quote:
Donts:
- Niet teveel plannen, daar komt toch weinig van of anders zit je te stressen om je planning te halen
- Teveel meenemen, onderweg kan je alles wel kopen, je wil niet te zware bagage hebben want je moet het wel maandenlang meezeulen
- Klakkeloos alle toeristenattracties aflopen
- Bang zijn!
Do's:
- De taal leren! Ga spaans leren, anders ben je qua communicatie erg bekend en geisoleerd, en mis je veel
- Zoveel mogelijk met het openbaar vervoer reizen, dat is leuk!
- Zoveel mogelijk locale eten / drinken / gebruiken proberen te leren kennen en met de locale bevolking in contact komen
- Af en toe van de gebaande paden afwijken en je neus volgen en de reisgids laten voor wat ie is
- Lef hebben!
quote:
- Wat moet ik weten over deze landen?
Koop een goede reisgids en zoek op internet, genoeg info. De vraag is ook wat je wil weten...
quote:
- Is mijn plan überhaupt wel realistisch?
- Van mijn maandsalarisje blijft na aftrek van huur, gas/water/elektr. en boodschappen ongeveer ¤900,- over. Mijn eerste maand ging op aan schulden, dus ik houd 5 x ¤900 = ¤4500 over voor een reis. Ga ik dat redden? Of moet ik er een maandje af halen?
Ruim genomen zul je voor de vliegreis (heen en terug) maximaal 1000 euro kwijt zijn.
4 maanden zijn 120 dagen. 3500 / 120 = bijna 30 euro per dag. Dat is op zich genoeg om prima van rond te komen maar je kan je geen grote luxe veroorloven. Je kan best een keer uit de band springen maar je zal ook heel vaak gewoon in goedkope hotels moeten slapen en eenvoudig eten. Als je dat niet erg vindt (het kan juist veel leuker zijn dan poenige hotels en dure restaurants) dan is het heel goed te doen en moet je gewoon 4 maanden gaan! Wil je wat meer luxe of wat meer reserve ga dan korter. Voor 35-40 euro per dag kun je luxe reizen hoor.
Denk er ook aan dat als je thuis komt de schoorsteen ook weer moet roken, of heb je meteen al een baangarantie?
quote:
- Hoe boek ik het beste mijn tickets; welke maatschappij, welke data zijn het best?
Zoek via internet de beste deal. Goede sites zijn d-reizen.nl, expedia.nl, vliegwinkel.nl. Het kan ook een goed idee zijn om rechtstreeks bij maatschappijen te boeken - bijv in jouw geval zou je iberia air kunnen proberen, of american airlines.
Mijn eigen criterium voor een ticket is allereerst de prijs, maar ook zaken als duur van de vlucht (die kan enorm verschillen - naar peru bijv kan 15 uur kosten maar ook 25 uur afhankelijk van overstaps ed!).
quote:
- Verzekeringen?
Je hebt een goede reisverzekering nodig met dekking buiten europa en een ziektekostenverzekering. Check even of je huidige ziektekostenverzekering ook dekking biedt in het buitenland, dubbel verzekerd zijn is ook niet handig.
quote:
- Voor welke ziektes zal ik me lek laten steken?
Daar moet je gewoon even voor langs gaan bij de plaatselijke GGD. Minimaal een paar maanden voordat je weggaat! Waarschijnlijk zullen ze je malerone oid meegeven. Dit is stinkend duur, denk aan euro of 2 per pil en je moet ze dagelijks slikken. Je zou kunnen overwegen om alleen een pil of 10-20 mee te nemen en deze te gebruiken als stootkuur mocht je malaria krijgen. Dat spul beschermt namelijk maar voor 60% en is het is niet goed om het maandenlang te slikken. Sowieso is het niet altijd nodig - hoog in de andes zijn bijv geen muggen.
quote:
- Wat voor een voorbereidingen moet ik allemaal treffen?
Ligt eraan - je kan alles helemaal thuis regelen of je kan alles gewoon over je heen laten komen. Zorg dat je minimaal wel een lijstje hebt met dingen die je absoluut wil zien, dta hoeven er niet veel te zijn. Zorg dat je op de hoogte bent van de praktische zaken - die vind je allemaal wel in een goede reisgids. Goede gidsen zijn Lonely planet, maar ook bijv Rough Guide of Footprint.
Ik heb zelf in oktober een maand door ecuador getrokken. Mijn voorbereiding bestond uit een reisgids kopen en een ticket kopen. Dat was net iets te weinig voorbereiding: ter plekke kwam ik er bijv achter dat ze afwijkende stopcontacten hadden!

Spaans leren wilde ik doen maar is er nauwelijks van gekomen. En daar had ik ook wel een beetje spijt van. Maar dat maakte het allemaal ook wel spannend en ik heb wel een geweldige reis gehad. Na 4 maanden Zuid Amerika zul je sowieso wel een aardig woordje spaans spreken, hoe je voorbereiding ook was want als je erin ondergedompeld wordt dan gaat leren vanzelf.
quote:
Ik heb ontzettend veel zin om er 'even helemaal tussenuit' te gaan, maar zou graag wat welgemeend advies krijgen van mensen die er wat meer vanaf weten dan ik

.
Alvast enorm bedankt!

Gozer, ik ben stikjaloers op je dat je zo lang weg kan! Geniet er van, zo'n kans komt niet snel nog eens!