Hallo allemaal!
Zoals velen, heb ik dit jaar een tussenjaar ingelast. Niet geheel gepland eigenlijk, maar de studie geneeskunde beviel me niet zo :p.
Ik ben nu zes maandjes fulltime aan het werken, maar mijn contract loopt eind maart af en dan ben ik vrij als een vogeltje.
Mijn plan was dus om van april t/m juli te gaan backpacken innnn Zuid-Amerika!
Ik heb alleen totaal geen backpack/reis-ervaring (tot nu toe alleen hotelreizen met familie of zuipreizen met vrienden).
Daarnaast heb ik behoorlijk weinig kennis over Zuid-Amerika. Alleen de prachtige verhalen van anderen, aangevuld met foto's, welke me overtuigd hebben om Zuid-Amerika te kiezen voor mijn eerste avontuur!
Mijn idee was het om vier landen aan te doen: Peru, Bolivia, Chili en Argentinië (in die volgorde leek me). Beginnende in Lima en eindigend in Buenos Aires. Tijdens de reis zou ik in ieder geval graag Cusco, La Paz en Santiago aandoen.
Ik heb nog niet veel vastgelegd verder, deels omdat ik het gewoonweg niet weet, maar ook deels omdat ik uit alle hoeken hoor dat als je een paar maanden gaat je vooral niet te veel moet vastleggen. Dat je altijd leuke mensen ontmoet, stukken samen reist en op sommige plekken langer wil hangen dan andere. Toch zou een globaal plan wel handig zijn.
Mijn vragen aan jullie, ervaren of minder ervaren reizigers en backpackers:
- Wat zijn de echte do's en don'ts van het backpacken?
- Wat moet ik weten over deze landen?
- Wat moet ik ontwijken en wat mag ik niet missen?
- Is mijn plan überhaupt wel realistisch?
- Van mijn maandsalarisje blijft na aftrek van huur, gas/water/elektr. en boodschappen ongeveer ¤900,- over. Mijn eerste maand ging op aan schulden, dus ik houd 5 x ¤900 = ¤4500 over voor een reis. Ga ik dat redden? Of moet ik er een maandje af halen?
- Hoe boek ik het beste mijn tickets; welke maatschappij, welke data zijn het best?
- Verzekeringen?
- Voor welke ziektes zal ik me lek laten steken?
- Wat voor een voorbereidingen moet ik allemaal treffen?
Ik heb al veel gelezen in verschillende topics over reizen in Zuid-Amerika, maar het leek me handiger om ipv iemand anders topic te hijacken met mijn lulverhaal, zelf een nieuwe te openen waarin ik mijn situatie uitleg.
Ik heb ontzettend veel zin om er 'even helemaal tussenuit' te gaan, maar zou graag wat welgemeend advies krijgen van mensen die er wat meer vanaf weten dan ik

.
Alvast enorm bedankt!