Mijn topics zijn vanaf heden tijdelijk fucked up. De fotoserver is opgedoekt, maar het is mogelijk dat ik in de toekomst wel weer ergens een server scoor. De foto's zijn wel nog online te vinden, maar op een server die geen hotlinking toestaat. Dat wordt eerstdaags wel nog gefixed.
Ik blaas weer wat stof van dit topic omdat ik toch het een en ander te vermelden heb, voor de mensen die vroeger deze topics volgden (en me intussen waarschijnlijk vergeten zijn

).
Erg stil geweest dit jaar, maar dat komt vooral doordat het mijn laatste jaar Ind. Ing. was en ik me dus bezig heb moeten houden met eindwerken enzo.
Mijn eindwerk was een ontwerp voor een hijsponton voor het baggerbedrijf Jan De Nul. De uiteindelijke afmetingen: 42x16x3.2m, gewicht 530 ton en hijsvermogen 200 ton.
Een fotootje van het uiteindelijke ontwerp:
![]()
minus de huidplaten:
![]()
Het ziet er eigenlijk maar stom uit, maar heeft toch een volle 24 weken aan ontwerp en berekening gekost, vooral sterkteberekeningen. Het ontwerp is helemaal goedgekeurd voor uitvoer (iets wat niet zo gebruikelijk is voor een eindwerk, omdat het meestal conceptstudies zijn, dat is dus wel een plezante bijkomstigheid

)
De bouw wordt aangevat in de loop van dit jaar door een Chinese scheepswerf en zal waarschijnlijk eind dit jaar, begin volgend jaar in operatie zijn in Dubai, aan de zijde van de grootste cutterzuiger ter wereld:
![]()
Het ponton dient om de zware werk-ankers van die boot te verzetten

Voor mijn eindwerkverdediging voor een professionele jury heb ik 17/20 oftewel 85% gekregen, een van de hoogste scores van mijn studierichting.
Je zou denken dat dat reden genoeg was om aangenomen te worden bij JDN, maar niets is minder waar. Ik was al gaan solliciteren voor mijn eindwerk af was. In 1 ronde met een 5tal mensen gepraat, alle ingenieurs daar waren vol lof, maar de afdeling Human Resources vond met te assertief en dacht dat ik problemen zou hebben met gezag (omdat ik als wees geen gezag van ouders gewoon ben, een beetje te veel ondernemerszin heb door die grote klussen, enzovoort). Bijzonder vervelend om daarop afgerekend te worden. In tussentijd had ik mijn werkeisen wel bijgesteld. Ik heb besloten toch niet te gaan voor het buitenland & het grote geld omdat ik mijn vrienden te hard zou missen (en mijn broer en zussen). Want zeg nu zelf, wat ben je met rijkdom als je na 10 jaar buitenland (rendabele minimumduur in de sector zo blijkt) alleen achterblijft.
Maar enkele weken geleden ben na mijn 2de gesprek aangenomen bij een ander bedrijf voor een nog hogere functie in een bedrijf dat mijn assertiviteit als sterk pluspunt zag. Ik ga de naam hier niet vermelden, maar het is een bedrijf met een 50 tal high tech boten (denk aan het type snelle loodsboten, patrouilleboten, etc) en een 560 tal werknemers. Ik ben nu officieel adjunct directeur onderhoud en beheer van die vloot

Vanaf 1 augustus start ik (nu nog hopen dat ik die functie aankan natuurlijk, misschien vinden ze me na 1 maand toch te jong voor die functie).
Maar ik blijf dus in België wonen, in hetzelfde huis dat ik in de loop van de topics op Fok deels heb gerenoveerd. De kans bestaat dus dat er misschien toch nog topics gaan volgen

, wie had dat gedacht.
Het recentste werk daar was trouwens onze trappenhal die ik samen met m'n zus en Archont onder handen heb genomen:
zo dus, maar dan alle 3 de verdiepen
![]()
De trap is nog niet af, maar daarvoor zag het er in elk geval zo uit:
![]()
![]()
Dat is het laatste halfjaar in een nutshell.
Wat dit topic betreft, alles is nog dik in orde met de zolder, iedereen die daar al een weekendje gelogeerd heeft bij het bezoeken van Gent was altijd enthousiast