Dat is de norm voor bepaalde gebeiden in de randstad dacht ik. Andere gebieden hebben een andere norm. Overigens is het hebben van de norm en een wet hierover hebben iets anders dan het daadwerkelijk voldoen aan de norm....quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:24 schreef thijsdetweede het volgende:
Die opstuwing was bij Katrina net het probleem, omdat zij een pad langs de kust had genomen.
Persoonlijk denk ik dat Gustav relatief mee gaat vallen, hooguit een Cat. 2 bij landfall, en dat de paniek nu ten dele een kalf/put verhaal van de overheid is. Stel dat Gustav een monster wordt, en ze doen niks, worden ze afgeslacht. Niet alleen figuurlijk.
De schade van Gustav kan natuurlijk wel hevig zijn omdat de stad gewoon nog niet volledig is opgebouwd, en dijken niet heel sterk zijn.
Ten laatste: Natuurlijk zou Gustav alles tot aan Woerden onder een paar meter water zetten, maar dat komt ook omdat Gustav hier nooit langs zou komen. Anders hadden we er wel wat aan gedaan. In Nederland zou het statistisch eens in de 10 000 jaar per 100km mis moeten gaan (dacht ik), en daarin hanteren wij de strengste normen ter wereld. Altijd zo geweest, ook.
Zeker waar, maar de Randstad+Zeeland is net het kwetsbare gebied als er iets met de zee gebeurd. Overigens is het nog nooit voorgekomen dat de politiek zich aan een norm houdt, dus kan je je maar beter bijna aan een 10000 jaren norm houden dan aan een 500 jaren norm.quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:28 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat is de norm voor bepaalde gebeiden in de randstad dacht ik. Andere gebieden hebben een andere norm. Overigens is het hebben van de norm en een wet hierover hebben iets anders dan het daadwerkelijk voldoen aan de norm....
daarom is de norm daar het strengst..quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:40 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Zeker waar, maar de Randstad+Zeeland is net het kwetsbare gebied als er iets met de zee gebeurd. Overigens is het nog nooit voorgekomen dat de politiek zich aan een norm houdt, dus kan je je maar beter bijna aan een 10000 jaren norm houden dan aan een 500 jaren norm.
Slecht doen we het zeker niet. Stijging van de zeespiegel zal voorlopig ook wel goed komen. Een groter probleem is het afvoeren van al het water door de rivieren. Daar ligt een grotere uitdaging dan de zeespiegel. alleen hoor je de politiek over een nieuw deltaplan en stijging van de zeespiegel praten. Maar op welk fundament wil je een nieuw project starten als je nog niet eens voldoet aan de eerder gestelde normen?quote:Er kan een verschrikkelijke hoop verbeterd worden aan Nederland, maar op het gebied van waterhuishouding doen we het zo slecht nog niet. Mede dankzij stormen als 1421 en 1953, en geïllustreerd door het ontzet van Alkmaar, Leiden en de Hollandse waterlinie.
ben je een civiel ingenieur die zich bezig houdt met orkanen of zit je meer in de aardwetenschap?quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:43 schreef thijsdetweede het volgende:
Vanuit een wetenschappelijk oogpunt trouwens boeiend om te zien hoe de voorspellingen gewoon nog niet goed genoeg zijn. We snappen die orkanen, en hun interactie met de omliggende (anti-)cyclonen niet voldoende om 5 dagen van te voren een accurate voorspelling van koers, snelheid, en kracht te geven. Zie overigens ook Hanna, die hele rare dingen aan het doen is.
Mijn handen jeuken om er eens een keer een echt fijnmazige simulatie tegenaan te smijten, maar ja, die computerkracht duurt nog wel een paar jaar. (En mijn model kan het nog niet).
Ook met computerkracht red je het niet. Omdat er altijd sprake is van niet deterministisch gedrag. Kleine verstoringen die op langere termijn grote effecten (kunnen) hebben.quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:43 schreef thijsdetweede het volgende:
Vanuit een wetenschappelijk oogpunt trouwens boeiend om te zien hoe de voorspellingen gewoon nog niet goed genoeg zijn. We snappen die orkanen, en hun interactie met de omliggende (anti-)cyclonen niet voldoende om 5 dagen van te voren een accurate voorspelling van koers, snelheid, en kracht te geven. Zie overigens ook Hanna, die hele rare dingen aan het doen is.
Mijn handen jeuken om er eens een keer een echt fijnmazige simulatie tegenaan te smijten, maar ja, die computerkracht duurt nog wel een paar jaar. (En mijn model kan het nog niet).
Ik ben meteoroloog atmosferisch wetenschapper. Ik werk op dit moment bij het KNMI. Uiteindelijk, bot gezegd, fascineerd me het mechanisme dusdanig dat het gemakkelijk te vergeten is hoe verschrikkelijk het is als zo'n monster net over je hoofd komt...quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:50 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
ben je een civiel ingenieur die zich bezig houdt met orkanen of zit je meer in de aardwetenschap?
Overigens erg interessant. Zo zijn er best veel natuurfenomenen waarbij slecht voorspelling zijn te doen.
Volgens mij wel, want tornado's hebben meer kracht als de luchtdruk lager is.quote:Op zondag 31 augustus 2008 23:32 schreef HansAEX het volgende:
Pressure down and temperature difference way up
betekend dat dat die in kracht toeneemt?
Aan de ene kant snap ik wel dat je je huis niet wil verlaten, maar aan de andere kant... Iedereen weet wat er vorige keer gebeurd is en dat lijkt me geen prettig vooruitzicht terwijl je in je huisje zit te wachten tot de orkaan aan land komt.quote:Op maandag 1 september 2008 01:06 schreef Drugshond het volgende:
Er schijnen maar minder dan 10.000 mensen vertrokken te zijn uit NO.
?quote:Op maandag 1 september 2008 01:06 schreef Drugshond het volgende:
Er schijnen maar minder dan 10.000 mensen vertrokken te zijn uit NO.
Dat las ik op een header.... tijdens de presentatie van de FEMA.quote:Op maandag 1 september 2008 02:58 schreef popolon het volgende:
[..]
?
Er zijn er minimaal een miljoen op de vlucht, NO en omgeving dan.
http://www.maroonspoon.com/wx/gustav.htmlquote:Op maandag 1 september 2008 03:21 schreef Vodkadruppel het volgende:
Waar is dat ding online te volgen?
Cool, voel me nu net Charles Groenhuijzen.quote:Op maandag 1 september 2008 03:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
http://www.maroonspoon.com/wx/gustav.html
Leuker kunnen we het niet maken.
geen idee, maar dat is ook niet zo heel belangrijk op dit momentquote:Op maandag 1 september 2008 03:45 schreef zkr623 het volgende:
hoe hoog gaat de benzineprijs alweer in Amerika hierdoor?
Foutje....quote:Op maandag 1 september 2008 03:19 schreef popolon het volgende:
Hmmm vreemd. Al die files de hele dag lang al, dat waren er toch wel meer dan 10.000 zou je zeggen
quote:Op maandag 1 september 2008 04:01 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Foutje....
2 miljoen mensen op de vlucht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |