Coolquote:Op zondag 31 augustus 2008 15:09 schreef Darklight het volgende:
beeld 1 http://www.maroonspoon.com/wx/gustav.html
Ooit gelezen in een stripverhaal......ben ff kwijt welke.... (Franstalig en geen Natasja wel een agente - specal services).quote:Op zondag 31 augustus 2008 09:12 schreef zkr623 het volgende:
iets voor de verbeelding even:
wat zou gebeuren als een Amerikaanse F-16 vliegtuigje boven de orkaan heen zou vliegen, en een atoombom op Gustav zou laten vallen?
zou dit de storm uitdempen?
Fijne site, thanks.quote:
je hebt ook eye-renewal cycles, bedoelen ze dat niet?quote:Op zondag 31 augustus 2008 16:14 schreef Flyduck het volgende:
Ze vertellen nu dat het "oog" uit elkaar valt door droge lucht. Dus misschien haalt ie het niet eens tot vaste land.
Enkel om zeker te zijn.quote:Op zondag 31 augustus 2008 14:33 schreef popolon het volgende:
Burgemeester NO: This is the storm of the century. You need to be scared, you will be on your own when you stay. Get out, get out now.
Heerlijk idd. Stel je toch eens voor dat het zo in NL ook zou zijn. Helaas, een utopie.quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:35 schreef popolon het volgende:
Looters will directly go to prison. God bless you when you end up there.
quote:
Drie, ja. Maar kwam ook ten oosten van New Orleans aan land en dat was gunstiger dan mogelijk nu.quote:Op zondag 31 augustus 2008 18:04 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Die bereikte net voor landfall volgens mij categorie 5.
Edit: Volgens wiki was het bij landfall inderdaad een 3.
Mensenlevens betekenen weinig, dat het eventueel negers zouden zijn is bijzaak. Aan economische schade is er weinig te beperken, dit is puur politiek. Dat in Nederland 'dode' binnenwateren zijn geschapen met de Deltawerken hoor je ook niemand over. Levens tellen niet, anders had men wel aan kustbescherming gedacht..quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:50 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
better be save than to drown 1800 niggah's
Het is niet te vergelijken met Nederland, als er zo eentje over de randstad heenkomt ligt ook alles in puin. De dijken zijn niet van het niveau deltawerken, dat lijkt me wel duidelijk maar zoiets bouwen kost ook 20, 30, 40 jaar.quote:Op zondag 31 augustus 2008 18:36 schreef okee6 het volgende:
[..]
Mensenlevens betekenen weinig, dat het eventueel negers zouden zijn is bijzaak. Aan economische schade is er weinig te beperken, dit is puur politiek. Dat in Nederland 'dode' binnenwateren zijn geschapen met de Deltawerken hoor je ook niemand over. Levens tellen niet, anders had men wel aan kustbescherming gedacht..
quote:000
WTNT32 KNHC 311750
TCPAT2
BULLETIN
HURRICANE GUSTAV INTERMEDIATE ADVISORY NUMBER 28A
NWS TPC/NATIONAL HURRICANE CENTER MIAMI FL AL072008
100 PM CDT SUN AUG 31 2008
...GUSTAV WEAKENS A LITTLE MORE...BUT STILL A MAJOR HURRICANE...
quote:REPORTS FROM AN AIR FORCE RESERVE HURRICANE HUNTER AIRCRAFT INDICATE
MAXIMUM SUSTAINED WINDS HAVE TO DECREASED TO NEAR 115 MPH...185
KM/HR...WITH HIGHER GUSTS. GUSTAV IS A CATEGORY THREE HURRICANE ON
THE SAFFIR-SIMPSON SCALE. SOME RE-INTENSIFICATION IS FORECAST
DURING THE NEXT 12 TO 24 HOURS...AND GUSTAV COULD REGAIN CATEGORY
FOUR STRENGTH LATER TODAY OR TONIGHT. FLUCTUATIONS IN STRENGTH ARE
LIKELY THEREAFTER...BUT GUSTAV IS FORECAST TO REMAIN A MAJOR
HURRICANE UNTIL LANDFALL.
http://www.nhc.noaa.gov/text/refresh/MIATCPAT2+shtml/311750.shtmlquote:AN EXTREMELY DANGEROUS STORM SURGE OF 12 TO 16 FEET ABOVE NORMAL
TIDAL LEVELS IS EXPECTED NEAR AND TO THE EAST OF WHERE THE CENTER
OF GUSTAV CROSSES THE NORTHERN GULF COAST. A STORM SURGE OF 1 TO
3 FEET ABOVE NORMAL TIDE LEVELS IS POSSIBLE IN THE DRY TORTUGAS AS
GUSTAV PASSES TO ITS WEST.
De boodschap in het NOS journaal over de inspanningen: 'slechter dan toen kan natuurlijk niet'. Voor de Republikeinen is het 'redden wat er te redden valt'.quote:Op zondag 31 augustus 2008 18:49 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik vind de voorbereiding nu prima gaan, er wordt overal informatie gegeven en aanbevolen om te evacueren. Er zijn hele plannen voor mensen die geen vervoer hebben of het zelf niet kunnen . Blijf je daar dan is het eigen schuld is de boodschap.
De kracht bij aankomst op land is leuk, maar voor New Orleans vormt het opgestuwde water een heel groot deel van het gevaar. Dit wordt door opgestuwd op zee en gebeurd dus eerder dan de directe hit.quote:Op zondag 31 augustus 2008 18:08 schreef HansAEX het volgende:
Goede opmerking op CNN
Gevraarlijkst is rechterkant van storm. Bij Katrina kreeg NOLA te maken met linkerkant. Deze is dus potentieel gevaarlijker. Katrina bij Landfall was (dikke) CAT 3. Gustav verwachting is 3 of 4.
Dat is de norm voor bepaalde gebeiden in de randstad dacht ik. Andere gebieden hebben een andere norm. Overigens is het hebben van de norm en een wet hierover hebben iets anders dan het daadwerkelijk voldoen aan de norm....quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:24 schreef thijsdetweede het volgende:
Die opstuwing was bij Katrina net het probleem, omdat zij een pad langs de kust had genomen.
Persoonlijk denk ik dat Gustav relatief mee gaat vallen, hooguit een Cat. 2 bij landfall, en dat de paniek nu ten dele een kalf/put verhaal van de overheid is. Stel dat Gustav een monster wordt, en ze doen niks, worden ze afgeslacht. Niet alleen figuurlijk.
De schade van Gustav kan natuurlijk wel hevig zijn omdat de stad gewoon nog niet volledig is opgebouwd, en dijken niet heel sterk zijn.
Ten laatste: Natuurlijk zou Gustav alles tot aan Woerden onder een paar meter water zetten, maar dat komt ook omdat Gustav hier nooit langs zou komen. Anders hadden we er wel wat aan gedaan. In Nederland zou het statistisch eens in de 10 000 jaar per 100km mis moeten gaan (dacht ik), en daarin hanteren wij de strengste normen ter wereld. Altijd zo geweest, ook.
Zeker waar, maar de Randstad+Zeeland is net het kwetsbare gebied als er iets met de zee gebeurd. Overigens is het nog nooit voorgekomen dat de politiek zich aan een norm houdt, dus kan je je maar beter bijna aan een 10000 jaren norm houden dan aan een 500 jaren norm.quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:28 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat is de norm voor bepaalde gebeiden in de randstad dacht ik. Andere gebieden hebben een andere norm. Overigens is het hebben van de norm en een wet hierover hebben iets anders dan het daadwerkelijk voldoen aan de norm....
daarom is de norm daar het strengst..quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:40 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Zeker waar, maar de Randstad+Zeeland is net het kwetsbare gebied als er iets met de zee gebeurd. Overigens is het nog nooit voorgekomen dat de politiek zich aan een norm houdt, dus kan je je maar beter bijna aan een 10000 jaren norm houden dan aan een 500 jaren norm.
Slecht doen we het zeker niet. Stijging van de zeespiegel zal voorlopig ook wel goed komen. Een groter probleem is het afvoeren van al het water door de rivieren. Daar ligt een grotere uitdaging dan de zeespiegel. alleen hoor je de politiek over een nieuw deltaplan en stijging van de zeespiegel praten. Maar op welk fundament wil je een nieuw project starten als je nog niet eens voldoet aan de eerder gestelde normen?quote:Er kan een verschrikkelijke hoop verbeterd worden aan Nederland, maar op het gebied van waterhuishouding doen we het zo slecht nog niet. Mede dankzij stormen als 1421 en 1953, en geïllustreerd door het ontzet van Alkmaar, Leiden en de Hollandse waterlinie.
ben je een civiel ingenieur die zich bezig houdt met orkanen of zit je meer in de aardwetenschap?quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:43 schreef thijsdetweede het volgende:
Vanuit een wetenschappelijk oogpunt trouwens boeiend om te zien hoe de voorspellingen gewoon nog niet goed genoeg zijn. We snappen die orkanen, en hun interactie met de omliggende (anti-)cyclonen niet voldoende om 5 dagen van te voren een accurate voorspelling van koers, snelheid, en kracht te geven. Zie overigens ook Hanna, die hele rare dingen aan het doen is.
Mijn handen jeuken om er eens een keer een echt fijnmazige simulatie tegenaan te smijten, maar ja, die computerkracht duurt nog wel een paar jaar. (En mijn model kan het nog niet).
Ook met computerkracht red je het niet. Omdat er altijd sprake is van niet deterministisch gedrag. Kleine verstoringen die op langere termijn grote effecten (kunnen) hebben.quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:43 schreef thijsdetweede het volgende:
Vanuit een wetenschappelijk oogpunt trouwens boeiend om te zien hoe de voorspellingen gewoon nog niet goed genoeg zijn. We snappen die orkanen, en hun interactie met de omliggende (anti-)cyclonen niet voldoende om 5 dagen van te voren een accurate voorspelling van koers, snelheid, en kracht te geven. Zie overigens ook Hanna, die hele rare dingen aan het doen is.
Mijn handen jeuken om er eens een keer een echt fijnmazige simulatie tegenaan te smijten, maar ja, die computerkracht duurt nog wel een paar jaar. (En mijn model kan het nog niet).
Ik ben meteoroloog atmosferisch wetenschapper. Ik werk op dit moment bij het KNMI. Uiteindelijk, bot gezegd, fascineerd me het mechanisme dusdanig dat het gemakkelijk te vergeten is hoe verschrikkelijk het is als zo'n monster net over je hoofd komt...quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:50 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
ben je een civiel ingenieur die zich bezig houdt met orkanen of zit je meer in de aardwetenschap?
Overigens erg interessant. Zo zijn er best veel natuurfenomenen waarbij slecht voorspelling zijn te doen.
Volgens mij wel, want tornado's hebben meer kracht als de luchtdruk lager is.quote:Op zondag 31 augustus 2008 23:32 schreef HansAEX het volgende:
Pressure down and temperature difference way up
betekend dat dat die in kracht toeneemt?
Aan de ene kant snap ik wel dat je je huis niet wil verlaten, maar aan de andere kant... Iedereen weet wat er vorige keer gebeurd is en dat lijkt me geen prettig vooruitzicht terwijl je in je huisje zit te wachten tot de orkaan aan land komt.quote:Op maandag 1 september 2008 01:06 schreef Drugshond het volgende:
Er schijnen maar minder dan 10.000 mensen vertrokken te zijn uit NO.
?quote:Op maandag 1 september 2008 01:06 schreef Drugshond het volgende:
Dat las ik op een header.... tijdens de presentatie van de FEMA.quote:Op maandag 1 september 2008 02:58 schreef popolon het volgende:
[..]
?
Er zijn er minimaal een miljoen op de vlucht, NO en omgeving dan.
http://www.maroonspoon.com/wx/gustav.htmlquote:Op maandag 1 september 2008 03:21 schreef Vodkadruppel het volgende:
Waar is dat ding online te volgen?
Cool, voel me nu net Charles Groenhuijzen.quote:Op maandag 1 september 2008 03:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
http://www.maroonspoon.com/wx/gustav.html
Leuker kunnen we het niet maken.
geen idee, maar dat is ook niet zo heel belangrijk op dit momentquote:Op maandag 1 september 2008 03:45 schreef zkr623 het volgende:
hoe hoog gaat de benzineprijs alweer in Amerika hierdoor?
Foutje....quote:Op maandag 1 september 2008 03:19 schreef popolon het volgende:
Hmmm vreemd. Al die files de hele dag lang al, dat waren er toch wel meer dan 10.000 zou je zeggen
quote:Op maandag 1 september 2008 04:01 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Foutje....
2 miljoen mensen op de vlucht.
Yep, en die gaan meteen een jaar of 10 de bak in. Minimaal.quote:Op maandag 1 september 2008 04:06 schreef Drugshond het volgende:
Eerste looters zijn ook alweer opgepakt.
klein verschilletje.quote:Op maandag 1 september 2008 04:01 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Foutje....
2 miljoen mensen op de vlucht.
Nou ja, dat voorkomt in ieder geval dat ze bij de komende drie hurricanes die hetzelfde gebied treffen weer hun slag slaanquote:Op maandag 1 september 2008 04:07 schreef popolon het volgende:
[..]
Yep, en die gaan meteen een jaar of 10 de bak in. Minimaal.
quote:Op maandag 1 september 2008 04:20 schreef indahnesia.com het volgende:
Nou ja, dat voorkomt in ieder geval dat ze bij de komende drie hurricanes die hetzelfde gebied treffen weer hun slag slaan
quote:Op maandag 1 september 2008 06:55 schreef zkr623 het volgende:
laatste updates, iemand??
welke categorie is hij nu??![]()
Ja joh, vreselijk! Was het maar een kategorie 5, niet? Kneus.quote:Op maandag 1 september 2008 07:27 schreef Flyduck het volgende:
Hmm hij is maar cat.3 ... beetje jammer...
Het zou het zeker spannender maken ja.quote:Op maandag 1 september 2008 07:37 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ja joh, vreselijk! Was het maar een kategorie 5, niet? Kneus.
kijk al die amerikaantjes zijn al gevlucht,quote:Op maandag 1 september 2008 07:37 schreef StefanP het volgende:
[..]
sorry maar de echte kneuzen zijn diegenen die niet eens adequate maatregelen treffen voor kustbescherming, dijken, preventieve maatregelen en zo...quote:Op maandag 1 september 2008 07:37 schreef StefanP het volgende:
[..]
Dat was Katrina ook.... Maar deze orkaan is geometrisch heel anders.quote:Op maandag 1 september 2008 07:27 schreef Flyduck het volgende:
quote:Op maandag 1 september 2008 07:27 schreef Flyduck het volgende:
nee is zeer onwaarschijnlijkquote:Op maandag 1 september 2008 08:48 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
Vraag me af wat er gaat gebeuren als hij de paarse lijn gaat volgen.
Kan het zich dan weer ontwikkelen. ?!?
misschien wel, maar helemaal niet gunstig voor de amerikaanse olie industrie...quote:Op maandag 1 september 2008 09:14 schreef appelsientje het volgende:
Het ziet er wel naar uit dat hij steeds meer naar links afwijk... wat volgens mij redelijk gunstig is voor NO
Maar het is zo'n groot systeem dat ze er nog meer dan genoegn last van zullen hebben.quote:Op maandag 1 september 2008 09:14 schreef appelsientje het volgende:
Het ziet er wel naar uit dat hij steeds meer naar links afwijk... wat volgens mij redelijk gunstig is voor NO
Ooo dat geloof ik ook wel, maar ik denk dat de schade relatief meevalt als hij de stad vol raakt.quote:Op maandag 1 september 2008 09:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het is zo'n groot systeem dat ze er nog meer dan genoegn last van zullen hebben.
de NOS meldt vandaag dat er ongeveer 10.000 mensen in New Orleans zijn achtergebleven, zou dat het niet zijn?quote:Op maandag 1 september 2008 01:06 schreef Drugshond het volgende:
euh... ongeveer nu?quote:Op maandag 1 september 2008 11:35 schreef Darklight het volgende:
hoelaat komt die aan land? kan ik de tv aan doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |