de bevolking blond. Eerder een procent of 2
Spreek voor jezelf...quote:Op dinsdag 1 september 2009 08:52 schreef Lemans24 het volgende:
Maar aandacht vanwege je blonde haren en blauwe ogen krijg je er in ieder geval nauwelijks.
Ja maar je hebt vrouwen met blonde haren en je hebt vrouwen met blonde haren... Geen appels met peren vergelijken nu hequote:
Jij wel dan in Argentinië?quote:
Eh ja...quote:
quote:Op dinsdag 1 september 2009 08:52 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ok, niet echt blond... Ik bedoel Europees. Voornamelijk Italiaans in het geval van Argentinië dus. Maar aandacht vanwege je blonde haren en blauwe ogen krijg je er in ieder geval nauwelijks.
quote:Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ook al niet.
Maar dat ligt gewoon aan je looks
3 maanden internquote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Mensen die een visum halen voor Zuid Amerika
Thanks for the tip! Zal het gaan uitzoekenquote:Op donderdag 22 oktober 2009 17:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als je niet op een heel klein budget zit kan je beter naar Punta del Este gaan. En als je dat wel zit moet je het overslaan
Argentinie en Chili voor Patagonië. Doe gelijk Antartica erbij. Kost wat, maar heb je ook wat.quote:Op dinsdag 1 september 2009 08:38 schreef Blik het volgende:
Welke Zuid-Amerikaanse zijn goed te bezoeken in onze winter (januari, februari)?
Je gaat naar Ecuador dus.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:01 schreef ScudRaket het volgende:
Ecuadoriaans visum (> 3 maanden in het land) en vaccinaties bijna allemaal binnen, nog 1,5 maand en dan gaan we richting Z-A
* ScudRaket telt af
Spaans leren. Maar ik ben ca 100-110 dagen in het land, net niet voldoende voor een gratis 90-dagen visumquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 13:42 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Je gaat naar Ecuador dus.
Gaaf zeg. Heb er stage gelopen. te gaaf. Wat ga jij er doen?
Heb je nu al een visum geregeld? Bij aankomst krijg je er gewoon 1 voor drie maanden, gratis.
Je kan hem gratis laten verlengen voor nog eens 90 dagen. Of voor een paar dollar.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 15:10 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Spaans leren. Maar ik ben ca 100-110 dagen in het land, net niet voldoende voor een gratis 90-dagen visum
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |