Jij hoeft er toch niet voor te juichen als je dat niet wil.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:02 schreef postmortum het volgende:
Ik snap het echt niet opeens hebben twee chinees tafeltennisters die hun eigen land niet goed genoeg zijn en dus maar Nederlander moeten worden. Kijk als je de taal spreekt en hierheen komt ivm de liefde mag je voor mij voor het land uitkomen ( Mia Audina / Lornah Kiplagat)
Maar waarom zou ik in godsnaam moeten juichen voor de afdankertjes van anderen landen ?
hoezo?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:03 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Racist.
Li Jie en Li Jiao spreken beide Nederlands.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:02 schreef postmortum het volgende:
Ik snap het echt niet opeens hebben twee chinees tafeltennisters die hun eigen land niet goed genoeg zijn en dus maar Nederlander moeten worden. Kijk als je de taal spreekt en hierheen komt ivm de liefde mag je voor mij voor het land uitkomen ( Mia Audina / Lornah Kiplagat)
Maar waarom zou ik in godsnaam moeten juichen voor de afdankertjes van anderen landen ?
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:05 schreef Yi-Long het volgende:
TS moet zich niet zo aanstellen en kan zich beter druk maken om belangrijkere zaken.
echt niet , ze proberen het , volgens mij hadden ze nooit de inburgeringscursus gehaaldquote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:06 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Li Jie en Li Jiao spreken beide Nederlands.
bettine vriesekoop , enough saidquote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:08 schreef XL het volgende:
Wat denk je.... dat die tafeltennissers hier naartoe te komen om tafeltennisprof te worden![]()
In Nederland kun je met tafeltennis geen droge boterham verdienen hoor
Wat ik er net van hoorde spreekt minimaal 1 van die aardig nederlands.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:08 schreef postmortum het volgende:
[..]
echt niet , ze proberen het , volgens mij hadden ze nooit de inburgeringscursus gehaald
Mia Audina doet niet eens meequote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:02 schreef postmortum het volgende:
Kijk als je de taal spreekt en hierheen komt ivm de liefde mag je voor mij voor het land uitkomen ( Mia Audina / Lornah Kiplagat)
het is een voorbeeld he klapkutquote:
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:05 schreef Yi-Long het volgende:
TS moet zich niet zo aanstellen en kan zich beter druk maken om belangrijkere zaken.
maar dat zijn dan ook geen sportieve afdankertje , wtf trots zijn omdat je de nummer 45 van de wereld bentquote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:13 schreef wdn het volgende:
[..]
Wat ik er net van hoorde spreekt minimaal 1 van die aardig nederlands.
Ik ken uitkeringstrekkers die slechter nederlands spreken.
Sowieso sinds 1999, ik vraag me af of TS toen al geboren was.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:13 schreef sp3c het volgende:
beide dames spreken gewoon Nederlands en wonen hier al vrij lang hoor
ik zag voor de Spelen een interview met ze (weet niet of dat degenen zijn over wie het gaat) en ik vond ze wel leuk
ik zal is kijken of ik het nog kan vinden ergens
nu ja dan zijn ze hier heen gekomen ivm de liefde voor de sport?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:24 schreef postmortum het volgende:
In hun jeugd waren ze in China niet goed genoeg om de top te halen , afdankertjes dus
dat interwiewquote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:22 schreef sp3c het volgende:
het was 1vandaag!
http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=33749&nav=33751,33749,0#
ik vind ze echt wel leuk met zijn tweetjes, van mij mogen ze de vlag dragen
Jie Li woont in Heerhugowaard is sinds 1999 Nederlandse en tafeltennist voor een Nederlandse club...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:30 schreef Karammel het volgende:
en is 6 maanden per jaar woonachtig in chinna , wat ze zelf toegeeft in het interviewquote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:34 schreef pfaf het volgende:
[..]
Jie Li woont in Heerhugowaard is sinds 1999 Nederlandse en tafeltennist voor een Nederlandse club...
Het zouden zo voetballers kunnen zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:32 schreef postmortum het volgende:
[..]
dat interwiew![]()
kennen jullie het wilhelmus ?
die afdankchineesjes : wie ?
Er zijn wel meer sporters die dat doen, van Thomas Dekker in Italië, tot Belgische of Monegaskische belastingontduikers. Heck, ik heb de helft van het jaar in Australië gezeten voor m'n studie, ben ik nu ook geen echte Nederlander meer?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:36 schreef postmortum het volgende:
[..]
en is 6 maanden per jaar woonachtig in chinna , wat ze zelf toegeeft in het interview
Thomas Dekker komt gewoon uit voor NL hoor en is in NL geborenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:39 schreef pfaf het volgende:
[..]
Er zijn wel meer sporters die dat doen, van Thomas Dekker in Italië, tot Belgische of Monegaskische belastingontduikers. Heck, ik heb de helft van het jaar in Australië gezeten voor m'n studie, ben ik nu ook geen echte Nederlander meer?
Er zijn zelfs voetballers die het hele jaar in het buitenland wonen. Echt waar!quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:39 schreef pfaf het volgende:
[..]
Er zijn wel meer sporters die dat doen, van Thomas Dekker in Italië, tot Belgische of Monegaskische belastingontduikers. Heck, ik heb de helft van het jaar in Australië gezeten voor m'n studie, ben ik nu ook geen echte Nederlander meer?
Kun je wel begrijpend lezen?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:40 schreef postmortum het volgende:
[..]
Thomas Dekker komt gewoon uit voor NL hoor en is in NL geboren
ja maar jouw interpratatie slaat nergens op die chinese afdankertjes komen uit voor nl en gaan dan weer terug naar chinaquote:
Dus ze zijn beide een deel van het jaar in het buitenland en komen voor Nederland uit.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:43 schreef postmortum het volgende:
[..]
ja maar jouw interpratatie slaat nergens op die chinese afdankertjes komen uit voor nl en gaan dan weer terug naar china![]()
thomas blijkft lejker in italie voor de epoEn thomas rijdt voor NL alhoewel moet die eerst weer door de selectie komen
![]()
nadat ze in china geboren zijnquote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:45 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dus ze zijn beide een deel van het jaar in het buitenland en komen voor Nederland uit.
Maar nu Nederlandse zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:46 schreef postmortum het volgende:
[..]
nadat ze in china geboren zijn
door de wet te omzeilenquote:
Onderbouwing?quote:
Inderdaad. "Kut man, we krijgen hier betere sporters, wat vervelend."quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:55 schreef sander89 het volgende:
Ze doen het best goed, dus moeten ook blij mee zijn voor de NL tafeltennis promotie.
Slecht zijn ze zeker niet ,anders zitten ze ook niet bij de laatste acht bij de OS.
Aziaten hebben nou eenmaal gevoel voor snelheid.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:09 schreef Leatherface het volgende:
Beetje meer respect.
Jiao won dus wel EK's voor Nederland. Een geboren Nederlands had dat niet kunnen winnen voor dit land.
daar kan ik het op zich wle mee eens zijn maar in dit geval (beide gevallen) vraag ik me af of dat wel zo heel erg van toepassing is ... ik krijg toch de indruk van nietquote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:02 schreef SaintOfKillers het volgende:
Op zich lig ik er niet echt van wakker of ze een band met het land hebben of dat het gewoon opportunisten zijn, maar het stoort me wel (een heel klein beetje) dat dit type naturalisaties administratief soms voorrang krijgt op "gewone" mensen die hetzelfde willen, alsof ze belangrijker zijn.
dat Jiao beter presteert dan iemand die hier geboren en getogen is, doet niets af aan het feit dat ze alleen maar voor Nederland uitkomt, omdat de Chinese bond haar niet goed genoeg vond. TS heeft best een punt hier...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:09 schreef Leatherface het volgende:
Beetje meer respect.
Jiao won dus wel EK's voor Nederland. Een geboren Nederlands had dat niet kunnen winnen voor dit land.
en verhuist volgend seizoen naar Spanje om daar in de competitie uit te komen....quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:34 schreef pfaf het volgende:
[..]
Jie Li woont in Heerhugowaard is sinds 1999 Nederlandse en tafeltennist voor een Nederlandse club...
Ze zitten bij de laatste 16 op olympische spelen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:16 schreef postmortum het volgende:
[..]
maar dat zijn dan ook geen sportieve afdankertje , wtf trots zijn omdat je de nummer 45 van de wereld bent
Ben het met je eens..en dit is alleen gewoon om Nederland te promoten..Dat maakt afkomst ineens niet meer uit.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:02 schreef SaintOfKillers het volgende:
Op zich lig ik er niet echt van wakker of ze een band met het land hebben of dat het gewoon opportunisten zijn, maar het stoort me wel (een heel klein beetje) dat dit type naturalisaties administratief soms voorrang krijgt op "gewone" mensen die hetzelfde willen, alsof ze belangrijker zijn.
Ik weet niet of deze dames zijn genaturaliseerd in het Verdunk-tijdperk, maar sinds Kalou weten we dat er voor promotie-doeleinden geen uitzonderingen meer worden gemaakt.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:21 schreef Sk00p het volgende:
[..]
Ben het met je eens..en dit is alleen gewoon om Nederland te promoten..Dat maakt afkomst ineens niet meer uit.
nee.. ze zijn van voor Verdonk. tenminste..Li Jiao dan..quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:29 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Ik weet niet of deze dames zijn genaturaliseerd in het Verdunk-tijdperk, maar sinds Kalou weten we dat er voor promotie-doeleinden geen uitzonderingen meer worden gemaakt.
Tijdens Verdonk werden er geloof ik nog steeds sporters genaturaliseerd, zoals dat altijd gebeurde. Kalou had de pech een bekende voetballer te zijn, die even nodig was voor Rita om lekker populistisch te doen over zijn rug.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:29 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Ik weet niet of deze dames zijn genaturaliseerd in het Verdunk-tijdperk, maar sinds Kalou weten we dat er voor promotie-doeleinden geen uitzonderingen meer worden gemaakt.
Dat geloof ik wel ja. Op het gevaar af een Fortuyn-achtige discussie te ontketenen: wel lullig dat het volk wat op haar stemt van het type 'voetbalsupporter' is, die best bereid is om wat principes te laten varen om het Nederlands elftal sterker te laten zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:43 schreef Yi-Long het volgende:
Kalou had de pech een bekende voetballer te zijn, die even nodig was voor Rita om lekker populistisch te doen over zijn rug.
Dat dus..en wat onze mod boven je zegt..Gewoon hypocriet gedrag!!quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:02 schreef Karammel het volgende:
Ik vind het opmerkelijk dat veel mensen hier blij zijn met deze Chinezen, omdat ons land dan zogenaamd beter zou presteren. Het is net Chelsea... Je koopt gewoon de beste spelers van de wereld op en zo behaal je de gewenste resultaten. Dat zie je nu heel duidelijk met de Marokkaan die voor Bahrein uitkomt. Voor veel sporters is het net omgedraaid. Daar nemen ze juist een andere nationaliteit zodat ze via een omweg wel hun sport kunnen beoefenen op grote toernooien.
Neem nou Epke Zonderland. Een Nederlandse jongen die door hard werken en veel trainingsarbeid de finale van de rekstok weet te bereiken. Waar Nederland jarenlang geen turners op zo'n onderdeel heeft gehad is het eindelijk iemand gelukt. Dat hij dan in de finale valt is erg jammer, maar dat doet niets af aan zijn prestatie. Ik zie zo'n jongen vele malen liever dan een genaturaliseerde Chinees die voor ons wel even het goud binnenhaalt.
Als ik een interview zie waar twee 'Nederlanders' raar opkijken bij het horen van de term 'Het Wilhelmus' dan schaam ik mij als Nederlander. Dit heeft niets, maar dan ook niets met trots en de Olympische gedachte te maken.
Zo speelt er ook een Zuid-afrikaan in ons hockeyelftal. Allemaal leuk en aardig dat ze zo goed kan hockeyen en dat ze al jaren in Nederland woont en traint, maar het blijft een Zuid-Afrikaan. Ze heeft zelfs al 75 interlands voor Zuid-Afrika gespeeld. Het is slecht gesteld met de sporters van tegenwoordig. Afkomst speelt geen enkele rol meer.
mwah deze dames moeten ook geen dingen gaan stelen hoorquote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:01 schreef de_boswachter het volgende:
Omdat het sporters zijn vind iedereen het ineens ok omdat ze NL promoten in positieve zin. Maar oh wee al Mustapha de hongerneger uit Zambia die hier een uitkering trekt wat jat uit de Appie. . . Dan leer je de andere kant vd medaille kennen, want Mustapha is geen sporter. Hypocriet dus.
bron:quote:Wereldburgers in Oranje
Mark van Driel
gepubliceerd op 02 augustus 2008 00:00, bijgewerkt op 13:01
In Peking komen elf sportmigranten uit voor Nederland, hun geadopteerde vaderland. Een record. Doet nationaliteit ertoe? ‘De wereld is ons speelveld.’
Door Mark van Driel
Uit volle borst meezingen met het Wilhelmus doet slechts een enkeling. De meesten neuriën de melodie mee of ondergaan het volkslied stilletjes, in het besef dat waardigheid is vereist.
Want of ze nu geboren zijn in China, Rusland, Kenia of Canada, in Duitsland, Australië, Zuid-Afrika of Schotland: ook deze sporters zijn Nederlandse staatsburgers. Tijdens de Olympische Spelen klopt hun hart sneller voor hun geadopteerde vaderland.
Maar liefst elf voormalige vreemdelingen maken in Peking deel uit van de Nederlandse equipe. Dat is een record (zie tabel). Ze vormen bijna 5 procent van de totale ploeg van 242 sporters en zijn verdeeld over zeven sporten: atletiek, hockey, tafeltennis, voetbal, zeilen, zwemmen en kanovaren.
Het betreft geen tweede of derde generatie Marokkanen of Turken, en ook de Antilliaanse of Surinaamse Nederlanders zijn niet meegeteld. Deze nieuwe Nederlanders zijn sportmigranten, die soms al voor een ander land hebben meegedaan aan de Olympische Spelen en bewust hebben gekozen welk land ze willen vertegenwoordigen in de sport: hun geboorteland of hun geadopteerde vaderland.
In de Verenigde Staten, dat bekend staat als immigratieland, zijn volgens de New York Times slechts negen van de 600 olympische deelnemers afkomstig uit het buitenland.
Tot de elf nieuwe Nederlanders behoren verschillende medaillekandidaten: de atletes Lornah Kiplagat en Hilda Kibet uit Kenia, zeiler Mitch Booth uit Australië, hockeyers Laurence Docherty en Marilyn Agliotti, en zwemmer Mitja Zastrow. Bij voorgaande Olympische Spelen hebben sportmigranten al een klein aandeel gehad in de medailles. Goud werd nooit gewonnen. In totaal zijn vier zilveren en twee bronzen medailles veroverd, sinds 1992.
Juist bij de Olympische Spelen is de deelname van de sportmigranten opmerkelijk. Het sportevenement is meer dan een strijd tussen individuen, het is een strijd tussen staten. Patriottisme en nationalisme krijgen ruim baan. De score in het medailleklassement telt zwaar, vooral bij de beleidsmakers die het succes afmeten aan die uiteindelijke klassering. Het officiële beleidsdoel van de Nederlandse overheid is een permanente plek in de sporttoptien.
Sportmigranten kunnen helpen die positie veilig te stellen. De verschillende bonden staan sympathiek tegenover de nieuwkomers, mits ze niet in de nadagen van hun loopbaan verkeren en even snel van nationaliteit willen verwisselen in de hoop op extra inkomsten. Ze helpen de atleten waar mogelijk, maar de regels laten tegenwoordig weinig ruimte.
Sinds de mislukte poging om voormalig Feyenoord-speler Salomon Kalou versneld te naturaliseren, in 2006, is duidelijk dat er voor topsporters niet of nauwelijks meer een uitzondering wordt gemaakt. Ze dienen te voldoen aan de gebruikelijke regels: een vijfjarig verblijf in Nederland en een inburgeringstoets. Een huwelijk met een Nederlander behoort de procedure te versnellen.
Toch zijn sommige olympische sporten volledig afhankelijk van buitenlanders. Het tafeltennisteam bestaat uit twee genaturaliseerde Chinese speelsters, Li Jiao en Li Jie, en een voormalige Russin Elena Timina. Op de 10.000 meter zou Nederland zonder de geboren Keniaanse achternichtjes Kiplagat en Kibet geen rol van betekenis spelen.
Voor veel van de sportmigranten is de keuze voor Nederland niet het resultaat van blinde ambitie. Het is een samenloop van omstandigheden. Liefde speelt geregeld een rol, of het niveau en de financiële mogelijkheden van de Nederlandse competitie (in hockey en tafeltennis). Maar vaak biedt uitkomen voor Oranje de sporters ook kansen die ze anders niet zouden krijgen.
In veel sporten zijn de faciliteiten in Nederland beter. De sporters zijn als Nederlanders aantrekkelijker voor sponsors. Voor de tafeltennissters en atletes zou het veel moeilijker zijn uit te komen voor China, Rusland en Kenia, zo niet onmogelijk. Voor de hockeyers, zwemmer Zastrow en voetballer De Guzman is juist het hoge niveau van Nederland aantrekkelijk. Het stelt ze in staat om internationaal mee te doen om de hoofdprijzen.
‘Met de Nederlandse hockeyploeg kan ik meedoen aan de grote toernooien en meedoen om de prijzen. Het niveau ligt hoger. Ik kan mezelf hier verbeteren’, zegt 53-voudig Schots hockeyinternational Laurence Docherty. Hij komt sinds 2006 uit voor Nederland en maakt in Peking zijn olympische debuut. Hij speelt op 13 augustus notabene tegen Groot-Brittannië, het team waarvan hij als geboren Schot ook deel had kunnen uitmaken.
De 28-jarige Docherty weet waar zijn loyaliteit ligt, bij Nederland. Hij verwacht niet dat de Olympische Spelen andere nationale sentimenten in hem zullen losmaken, waardoor hij zich binnen de Nederlandse ploeg een vreemdeling zal voelen. Al erkent hij dat uitkomen voor Oranje anders is dan uitkomen voor Schotland.
‘Het gevoel dat ik als jongetje van 13 had toen ik als eerste keer het shirt van Schotland droeg, was anders dan het gevoel dat ik had toen ik als 25-jarige voor het eerst het Nederlandse shirt droeg. Er stroomt Schots bloed door mijn aderen en ik ben Nederlander geworden. Maar veel verschil is er niet. Ik vind het een eer om voor Nederland te spelen.’
Ook de catamaranzeiler Mitch Booth worstelt niet met zijn afkomst en huidige nationaliteit. Hij heeft tweemaal voor Australië meegedaan aan de Spelen en doet nu voor de tweede maal mee voor Nederland. Hij won voor Australië brons (1992) en zilver (1996) een medaille en mocht vanwege zijn overstap naar Nederland niet meedoen aan de Spelen van 2000 in zijn geboorteland.
De 45-jarige Booth herinnert zich dat hij in Athene (2004) een zwemfinale tussen Pieter van den Hoogenband en de Australische held Ian Thorpe bekeek. Hij zag twee sublieme sporters in een schitterend duel, niet twee vertegenwoordigers van verschillende naties.
‘Ik geniet van de competitie. Het is geweldig om uit te komen voor de vlag van een land, maar sport gaat om individuen die uitblinken. Ik zal in Peking uitkomen tegen Australiërs. Zij staan eerste op de wereldranglijst, wij derde. Het wordt een mooi sportgevecht, zo eenvoudig ligt het voor mij.’
De sportmigranten beseffen dat ze binnen de Nederlandse ploeg een aparte rol innemen. Ze worden vaak gezien als buitenlander, zeker als ze de taal niet of matig spreken.
De sportliefhebber vindt het doorgaans lastig zich te identificeren met de nieuwkomers. Al werken medailles als smeerolie voor de integratie, een nationale held zullen de sportmigranten niet snel worden. Lornah Kiplagat was hogelijk verbaasd toen ze in 2006 voor het eerst werd genomineerd als Nederlandse sportvrouw van het jaar.
Docherty: ‘Ik denk nog steeds dat ik word gezien als de Schot die Nederlander is geworden, ook al denken veel Nederlanders als ze me horen praten dat ik gewoon Nederlander ben. In Schotland was er ook onbegrip. Ik denk dat de helft van de mensen mijn keuze niets vond. Daar moest ik mee leren omgaan.’
Of de aanwas van sportmigranten doorzet, is lastig te voorspellen. Gezien de strikte naturalisatieregels zijn er voor opportunistische sporters weinig kansen. Aan de andere kant: in competitie van het hockey, tafeltennis en voetbal wemelt het van de buitenlanders die vaak jaren blijven en zich soms permanent willen vestigen in Nederlander.
Volgens Docherty en Booth is het voorlopig onzin om te denken over een kritische grens: het maximale aantal sportmigranten dat de Nederlanders dat de olympische ploeg zou kunnen verdragen zonder een vervreemdend effect te creëren. ‘Het zal niet snel veel groter worden’, meent Dochterty. ‘En dan nog. Mensen willen de beste sporters zien. Als de resultaten komen, maakt het niet wie er wint: Jantje of Hans, of Michael of George.’
Booth deelt die mening. Hij gelooft dat de sport een afspiegeling is van een internationale trend. In het zakenleven, in de wetenschap en in de cultuur is sprake van globalisering, dus in de sport ook. Hij is zelf een sprekend voorbeeld: geboren in Australië, uitkomend voor Nederland, woonachtig in Spanje. Een wereldburger dus.
‘De wereld is voor veel mensen een groot speelveld geworden. Mensen verhuizen vanwege werk, vanwege liefde, of vanwege sport. Alles is mondiaal. Of het goed of slecht is, weet ik niet. Maar het is zo.’
Goed stuk van de Volkskrantquote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:37 schreef alors het volgende:
Voor de geinteresseerden een stuk hierover, want het Nederlandse team bestaat uit veel meer 'sportmigranten'.
[..]
bron:
http://www.volkskrant.nl/(...)eldburgers_in_Oranje
Ik vind het opzich niet erg als mensen voor een ander land uitkomen. Afstand nemen van hun geboorteland hoeft ook niet helemaal, als ze maar bloedfanatiek zijn en voor Nederland willen winnen. En niet alleen voor zichzelf. Dat het ze niet zoveel boeit voor wie ze op een toernooi staan, als ze er maar staan, dat vind ik een beetje een matige mentaliteit.
Ik vind een de Guzman die hier sinds zijn twaalfde woont, hier naar school is gegaan, hier al zijn vrienden heeft en vloeiend Nederlands spreekt ook heel wat anders dan iemand die al voor een ander land is uitgekomen, zoals Mitch Booth. En bijvoorbeeld Lorna Kiplagat spreekt ook bagger Nederlands, beetje jammer is dat dan
Dat vind ik juist het mooie van de Olympische spelen. Dat het zo duidelijk is dat je het niet alleen voor jezelf doet, maar ook voor je land. Direct na de overwinning lopen ze een ereronde met hun vlag in de armen. Het is een heel mooie prestatie voor zowel de sporter als het land. Erg jammer dat sommige landen buitenlanders nodig denken te hebben om beter te presteren. Daar slaan ze de plank volledig mis.quote:Juist bij de Olympische Spelen is de deelname van de sportmigranten opmerkelijk. Het sportevenement is meer dan een strijd tussen individuen, het is een strijd tussen staten. Patriottisme en nationalisme krijgen ruim baan. De score in het medailleklassement telt zwaar, vooral bij de beleidsmakers die het succes afmeten aan die uiteindelijke klassering. Het officiële beleidsdoel van de Nederlandse overheid is een permanente plek in de sporttoptien.
Dat snap ik niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 01:21 schreef bloodymary het volgende:
Bij paardenspringen ook. Het Ukraiense team bestaat uit Belgen, terwijl Jos Lansink, een van de beste Nederlandse springruiters voor Belgie uit komt.
TSquote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:02 schreef postmortum het volgende:
Alsof afkomst zo belangrijk is. Jij draagt natuurlijk dagelijks je raszuivere stamboom met je mee en laat die bij elke politiecontrole zien zeker?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:30 schreef Karammel het volgende:
Kijk... hier ben ik het dan helemaal mee eens. Het zijn twee sporters die in eigen land gewoon kwaliteit tekort komen. Daar falen ze hard in wat ze doen. Nu weten ze via een achterdeur de Olympische Spelen alsnog te bereiken en daar wordt Nederland voor gebruikt. Het heeft helemaal niets met Nederland te maken.
Ze zitten de helft van het jaar in China, hebben een man die in China woont en spreken onderling altijd Chinees. Daarnaast zijn ze gewoon opgegroeid in China en hebben ze veel meer met China dan met Nederland. Ik vind het werkelijk schandalig dat er zo met nationaliteiten gerotzooid kan worden om daar persoonlijk beter van te worden. Zo zie je steeds meer sporters de overstap naar een andere nationaliteit maken. Schandalig.
Een Marokkaan die de eerste gouden medaille voor Bahrein wint... waar gaat het echt over? Afkomst stelt geen ruk meer voor tegenwoordig. Het gaat helemaal de verkeerde kant op.
Ja.. daar hecht ik inderdaad veel waarde aan. Dat vind ik ook het mooie van de Olympische spelen. Daar gaat het er echt om het landenklassement en niet alleen om de individuele prestatie.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 15:46 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Alsof afkomst zo belangrijk is. Jij draagt natuurlijk dagelijks je raszuivere stamboom met je mee en laat die bij elke politiecontrole zien zeker?
Juist wel. Hij reed een Belgisch paard, en er was toen een regel ingevoerd dat je alleen met een paard uit je eigen land mee mocht doen. Dus werd Joske een Belg, aangezien die fokker niet van plan was om te verhuizen.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 02:01 schreef rja het volgende:
[..]
Dat snap ik niet.
Geen geld in Belgie voor goede paarden ?
Biurakn Hakhverdian heeft haar best voor je gedaan.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 16:24 schreef Karammel het volgende:
Zoals net bij het waterpolo. Daar staan de Nederlandse vrouwen in de finale en winnen na een spannende wedstrijd het goud.
Ik vind afkomst dus wel degelijk belangrijk.
Gelukkig maar... Die is ook gewoon in Nederland geboren.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 19:44 schreef Wounded_Knee het volgende:
[..]
Biurakn Hakhverdian heeft haar best voor je gedaan.
Prinses Margriet is in Canada geboren, die vertegenwoordigt Nederland op een hoger niveau.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 03:32 schreef Karammel het volgende:
[..]
Gelukkig maar... Die is ook gewoon in Nederland geboren.
de tering ik heb net veel tekst gelezenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:37 schreef alors het volgende:
Voor de geinteresseerden een stuk hierover, want het Nederlandse team bestaat uit veel meer 'sportmigranten'.
[..]
bron:
http://www.volkskrant.nl/(...)eldburgers_in_Oranje
Ik vind het opzich niet erg als mensen voor een ander land uitkomen. Afstand nemen van hun geboorteland hoeft ook niet helemaal, als ze maar bloedfanatiek zijn en voor Nederland willen winnen. En niet alleen voor zichzelf. Dat het ze niet zoveel boeit voor wie ze op een toernooi staan, als ze er maar staan, dat vind ik een beetje een matige mentaliteit.
Ik vind een de Guzman die hier sinds zijn twaalfde woont, hier naar school is gegaan, hier al zijn vrienden heeft en vloeiend Nederlands spreekt ook heel wat anders dan iemand die al voor een ander land is uitgekomen, zoals Mitch Booth. En bijvoorbeeld Lorna Kiplagat spreekt ook bagger Nederlands, beetje jammer is dat dan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |