25 augustusquote:LEEUWARDEN - Vrijdag is in het ziekenhuis in Leeuwarden de 28-jarige Niels Kooistra, afkomstig van Wouterswoude, overleden. Kooistra werd in de nacht van vrijdag 1 op zaterdag 2 augustus bij een ruzie in de wijk Camminghaburen te Leeuwarden enkele keren met een mes gestoken.
Hij raakte daarbij zwaar gewond. Vrijdag is hij aan zijn verwondigen overleden. In de nacht van vrijdag 1 op zaterdag 2 augustus rond twee uur kregen Kooistra en een 18-jarige inwoner van Leeuwarden op de Havingastate, op een steenworp afstand van Kooistra's woning aan de Oenemastate, ruzie. De 18-jarige heeft hierbij volgens getuigen Kooistra met een scherp voorwerp gestoken. Het slachtoffer werd per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in de stad. Hij bleek meerdere steekwonden te hebben. Op aanwijzing van getuigen kon de 18-jarige later die nacht in zijn woning worden aangehouden. Hij werd ingesloten en is door de rechter-commissaris in bewaring gesteld. Niels Kooistra was zo zwaar gewond dat hij niet door de politie kon worden gehoord over de aanleiding en de toedracht. Vandaar dat de politie enkele dagen na de steekpartij een oproep deed aan getuigen zich te melden. Woensdag zal Justitie beslissen of de verdachte langer in hechtenis blijft. Hem kan moord of doodslag ten laste worden gelegd.
Niels Kooistra voetbalde eerder bij vv De Wâlden waar zijn broer Lars nu nog als spits actief is. Tijdens de wedstrijd van afgelopen zondag werd voor aanvang van de wedstrijd een minuut stilte in acht genomen om Niels te herdenken. Niels Kooistra wordt woensdag in besloten kring gecremeerd na een herdenking in gebouw De Fenix aan de Valeriusstraat in Leeuwarden die om twee uur begint.
quote:Een 28-jarige Fries die zwaargewond was geraakt na een zware mishandeling begin deze maand, heeft euthanasie laten plegen. Het was al bekend dat Niels Kooistra was overleden, maar niet dat hij zijn leven actief had laten beëindigen.
Belediging
Kooistra is begin deze maand zwaar mishandeld in de Leeuwarder wijk Camminghaburen door een 18-jarige plaatsgenoot. Deze jongen vatte een groet op als belediging en stak Kooistra meerdere malen in lichaam en hoofd. Die raakte daardoor vanaf de nek verlamd. Omdat hij zo niet verder wilde leven, heeft hij een eind aan zijn leven laten maken.
De euthanasie maakt het juridisch ingewikkeld voor het OM om de vermoedelijke dader die nog altijd in voorarrest zit, te vervolgen.
Meerdere keren gestoken met een verboden wapen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:23 schreef Frollo het volgende:
Ik zou zeggen, ook al is Kooistra's dood zelfgekozen, het is wel degelijk een rechtstreeks gevolg van de acties van de verdachte. Dus de vervolging voor doodslag/zware mishandeling kan gewoon doorgaan.
Maar goed, dat zegt mijn boerenverstand.
Snap je punt, maar daar moet je boven staan. De overleden heeft daar niks meer aan.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:30 schreef Reptilian het volgende:
Die dader zal wel weer een oerhollandse taakstraf krijgen, want hard straffen werkt niet in dit land vindt men.![]()
Ik zou zeggen laat die dader gewoon meteen vrij, want hoe eerder die vrij is, hoe eerder die dood geschopt wordt, echte vrienden hebben dat namelijk over voor elkaar.
De nabestaanden wel.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:35 schreef daftme het volgende:
[..]
De overleden heeft daar niks meer aan.
Poging tot doodslag dus. Uiteindelijk heeft het slachtoffer er zelf voor gekozen om niet verder te leven.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:30 schreef GambinoT het volgende:
Poging tot doodslag, met de dood tot gevolg.
De dader heeft gewoon het leven van het slachtoffer verpest, die koos om niet verlamd verder te willen leven.
Gewoon achter de tralies, voor een lange tijd.
Ken je ze?quote:
Ik ken ze niet, maar het is altijd zo dat de familie van het slachtoffer de dader dood wil hebben want anders kunnen ze geen rust vinden om het te verwerken.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ken je ze?
Hoe weet je dat ze uit zijn op dit soort 'wraak?'
Waarschijnlijk weet jij dat helemaal niet, dus vul je eigen gedachten maar niet voor ze in.
Dat hebben ze je gezegd ofzo?quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:46 schreef Reptilian het volgende:
[..]
Ik ken ze niet, maar het is altijd zo dat de familie van het slachtoffer de dader dood wil hebben want anders kunnen ze geen rust vinden om het te verwerken.
Iemand tot zijn nek verlamd maken is erger dan iemand vermoorden.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:41 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Poging tot doodslag dus. Uiteindelijk heeft het slachtoffer er zelf voor gekozen om niet verder te leven.
Grof voorbeeld:
Als ik iets doe bij iemand en diegene pleegt 5 jaar daarna zelfmoord omdat ie niet verder willen leven met trauma heb ik hem toch ook niet opeens vermoord?
Nee maar dat is altijd zo tenzij ze zo'n amerikaanse christen mentaliteit hebben maar die kans is heel klein.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat hebben ze je gezegd ofzo?
Hetgeen wat mensen zeggen is niet wat ze doen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:46 schreef Reptilian het volgende:
[..]
Ik ken ze niet, maar het is altijd zo dat de familie van het slachtoffer de dader dood wil hebben want anders kunnen ze geen rust vinden om het te verwerken.
ligt eraan waar het trauma van komtquote:Op maandag 25 augustus 2008 11:41 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Poging tot doodslag dus. Uiteindelijk heeft het slachtoffer er zelf voor gekozen om niet verder te leven.
Grof voorbeeld:
Als ik iets doe bij iemand en diegene pleegt 5 jaar daarna zelfmoord omdat ie niet verder willen leven met trauma heb ik hem toch ook niet opeens vermoord?
Dit is natuurlijk niet dom want een dode dader heeft meer voordelen dan een levende dader.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:50 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Wanneer dit wel gebeurd zijn ze uiteindelijk net zo dom bezig als dat de dader bezig was.
Niet volgens het strafrecht.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:49 schreef Reptilian het volgende:
[..]
Iemand tot zijn nek verlamd maken is erger dan iemand vermoorden.
Omdat het strafrecht zo bezopen is gaan er steeds meer nabestaanden het recht in eigen handen nemen.quote:
Dat is een andere discussie.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:57 schreef Reptilian het volgende:
[..]
Omdat het strafrecht zo bezopen is gaan er steeds meer nabestaanden het recht in eigen handen nemen.
Ga jij even niet voor anderen denken, joh.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:46 schreef Reptilian het volgende:
[..]
Niet dom om 't gene wat de dader nog kan aanrichten als ie leeft, maar dom omdat als je hem vermoord je ook gewoon een moordenaar bent en ook al is de dader een vuige moordenaar hij heeft vast ook wel familie en mensen die hoe dan ook nog om 'm geven.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:53 schreef Reptilian het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk niet dom want een dode dader heeft meer voordelen dan een levende dader.
Een doodstrafloze maartschappij maakt meer families kapot dan je lief is.
Doodslag, moord, mishandeling, dat maakt allemaal niet uit in dit land..... deze dader zal wel weer een linkse mickeymouse - al dan niet een taak - straf krijgen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:09 schreef Missfortunate het volgende:
Gelet op het arrest 'niet-behandelde longinfectie' zal het volgens mij best nog wel doodslag kunnen worden:
Titel : Niet behandelde longinfectie Instantie : HR Datum : 25-06-1996 Vindplaats : NJ 1997, 563
Casus
De verdachte in deze zaak heeft, na een woordenwisseling met zijn vriendin, een wapen gepakt en op haar geschoten. De kogel heeft in haar hals het ruggemerg geraakt. Daardoor kreeg ze een "hoge dwarslaesie" met het gevolg dat ze vrijwel totaal verlamd was. Ze kon haar handen en benen niet meer gebruiken, had geen gevoel meer en was incontinent, ze kon zelfs niet meer zelfstandig ademhalen. Als gevolg van haar letsel kreeg zij bovendien een longinfectie. Die longinfectie kon medisch gezien wel behandeld worden, maar zij heeft dat niet toegestaan. Als gevolg van de longinfectie, die ingevolge haar bewuste beslissing niet is behandeld, is zij enkele dagen na de schietparij overleden.
De verdachte voert aan dat het causaal verband tussen verdachtes gedragingen en de dood van het slachtoffer ontbreekt nu het slachtoffer zelf de keuze heeft gemaakt niet te worden behandeld aan de longinfectie die is ontstaan ten gevolge van de dwarslaesie die het schot door haar hals heeft veroorzaakt.
Volgens een medisch rapport was het mogelijk dat zij, zou zij zich hebben laten behandelen, nog in leven zou zijn geweest.
Dit verweer wordt door het Hof verwo
rpen. De beslissing van het slachtoffer om de door de schotverwonding veroorzaakte longinfectie niet te behandelen staat er niet aan in de weg dat de als gevolg van de infectie ingetreden dood aan de verdachte wordt toegerekend. Dit omdat haar levensverlenging geen menswaardig bestaan zou hebben opgeleverd.
Hoge Raad:
Het Hof heeft geen blijk gegeven van een onjuiste rechtsopvatting. De verdachte heeft de omstandigheden in het leven geroepen die het slachtoffer er toe hebben gebracht de beslissing te nemen af te zien van medische behandeling. Die beslissing heeft niet een zodanige invloed in de keten der gebeurtenissen gehad dat de dood van het slachtoffer niet meer als gevolg van het handelen van de verdachte aan deze zou kunnen worden toegerekend. (= leer van de redelijke toerekening)
Of misschien had die dader het allemaal zo moeilijk hier vanwege die cultuur verschillenquote:Op maandag 25 augustus 2008 12:14 schreef El_Matador het volgende:
Dit gaat het zoveelste schandaal worden in de discrepantie tussen "ijskoude rechtsspraak" en "gezond verstand in dienst van de maatschappij". Ik hoop -wederom- dat het tweede gaat winnen, maar ik zie weer een juridisch rapport tegemoet waarin de verdachte klootzak niet wordt bestraft voor de indirecte dood van Kooistra.
Zo walgelijk zijn wij in Nederland afgedreven van de realiteit.
Weer zo'n links figuur die onder een steen heeft gezeten.quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:18 schreef Diederik_Duck het volgende:
Jongens, wat minder de Telegraaf lezen. Er wordt heus ook wel eens een fatsoenlijke straf opgelegd.
Als je op de vvd stemt, ben je niet rechts.quote:
"Wel eens" als in de jackpot in de loterij winnen zeker.quote:En ik ben het ook niet altijd eens met de straf, maar soms toch wel. Oftewel: er wordt heus weleens recht gedaan.
Kennelijk zijn we al zo ver van de realiteit afgedreven dat we schuimbekken over hypothetische uitspraken in rechtszaken die nog niet begonnen zijn, waarbij de meest extreme uitkomst als waarschijnlijk wordt gezien.quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:14 schreef El_Matador het volgende:
Dit gaat het zoveelste schandaal worden in de discrepantie tussen "ijskoude rechtsspraak" en "gezond verstand in dienst van de maatschappij". Ik hoop -wederom- dat het tweede gaat winnen, maar ik zie weer een juridisch rapport tegemoet waarin de verdachte klootzak niet wordt bestraft voor de indirecte dood van Kooistra.
Zo walgelijk zijn wij in Nederland afgedreven van de realiteit.
Ook jij hebt duidelijk onder een steen gezeten. Jij moet politicus wordenquote:Op maandag 25 augustus 2008 12:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Kennelijk zijn we al zo ver van de realiteit afgedreven dat we schuimbekken over hypothetische uitspraken in rechtszaken die nog niet begonnen zijn, waarbij de meest extreme uitkomst als waarschijnlijk wordt gezien.
Schuimbekken? Ben geen epilepticus, naar ik weet.quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Kennelijk zijn we al zo ver van de realiteit afgedreven dat we schuimbekken over hypothetische uitspraken in rechtszaken die nog niet begonnen zijn, waarbij de meest extreme uitkomst als waarschijnlijk wordt gezien.
Het verschil is wellicht dat de longinfectie als gevolg van de dwarslaesie gezien wordt. Zo zijn er ook zaken waarbij een HIV patient die onbeveiligde seks had, veroordeeld is wegens poging tot doodslag (ookal had het 'slachtoffer' niks). Maar ook hier weer, AIDS is een gevolg van de daad. Euthanasie daarentegen is handelen van de persoon zelf. Vandaar waarschijnlijk dat het juridisch zo moeilijk ligt.quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:09 schreef Missfortunate het volgende:
Gelet op het arrest 'niet-behandelde longinfectie' zal het volgens mij best nog wel doodslag kunnen worden:
[..]
Als het aan mij had gelegen had die kerel in 1975 de doodstraf gekregen, want dan had hij niet ook die moorden na 1990 kunnen plegen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ok, dan ben ik blijkbaar inderdaad extreem-links. Wat zou jij als echte rechtse hebben opgelegd in onderstaande zaak? Ben benieuwd![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_van_Eijk
Ophanging op de markt lijkt me een betere straf. TBS werkt niet.quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:56 schreef Gert het volgende:
Blijkbaar was zijn situatie totaal uitzichtloos, want op zich is het best wel snel om binnen een maand al te beslissen dat je niet verder wilt leven. Wat een drama.
En er word hier over gevangenisstraf gesproken, maar iemand die bij een orbenullige ruzie een ander in het hoofd en lichaam steekt, mag na het uitzitten van zijn straf toch hopelijk meteen door naar een TBS-kliniek.
Aan de doodstraf zitten ook allerlei haken en ogen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ophanging op de markt lijkt me een betere straf. TBS werkt niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |