abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61140120
Waarom zou je iemands jas jatten?
  Moderator dinsdag 26 augustus 2008 @ 15:28:14 #122
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_61140483
Vriendin Niels Kooistra: "Elke keer hoop je: het komt goed"
door Rob Leemhuis. dinsdag 26 augustus 2008

LEEUWARDEN – Dapper en positief tot het einde, zo beschrijft Jory Brand (24) haar vriend Niels Kooistra, met wie ze al drie jaar samenwoonde. Ze was erbij toen de achttienjarige dader Niels in de nacht van 1 op 2 augustus in Leeuwarden neerstak, en ook toen hij twee weken later zijn laatste adem uitblies. ‘Hij was een kasplantje. ”

Niels Kooistra zou nooit meer zelfstandig kunnen ademen, nooit meer kunnen praten of bewegen. ‘Terwijl hij altijd bewoog en zijn mond open had. Als hij sliep, bewogen zijn voeten nog”, glimlacht zijn 24-jarige vriendin Jory Brand.

Nadat hij voor een futiliteit was neergestoken, was Niels vanaf zijn nek verlamd. Het enige wat hij kon bewegen, waren zijn hoofd en zijn gezicht. ‘Als hij was blijven leven, was hij zijn verdere leven lang gestraft geweest voor de daden van een ander”, vindt Jory. Het was een mensonwaardig bestaan geweest, zegt ze: ‘Hij was volledig bij bewustzijn, maar hij kon niets meer.”

Dagenlang kreeg Niels (28) slaapmiddelen om hem de martelgang van de kunstmatige beademing en sondevoeding te besparen. In de tussentijd zweefde Jory, met Niels’ familie en haar eigen ouders, tussen hoop en vrees. ‘Elke keer hoop je: het komt goed. Al komt hij in een rolstoel, ik sjees hem overal heen. Ik dacht zelfs al: hij haalt de Paralympics.”

Niels besloot op donderdag 14 augustus, na bijna twee weken op de intensive care, dat verder leven geen zin had. Hij was na een week onder de slaapmiddelen weer wakker geworden. Kans op enige verbetering was er niet: daar waren doktoren in Leeuwarden, Utrecht en Groningen het over eens. Een dag later kwam een psychiater om te kijken of Niels’ besluit vast stond en om te controleren of Niels volledig bij zinnen was. Niet lang daarna liet hij het leven.

Al was het Niels’ eigen besluit, het was geen euthanasie, vindt Jory. ‘De medische behandeling is stopgezet. Dat is heel wat anders. Niels had geen keus.” Zelf is ze erg opgelucht dat ze samen met haar ouders en schoonfamilie van Niels afscheid heeft kunnen nemen. ‘Ik heb hem nog kunnen zeggen wat ik hem wilde zeggen. Maar wat hij zei, weet ik niet. Ik zag alleen zijn lippen bewegen.”

Het was rond half twee ’s nachts op 2 augustus dat Jory Brands leven voor altijd zou veranderen. Met haar vriend Niels Kooistra was ze naar een feestje in de Leeuwarder wijk Aldlân geweest en waren ze bijna thuis. Toen stond daar vlak voor een rotonde een 18-jarige jongen die door Niels met ‘middei’ werd begroet. ‘Daar reageerde die ineens heel agressief op”, vertelt Jory, die al drie jaar met Niels samenwoonde.

Waarom Niels midden in de nacht een onbekende had gegroet? ‘Niels zegt tegen iedereen wat, hij is gewoon vriendelijk”, vertelt zijn vriendin. ‘Op het werk zegt hij ook altijd ‘middei’, ook ’s avonds. Hij stopte dus en vroeg: waarom reageer je zo?” Binnen de kortste keren had hij ruzie, er vielen klappen. Jory: ‘Toen deed die ander zijn vestje uit, met zo‘n houding van: we vechten even.”

Voordat het echt gemeen werd, kwam een vriend van Niels’ belager tussenbeide en hield de kemphanen uit elkaar. Niels en Jory maakten dat ze wegkwamen, maar namen wel het vest mee, dat op de grond lag. Thuis kwamen de twee erachter dat er een fietssleutel en een huissleutel in het vest zaten. ‘We gingen terug, zodat hij ook naar huis zou kunnen. We wilden even sorry zeggen, maar dat werd niet geaccepteerd.’

Hoe het de paar minuten daarna precies is verlopen, kan Jory zich niet meer voor de geest halen. ‘Het ging allemaal zo snel. Niels lag ineens op de grond, maar ik dacht: die staat wel weer op. De dader rende weg. Ik ging er achteraan, maar ik struikelde over mijn eigen schoenen.”

Pas toen ze terugliep, kwam ze erachter dat Niels nog niet was opgestaan. Hij lag op de grond met een steekwond in zijn nek, twee in zijn buik, en een vierde bij zijn hart. Een naburig huis stroomde leeg; omstanders hadden 112 gebeld en stonden om Niels heen. Jory: ‘In dat huis was een feestje aan de gang waar de dader ook was geweest. Ze schreeuwden: Hij heeft ‘m neergestoken!” Het toegesnelde ambulancepersoneel moest Niels reanimeren: doordat hij niet meer kon ademen, was ook zijn hart tot stilstand gekomen.

Nadat Niels in kritieke toestand op de intensive care van het Medisch Centrum Leeuwarden was opgenomen, begon voor zijn familie uit Wouterswoude en Jory het bange wachten. Een lange dag werd Niels flink gekoeld, om hersenletsel te voorkomen. ‘Na 24 uur leek alles goed, totdat bleek dat hij niet kon ademen. Toen is hij meteen door een MRI-scan gehaald.” Toen pas bleek Niels’ ruggenmerg gekneusd: een dwarslaesie, die zijn hele lichaam onder zijn nek verlamde.

In de korte tijd dat hij bij bewustzijn was, toonde Niels vechtlust. Jory: ‘Toen het hem werd verteld wat hem scheelde zag je: hij gaat ervoor knokken. Hij had een heel vastberaden gezicht.” Maar van de man die altijd een en al energie, beweging en praatjes was geweest, was weinig over. Zelfs toen hij zich bij het onvermijdelijke neer moest leggen, bleef hij sterk. Jory: ‘Hij kon niet praten, maar hij gaf me wel knipoogjes, en tútjes met zijn lippen. Hij is tegen mij altijd positief en vrolijk gebleven.”

bron: De Stentor
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 15:57:02 #123
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_61141290
Beetje dom van het slachtoffer.
What lies in the shadow of the statue?
pi_61150112
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 15:57 schreef Ghazi het volgende:
Beetje dom van het slachtoffer.
Leg eens uit.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:33:13 #125
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_61150584
Ten percent faster with a sturdier frame
  † In Memoriam † dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:13:47 #126
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_61152045
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 15:17 schreef nikk het volgende:
Waarom zou je iemands jas jatten?
En alle zakken nakijken?
Je hebt totaal niets te zoeken in de jaszakken van een ander.
pi_61152802
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 22:13 schreef Loedertje het volgende:

[..]

En alle zakken nakijken?
Waarom zou je iemand meermalen in nek, buik en vlakbij het hart steken?
Je hebt totaal niets te zoeken in het lichaam van een ander.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:35:27 #128
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_61152848
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 22:13 schreef Loedertje het volgende:

[..]

En alle zakken nakijken?
Dat is zo. Maar dat is nog geen reden om iemand overhoop te steken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_61153197
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 22:35 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Dat is zo. Maar dat is nog geen reden om iemand overhoop te steken.
Waarom niet? Een beetje meer nuance graag, misschien had hij er wel een goede reden voor.
  † In Memoriam † dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:53:31 #130
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_61153477
Is waar maar wat als jij als eigenaar van je jas ontdekt dat je portemonnee uit je jas is verdwenen?
pi_61155678
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 11:30 schreef Reptilian het volgende:
Die dader zal wel weer een oerhollandse taakstraf krijgen, want hard straffen werkt niet in dit land vindt men.

Ik zou zeggen laat die dader gewoon meteen vrij, want hoe eerder die vrij is, hoe eerder die dood geschopt wordt, echte vrienden hebben dat namelijk over voor elkaar.
Leeuwarden.
Zowel dader als slachtoffer waren Fries, lijkt me.
Wat dat oerhollands er dan mee te maken heeft????
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_61155716
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 00:03 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Leeuwarden.
Zowel dader als slachtoffer waren Fries, lijkt me.
Er is juist niets bekend over de dader. Bijzonder. Vaak wordt er wel gesproken van "Youssef el B." is aangehouden, of een andere naam uiteraard....
quote:
Wat dat oerhollands er dan mee te maken heeft????
Mierenneukert. Hollands is voor Belgen weer vaak iets wat op heel Nederland slaat.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_61155831
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 00:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Er is juist niets bekend over de dader. Bijzonder. Vaak wordt er wel gesproken van "Youssef el B." is aangehouden, of een andere naam uiteraard....
[..]

Mierenneukert. Hollands is voor Belgen weer vaak iets wat op heel Nederland slaat.
Ja en?
Zijn Belgen dan net zo stom als veel Nederlanders??
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_61155914
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 11:30 schreef GambinoT het volgende:
Poging tot doodslag, met de dood tot gevolg.
Dat heet gewoon doodslag.
quote:
De dader heeft gewoon het leven van het slachtoffer verpest, die koos om niet verlamd verder te willen leven.
Gewoon achter de tralies, voor een lange tijd.
Als de ambulance een paar minuten later geweest was, was Kooistra waarschijnlijk niet eens levend in het ziekenhuis aangekomen.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 00:28:31 #135
219969 Ghazi
pi_61156218
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 21:20 schreef Vodkadruppel het volgende:

[..]

Leg eens uit.
- midden in de nacht goeiemiddag zeggen tegen een vreemde in een dronken bui
-" waarom doe je zo"
- jas jatten
- weer teruggaan, en het gevecht weer oprakelen.
pi_61156267
sorry hoor maar dit verhaal wordt wel erg eenzijdig belicht.

zo wordt er bijvoorbeeld beweerd dat het woord midje of middei werd opgevat als mietje.. in eerste instantie wisten het slachtoffer en diens vriendin niet waarom de dader zo begon te trippen dus ging slachtoffer verhaal halen. Het feit dat het woord midje werd opgevat als mietje is dus een feit waar ze achter zijn gekomen nadat slachtoffer verhaal ging halen bij de dader lijkt mij. Als het slachtoffer werkelijk zo een goede bedoeling had om de dader slechts te groeten, zou het dan niet logisch zijn dat het slachtoffer bij het horen van de interpretatie van de dader nadere uitleg geeft over zijn "werkelijke" bedoeling in plaats van dat de situatie uitmondt in een vechtpartij? als hij werkelijk zo een vriendelijke type is dan escaleert zo een situatie niet zomaar,

ik heb zo mijn twijfels bij de onschuldigheid en weerloosheid van het slachtoffer bij de eerste vechtpartij, vooral met het oog op het feit dat de jas van de dader wordt meegenomen.

ik vind men hier nogal kort door de bocht overkomen. als user gelly aankaart dat het verhaal alleen vanuit het perspectief van de superpartijdige familie wordt verteld heeft hij volkomen gelijk.
en ik vind het eerlijk gezegd niet bijzonder intelligent om dit verhaal maar klakkeloos aan te nemen wat veel users wel doen.
pi_61156305
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 00:30 schreef ererer het volgende:
sorry hoor maar dit verhaal wordt wel erg eenzijdig belicht.

zo wordt er bijvoorbeeld beweerd dat het woord midje of middei werd opgevat als mietje.. in eerste instantie wisten het slachtoffer en diens vriendin niet waarom de dader zo begon te trippen dus ging slachtoffer verhaal halen. Het feit dat het woord midje werd opgevat als mietje is dus een feit waar ze achter zijn gekomen nadat slachtoffer verhaal ging halen bij de dader lijkt mij. Als het slachtoffer werkelijk zo een goede bedoeling had om de dader slechts te groeten, zou het dan niet logisch zijn dat het slachtoffer bij het horen van de interpretatie van de dader nadere uitleg geeft over zijn "werkelijke" bedoeling in plaats van dat de situatie uitmondt in een vechtpartij? als hij werkelijk zo een vriendelijke type is dan escaleert zo een situatie niet zomaar,

ik heb zo mijn twijfels bij de onschuldigheid en weerloosheid van het slachtoffer bij de eerste vechtpartij, vooral met het oog op het feit dat de jas van de dader wordt meegenomen.

ik vind men hier nogal kort door de bocht overkomen. als user gelly aankaart dat het verhaal alleen vanuit het perspectief van de superpartijdige familie wordt verteld heeft hij volkomen gelijk.
en ik vind het eerlijk gezegd niet bijzonder intelligent om dit verhaal maar klakkeloos aan te nemen wat veel users wel doen.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Als iemand mijn jas jat, steek ik 'm ook overhoop.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 00:35:36 #138
219969 Ghazi
pi_61156357
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 00:32 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk hoor. Als iemand mijn jas jat, steek ik 'm ook overhoop.
Het slachtoffer was een kop groter. Misschien dat de dader dacht dat hij weer kwam op hem weer kapot te slaan. En daarom wild om zich heen begon te steken.

Niet dat ik messentrekkerij goedkeur.
pi_61156381
ik heb nergens het neersteken goedgepraat dus ik snap niet helemaal wat voor waarde je reactie heeft ten opzichte van de mijne. overweeg je hersenen wat meer te laten kraken indien mogelijk.
pi_61156408
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 00:32 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Sorry, maar je weet helemaal niet waarom de steekpartij plaats vond. De vriendin van het slachtoffer lijkt ook een blackout van dat moment te hebben. Bovendien verplaats je de aandacht nu ineens naar de steekpartij daar waar je eerst al zeker wist dat er enkel goedemiddag was geroepen maar over die gang van zake kennelijk ook je twijfels hebt. Het enige wat je wel lukt is jezelf voor schut te zetten met dit soort maffe oneliners.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')