quote:Op donderdag 23 oktober 2008 02:05 schreef waht het volgende:
Gesloten op $67 vandaag.
TOD: Why are oil (and gasoline) prices so low?
[..]
Trek vooral je eigen conclusies. Wie zegt dat ik per definitie alles helemaal geloof wat ik hier post? Als je zelf iets beters hebt gevonden ga vooral je gang, of is dat teveel gevraagd? Ik zet er expres geen commentaar bij omdat ik er zelf niet helemaal uit ben. Het is een artikel van een interessante website waar vaker wordt gebrainstormt over wat er zo allemaal gaande is. Punt. Ook nooit gezegd dat olie niet goedkoper _kon_ worden, als morgen 6 miljard mensn dood neervallen zal de olieprijs ongetwijfeld zakken.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:55 schreef RM-rf het volgende:
[..]soms vraag ik me echt af hoe jij zulke informatie in je opneemt.... keihard op zoek naar he juiste quotje dat bevestigd wat je het afgelopeen jaar hebt lopen roepen, namelijk dat de olieprijs toch echte eindeloos verder ging stijgen en niet goedkoper _kon_ worden...
Dat zal best ja. Er is een héél eind tussen oliebron en eindgebruiker. Doet er ook weinig toe; oliegebruik is noodzakelijk voor ons, wereldbevolking groeit, men wil overal meer welvaart, olie is nog steeds eindig. Als blijkt dat er nog genoeg olie voor mijn hele leven is ben ik de meest blije man op aarde, laat onze nakomelingen de kk-zooi maar opruimen, ik ga zo weer een stukje rijden.quote:echter, zelfs zulke twijfelachtige beweringen bevestigen enkel at er dus gewoon een heel marktwerkingsmechanisme achter de olie steekt dat in zn geheel 'losstaat' van de marktwerking tussen vraag naar olie en aanbod zelf .
Reële olieprijzen bestaan niet. Ik zou zeggen zo duur mogelijk aangezien het goed bijna magisch is. Een ander stelt voor om het zo goedkoop mogelijk te maken omdat je er een paar duizend kilo ijzer met 200 km/h mee voort kan bewegen.quote:niemand kan serieus blijven ophouden dat de prijsfluctuaties op de oliemarkt, zowel de stevige stijgingen na 2005-2006 alswel de enorme daling na zomer 2007 (waarbij overigens het maximum van $140 in juli een 'eigen prijsopdrijving was die na april plaatsvond, waarbij de prijs boven de 1100 dollar verder opgedreven werd) een 'reele prijsontwikkeling weergeven en direkt te relateren en opeen problem aan de 'aanbod-kant' zouden duiden...
Ik zou het overigens wel interssant vinden of het mogelijk is om een reele olieprijs die los van de marktptijzen vastgesteld kan worden (die meestal sterk beinvloed worden door de contractenhandel, de shortcontracten en olie-voorcontracten, speculatie dus) en te kijken hoe de prijsontwikkeling daar is
Weinig?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 12:51 schreef star_gazer het volgende:
Met de stijgende dollar merken we hier weinig van aan de pomp.
Jij was toch diegene die dacht dat we binnen 5 jaar zonder olie zaten en nu op onze peak zaten m.b.t. 'Peak Oil'.quote:Op maandag 20 oktober 2008 10:31 schreef Q. het volgende:
Tja, en nu is er geen geld meer om in alternatieven te steken... die kredietcrisis kan de klap wel eens extra zwaar maken.
En wat is er zo grappig aan?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 22:46 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Jij was toch diegene die dacht dat we binnen 5 jaar zonder olie zaten en nu op onze peak zaten m.b.t. 'Peak Oil'.
Grappig
Nee zonne-energie is juist een uitstekende investering en een echte kans! Ipv een oorlogsindustrie om ons door slechte jaren heen te helpen, een industrie die gericht is op een andere energie-toekomst!!quote:Op maandag 20 oktober 2008 10:31 schreef Q. het volgende:
Tja, en nu is er geen geld meer om in alternatieven te steken... die kredietcrisis kan de klap wel eens extra zwaar maken.
Helaas waht, ben het helemaal eens met je postquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 23:16 schreef waht het volgende:
Als je dan helemaal niks kan vinden in bovenstaand verhaal nodig ik je uit te reageren in dit topic, ik hou van opbouwende kritiek.
OK, relatief weinigquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 22:33 schreef Arcee het volgende:
[..]
Weinig?
Prijs van benzine is 25 cent gezakt in 3 maanden, of zo.
Niet erg hoopvol voor de toekomst dus als de economie weer gaat groeienquote:Op maandag 20 oktober 2008 15:02 schreef pberends het volgende:
http://www.z24.nl/bedrijv(...)lden_raken_leeg_.htm
[..]
Zeer tijdelijk dus deze daling... hier wordt al vele jaren voor gewaarschuwd, de investeringen die maar uitbleven in de olieinfrastructuur...
zodra de economie weer gaat groeien botsen we onmiddellijk tegen deze beperking aanquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:19 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Niet erg hoopvol voor de toekomst dus als de economie weer gaat groeien
Dat is ook zo. En dat is niet grappig.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:46 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Jij was toch diegene die dacht dat we binnen 5 jaar zonder olie zaten en nu op onze peak zaten m.b.t. 'Peak Oil'.
Grappig
Ik weiger om mijn levensstijl aan te passen zodat een stel Chinezen of Indiers een autootje kunnen rijden.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 23:16 schreef waht het volgende:
Is er hier echt iemand die denkt dat we hier op aarde 6,8 miljard auto-rijdende, biefstuk-etende, internettende, vliegvakantie-nemende mensen kunnen hebben??? Nee, laat die arme buitenlanders maar liever creperen, kunnen wij ons feest nog een goed aantal jaar voortzetten.
Hoeft niet dan moeten we gewoon meer blijven betalen dan de chinezen en indiers, de hele wereld kan niet de olieconsumptie hebben van de USA, dat is zekerquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik weiger om mijn levensstijl aan te passen zodat een stel Chinezen of Indiers een autootje kunnen rijden.
Dat denk ik ook. Nu moet Europa nog zo verstandig zijn om de banden met de VS niet aan te halen, maar losser te maken. Daarom liever McCain als president.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:37 schreef henkway het volgende:
Maar dat de US nu dank zij Bush een paar toontjes lager zingen economisch, komt de rest van de wereld heel goed uit
Eigenlijk zie ik het meeste heil in simpelweg minder gebruiken. Dus minder autorijden voor mensen die dit eigenlijk helemaal niet hoeven. Minder ver van je werkplaats wonen indien je er wel altijd heen moet of gaan fietsen aangezien dat het meest efficiënte vervoersmiddel is. OV is een andere optie maar dat zal een stuk goedkoper moeten worden willen mensen dat meer gebruiken. Via internet kan veel worden gedaan, zeker wat betreft veel administratieve taken. Geen voedsel meer uit de andere kant van de wereld halen. De distributie van goederen, voedsel en/of post kan stukken efficiënter. Het is het vervoer direct naar de wijken tot aan de deur van de huizen dat het meeste energie kost. Met een trein vanuit Rusland, of met een tanker vanuit Brazilië, ik zeg maar wat, kan je ongelofelijk efficiënt vervoeren. Met een busje bij alle mensen hun goederen afleveren is pure verspilling. Alle lantaarnen die s'nachts aanstaan is ook iets waar we op kunnen besparen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:32 schreef El_Matador het volgende:
Ik ben het met je eens met betrekking tot de redenen van de olieschaarste (ten opzichte van de vraag), maar welke oplossingen heb je ervoor?
Nuquote:Productiestop dreigt voor Opel
Uitgegeven: 25 oktober 2008 12:04
Laatst gewijzigd: 25 oktober 2008 12:07
BOCHUM - De Duitse autofabrikant Opel overweegt de fabriek in het Duitse Bochum de hele maand december stil te leggen.
Bovendien moeten er 150 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de fabriek. Dat zegt een woordvoerder van de ondernemingsraad in het blad auto, motor und sport.
De situatie bij Opel zou volgens de woordvoerder zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd.
Als er al uberhaupt een olieschaarste aankomt, dan is iets banaals als autorijden wel het minste waar je je zorgen om hoeft te maken.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik weiger om mijn levensstijl aan te passen zodat een stel Chinezen of Indiers een autootje kunnen rijden.
Enig idee hoeveel energie het bouwen van woningen kost...?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Het is u zaak om de huidige teruggang in de economie te benutten, door veel energieneutrale woningen en appartementen te bouwen, door gebruik van driedubbel glas en al het glas aan de zonkant, en de oude niet geïsoleerde woningen uit de jaren 60 te slopen
Scania is in Nederland ook net een derde teruggegaan in productie (en in personeel)quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 12:26 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Nu
Het gaat ongekend hard, het inzakken van de vraag naar auto's
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |