abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61174227
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:04 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Nog zo'n atheïstische utopie. Religie sterft niet uit. Het is vitaler dan het ooit geweest is.
Langzaam maar zeker wel. Kijk eens naar het verschil, pas 2 generaties verder.
pi_61174274
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 18:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het verschil is dus dat zonder bewijs de gelovigen ervan uit gaan dat er wel een God is en de Atheisten veel verstandiger zijn.
Nee, dat is het verschil niet. Atheïsten gaan er toch ook zonder bewijs vanuit dat er géén God is? Er zijn dingen als evolutietheorie en oerknallen, maar dat is in mijn ogen even veel bewijs als het scheppingsverhaal. Even veel recht van spreek dus.

Of er daadwerkelijk een God is, zal een levend mens waarschijnlijk nooit te weten komen. Een bewijs/feit of wat dan ook, iets dat 100% waar is, tegen Hem of voor Hem ook niet.
Liever 5 in de hand, dan schijten op een natte krant.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:07:50 #128
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61174288
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:05 schreef Tuvai.net het volgende:
Langzaam maar zeker wel. Kijk eens naar het verschil, pas 2 generaties verder.
Wat geeft jou te denken dat mensen minder gelovig worden en dat wij uiteindelijk zullen leven in een wereld zonder geloof?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:08:13 #129
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61174298
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:04 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Nog zo'n atheïstische utopie. Religie sterft niet uit. Het is vitaler dan het ooit geweest is.
Dat is atheïsme ook. Religie is ook versnipperder en individueler dan het ooit geweest is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:10:11 #130
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_61174354
Het kan nog wel even duren voordat de gehele wereldbevolking 'welvarend' en voldoende geschoold is om zich zoiets als atheist zijn te permiteren. En dan nog zal het voor heelveel mensen nog een hoop moeite kosten om onze instincten te los te laten.
I like rice. Rice is great when your hungry and you want two thousand of something.
Have you heard that the bird is the word?
pi_61174376
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 16:41 schreef xyz147 het volgende:

[..]

We wachten
[..]

Frodo staat in de bijbel
Nee slimpie, maar wel in een ook door mensen geschreven boek.
Lurf is the message and the message is Lurf
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:13:03 #132
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61174427
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:08 schreef Iblis het volgende:
Dat is atheïsme ook. Religie is ook versnipperder en individueler dan het ooit geweest is.
...dus? Dat religie individualistisch beleefd wordt, betekent niet dat het uitsterft. Het levensbeschouwelijk individualisme is trouwens iets typisch Westers. In andere ontwikkelende landen wordt religie nog gewoon collectief beleden.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:13:17 #133
125126 Mr-Coffee
pissing people off since 1980
pi_61174430
Ben wel van mening, dat een hoop oorlogen en conflicten zijn ontstaan uit religieuze twists.
Dus wereldvrede kan je voorlopig wel op je buik schrijven.
Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
pi_61174478
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:07 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wat geeft jou te denken dat mensen minder gelovig worden en dat wij uiteindelijk zullen leven in een wereld zonder geloof?
Nogmaals, je ziet nu al een gigantische afname na pas 2 generaties.

Zelf ben ik ook officiëel Katholiek, gedoopt en al. Daar heb ik echter nooit zelf voor gekozen en ik heb in de loop van de afgelopen jaren door een boek aan redenen een behoorlijke afkeer jegens religie/geloof gekregen. Het spreekt uiteraard voor zich dat wanneer ik later kinderen zal krijgen, ik die nooit en nimmer zal dopen of aansluiten bij een geloof nog voordat ze zelf het relativeringsvermogen en keuze hebben om überhaupt te kunnen besluiten.

En zo draag ik de komende generatie ook weer een steentje bij, met velen naast mij.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:16:32 #135
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61174516
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:07 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Waarom niet? Het gaat harstikke goed in NL wat dat betreft. En NL is altijd al een progressief land geweest.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:18:30 #136
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_61174572
Serieus he, hoeveel kans kun je dat geloof nu geven? :

woensdag 27 augustus 2008 @ 20:18:49 #137
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61174580
Wereldvrede, het uitsterven van religie... Wie John Gray gelezen heeft, beseft terdege dat dit je reinste utopisme is. From crooked timber nothing straight can be made, wat dus zoiets als 'wereldvrede' en een godsdienstloze wereld uitsluit. Hoe hoog hij ook klimt, de mens blijft een dier dat zijn instincten en verlangens niet kan ontsnappen. Religie maakt daar onderdeel van uit. Wij kunnen wel atheïst worden, maar alleen omdat wij in welvaart leven. Het overgrote deel van de wereldbevolking leeft short, nasty and brutish levens waarin religie dat laatste sprankje hoop op iets beters geeft. De gedachte dat de wereld religie van zich af zal schudden is een utopie.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:22:05 #138
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61174660
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waarom niet? Het gaat harstikke goed in NL wat dat betreft. En NL is altijd al een progressief land geweest.
Nederland is geen seculier land. Georganiseerde religie kan dan wel op weinig aanhang regelen, individualistische vormen van geloof tieren welig. Er is een enorme markt van spritualiteit en paranormaliteit. Hoe 'modern' en 'progressief' wij onszelf ook wel niet wanen, wij blijven altijd zoeken naar het goddelijke. Deze zoektocht loopt misschien niet uit op de waarheid, maar wat is waarheid waard voor de mens? Troost, hoop en zekerheid zijn de mens veel dierbaarder.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:23:34 #139
pi_61174698
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:07 schreef Aardappelbeertje het volgende:

[..]

Nee, dat is het verschil niet. Atheïsten gaan er toch ook zonder bewijs vanuit dat er géén God is?
Maar je hebt toch helemaal geen aanwijzingen of bewijs nodig om ergens niet vanuit te gaan? Het uitgaan van het wel bestaan van iets zonder bewijs is onlogisch.
quote:
Er zijn dingen als evolutietheorie en oerknallen, maar dat is in mijn ogen even veel bewijs als het scheppingsverhaal. Even veel recht van spreek dus.
Evolutie en oerknal zegt niets over God.
quote:

Of er daadwerkelijk een God is, zal een levend mens waarschijnlijk nooit te weten komen. Een bewijs/feit of wat dan ook, iets dat 100% waar is, tegen Hem of voor Hem ook niet.
Waarom zou je er dan in geloven?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:25:21 #140
pi_61174747
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:22 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Nederland is geen seculier land. Georganiseerde religie kan dan wel op weinig aanhang regelen, individualistische vormen van geloof tieren welig. Er is een enorme markt van spritualiteit en paranormaliteit. Hoe 'modern' en 'progressief' wij onszelf ook wel niet wanen, wij blijven altijd zoeken naar het goddelijke.
Ik zoek helemaal niet naar het goddelijke.
quote:
Deze zoektocht loopt misschien niet uit op de waarheid, maar wat is waarheid waard voor de mens? Troost, hoop en zekerheid zijn de mens veel dierbaarder.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:27:07 #141
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61174806
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:13 schreef Scaurus het volgende:

[..]

...dus? Dat religie individualistisch beleefd wordt, betekent niet dat het uitsterft. Het levensbeschouwelijk individualisme is trouwens iets typisch Westers. In andere ontwikkelende landen wordt religie nog gewoon collectief beleden.
Dat heeft wel zijn weerslag op de inrichting van de maatschappij, bijvoorbeeld de zuilen zoals ze er waren, het aanbod in scholen – er is niet meer één leer – en de manier waarop je met speciale religieuze wensen omgaat. Al met al gaat dit, denk ik, naar een neutralere staatsinrichting toe.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:30:35 #142
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_61174920
precies.

Maar ik wil nog wel zo naief zijn dat ik geloof(:')) in rijkdom voor iedereen op aarde in de verre toekomst.
Of dat er dan in ieder geval wat modernere godsdiensten zullen komen of liever gezegd levensbeschouwingen(geen goden dus, maar een "tips for a joyfull and peacefull life" boek, voor degenen die houvast buiten zichzelf zoeken(inherent aan hun persoonlijkheid zullen die altijd blijven bestaan).

Troost, hoop en zekerheid zijn de mens veel dierbaarder
Ik ben zo rijk en gelukkig dat ik, hiervoor geen godsdienst meer nodig heb en voor de 'waarheid' kan kiezen. (Er bestaat geen god)
I like rice. Rice is great when your hungry and you want two thousand of something.
Have you heard that the bird is the word?
pi_61174960
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Maar je hebt toch helemaal geen aanwijzingen of bewijs nodig om ergens niet vanuit te gaan? Het uitgaan van het wel bestaan van iets zonder bewijs is onlogisch.
Lees mijn post voor de post waarop je nu had gequote. Ik denk dat het nulpunt, het neutrale gebied niet ligt bij ''er is niets/geen God'', maar bij ''we weten niet of er een God/hogere macht is''. Dáárom zou je beide kanten moeten bewijsen als je de keiharde waarheid zou willen weten.
quote:
Evolutie en oerknal zegt niets over God.
Jawel, mensen die in een God geloven, geloven meestal niet in de Evolutietheorie (uitzonderingen daargelaten) en in oerknallen nog minder, zie scheppingsverhaal. Dat gaat niet samen.
quote:
Waarom zou je er dan in geloven?
Omdat het een geloof is? Een geloof is iets wat je niet kan bewijzen, maar wel bijv. kan voelen. Innerlijk of in dingen die je ziet. Stel je bent licht gelovig, je weet het allemaal nog niet helemaal zeker, maar je denkt wel een beetje dat er een God is. Als je oma met ongeneselijke kanker, niet meer te redden volgens de mensen wereld, opeens binnen een dag helemaal beter zou worden, zou denk ik 90% zeggen dat het een teken/wonder van God is. Is het een bewijs? Nee, natuurlijk niet, maar het kan zo'n iemand wel sterken in het geloof.

Denk er gewoon aan; geloof heet niets voor niets geloof, puur omdat het niet te bewijzen valt.
Liever 5 in de hand, dan schijten op een natte krant.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:34:38 #144
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61175048
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:27 schreef Iblis het volgende:
Dat heeft wel zijn weerslag op de inrichting van de maatschappij, bijvoorbeeld de zuilen zoals ze er waren, het aanbod in scholen – er is niet meer één leer – en de manier waarop je met speciale religieuze wensen omgaat. Al met al gaat dit, denk ik, naar een neutralere staatsinrichting toe.
Wat wil je daarmee zeggen? De neutraliteit van een staatsinrichting zegt niets over de godsdienstigheid van de bevolking.
pi_61175150
TS. Voor een Atheïst ben je wel erg bang voor een wereld zonder godsdienst. Je weet zeker dat je niet gewoon een undercover relifundi bent?
pi_61175224
Eens met TS.

Zie ook deze vermaarde topicreeks eerder uit KLB:
Atheïsten.
Atheïsten #2
Atheïsten (De Trilogie!)
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:42:37 #147
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61175248
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:38 schreef Tuvai.net het volgende:
TS. Voor een Atheïst ben je wel erg bang voor een wereld zonder godsdienst. Je weet zeker dat je niet gewoon een undercover relifundi bent?
Nee. De wereld had voor mij net zo goed zonder religie gedraaid. Religie is voor mij niet 'goed', het is een gegeven. Het is verweven met de menselijke natuur. Trachten wij het uit te roeren, dan maken wij krachten los die uiterst ontwrichtend en destructief zijn. Beter is het om religie te accepteren als constante.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:49:04 #148
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61175409
Trouwens, een aanrader voor de mensen die denken dat wij een utopie zullen bereiken waarin geen godsdienst meer is:

pi_61175425
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:42 schreef Scaurus het volgende:
Beter is het om religie te accepteren als constante.
Ik accepteer religie als Atheïst zijnde ook, en ik vind puur het feit dat er religie op de wereld is ook totaal geen ramp. Voor mij is de vrijheid van het kiezen echter wel heel belangrijk. Ik vind het vervelend dat ik die vrije keuze nooit heb gehad en ik gun iedereen dan ook een vrije keuze.

Ik vind het ook ver gaan om te beweren dat religie verweven is met de menselijke natuur. Jij ziet dat misschien zo, maar ik totaal niet. Mensen waren er ook al voordat er van religie ook maar sprake was. Religie is een samenbreng-verhaaltje verzonnen door mensen die verder niks hadden om zich aan vast te klampen.
pi_61175534
Wat ben ik? Atheist? ik ben helemaal niets.
Weer zoiets dat de gelovigen onder ons aan iemand ongelovigs proberen op te dringen. ga lekker terug je kerk, synagoge of moskee in. laat iedereen lekker zijn gang gaan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')