abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61654803
Wat ik nou toch weer tegenkwam op internet, geweldig Ik had er nog nooit van gehoord, het is er in de praktijk ook nooit van gekomen, maar het is wèl tot in detail ontworpen ooit. Behoorlijk geschift eigenlijk, maar zeker ook mateloos interessant. Dames en heren:

Hitler's Breitspurbahn

Toen het Duitse grondgebied zich in de loop van 1941 en de daaropvolgende winter fors naar het oosten uitbreidde, was men op zoek naar een methode voor massatransport van reizigers en goederen. Na een aantal eerdere voorstellen gaf Hitler persoonlijk in mei 1942 de opdracht om de Breitspurbahn te ontwikkelen. Aanvankelijk had men een spoorbreedte van 4 meter in gedachten, later werd dit teruggebracht tot 3 meter. Het omgenzingsprofiel zou 7,50 m hoog en 8 m breed worden. Binnen deze ruimtes werden gigantische treinen ontwikkeld, met locomotieven die rustig 100 meter lang konden zijn en 30 of 40 assen hadden. Personenrijtuigen waren dubbeldeks voorzien, met bijvoorbeeld 200 zitplaatsen, een bar en 12 toiletten in 1 rijtuig. Of 100 ligplaatsen, meerdere badkamers en een ontbijtzaal in een slaaprijtuig. Er was zelfs een bioscooprijtuig gepland met 196 plaatsen, met 6 stoelen naast elkaar in het midden en aan beide kanten een gangpad.

Het netwerk zou viersporig en kruisingsvrij aangelegd worden, en alle uithoeken van Europa met elkaar verbinden, van Madrid tot St Petersburg en van Brest tot voorbij de Kaukasus.

Een paar plaatjes:

Idee van de omvang van zo'n ding:




Restauratierijtuig:


bron

Er zijn ook een aantal boeken over geschreven, maar die zijn niet meer in de handel helaas.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 15 september 2008 @ 20:01:08 #257
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_61655012
quote:
Op maandag 15 september 2008 19:52 schreef Charango het volgende:
Zug-chef groeit in zijn rol: prachtig!

alhoewel Vingerverf en co. wel eens een keer uit mag kijken op welke paden ze cargo's neerzetten , vanmorgen weer vertraging door een cargo tussen Apeldoorn en Amersfoort
Vingerverf en co. kreeg het vorige week voor elkaar om in Sittard een grote chaos te veroorzaken zonder reden.

De IC naar het zuiden wordt altijd fijn gesplitst in Sittard. Het treindeel op 3a rijdt naar Maastricht, het treindeel op 3b naar Heerlen. Rijden we in een keer over het emplacement over het niet-perronspoor naar de overloop wissel om volledig op 3a te stoppen. Men roept natuurlijk geen spoorwijziging om op het station en de CTA blijft gewoon ongewijzigd. Maar nu had je dus helemaal vooraan 3a de IC naar Maastricht staan en achteraan 3a naast de trap en cta waarop Maastricht stond aangegeven het treindeel naar Heerlen.

Men deed wel in de trein extra omroepen maar vraag me toch af hoeveel mensen verkeerd terecht zijn gekomen door die prutsactie. Prorail.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_61655141
quote:
Op maandag 15 september 2008 20:01 schreef Eix het volgende:

Men deed wel in de trein extra omroepen maar vraag me toch af hoeveel mensen verkeerd terecht zijn gekomen door die prutsactie. Prorail.
Oh dat gaat daar heel vaak mis heb ik het idee. Ik heb het ook al een paar keer gehad.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 15 september 2008 @ 20:13:30 #259
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_61655456
Vind het splitsen sowieso in Sittard - en ook op andere stations - maar slordig aangegeven. Ook zonder gepruts. Perron 3 heeft in Sittard heel mooi een vakindeling a t/m ? . De trein wordt altijd gesplitst ter hoogte van hetzelfde punt. Hoe lastig is het dan om een flapje te maken met de vakken erop waar de trein stopt en waar welk deel staat. a/b is best een vage onduidelijke indeling.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_61655948
Sinds 2 weken moet ik voor mijn stage elke dag vanaf Amsterdam Zuid naar Maarssen. Standaard rijden er altijd sprinters maar vanmorgen en vanmiddag zat ik in een Plan V. Ook uit tegengestelde richting alleen maar Plan V`s gezien, leuke afwisseling!
Tok.
  maandag 15 september 2008 @ 21:10:27 #261
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61657219
quote:
Op maandag 15 september 2008 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik had er nog nooit van gehoord, het is er in de praktijk ook nooit van gekomen, maar het is wèl tot in detail ontworpen ooit.
Je kent de nazi-slogan toch wel: "Erst siegen, dann reisen!".

Maar een geweldig voorbeeld van vervoer in Megalomanië!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_61657371
  maandag 15 september 2008 @ 21:16:32 #263
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61657431
quote:
Op maandag 15 september 2008 21:14 schreef KonnieKipke het volgende:
[ afbeelding ]
Try again.
http://www.nicospilt.com/2003/20030722y.JPG
Oy, werkt niet!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_61657657
quote:
Op maandag 15 september 2008 21:10 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je kent de nazi-slogan toch wel: "Erst siegen, dann reisen!".

Maar een geweldig voorbeeld van vervoer in Megalomanië!
Volgens mij was `Räder müssen rollen für den Sieg` een veel bekendere.

http://de.wikipedia.org/w(...)n_f%C3%BCr_den_Sieg!

Edit, dat was de campagne, `erst siegen, dann reisen` was een slogan die onderdeel was ervan.
  maandag 15 september 2008 @ 21:28:25 #265
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61657903
quote:
Op maandag 15 september 2008 21:22 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Volgens mij was `Räder müssen rollen für den Sieg` een veel bekendere.

http://de.wikipedia.org/w(...)n_f%C3%BCr_den_Sieg!

Edit, dat was de campagne, `erst siegen, dann reisen` was een slogan die onderdeel was ervan.
Ik kende alleen die andere. Hoe dan ook: geen Sieg, geen Großzug.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_61658759
Omdat geen hol ooit naar de stickies kijkt attendeer ik jullie op deze manier even op [ACTIETOPIC!] Vlieg jij voor FOK! uit de bocht?
pi_61658920
Nee. Wij hebben alleen blaadjes op de rails
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61659203
Juust, dat actietopic gaat alleen over auto's, en die boeien verder toch niet. Tenzij ze op een trein beladen worden
pi_61659624
Er zijn ook treinenfapperts met een rijbewijs

En je kunt in [Actiekletstopic] Vlieg jij voor FOK! uit de bocht?! tegen Senesta zeggen dat je een treinenactie wilt, wie weet regelt ze dan ook een treinenactie
pi_61659724
Mwah hoef geen treinenactie hoor Maar veel plezier met zn allen hoor, mij zul je niet tegenkomen
pi_61659870
Ik wil anders wel een antislipcursus voor als ik door die vermaledijde blaadjes ineens met mijn 6 bakken VIRM combinatie ineens fucking dwars op de rails kom te staan. Wat moet ik DAN doen? Dat moet ook te leren zijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61659956
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik wil anders wel een antislipcursus voor als ik door die vermaledijde blaadjes ineens met mijn 6 bakken VIRM combinatie ineens fucking dwars op de rails kom te staan. Wat moet ik DAN doen? Dat moet ook te leren zijn
Offroadcursus met een wadloper
  maandag 15 september 2008 @ 23:09:39 #274
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61662330
Mag ik trouwens even een compliment maken hoe zelfregulerend dit treinenyopicreeks al maanden is? Als hier al een mod komt is het nog geneens om waarschuwingen uit te delen

Ontopic: Ze kunnen lullen wat ze willen,maar op Harnixveld Giessendam komt een rolstoeler toch echt niet zelfstandig die spurt in...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 september 2008 @ 23:15:07 #275
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61662510
ik heb op de plaatjes gezien dat het hetzelfde is als in het noorden. De perrons zijn nog niet op goede hoogte, dus Prorail moet weer opzoek naar een zak met geld.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 september 2008 @ 23:15:30 #276
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61662532
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:15 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Offroadcursus met een wadloper
Zal mij benieuwen hoever zo'n ding komt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61662563
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:15 schreef Alexxxxx het volgende:
Offroadcursus met een wadloper
mat SGM en VIRM kan het ook:

So we just called him Fred too
  maandag 15 september 2008 @ 23:18:04 #278
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61662625
Boven: Den Haag?

Onder: Maastricht?
pi_61662732
Of met ICRm
So we just called him Fred too
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 september 2008 @ 23:21:36 #280
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61662757
Volgens mij wel ja
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 september 2008 @ 23:23:26 #281
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61662821
Koplopers kunnen er in Leeuwarden en Groningen ook wat van
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61662822
quote:
Op maandag 15 september 2008 20:01 schreef Eix het volgende:

[..]

Vingerverf en co. kreeg het vorige week voor elkaar om in Sittard een grote chaos te veroorzaken zonder reden.

De IC naar het zuiden wordt altijd fijn gesplitst in Sittard. Het treindeel op 3a rijdt naar Maastricht, het treindeel op 3b naar Heerlen. Rijden we in een keer over het emplacement over het niet-perronspoor naar de overloop wissel om volledig op 3a te stoppen. Men roept natuurlijk geen spoorwijziging om op het station en de CTA blijft gewoon ongewijzigd. Maar nu had je dus helemaal vooraan 3a de IC naar Maastricht staan en achteraan 3a naast de trap en cta waarop Maastricht stond aangegeven het treindeel naar Heerlen.

Men deed wel in de trein extra omroepen maar vraag me toch af hoeveel mensen verkeerd terecht zijn gekomen door die prutsactie. Prorail.
Bij de Amsterdam - Limboland hebben ze meestal de treindelen aangeduid met 'voor' en 'achter' op de CTA's. Aangezien het met VIRM gereden wordt (meestal maar 2 treinstellen) is dat het handigste, al is het verrekte irritant als je niet weet waar de trein vandaan komt.

Vanmiddag was de conductrice aardig genoeg om iedereen via Maastricht om te leiden, aangezien de bussen nog niet aanwezig waren in Sittard.
Vandaag ging het wel iets beter. In Eindhoven werd een bak VIRM al achtergelaten
pi_61662848
DD-AR en DDM zijn er dan weer minder geschikt voor.
So we just called him Fred too
pi_61662973
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:15 schreef Alexxxxx het volgende:
Offroadcursus met een wadloper
Een onroad cursus voor een wadloper:

bron
So we just called him Fred too
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 september 2008 @ 23:28:55 #285
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61663015
De Belgen kunnen het ook wel:



Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 september 2008 @ 23:51:38 #286
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61663711
ACTS heeft trouwens 10 1600-locs van Railion gekocht. De 4 die ze al hadden rijden, de 1606, 1609, 1619 en 1621. Daar zijn deels voor onderdelenleveranties de 1607, 1608, 1610, 1617, 1618 en 1620 bijgekomen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 september 2008 @ 00:03:13 #287
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61664022
Nog eentje dan:



De 502 vandaag geplaat door Somdagebruiker Lucky in Groningen ter hoogte van Niemeijer bij de Paterswoldseweg.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 september 2008 @ 00:37:32 #288
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_61664720
MM, kwam vandaag deze tegen:




Leuke site trouwens ,
(voor wie deze nog niet kennen: http://www.maaslijn.net/actueel.html)

I like :

credits: fotograaf Maaslijnet
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 16 september 2008 @ 02:20:59 #289
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61665595
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 00:03 schreef Peterselieman het volgende:
Nog eentje dan:

[ afbeelding ]

De 502 vandaag geplaat door Somdagebruiker Lucky in Groningen ter hoogte van Niemeijer bij de Paterswoldseweg.
Zonder bovenleiding! Zweefvliegtuig!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_61666530
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 02:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Zonder bovenleiding! Zweefvliegtuig!
EN hoeveel lijken liggen er achter dat zwarte scherm?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 16 september 2008 @ 08:36:23 #291
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61666695
Zonder bovenleiding, panto op!

Dacht dat dat dicht helemaal rechtstandig kon staan..
pi_61666855
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 08:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Zonder bovenleiding, panto op!

Dacht dat dat dicht helemaal rechtstandig kon staan..
Hoi liefsiebiepsie.
  dinsdag 16 september 2008 @ 09:04:23 #293
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61667078
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 08:50 schreef Toeps het volgende:

[..]

Hoi liefsiebiepsie.
Hoi Poppedijntje
  dinsdag 16 september 2008 @ 09:26:56 #294
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61667437
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 08:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Zonder bovenleiding, panto op!

Dacht dat dat dicht helemaal rechtstandig kon staan..
Dat zou nogal een problemen geven bij stroomloze bruggen. Ik geloof dat de panto maximaal tot 5.8m+BS (bovenkant spoorstaaf) mag komen. Daarom hebben die Belgische 11.8'en ook zo vaak ruzie met de bovenleiding boven de ringvaartbrug op de Schiphollijn: de Belgische pantograaf mag hoger komen. De Benelux moet bij die stroomloze brug z'n panto strijken. Als ie dat niet doet heb je spaghetti.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 16 september 2008 @ 09:31:09 #295
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61667503
Hee interresant, ik dacht dat bij stroomloze bruggen de panto altijd eventjes neergelaten wordt. Te herkennen aan de sissssssssss in de Virm als ik altijd over een brug bij leiden ga. ( is dat die ringvaartbrug ja? )

Die bordjes staan er toch ook niet voor niks? Met panto op en neer en een cijfertje ernaast?
  dinsdag 16 september 2008 @ 09:41:22 #296
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_61667670
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 00:37 schreef bork het volgende:
MM, kwam vandaag deze tegen:


[ afbeelding ]

Leuke site trouwens ,
(voor wie deze nog niet kennen: http://www.maaslijn.net/actueel.html)

I like : [ afbeelding ]

credits: fotograaf Maaslijnet
Dat is een vriend van mij
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  dinsdag 16 september 2008 @ 10:01:38 #297
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_61668062
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 09:31 schreef Darkwing_Duck het volgende:Die bordjes staan er toch ook niet voor niks? Met panto op en neer en een cijfertje ernaast?
Deze borden met de cijfertjes ernaast gaan over het uit- en weer inschakelen van de tractiestroom. Een trein mag dus geen tractie leveren op deze bruggen, maar de panto mag dan wel gewoon opblijven.

Deze bordjes (na de brug) geven aan wanneer de stroom weer ingeschakeld mag (nummer = bakken).


Hier meer bordjes (er bestaan ook wel bordjes voor panto op/neer maar dat is dus maar bij sommige bruggen)

[ Bericht 3% gewijzigd door ReisT op 16-09-2008 10:07:12 ]
  dinsdag 16 september 2008 @ 10:21:54 #298
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61668433
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 09:31 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Hee interresant, ik dacht dat bij stroomloze bruggen de panto altijd eventjes neergelaten wordt. Te herkennen aan de sissssssssss in de Virm als ik altijd over een brug bij leiden ga. ( is dat die ringvaartbrug ja? )

Die bordjes staan er toch ook niet voor niks? Met panto op en neer en een cijfertje ernaast?
Die sis zou van de snelschakelaar kunnen zijn die uitschakelt omdat ie geen spanning meer ziet.

Bij de ringvaartbrug staat volgens mij ook een bordje met panto omlaag, met een bordje met een B erbij of zo dat het alleen geldt voor Belgen.

Zoiets dus, maar dan wel gemonteerd:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 16 september 2008 @ 10:33:04 #299
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61668659
hmm ok ik dacht dat ze m altijd even naar beneden moesten laten omdat hij anders door de druk verder omhoog ging en de boel sloopte, nooit geweten dat het zo werkt.

Dan nog die tractie, waarom moet die uit?

Iets wat er niet is, kan je toch ook niet geven?
  dinsdag 16 september 2008 @ 10:53:03 #300
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61669118
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 10:33 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Dan nog die tractie, waarom moet die uit?

Iets wat er niet is, kan je toch ook niet geven?
[Johan]Als je tractie aan staat, trek je stroom, da's logisch.[/Johan]

Als de pantograaf loskomt van de bovenleiding terwijl er stroom loopt, ontstaat een vlamboog. Die vlamboog zorgt voor behoorlijke slijtage aan zowel bovenleiding als pantograaf en dat wil je zo veel mogelijk voorkomen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 16 september 2008 @ 11:12:45 #301
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61669563
en die kans is uiteraard stukken minder aanwezig met alleen deverlichting aan en de rest zoals airco, motor enzovoorts
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')