abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62641100
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 02:05 schreef waht het volgende:
Gesloten op $67 vandaag.

TOD: Why are oil (and gasoline) prices so low?
[..]

soms vraag ik me echt af hoe jij zulke informatie in je opneemt.... keihard op zoek naar he juiste quotje dat bevestigd wat je het afgelopeen jaar hebt lopen roepen, namelijk dat de olieprijs toch echte eindeloos verder ging stijgen en niet goedkoper _kon_ worden...

echter, zelfs zulke twijfelachtige beweringen bevestigen enkel at er dus gewoon een heel marktwerkingsmechanisme achter de olie steekt dat in zn geheel 'losstaat' van de marktwerking tussen vraag naar olie en aanbod zelf .

niemand kan serieus blijven ophouden dat de prijsfluctuaties op de oliemarkt, zowel de stevige stijgingen na 2005-2006 alswel de enorme daling na zomer 2007 (waarbij overigens het maximum van $140 in juli een 'eigen prijsopdrijving was die na april plaatsvond, waarbij de prijs boven de 1100 dollar verder opgedreven werd) een 'reele prijsontwikkeling weergeven en direkt te relateren en opeen problem aan de 'aanbod-kant' zouden duiden...

Ik zou het overigens wel interssant vinden of het mogelijk is om een reele olieprijs die los van de marktptijzen vastgesteld kan worden (die meestal sterk beinvloed worden door de contractenhandel, de shortcontracten en olie-voorcontracten, speculatie dus) en te kijken hoe de prijsontwikkeling daar is
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:11:58 #227
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_62641627
Die productiebeperking zit al in de prijs verrekend, dus we zullen er weinig van merken. Daarnaast lapt Rusland het aan z'n laars en blijft lekker doorpompen.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_62644824
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

soms vraag ik me echt af hoe jij zulke informatie in je opneemt.... keihard op zoek naar he juiste quotje dat bevestigd wat je het afgelopeen jaar hebt lopen roepen, namelijk dat de olieprijs toch echte eindeloos verder ging stijgen en niet goedkoper _kon_ worden...
Trek vooral je eigen conclusies. Wie zegt dat ik per definitie alles helemaal geloof wat ik hier post? Als je zelf iets beters hebt gevonden ga vooral je gang, of is dat teveel gevraagd? Ik zet er expres geen commentaar bij omdat ik er zelf niet helemaal uit ben. Het is een artikel van een interessante website waar vaker wordt gebrainstormt over wat er zo allemaal gaande is. Punt. Ook nooit gezegd dat olie niet goedkoper _kon_ worden, als morgen 6 miljard mensn dood neervallen zal de olieprijs ongetwijfeld zakken.

Wat ik wel altijd heb gezegd is dat olie een eindige energiebron is, wat nog altijd waar is, en dat wij teveel afhankelijk zijn van olie, wat ook telkens waar blijkt te zijn als ik op de snelweg rij. De discussie gaat hier altijd over triviale zaken als wat de prijs nu weer is, waar ik soms aan meedoe ja, maar dat is natuurlijk van minder belang. Oliegebruik is de achilleshiel van de samenleving en als je olie verbrand komt het (vrijwel) niet meer terug. Alternatieve energiebronnen kunnen er niet aan tippen en de huidige situatie met kredietcrisis en lage olieprijs maakt het feest alleen maar mooier.
quote:
echter, zelfs zulke twijfelachtige beweringen bevestigen enkel at er dus gewoon een heel marktwerkingsmechanisme achter de olie steekt dat in zn geheel 'losstaat' van de marktwerking tussen vraag naar olie en aanbod zelf .
Dat zal best ja. Er is een héél eind tussen oliebron en eindgebruiker. Doet er ook weinig toe; oliegebruik is noodzakelijk voor ons, wereldbevolking groeit, men wil overal meer welvaart, olie is nog steeds eindig. Als blijkt dat er nog genoeg olie voor mijn hele leven is ben ik de meest blije man op aarde, laat onze nakomelingen de kk-zooi maar opruimen, ik ga zo weer een stukje rijden.
quote:
niemand kan serieus blijven ophouden dat de prijsfluctuaties op de oliemarkt, zowel de stevige stijgingen na 2005-2006 alswel de enorme daling na zomer 2007 (waarbij overigens het maximum van $140 in juli een 'eigen prijsopdrijving was die na april plaatsvond, waarbij de prijs boven de 1100 dollar verder opgedreven werd) een 'reele prijsontwikkeling weergeven en direkt te relateren en opeen problem aan de 'aanbod-kant' zouden duiden...

Ik zou het overigens wel interssant vinden of het mogelijk is om een reele olieprijs die los van de marktptijzen vastgesteld kan worden (die meestal sterk beinvloed worden door de contractenhandel, de shortcontracten en olie-voorcontracten, speculatie dus) en te kijken hoe de prijsontwikkeling daar is
Reële olieprijzen bestaan niet. Ik zou zeggen zo duur mogelijk aangezien het goed bijna magisch is. Een ander stelt voor om het zo goedkoop mogelijk te maken omdat je er een paar duizend kilo ijzer met 200 km/h mee voort kan bewegen.

En als laatste; de fundamenten achter peak oil zijn nog door niemand weerlegt. Olie vormt zich niet met de snelheid waarmee wij het verbruiken. Hoeveel olie er nog in de grond zit is ook niet van belang, ooit zal de olie niet meer winbaar zijn. Lekker wachten op "de techniek" om iets te verzinnen waardoor we die klompen ijzer met hartelust in beweging kunnen brengen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_62645914
Grafieken.

T/m September 2008. Prijs omlaag, productie omlaag.

Cijfers van het EIA lopen altijd wat achter.

Met dank aan de heer G. Bush.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:25:39 #230
77130 star_gazer
pi_62654874
Olie 62,52
-
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:33:45 #231
862 Arcee
Look closer
pi_62655073
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 12:51 schreef star_gazer het volgende:
Met de stijgende dollar merken we hier weinig van aan de pomp.
Weinig?

Prijs van benzine is 25 cent gezakt in 3 maanden, of zo.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_62655255
Mid-2005 werd voor het eerst de $60 dollar doorbroken, ongeveer het dubbele van de gemiddelde prijs van 2004. En nu maar hopen dat de olieprijs laag & stabiel blijft, hoef ik dit topic ook minder te bezoeken.
pi_62655473
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 10:31 schreef Q. het volgende:
Tja, en nu is er geen geld meer om in alternatieven te steken... die kredietcrisis kan de klap wel eens extra zwaar maken.
Jij was toch diegene die dacht dat we binnen 5 jaar zonder olie zaten en nu op onze peak zaten m.b.t. 'Peak Oil'.

Grappig
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_62656356
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 22:46 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Jij was toch diegene die dacht dat we binnen 5 jaar zonder olie zaten en nu op onze peak zaten m.b.t. 'Peak Oil'.

Grappig
En wat is er zo grappig aan?

De voorspelling dat de piek in olieproductie tussen 2005 en 2012 zou vallen is gebaseerd op de theorie dat het productieverloop van een groep olievelden een klokvorm verloopt en dus dat na verbruik van de helft van winbare reserves een eeuwige daling zich inzet. En op de cijfers van de oliereserves van het Midden Oosten voor de absurde verhogingen in 'bewezen reserves' in de 80-er jaren, toen er nog Westerse bedrijven olie mochten winnen in onder andere het koninkrijk van Saudie Arabie. Dat getal zou ongeveer tussen de 85 en 90 miljoen vaten per dag liggen. De voorspelling staat nog steeds maar wordt natuurlijk vrij moeilijk gemaakt door allerlei onvoorziene omstandigheden als oorlogen, kredietcrisissen en andere ellende. Voor hetzelfde geld is de productie in 2012 gezakt tot 60 miljoen vaten per dag als gevolg van een economische depressie.

Of die piek nou fysieke limieten of vrijwillige reductie van productie als oorzaak heeft, en of die piek nou nu of in 2030 is (voorspelling van de uber-optimisten in olie-land), doet er niet toe. Wat er wel toe doet is dat olie een eindige oliebron is (gvd, hoe vaak heb ik dat al hier gezegd ) en dat onze samenleving ermee staat en valt. Marktwerking is niet in staat om infrastructuren om te bouwen in tijden van (vloeibare-)energie schaarste, wat het geval zou zijn bij een scherpe daling in olie-aanbod. Met lage olieprijzen zal men het zeker niet vrijwillig doen, hier in Nederland rijden we (waaronder ik) lekker door terwijl onze benzineprijzen de hoogste zijn in de wereld. Waar zijn die elektrische auto's nou? Om nog maar te zwijgen over de limieten aan groei en het feit dat fossiele brandstoffen (allemaal eindig, ) voor ongeveer 90% van onze energie-consumptie zorgen.

De fundamentele zaken die hier allemaal aan ten grondslag liggen zijn (toevallig ook allemaal taboe )
-De onhoudbare Westerse-levensstijl
-Overbevolking
-De wil van niet-Westerlingen om onze levensstijl te kopieeren.

Is er hier echt iemand die denkt dat we hier op aarde 6,8 miljard auto-rijdende, biefstuk-etende, internettende, vliegvakantie-nemende mensen kunnen hebben??? Nee, laat die arme buitenlanders maar liever creperen, kunnen wij ons feest nog een goed aantal jaar voortzetten.

En voor alle jankerts: Neen, ik ben geen onheilsprofeet, ik ben optimistisch als de pest. Ik zie de mogelijkheden tot ontwikkeling overal. Ook ben ik ervan overtuigd dat Nederland, mits we het droog houden, als een van de laatste aan de beurt is als de pleuris uitbreekt. Alleen verwacht ik wel van iedereen dat hij/zij even wil nadenken over dingen die we allemaal maar aannemen als waarheid, stel kritische vragen en trek je eigen conclusies. Als je dan helemaal niks kan vinden in bovenstaand verhaal nodig ik je uit te reageren in dit topic, ik hou van opbouwende kritiek.
pi_62656520
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 10:31 schreef Q. het volgende:
Tja, en nu is er geen geld meer om in alternatieven te steken... die kredietcrisis kan de klap wel eens extra zwaar maken.
Nee zonne-energie is juist een uitstekende investering en een echte kans! Ipv een oorlogsindustrie om ons door slechte jaren heen te helpen, een industrie die gericht is op een andere energie-toekomst!!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_62657015
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 23:16 schreef waht het volgende:

Als je dan helemaal niks kan vinden in bovenstaand verhaal nodig ik je uit te reageren in dit topic, ik hou van opbouwende kritiek.
Helaas waht, ben het helemaal eens met je post
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:47:59 #237
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62657030
De hoeveelheid olie blijft beperk en de VS ging steeds meer $s drukken om die olie te kunnen kopen. Het is het leeuwendeel van hun handelstekort namelijk, die betalingen aan olie. Dat de economie nu van een klif valt en daardoor de vraag sterk terugloopt doet nix af aan olieproductie problemen. Dat de wereld nu net zoveel olie nodig lijkt te hebben als in 2004 zegt mij dat er een enorme economische terugval is, met name in de VS. De wereld economie zal steeds sterker gaan schommelen als gevolg van dit olieplafond. Ik ben er van overtuigt dat indien de wereldeconomie echt aantrekt het al snel weer bovenaan de agenda staat. Een lage olieprijs zal niets zijn om je op te verheugen want dan heerst er economische maleise.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:50:00 #238
77130 star_gazer
pi_62657083
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 22:33 schreef Arcee het volgende:

[..]

Weinig?

Prijs van benzine is 25 cent gezakt in 3 maanden, of zo.
OK, relatief weinig
-
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 10:19:22 #239
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62661265
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 15:02 schreef pberends het volgende:
http://www.z24.nl/bedrijv(...)lden_raken_leeg_.htm
[..]

Zeer tijdelijk dus deze daling... hier wordt al vele jaren voor gewaarschuwd, de investeringen die maar uitbleven in de olieinfrastructuur...
Niet erg hoopvol voor de toekomst dus als de economie weer gaat groeien
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_62662408
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 10:19 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Niet erg hoopvol voor de toekomst dus als de economie weer gaat groeien
zodra de economie weer gaat groeien botsen we onmiddellijk tegen deze beperking aan
10% minder vraag bij een gelijk blijvende productie veroorzaakt nu een enorme prijsval

Het is u zaak om de huidige teruggang in de economie te benutten, door veel energieneutrale woningen en appartementen te bouwen, door gebruik van driedubbel glas en al het glas aan de zonkant, en de oude niet geïsoleerde woningen uit de jaren 60 te slopen

zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:20:37 #241
141482 Q.
JurassiQ
pi_62662446
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:46 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Grappig
Dat is ook zo. En dat is niet grappig.
For great justice!
pi_62662644
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 23:16 schreef waht het volgende:
Is er hier echt iemand die denkt dat we hier op aarde 6,8 miljard auto-rijdende, biefstuk-etende, internettende, vliegvakantie-nemende mensen kunnen hebben??? Nee, laat die arme buitenlanders maar liever creperen, kunnen wij ons feest nog een goed aantal jaar voortzetten.
Ik weiger om mijn levensstijl aan te passen zodat een stel Chinezen of Indiers een autootje kunnen rijden.

Ik ben het met je eens met betrekking tot de redenen van de olieschaarste (ten opzichte van de vraag), maar welke oplossingen heb je ervoor?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_62662755
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 11:32 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik weiger om mijn levensstijl aan te passen zodat een stel Chinezen of Indiers een autootje kunnen rijden.
Hoeft niet dan moeten we gewoon meer blijven betalen dan de chinezen en indiers, de hele wereld kan niet de olieconsumptie hebben van de USA, dat is zeker

Maar dat de US nu dank zij Bush een paar toontjes lager zingen economisch, komt de rest van de wereld heel goed uit
pi_62662779
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 11:37 schreef henkway het volgende:
Maar dat de US nu dank zij Bush een paar toontjes lager zingen economisch, komt de rest van de wereld heel goed uit
Dat denk ik ook. Nu moet Europa nog zo verstandig zijn om de banden met de VS niet aan te halen, maar losser te maken. Daarom liever McCain als president.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_62663378
quote:
Ik ben het met je eens met betrekking tot de redenen van de olieschaarste (ten opzichte van de vraag), maar welke oplossingen heb je ervoor?
Eigenlijk zie ik het meeste heil in simpelweg minder gebruiken. Dus minder autorijden voor mensen die dit eigenlijk helemaal niet hoeven. Minder ver van je werkplaats wonen indien je er wel altijd heen moet of gaan fietsen aangezien dat het meest efficiënte vervoersmiddel is. OV is een andere optie maar dat zal een stuk goedkoper moeten worden willen mensen dat meer gebruiken. Via internet kan veel worden gedaan, zeker wat betreft veel administratieve taken. Geen voedsel meer uit de andere kant van de wereld halen. De distributie van goederen, voedsel en/of post kan stukken efficiënter. Het is het vervoer direct naar de wijken tot aan de deur van de huizen dat het meeste energie kost. Met een trein vanuit Rusland, of met een tanker vanuit Brazilië, ik zeg maar wat, kan je ongelofelijk efficiënt vervoeren. Met een busje bij alle mensen hun goederen afleveren is pure verspilling. Alle lantaarnen die s'nachts aanstaan is ook iets waar we op kunnen besparen.

Qua opwekking van elektriciteit en ander energie-aanbod zou ik het niet precies weten. Wind- en zonne-energie zijn wel aantrekkelijk aangezien we dat op eigen grondgebied kunnen opwekken. Kerncentrales zijn een andere optie maar uranium zullen we moeten importeren. In principe zijn aardkool-centrales nog redelijk duurzaam omdat er nog vrij veel aardkool is om te worden gewonnen. Alleen zit je dan met de milieuvervuiling etc.

Maar het probleem leeft bij niemand. Dus zullen alle maatregelen op veel weerstand stuiten. Een olie-embargo of een ander onderbreking in de olietoevoer zou ons goed wakkerschudden. We hebben er al een gehad in '73, maar dat vergeet je snel natuurlijk.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 12:26:09 #246
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62663632
quote:
Productiestop dreigt voor Opel
Uitgegeven: 25 oktober 2008 12:04
Laatst gewijzigd: 25 oktober 2008 12:07

BOCHUM - De Duitse autofabrikant Opel overweegt de fabriek in het Duitse Bochum de hele maand december stil te leggen.

Bovendien moeten er 150 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de fabriek. Dat zegt een woordvoerder van de ondernemingsraad in het blad auto, motor und sport.

De situatie bij Opel zou volgens de woordvoerder zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd.
Nu
Het gaat ongekend hard, het inzakken van de vraag naar auto's
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_62664719
quote:

[..]

Als er al uberhaupt een olieschaarste aankomt, dan is iets banaals als autorijden wel het minste waar je je zorgen om hoeft te maken.
Blijf lekker olie consumeren, want we zitten nog lang niet droog.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:27:45 #248
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62664746
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 11:18 schreef henkway het volgende:

[..]
Het is u zaak om de huidige teruggang in de economie te benutten, door veel energieneutrale woningen en appartementen te bouwen, door gebruik van driedubbel glas en al het glas aan de zonkant, en de oude niet geïsoleerde woningen uit de jaren 60 te slopen
Enig idee hoeveel energie het bouwen van woningen kost...?
censuur :O
pi_62664885
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 12:26 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Nu
Het gaat ongekend hard, het inzakken van de vraag naar auto's
Scania is in Nederland ook net een derde teruggegaan in productie (en in personeel)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:50:12 #250
141482 Q.
JurassiQ
pi_62665128
Ik heb vandaag mijn auto verkocht! Een eerste stap op weg naar een olievrije wereld!
For great justice!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')