quote:NEW YORK (AFN) - De prijs van olie is vrijdagavond onder de 100 dollargrens gedaald. Een vat lichte Amerikaanse olie kostte kort 99,99 dollar. Daarna herstelde de prijs zich tot 101,06 dollar.
Het is voor het eerst sinds april dat de olieprijs onder de psychologisch belangrijke grens van 100 dollar daalt. In juli stond de prijs van een vat olie nog op een recordstand van 147 dollar. In augustus zette de prijs een daling in, onder meer door een sterkere dollar en de verwachting dat de vraag naar olie zal afnemen.
De meest recente prijsdaling is waarschijnlijk ingegeven door afnemende zorgen onder belegges dat orkaan Ike de olieinstallaties in de Golf van Mexico zal beschadigen. Ike komt vrijdagavond of zaterdochtend aan land in de Verenigde Staten.
nooitquote:Op vrijdag 12 september 2008 21:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wanneer gaan we dit aan de pomp merken?
Je bent op de hoogte van de tientallen miljarden die RDS jaarlijks investeert in de R&D naar nieuwe oppompbare voorraden? Zonder dat geld geen nieuwe bronnen dus een hard terugvallende olieproductie. Staat de crude binnen 5 jaar geheid op de 350/barrel.quote:Op vrijdag 12 september 2008 21:08 schreef Sjonnjoop het volgende:
Niet, netto winst Shell
De accijns mogen idd wel wat omlaag.quote:wouterke z'n rechter broekzak varen er wel bij
Netto winst is na dat soort projectjesquote:Op vrijdag 12 september 2008 22:15 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Je bent op de hoogte van de tientallen miljarden die RDS jaarlijks investeert in de R&D naar nieuwe oppompbare voorraden? Zonder dat geld geen nieuwe bronnen dus een hard terugvallende olieproductie. Staat de crude binnen 5 jaar geheid op de 350/barrel.
[..]
De accijns mogen idd wel wat omlaag.
op Tenerife betaalde ik op zn laagst 97,0quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:15 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat klopt hier niet? Als de olieprijs $147 is betaal je 168,9, als de olieprijs $99 betaal je 162.9![]()
![]()
![]()
![]()
Natuurlijk niet. Netto winst is na aftrek van kosten gemaakt over het afgelopen jaar. Dat er nieuwe -veelal lange termijn- investeringen gedaan moeten worden, schijnt men te vergeten.quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:36 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
Netto winst is na dat soort projectjesMaar de grootste graaibende is idd nog wel "onze" fijne overheid
En dat noemt zich een pleiter voor "Vrede, Salaam, Peace!"quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:50 schreef Meki het volgende:
Shell topman en alle mensen die hier verantwoordelijk zijn voor de hoge benzineprijs waarvan de olieprijs 99 dollar is i.p.v 150 dollar kunnen van mij naar de hel lopen, zij verdienen niets anders dan doodstraf
Shell en texaco kunnen naar de hel lopen, het zijn een stelletje dieven, ze zijn erger dan terroristen
Benzine wordt niet drastisch meer gebruikt als je de prijs verlaagt; transport blijft nodig. Elke vorm van energie blijft nodig. Als je uiteindelijk aardolie als energiebron afstoot, zul je kernenergie moeten willen.quote:Op zaterdag 13 september 2008 00:03 schreef waht het volgende:
Dat de benzineprijs nog veel hoger mag worden. Hoe duurder de benzine, hoe minder we gebruiken, hoe minder we iets van die idioten in Rusland & het Midden Oosten iets aan hoeven trekken.
Maar goed, jullie willen de benzineprijs lager, en de accijnzen omlaag. Dan zal het zo gaan: Benzineprijs omlaag > meer gebruik benzine > meer import uit Rusland/Iran/Irak/Venezuela/Nigeria > win-win?
Benzineprijs lager willen is een typisch geval van kortzichtigheid. Het is natuurlijk fijner om weinig voor benzine te betalen, dat snap ik ook wel, maar dan doen we alsof autorijden iets vanzelfsprekends is. En dat is het natuurlijk niet. Iedereen die ooit een auto geduwd heeft zal dit begrijpen.
Met een lagere prijs zullen mensen vaker onzinnige ritjes maken met de auto of een auto kopen die wat meer verbruikt, waarom ook niet?quote:Op zaterdag 13 september 2008 00:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Benzine wordt niet drastisch meer gebruikt als je de prijs verlaagt; transport blijft nodig.
Ik vind het ook prima, elektrische auto's & kernenergie.quote:Elke vorm van energie blijft nodig. Als je uiteindelijk aardolie als energiebron afstoot, zul je kernenergie moeten willen.
Ik vind dat prima, maar velen niet.
Dat effect is minimaal. Bekijk het olieverbruik (gaat niet alleen over benzine, true) over de laatste jaren maar. Zit geen klad in, ondanks de hogere gebruikersprijzen.quote:Op zaterdag 13 september 2008 00:23 schreef waht het volgende:
[..]
Met een lagere prijs zullen mensen vaker onzinnige ritjes maken met de auto of een auto kopen die wat meer verbruikt, waarom ook niet?
Bedenk dat dat ook een eindige bron is. Bovendien ben je niet binnen 10 jaar omgeswitched van aardolie-economie naar elektrische economie.quote:Ik vind het ook prima, elektrische auto's & kernenergie.
quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:50 schreef Meki het volgende:
Shell topman en alle mensen die hier verantwoordelijk zijn voor de hoge benzineprijs waarvan de olieprijs 99 dollar is i.p.v 150 dollar kunnen van mij naar de hel lopen, zij verdienen niets anders dan doodstraf
Shell en texaco kunnen naar de hel lopen, het zijn een stelletje dieven, ze zijn erger dan terroristen
De prijs is hiet met meer dan 60 cent/gallon gedaald de afgelopen maand hoor!quote:Op vrijdag 12 september 2008 21:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Wanneer gaan we dit aan de pomp merken?
Hou toch eens op met Nederland bashen. Er zijn genoeg mensen die deze regering en de voorgaande regeringen sterk afwijzen en graag zouden zien dat er in Nederland een veel vrijere politieke koers (lagere belastingen, minder nivellering, meer privatiseren en meer persoonlijke vrijheid) gevaren gaat worden. Door zo negatief te staan tegenover Nederland ontken je dat er ook mensen zijn die het helemaal anders willen in Nederland, ik snap niet waarom jij je ook zo vijandig tegenover hen gedraagt.quote:Op zaterdag 13 september 2008 02:45 schreef StefanP het volgende:
[..]
De prijs is hiet met meer dan 60 cent/gallon gedaald de afgelopen maand hoor!
Oh wacht, jullie wonen inNederland
...
Hier is de prijs de afgelopen maand amper tot niet gedaaldquote:Op zaterdag 13 september 2008 02:45 schreef StefanP het volgende:
[..]
De prijs is hiet met meer dan 60 cent/gallon gedaald de afgelopen maand hoor!
Oh wacht, jullie wonen inNederland
...
Nee voor elk stukje auto paken en leker mileu vervuilenquote:Op zaterdag 13 september 2008 02:45 schreef StefanP het volgende:
[..]
De prijs is hiet met meer dan 60 cent/gallon gedaald de afgelopen maand hoor!
Oh wacht, jullie wonen inNederland
...
quote:Op zaterdag 13 september 2008 00:03 schreef waht het volgende:
Dat de benzineprijs nog veel hoger mag worden. Hoe duurder de benzine, hoe minder we gebruiken, hoe minder we iets van die idioten in Rusland & het Midden Oosten iets aan hoeven trekken.
Maar goed, jullie willen de benzineprijs lager, en de accijnzen omlaag. Dan zal het zo gaan: Benzineprijs omlaag > meer gebruik benzine > meer import uit Rusland/Iran/Irak/Venezuela/Nigeria > win-win?
Benzineprijs lager willen is een typisch geval van kortzichtigheid. Het is natuurlijk fijner om weinig voor benzine te betalen, dat snap ik ook wel, maar dan doen we alsof autorijden iets vanzelfsprekends is. En dat is het natuurlijk niet. Iedereen die ooit een auto geduwd heeft zal dit begrijpen.
Telegraafquote:Streep door idee voor EU-actie tegen dure brandstof
NICE - Ministers van Financiën van de EU-landen hebben definitief een streep gezet door Franse suggesties voor Europese acties tegen de dure olie. Dat bleek zaterdag bij informeel beraad van de ministers.
De Franse president Nicolas Sarkozy had dit voorjaar geopperd de btw niet te laten meestijgen met de benzine- en dieselprijs. Hij wilde zo mensen helpen die lijden onder de dure brandstof. Het idee stuitte toen al op weerstand van regeringsleiders van onder meer Duitsland en Nederland, die menen dat een btw-bevriezing niets oplost.
De Fransen hadden het onderwerp zaterdag opnieuw op de agenda gezet, maar dat bleek kansloos. Minister Wouter Bos (Financiën): “Toen Frankrijk hierover begon kostte de olie 145 dollar per vat. Destijds was al moeilijk om unaniem op te treden. Nu de olieprijs onder de 100 dollar is gezakt, is het al helemaal niet meer aan de orde.”
Dat is de ene kant van het verhaal en geloof me, daar ben ik ook niet blij mee (dat de regering het geld krijgt). De andere kant van het verhaal is dat onze afhankelijkheid van olie onze achilleshiel is.quote:Op zondag 14 september 2008 13:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Telegraaf
Natuurlijk zien de regeringsleiders niets in dit plan, stel je voor dat ze inkomsten mislopen.
Omdat het niet zo snel doorberekend wordt. De prijzen die je te horen krijgt zijn van future contracten, meestal degene met de meeste vroege levering. Vroeg is in dit geval oktober, de volgende maand dus. De prijs van olie en benzine is ook niet 1 op 1. Naast accijns, wat ervoor zorgt dat de benzineprijs in Nederland heel weinig schommelt, heb je ook nog de kosten die gemaakt moeten worden ná het kopen van een olie-contract. Zo moet het vervoerd en geraffineerd worden. Raffineren kan bij bepaalde leveringen hoger in kosten uitpakken als de kwaliteit van de olie minder is, wat nu steeds meer het geval is op ongeveer elke plek in de wereld.quote:En die opmerking van Bos slaat natuurlijk alles, het zal best dat een vat minder dan 100 dollar kost, maar waarom merk ik daar dan niets van? Huichelarij op zijn best.
Kwestie van techniek. De zon stuurt elke dag vele malen meer energie naar de Aarde dan we ooit nodig zouden hebben.quote:Op zondag 14 september 2008 13:40 schreef Jan.P. het volgende:
Julile schrijven dat wij op electriciteit auto's moeten overgaan. Hoe wil je dan dit opwekken, met die paar windmolens?? De accu's van deze wagens, als ze niet meer vol doen zijn niet te betalen en voor het mileu een ramp!!
Klopt in theorie inderdaad. Maar de schaal waarop we zonnepanelen & accu's nodig hebben zal in de praktijk moeilijk haalbaar zijn. Voor het Westen dan, voor de hele wereld is het uitgesloten.quote:Op zondag 14 september 2008 14:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kwestie van techniek. De zon stuurt elke dag vele malen meer energie naar de Aarde dan we ooit nodig zouden hebben.
Vandaar dat je een stijgende olieprijs bijna a la minute merkt bij de pomp. Het werkt zoals altijd maar 1 kant op (lees nadelig voor de burgerij)quote:Op zondag 14 september 2008 13:35 schreef waht het volgende:
Omdat het niet zo snel doorberekend wordt. De prijzen die je te horen krijgt zijn van future contracten, meestal degene met de meeste vroege levering. Vroeg is in dit geval oktober, de volgende maand dus. De prijs van olie en benzine is ook niet 1 op 1. Naast accijns, wat ervoor zorgt dat de benzineprijs in Nederland heel weinig schommelt, heb je ook nog de kosten die gemaakt moeten worden ná het kopen van een olie-contract. Zo moet het vervoerd en geraffineerd worden. Raffineren kan bij bepaalde leveringen hoger in kosten uitpakken als de kwaliteit van de olie minder is, wat nu steeds meer het geval is op ongeveer elke plek in de wereld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |