Langzaam maar zeker wel. Kijk eens naar het verschil, pas 2 generaties verder.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:04 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Nog zo'n atheïstische utopie. Religie sterft niet uit. Het is vitaler dan het ooit geweest is.
Nee, dat is het verschil niet. Atheïsten gaan er toch ook zonder bewijs vanuit dat er géén God is? Er zijn dingen als evolutietheorie en oerknallen, maar dat is in mijn ogen even veel bewijs als het scheppingsverhaal. Even veel recht van spreek dus.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het verschil is dus dat zonder bewijs de gelovigen ervan uit gaan dat er wel een God is en de Atheisten veel verstandiger zijn.
Wat geeft jou te denken dat mensen minder gelovig worden en dat wij uiteindelijk zullen leven in een wereld zonder geloof?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:05 schreef Tuvai.net het volgende:
Langzaam maar zeker wel. Kijk eens naar het verschil, pas 2 generaties verder.
Dat is atheïsme ook. Religie is ook versnipperder en individueler dan het ooit geweest is.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:04 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Nog zo'n atheïstische utopie. Religie sterft niet uit. Het is vitaler dan het ooit geweest is.
Nee slimpie, maar wel in een ook door mensen geschreven boek.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:41 schreef xyz147 het volgende:
[..]
We wachten
[..]
Frodo staat in de bijbel
...dus? Dat religie individualistisch beleefd wordt, betekent niet dat het uitsterft. Het levensbeschouwelijk individualisme is trouwens iets typisch Westers. In andere ontwikkelende landen wordt religie nog gewoon collectief beleden.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:08 schreef Iblis het volgende:
Dat is atheïsme ook. Religie is ook versnipperder en individueler dan het ooit geweest is.
Nogmaals, je ziet nu al een gigantische afname na pas 2 generaties.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:07 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat geeft jou te denken dat mensen minder gelovig worden en dat wij uiteindelijk zullen leven in een wereld zonder geloof?
Waarom niet? Het gaat harstikke goed in NL wat dat betreft. En NL is altijd al een progressief land geweest.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:07 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat geeft jou te denken dat mensen minder gelovig worden en dat wij uiteindelijk zullen leven in een wereld zonder geloof?
Nederland is geen seculier land. Georganiseerde religie kan dan wel op weinig aanhang regelen, individualistische vormen van geloof tieren welig. Er is een enorme markt van spritualiteit en paranormaliteit. Hoe 'modern' en 'progressief' wij onszelf ook wel niet wanen, wij blijven altijd zoeken naar het goddelijke. Deze zoektocht loopt misschien niet uit op de waarheid, maar wat is waarheid waard voor de mens? Troost, hoop en zekerheid zijn de mens veel dierbaarder.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waarom niet? Het gaat harstikke goed in NL wat dat betreft. En NL is altijd al een progressief land geweest.
Maar je hebt toch helemaal geen aanwijzingen of bewijs nodig om ergens niet vanuit te gaan? Het uitgaan van het wel bestaan van iets zonder bewijs is onlogisch.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:07 schreef Aardappelbeertje het volgende:
[..]
Nee, dat is het verschil niet. Atheïsten gaan er toch ook zonder bewijs vanuit dat er géén God is?
Evolutie en oerknal zegt niets over God.quote:Er zijn dingen als evolutietheorie en oerknallen, maar dat is in mijn ogen even veel bewijs als het scheppingsverhaal. Even veel recht van spreek dus.
Waarom zou je er dan in geloven?quote:
Of er daadwerkelijk een God is, zal een levend mens waarschijnlijk nooit te weten komen. Een bewijs/feit of wat dan ook, iets dat 100% waar is, tegen Hem of voor Hem ook niet.
Ik zoek helemaal niet naar het goddelijke.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:22 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Nederland is geen seculier land. Georganiseerde religie kan dan wel op weinig aanhang regelen, individualistische vormen van geloof tieren welig. Er is een enorme markt van spritualiteit en paranormaliteit. Hoe 'modern' en 'progressief' wij onszelf ook wel niet wanen, wij blijven altijd zoeken naar het goddelijke.
quote:Deze zoektocht loopt misschien niet uit op de waarheid, maar wat is waarheid waard voor de mens? Troost, hoop en zekerheid zijn de mens veel dierbaarder.
Dat heeft wel zijn weerslag op de inrichting van de maatschappij, bijvoorbeeld de zuilen zoals ze er waren, het aanbod in scholen – er is niet meer één leer – en de manier waarop je met speciale religieuze wensen omgaat. Al met al gaat dit, denk ik, naar een neutralere staatsinrichting toe.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:13 schreef Scaurus het volgende:
[..]
...dus? Dat religie individualistisch beleefd wordt, betekent niet dat het uitsterft. Het levensbeschouwelijk individualisme is trouwens iets typisch Westers. In andere ontwikkelende landen wordt religie nog gewoon collectief beleden.
Lees mijn post voor de post waarop je nu had gequote. Ik denk dat het nulpunt, het neutrale gebied niet ligt bij ''er is niets/geen God'', maar bij ''we weten niet of er een God/hogere macht is''. Dáárom zou je beide kanten moeten bewijsen als je de keiharde waarheid zou willen weten.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar je hebt toch helemaal geen aanwijzingen of bewijs nodig om ergens niet vanuit te gaan? Het uitgaan van het wel bestaan van iets zonder bewijs is onlogisch.
Jawel, mensen die in een God geloven, geloven meestal niet in de Evolutietheorie (uitzonderingen daargelaten) en in oerknallen nog minder, zie scheppingsverhaal. Dat gaat niet samen.quote:Evolutie en oerknal zegt niets over God.
Omdat het een geloof is? Een geloof is iets wat je niet kan bewijzen, maar wel bijv. kan voelen. Innerlijk of in dingen die je ziet. Stel je bent licht gelovig, je weet het allemaal nog niet helemaal zeker, maar je denkt wel een beetje dat er een God is. Als je oma met ongeneselijke kanker, niet meer te redden volgens de mensen wereld, opeens binnen een dag helemaal beter zou worden, zou denk ik 90% zeggen dat het een teken/wonder van God is. Is het een bewijs? Nee, natuurlijk niet, maar het kan zo'n iemand wel sterken in het geloof.quote:Waarom zou je er dan in geloven?
Wat wil je daarmee zeggen? De neutraliteit van een staatsinrichting zegt niets over de godsdienstigheid van de bevolking.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:27 schreef Iblis het volgende:
Dat heeft wel zijn weerslag op de inrichting van de maatschappij, bijvoorbeeld de zuilen zoals ze er waren, het aanbod in scholen – er is niet meer één leer – en de manier waarop je met speciale religieuze wensen omgaat. Al met al gaat dit, denk ik, naar een neutralere staatsinrichting toe.
Nee. De wereld had voor mij net zo goed zonder religie gedraaid. Religie is voor mij niet 'goed', het is een gegeven. Het is verweven met de menselijke natuur. Trachten wij het uit te roeren, dan maken wij krachten los die uiterst ontwrichtend en destructief zijn. Beter is het om religie te accepteren als constante.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:38 schreef Tuvai.net het volgende:
TS. Voor een Atheïst ben je wel erg bang voor een wereld zonder godsdienst. Je weet zeker dat je niet gewoon een undercover relifundi bent?
Ik accepteer religie als Atheïst zijnde ook, en ik vind puur het feit dat er religie op de wereld is ook totaal geen ramp. Voor mij is de vrijheid van het kiezen echter wel heel belangrijk. Ik vind het vervelend dat ik die vrije keuze nooit heb gehad en ik gun iedereen dan ook een vrije keuze.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:42 schreef Scaurus het volgende:
Beter is het om religie te accepteren als constante.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |