abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61270029
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 17:41 schreef okee6 het volgende:

[..]

Enkel om zeker te zijn.
better be save than to drown 1800 niggah's
  zondag 31 augustus 2008 @ 18:04:44 #227
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_61270394
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 17:47 schreef Darklight het volgende:
Katrina was toch ook een 3? -

Die bereikte net voor landfall volgens mij categorie 5.

Edit: Volgens wiki was het bij landfall inderdaad een 3.
pi_61270491
Goede opmerking op CNN

Gevraarlijkst is rechterkant van storm. Bij Katrina kreeg NOLA te maken met linkerkant. Deze is dus potentieel gevaarlijker. Katrina bij Landfall was (dikke) CAT 3. Gustav verwachting is 3 of 4.
pi_61270492
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:04 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Die bereikte net voor landfall volgens mij categorie 5.

Edit: Volgens wiki was het bij landfall inderdaad een 3.
Drie, ja. Maar kwam ook ten oosten van New Orleans aan land en dat was gunstiger dan mogelijk nu.
pi_61270870
Ze praten (CNN) nu zelfs op misschien een C5
pi_61271073
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 17:50 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

better be save than to drown 1800 niggah's
Mensenlevens betekenen weinig, dat het eventueel negers zouden zijn is bijzaak. Aan economische schade is er weinig te beperken, dit is puur politiek. Dat in Nederland 'dode' binnenwateren zijn geschapen met de Deltawerken hoor je ook niemand over. Levens tellen niet, anders had men wel aan kustbescherming gedacht..
  zondag 31 augustus 2008 @ 18:49:41 #232
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61271322
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:36 schreef okee6 het volgende:

[..]

Mensenlevens betekenen weinig, dat het eventueel negers zouden zijn is bijzaak. Aan economische schade is er weinig te beperken, dit is puur politiek. Dat in Nederland 'dode' binnenwateren zijn geschapen met de Deltawerken hoor je ook niemand over. Levens tellen niet, anders had men wel aan kustbescherming gedacht..
Het is niet te vergelijken met Nederland, als er zo eentje over de randstad heenkomt ligt ook alles in puin. De dijken zijn niet van het niveau deltawerken, dat lijkt me wel duidelijk maar zoiets bouwen kost ook 20, 30, 40 jaar.

Ik vind de voorbereiding nu prima gaan, er wordt overal informatie gegeven en aanbevolen om te evacueren. Er zijn hele plannen voor mensen die geen vervoer hebben of het zelf niet kunnen . Blijf je daar dan is het eigen schuld is de boodschap.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_61272161
pi_61272955
REPORTS FROM AN AIR FORCE RESERVE HURRICANE HUNTER AIRCRAFT INDICATE
MAXIMUM SUSTAINED WINDS HAVE TO DECREASED TO NEAR 115 MPH...185
KM/HR...WITH HIGHER GUSTS. GUSTAV IS A CATEGORY THREE HURRICANE ON
THE SAFFIR-SIMPSON SCALE. SOME RE-INTENSIFICATION IS FORECAST
DURING THE NEXT 12 TO 24 HOURS...AND GUSTAV COULD REGAIN CATEGORY
FOUR STRENGTH LATER TODAY OR TONIGHT. FLUCTUATIONS IN STRENGTH ARE
LIKELY THEREAFTER...BUT GUSTAV IS FORECAST TO REMAIN A MAJOR
HURRICANE UNTIL LANDFALL.

was 120 MPH, verzwakt dus iets verder
pi_61273049
quote:
000
WTNT32 KNHC 311750
TCPAT2
BULLETIN
HURRICANE GUSTAV INTERMEDIATE ADVISORY NUMBER 28A
NWS TPC/NATIONAL HURRICANE CENTER MIAMI FL AL072008
100 PM CDT SUN AUG 31 2008

...GUSTAV WEAKENS A LITTLE MORE...BUT STILL A MAJOR HURRICANE...
quote:
REPORTS FROM AN AIR FORCE RESERVE HURRICANE HUNTER AIRCRAFT INDICATE
MAXIMUM SUSTAINED WINDS HAVE TO DECREASED TO NEAR 115 MPH...185
KM/HR...WITH HIGHER GUSTS. GUSTAV IS A CATEGORY THREE HURRICANE ON
THE SAFFIR-SIMPSON SCALE. SOME RE-INTENSIFICATION IS FORECAST
DURING THE NEXT 12 TO 24 HOURS...AND GUSTAV COULD REGAIN CATEGORY
FOUR STRENGTH LATER TODAY OR TONIGHT. FLUCTUATIONS IN STRENGTH ARE
LIKELY THEREAFTER...BUT GUSTAV IS FORECAST TO REMAIN A MAJOR
HURRICANE UNTIL LANDFALL.
quote:
AN EXTREMELY DANGEROUS STORM SURGE OF 12 TO 16 FEET ABOVE NORMAL
TIDAL LEVELS IS EXPECTED NEAR AND TO THE EAST OF WHERE THE CENTER
OF GUSTAV CROSSES THE NORTHERN GULF COAST. A STORM SURGE OF 1 TO
3 FEET ABOVE NORMAL TIDE LEVELS IS POSSIBLE IN THE DRY TORTUGAS AS
GUSTAV PASSES TO ITS WEST.
http://www.nhc.noaa.gov/text/refresh/MIATCPAT2+shtml/311750.shtml

die Ray Nagin met z'n 'mother of all storms' en 'groter dan Katrina' zat toch te overdrijven.
maar zo krijgt hij natuurlijk wel meer mensen tot evacuatie.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_61273144
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:49 schreef popolon het volgende:

[..]
Ik vind de voorbereiding nu prima gaan, er wordt overal informatie gegeven en aanbevolen om te evacueren. Er zijn hele plannen voor mensen die geen vervoer hebben of het zelf niet kunnen . Blijf je daar dan is het eigen schuld is de boodschap.
De boodschap in het NOS journaal over de inspanningen: 'slechter dan toen kan natuurlijk niet'. Voor de Republikeinen is het 'redden wat er te redden valt'.
  zondag 31 augustus 2008 @ 20:45:42 #237
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_61276988
Hoop dat New Orleans een ramp als met Katrina bespaart blijft...
  zondag 31 augustus 2008 @ 22:07:40 #239
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_61277013
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:08 schreef HansAEX het volgende:
Goede opmerking op CNN

Gevraarlijkst is rechterkant van storm. Bij Katrina kreeg NOLA te maken met linkerkant. Deze is dus potentieel gevaarlijker. Katrina bij Landfall was (dikke) CAT 3. Gustav verwachting is 3 of 4.
De kracht bij aankomst op land is leuk, maar voor New Orleans vormt het opgestuwde water een heel groot deel van het gevaar. Dit wordt door opgestuwd op zee en gebeurd dus eerder dan de directe hit.

Ik zeg niet dat het onbelangrijk is in welke categorie hij aankomt, maar de opstuwing van de zee wordt soms onderschat terwijl dat een groot deel van de vorige ramp tot gevolg had. Overigens kan de koers nog net iets ongunstiger dan nu verwacht wordt. Hopen dat het juist net iets gunstiger wordt.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_61277604
Die opstuwing was bij Katrina net het probleem, omdat zij een pad langs de kust had genomen.

Persoonlijk denk ik dat Gustav relatief mee gaat vallen, hooguit een Cat. 2 bij landfall, en dat de paniek nu ten dele een kalf/put verhaal van de overheid is. Stel dat Gustav een monster wordt, en ze doen niks, worden ze afgeslacht. Niet alleen figuurlijk.
De schade van Gustav kan natuurlijk wel hevig zijn omdat de stad gewoon nog niet volledig is opgebouwd, en dijken niet heel sterk zijn.

Ten laatste: Natuurlijk zou Gustav alles tot aan Woerden onder een paar meter water zetten, maar dat komt ook omdat Gustav hier nooit langs zou komen. Anders hadden we er wel wat aan gedaan. In Nederland zou het statistisch eens in de 10 000 jaar per 100km mis moeten gaan (dacht ik), en daarin hanteren wij de strengste normen ter wereld. Altijd zo geweest, ook.
  zondag 31 augustus 2008 @ 22:28:03 #241
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_61277715
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:24 schreef thijsdetweede het volgende:
Die opstuwing was bij Katrina net het probleem, omdat zij een pad langs de kust had genomen.

Persoonlijk denk ik dat Gustav relatief mee gaat vallen, hooguit een Cat. 2 bij landfall, en dat de paniek nu ten dele een kalf/put verhaal van de overheid is. Stel dat Gustav een monster wordt, en ze doen niks, worden ze afgeslacht. Niet alleen figuurlijk.
De schade van Gustav kan natuurlijk wel hevig zijn omdat de stad gewoon nog niet volledig is opgebouwd, en dijken niet heel sterk zijn.

Ten laatste: Natuurlijk zou Gustav alles tot aan Woerden onder een paar meter water zetten, maar dat komt ook omdat Gustav hier nooit langs zou komen. Anders hadden we er wel wat aan gedaan. In Nederland zou het statistisch eens in de 10 000 jaar per 100km mis moeten gaan (dacht ik), en daarin hanteren wij de strengste normen ter wereld. Altijd zo geweest, ook.
Dat is de norm voor bepaalde gebeiden in de randstad dacht ik. Andere gebieden hebben een andere norm. Overigens is het hebben van de norm en een wet hierover hebben iets anders dan het daadwerkelijk voldoen aan de norm....
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zondag 31 augustus 2008 @ 22:32:25 #242
89730 Drugshond
pi_61277835
Landfall Maandag 9 PM.
horizontale snelheid neemt iets toe... wat ongunstiger voor Gustav is. Minder kans om warm water te sucken.
Er is op dit moment een nieuwe eye-renewal bezig.... wat wel gunstiger is voor Gustav.
Het zal erom hangen.... CAT 3 of CAT 4 bij impact.
pi_61278019
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:28 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Dat is de norm voor bepaalde gebeiden in de randstad dacht ik. Andere gebieden hebben een andere norm. Overigens is het hebben van de norm en een wet hierover hebben iets anders dan het daadwerkelijk voldoen aan de norm....
Zeker waar, maar de Randstad+Zeeland is net het kwetsbare gebied als er iets met de zee gebeurd. Overigens is het nog nooit voorgekomen dat de politiek zich aan een norm houdt, dus kan je je maar beter bijna aan een 10000 jaren norm houden dan aan een 500 jaren norm.

Er kan een verschrikkelijke hoop verbeterd worden aan Nederland, maar op het gebied van waterhuishouding doen we het zo slecht nog niet. Mede dankzij stormen als 1421 en 1953, en geïllustreerd door het ontzet van Alkmaar, Leiden en de Hollandse waterlinie.
pi_61278119
Vanuit een wetenschappelijk oogpunt trouwens boeiend om te zien hoe de voorspellingen gewoon nog niet goed genoeg zijn. We snappen die orkanen, en hun interactie met de omliggende (anti-)cyclonen niet voldoende om 5 dagen van te voren een accurate voorspelling van koers, snelheid, en kracht te geven. Zie overigens ook Hanna, die hele rare dingen aan het doen is.

Mijn handen jeuken om er eens een keer een echt fijnmazige simulatie tegenaan te smijten, maar ja, die computerkracht duurt nog wel een paar jaar. (En mijn model kan het nog niet).
  zondag 31 augustus 2008 @ 22:46:41 #245
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_61278196
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:40 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Zeker waar, maar de Randstad+Zeeland is net het kwetsbare gebied als er iets met de zee gebeurd. Overigens is het nog nooit voorgekomen dat de politiek zich aan een norm houdt, dus kan je je maar beter bijna aan een 10000 jaren norm houden dan aan een 500 jaren norm.
daarom is de norm daar het strengst.. De 10.000 jaar wordt bij lange na niet gehaald. Ik ben benieuwd of je er de staat voor kan aanklagen. Straft de staat zichzelf omdat het zelf niet houdt aan een door zichzelf opgelegde norm?
quote:
Er kan een verschrikkelijke hoop verbeterd worden aan Nederland, maar op het gebied van waterhuishouding doen we het zo slecht nog niet. Mede dankzij stormen als 1421 en 1953, en geïllustreerd door het ontzet van Alkmaar, Leiden en de Hollandse waterlinie.
Slecht doen we het zeker niet. Stijging van de zeespiegel zal voorlopig ook wel goed komen. Een groter probleem is het afvoeren van al het water door de rivieren. Daar ligt een grotere uitdaging dan de zeespiegel. alleen hoor je de politiek over een nieuw deltaplan en stijging van de zeespiegel praten. Maar op welk fundament wil je een nieuw project starten als je nog niet eens voldoet aan de eerder gestelde normen?
Nee, we doen het zelfs goed.
And that is the news.''
  zondag 31 augustus 2008 @ 22:50:48 #246
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_61278338
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:43 schreef thijsdetweede het volgende:
Vanuit een wetenschappelijk oogpunt trouwens boeiend om te zien hoe de voorspellingen gewoon nog niet goed genoeg zijn. We snappen die orkanen, en hun interactie met de omliggende (anti-)cyclonen niet voldoende om 5 dagen van te voren een accurate voorspelling van koers, snelheid, en kracht te geven. Zie overigens ook Hanna, die hele rare dingen aan het doen is.

Mijn handen jeuken om er eens een keer een echt fijnmazige simulatie tegenaan te smijten, maar ja, die computerkracht duurt nog wel een paar jaar. (En mijn model kan het nog niet).
ben je een civiel ingenieur die zich bezig houdt met orkanen of zit je meer in de aardwetenschap?

Overigens erg interessant. Zo zijn er best veel natuurfenomenen waarbij slecht voorspelling zijn te doen.
And that is the news.''
pi_61278517
Gustav is intensifying again, and headed for Louisiana

Nieuwe update van Jeff Masters, die echt kennis van zaken heeft
http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/show.html
pi_61278589
De norm rond de Randstad is het strengst omdat dat het economisch en vooral demografisch belangrijkste gebied is. Als Zuid Holland ineens volstroomt, verdrinken er miljoenen, dus is dat onvaardbaarder dan een gemakkelijk evacueerbare polder in de Betuwe. Verder ben ik met je eens dat de rivieren het lastige punt vormen.

Volgens mij ligt de uitdaging in het (enigszins) blijven voldoen aan de normen, gegeven het veranderende klimaat. En dat zou zowel een zeespiegelstijging van een paar meter zijn (lang niet triviaal) en een zwitserse gesmolten gletsjerkap die in zijn geheel via de rijn de zee in wil. Een prijzig en lastig project, maar gegeven de historische aandacht van nederland voor de waterhuishouding verwacht ik dat we het er beter vanaf zullen brengen dan de ganges of de mississippi delta. Laat staan de Malediven of Micronesie.
  zondag 31 augustus 2008 @ 23:00:04 #249
89730 Drugshond
pi_61278610
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:43 schreef thijsdetweede het volgende:

Ook met computerkracht red je het niet. Omdat er altijd sprake is van niet deterministisch gedrag. Kleine verstoringen die op langere termijn grote effecten (kunnen) hebben.

Welkom in de wereld van de chaostheorie.... Lorentz vlinder.
pi_61278671
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:50 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

ben je een civiel ingenieur die zich bezig houdt met orkanen of zit je meer in de aardwetenschap?

Overigens erg interessant. Zo zijn er best veel natuurfenomenen waarbij slecht voorspelling zijn te doen.
Ik ben meteoroloog atmosferisch wetenschapper. Ik werk op dit moment bij het KNMI. Uiteindelijk, bot gezegd, fascineerd me het mechanisme dusdanig dat het gemakkelijk te vergeten is hoe verschrikkelijk het is als zo'n monster net over je hoofd komt...

@Drugshond: Natuurlijk kunnen we het ding niet tot op oneindig detail, jaren van tevoren, voorspellen. Gelukkig zitten we in dit geval nog lang niet bij de deterministische limiet. Op dit moment zijn veel van de voorspellings mechanismen nog dusdanig begriploos, empirisch, en getuned op het 'normale' weer, dat een gedetailleerde beschrijving op een schaal van 100m en 1 minuut een gigantische hoop informatie kan kweken. En als je dat van Gustav zou kunnen doen, begrijp je Katrina/Wilma/Dennis ook beter, en wordt de kans dat je de volgende monsters kan voorspellen vele malen groter.

[ Bericht 14% gewijzigd door thijsdetweede op 31-08-2008 23:12:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')