FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Grootste diesel ter wereld
mighty_mytedinsdag 19 augustus 2008 @ 14:41
Alle getunde auto's vallen opeens in het niet als je dit bekijkt.



De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C

De naam alleen al klinkt geweldig

25480 liter (je leest het goed) 14 cilinder 2takt turbo diesel.
108920 PK bij 102 toeren per minuut.
Het koppel is al helemaal debiel met 7.750.678 Nm!

Het plaatje is trouwens van een 12 cilinder, die is wat minder dan de 14 cil, maar nog altijd de moeite.

In de meest efficiente stand verbruikt 'De Grote 14' 6283 liter zware stookolie per uur...
Wat cool is, is dat hij eigenlijk erg zuinig is met een rendement van ca 50%. Tegenover een gemiddelde auto die iets van 25% haalt is dat geweldig!

Een containership dat dit ding gebruikt is de Emma Mærsk.
meer info: http://www.pv-otten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=1

[ Bericht 4% gewijzigd door mighty_myte op 19-08-2008 14:55:22 ]
Dibbledinsdag 19 augustus 2008 @ 14:43
ja, maar waarvoor is het dan?
fathankdinsdag 19 augustus 2008 @ 14:45
Scheepsdieseltje gok ik.
garfield_rulesdinsdag 19 augustus 2008 @ 14:46
wat doet het?
enneu hoeveel olie gaat erin?
mighty_mytedinsdag 19 augustus 2008 @ 14:49
Het is een aandrijfmotor van een containerschip.
Weet even niet meer welke, moet ik even googlen.
daftmedinsdag 19 augustus 2008 @ 14:50
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:43 schreef Dibble het volgende:
ja, maar waarvoor is het dan?
En waar koop je zoiets?
1299dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:51
Laat liever die turbo eens zien dan
mighty_mytedinsdag 19 augustus 2008 @ 14:56
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:50 schreef daftme het volgende:

[..]

En waar koop je zoiets?
Volgens mij in Korea.
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:51 schreef 1299 het volgende:
Laat liever die turbo eens zien dan
Zoiets?

unlisted_userdinsdag 19 augustus 2008 @ 14:58
Volgens mij heb je je eigen tanker nodig om hiermee te kunnen varen... Een tocht van Amsterdam naar Singapore duurt volgens mij 6 weken. Dat is 6x7x24x6283 liter = 6333264 liter per tocht, oftewel 6.333 kuub olie...
Grrrrrrrrdinsdag 19 augustus 2008 @ 14:59
Sweet mother of Jesus!
T42dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:00
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:46 schreef garfield_rules het volgende:
wat doet het?
enneu hoeveel olie gaat erin?
leze moeilijk??? 2tackt dus geen olie
Revolution-NLdinsdag 19 augustus 2008 @ 15:00
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:51 schreef 1299 het volgende:
Laat liever die turbo eens zien dan
Die turbo zal lekker fluiten
garfield_rulesdinsdag 19 augustus 2008 @ 15:01
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:00 schreef T42 het volgende:

[..]

leze moeilijk??? 2tackt dus geen olie
lezen is moeilijk ja, heb begrip
mighty_mytedinsdag 19 augustus 2008 @ 15:05
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:58 schreef unlisted_user het volgende:
Volgens mij heb je je eigen tanker nodig om hiermee te kunnen varen... Een tocht van Amsterdam naar Singapore duurt volgens mij 6 weken. Dat is 6x7x24x6283 liter = 6333264 liter per tocht, oftewel 6.333 kuub olie...
Zal wel meevallen denk ik. Als je dit ding zo ziet lijkt de de brandstofopslag geen probleem.
Hij kan 157 miljoen kilo meenemen, dan is die 6,3 miljoen kilo brandstof wel te doen.

unlisted_userdinsdag 19 augustus 2008 @ 15:08
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:05 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Zal wel meevallen denk ik. Als je dit ding zo ziet lijkt de de brandstofopslag geen probleem.

[ afbeelding ]
Indrukwekkend apparaatje...

Zat wärtsilä niet ooit achter het scheepvaartmuseum in Amsterdam?
Duveldinsdag 19 augustus 2008 @ 15:10
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:58 schreef unlisted_user het volgende:
Volgens mij heb je je eigen tanker nodig om hiermee te kunnen varen... Een tocht van Amsterdam naar Singapore duurt volgens mij 6 weken. Dat is 6x7x24x6283 liter = 6333264 liter per tocht, oftewel 6.333 kuub olie...
Volgens mij kunnen die scheepsdiesels een deel van de cilinders uitzetten zodat ze zuiniger varen als ze eenmaal op snelheid zijn...
Juup©dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:12
Even een krukas(je) van de RTA96-C

Juup©dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:13
Paar zuigertjes



Wat zou ik dat eens graag in het echt bekijken
unlisted_userdinsdag 19 augustus 2008 @ 15:15
Ik heb ooit iemand horen vertellen dat ze bij dit soort motoren het onderhoud aan de kleppen en zo kunnen doen terwijl de motor draait... Geen idee of dat zo is, maar omdat de V-max zo laag ligt en alles zo rustig draait zouden ze het stellen van de kleppen al werkend kunnen uitvoeren.

En zeker als het klopt wat duvel zegt - als er cilinders uitgeschakeld kunnen worden - dan zou het best nog wel eens waar kunnen zijn...
1299dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:19
Waar is het roetfilter
remlofdinsdag 19 augustus 2008 @ 15:27
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:13 schreef Juup© het volgende:
Paar zuigertjes

[ afbeelding ]

Wat zou ik dat eens graag in het echt bekijken
Zulke zuigertjes mogen ook wel met 1820 liter per cylinder
Arclight-Sdinsdag 19 augustus 2008 @ 15:29
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:41 schreef mighty_myte het volgende:
Alle getunde auto's vallen opeens in het niet als je dit bekijkt.

[ afbeelding ]

De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C

De naam alleen al klinkt geweldig

25480 liter (je leest het goed) 14 cilinder 2takt turbo diesel.
108920 PK bij 102 toeren per minuut.
Het koppel is al helemaal debiel met 7.750.678 Nm!

Het plaatje is trouwens van een 12 cilinder, die is wat minder dan de 14 cil, maar nog altijd de moeite.

In de meest efficiente stand verbruikt 'De Grote 14' 6283 liter zware stookolie per uur...
Wat cool is, is dat hij eigenlijk erg zuinig is met een rendement van ca 50%. Tegenover een gemiddelde auto die iets van 25% haalt is dat geweldig!

Een containership dat dit ding gebruikt is de Emma Mærsk.
meer info: http://www.pv-otten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=1
De emma mearsk (en de andere 6 zusterschepen) heb ik in het echt gezien, echt zwaar gestoorde dingen.

En op de ebba mearsk heb ik zelfs nog gelopen!
mighty_mytedinsdag 19 augustus 2008 @ 15:33
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:19 schreef 1299 het volgende:
Waar is het roetfilter
Hij slurpt zijn eigen uitlaatgassen weer op om nog een keer te gebruiken als lucht.
't Is vreemd genoeg best een schoon ding.
mighty_mytedinsdag 19 augustus 2008 @ 15:34
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:12 schreef Juup© het volgende:
Even een krukas(je) van de RTA96-C

[ afbeelding ]
Dit is van een 10 cilinder volgens mij.
mighty_mytedinsdag 19 augustus 2008 @ 15:35
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:15 schreef unlisted_user het volgende:
Ik heb ooit iemand horen vertellen dat ze bij dit soort motoren het onderhoud aan de kleppen en zo kunnen doen terwijl de motor draait... Geen idee of dat zo is, maar omdat de V-max zo laag ligt en alles zo rustig draait zouden ze het stellen van de kleppen al werkend kunnen uitvoeren.

En zeker als het klopt wat duvel zegt - als er cilinders uitgeschakeld kunnen worden - dan zou het best nog wel eens waar kunnen zijn...
Een ouwe maat van me werkt aan zulke dingen op schepen. Ik zal hem wel eens om wat leuke info vragen.
T42dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:35
hoe start zo'n ding?
1299dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:36
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:33 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Hij slurpt zijn eigen uitlaatgassen weer op om nog een keer te gebruiken als lucht.
't Is vreemd genoeg best een schoon ding.
Daar zit dan bijzonder weinig zuurstof meer in dus dat lijkt me redelijk onlogisch. Ben je niet in de war met de reguliere werking van een turbocompressor?
1299dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:38
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:35 schreef T42 het volgende:
hoe start zo'n ding?
Aanduwen, 2e versnelling en koppeling op laten komen!
T42dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:38
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:36 schreef 1299 het volgende:

[..]

Daar zit dan bijzonder weinig zuurstof meer in dus dat lijkt me redelijk onlogisch. Ben je niet in de war met de reguliere werking van een turbocompressor?
neej dat klopt wel hij verbrand niet alle zuurstof
Juup©dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:38
Hier is leuk te zien en te lezen hoe een 2takt diesel met turbo werkt.
Juup©dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:38
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:35 schreef T42 het volgende:
hoe start zo'n ding?
Op perslucht dacht ik.
mighty_mytedinsdag 19 augustus 2008 @ 15:45
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:38 schreef Juup© het volgende:

[..]

Op perslucht dacht ik.
klopt.
unlisted_userdinsdag 19 augustus 2008 @ 15:45
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:35 schreef T42 het volgende:
hoe start zo'n ding?
Dat kun je in de film "waterworld" zien...
Juup©dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:08
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:34 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Dit is van een 10 cilinder volgens mij.
U is correct. Ik had beter moeten tellen
T42dinsdag 19 augustus 2008 @ 18:32
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:45 schreef unlisted_user het volgende:

[..]

Dat kun je in de film "waterworld" zien...
niet op gelet ow w8.. daar roeien ze man
Guus Muisarmdinsdag 19 augustus 2008 @ 18:46
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:35 schreef T42 het volgende:
hoe start zo'n ding?
Nog nooit gezien hoe ze een bootje starten? Gewoon ietwat hard aan het touwke trekken. Natuurlijk bij dit ding met een paar man tegelijk.
T42dinsdag 19 augustus 2008 @ 18:49
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 18:46 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Nog nooit gezien hoe ze een bootje starten? Gewoon ietwat hard aan het touwke trekken. Natuurlijk bij dit ding met een paar man tegelijk.
daarom het grote dek
QrisSdonderdag 21 augustus 2008 @ 10:33
heeft ie ook een dumpvalve?? psssjtwoef

Dat hele ruim trekt vacuüm als je dat ding start
Arclight-Sdonderdag 21 augustus 2008 @ 11:04
Die motoren blijven een aantal jaar achter elkaar aanstaan, ook al liggen ze 2/3 dagen in de haven, die dingen blijven draaien.

Als je langs die machine kamer loopt wordt je zowat wegeblazen door de druk
buitenbeentjedonderdag 21 augustus 2008 @ 11:14
Wat voor toerental loopt zo'n gevaarte eigenlijk? Het zal in ieder geval geen 2000 toeren per minuut zijn.
-chefke-donderdag 21 augustus 2008 @ 11:15
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:00 schreef T42 het volgende:

[..]

leze moeilijk??? 2tackt dus geen olie
deze 2 tact heeft gewoon een carter met smeerolie.

deze heeft namelijk inlaatpoorten en uitlaatkleppen.

de carter wordt niet gebruikt voor de spoellucht zoals bij een brommertje maar daarvoor dienen de " kleine" turbo`s.

overgens heeft deze ook nog een keer een gasturbine geschakeld staan in zijn uitlaatgassenkring. Ik zal de artikkelen eens opzoeken over deze motor.
T42donderdag 21 augustus 2008 @ 13:24
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:14 schreef buitenbeentje het volgende:
Wat voor toerental loopt zo'n gevaarte eigenlijk? Het zal in ieder geval geen 2000 toeren per minuut zijn.
zeg ik het lekker nog een keer: leze moeilijk?
quote:
108920 PK bij 102 toeren per minuut.
dus rond de 102 rpm
Arclight-Sdonderdag 21 augustus 2008 @ 13:50
Even wat meer foto's van de schepen waar deze motoren voor gebruikt worden:



Turquaz52donderdag 21 augustus 2008 @ 19:48
soo.. die heeft wel een iets groter motorblokkie dan de 1.9 TDI die we hebben gehad..
Juup©donderdag 21 augustus 2008 @ 20:21
Wat ik mezelf afvraag, zo'n laag toerental lijkt mij te laag om generatoren aan te drijven om zo elektra op te wekken, of om rechtstreeks via de as de schroef aan te drijven. Zit er een soort versnelling/vertragingbak achter?
gatewaydonderdag 21 augustus 2008 @ 21:35
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:21 schreef Juup© het volgende:
Wat ik mezelf afvraag, zo'n laag toerental lijkt mij te laag om generatoren aan te drijven om zo elektra op te wekken, of om rechtstreeks via de as de schroef aan te drijven. Zit er een soort versnelling/vertragingbak achter?
102 toeren per minuut en jij wilt vertragen?
Juup©donderdag 21 augustus 2008 @ 21:37
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:35 schreef gateway het volgende:

[..]

102 toeren per minuut en jij wilt vertragen?
Nee dat is waar, maar ik wist zo snel even niet hoe ik het moest verwoorden. Ik bedoel dan ook een VERSNELLINGSbak
-chefke-donderdag 21 augustus 2008 @ 22:07
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:21 schreef Juup© het volgende:
Wat ik mezelf afvraag, zo'n laag toerental lijkt mij te laag om generatoren aan te drijven om zo elektra op te wekken, of om rechtstreeks via de as de schroef aan te drijven. Zit er een soort versnelling/vertragingbak achter?
die schroeven zijn gemaakt op het toerental die zijn aan te passen.

De schroefas generator zit via een versnellingsbak aan de schroefas. Dus die draait gewoon netjes 1500 rpm of iets.

Maar dit soort schepen hebben meestal wel 1 of meerdere generatorsets draaien voor de stroom.
Juup©donderdag 21 augustus 2008 @ 22:10
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:07 schreef -chefke- het volgende:

[..]

die schroeven zijn gemaakt op het toerental die zijn aan te passen.

De schroefas generator zit via een versnellingsbak aan de schroefas. Dus die draait gewoon netjes 1500 rpm of iets.

Maar dit soort schepen hebben meestal wel 1 of meerdere generatorsets draaien voor de stroom.
Oké dan. Bedankt
mighty_mytevrijdag 22 augustus 2008 @ 02:36
Dat schip van die plaatjes heeft nog een stuk of 4 extra motoren van 4000 pk ofzo.
Zal wel voor stroom, hydroliek, sturen, etc zijn.
Blackeaglemaandag 25 augustus 2008 @ 05:35
Met zo'n motor merk je 1 cent brandstofprijs verhoging wel heel erg.
#ANONIEMmaandag 25 augustus 2008 @ 05:39
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 05:35 schreef Blackeagle het volgende:
Met zo'n motor merk je 1 cent brandstofprijs verhoging wel heel erg.


Alles wordt duurder dan.
RealZeusmaandag 25 augustus 2008 @ 18:40
Waar ik wel benieuwd naar ben:

hoe klinkt 'ie?
Arclight-Smaandag 25 augustus 2008 @ 19:04
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:40 schreef RealZeus het volgende:
Waar ik wel benieuwd naar ben:

hoe klinkt 'ie?
Diepe zware brom.

Sommige ruimtes kon je aan wal niet meer in omdat de resonantie heel zwaar was.
StateOfMindmaandag 25 augustus 2008 @ 20:47
Impressive!!!!! Heb daar ooit eens een docu over gezien op Discovery Channel. Machtig mooi spul.
knepmaandag 25 augustus 2008 @ 20:52
Damn wat een apparaat .
Juup©maandag 25 augustus 2008 @ 21:00
RealZeusmaandag 25 augustus 2008 @ 21:04
quote:
Hij klinkt als een stoommachine.


En na 46 seconden wist ik dat Kees Kachel ander werk heeft.
RetepVdinsdag 26 augustus 2008 @ 23:00
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 18:46 schreef Guus Muisarm het volgende:
Nog nooit gezien hoe ze een bootje starten? Gewoon ietwat hard aan het touwke trekken. Natuurlijk bij dit ding met een paar man tegelijk.
Gebruiken ze speciaal opgeleide Egyptenaren voor. Afstammelingen van diegene die de pyramides hebben gebouwd. Echt waar!
2cvvrijdag 31 juli 2009 @ 18:12
Ik vraag mij af wat voor vorm de verbrandingsruimtes van die motoren hebben.
Zerokuvrijdag 31 juli 2009 @ 18:15
Mærsk. , wat een wereldbedrijf.
tony_clifton-vrijdag 31 juli 2009 @ 18:37
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:07 schreef -chefke- het volgende:

[..]

die schroeven zijn gemaakt op het toerental die zijn aan te passen.

De schroefas generator zit via een versnellingsbak aan de schroefas. Dus die draait gewoon netjes 1500 rpm of iets.

Maar dit soort schepen hebben meestal wel 1 of meerdere generatorsets draaien voor de stroom.
Deze niet blijkbaar. Of toch niet de standaard generators die werken op brandstof .
quote:
The ship has several features to protect the environment. This includes exhaust heat recovery and cogeneration. The exhaust gasses of the engine are passed through a steam generator which then powers electrical generators to generate electricity. This creates an electrical output equivalent to about 12% of the main engine power output. Some of this steam is also used directly as shipboard heat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Emma_M%C3%A6rsk
Salvad0Rvrijdag 31 juli 2009 @ 18:44
fecking handig, zo'n bootje.
oshirovrijdag 31 juli 2009 @ 21:38
Dit ding is dus van (ex)-Werkspoor. Werkspoort is overgenomen door Wartsila (sorry geen puntjes ) dus het is nog deels Nederlands ook.

Over die vraag van de schroefas: de schroef zit rechtstreeks aan de krukas. Geen versnellingsbak, helemaal niks. Reden: er zijn geen koppelingen en tandwielkasten die het achterlijk hoge koppel van dit ding aankunnen.
tjoptjopmaandag 3 augustus 2009 @ 01:41
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:38 schreef oshiro het volgende:
Dit ding is dus van (ex)-Werkspoor. Werkspoort is overgenomen door Wartsila (sorry geen puntjes ) dus het is nog deels Nederlands ook.

Over die vraag van de schroefas: de schroef zit rechtstreeks aan de krukas. Geen versnellingsbak, helemaal niks. Reden: er zijn geen koppelingen en tandwielkasten die het achterlijk hoge koppel van dit ding aankunnen.
Hoe zit het dan met een vrijloop? Lijkt me stug dat de motor uit gaat.

Stomme vraag wellicht, maar kan zo'n ding niet achteruit?
Heidens_Figuurmaandag 3 augustus 2009 @ 01:56
Motor zelf natuurlijk niet (dat kunnen bijvoorbeeld stoommotoren wel), maar het lijkt me wel dat er een manier is om de draairichting van de schroef te veranderen. Anders gaat 'afremmen' wel heel erg langzaam. Alhoewel je natuurlijk ook de spoed van de schroef kun wijzigen om hetzelfde effect te bereiken.
tjoptjopmaandag 3 augustus 2009 @ 02:20
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 01:56 schreef Heidens_Figuur het volgende:
Motor zelf natuurlijk niet (dat kunnen bijvoorbeeld stoommotoren wel), maar het lijkt me wel dat er een manier is om de draairichting van de schroef te veranderen. Anders gaat 'afremmen' wel heel erg langzaam. Alhoewel je natuurlijk ook de spoed van de schroef kun wijzigen om hetzelfde effect te bereiken.
dat de motor niet andersom gaan draaien snap ik ook wel

Spoed van de schroef zijn de bladen? Zou opzich wel een logische oplossing zijn, gebeurt ook bij propeller vliegtuigen
oshiromaandag 3 augustus 2009 @ 02:58
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 01:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met een vrijloop? Lijkt me stug dat de motor uit gaat.

Stomme vraag wellicht, maar kan zo'n ding niet achteruit?
Motor andersom laten lopen. Tweetakt diesel dus kan gewoon. Maar er kan inderdaad veel gespeeld worden met spoed van de schroef, en soms hebben ze dus nog hulpmotoren, en nauwkeurige bewegingen in havens worden sowieso gedaan met loodsen en slepers/duwers. En motor kan gewoon uit, niks aan de hand als ze hem weer starten op perslucht

Veel van die dingen werken trouwens ook dieselelektrisch, dus dan hangt er een generator aan. De schroeven worden dan aangedreven met elektromotoren.
jitzzzzemaandag 3 augustus 2009 @ 12:28
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:38 schreef oshiro het volgende:
Dit ding is dus van (ex)-Werkspoor. Werkspoort is overgenomen door Wartsila (sorry geen puntjes ) dus het is nog deels Nederlands ook.

Over die vraag van de schroefas: de schroef zit rechtstreeks aan de krukas. Geen versnellingsbak, helemaal niks. Reden: er zijn geen koppelingen en tandwielkasten die het achterlijk hoge koppel van dit ding aankunnen.
Ik kan me niet voorstellen dat de as direct met de motor verbonden is
oshiromaandag 3 augustus 2009 @ 12:31
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:28 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat de as direct met de motor verbonden is
Een tandwielkast die net zo groot is als de motor, kun je je dat wel voorstellen?
jitzzzzemaandag 3 augustus 2009 @ 12:32
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:31 schreef oshiro het volgende:

[..]

Een tandwielkast die net zo groot is als de motor, kun je je dat wel voorstellen?
Dat dan weer wel

Ik bedoel, ik weet niet zo gek veel van motoren en schroeven. Maar genoeg om ermee te varen en te weten dat de as nooit direct aan de motor vastzit. Als je schroef dan ergens op vastslaat help je zo je complete motor om zeep.
tony_clifton-maandag 3 augustus 2009 @ 12:50
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:32 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat dan weer wel

Ik bedoel, ik weet niet zo gek veel van motoren en schroeven. Maar genoeg om ermee te varen en te weten dat de as nooit direct aan de motor vastzit. Als je schroef dan ergens op vastslaat help je zo je complete motor om zeep.
I pitty the fool die die motor wil gaan tegenwerken

Maar je hebt een punt. Aan de andere kant heb je bijna 8 miljoen Newton per meter - niet echt vergelijkbaar met ook maar iets anders...
jitzzzzemaandag 3 augustus 2009 @ 12:55
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:50 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

I pitty the fool die die motor wil gaan tegenwerken

Maar je hebt een punt. Aan de andere kant heb je bijna 8 miljoen Newton per meter - niet echt vergelijkbaar met ook maar iets anders...
Nee, dat is ook zo. En je mag hopen dat de bemanning capabel genoeg is om niet aan de grond te lopen met zo'n ding. Maar ja, het ongeluk zit in een klein hoekje
oshiromaandag 3 augustus 2009 @ 12:59
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:32 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat dan weer wel

Ik bedoel, ik weet niet zo gek veel van motoren en schroeven. Maar genoeg om ermee te varen en te weten dat de as nooit direct aan de motor vastzit. Als je schroef dan ergens op vastslaat help je zo je complete motor om zeep.
Denk eerder dat daarvoor een breekkoppeling is toegepast.
jitzzzzemaandag 3 augustus 2009 @ 13:01
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:59 schreef oshiro het volgende:

[..]

Denk eerder dat daarvoor een breekkoppeling is toegepast.
Dat hoop ik wel ja.

Even een breekpennetje vervangen
oshiromaandag 3 augustus 2009 @ 13:10
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:01 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat hoop ik wel ja.

Even een breekpennetje vervangen
Daar zal dan wel een complete bovenloopkraan voor geinstalleerd zijn
Ik zit een beetje te zoeken op het intarweb, maar ik kan er tot zover niet zoveel over vinden...
jitzzzzemaandag 3 augustus 2009 @ 13:21
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:10 schreef oshiro het volgende:

[..]

Daar zal dan wel een complete bovenloopkraan voor geinstalleerd zijn
Ik zit een beetje te zoeken op het intarweb, maar ik kan er tot zover niet zoveel over vinden...
Zou wel geinig zijn, ben ook wel benieuwd.
tjoptjopmaandag 3 augustus 2009 @ 13:24
op de site van Wartsila staat iig niets over iets 'flexibels'

http://www.wartsila.com/W(...)ckages-low-speed.pdf staat een schema tekening onderaan.
oshiromaandag 3 augustus 2009 @ 13:33
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:24 schreef tjoptjop het volgende:
op de site van Wartsila staat iig niets over iets 'flexibels'

http://www.wartsila.com/W(...)ckages-low-speed.pdf staat een schema tekening onderaan.
Op de tekening onderaan die PDF staat precies wat ik bedoelde, een as direct van de krukas naar de schroef.
Hr-Flipmaandag 3 augustus 2009 @ 13:44
lekker kut zeg, je zou zo'n diesel maar ff moeten aandrukken.
jitzzzzemaandag 3 augustus 2009 @ 13:48
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:33 schreef oshiro het volgende:

[..]

Op de tekening onderaan die PDF staat precies wat ik bedoelde, een as direct van de krukas naar de schroef.
Ja, je hebt dus wel gelijk.
Red_85maandag 3 augustus 2009 @ 14:09
Daar is je stoere scania ook geen fuck waard bij...
allsystemshaltmaandag 3 augustus 2009 @ 20:58
Lijkt me wel wat om om te bouwen tot plezierjacht



Wel met 2 van die 14 cilinders erin natuurlijk je moet wel een beetje cruisespeed hebben
j0rritmaandag 3 augustus 2009 @ 21:50
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:58 schreef allsystemshalt het volgende:
Lijkt me wel wat om om te bouwen tot plezierjacht



Wel met 2 van die 14 cilinders erin natuurlijk je moet wel een beetje cruisespeed hebben
Valt tegen. Het gaat niet volledig om waterverplaatsting, maar ook om rompsnelheid.
allsystemshaltmaandag 3 augustus 2009 @ 21:56
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 21:50 schreef j0rrit het volgende:

[..]

Valt tegen. Het gaat niet volledig om waterverplaatsting, maar ook om rompsnelheid.
Gooi ik m toch even in een droogdok om een snellere boeg eraan te lassen
oshiromaandag 3 augustus 2009 @ 22:06
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 21:56 schreef allsystemshalt het volgende:

[..]

Gooi ik m toch even in een droogdok om een snellere boeg eraan te lassen
Rompsnelheid heeft meer met de lengte van het schip te maken dan met hydrodynamica Je kunt beter je schip verlengen dus
2cvmaandag 3 augustus 2009 @ 22:07
Prutsers. Neem 2 van die blokkies en schroef die in een auto. 1 om de voorwielen aan te drijven, 1 om de achterwielen aan te drijven. Ik denk dat je dan ook rondom rupsbandjes kan leggen voor extra tractie. Het resultaat is dan een auto die niet alleen snel is, maar ook goed uit de wielen kan in het terrein. Alleen hoop ik wel dat ze een versnellingsbak er bij leveren die het vermogen en het koppel aan kan ...
oshiromaandag 3 augustus 2009 @ 22:08
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 22:07 schreef 2cv het volgende:
Prutsers. Neem 2 van die blokkies en schroef die in een auto. 1 om de voorwielen aan te drijven, 1 om de achterwielen aan te drijven. Ik denk dat je dan ook rondom rupsbandjes kan leggen voor extra tractie. Het resultaat is dan een auto die niet alleen snel is, maar ook goed uit de wielen kan in het terrein. Alleen hoop ik wel dat ze een versnellingsbak er bij leveren die het vermogen en het koppel aan kan ...
Da's het punt nou juist, die is er zelfs voor die schepen niet