abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 januari 2009 @ 21:58:30 #201
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65049435
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 21:52 schreef Visitor.Q het volgende:
Raken de rechten op fonts niet uitgewerkt? Volgens mij is het al een best oud font... Maar goed, ik zal eens kijken wat er voor gratis calligrafisch gebeuren te schooien valt op internet
Op zich zijn er sowieso niet zoveel rechten op fonts. Je hebt voor de digitale versie gewoon auteursrecht, en voor gesneden de oorspronkelijke tekeningen, maar niemand kan je verbieden een kloon te maken. Het wordt niet altijd gewaardeerd om dat te doen, maar het klonen van een font is mogelijk. Dit doe je dan op het zicht, niet door over te trekken.

En dit wordt ook gedaan, bijvoorbeeld Palatino en Palatino (Of Book Antiqua), ook van Helvetica zijn er genoeg klonen (en bijna-klonen) in omloop. Omdat het digitale tijdperk echter nog heel recent is zijn er nog zeker geen digitale versies waarvan het auteursrecht verlopen is (echte versies zijn namelijk bewerkingen van het origineel omdat de inkt anders uitloopt met b.v. laserdrukkers dan met de oude letterstaafjes, waar details dunner kunnen worden).

Zapfino is nu wel een project dat al heel oud is, Zapf is een vermaard kalligraaf uiteraard, maar dat nooit tot volle wasdom kon komen in geautomatiseerd drukken omdat de technische mogelijkheden van de vele ligaturen en variant-vormen er niet was. Het is ook wel als PostScript font te verkrijgen, maar het is vooral met OpenType en AAT dat het echt handig gebruikt kan worden, vandaar dat Apple dit ook als showcase heeft geleverd. Ik denk dat het nu hooguit 10 jaar ‘af’ is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_65063846
Vraagje...

Ik heb een plaatje die te niet te breed is voor de pagina maar wel te breed is voor het stuk waar de tekst wordt ingevoegd... Daardoor ziet het pdf lelijk uit omdat het plaatje wordt gecentreerd aan de linkerkant op de zelfde y-lijn als de tekst. Nu vroeg ik me af of het dus mogelijk is om het plaatje te centreren over de pagina breedte...?
  donderdag 15 januari 2009 @ 12:23:38 #203
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65065711
Volgens mij kun je daarmee spelen m.b.v. \makebox; b.v.:

1
2
3
4
5
\begin{figure}
\makebox[0pt][r]{%
%Je figuur…
}
\end{figure}

Eventueel kun je nog [c] in plaats van [r] doen, maar ik dacht dat zoiets de truc was.

[ Bericht 35% gewijzigd door Iblis op 15-01-2009 12:36:20 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_65214189
Ander vraagje (: wat ik niet kon vinden. Maar hoe kun je ook al referen naar een appendix? Daarvoor moest je toch niet apart een label aanmaken maar was het zoiets van \rref{app:blaat}? Meen ik me te herinneren...

Verder hoe zorg je ervoor dat je footnotes link linken naar de daadwerkelijke footnoet? Dacht dat het standaard was met hyperref maar dat doet ie niet.
  maandag 19 januari 2009 @ 18:31:04 #205
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65217251
quote:
Op maandag 19 januari 2009 17:01 schreef Wouser het volgende:
Ander vraagje (: wat ik niet kon vinden. Maar hoe kun je ook al referen naar een appendix? Daarvoor moest je toch niet apart een label aanmaken maar was het zoiets van \rref{app:blaat}? Meen ik me te herinneren...

Verder hoe zorg je ervoor dat je footnotes link linken naar de daadwerkelijke footnoet? Dacht dat het standaard was met hyperref maar dat doet ie niet.
Volgens mij kun je gewoon \ref{app:blaat} doen, als je ergens een \label{app:blaat} hebt neergezet. Footnotes zou hyperref automatisch moeten linken, maar je zou eventueel: hyperfootnotes kunnen opgeven, werkt het dan nog niet, is er vast een package die interfereert hiermee.
pi_65217960
Hmmm ok ik meen me namelijk te herinneren dat dit \ref{app:blaat} ook kon zonder eerst een label te definieren
pi_65246211
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
\begin{table}[htbp]
   \centering
   \caption{Visualisation of microsoft excel}
   \begin{tabular}{c|c|}
         & A \\ \hline
      1   & 4 \\ \hline
      2   & 4 \\ \hline
   \end{tabular}

\begin{tabular}{c|c|}
         & A \\ \hline
      1   & 4 \\ \hline
      2   & 2 \\ \hline
   \end{tabular}

\begin{tabular}{c|c|}
         & A \\ \hline
      1   & 8 \\ \hline
      2   & 2 \\ \hline
   \end{tabular}      
\end{table}

Hoe krijg ik deze tabellen netjes langs elkaar? :o? Heb geprobeerd met fbox maar dan krijg je zo'n lelijke kadering...
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:26:33 #208
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65246896
Regel 9/10 en 16/17 weghalen? Of levert dat niet wat je wilt? Eventueel kun je er dan nog \hspace{.5cm} tussen zetten. Maar tabellen zijn in feite 'grote letters', dus als je geen nieuwe paragraaf start (d.w.z. een witregel overlaat) zet LaTeX ze gewoon naast elkaar.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 23:12:12 #209
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_65583537
Hoe maak ik een environment met een bepaalde achtergrondkleur, op een nette manier? Ik heb nu een hack, waarbij ik het environment in een tempbox typeset, en vervolgens die tempbox in een colorbox ... dat werkt, op zich, maar het probleem is natuurlijk dat er dan geen linebreaks meer in 't environment kunnen, en dat is wat jammer. Ik heb gekeken hoe colorbox precies in elkaar zit, in de hoop dat ik dat uit elkaar kan trekken en er een environment van kan maken, maar eerlijk gezegd gaat dat mijn petje wat te boven. Weet iemand iets?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 23:30:03 #210
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65584048
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:12 schreef V2 het volgende:
Hoe maak ik een environment met een bepaalde achtergrondkleur, op een nette manier? Ik heb nu een hack, waarbij ik het environment in een tempbox typeset, en vervolgens die tempbox in een colorbox ... dat werkt, op zich, maar het probleem is natuurlijk dat er dan geen linebreaks meer in 't environment kunnen, en dat is wat jammer. Ik heb gekeken hoe colorbox precies in elkaar zit, in de hoop dat ik dat uit elkaar kan trekken en er een environment van kan maken, maar eerlijk gezegd gaat dat mijn petje wat te boven. Weet iemand iets?
Onlangs kwam ik zoiets tegen op deze blog. De truc is ook een minipage te gebruiken. Ik weet niet hoe robuust het is. (Ik heb het iets aangepast dat het een parameter neemt voor de kleur).

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
\documentclass{article}
\usepackage{xcolor}
\usepackage{lipsum}
\makeatletter
\definecolor{achtergrond}{rgb}{0.8,0.8,1}
\newenvironment{discussion}[1]{%
    \def\@chtergrond{#1}%
    \noindent\begin{lrbox}{\@tempboxa}\begin{minipage}{\columnwidth}\setlength{\parindent}{1em}}
    {\end{minipage}\end{lrbox}\colorbox{\@chtergrond}{\usebox{\@tempboxa}}
}
\makeatother
\begin{document}
    \begin{discussion}{achtergrond}
        \lipsum[1-3]
    \end{discussion}
\end{document}
  vrijdag 30 januari 2009 @ 23:36:06 #211
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_65584219
Maar dat is hetzelfde idee toch? Je typeset wat je wilt hebben in een temp. box, in dit geval met een minipage, en de box gebruik je dan met een usebox in colorbox ... en een colorbox doet niet aan pagebreaks.

Oh wacht, ik zie het probleem al. Ik zei 'linebreaks' waar ik 'pagebreaks' bedoelde *bloos* hahaha
  zaterdag 31 januari 2009 @ 00:06:02 #212
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65585146
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:36 schreef V2 het volgende:
Maar dat is hetzelfde idee toch? Je typeset wat je wilt hebben in een temp. box, in dit geval met een minipage, en de box gebruik je dan met een usebox in colorbox ... en een colorbox doet niet aan pagebreaks.

Oh wacht, ik zie het probleem al. Ik zei 'linebreaks' waar ik 'pagebreaks' bedoelde *bloos* hahaha
Pagebreaks… dat is wel even echt een potje lastiger.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 00:13:12 #213
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65585365
Even zoeken leverde op dat de package ‘framed’ doet wat je wilt.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
\documentclass{article}
\usepackage{xcolor}
\usepackage{lipsum}
\usepackage{framed}
\makeatletter
\definecolor{shadecolor}{rgb}{0.8,0.8,1}
\makeatother
\begin{document}
    \begin{shaded}
        \lipsum[1-7]
    \end{shaded}
\end{document}

De omgeving shaded regelt de pagebreaking; de kleur is de kleur die bekend is onder de naam shadecolor. Eventueel kun je dus zelf een omgeving definiëren met een argument die shadecolor onder die naam vastzet, maar goed, het idee is duidelijk.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:02:49 #214
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_65604601
! Je bent geweldig. Werkt uitstekend! Ga er zo even lekker mee spelen. 't Werkt net wat anders dan de constructie die ik had, bij de colorbox waren de zijkanten van de box gelijk aan de marges van de normale tekst, en zat er wat spacing tussen de rand van de box en de tekst, bij de variant met shaded vallen de randen van de box buiten de tekstmarges. Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vond het wat mooier staan als er niks 'uitstak' aan de zijkant. Anyway, dat gaat me vast wel lukken. Zal ook even de source in duiken, want ik ben wel benieuwd hoe ze 't doen... Vannacht nog een halfuur wakker gelegen en liggen te piekeren hoe ik 't kon oplossen, en ik kon zelf niks echt elegants verzinnen.

Terzijde: hij gaat bij mij op de 1 of andere manier stuk op \lipsum[1-7], hij zeurt over 'Missing number'? Als ik \lipsum 7 doe dan werkt 't wel, apart!

En nog een 2e vraagje... ik heb TikZ gebruikt voor een plaatje (nog bedankt voor de tip, anders was ik er ws niet op gekomen, en 't is echt prachtig!), maar xdvi snapt de tekst-positionering niet zo, alles komt op 1 plek, is dit normaal? Als ik pdflatex gebruik en de pdf gebruik is er verder niks aan de hand, dus zo kritisch is het niet, ik ben alleen benieuwd of er een workaround is. Bij plaatjes uit gnuplot (als ps+tex aangeleverd) werkt de positionering bijvoorbeeld wel goed...
  zondag 1 februari 2009 @ 00:19:01 #215
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65612638
Je TikZ-probleem lijkt me eigenlijk een kwestie van een oude versie van een of andere package, ik week niet welke distributie je gebruikt, maar misschien dat je je distributie en/of TikZ moet updaten. Ik gebruik zelf amper nog DVI -> PS, dus ik ken de fout niet zo.

Misschien dat dit ook je ‘lipsum’ package updatet.
pi_65657886
Ik heb een beetje rond zitten kijken wat TeX nou precies is... Maar ik snap nog steeds niet hoe je van .tex naar .pdf gaat...

(op een mac trouwens)
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 2 februari 2009 @ 15:18:55 #217
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65657987
quote:
Op maandag 2 februari 2009 15:16 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik heb een beetje rond zitten kijken wat TeX nou precies is... Maar ik snap nog steeds niet hoe je van .tex naar .pdf gaat...

(op een mac trouwens)
Heb je al een TeX-distributie geïnstalleerd? Zoals MacTeX (Slechts een schamele 1.2 GiB).
pi_65662515
quote:
Op maandag 2 februari 2009 15:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Heb je al een TeX-distributie geïnstalleerd? Zoals MacTeX (Slechts een schamele 1.2 GiB).
Ja die heb ik al
  maandag 2 februari 2009 @ 17:23:03 #219
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65662691
quote:
Op maandag 2 februari 2009 17:17 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ja die heb ik al
En heb je ook de extra's, met b.v. TeXshop?
pi_65662917
quote:
Op maandag 2 februari 2009 17:23 schreef Iblis het volgende:

[..]

En heb je ook de extra's, met b.v. TeXshop?
Ja (en Tex Live Utility)
  maandag 2 februari 2009 @ 18:24:25 #221
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65664666
quote:
Op maandag 2 februari 2009 17:30 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ja (en Tex Live Utility)
Start TeX-shop, type het volgende:
quote:
\documentclass{article}

\begin{document}
Hallo wereld!
\end{document}
En druk op 'typeset' of iets dergelijks. Je moet nu een PDF krijgen, als dat allemaal werkt kun je echt aan de slag met een van de tutorials die in de OP staat. Ik citeer mijzelf:
quote:
Online materiaal over LaTeX
Veel materiaal is in het Engels, maar er is ook een aantal Nederlandse handleidingen.

• LaTeX handleiding door Piet van Oostrum (NL)
  • Een Introductie tot het Zetsysteem LaTeX door Gaspard Lequeux (NL)
  • LaTeX voor beginners door Wilfried Van Hirtum (NL)
  • Formatting information: a beginner’s introduction to typesetting with LaTeX door Peter Flynn (EN)
  • The Not So Short Introduction to LaTeX 2e door Tobias Oetiker (EN) De bekendste handleiding. Er is een Nederlandse vertaling van, maar deze is achterhaald. Als je deze helemaal doorneemt heb je een goed overzicht, ook van een aantal extra packages en mogelijkheden.
  • Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_65665362
    quote:
    Op maandag 2 februari 2009 18:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

Start TeX-shop, type het volgende:
    [..]

En druk op 'typeset' of iets dergelijks. Je moet nu een PDF krijgen, als dat allemaal werkt kun je echt aan de slag met een van de tutorials die in de OP staat. Ik citeer mijzelf:
    [..]
    Als ik op typeset druk krijg ik een menu waar in ik kan opslaan en kan kiezen uit heel wat vage bestandtypes..

Geen pdf
      maandag 2 februari 2009 @ 18:49:55 #223
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_65665570
    Opslaan als tex. Je moet je document eerst saven voordat je naar PDF kunt
    "AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
    pi_65665712
    quote:
    Op maandag 2 februari 2009 18:49 schreef znarch het volgende:
    Opslaan als tex. Je moet je document eerst saven voordat je naar PDF kunt
    Ik zie het

Bedankt

En jij ook heel erg bedankt Iblis, voor alle info
      maandag 2 februari 2009 @ 19:24:12 #225
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_65666882
    Welke versie van TeX shop heb je? Ik gebruik het nooit, maar ik zag dat er juist een nieuwe is uitgekomen. (Een week geleden), downloadlink.
    pi_65667035
    quote:
    Op maandag 2 februari 2009 19:24 schreef Iblis het volgende:
    Welke versie van TeX shop heb je? Ik gebruik het nooit, maar ik zag dat er juist een nieuwe is uitgekomen. (Een week geleden), downloadlink.
    Ik heb het gisteren gedownload Maar het werkt al... ik moet mij nu wat meer verdiepen
      maandag 2 februari 2009 @ 19:30:32 #227
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_65667182
    quote:
    Op maandag 2 februari 2009 19:27 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ik heb het gisteren gedownload Maar het werkt al... ik moet mij nu wat meer verdiepen
    De TeXshop die in de Extra's package van Mactex is volgens mij namelijk een oude versie, vandaar… als je vragen hebt kun je zie hier natuurlijk altijd stellen.
    pi_65667451
    quote:
    Op maandag 2 februari 2009 19:30 schreef Iblis het volgende:

[..]

De TeXshop die in de Extra's package van Mactex is volgens mij namelijk een oude versie, vandaar… als je vragen hebt kun je zie hier natuurlijk altijd stellen.
    Ik zal kijken, bedankt
    pi_65832306
    Offtopic maar aangezien er hier mensen rondlopen die daar wat aandacht aan schenken:

Wat is de netste/juiste manier om een alinea te beginnen in een rapport/verslag ?

inspringen ? witregel ? beide ?
      zaterdag 7 februari 2009 @ 18:26:10 #230
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_65832385
    De eerste alinea spring je nooit in, daaropvolgende alineas wel. Als je inspringen niet mooi vindt kan je als alternatief een (kleine) witregel opnemen tussen de alineas. Kwestie van smaak
    pi_65832403
    Nee klopt, eerste niet, hm, inspringen dan. Inspringen +witregel is notdone ?
      zaterdag 7 februari 2009 @ 19:12:33 #232
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_65833041
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 18:27 schreef znarch het volgende:
    Nee klopt, eerste niet, hm, inspringen dan. Inspringen +witregel is notdone ?
    Iets preciezer nog, alinea's onder kopjes springen niet in, want dan is het duidelijk dat een nieuwe alinea begint. Zowel een witregel als inspringen is niet gebruikelijk.

Een witregel is iets wat je in geschreven of getypte documenten doet, niet in fatsoenlijk gezette (zoals bij LaTeX).
      zondag 8 februari 2009 @ 22:01:25 #233
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_65863584
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2009 19:12 schreef Iblis het volgende:

[..]

Een witregel is iets wat je in geschreven of getypte documenten doet, niet in fatsoenlijk gezette (zoals bij LaTeX).
    Vind je? Persoonlijk vind ik dat het wel kan eigenlijk, maar ik doe dan liefst niet een volledige witregel, dwz, niet een volledige \baselineskip, maar een deel daarvan. Het grote voordeel daarvan is dat je nog wat stretch toe kunt voegen, zodat de paginas makkelijker mooi uitgelijnd zijn in verticale zin.
      zondag 8 februari 2009 @ 22:30:33 #234
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_65864700
    quote:
    Op zondag 8 februari 2009 22:01 schreef V2 het volgende:

[..]

Vind je? Persoonlijk vind ik dat het wel kan eigenlijk, maar ik doe dan liefst niet een volledige witregel, dwz, niet een volledige \baselineskip, maar een deel daarvan. Het grote voordeel daarvan is dat je nog wat stretch toe kunt voegen, zodat de paginas makkelijker mooi uitgelijnd zijn in verticale zin.
    Dat doet LaTeX standaard wel, parskip is als als een length van 0 plus 1pt gedefinieerd, dus er kan verticaal een klein beetje uitgevuld worden. Als je b.v. figuren of wiskunde erbij voegt dan komt er nog meer 'glue' in.
      maandag 9 februari 2009 @ 13:27:49 #235
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_65878792
    Over indenting gesproken ... ik heb mot met \noindent. Ik ben een nieuwe \chapter aan het klussen, en ik wil er natuurlijk voor zorgen dat de eerstvolgende paragraaf erna geen indent heeft. Dus, ik eindig de boel met \noindent, en op zich werkt dat goed, behalve... als er nog een newline na \chapter{Titel} komt. Dat is natuurlijk een kwestie van opletten, maar ik heb liever dat 't net zo werkt als de originele sectioning-commandos, maar ik kan het geheim nog niet doorgronden. Ik heb al lopen klooien met \ignorespaces, maar ook dat werkt niet. Kort samengevat wil ik dat bij deze code:
    1
    2
    3
    4
    Dit is een paragraaf.\par
    \noindent

Dit is de tweede paragraaf.

de tweede paragraaf niet geïndent is. \noindent\ignorespaces lijkt niet te werken. In latex.ltx en de standaard cls-files zie ik dat ze \@afterindentfalse doen, maar ook dat werkt niet?
      maandag 9 februari 2009 @ 13:31:59 #236
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_65878943
    Dat weet ik zo ook niet. Ik gebruik meestal zelf een class als memoir als ik zulke zaken wil doen, d.w.z. zelf chapter-styles aanmaken. Ik denk dat je dit het beste op de nieuwsgroep comp.text.tex kunt vragen, daar zitten lui die de ins & outs van de interne LaTeX-classes weten.
    pi_65916965
    Ik ben hier weer

Ik ben nu bezig in "amsproc" en daarbij heb dus een titel gemaakt, met een wiskundige bewering in die dus tussen $ en $ staat. Nu ziet die titel er nog best ok uit, maar die titel komt terug bovenaan elke volgende pagina en daar ziet het er slecht uit (meer bepaald : het zijn hoofdletters geworden)

Men had mij gezegd dat je dat kan oplossen door de variabelen in kwestie als {n} en zo te schrijven maar dat werkt dus toch niet echt.
    Weet iemand raad? Met dank!
      dinsdag 10 februari 2009 @ 16:29:36 #238
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_65917407
    Kun je een minimal example maken?
      dinsdag 10 februari 2009 @ 22:39:48 #239
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_65931383
    De section title wordt natuurlijk overgenomen door je header/footer-code, en die zal er wel uppercase van maken. Lijkt me moeilijk om te fixen ... ik kan alleen 2 simpele oplossingen bedenken: 1) headings aanpassen, zodat ze nergens meer uppercase zijn, en 2) geen formules in section titles opnemen. Zelf zou ik voor oplossing 2 gaan omdat het me sowieso niet enorm mooi lijkt staan.
    Vind het trouwens wel raar dat \MakeUppercase ook math-code beïnvloedt, lijkt me toch 'niet horen'. Maar hoe 't op te lossen ... geen idee.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 22:45:13 #240
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_65931623
    In principe zijn er genoeg MakeUppercase versies die slim genoeg zijn, maar misschien dat hij een package laadt die dit overschrijft, of wat dan ook… alleen zonder minimal example is het moeilijk uitzoeken wat precies het geval is.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 22:55:01 #241
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_65932060
    Hm, goeie Code willen we zien dus!

Ik heb mijn sectioning-probleem trouwens met memoir opgelost inderdaad, dat gebruikte ik toch al, maar ik had me er nog niet in verdiept wat er allemaal mee kon (alles, en koffiezetten, ongeveer, wow). Ding zat in de standaard uni-stijl, dus vandaar dat ik niet helemaal wist dat 't zo veelzijdig was.
      woensdag 18 februari 2009 @ 15:17:06 #242
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_66200123
    Nog een mooi (al zeg ik het zelf) TikZ-voorbeeld: ik wilde een vector-variant van dit plaatje hebben. Zie hier de code, en hier de output. Echt heel mooi hoe je zo'n figuur helemaal structureel en relatief kunt opbouwen! Alleen de bovenste gate ligt vast, qua positie, de rest is relatief tov. die gate. Voor de verticale lijnen maak ik wat hulp-coordinaten aan, L0 t/m L11, zodat ik makkelijk kan positioneren dmv. intersection-coordinaten her en der, en alles dus mooi op dezelfde plek komt.
      zaterdag 21 februari 2009 @ 22:10:49 #243
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_66326349
    En nog één leuk grapje dan, om 't af te leren:

Fonts scalen zodat een stuk tekst een bepaalde lengte krijgt. Werkt het beste met fonts die niet, zoals bijv. cm, voor een aantal pointsizes verschillende letters hebben. Dit voorbeeld is gezet in Linux Libertine, een OpenType font, met xelatex. De code van het trucje:

1
    2
    3
    4
    \newcommand\txtexpand[2]{%
        \settowidth{\@tempdima}{\fontsize{100}{100}\selectfont #2}%
        \setlength{\@tempdima}{100pt*\ratio{#1}{\@tempdima}}%
        \makebox[#1]{\fontsize{\@tempdima}{\@tempdima}\selectfont #2}}

Vervolgens kan je \txtexpand{4cm}{Test, test} doen De verticale spacing moet je zelf wat tunen, de baselineskip krijgt dezelfde waarde als de pointsize, zodat de spacing standaard erg krap is.
      zondag 22 februari 2009 @ 20:08:26 #244
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_66350879
    Mooie voorbeelden V2!

Het lastige van het uitlijnen is echter wel dat je eigenlijk de schreven juist iets door de linkermarge heen laten steken (maar dat is heel lastig automatisch te doen), dan lijkt de kantlijn visueel juist ietsje rechter. B.v. de v van verschillende (en de V van visueel).
    pi_66561046
    Als je een environment zoals tabular aanmaakt dan springt deze environment automatisch iets in. Hoe kan ik dat uitzetten?
    Edit: Nog even wat specifieker. Ik heb een tabular, maar zonder verticale lijn. Als je de verticale lijn wel zou hebben is de horizontale positie van de tabular ook precies waar de normaal de tekst begint. Maar zonder de verticale lijn staat de inhoud van de tabular nog steeds iets naar rechts, alsof hij de tabular standaard wat ruimte tussen linkerkant en inhoud zet.

[ Bericht 60% gewijzigd door thabit op 28-02-2009 21:46:10 ]
      zaterdag 28 februari 2009 @ 21:48:43 #246
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_66565428
    Probeer je colspec eens te beginnen met @{}? Dat hoort het op te lossen. Standaard zit er een halve intercolumnspace aan het begin, met een @{}-expr of een | aan het begin verdwijnt die.
    pi_66567953
    Ah, dank je wel. Ik had het inmiddels al opgelost door een tabbing ipv tabular te gebruiken, maar ik zal het onthouden voor de volgende keer.
    pi_66585201
    Ik heb een probleempje met XeTeX en en hyperref

Als ik deze code compileer, krijg ik met XeTeX geen geopende bookmarks in acrobat. Als ik het met pdftex compileer wel.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    \documentclass{article}
    \usepackage[
          xetex,
            bookmarks=true, 
            bookmarksopen=true]{hyperref}

\begin{document}

\section{Sectie een}

\subsection{Subsection One Dot One}

Hallo, dit is sectie 1.1

\subsection{Subsection One Dot Two}

Hallo, dit is sectie 1.2
    \end{document}

Ik wil dus dat de bookmarks voor sectie 1.1 en 1.2 ook gelijk zichtbaar zijn. Iemand een idee hoe dat moet?
      zondag 1 maart 2009 @ 21:01:44 #249
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_66594782
    Ik kan je probleem alleen bevestigen, maar heb er geen oplossing voor. Ik denk dat het een bug is. XeTeX maakt weliswaar pdf's maar het gaat via een (extended) dvi formaat. Allicht dat die attributen ergens niet worden opgeslagen.
    pi_66597240
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 21:01 schreef Iblis het volgende:
    Ik kan je probleem alleen bevestigen, maar heb er geen oplossing voor. Ik denk dat het een bug is. XeTeX maakt weliswaar pdf's maar het gaat via een (extended) dvi formaat. Allicht dat die attributen ergens niet worden opgeslagen.
    Weet jij toevallig of daar ergens een bugreport over in te dienen valt? En zo nee, of er ergens source beschikbaar is?
      zondag 1 maart 2009 @ 22:10:14 #251
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_66597737
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 21:59 schreef kingjotte het volgende:
    Weet jij toevallig of daar ergens een bugreport over in te dienen valt? En zo nee, of er ergens source beschikbaar is?
    Je kunt vragen op de XeTeX-mailinglist, en verder op comp.text.tex. De maker van hyperref (Heiko Oberdiek) is daar een stamgast.

Source voor hyperref kun je gewoon in je latex-distributie vinden en de source van xetex vind je via de XeTeX pagina van SIL.
      dinsdag 3 maart 2009 @ 18:52:11 #252
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_66661834
    Vreemd probleem. Ik heb een mainfile met daarin het volgende:

1
    2
    \bibliographystyle{apa-good}  % 
    %\bibliography{./tex/bieb}  %

Dit geeft deze error:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    \T1/mdbch/m/n/10 URL [][]$\T1/cmtt/m/n/10 http : / / www . fondsnieuws . nl / t
    hemas / emerging-[]markets / artikelen /
    ! Illegal parameter number in definition of \Hy@tempa.
    <to be read again> 
                       G
    l.54 

Echter, als ik de bibliografie, en al zijn verwijzingen weg haal (zo dus:)
    1
    2
    \bibliographystyle{apa-good}  % 
    %\bibliography{./tex/bieb}  %

Krijg ik nog steeds deze error:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    \T1/mdbch/m/n/10 URL [][]$\T1/cmtt/m/n/10 http : / / www . fondsnieuws . nl / t
    hemas / emerging-[]markets / artikelen /
    ! Illegal parameter number in definition of \Hy@tempa.
    <to be read again> 
                       G
    l.54 

?

Terwijl dus heel die bibliografie, of de verwijzing er niet meer in zit |:( Hoe fix ik dit ?
      dinsdag 3 maart 2009 @ 19:26:27 #253
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_66663251
    Heb je ook alle .aux files weggehaald?
      woensdag 4 maart 2009 @ 08:00:50 #254
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_66678740
    Zit er toevallig een # in de desbetreffende URL, voor de G waar hij in stikt? Zo ja, even een \ voor de # zetten, of het anchor weghalen. Zie hier
      maandag 9 maart 2009 @ 16:11:12 #255
    43968 RedWind
    Long live the new flesh...
    pi_66863329
    Ik ben bezig mijn thesis in LaTeX te maken. Nu heb ik een probleem met chapterbib in de book class.

Ik gebruik chapterbib om per hoofdstuk een bibliography te krijgen en dat lukt nog wel, maar hij blijft deze bibliography zien als \chapter* ipv een \section*
    Ik heb in mijn preamble de [sectionbib] optie gebruikt:
    \usepackage[sectionbib,(...)]{natbib}
    \usepackage[sectionbib]{chapterbib}
    Maar hij blijft volharden in \chapter*.

Op zich is 1 keer de optie gebruiken (bij natbib of chapterbib) genoeg, maar dat doet hij niet. Wanneer ik de optie bij beide geef zegt hij:
    quote:
    ./ThesisA4.tex:109: The sectionbib option changes "\section *" to "\section *" in \bibsection on input line 109. The sectionbib option changes "\section *" to "\section *" in \bibsection
    ./ThesisA4.tex:110: The sectionbib option changes "\let \@currentlabel\@empty \ifx \the at ipfilectr \@empty \else \expandafter \expandafter \expandafter \cb at sectionbib \fi \cb at bibsection " to "\section *" in \bibsection on input line 110. The sectionbib option changes "\let \@currentlabel\@empty \ifx \the at ipfilectr \@empty \else \expandafter \expandafter \expandafter \cb at sectionbib \fi \cb at bibsection " to "\section *" in \bibsection
    ./intro/Intro.tex:0:Underfull \vbox (badness 2318) has occurred while \output is active []
    ./intro/Intro.tex:0:Underfull \vbox (badness 1365) has occurred while \output is active []
    [LaTeX] 0 errors, 2 warnings, 2 badboxes
    [LaTeX] Done!
    Nevermind the badboxes
    Hij geeft dus wel ergens \section * door (met spatie?), maar ik zie het niet in mijn pdf.
    Wat doe ik fout?
    Er is een tunnel aan het eind van het licht.
    -- I wanna be alone. I'm a doughnut, in a pack of twelve --
      dinsdag 10 maart 2009 @ 00:46:14 #256
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_66882964
    Kun je een minimal example maken? Eventueel m.b.v. pastebin? Ik moet nu iets te veel zelf prutsen om er goed naar te kunnen kijken.
      dinsdag 10 maart 2009 @ 09:25:40 #257
    43968 RedWind
    pi_66886709
    Hier is een minimal example.
    quote:
    %%%Dit is een extract uit mijn preamble file

\documentclass[10pt,twoside,b5paper]{book}
    \usepackage[english]{babel}
    \usepackage{amsfonts,amssymb,amsmath}
    \usepackage[sort&compress,round,sectionbib]{natbib}
    \usepackage{chapterbib}

\begin{document}
    %MAIN MATTER
    \include{intro/Intro}
    \include{fluor/fluor}

\end{document}

%%%Dit is een extract uit Intro.tex

\chapter{Introduction} \label{ch:introduction}
    Bladibla tekst van Intro.tex met JAWEL \citep{534} referenties.
    \renewcommand\bibname{References}
    \bibliographystyle{hmcmath}
    \bibliography{/media/sda7/Switchboard/Thesis/Allart2}

%%%Dit is een extract uit fluor.tex
    \chapter{Fluorescence chapter} \label{ch:fluor}
    Yeppediyep, tekst uit fluor.tex met ook \citep{521} referenties.
    \renewcommand\bibname{References}
    \bibliographystyle{hmcmath}
    \bibliography{/media/sda7/Switchboard/Thesis/Allart2}
    Waar ik [sectionbib] zet, maakt dus niet zo veel uit. Hij maakt er geen \section* van.

[ Bericht 1% gewijzigd door RedWind op 10-03-2009 10:12:28 (Stukje vergeten in de preamble.) ]
      dinsdag 10 maart 2009 @ 09:36:19 #258
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_66886953
    In de docs (:o documentatie! ) lees ik:
    quote:
    The chapterbib package provides an option sectionbib that puts the bibliography in a \section* instead of \chapter*, something that makes sense if there is a bibliography in each chapter. This option will not work when natbib is also loaded; instead, add the option to natbib.
    Werkt dat? Dat je de optie dus alleen bij natbib geeft.

edit: anders lees ik even je example, dat doe je al. Enige idee dat ik nog heb nu is om die 2 packages om te draaien, dat hoort niet uit te maken, maar ms in combinatie met die optie sectionbib dus wel.
      dinsdag 10 maart 2009 @ 09:42:49 #259
    43968 RedWind
    pi_66887098
    Ik heb naar ik dacht alle permutaties gehad.
    Bij natbib OF chapterbib OF allebei de [sectionbib] optie plaatsen en dat in beide volgordes.

Kun je chocolade maken van de warming dat hij al een \section * gedefinieerd heeft? In de code van chapterbib.sty zie ik namelijk geen spatie tussen \section en *.

Is het anders een mogelijkheid dat ik alle tussenbestanden (.aux, .bbl etc) verwijder en opnieuw LaTeX, BiBTeX, LaTeX, LaTeX ?
    Hij zou niet moeten uitmaken, maar I'm clutching for straws here.

[ Bericht 24% gewijzigd door RedWind op 10-03-2009 09:49:42 ]
      dinsdag 10 maart 2009 @ 09:44:52 #260
    43968 RedWind
    pi_66887150
    De documentatie heb ik doorgenomen natuurlijk (always avoid a RTFM comment), evenals andere fora waar ze dit probleem beschreven. Een deel van de fora geeft de oplossing die ik getracht heb toe te passen. Een deel van de fora geeft het gewoon op.
      dinsdag 10 maart 2009 @ 09:52:05 #261
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_66887345
    Ik heb hmcmath.bst gedownload en twee bestandjes intro.tex en fluor.tex gemaakt, een nep bibliografietje en daarna de boel gedraaid, en als ik sectionbib doe, dan krijg ik de bibliografie gewoon als paragraaf aan het eind, en haal ik dat weg dan komt er een nieuwe chapter.

Kortom, het lijkt bij mij eigenlijk gewoon te werken… welke TeX-distributie gebruik je? En gebruik je misschien andere packages die de boel in het honderd laten lopen? Misschien werkt het bij jou ook wel op dit voorbeeld document, dan zou je kunnen kijken of bepaalde toevoegingen juist de boel in de soep laten lopen.
      dinsdag 10 maart 2009 @ 09:59:32 #262
    43968 RedWind
    pi_66887535
    Iblis, bedankt voor de moeite die je er in stopt.
    Ik gebruik TeXMF met Kyle als editor. Dit zijn alle packages die ik gebruik.
    quote:
    \documentclass[10pt,twoside,b5paper]{book}
    \usepackage[english]{babel}
    \usepackage{amsfonts,amssymb,amsmath}
    \usepackage[sort&compress,round,sectionbib]{natbib}
    \usepackage{chapterbib}
    \usepackage{fancyhdr}
    \usepackage[dvips]{graphicx}
    \usepackage{subfigure}
    \usepackage{setspace}
    \usepackage{verbatim}
    \usepackage[footnotesize]{caption}
    \usepackage{titletoc}
    \usepackage{longtable}
    \usepackage{colortbl}
    \usepackage{lineno}
    Nu zal ik nog maar weer eens gaan prutsen. Beginnen met een basic opzet en dat steeds meer aanzetten.
      dinsdag 10 maart 2009 @ 10:38:03 #263
    43968 RedWind
    pi_66888565
    Mea Culpa.
    Mea Culpa.
    Ik ben een grote domme aap.
    Sinds vorige week zit ik te zoeken naar de oplossing in de [sectionbib] optie. Maar ik kijk over mijn eigen preamble heen, waar ik zelf hard aan geef dat het een \chapter* moet zijn. Hoe kan ik zo blind zijn? Daar zit je dan 6-7 uur naar te puzzelen. Bedankt Iblis voor de moeite.
      dinsdag 17 maart 2009 @ 15:58:30 #264
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_67139420
    Ik zit weer fijn met tabellen te kloten. Ik heb nu het volgende:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    \documentclass{article}
    \usepackage{booktabs}
    \begin{document}
    \begin{figure}[t]
    \begin{tabular}{ccccc}
    \toprule
    \multicolumn{3}{c}{\bfseries De linker kolom} &
        \multicolumn{2}{c}{\bfseries De rechter kolom} \\
    x & y & z & a & b \\ \midrule
    0 & 0 & 0 & 0 & 1 \\
    0 & 1 & 1 & 1 & 0 \\ \bottomrule
    \end{tabular}
    \end{figure}
    \end{document}

Dit geeft:

Dit is (zoals je wel snapt) niet wat ik wil, ik wil namelijk:

Heb al heel wat gekloot met @{}, \extracolsep, tabularx, tabular*, maar het wil nog niet zo
      dinsdag 17 maart 2009 @ 17:59:44 #265
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67143446
    Ik denk dat je met een tabel met een lcrrl layout en een flinke extra ruimte tussen de derde en vierde en eventueel ruimte naast de eerste en vijfde kolom er ook moet kunnen komen, maar m'n quickfix is tabulars nesten, dat is niet netjes, maar ik heb even geen tijd om tijd te besteden aan een betere fix…

Je kunt namelijk de array-package gebruiken om > en < kolomdefinities (zie de documentatie ('texdoc array')), en eventueel wat \hfils invoegen… maar goed, anders werkt onderstaande hopelijk:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    \documentclass{article}
    \usepackage{booktabs}
    \begin{document}
    \begin{figure}[t]
        \begin{tabular}{cc}
            \toprule
            {\bfseries De linker kolom} &
            {\bfseries De rechter kolom} \\
            \begin{tabular}{lll}
                x & y & z \\
            \end{tabular}
            &
            \begin{tabular}{ll}
                a & b \\
            \end{tabular} \\
            \midrule
            \begin{tabular}{lll}
                0 & 0 & 0 \\
                0 & 1 & 1 \\
            \end{tabular}
            &
            \begin{tabular}{ll}
                0 & 1 \\
                1 & 0 \\
            \end{tabular} \\
            \bottomrule
        \end{tabular}
    \end{figure}
    \end{document}
      dinsdag 17 maart 2009 @ 21:34:53 #266
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_67151031
    Tabel-in-tabel had ik ook al bedacht, maar dat is inderdaad niet heel elegant. In dit voorbeeld zou alles zelfs in 1 cell kunnen denk ik, met fixed spacing ertussen, maar ja... niet zo mooi. Met rcl heb ik het al geprobeerd, dat doet ook niet wat je zou denken. Ik ga nog wel even met die ><'s spelen, zou toch moeten gaan, zoals je zegt.
      dinsdag 17 maart 2009 @ 22:47:27 #267
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_67154010
    Pffftttsss... ik heb wat. De meest woeste LaTeX-incantaties zijn langsgekomen. Hogere machten zijn verwoed aangeroepen, edoch resultaat bleef uit. Uiteindelijk heb ik een vrij simpele hack bedacht:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    \begin{tabular}{>{\hfill}p{1.2cm}cp{1.2cm}>{\hfill}p{1.4cm}p{1.4cm}}
    \toprule
    \multicolumn{3}{c}{\bfseries De linker kolom} &
        \multicolumn{2}{c}{\bfseries De rechter kolom} \\
    x & y & z & a & b \\ \midrule
    0 & 0 & 0 & 0 & 1 \\
    0 & 1 & 1 & 1 & 0 \\ \bottomrule
    \end{tabular}

Het enige wat mij hier niet aan bevalt zijn de fixed width p-kolommen, maar goed, het werkt wel, en dat kan ik van alle andere oplossingen niet zeggen. De truc is dat de 2 p-kolommen + eventuele c's er tussen in samen groter zijn dan de bijbehorende multicolumn, dit zorgt icm. de hfill's ervoor dat ze gecentreerd uitkomen in de multicolumn.
    Alle andere vormen van \hfill die op wat voor wijze in de kolom zelf of tussen de kolommen terecht komen lijken geen, of rare, effecten te hebben. Alleen in \extracolsep werken \hfills... Maar die beïnvloeden meteen de hele tabel. \extracolsep aan- en uitzetten naar gelang behoefte gaf aanvankelijk hoopvolle resultaten (icm extra lege kolommen), maar zodra de multicolumn header er boven staat doet 't van *krak*. Ik blijf het raar vinden dat dit zo moeilijk is! Is dit nou zo'n raar soort tabel, die ik wil??
    pi_67667663
    Ik heb een vraag over het omzetten van kleur-plaatjes naar grayscale plaatjes (want in het tijdschrift waarin mijn artikel gedrukt gaat worden, worden de plaatjes afgedrukt in grayscale). Nu kan ik natuurlijk gewoon de kleurplaatjes omzetten naar grayscale met een extern programma, maar ik dacht dat LaTeX dit ook zelf kon. Ik heb het volgende geprobeerd;

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    \usepackage{optional}

\begin{figure*}[!t]
    \subfloat[]{
       \opt{grayscale}{\includegraphics[width=3in, height=2in]{xx-disb-SIB.png}}
       \opt{color}{\includegraphics[width=3in, height=2in]{xx-disb-SIB.png}}
    }
    \subfloat[]{
       \opt{grayscale}{\includegraphics[width=3in, height=2in]{xxx-disb-clin.png}}
       \opt{color}{\includegraphics[width=3in, height=2in]{xxx-disb-clin.png}}
    }
    \caption{xxxxx}

\end{figure*}

Als ik dan pdflatex run, kan ik als optie color of grayscale meegeven, maar de gecreeerde pdf heeft altijd kleur plaatjes. Wie kan mij hiermee helpen?
    Theories come and theories go. The frog remains
      vrijdag 3 april 2009 @ 09:52:59 #269
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67668020
    Voor zover ik de documentatie van optional begrijp voert het de commando’s '\opt{grayscale}{...}' uit als je \usepackage[grayscale]{optional} doet, en als je \usepackage[color]{optional} doet, dan voet het de color-commmando's uit. Maar in elk van die gevallen voeg je precies dezelfde PNG in!

Ik zie niet hoe je verwacht dat er überhaupt conversie zou plaatsvinden, los daarvan geloof ik niet dat LaTeX dit type conversie zelf kan. Ik vraag me zelfs af of de PDF-standaard dit ondersteunt; sowieso denk ik dat je in het algemeen beter af bent zelf zwart-wit-versies te maken, daarbij kun je ook meer aandacht aan contrast en helderheid geven.

De package xcolor kan wel automatische conversie naar grijswaarden uitvoeren, maar dit geldt voor zover ik weet alleen voor de commando's in de xcolor package, zoals \color{...}; of packages die daarop verder bouwen (zoals TikZ); als je echter PostScript of PNG insluit zal het resultaat gewoon het kleurmodel van die afbeeldingen gebruiken.

Jouw oplossing zou dus zijn om zelf de boel te converteren en dan in het geval van grayscale een andere PNG in te voegen.
    pi_67673906
    Ik heb in het verleden ooit ergens eens gezien dat iemand deze opzet gebruikte om niet zelf nieuwe plaatjes te moeten maken, maar LaTeX dit zelf te laten doen. Maar het ging in dat geval om EPS images; ik weet niet of dat wat uitmaakt...

Uiteraard kan je er iets mooiers van maken als je zelf de plaatjes omzet naar grayscale, maar ik herinnerde me dat ik zo-iets ooit gezien had in LaTeX en ik probeerde dat te reproduceren. En was dus meer benieuwd of ik nu iets niet goed deed, of dat het idee in theorie al niet zou kunnen werken
      vrijdag 3 april 2009 @ 13:02:49 #271
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67674130
    In EPS kun je volgens mij wel iets hacken door specials in te voeren die de output device zetten, maar dan moet je via latex en dvipdfm werken… dan nog is het de vraag hoe goed het wordt.
      vrijdag 3 april 2009 @ 13:09:15 #272
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_67674337
    Hey, nu jullie hier toch zijn...

Ik heb een pdf-afbeelding en wil graag text over die afbeelding plaatsen om enkele dingen aan te geven. Is dit mogelijk en zo ja, hoe?
      vrijdag 3 april 2009 @ 13:11:35 #273
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67674409
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 13:09 schreef pfaf het volgende:
    Hey, nu jullie hier toch zijn...

Ik heb een pdf-afbeelding en wil graag text over die afbeelding plaatsen om enkele dingen aan te geven. Is dit mogelijk en zo ja, hoe?
    Ja. In principe moet dat b.v. wel kunnen met TikZ; gnuplot doet trouwens hetzelfde als je eps-latex gebruikt, het zet de labels met LaTeX over een geplot EPS-plaatje. Ik zal eens kijken wat het gemakkelijkste is. Misschien is er wel een package voor.

Gnuplot doet het zo:

1
    2
    3
    4
    \begin{picture}(breedte,hoogte)
    \put(x,y){\makebox(0,0)){Tekst in de box}}%
    \put(0,0){\includegraphics{je-afbeelding}}%
    \end{picture}

Zie verder picture omgeving. Standaard units voor breedte en hoogte en positie zijn points maar dat kun je veranderen.

[ Bericht 29% gewijzigd door Iblis op 03-04-2009 13:19:08 ]
      vrijdag 3 april 2009 @ 15:09:04 #274
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_67752062
    Hallo,

om een onverklaarbare reden zijn in mijn "References" de titels van alle werken onderlijnd.
    Bovenaan in mijn document staat er:

1
    2
    \documentclass[11pt]{amsproc}  
    \usepackage{float, graphicx, amssymb, anysize, palatino, color,placeins}

en onderaan:
    1
    2
    3
    \bibliographystyle{plain}  
    \bibliography{detitel}
    \end{document}

Ik heb nochtans niets speciaals gedaan of zo? Wie kan dit verklaren?
      maandag 6 april 2009 @ 10:50:15 #276
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67752666
    Kun je een minimum example maken, met slechts de noodzakelijke packages om het probleem op te laten treden? Eén complete LaTeX-file, en één bibliografietje met één titel of zo erin.
    pi_67758614
    quote:
    Op maandag 6 april 2009 10:50 schreef Iblis het volgende:
    Kun je een minimum example maken, met slechts de noodzakelijke packages om het probleem op te laten treden? Eén complete LaTeX-file, en één bibliografietje met één titel of zo erin.
    Ah, ik denk dat ik het daardoor nu al zie. Ik gebruikte zowel de packages hyperref als ulem. Ik heb die ulem weggedaan, en nu heb ik nog altijd die links in mijn elektronische versie, maar niet die onderlijningen.
    Bedankt!
      maandag 6 april 2009 @ 16:50:33 #278
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_67794694
    Hoi,

Ik heb een vraag mbt figuur-onderschriften. Bij het gebruiken van de figure-environment worden in het onderschrift de figuren automatisch genummerd (fig. 1, fig. 2, etc). Maar nu heb ik dus 1 figuur in mijn document en ik wil dat deze in het onderschrift 'Figure' wordt genoemd en niet 'Fig. 1'

Kan ik dat ergens aanpassen?

[ Bericht 48% gewijzigd door Bioman_1 op 08-04-2009 13:29:44 ]
    pi_67827214
    Hallo, ik heb weer een klein vraagje. Dit lijkt werkelijk nergens op.
    1\bar{\pi_{a+b+c+d}}

Die streep zou moeten langer worden, nu is het echt zielig. :?
      woensdag 8 april 2009 @ 13:48:38 #281
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67827415
    \bar is simpelweg een accent, dat gecentreerd wordt boven het argument, dat in dit geval vrij breed is, het schaalt niet mee. Wat jij wilt is \overline{ ... }
    pi_68038746
    Vraagje (ik heb niet hte hele topic en voorgangers doorgenomen, sorry als ie al eens gesteld is)

Ik ben bezig met mijn stageverslag in LaTeX. Ik heb een bibliografie voor bibtex, en ik wil hieruit citeren. De bedoeling is gewoon op de manier [1], [2], enz... Doorlopend door het hele document (dus niet per hoofdstuk) .
    Nu had ik een aantal citaten, en heb ik er net eentje bovengeplaatst. Deze komt in de referentielijst ergens middenin, en krijgt ook niet een lager nummer, maar een tusseninnummer. Dit is dus niet de bedoeling (dat kan word namelijk ook, het verpesten). Ik heb al ergens gelezen dat je eerst LaTeX, dan BibTeX en dan nog 2 keer LaTeX moet doen, maar ik heb niet echt een commandline (of ik kan m niet vinden, TeXnicCenter gebruik ik).

Iemand die me kan helpen?

oh ja, mijn bibtex style is abbrv.bst

edit - volgens mij werkt het al, heb een andere style gepakt unsrt ipv abbrv... mooi...
    edit, ander vraagje dan maar

ik wil graag een vierkantje, ivm de eenheid Ohm/square.. de Ohm staat er, maar de \Box werkt niet. enig idee hoe dat kan?

[ Bericht 8% gewijzigd door sbientje op 15-04-2009 14:13:40 ]
    Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
      woensdag 15 april 2009 @ 21:42:57 #283
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_68053849
    quote:
    Op woensdag 15 april 2009 14:02 schreef sbientje het volgende:
    ik wil graag een vierkantje, ivm de eenheid Ohm/square.. de Ohm staat er, maar de \Box werkt niet. enig idee hoe dat kan?
    sbientje, jij hier!
    Probeer het eens met \usepackage{llatexsym}, dan zou het moeten werken.
    pi_68055624
    We kunnen onderhand wel een LaTeX trivia beginnen!
      woensdag 15 april 2009 @ 22:38:37 #285
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_68055900
    quote:
    Op woensdag 15 april 2009 22:31 schreef thabit het volgende:
    We kunnen onderhand wel een LaTeX trivia beginnen!
    Beter doen we dat niet. Ik vergeet altijd alles, ik moet om de haverklap dingen opzoeken Gelukkig weet ik wel altijd vaag of iets kan, en hoe het ongeveer moet, dus ik kom d'r bijna altijd wel uit
    pi_68056348
    dat heb ik ook... Het meeste lukt wel met een beetje opzoekwerk
    quote:
    Op woensdag 15 april 2009 21:42 schreef V2 het volgende:

[..]

sbientje, jij hier!
    Probeer het eens met \usepackage{llatexsym}, dan zou het moeten werken.
    en ja, ik hier. Ben vorig jaar aangestoken door een klasgenoot. Aangezien ik een technische studie doe, met redelijk wat formules af en toe, is het ideaal (trouwens, die opmaak - index - referenties zijn ook ideaal ).
    En bedankt voor deze tip. Met 1 l werkte het ik heb er nu alleen weer een warning bij snap er niets van van die warnings
    Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
      donderdag 16 april 2009 @ 08:13:59 #287
    22818 V2
    Deze ruimte is te huur!
    pi_68061101
    quote:
    Op woensdag 15 april 2009 22:51 schreef sbientje het volgende:
    dat heb ik ook... Het meeste lukt wel met een beetje opzoekwerk
    [..]

en ja, ik hier. Ben vorig jaar aangestoken door een klasgenoot. Aangezien ik een technische studie doe, met redelijk wat formules af en toe, is het ideaal (trouwens, die opmaak - index - referenties zijn ook ideaal ).
    En bedankt voor deze tip. Met 1 l werkte het ik heb er nu alleen weer een warning bij snap er niets van van die warnings
    Oh, ja, die extra l is natuurlijk overduidelijk een typo . Copy-paste je warning anders eens? De meeste warnings vallen wel mee, errors, die zijn pas cryptisch af en toe
      donderdag 16 april 2009 @ 09:27:12 #288
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68062253
    Je kunt voor \Box ook \usepackage{amssymb} doen, en verder kun je altijd in de Comprehensive LaTeX Symbol list kijken wat je nodig hebt om het door jou gewenste symbool te krijgen.
    pi_68063290
    quote:
    Op donderdag 16 april 2009 08:13 schreef V2 het volgende:

[..]

Oh, ja, die extra l is natuurlijk overduidelijk een typo . Copy-paste je warning anders eens? De meeste warnings vallen wel mee, errors, die zijn pas cryptisch af en toe
    altijd iets over een identifier
    quote:
    {C:/ProgramData/MiKTeX/2.7/pdftex/config/pdftex.map}])pdfTeX warning (ext4): de
    stination with the same identifier (name{page.1}) has been already used, duplic
    ate ignored
    <to be read again>
    \relax
    l.35 \newpage
    quote:
    [4]pdfTeX warning (ext4): destination with the same identifier (name{page.1}) h
    as been already used, duplicate ignored
    <to be read again>
    \relax
    l.78 \item e
    en transparantie van 95\% of meer [1] [2]
    pi_68066193
    edit - volgens mij al gevonden

voortaan eerst zoeken
      donderdag 16 april 2009 @ 11:39:14 #291
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68066484
    Die identifiers komen waarschijnlijk van hyperref, gebruik je een book als stijl? Zie deze faq en deze faq.
    pi_68066755
    quote:
    Op donderdag 16 april 2009 11:39 schreef Iblis het volgende:
    Die identifiers komen waarschijnlijk van hyperref, gebruik je een book als stijl? Zie deze faq en deze faq.
    zal later eens lezen, tnx iig

edit - oh ja, ik ehb wel roman numbers idd voor alles voor mijn inleiding... zal eens kijken of het helpt!

edit 2:
    quote:
    The recipe isn’t perfect: it relies on \thepage being different for every page in the document. A common problem arises when there is an unnumbered title page, after which page numbers are reset: the PDFTeX warning of “duplicate destinations” will happen in this case, regardless of the options.
    ik heb een ongenummerde titelpagina.. dus ik vrees dat ik er niet vanaf kom. nou ja, het is neit zo erg geloof ik..

[ Bericht 16% gewijzigd door sbientje op 16-04-2009 11:51:50 ]
    pi_68417136
    Vraagje over het mergen van cellen in een tabel. Ik heb de volgende tabel:

|A1|A2|A3|A4|A5|A6|A7|
    |B1|B2|B3|B4|B5|B6|B7|
    |C1|C2|C3|C4C5|C6|C7|
    |D1|D2|D3|D4|D5|D6|D7|

Nu wil ik dus de cellen A2-A3, A4-A5 en A6-A7 samenvoegen. Dan krijg je dus:

|A1|A2-A3|A4-A5|A6-A7|
    |B1|B2|B3|B4|B5|B6|B7|
    |C1|C2|C3|C4C5|C6|C7|
    |D1|D2|D3|D4|D5|D6|D7|

Nu weet ik dat je cellen kan samenvoegen met \multicolumn, maar ik wil dus nu drie keer \multicolumn gebruiken op 1 rij. Daartoe heb ik het volgende geprobeerd:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    \begin{tabular}{c|c|c|c|c|c|c|c|c}

Number & \multicolumn{2}{|c|}{Data 1} & \multicolumn{2}{|c|}{Data 2} & \multicolumn{2}{|c|}{Data3} & \multicolumn{2}{|c}{Data 4} \\

\hline

1 & 0 & 0 & 11.0 & 0.3 & 12.9 & 0 & 21.8 & 2.3 \\
    \end{tabular}

Maar dat lijkt niet te werken. Ik krijg de volgende foutmelding:

1
    2
    3
    4
    5
    ! Missing \endgroup inserted.
    <inserted text> 
                    \endgroup 
    l.146 ...mber & \multicolumn{2}{|c|}{Data 1}
                                                        \multicolumn{2}{|c|}{Dat...

Iemand die mij kan helpen?
      maandag 27 april 2009 @ 11:23:40 #294
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68417241
    Het werkt hier als een tierelier, waarschijnlijk is het een combinatie van bepaalde packages die het probleem geeft. Probeer eens een minimum example te maken (d.w.z., alleen die table en alleen die packages die samen voor het probleem zorgen).

Overigens worden verticale lijnen in tabellen vanuit typografisch oogpunt vrijwel altijd sterk afgeraden.
    pi_68417549
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47
    48
    49
    50
    51
    52
    53
    54
    55
    56
    57
    58
    59
    60
    61
    62
    63
    \documentclass[journal]{IEEEtran}

\usepackage{cite}

\usepackage{color}

\usepackage[cmex10]{amsmath}

\usepackage{array}

\usepackage{mdwmath}

\usepackage{mdwtab}

\usepackage{dblfloatfix}

\usepackage[caption=false]{caption}

\usepackage[font=footnotesize]{subfig}

\begin{document}

\begin{table*}[!t]

\renewcommand{\arraystretch}{1.3}

\caption{Tekst}

\label{label}

\centering

\begin{tabular}{c|c|c|c|c|c|c|c|c}

Number & \multicolumn{2}{|c|}{Data1} & \multicolumn{2}{|c|}{Data2} & \multicolumn{2}{|c|}{Data3} & \multicolumn{2}{|c}{Data4} \\

\hline

1 & 0 & 0 & 11.0 & 0.3 & 12.9 & 0 & 21.8 & 2.3 \\

2 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0.1 & 14.6 & 6.8 \\

3 & 0 & 0 & 0 & 0 & 1.3 & 0 & 23.8 & 8.9\\

4 & 0 & 0 & 2.0 & 0 & 32.6 & 1.1 & 2.7 & 0.1\\

5 & 0 & 0 & 0 & 0 & 15.6 & 0.2 & 17.6 & 6.4 \\

6 & 0 & 0 & 0 & 0 & 30.0 & 32.5 & 18.4 & 2.6 \\

7 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 15.6 & 1.7 \\

8 & 0.3 & 0 & 6.0 & 0.6 & 25.7 & 1.5 & 6.6 & 8.8 \\

9 & 0 & 0 & 4.2 & 0.2 & 0 & 0 & 10.2 & 7.7 \\

10 & 17.1 & 0 & 14.4 & 0 & 14.8 & 3.5 & 19.7 & 6.8 \\

\end{tabular}

\end{table*}

\end{document}
      maandag 27 april 2009 @ 12:02:53 #296
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68418319
    quote:
    Op maandag 27 april 2009 11:35 schreef Bioman_1 het volgende:

[ code verwijderd ]
    Hier werkt het… waarschijnlijk heb ik nieuwere versies van packages. Ik krijg trouwens wel een error dat ik:

1\usepackage[caption=false,font=footnotesize]{subfig}

moet doen, en niet:

1
    2
    \usepackage[caption=false]{caption}
    \usepackage[font=footnotesize]{subfig}

Aangezien jij dat niet krijt neem ik aan dat jij een andere versie van deze packages hebt… De ellende zit ’m in het gebruik van die tweekolomstabel natuurlijk, dat hebben we ook al eerder in deze topic gehad, helpt het als je updatet naar de laatste versies van de IEEE-class?

Het spijt me dat ik verder niet kan helpen.
    pi_68424428
    Als ik alle packages er uit gooi werkt het inderdaad wel Zal eens nakijken of ik echt al deze packages wel nodig heb en ze in dat geval updaten naar de nieuwste versie.

Bedankt voor de hulp.
      maandag 27 april 2009 @ 15:12:29 #298
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68424505
    Ah, maar dan is de vraag: is er één package specifiek of een combinatie van twee packages die voor dat probleem zorgt? Als je het kunt herleiden tot één problematisch geval kun je misschien volstaan alleen die package te updaten?
      dinsdag 28 april 2009 @ 14:56:34 #299
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_68461119
    ik wil een omgeving waarbij ik vergelijkingen onder elkaar kan zetten met = tekens, en + tekens onder elkaar wil hebben. Eqnarray gaat automatisch centreren, en dat is heel lelijk in mijn geval.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      dinsdag 28 april 2009 @ 14:59:42 #300
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68461243
    quote:
    Op dinsdag 28 april 2009 14:56 schreef GlowMouse het volgende:
    ik wil een omgeving waarbij ik vergelijkingen onder elkaar kan zetten met = tekens, en + tekens onder elkaar wil hebben. Eqnarray gaat automatisch centreren, en dat is heel lelijk in mijn geval.
    Eqnarray wil je sowieso liever niet gebruiken. Als je een voorbeeld geeft dan zal ik eens mijn best doen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')