Op zich zijn er sowieso niet zoveel rechten op fonts. Je hebt voor de digitale versie gewoon auteursrecht, en voor gesneden de oorspronkelijke tekeningen, maar niemand kan je verbieden een kloon te maken. Het wordt niet altijd gewaardeerd om dat te doen, maar het klonen van een font is mogelijk. Dit doe je dan op het zicht, niet door over te trekken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:52 schreef Visitor.Q het volgende:
Raken de rechten op fonts niet uitgewerkt? Volgens mij is het al een best oud font... Maar goed, ik zal eens kijken wat er voor gratis calligrafisch gebeuren te schooien valt op internet
1 2 3 4 5 | \makebox[0pt][r]{% %Je figuur… } \end{figure} |
Volgens mij kun je gewoon \ref{app:blaat} doen, als je ergens een \label{app:blaat} hebt neergezet. Footnotes zou hyperref automatisch moeten linken, maar je zou eventueel: hyperfootnotes kunnen opgeven, werkt het dan nog niet, is er vast een package die interfereert hiermee.quote:Op maandag 19 januari 2009 17:01 schreef Wouser het volgende:
Ander vraagje (: wat ik niet kon vinden. Maar hoe kun je ook al referen naar een appendix? Daarvoor moest je toch niet apart een label aanmaken maar was het zoiets van \rref{app:blaat}? Meen ik me te herinneren...
Verder hoe zorg je ervoor dat je footnotes link linken naar de daadwerkelijke footnoet? Dacht dat het standaard was met hyperref maar dat doet ie niet.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | \centering \caption{Visualisation of microsoft excel} \begin{tabular}{c|c|} & A \\ \hline 1 & 4 \\ \hline 2 & 4 \\ \hline \end{tabular} \begin{tabular}{c|c|} & A \\ \hline 1 & 4 \\ \hline 2 & 2 \\ \hline \end{tabular} \begin{tabular}{c|c|} & A \\ \hline 1 & 8 \\ \hline 2 & 2 \\ \hline \end{tabular} \end{table} |
Onlangs kwam ik zoiets tegen op deze blog. De truc is ook een minipage te gebruiken. Ik weet niet hoe robuust het is. (Ik heb het iets aangepast dat het een parameter neemt voor de kleur).quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:12 schreef V2 het volgende:
Hoe maak ik een environment met een bepaalde achtergrondkleur, op een nette manier? Ik heb nu een hack, waarbij ik het environment in een tempbox typeset, en vervolgens die tempbox in een colorbox ... dat werkt, op zich, maar het probleem is natuurlijk dat er dan geen linebreaks meer in 't environment kunnen, en dat is wat jammer. Ik heb gekeken hoe colorbox precies in elkaar zit, in de hoop dat ik dat uit elkaar kan trekken en er een environment van kan maken, maar eerlijk gezegd gaat dat mijn petje wat te boven. Weet iemand iets?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | \usepackage{xcolor} \usepackage{lipsum} \makeatletter \definecolor{achtergrond}{rgb}{0.8,0.8,1} \newenvironment{discussion}[1]{% \def\@chtergrond{#1}% \noindent\begin{lrbox}{\@tempboxa}\begin{minipage}{\columnwidth}\setlength{\parindent}{1em}} {\end{minipage}\end{lrbox}\colorbox{\@chtergrond}{\usebox{\@tempboxa}} } \makeatother \begin{document} \begin{discussion}{achtergrond} \lipsum[1-3] \end{discussion} \end{document} |
Pagebreaks… dat is wel even echt een potje lastiger.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:36 schreef V2 het volgende:
Maar dat is hetzelfde idee toch? Je typeset wat je wilt hebben in een temp. box, in dit geval met een minipage, en de box gebruik je dan met een usebox in colorbox ... en een colorbox doet niet aan pagebreaks.
Oh wacht, ik zie het probleem al. Ik zei 'linebreaks' waar ik 'pagebreaks' bedoelde *bloos* hahaha
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | \usepackage{xcolor} \usepackage{lipsum} \usepackage{framed} \makeatletter \definecolor{shadecolor}{rgb}{0.8,0.8,1} \makeatother \begin{document} \begin{shaded} \lipsum[1-7] \end{shaded} \end{document} |
Heb je al een TeX-distributie geïnstalleerd? Zoals MacTeX (Slechts een schamele 1.2 GiB).quote:Op maandag 2 februari 2009 15:16 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik heb een beetje rond zitten kijken wat TeX nou precies is... Maar ik snap nog steeds niet hoe je van .tex naar .pdf gaat...![]()
(op een mac trouwens)
Ja die heb ik alquote:Op maandag 2 februari 2009 15:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Heb je al een TeX-distributie geïnstalleerd? Zoals MacTeX (Slechts een schamele 1.2 GiB).
En heb je ook de extra's, met b.v. TeXshop?quote:
Jaquote:Op maandag 2 februari 2009 17:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
En heb je ook de extra's, met b.v. TeXshop?
Start TeX-shop, type het volgende:quote:
En druk op 'typeset' of iets dergelijks. Je moet nu een PDF krijgen, als dat allemaal werkt kun je echt aan de slag met een van de tutorials die in de OP staat. Ik citeer mijzelf:quote:\documentclass{article}
\begin{document}
Hallo wereld!
\end{document}
quote:Online materiaal over LaTeX
Veel materiaal is in het Engels, maar er is ook een aantal Nederlandse handleidingen.LaTeX handleiding door Piet van Oostrum (NL) Een Introductie tot het Zetsysteem LaTeX door Gaspard Lequeux (NL) LaTeX voor beginners door Wilfried Van Hirtum (NL) Formatting information: a beginner’s introduction to typesetting with LaTeX door Peter Flynn (EN) The Not So Short Introduction to LaTeX 2e door Tobias Oetiker (EN) De bekendste handleiding. Er is een Nederlandse vertaling van, maar deze is achterhaald. Als je deze helemaal doorneemt heb je een goed overzicht, ook van een aantal extra packages en mogelijkheden.
Als ik op typeset druk krijg ik een menu waar in ik kan opslaan en kan kiezen uit heel wat vage bestandtypes..quote:Op maandag 2 februari 2009 18:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Start TeX-shop, type het volgende:
[..]
En druk op 'typeset' of iets dergelijks. Je moet nu een PDF krijgen, als dat allemaal werkt kun je echt aan de slag met een van de tutorials die in de OP staat. Ik citeer mijzelf:
[..]
Ik zie hetquote:Op maandag 2 februari 2009 18:49 schreef znarch het volgende:
Opslaan als tex. Je moet je document eerst saven voordat je naar PDF kunt
Ik heb het gisteren gedownloadquote:Op maandag 2 februari 2009 19:24 schreef Iblis het volgende:
Welke versie van TeX shop heb je? Ik gebruik het nooit, maar ik zag dat er juist een nieuwe is uitgekomen. (Een week geleden), downloadlink.
De TeXshop die in de Extra's package van Mactex is volgens mij namelijk een oude versie, vandaar… als je vragen hebt kun je zie hier natuurlijk altijd stellen.quote:Op maandag 2 februari 2009 19:27 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik heb het gisteren gedownloadMaar het werkt al... ik moet mij nu wat meer verdiepen
Ik zal kijken, bedanktquote:Op maandag 2 februari 2009 19:30 schreef Iblis het volgende:
[..]
De TeXshop die in de Extra's package van Mactex is volgens mij namelijk een oude versie, vandaar… als je vragen hebt kun je zie hier natuurlijk altijd stellen.
Iets preciezer nog, alinea's onder kopjes springen niet in, want dan is het duidelijk dat een nieuwe alinea begint. Zowel een witregel als inspringen is niet gebruikelijk.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:27 schreef znarch het volgende:
Nee klopt, eerste niet, hm, inspringen dan. Inspringen +witregel is notdone ?
Vind je? Persoonlijk vind ik dat het wel kan eigenlijk, maar ik doe dan liefst niet een volledige witregel, dwz, niet een volledige \baselineskip, maar een deel daarvan. Het grote voordeel daarvan is dat je nog wat stretch toe kunt voegen, zodat de paginas makkelijker mooi uitgelijnd zijn in verticale zin.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 19:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een witregel is iets wat je in geschreven of getypte documenten doet, niet in fatsoenlijk gezette (zoals bij LaTeX).
Dat doet LaTeX standaard wel, parskip is als als een length van 0 plus 1pt gedefinieerd, dus er kan verticaal een klein beetje uitgevuld worden. Als je b.v. figuren of wiskunde erbij voegt dan komt er nog meer 'glue' in.quote:Op zondag 8 februari 2009 22:01 schreef V2 het volgende:
[..]
Vind je? Persoonlijk vind ik dat het wel kan eigenlijk, maar ik doe dan liefst niet een volledige witregel, dwz, niet een volledige \baselineskip, maar een deel daarvan. Het grote voordeel daarvan is dat je nog wat stretch toe kunt voegen, zodat de paginas makkelijker mooi uitgelijnd zijn in verticale zin.
1 2 3 4 | \noindent Dit is de tweede paragraaf. |
1 2 3 4 | \settowidth{\@tempdima}{\fontsize{100}{100}\selectfont #2}% \setlength{\@tempdima}{100pt*\ratio{#1}{\@tempdima}}% \makebox[#1]{\fontsize{\@tempdima}{\@tempdima}\selectfont #2}} |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | \usepackage[ xetex, bookmarks=true, bookmarksopen=true]{hyperref} \begin{document} \section{Sectie een} \subsection{Subsection One Dot One} Hallo, dit is sectie 1.1 \subsection{Subsection One Dot Two} Hallo, dit is sectie 1.2 \end{document} |
Weet jij toevallig of daar ergens een bugreport over in te dienen valt? En zo nee, of er ergens source beschikbaar is?quote:Op zondag 1 maart 2009 21:01 schreef Iblis het volgende:
Ik kan je probleem alleen bevestigen, maar heb er geen oplossing voor. Ik denk dat het een bug is. XeTeX maakt weliswaar pdf's maar het gaat via een (extended) dvi formaat. Allicht dat die attributen ergens niet worden opgeslagen.
Je kunt vragen op de XeTeX-mailinglist, en verder op comp.text.tex. De maker van hyperref (Heiko Oberdiek) is daar een stamgast.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:59 schreef kingjotte het volgende:
Weet jij toevallig of daar ergens een bugreport over in te dienen valt? En zo nee, of er ergens source beschikbaar is?
1 2 | %\bibliography{./tex/bieb} % |
1 2 3 4 5 6 | hemas / emerging-[]markets / artikelen / ! Illegal parameter number in definition of \Hy@tempa. <to be read again> G l.54 |
1 2 | %\bibliography{./tex/bieb} % |
1 2 3 4 5 6 7 8 | hemas / emerging-[]markets / artikelen / ! Illegal parameter number in definition of \Hy@tempa. <to be read again> G l.54 ? |
Nevermind the badboxesquote:./ThesisA4.tex:109: The sectionbib option changes "\section *" to "\section *" in \bibsection on input line 109. The sectionbib option changes "\section *" to "\section *" in \bibsection
./ThesisA4.tex:110: The sectionbib option changes "\let \@currentlabel\@empty \ifx \the at ipfilectr \@empty \else \expandafter \expandafter \expandafter \cb at sectionbib \fi \cb at bibsection " to "\section *" in \bibsection on input line 110. The sectionbib option changes "\let \@currentlabel\@empty \ifx \the at ipfilectr \@empty \else \expandafter \expandafter \expandafter \cb at sectionbib \fi \cb at bibsection " to "\section *" in \bibsection
./intro/Intro.tex:0:Underfull \vbox (badness 2318) has occurred while \output is active []
./intro/Intro.tex:0:Underfull \vbox (badness 1365) has occurred while \output is active []
[LaTeX] 0 errors, 2 warnings, 2 badboxes
[LaTeX] Done!
Waar ik [sectionbib] zet, maakt dus niet zo veel uit. Hij maakt er geen \section* van.quote:%%%Dit is een extract uit mijn preamble file
\documentclass[10pt,twoside,b5paper]{book}
\usepackage[english]{babel}
\usepackage{amsfonts,amssymb,amsmath}
\usepackage[sort&compress,round,sectionbib]{natbib}
\usepackage{chapterbib}
\begin{document}
%MAIN MATTER
\include{intro/Intro}
\include{fluor/fluor}
\end{document}
%%%Dit is een extract uit Intro.tex
\chapter{Introduction} \label{ch:introduction}
Bladibla tekst van Intro.tex met JAWEL \citep{534} referenties.
\renewcommand\bibname{References}
\bibliographystyle{hmcmath}
\bibliography{/media/sda7/Switchboard/Thesis/Allart2}
%%%Dit is een extract uit fluor.tex
\chapter{Fluorescence chapter} \label{ch:fluor}
Yeppediyep, tekst uit fluor.tex met ook \citep{521} referenties.
\renewcommand\bibname{References}
\bibliographystyle{hmcmath}
\bibliography{/media/sda7/Switchboard/Thesis/Allart2}
Werkt dat? Dat je de optie dus alleen bij natbib geeft.quote:The chapterbib package provides an option sectionbib that puts the bibliography in a \section* instead of \chapter*, something that makes sense if there is a bibliography in each chapter. This option will not work when natbib is also loaded; instead, add the option to natbib.
Nu zal ik nog maar weer eens gaan prutsen. Beginnen met een basic opzet en dat steeds meer aanzetten.quote:\documentclass[10pt,twoside,b5paper]{book}
\usepackage[english]{babel}
\usepackage{amsfonts,amssymb,amsmath}
\usepackage[sort&compress,round,sectionbib]{natbib}
\usepackage{chapterbib}
\usepackage{fancyhdr}
\usepackage[dvips]{graphicx}
\usepackage{subfigure}
\usepackage{setspace}
\usepackage{verbatim}
\usepackage[footnotesize]{caption}
\usepackage{titletoc}
\usepackage{longtable}
\usepackage{colortbl}
\usepackage{lineno}
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | \usepackage{booktabs} \begin{document} \begin{figure}[t] \begin{tabular}{ccccc} \toprule \multicolumn{3}{c}{\bfseries De linker kolom} & \multicolumn{2}{c}{\bfseries De rechter kolom} \\ x & y & z & a & b \\ \midrule 0 & 0 & 0 & 0 & 1 \\ 0 & 1 & 1 & 1 & 0 \\ \bottomrule \end{tabular} \end{figure} \end{document} |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | \usepackage{booktabs} \begin{document} \begin{figure}[t] \begin{tabular}{cc} \toprule {\bfseries De linker kolom} & {\bfseries De rechter kolom} \\ \begin{tabular}{lll} x & y & z \\ \end{tabular} & \begin{tabular}{ll} a & b \\ \end{tabular} \\ \midrule \begin{tabular}{lll} 0 & 0 & 0 \\ 0 & 1 & 1 \\ \end{tabular} & \begin{tabular}{ll} 0 & 1 \\ 1 & 0 \\ \end{tabular} \\ \bottomrule \end{tabular} \end{figure} \end{document} |
1 2 3 4 5 6 7 8 | \toprule \multicolumn{3}{c}{\bfseries De linker kolom} & \multicolumn{2}{c}{\bfseries De rechter kolom} \\ x & y & z & a & b \\ \midrule 0 & 0 & 0 & 0 & 1 \\ 0 & 1 & 1 & 1 & 0 \\ \bottomrule \end{tabular} |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | \begin{figure*}[!t] \subfloat[]{ \opt{grayscale}{\includegraphics[width=3in, height=2in]{xx-disb-SIB.png}} \opt{color}{\includegraphics[width=3in, height=2in]{xx-disb-SIB.png}} } \subfloat[]{ \opt{grayscale}{\includegraphics[width=3in, height=2in]{xxx-disb-clin.png}} \opt{color}{\includegraphics[width=3in, height=2in]{xxx-disb-clin.png}} } \caption{xxxxx} \end{figure*} |
Ja. In principe moet dat b.v. wel kunnen met TikZ; gnuplot doet trouwens hetzelfde als je eps-latex gebruikt, het zet de labels met LaTeX over een geplot EPS-plaatje. Ik zal eens kijken wat het gemakkelijkste is. Misschien is er wel een package voor.quote:Op vrijdag 3 april 2009 13:09 schreef pfaf het volgende:
Hey, nu jullie hier toch zijn...
Ik heb een pdf-afbeelding en wil graag text over die afbeelding plaatsen om enkele dingen aan te geven. Is dit mogelijk en zo ja, hoe?
1 2 3 4 | \put(x,y){\makebox(0,0)){Tekst in de box}}% \put(0,0){\includegraphics{je-afbeelding}}% \end{picture} |
1 2 | \usepackage{float, graphicx, amssymb, anysize, palatino, color,placeins} |
1 2 3 | \bibliography{detitel} \end{document} |
Ah, ik denk dat ik het daardoor nu al zie. Ik gebruikte zowel de packages hyperref als ulem. Ik heb die ulem weggedaan, en nu heb ik nog altijd die links in mijn elektronische versie, maar niet die onderlijningen.quote:Op maandag 6 april 2009 10:50 schreef Iblis het volgende:
Kun je een minimum example maken, met slechts de noodzakelijke packages om het probleem op te laten treden? Eén complete LaTeX-file, en één bibliografietje met één titel of zo erin.
1 |
sbientje, jij hier!quote:Op woensdag 15 april 2009 14:02 schreef sbientje het volgende:
ik wil graag een vierkantje, ivm de eenheid Ohm/square.. de Ohm staat er, maar de \Box werkt niet. enig idee hoe dat kan?
Beter doen we dat niet. Ik vergeet altijd alles, ik moet om de haverklap dingen opzoekenquote:Op woensdag 15 april 2009 22:31 schreef thabit het volgende:
We kunnen onderhand wel een LaTeX trivia beginnen!
en ja, ik hier. Ben vorig jaar aangestoken door een klasgenoot. Aangezien ik een technische studie doe, met redelijk wat formules af en toe, is het ideaal (trouwens, die opmaak - index - referenties zijn ook ideaalquote:Op woensdag 15 april 2009 21:42 schreef V2 het volgende:
[..]
sbientje, jij hier!
Probeer het eens met \usepackage{llatexsym}, dan zou het moeten werken.
Oh, ja, die extra l is natuurlijk overduidelijk een typoquote:Op woensdag 15 april 2009 22:51 schreef sbientje het volgende:
dat heb ik ook... Het meeste lukt wel met een beetje opzoekwerk
[..]
en ja, ik hier. Ben vorig jaar aangestoken door een klasgenoot. Aangezien ik een technische studie doe, met redelijk wat formules af en toe, is het ideaal (trouwens, die opmaak - index - referenties zijn ook ideaal).
En bedankt voor deze tip. Met 1 l werkte hetik heb er nu alleen weer een warning bij
snap er niets van van die warnings
altijd iets over een identifierquote:Op donderdag 16 april 2009 08:13 schreef V2 het volgende:
[..]
Oh, ja, die extra l is natuurlijk overduidelijk een typo. Copy-paste je warning anders eens? De meeste warnings vallen wel mee, errors, die zijn pas cryptisch af en toe
quote:{C:/ProgramData/MiKTeX/2.7/pdftex/config/pdftex.map}])pdfTeX warning (ext4): de
stination with the same identifier (name{page.1}) has been already used, duplic
ate ignored
<to be read again>
\relax
l.35 \newpage
quote:[4]pdfTeX warning (ext4): destination with the same identifier (name{page.1}) h
as been already used, duplicate ignored
<to be read again>
\relax
l.78 \item e
en transparantie van 95\% of meer [1] [2]
zal later eens lezen, tnx iigquote:Op donderdag 16 april 2009 11:39 schreef Iblis het volgende:
Die identifiers komen waarschijnlijk van hyperref, gebruik je een book als stijl? Zie deze faq en deze faq.
ik heb een ongenummerde titelpagina.. dus ik vrees dat ik er niet vanaf kom. nou ja, het is neit zo erg geloof ik..quote:The recipe isn’t perfect: it relies on \thepage being different for every page in the document. A common problem arises when there is an unnumbered title page, after which page numbers are reset: the PDFTeX warning of “duplicate destinations” will happen in this case, regardless of the options.
1 2 3 4 5 6 7 8 | Number & \multicolumn{2}{|c|}{Data 1} & \multicolumn{2}{|c|}{Data 2} & \multicolumn{2}{|c|}{Data3} & \multicolumn{2}{|c}{Data 4} \\ \hline 1 & 0 & 0 & 11.0 & 0.3 & 12.9 & 0 & 21.8 & 2.3 \\ \end{tabular} |
1 2 3 4 5 | <inserted text> \endgroup l.146 ...mber & \multicolumn{2}{|c|}{Data 1} \multicolumn{2}{|c|}{Dat... |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 | \usepackage{cite} \usepackage{color} \usepackage[cmex10]{amsmath} \usepackage{array} \usepackage{mdwmath} \usepackage{mdwtab} \usepackage{dblfloatfix} \usepackage[caption=false]{caption} \usepackage[font=footnotesize]{subfig} \begin{document} \begin{table*}[!t] \renewcommand{\arraystretch}{1.3} \caption{Tekst} \label{label} \centering \begin{tabular}{c|c|c|c|c|c|c|c|c} Number & \multicolumn{2}{|c|}{Data1} & \multicolumn{2}{|c|}{Data2} & \multicolumn{2}{|c|}{Data3} & \multicolumn{2}{|c}{Data4} \\ \hline 1 & 0 & 0 & 11.0 & 0.3 & 12.9 & 0 & 21.8 & 2.3 \\ 2 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0.1 & 14.6 & 6.8 \\ 3 & 0 & 0 & 0 & 0 & 1.3 & 0 & 23.8 & 8.9\\ 4 & 0 & 0 & 2.0 & 0 & 32.6 & 1.1 & 2.7 & 0.1\\ 5 & 0 & 0 & 0 & 0 & 15.6 & 0.2 & 17.6 & 6.4 \\ 6 & 0 & 0 & 0 & 0 & 30.0 & 32.5 & 18.4 & 2.6 \\ 7 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 15.6 & 1.7 \\ 8 & 0.3 & 0 & 6.0 & 0.6 & 25.7 & 1.5 & 6.6 & 8.8 \\ 9 & 0 & 0 & 4.2 & 0.2 & 0 & 0 & 10.2 & 7.7 \\ 10 & 17.1 & 0 & 14.4 & 0 & 14.8 & 3.5 & 19.7 & 6.8 \\ \end{tabular} \end{table*} \end{document} |
Hier werkt het… waarschijnlijk heb ik nieuwere versies van packages. Ik krijg trouwens wel een error dat ik:quote:
1 |
1 2 | \usepackage[font=footnotesize]{subfig} |
Eqnarray wil je sowieso liever niet gebruiken. Als je een voorbeeld geeft dan zal ik eens mijn best doen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:56 schreef GlowMouse het volgende:
ik wil een omgeving waarbij ik vergelijkingen onder elkaar kan zetten met = tekens, en + tekens onder elkaar wil hebben. Eqnarray gaat automatisch centreren, en dat is heel lelijk in mijn geval.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |