*jaloers is*quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:47 schreef Nembrionic het volgende:
Dit weekend mensen
http://www.weekenddelabiere.be/
Ik ga er straks heen
Enige GROTE minpunt is dat je een 15 cl glas krijgt en daarmee de verschillende bieren moet ''proeven''quote:
zondag 7 september '08
4e Int. Bierfestival
'Bruisend Apeldoorn'
van 12.00 tot 20.00 uur
* Brouwerijen met meer dan 100 speciale bieren.
* Restaurants met culinaire hapjes op basis van bier.
* Verschillende cafés met hun eigen speciaal bier.
* Feestelijke muziek.
* Mega terras.
* Toegang gratis.
Dat is inderdaad wel een minpunt ja.quote:Op vrijdag 5 september 2008 11:33 schreef blessed19 het volgende:
nog van de site van www.bruisendapeldoorn.nl/bierfestival/
[..]
Enige GROTE minpunt is dat je een 15 cl glas krijgt en daarmee de verschillende bieren moet ''proeven''
Ja, het bier IS normaal gezien al hergist op de fles. Dus je kunt hem gewoon direct opdrinken volgens mij.quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:08 schreef Helgi het volgende:
Leuk topic! Ik heb een vraagje.. ik zag laatst een speciaal biertje staan (Westmalle volgens mij? iets van 7 procent alcohol), maar er stond op de achterkant van de fles dat het biertje nog een paar dagen moest doorgisten in de fles??Ik dacht dan haal ik die maar niet. Maar als ik nou zegmaar straks dat biertje haal kan ik die dan gewoon vanavond opdrinken?
Edit: naam toegevoegd.
Alle tripels zijn eigenlijk bedoeld om een tijdje rechtop in een kelder, oid, na te laten gisten. Hoe langer je wacht, des een andere smaak je zult krijgen. Ook is het zo dat door vervoeren e.d. de gist door de fles gaat ''vliegen''. Om je biertje dan zonder de gist te drinken is het verstandig om je flesje een dag of 1/2 te laten staan, zodat je hem makkelijk *rustig* kan inschenken en het laatste restje (het gist) te laten staan voor wat het is.quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:08 schreef Helgi het volgende:
Leuk topic! Ik heb een vraagje.. ik zag laatst een speciaal biertje staan (Trippel ofzo? ben de naam kwijt, iets van 7 procent alcohol), maar er stond op de achterkant van de fles dat het biertje nog een paar dagen moest doorgisten in de fles??Ik dacht dan haal ik die maar niet. Maar als ik nou zegmaar straks dat biertje haal kan ik die dan gewoon vanavond opdrinken?
barbaar...quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:19 schreef David het volgende:
[..]
Ja, het bier IS normaal gezien al hergist op de fles. Dus je kunt hem gewoon direct opdrinken volgens mij.
Ik heb nu ook maar eens een brigand gekocht. op wat voor een temperatuur vind jij hem het lekkerst?quote:Op vrijdag 5 september 2008 11:33 schreef ursel het volgende:
Ik blijf toch bij mijn brigandje, mijn Duchesse du bourgogne en mijn TVP-tje..![]()
ah, tof. de prijzen vallen opzich nog wel mee.quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:38 schreef borisz het volgende:
Ik moet weer eens naar de bierkoning![]()
en voor wie hem nog niet kenden als je vanuit huis bier wil bestellen. www.bierwinkel.eu
Het is wel pas interessant vanaf 24 flesjes want dan betaal je geen verzendkosten( a 9,95).quote:Op vrijdag 5 september 2008 19:58 schreef blessed19 het volgende:
[..]
ah, tof. de prijzen vallen opzich nog wel mee.thnx voor de tip!
dus is het maar goed dat je meerdere tripels lang moet laat rusten.quote:Op vrijdag 5 september 2008 20:06 schreef borisz het volgende:
[..]
Het is wel pas interessant vanaf 24 flesjes want dan betaal je geen verzendkosten( a 9,95).
inderdaad, kan voor 'n kater zorgen; maar van vier al ?!quote:Op zaterdag 6 september 2008 14:01 schreef David het volgende:
Ik ervaar nu dat 4 Karmeliet Tripels op één avond net te veel is om goed te zijn
Ik ben ooit aan 11 op een avond geraakt, het kostte toen ook maar 0.75 euro per Karmeliet, maar achteraf gezien was het toch net iets te veelquote:Op zaterdag 6 september 2008 14:01 schreef David het volgende:
Ik ervaar nu dat 4 Karmeliet Tripels op één avond net te veel is om goed te zijn
Ik ben nogal katergevoelig. Ik hou van bier, maar zeker bij Westmalle (jawel) en Karmeliet is het al snel te veel voor mij (houten kop). Ik herinner me nu trouwens dat ik er vijf heb gedronken...quote:Op zaterdag 6 september 2008 15:13 schreef misteriks het volgende:
[..]
inderdaad, kan voor 'n kater zorgen; maar van vier al ?!
gouden carolus kan ook heel gevaarlijk zijn.
Het betere katervrije speciaalbiertje vind ik nog steeds leffe of westmalle tripel, en ja, zelfs duvel !
groene duvel op kamertemperatuur!quote:Op zaterdag 6 september 2008 15:13 schreef misteriks het volgende:
[..]
inderdaad, kan voor 'n kater zorgen; maar van vier al ?!
gouden carolus kan ook heel gevaarlijk zijn.
Het betere katervrije speciaalbiertje vind ik nog steeds leffe of westmalle tripel, en ja, zelfs duvel !
maar westmalle is ook niet te drinken...quote:Op zondag 7 september 2008 12:32 schreef David het volgende:
[..]
Ik ben nogal katergevoelig. Ik hou van bier, maar zeker bij Westmalle (jawel) en Karmeliet is het al snel te veel voor mij (houten kop). Ik herinner me nu trouwens dat ik er vijf heb gedronken...
dat is ook niet zo heel gek, aangezien die brouwerij het recept van westvleteren gebruikt.quote:Op zaterdag 6 september 2008 20:24 schreef Chimay het volgende:
Ik begin trouwens Sint Bernardus Abt 12 steeds lekkerder te vinden, het is wat vergelijkbaar met Rochefort 10 en Westvleteren 12. Ik vind de Sint Bernardus trouwens zeker niet minder dan Westvleteren.
Zo, dit weekend ook weer flink lekkere bieren gedronken. Ook Karmelietjes. Deze keer van de tap wat resulteerde in 2x zo grotequote:Op zondag 7 september 2008 12:32 schreef David het volgende:
[..]
Ik ben nogal katergevoelig. Ik hou van bier, maar zeker bij Westmalle (jawel) en Karmeliet is het al snel te veel voor mij (houten kop). Ik herinner me nu trouwens dat ik er vijf heb gedronken...
bij ons in apeldoorn zijn de karmelietglazen kleiner dan als je een flesje besteld.quote:Op zondag 7 september 2008 12:38 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Zo, dit weekend ook weer flink lekkere bieren gedronken. Ook Karmelietjes. Deze keer van de tap wat resulteerde in 2x zo grote
Anyway, JIJ moet eigenlijk na ieder bier een glaasje water drinken. Ik doe het tegenwoordig ook en het scheelt echt ENORM.
Nou, vergelijkbaar is dat dan niet echt. Een goede herfstbock kun je het beste een jaar later pas opdrinken, daar schijnt ie lekkerder van te worden. Ook is het bij een goed exemplaar dus helemaal niet slecht om 'm lekker over datum te laten gaan, alvorens je 'm opdrinkt. Dus ter vergelijking misschien minder geschikt, maar voor de smaak des te meer.quote:Op maandag 8 september 2008 15:21 schreef Chielus het volgende:
Nog een weekje en dan is het Bockbier seizoen weer geopend. Heb er met dit weer echt weer zin in, heb nog een paar flesjes van vorig jaar bewaard voor een klein vergelijkend warenonderzoek![]()
Klopt, ik weet dat er gezegt wordt dat ze er lekkerder op worden, dus dat ga ik maar eens testen. (heeel vervelend)quote:Op maandag 8 september 2008 15:27 schreef Vork het volgende:
[..]
Nou, vergelijkbaar is dat dan niet echt. Een goede herfstbock kun je het beste een jaar later pas opdrinken, daar schijnt ie lekkerder van te worden. Ook is het bij een goed exemplaar dus helemaal niet slecht om 'm lekker over datum te laten gaan, alvorens je 'm opdrinkt. Dus ter vergelijking misschien minder geschikt, maar voor de smaak des te meer.
Whaaaaaaa, FLASHBACKquote:Op maandag 8 september 2008 18:15 schreef David het volgende:
Flierefluiter is ook best lekker.
Is het wel bier dan? Volgens mij is het gewoon een pils die veel in die streek gedronken wordt.quote:Op maandag 8 september 2008 20:17 schreef exporQ het volgende:
Iemand bekent met Colomba bier?
3 jaar geleden op Corsica gedronken, en moet zeggen dat het 1 van de lekkerste biertjes waren die ik heb gedronken.
Enig idee waar dit in NL te verkrijgen is?
hm, witbier. ik zal donderdag wel eens vragen aan mijn biertoko.quote:Corsica Colomba
White Beer
A bottle conditioned unpasteurised white beer - naturally cloudy. Its flavour and aromas come from the native Corsican maquis or wild mountain greenery. (330ml)
In Groningen zelfs een bockbiertocht over een week of twee.quote:
en, hoe gaat het met testen?quote:Op maandag 8 september 2008 15:44 schreef Chielus het volgende:
[..]
Klopt, ik weet dat er gezegt wordt dat ze er lekkerder op worden, dus dat ga ik maar eens testen. (heeel vervelend)
quote:Op donderdag 18 september 2008 10:57 schreef Windigo het volgende:
Laatst Duchesse de bourgogne gehad, wat een goddelijk bier zeg
"Duchesse de Bourgogne" is een zoet, fruitig bier met een aangename
fris-zurige eikenhouten afdronk. "Duchesse de Bourgogne" wordt
gebrouwen met diep gebrand gerstemout en overjaarse hoppen met
een laag bitterheidsgehalte. Na de hoofdgisting en de tweede lagering
ondergaat het bier een derde lagering van circa 18 maanden in
eikenhouten kuipen. De in het eikenhout aanwezige looistoffen geven de
"Duchesse" het fruitige karakter. Na deze lagering wordt de "Duchesse"
versneden met jonger bier van 8 maanden oud. Het resultaat is een
"Duchesse de Bourgogne" met een volle, zoete en licht rinzige smaak.
Een robijnrood juweel van 6.2% vol. alc. dat het best geschonken wordt
tussen de 8 en de 12°C. Een volmaakt bier!
Ik woon in Zutphen, dus ik ga op de fietsquote:Op dinsdag 16 september 2008 22:15 schreef blessed19 het volgende:
wie gaat er naar het zutphense bockbier festijn?
Jullie zouden eens Bourgogne des Flanders moeten proberen die 5 jaar op oude portvaten is gerijpt. Een van de lekkerste biertjes die ik me kan herinneren!quote:Op donderdag 25 september 2008 13:21 schreef ursel het volgende:
[..]
de meeste biertjes gerijpt op eikenhouten vaten hebben die generieke smaak..
![]()
Ben benieuwd..quote:Op donderdag 25 september 2008 15:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Jullie zouden eens Bourgogne des Flanders moeten proberen die 5 jaar op oude portvaten is gerijpt. Een van de lekkerste biertjes die ik me kan herinneren!
Grolsch bock vind ik te zoet, hoewel dat de laatste twee jaar bijgesteld is.quote:Op donderdag 25 september 2008 14:25 schreef beelz het volgende:
Ik moest gister naar de horecabeurs in Hardenberg. Dat hebben we geweten dus
Beetje praten met vertegenwoordigers en daar de hele dag gratis bier gedronken. Uiteraard loop ik dan direct naar de vertegenwoordiger van Grolsch en daar een paar herfstbokjes gehad. Ze zijn weer erg fijn.
Daarna door naar Hertog Jan. Hertog Jan herfstbok is ook lekker maar de Grolsch is veel lekkerder vind ik.
Toen fijn een paar Palm Royale gedronken en nog veel sterke drank geproefd.
Horecabeurs.. wat een straf
Die wou ik net posten! Van de week voor het eerst op, erg geslaagd.quote:Op vrijdag 5 september 2008 11:10 schreef Windigo het volgende:
Ik vind La Trappe quadruppel zelf het lekkerste speciaalbier. Donker, maar volrond zoet van smaak met een sterk graanaccent.
Ik vond Grolsch dus walgelijk zoet eerlijkgezegd. Alsof je vloeibare Lonka zit weg te werken, yuck. Verder geen herfstbock op eigenlijk, ik was er vorig jaar niet zo mee bezig en dit jaar ben ik er nog niet aan toegekomen.quote:Op maandag 8 september 2008 15:21 schreef Chielus het volgende:
Nog een weekje en dan is het Bockbier seizoen weer geopend. Heb er met dit weer echt weer zin in, heb nog een paar flesjes van vorig jaar bewaard voor een klein vergelijkend warenonderzoek![]()
Ik zelf vind zelf van de gangbare merken, Grolsch bock wel de lekkerste. Wat jullie?
Bedoel he niet Val-Dieu? Ik heb hier nog een tripel van maart staan. binnenkort eens proeven, aangezien hij nu 6 maanden heeft kunnen werken.quote:Op zaterdag 27 september 2008 18:36 schreef Mr.Adams het volgende:
Weet niet of het al ergens in dit topic genoemd is, maar een van mijn favorieten is toch echt wel Val Dieux, vooral de Val Dieux Blond drink ik zeer regelmatig in de zomer, binnenkort weer overstappen naar de Brune en Trippel
Schultenbräu verkauft mann das nicht bei der Aldi oder was? Moet je eens Paulaner Dunkel Weissen proevenquote:Op zondag 28 september 2008 15:00 schreef Helgi het volgende:
Gister Schultenbräu Witbier gedronken.Wel ok biertje maar ik heb lekkerder witbier gedronken..
Btw is dit topic ook voor witbier?
En van de week Amstel (?) Bockbier gedronken was er niet weg van eigenlijk. Hoe is ander bockbier in vergelijking met die?![]()
Ja bij de Aldi. Thanks voor de tip zal het eens proberen.quote:Op zondag 28 september 2008 15:21 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Schultenbräu verkauft mann das nicht bei der Aldi oder was? Moet je eens Paulaner Dunkel Weissen proeven
Grolsch is misschien wel het zoetste bokbier. De meeste liefhebbers haten het daarom (ik ook), maar de 'massa' vindt het prima te drinken: het is net colaquote:Op zondag 28 september 2008 15:51 schreef veldmuis het volgende:
Ik ben geen bockker, maar het schijnt dat Grolsch Bo(c)k erg fatsoenlijk spul is.
Hij is nog steeds heel erg zoet ja..quote:Op zondag 28 september 2008 20:33 schreef Againzender het volgende:
[..]
Grolsch is misschien wel het zoetste bokbier. De meeste liefhebbers haten het daarom (ik ook), maar de 'massa' vindt het prima te drinken: het is net cola
Nou ja, dat was 10 jaar geleden zo. Ik heb het idee dat Grolsch wat minder zoet geworden is de laatste jaren, maar naar mijn mening nog steeds veels te zoet.
Maar goed, smaken verschillen
In een paar postings hoger had je kunnen lezen dat een aantal bierproevers hebben getracht om de smaak van de rochefort 8 en 10 om de +- 2 maanden te proeven. rochefort. Hoelang hij al gebotteld is, kan je herleiden van de houdbaarheidsdatum wat op de fles staat.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 19:21 schreef veldmuis het volgende:
Kasteelbier is ook goed spul zeg. Dat is nou exact wat ik in een tripel zoek. Vast te zoet voor de mensen die zich expert noemen, maar ik vind het lekker.
Laten jullie de tripels trouwens 2 jaar staan in de kelder voor ze op te slurpen? Ik vraag me af of dat nog veel scheelt, met die nagisting op de fles. Ik heb er het geduld niet voor iig.
Ik hou helemaal niet van dat mierzoete bier, maar Kasteelbier is daarop toch echt de uitzondering. Niet te vaak, maar soms is die zeer welkom.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 19:21 schreef veldmuis het volgende:
Kasteelbier is ook goed spul zeg. Dat is nou exact wat ik in een tripel zoek. Vast te zoet voor de mensen die zich expert noemen, maar ik vind het lekker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |