Dat is onmogelijk. Het is niet verstandig bijvoorbeeld om alle politiedossiers openbaar te maken.quote:Op zondag 7 september 2008 10:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moet niet verdwalen in de discussie. Ik wil naar een situatie toe waar de overheid geen geheimen voor mij heeft.
Kritisch.quote:Op zondag 7 september 2008 11:04 schreef Modus het volgende:
Ben je kraker ofzo?
Nu kan dat niet. Je moet wellicht zaken anders inrichten of afschaffen.quote:Op zondag 7 september 2008 11:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat is onmogelijk. Het is niet verstandig bijvoorbeeld om alle politiedossiers openbaar te maken.
Of de militaire plannen die bij een eventuele verdediging van Nederland gebruikt worden.
Of de beveiliging van kerncentrales en militaire installaties.
We weten niet wat er allemaal misgaat omdat er zaken geheim worden gehouden.quote:Op zondag 7 september 2008 11:19 schreef het_fokschaap het volgende:
geheimhouding is in gevallen een voordeel voor de burger, dat dit in andere gevallen misgaat is niet persé een reden om geheimhouding af te schaffen, maar om de procedures te verbeteren.
ook niet wat er allemaal goed gaat. ook zonder geheimhouding zal er nog van alles misgaan. zoals eerder gezegd, dat is onlosmakelijk verbonden aan mensenwerk.quote:Op zondag 7 september 2008 11:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We weten niet wat er allemaal misgaat omdat er zaken geheim worden gehouden.
Hoezo nu kan dat niet? Onder welke omstandigheden denk je dat het verstandig is om politiedossiers of de beveiliging van militaire installaties openbaar te maken?quote:Op zondag 7 september 2008 11:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nu kan dat niet. Je moet wellicht zaken anders inrichten of afschaffen.
Een kritische houding is immer goed. Mensen zouden veel kritischer moeten zijn in plaats van klakkeloos alles aannemen wat anderen (en met name een overheid) zegt of doet. Een voorbeeldje is de klimaatpropaganda van Gore Goebbels.quote:Op zondag 7 september 2008 11:42 schreef SingleCoil het volgende:
Je bent niet kritisch, je loopt gewoon te rellen. Ergens in jouw maatschappelijke opvoeding is er iets mis gegaanwaardoor jij lijkt te denken dat het OK is om overal maar klakkeloos en zonder verdere consequenties vraagtekens bij te zetten.
Fout. De overheid zet zichzelf neer. En probeert dan ook die status quo te behouden. Om daarvoor te zorgen, worden er baantjes verdeeld en allerlei zinloze commissies in het leven geroepen bijvoorbeeld.quote:Ergens ben je vergeten dat het niet is "jij tegen de overheid" maar dat de overheid er door onszelf neergezet is om dingen voor ons te doen.
Daar ben ik ook voor.quote:Op zondag 7 september 2008 13:02 schreef DennisMoore het volgende:
Het moet makkelijker worden om ambtenaren die niet functioneren eruit te gooien, zoals in het bedrijfsleven. Nu worden ze bijvoorbeeld 'herplaatst'.
Het feit dat er wel eens iets mis gaat is geen reden om dan maar gelijk aan alles te gaan twijfelen. Ik denk dat veel mensen een veel te theoretisch en positief beeld hebben van de overheid, alsof dat een sooort van 'alles is altijd perfect'-systeem is. En dan gemakkelijk achterover hangend de plaatsen aan gaan wijzen waar het neit percet is, en zichzelf vervolgens op de borst kloppen dat ze dat dan toch maar mooi even gezien hebben! De overheid is een systeem dat we zelf bedacht hebben, zelf ingericht hebben naar een volgens ons zo goed mogelijk model en wat we zelf in stand houden. De overheid geen individu, en moet dus ook geen individuele eigenschappen aangerekend worden. Het is niets meer dan een systeem, een verzameling van afspraken die we zelf gemaakt hebben. En we hebben ook mechnismen ingebouwd om de boel op de schop te nemen als we denken dat het neit goed gaat, politiek, verkiezingen, je weet.quote:Op zondag 7 september 2008 12:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Een kritische houding is immer goed. Mensen zouden veel kritischer moeten zijn in plaats van klakkeloos alles aannemen wat anderen (en met name een overheid) zegt of doet. Een voorbeeldje is de klimaatpropaganda van Gore Goebbels.
Het een sluit het ander niet uit. Zoals altijd wanneer er mensen bij betrokken zijn worden en fouten gemaakt en gaan mensen op hun persoonlijke voordeel uit. Dat lijkt me niks nieuws en zul je in ieder systeem hebben, dus ook in een bureaucratische democratie. Dat je dat moet proberen zo vaal als mogelijk in goede banen te leiden lijkt me evident. Maar zolang jijzelf niet bereid bent om belangenloos een overheidstaak voor je rekening te nemen (en dat voor vrijeel iedereen geldt) zul je toch iets moeten organiseren.quote:Fout. De overheid zet zichzelf neer. En probeert dan ook die status quo te behouden. Om daarvoor te zorgen, worden er baantjes verdeeld en allerlei zinloze commissies in het leven geroepen bijvoorbeeld.
Niet op zich, het is zelfs een non-doel. Je kunt wel vraagtekens plaatsen bij de reikweidte van sommige onderdelen van eht overheidsbeleid. Maar daar staat dan weer tegenover dat als er iets vervelends in je leven gebeurt veel mensen direct naar de overheid wijzen als degene die dat op zou moeten lossen, van hypotheekrente tot olieprijs en van geweld op straat tot songfestival. Als de overheid gevolg geeft aan al die wensen van de haar burgers dan is het natuurlijk niet gek dat je op een gegeven moment met een enorme overheid zit. En dat is een probleem dat je uiteindelijk alleen bij de burger zelf op kunt lossen (tenzij je voorstaat dat de overheid een beleid gaat volgen dat op haarzelf gericht is, en niet op de wensen van de burger. Vindt je dat een goed plan ?). Mensen zouden in veel situaties gewoon veel zelfstandiger meoten zijn en niet hun hele mandje vol ellende op de stoep van Den Haag moeten flikkeren.quote:Een structurele inkrimping van de overheid nastreven is een bijzonder goed doel.
Maar als het niet geheim is weten we wat er mis gaat en is er minder ruimte voor corruptie.quote:Op zondag 7 september 2008 11:41 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ook niet wat er allemaal goed gaat. ook zonder geheimhouding zal er nog van alles misgaan. zoals eerder gezegd, dat is onlosmakelijk verbonden aan mensenwerk.
Ik wil best praten over de consequenties. Volgens mij ben jij bang voor je baantje.quote:Op zondag 7 september 2008 11:42 schreef SingleCoil het volgende:
Je bent niet kritisch, je loopt gewoon te rellen. Ergens in jouw maatschappelijke opvoeding is er iets mis gegaanwaardoor jij lijkt te denken dat het OK is om overal maar klakkeloos en zonder verdere consequenties vraagtekens bij te zetten.
Maar niet met blindelings vertrouwen. Ik wil controleren of de overheid idd mijn belangen behartigt en niet stiekem voor zichzelf bezig is.quote:Ergens ben je vergeten dat het niet is "jij tegen de overheid" maar dat de overheid er door onszelf neergezet is om dingen voor ons te doen.
Het is wel mijn eigendom en ik wil weten wat er met mijn eigendom gebeurd. Nu koop ik een doos maar de inhoud is geheim, te belachelijk voor woorden.quote:
Door zomaar dit soort dingen te roepen (en dat doe je, en uitsluitend voor je eigen vermaak) stel je jezelf op als iemand die graag bushokjes sloopt omdat hij toch nooit met de bus gaat. EN het is tenslotte niet jouw eigendom, dus wat doet het er toe ?
Ik schuif mijn verantwoordelijkheden niet af op een black box. Ik wil verantwoordelijk kunnen zijn voor wat MIJN overheid doet, dat gaat niet als die overheid zaken voor mij geheim houd.quote:
Jouw gedrag is exemplarisch voor het gebrek aan maatschappelijk verantwoordelijkheid dat de oorzaak is van veel problemen die we op dit moment zien. En als je nou een jongetje van 16 was zou ik zeggen, die heeft nog wat te leren...
Ik kom met alternatieven maar ze passen niet in jouw denkraam.quote:
Ik denk dat er niemand is die zegt dat corruptie, machtsmisbruik of gemanipuleer achter de schermen een goede zaak is. Maar zolang je niet met een redelijk alternatief komt moet je eigenlijk gewoon je mond houden.
Jij hebt niet het recht om geheim te houden wat je met mijn belastingcenten doet.quote:
En ja, je hebt het recht om...(ik hoor je alweer blaten) . Ik ook.
Je kan zaken afschaffen of ze zo beveiligen dat geheimhouding niet nodig is.quote:Op zondag 7 september 2008 12:26 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoezo nu kan dat niet? Onder welke omstandigheden denk je dat het verstandig is om politiedossiers of de beveiliging van militaire installaties openbaar te maken?
Maar is het nodig dat de overheid zo veel van ons weet?quote:
Bij het eerste krijg je dat jan en alleman dossiers van hun buurman gaan inkijken, bij het tweede maak je het terroristen wel heel erg makkelijk. Beide lijkt me ongewenst.
Voor militaire installaties?quote:Op zondag 7 september 2008 13:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan zaken afschaffen of ze zo beveiligen dat geheimhouding niet nodig is.
Nee, dat ben ik dan wel weer met je eens, maar geheimhouding is in sommige gevallen noodzakelijk.quote:Maar is het nodig dat de overheid zo veel van ons weet?
Wat bedoel je met beveiligen ? Dat is toch "er voor zorgen dat onbevoegden er niet bij kunnen" ? Dan is het toch een geheim ? Je spreekt jezelf opnieuw tegen en geeft blijk van een erg oppervalkkig begrip van de problematiek. Hetgeen vaak voorkomt, en ook één van de redenen is dat we dit soort zaken niet aan individuele burgers overlaten.quote:Op zondag 7 september 2008 13:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan zaken afschaffen of ze zo beveiligen dat geheimhouding niet nodig is.
Kennelijk. Want de overheid weet alleen die dingen die ze nodig heeft om haar werk te kunnen doen. En wat dat werk is, dat bepalen wij als burgers.quote:Maar is het nodig dat de overheid zo veel van ons weet?
Je probeert het te gooien op een collectieve verantwoordelijkheid die wij, burgers, zouden hebben ten aanzien van de overheid. Dat is natuurlijk de boel omdraaien. Het enige dat wij burgers met de overheid doen, is ze geld betalen (gedwongen), in de vorm van belastingen. Daarna mogen zij ermee doen wat ze willen, zonder enige verantwoordelijkheid te hoeven afleggen. Het enige "instrument" wat de burger heeft, zijn verkiezingen. Die verkiezingen gaan niet over degenen die het geld uitgeven, maar over degenen die controleren wie en hoe het geld uitgegeven wordt.quote:Op zondag 7 september 2008 13:10 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het feit dat er wel eens iets mis gaat is geen reden om dan maar gelijk aan alles te gaan twijfelen. Ik denk dat veel mensen een veel te theoretisch en positief beeld hebben van de overheid, alsof dat een sooort van 'alles is altijd perfect'-systeem is. En dan gemakkelijk achterover hangend de plaatsen aan gaan wijzen waar het neit percet is, en zichzelf vervolgens op de borst kloppen dat ze dat dan toch maar mooi even gezien hebben! De overheid is een systeem dat we zelf bedacht hebben, zelf ingericht hebben naar een volgens ons zo goed mogelijk model en wat we zelf in stand houden. De overheid geen individu, en moet dus ook geen individuele eigenschappen aangerekend worden. Het is niets meer dan een systeem, een verzameling van afspraken die we zelf gemaakt hebben. En we hebben ook mechnismen ingebouwd om de boel op de schop te nemen als we denken dat het neit goed gaat, politiek, verkiezingen, je weet.
Dat is natuurlijk onzin. Je mag best kritiek hebben op zaken waar je zelf geen deel van uitmaakt. Een zwemmer die normaalgesproken de 100 m in 40 seconden (weet ik wat die tijd is) zwemt, maar er nu 50 seconden over doet en kritiek krijgt van de sportcommentator (die het zelf hooguit in 80 seconden zou doen), die is ook slecht aan het presteren.quote:Het een sluit het ander niet uit. Zoals altijd wanneer er mensen bij betrokken zijn worden en fouten gemaakt en gaan mensen op hun persoonlijke voordeel uit. Dat lijkt me niks nieuws en zul je in ieder systeem hebben, dus ook in een bureaucratische democratie. Dat je dat moet proberen zo vaal als mogelijk in goede banen te leiden lijkt me evident. Maar zolang jijzelf niet bereid bent om belangenloos een overheidstaak voor je rekening te nemen (en dat voor vrijeel iedereen geldt) zul je toch iets moeten organiseren.
Waarom niet? Zolang je sterker bent dan de vijand en je alles goed beveiligt hoef je het toch niet geheim te houden?quote:
Misschien niet, maar daar moeten overtuigende argumenten voor zijn.quote:
Bij politiedossiers zou het nog kunnen misschien, dat je die alleen voor je eigen dossier toegankelijk maakt. Maar dan zit je nog met lopende zaken, en daar wil je echt niet alles openbaar hebben, of zelfs toegankelijk voor degenen die erin genoemd worden.
Ik vind dat je dat van geval tot geval dient te verantwoorden. Nu word gewoon geaccepteerd dat zaken geheim zijn. EN daar kan veel te makkelijk misbruik van worden gemaakt.quote:
Nee, dat ben ik dan wel weer met je eens, maar geheimhouding is in sommige gevallen noodzakelijk.
Jezus, papier, dat gebeurt toch ook ? Lees nou eens, man! alleen die verantwoording kan niet aan jou persoonlijk afgelegd worden, want als jij dat recht had dan had iedereen dat recht en dan zou het dus neit meer geheim zijn. Dus heb jij besloten dat er een pesoon of een groepje personen is die dat namens jou doet. En dat heb jeverder geregeld in een wet, zodat iedereen weet waar hij zich aan te houden heeft. Wat is het probleem ? Dat jij als indivisu geen vertrouwen hebt in je eigen overheid ? Welaan: 1) ga anders stemmen, of 2) leg een bom. Maar laat anderen dan ook het recht die overheid wél te vertrouwen.quote:Op zondag 7 september 2008 13:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind dat je dat van geval tot geval dient te verantwoorden.
Mag ik even een lijstje van de komende afluistersessies? Dan kan ik even controleren of ze idd geheim gehouden moeten worden.quote:Op zondag 7 september 2008 13:44 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Jezus, papier, dat gebeurt toch ook ?
En dat is precies mijn bedoeling. De overheid dient verantwoording af te leggen maar verbergt zich achter wollige taal, leugens en geheimhouding.quote:Lees nou eens, man! alleen die verantwoording kan niet aan jou persoonlijk afgelegd worden, want als jij dat recht had dan had iedereen dat recht en dan zou het dus neit meer geheim zijn.
Ik heb dat helemaal niet besloten, er is een systeem ontstaan waarbij de overheid de schijn wekt van enige invloed van de bevolking. Maar dat kunnen we niet controleren want ze houden zaken geheim.quote:Dus heb jij besloten dat er een pesoon of een groepje personen is die dat namens jou doet.
Hoe kun je de overheid vertrouwen als ze zaken geheimhouden? Dan weet je toch niet of ze te vertrouwen is? Vertrouwen is goed maar controle is beter en ik wil de overheid kunnen controleren, want het is MIJN overheid. Jij werkt voor mij!quote:En dat heb jeverder geregeld in een wet, zodat iedereen weet waar hij zich aan te houden heeft. Wat is het probleem ? Dat jij als indivisu geen vertrouwen hebt in je eigen overheid ? Welaan: 1) ga anders stemmen, of 2) leg een bom. Maar laat anderen dan ook het recht die overheid wél te vertrouwen.
Nee, je behartigt je eigen belangen.quote:
Of is dat raar ?
Is dat echt het enige dat we aan de overheid hebben ? Ga jij nooit met de bus ? Erg kinderlijke, eenzijdige belichting van de situatiequote:Op zondag 7 september 2008 13:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je probeert het te gooien op een collectieve verantwoordelijkheid die wij, burgers, zouden hebben ten aanzien van de overheid. Dat is natuurlijk de boel omdraaien. Het enige dat wij burgers met de overheid doen, is ze geld betalen (gedwongen), in de vorm van belastingen. Daarna mogen zij ermee doen wat ze willen, zonder enige verantwoordelijkheid te hoeven afleggen. Het enige "instrument" wat de burger heeft, zijn verkiezingen. Die verkiezingen gaan niet over degenen die het geld uitgeven, maar over degenen die controleren wie en hoe het geld uitgegeven wordt.
Ja, we zijn nu eenmaal met heel veel mensen in dit land, dus jou eigen indivisuele inbrang kan niet zo groot zijn.[quote[quote:Dat is natuurlijk een bizar kleine invloed die wij burgers hebben. Dat terwijl wij de overheid draaiende houden door belasting te betalen.
Tja. Ik ben ook niet zo'n fan van die beroepsbestuurders met links-democratisch inslag. Bij D66 en de SP zie je ze trouwens ook hoor, lekker warm in het pluche. Uiteindelijk is het een effect dat kennellijk altijd optreed als je bevoegdheden van individuen naar een centraal gezag delegeert. Dat los je niet op door dan maar te roepen "de overheid moet kleiner", hoewel ik het net zo'n groot probleem vind als jijquote:Het grootste probleem is dat we een partij in Den Haag hebben die het overheidsoptreden, het overheidsingrijpen en het verdelen van baantjes binnen die overheid tot corporatistisch doel gemaakt heeft. Deze partij is de PvdA. Een ranzig zootje aan baantjesverdelers en andere ambtenaartjes die wel weten wat Nederland nodig heeft. Subsidies, commissies, werkgroepen en andere overheadsonzin die over ons wordt uitgestort. Die vrijheid hebben ze omdat ze geld hebben. Maar al die commissies leveren verder niets op. Niet alleen in geld levert het niets op, ook in resultaat niet.
Ik zeg niet dat je geen kritiek mag hebben, ik zeg dat je verantwoord met je kritiek om moet gaan. En dat betekent dat je dus niet te pas en te onpas zomaar altijd alles kunt gaan roepen. Misschien ook een kwestie van volwassenheid ?quote:Dat is natuurlijk onzin. Je mag best kritiek hebben op zaken waar je zelf geen deel van uitmaakt. Een zwemmer die normaalgesproken de 100 m in 40 seconden (weet ik wat die tijd is) zwemt, maar er nu 50 seconden over doet en kritiek krijgt van de sportcommentator (die het zelf hooguit in 80 seconden zou doen), die is ook slecht aan het presteren.
Ah ja, in landen als Somalië of Zimbabwe is het allemaal veel beter geregeld wilde je zeggen ?quote:Het systeem van de overheid is rot omdat er veel teveel vrijheid is om geld uit te geven. Zoals je ook ziet in grote bureaucratische bedrijven, is het bij de overheid mogelijk om geld door te sluizen naar al die vage commissies. Een land waar geld niet zo makkelijk voorhanden is, heeft daar helemaal geen mogelijkheden toe. Dan wordt het geld besteed zoals het hoort; naar de hoogst noodzakelijke dingen.
Ik snap eigenlijk niet waar je je druk over maakt. Welk percentage van de overheidsbegroting gaat nou verloren aan dit soort problemen ? En hoe groot is dat probleem nu eigenlijk, im grosen Ganzen ? Ntuurlijk, het kan allemaal beter en het moet ook allemaal beter. En ik denk dat we daar de afgelopen 100 jaar veel over geleerd hebben, en de komende honderd jaar ook wel weer een hoop over zullen leren. Ik denk ook niet dat het ooit perfect wordt, daarvoor zijn we als mensheid nu eenmaal niet eerlijk en oprecht genoeg, maar nogmaals, ik hoor nooit iemand met een oplossingm ik hoor alleen maar wat we allemaal niet zouden moeten doen. Een analyse van de effecten daarvan zit daar nooit bij, want je hebt toch het recht om overal tegenaan te schoppen ? Zinloos geweld is dat eigenlijk, hè ?quote:Daarom ook moet de overheid zoveel mogelijk ingekrompen worden. Minder geld, minder bewegingsruimte. Maar het vervelende is, dat de enige die dat kan beslissen, de overheid zelf is. En ambtenaartjes gaan natuurlijk niet zichzelf wegsaneren (althans niet zonder een flinke handdruk in de wacht te slepen). Dat snap ik wel vanuit opportunistisch oogpunt, maar als jij het hebt over "verantwoordelijkheid voelen" dan is de overheid wel de slechtste in zijn soort. Geen enkele verantwoordelijkheid wordt genomen of gevoeld. Uitzitten die baantjes en als je het kan, verdelen en heersen.
Mag iedereen dat lijstje hebben of alleen jij ?quote:Op zondag 7 september 2008 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mag ik even een lijstje van de komende afluistersessies? Dan kan ik even controleren of ze idd geheim gehouden moeten worden.
Niet echt werkbaar idd.quote:Op zondag 7 september 2008 13:59 schreef Modus het volgende:
Dus voor een afluistersessie moet laten we zeggen iedereen met stemrecht eerst zijn oordeel geven. Dat zijn er een stuk of 12 miljoen? Dat worden heel wat stemsessies per dag dan..
...waarbij je natuurlijk ook de personen die je af wilt luisteren om hun mening vraagt...maar in Utopia zullen die mensen dat, volledig los van hun persoonlijk betrokkenheid, als professioneel burger beoordelen...*O*quote:Op zondag 7 september 2008 13:59 schreef Modus het volgende:
Dus voor een afluistersessie moet laten we zeggen iedereen met stemrecht eerst zijn oordeel geven. Dat zijn er een stuk of 12 miljoen? Dat worden heel wat stemsessies per dag dan..
Het lijstje moet openbaar, ik wil weten wat de overheid doet.quote:Op zondag 7 september 2008 13:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Mag iedereen dat lijstje hebben of alleen jij ?
Dan moet er minder worden afgeluisterd.quote:Op zondag 7 september 2008 13:59 schreef Modus het volgende:
Nou doe je net alsof afluisteren het doel is van de overheid. Het gaat toch om het bestrijden van misdaad? Doe dat dan zonder afluisteren.quote:Op zondag 7 september 2008 15:21 schreef SingleCoil het volgende:
Maar een oplossing of alternatief geef je niet.
Nog beter: laten we het plegen van strafbare feiten srafbaar stellen!quote:Op zondag 7 september 2008 15:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nou doe je net alsof afluisteren het doel is van de overheid. Het gaat toch om het bestrijden van misdaad? Doe dat dan zonder afluisteren.
Dat is weer een heel ander onderwerp, maar ik vind het geen argument om zaken geheim te houden.quote:Op zondag 7 september 2008 16:04 schreef Modus het volgende:
En trouwens, stel dat de overheid morgen alles openbaar maakt, hoe controleert Papier dan of ook echt alles openbaar is gemaakt?.
Jij gebruikt het afluisteren als argument om aan te geven dat er geheimen nodig zijn. Ondertussen ga je voorbij aan de nodige (privacy) problemen bij tappen en schending van regels wat veel gemakkelijker is als er zaken geheim zijn.quote:Op zondag 7 september 2008 15:41 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nog beter: laten we het plegen van strafbare feiten srafbaar stellen!
Je mist weer compleet de essentie van het verhaal, papier, want het gaat helemaal niet over aflusiteren as techniek, het gaat over het hebben van geheimen.
Dan is in ieder geval de geïnterviewde op de hoogte van het gesprek en zou iig zelf inzage moeten hebben in de daaruit voorgekomen documenten en zelf moeten kunnen beslissen of die eventueel openbaar gemaakt moeten worden. Iets dat een probleem is in het geval Spijker (iets met mijnen, 25 jaar, kapot maken, enz. ). In het geval van tabs is het slachtoffer niet op de hoogte en weet alleen de overheid dat er iets speelt.quote:Die ontstaan onder meer bij tappen, maar de overheid kan natuurlijk op een hele boel manieren aaninformatie komen waarvan ook jij zult vinden dat je die niet zomaar aan iedereen moet geven. Voorbeeld: in een strafrechtelijk onderzoek worden mensen geinterviewed over hun doen en laten ten tijde van een misdrijf. Die informatie kan privacy-gevoelig zijn. Alles maar openbaar maken ? Of geen onderzoeken meer doen ?
Dat is een optie. Een belastingstelsel dat belasting heft op uitgegeven geld (b.t.w). Dan hoeft niemand te weten wat je verdient en wat voor aftrekposten er zijn.quote:
Ander voorbeeld: de overheid heeft, voor het opleggen van belastingaanslagen, informatie nodig over de burger. Ook die informatie kan privacy-gevoelig zijn. Op naar een ander belastingstelsel waarin geen rekening meer gehouden wordt met persoonlijke omstandigheden van burgers zodat er ook geen privacy-gevoelige informatie bekend gemaakt hoeft te worden ?
Natuurlijk, realistisch voor mij. Maar het is mij allang duidelijk dat jij hoogsten details wilt veranderen en ik bereid ben om zaken drastisch om te gooien.quote:
Ik denk dat ik een best wel heel lange lijst met voorbeelden kan bedenken waarbij de overheid wat mij betreft de plicht heeft om gegevens geheim te houden voor de burgers. Denk jij voor ieder van die gevallen een realistische oplossing te kunnen bedenken waarbij geheimhouding niet meer nodig is ?
Nee, ik wil niet persé alles controleren. De neiging om alles te willen controleren loopt uit op bureaucratie, oneindige elkaar tegenwerkende regelgeving en noodzaak tot geheimhouding diequote:Op zondag 7 september 2008 16:33 schreef Modus het volgende:
Zo was het ook niet bedoeld. Maar als ik het goed begrijp wil je niet perse alles controleren, maar je wilt wel altijd de mogelijkheid hebben iets in te zien...?
OK. Stel dat de geinterviewde besluit dat de inhoud van het gesprek niet bekend gemaakt mag worden. Moet het dan ook voor jou geheim gehouden worden ?quote:Op zondag 7 september 2008 16:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan is in ieder geval de geïnterviewde op de hoogte van het gesprek en zou iig zelf inzage moeten hebben in de daaruit voorgekomen documenten en zelf moeten kunnen beslissen of die eventueel openbaar gemaakt moeten worden. Iets dat een probleem is in het geval Spijker (iets met mijnen, 25 jaar, kapot maken, enz. ). In het geval van tabs is het slachtoffer niet op de hoogte en weet alleen de overheid dat er iets speelt.
Goed idee! Als jij er alvast naar toe gaat heb je van ons ook geen last meer...quote:Op zondag 7 september 2008 17:32 schreef DennisMoore het volgende:
Als jullie nou eens MSN uitwisselen?
Ik hoeft niets over het persoon te weten, maar ik wil wel weten wat de overheid doet.quote:Op zondag 7 september 2008 17:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
OK. Stel dat de geinterviewde besluit dat de inhoud van het gesprek niet bekend gemaakt mag worden. Moet het dan ook voor jou geheim gehouden worden ?
Dat hat je al eerder gezegd. Maar het antwoord is...?quote:Op zondag 7 september 2008 17:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik hoeft niets over het persoon te weten, maar ik wil wel weten wat de overheid doet.
Dat is het antwoord. Ik hoef de inhoud niet te weten. Maar in dat geval weet de ondervraagde dat er een gesprek is geweest en dat is al wat informatie die niet geheim is. iig niet voor de ondervraagde. Met telefoontabs ligt dat heel anders.quote:Op zondag 7 september 2008 18:23 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat hat je al eerder gezegd. Maar het antwoord is...?
Dus de inhoud van de gesprekken mag de overheid geheim houden als ze het feit dat het gesprek gevoerd is maar bekend maken ?quote:Op zondag 7 september 2008 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is het antwoord. Ik hoef de inhoud niet te weten. Maar in dat geval weet de ondervraagde dat er een gesprek is geweest en dat is al wat informatie die niet geheim is. iig niet voor de ondervraagde. Met telefoontabs ligt dat heel anders.
Voor afluisteren zijn duidelijke wetten, waarbij het afluisteren wordt getoetst. Was dat niet precies wat je wilt?quote:Op zondag 7 september 2008 16:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jij gebruikt het afluisteren als argument om aan te geven dat er geheimen nodig zijn. Ondertussen ga je voorbij aan de nodige (privacy) problemen bij tappen en schending van regels wat veel gemakkelijker is als er zaken geheim zijn.
De inhoud van het gesprek is dan toch bij 1 burger bekend?quote:Op zondag 7 september 2008 19:02 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dus de inhoud van de gesprekken mag de overheid geheim houden als ze het feit dat het gesprek gevoerd is maar bekend maken ?
Nee, dit offtopic (!) gekissebis tussen jullie is héél erg interessantquote:Op zondag 7 september 2008 17:45 schreef SingleCoil het volgende:
Goed idee! Als jij er alvast naar toe gaat heb je van ons ook geen last meer...
Ik vind het niet genoeg. En dan hebben we het alleen maar over afluisteren. Ik heb het over geheimen in het algemeen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Voor afluisteren zijn duidelijke wetten, waarbij het afluisteren wordt getoetst. Was dat niet precies wat je wilt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |