abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55104841
Hallo allemaal!

Zoals velen, heb ik dit jaar een tussenjaar ingelast. Niet geheel gepland eigenlijk, maar de studie geneeskunde beviel me niet zo :p.
Ik ben nu zes maandjes fulltime aan het werken, maar mijn contract loopt eind maart af en dan ben ik vrij als een vogeltje.

Mijn plan was dus om van april t/m juli te gaan backpacken innnn Zuid-Amerika!

Ik heb alleen totaal geen backpack/reis-ervaring (tot nu toe alleen hotelreizen met familie of zuipreizen met vrienden).
Daarnaast heb ik behoorlijk weinig kennis over Zuid-Amerika. Alleen de prachtige verhalen van anderen, aangevuld met foto's, welke me overtuigd hebben om Zuid-Amerika te kiezen voor mijn eerste avontuur!

Mijn idee was het om vier landen aan te doen: Peru, Bolivia, Chili en Argentinië (in die volgorde leek me). Beginnende in Lima en eindigend in Buenos Aires. Tijdens de reis zou ik in ieder geval graag Cusco, La Paz en Santiago aandoen.

Ik heb nog niet veel vastgelegd verder, deels omdat ik het gewoonweg niet weet, maar ook deels omdat ik uit alle hoeken hoor dat als je een paar maanden gaat je vooral niet te veel moet vastleggen. Dat je altijd leuke mensen ontmoet, stukken samen reist en op sommige plekken langer wil hangen dan andere. Toch zou een globaal plan wel handig zijn.

Mijn vragen aan jullie, ervaren of minder ervaren reizigers en backpackers:

- Wat zijn de echte do's en don'ts van het backpacken?
- Wat moet ik weten over deze landen?
- Wat moet ik ontwijken en wat mag ik niet missen?
- Is mijn plan überhaupt wel realistisch?
- Van mijn maandsalarisje blijft na aftrek van huur, gas/water/elektr. en boodschappen ongeveer ¤900,- over. Mijn eerste maand ging op aan schulden, dus ik houd 5 x ¤900 = ¤4500 over voor een reis. Ga ik dat redden? Of moet ik er een maandje af halen?
- Hoe boek ik het beste mijn tickets; welke maatschappij, welke data zijn het best?
- Verzekeringen?
- Voor welke ziektes zal ik me lek laten steken?
- Wat voor een voorbereidingen moet ik allemaal treffen?

Ik heb al veel gelezen in verschillende topics over reizen in Zuid-Amerika, maar het leek me handiger om ipv iemand anders topic te hijacken met mijn lulverhaal, zelf een nieuwe te openen waarin ik mijn situatie uitleg.

Ik heb ontzettend veel zin om er 'even helemaal tussenuit' te gaan, maar zou graag wat welgemeend advies krijgen van mensen die er wat meer vanaf weten dan ik .
Alvast enorm bedankt!
pi_55105770
ga je voor de sos of voor het 'reizen'?
pi_55106985
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 17:27 schreef boyv het volgende:
ga je voor de sos of voor het 'reizen'?
SOS? Waar is dat een afkorting van? Ik gok iets met sightseeing?
Anyhow, ik ga voor het reisgevoel... maar wil natuurlijk zeker mooie dingen zien.
Ga sowieso ook niet voor de luxe, maar voor de meeste cheapo oplossingen mogelijk.
pi_55107473
Mijn eerste tip: Santiago de Chile overslaan er is zoveel moois te zien in chili, maar santiago hoort daar echt niet bij wij waren na 2 dagen echt helemaal uitgekeken daar ...

Wij zijn afgelopen november naar Chili geweest: ons reisverslag staat op onze.reislogger.nl als je interesse hebt (ben nog te lui geweest om het op FOK! te zetten ) . Als je vragen hebt over Chili, vraag maar raak! We zijn trouwens ook 4 ( ) dagen in Argentinie geweest dus daar kan ik wat op vertellen!
pi_55109892
Ik ga in januari naar Zuid-Amerika. Begin en eindig in Argentinie, en tot zover mijn plannen Ik heb een globale route: Argentinie, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Brazilie en weer naar Argentinie. Weet niet of ik me daar ook aan ga houden, dat zie ik daar wel Ik hoop mn budget tegen die tijd op 8000 euro te hebben, weet nog niet hoe lang ik weg blijf, dat hangt er dus vanaf hoe snel ik door mn geld heen ben. Het lijkt me dat ik sowieso 8 maanden weg kan blijven, heeft iemand daar nog iets zinnigs over te zeggen?

Qua vaccinaties: ik heb Hepatitis A gehaald, B had ik al, gele koorts en Revaxis (heette vroeger dtp geloof ik, ben het even kwijt). Tyfus moet ik nog halen.

Verder kan ik niet echt helpen, aangezien ik ook nog moet beginnen. Maar Hik weet er veel van af
  vrijdag 7 december 2007 @ 20:26:22 #6
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_55109923
Backpacken, het woord alleen al
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zondag 9 december 2007 @ 04:38:12 #7
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_55140118
Santiago moet je juist niet overslaan, je moet er alleen niet te lang stil blijven staan. Ik heb er 5,5 maand gewoond! Als je er bent, probeer op de cemeteria central, de tour nocturno te doen, google er maar 's naar. 't Is erg bizar maar erg tof om te doen.

Van Chili zijn er teveel plekken die je gezien moet hebben maar ook zat die je over kunt slaan. Zuid Chili, leuk ja, als je van natuur houd, maar ook van touristen. Als je 't echt wilt zien ga dan naar Zuid Argentinië, daar is 't wat minder druk.

Verder sjah, Bolivia, Saltar de Uyuni, een van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben. Nog altijd en 't zal denk ik ook altijd zo blijven. In Peru, de Inca plekken natuurlijk.
Doe ook 's gek en avontuurlijk en neem het treintje tussen Chili en Bolivia, van Chili gaat er een treintje richting Uyuni. Dat schijnt echt een 'the engine that could" ervaring te zijn. Heb 'm zelf helaas gemist, maar kreeg wel 't advies om warm te kleden.

Voor Argentinië bestaat er een soort van 9292ov van busbedrijven, check daar even je plannen een beetje, plan niet teveel maar een beetje plannen kan geen kwaad, je zit tenslotte wel in Zuid Amerika.
Met het budget moet 't wel lukken op zich.

Check ook 's mijn weblog als je meer wil weten.

ow btw, zorg altijd voor wat cash bij je! Want je zult in gebieden komen in Bolivia bijvoorbeeld waar geen pinautomaat is, geen computer maar enkel een bank welke lokale passen accepteert zelfs travelerscheques worden geweigerd...
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  zondag 9 december 2007 @ 14:15:39 #8
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_55144704
Budget lijkt me wat krap, maar moet op zich lukken. Chili en Argentinie zijn iets duurder geloof ik? Ik zou gewoon lekker beetje inlezen in rough guide zuid-amerika (schijnt beter te zijn dan LP) en daar vind je alles wel zo'n beetje in hoor.. ook wat je moet gaan zien. Wij zitten er zelf ook rond die periode en Machu Pichu, IIguazu Falls, Patagonie en zoutvlakte bij Bolivia zijn wel highlights dacht ik..
pi_55146779
Tinkerbell, MarkaD, Zwahiel en Travelmonkey bedankt voor jullie adviezen! (en ook Rosbief bedankt voor je toevoeging).
Goede tips in ieder geval Zwahiel! Hoor inderdaad vaak dat Santiago overgeslagen mag worden, maar wat tegengeluid is ook fijn. Het leek mij sowieso ook wel de moeite waard. Ga ook zeker je weblog even checken, thanks!
Machu Pichu en zoutvlaktes wilde ik inderdaad sowieso ook wel aandoen. Iguazu Falls lijkt me ook fantastisch, maar ik ben bang dat dat net te ver buiten m'n route ligt. Misschien vind ik daar nog wel een oplossing voor .

Thanks mensen! Blijf vooral posten!
pi_55148400
Veel tips (oa over geld en vaccinaties) zijn laatst al in een ander Zuid-Amerika topic gepost, heb je daar al gekeken? En heb je nagedacht over de seizoenen? Weet niet of je naar bv Patagonie wilt gaan, maar als je daar zonder sneeuw wilt zitten kun je het beste in de zomer gaan, en jij komt pas in Argentinie in de winter.
  zondag 9 december 2007 @ 19:05:31 #11
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_55151191
Een grote tip qua vaccinaties, is in ieder geval het GGD over te slaan! Die zijn VEEEL te duur.

Je kunt je huisarts (mits bevoegd om inentingen te geven, en ook voor die die jij wil) vragen een recept uit te schrijven, dan haal je bij je apotheek je inenting op. Betaald dat daar (de Twinrixx voor Hep. kostte mij een jaartje geleden 49,60) en gaat naar je huisarts, betaald 12,50 en laat 'm daar zetten. Bij de GGD was ik voor hetzelfde grapje 120 euro kwijt. Scheelt dus nogal veel. Zo heb ik al mijn inentingen gehaald. Let ook op dat sommige verzekeraars (de mijne in elk geval) nogal eens inentingen dekken, meestal tot 100 euro per jaar. Handig dus om er nu nog eentje te zetten en straks in het nieuwe jaar ook. Dan profiteer je er maximaal val. De Twinrixx moet je drie keer laten zetten dus dat is zowieso wel handig om nu al te doen, mocht je die nodig hebben.

Overigens, Santiago is een goed startpunt van veel reizen naar noord of zuid Chili. Let op: naar het zuiden gaan ongeveer 'n 400 bussen per dag, naar het noorden maar 4 flota's. Dus maar 4 bussen. En die zijn vaak vooraf al vol. Het loont zich als je naar het noorden gaat om gewoon van te voren via internet te boeken. Tur-Bus(.cl) is de grootste samen met Pullman. Bij die eerste kun je van te voren boeken, bij die laatste moet je bellen en zo boeken. Vaak wordt ook om je RUT gevraagd. die heb je niet, dat is je id nummer van de overheid in Chili.

Erger je overigens in Santiago niet aan het OV, want de Metro is op dit moment overvol en de bussen ook, dat komt omdat men vorig jaar TranSantiago ingevoerd heeft, wat niet echt optimaal werkt. Het nieuwe vervoersnetwerk in Santiago zelf.

Santiago is echt een mooie stad, maar veel mensen staren zich blind op de touristische trekpleisters en de afwezigheid daarvan en dat 't zo smerig is. Dat laatste valt echt reuze mee, geloof me, ik heb er een half jaar gewoond! Utrecht is smeriger zo heb ik ervaren. Ook die touristenplekjes, ze hebben er wel een paar, maar je moet ze zelf ontdekken. Voorbeeld zijn de zwembaden op cerro Sc. Christobal. Veel mensen gaan naar de cerro om de kerk en het Maria beeld te bezoeken en komen dan via het treintje of de kabelbaan. Maar wat veel touristen niet weten is dat boven op de top van de berg ook nog twee zwembaden zijn, eentje halverwegen bij de kabelbaan (saaaai) en eentje die de top van een van de bergen vormt. Je kijkt uit over Santiago en voelt je de koning te rijk. Druk is het er bijna nooit omdat het duur is ($7.500 entree) en veel mensen weten niet dat 't er is. Chilenen zelf zwemmen niet zoveel dus je komt ze mondjes maat tegen.

Hetzelfde geld voor de tour Nocturno, echt doe die! Dat is de griezeltour op het centrale kerkhof van Santiago. Echt een aanrader, misschien een beetje luguber, maar echt wel leuk. Ook rondom Santiago ligt voldoende te bekijken. Je hebt Valle Nevada, een groot wintersport gebied waar 't ook nooit echt super druk is, El Volcan, een natuur gebied met een grote gletscher en een termaalbadje wat ook wel echt de moeite waard is om mee te beginnen.

Als je in Chili begint kan het alleen maar beter worden, zo moet je denken. Veel natuur is op andere plekken mooier maar in retrospect ben ik blij dat ik in Chili ook de tijd genomen heb om te kijken! En dat is wat veel mensen niet doen omdat ze alleen maar een smerige drukke stad zien met niks te zien.

Heel erg cliché, maar een avondje bioscoop is ook 's leuk en dat soort dingen moet je ook inlassen, het is niet alleen natuur natuurlijk
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_55160979
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 10 december 2007 @ 11:59:51 #13
62913 Blik
The one and Only!
pi_55165604
Ik gok dat 4500 euro aan de krappe kant is. Je zult waarschijnlijk zo'n 1200 euro kwijt zijn aan je ticket. Dus dan hou je nog ongeveer 3300 euro over voor 4 maanden rondreizen. 800 euro per maand is vrij krap, zeker aangezien je grote afstanden zult gaan reizen omdat je Chili erbij doet, dan gaat het vrij hard met je budget.

Regel in ieder geval een flexibel ticket, dan kun je zelf beslissen wanneer je vertrekt, en vraag aan je ouders of je evt als het nodig mocht zijn een paar honderd euro mag lenen voor uiterste nood
  maandag 10 december 2007 @ 20:12:22 #14
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_55176083
1200 aan je ticket? Als je naar Chili vliegt met Lan ben je max 900 euro kwijt...

Qua reizen valt het ook wel mee, als je de bus neemt scheelt het enorm. Chili is qua bus een van de duurdere landen en met het dagelijkse leven is het ook wel redelijk aan de prijs daar. Maar andere landen compenseren dat weer.

Ter illustratie, ik ging niet elk maar om het elk weekend weg. Regelmatig (lees niet elke dag, maar wel close) uit + vaak uiteten, en dan niet el cheapo. En ik redde het op 450 euro per maand. Daarvan betaalde ik ook mijn deel van mijn kamer. Mijn stagebedrijf betaalde de andere helft (75 euro).

Als je een goedkoop ticket wil, neem dan echt Lan, want ze hebben doorlopend goedkope aanbiedingen. Ik ging vanuit Parijs Orly voor 880 euro inclusief alles retour. Vanuit London is het meestal GBP 700 / 750, vanuit Frankfurt richting de 950 euro. Je kunt voor 49 euro naar Parijs komen en Orly is goed te bereiken. Dat spaart je zeker geld, want Schiphol is een redelijk duur vliegveld.

Mijn laatste reis bracht me vanuit Santiago, via Mendoza naar Argentinië, meteen door naar Sal Salvador de Jujuy naar La Quaka, tegen de Boliviaanse grens aan. Toen naar Tupiza en vanuit daar naar Uyuni. Een drie daagse safari op Saltar de Uyuni gedaan en via San Pedro de Atacama in Chili weer terug naar Santiago (first class in de bus). Dat was iets meer dan een week en in totaal was ik nog geen 200 euro kwijt
pi_55184080
En wanneer was dat?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_55184112
Staat nog op het verlanglijstje. TVP
  dinsdag 11 december 2007 @ 09:45:32 #17
62913 Blik
The one and Only!
pi_55185761
quote:
Op maandag 10 december 2007 20:12 schreef zwahiel het volgende:
1200 aan je ticket? Als je naar Chili vliegt met Lan ben je max 900 euro kwijt...
Ook als je een flexibel ticket koopt? Met aankomst en vertrek vanaf andere steden?

Had sowieso een rekenfoutje gemaakt, ook al ben je 1200 euro kwijt aan je ticket moet je het nog wel vrij makkelijk kunnen halen, mits je niet teveel kwitj bent aan extra vervoerskosten. Met 800 euro per maand moet je het in je eentje wel kunnen redden.
pi_55188962
Ben vandaag maar gewoon maar naar de dichtstbijzijnde Arke geweest voor wat info over tickets. Wilde er gewoon maar snel werk van maken en niet te lang denken en wachten.
Heb toen maar gelijk de tickets gereserveerd.

Zoals het er nu naar uit ziet vlieg ik op 1 april van Amsterdam, via Madrid, naar Lima.
Dan vlieg ik op 31 juli van Buenos Aires, weer via Madrid, terug naar Amsterdam.
De maatschappij is Iberia en was volgens de aardige Arke-dame de goedkoopste mogelijkheid. Ze vertelde me ook dat het voor de prijs niets uit zou maken of ik een paar dagen eerder of later zou vliegen of wat vroeger of later... dus dat nam ik maar van haar aan.

Totaalprijsje inclusief alle belastingen komt neer op ¤1107,68... Wat dus ongeveer was wat ik verwacht had.

Nu zo snel mogelijk een keertje langsgaan om het te pinnen en dan krijg ik gelijk de tickets in m'n klauwtjes gedouwd! Dan is er geen weg terug meer!

En als dat lekker vast staat kan ik écht gaan plannen. De tips stromen gelukkig binnen (dank daarvoor!) en er is nog meer dan genoeg leesvoer op FOK! en de rest van het wereldwijdeweb.
Heb er zin an!
pi_55192136
Is dat ook een flexibel ticket? Is namelijk handig als je voor een paar tientjes zo vaak je wil de terugdatum kan wijzigen.
pi_55207088
Dat kan met Iberia altijd, die vliegen toch veel op ZA
  woensdag 12 december 2007 @ 09:14:26 #21
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_55209759
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 02:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En wanneer was dat?
Een klein jaartje geleden, een blik op de Lan website leert me dat de prijzen nog steeds niet echt gestegen zijn. 't enige is dat je via het buitenland moet gaan. Parijs Orly is nog altijd de goedkoopste oplossing en vanuit Nederland niet zo ver weg met de auto of met ander vervoer (goeiekope vlieger bijvoorbeeld)
quote:
Lan.com
Paris - Santiago
from ¤895
Rome - Santiago
from ¤955
London - Santiago
from £750
Deze prijzen zijn overigens een Lan route die door Iberia gevlogen wordt, meer Lan pax is LAN vliegtuig + personeel, meer Iberia is Iberia plane met personeel.
blijf Iberia wel een poep maatschappij vinden, maar dat is om andere redenen. Wel vaste klant van LAN.

Zeker in april, dan is 't helemaal goedkoop, want 't is 't laagseizoen omdat het in ZA dan herst / winter is / wordt.

TS Succes in elk geval!
pi_55212125
quote:
Op woensdag 12 december 2007 09:14 schreef zwahiel het volgende:

[..]

Een klein jaartje geleden
Prijzen voor onderhoud en reizen kan je dus met 1,5 vermenigvuldigen
pi_55237616
Als je de tijd hebt, zou ik je aanraden om vooraf even wat spaans te leren (als je dat nog niet spreekt tenminste). Je zou hier bijvoorbeeld al kunnen beginnen en dan daar doorgaan met wat prive lessen. Het maakt toch wel behoorlijk wat uit in je beleving van Zuid-amerika als je de taal van de mensen spreekt. Je moet je namelijk bedenken dat bijna niemand daar engels spreekt. Alleen mensen die geld aan je willen verdienen spreken wel wat engels, maar het is juist zo mooi om ook eens mensen te spreken die niet op je gled uit zijn. Bijvoorbeeld in Argentinie zijn mensen echt heel erg aardig en erg geinteresseerd maar als je hun taal niet spreekt dan kun je het vergeten.
pi_55239758
quote:
Op woensdag 12 december 2007 11:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Valt volgens mij wel mee van wat ik gehoord en gezien heb. In ieder geval is Argentinie nog steeds spotgoedkoop. De peso is immers in een jaar tijd weer wat minder waard geworden. Van 1 op 4 naar nu al bijna 1 op 5.
  donderdag 13 december 2007 @ 14:35:33 #25
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_55244871
quote:
Op woensdag 12 december 2007 11:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

'n vriend van me zit er nu en die heeft 650 per maand te besteden en doet 't heel wat beter dan mij toendertijd... Dus dat valt best wel mee. Je kunt meteen voor iets gaan of eerst even onderzoeken naar de mogelijkheden. Kwam er toch achter dat dat laatste vooral in ZA 't beste is om te doen!

Maar jij woont toch in Buenas Aires, hoe zit 't daar met de prijzen. OK 't is wel een grote stad dus prijzen zijn anders maar toch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')