Voor de langzame lezers mijn verhaal ook nog een keer

Vrijdag. Om een uur of 10, half 11 aangekomen. Zo'n beetje helemaal achteraan op Camping 5 terecht gekomen

Maar hoe veel ben je nou op de camping...
Ik ben begonnen met
The Pigeon Detectives. Een beetje valse start, na een paar nummers had ik het wel gehoord, toen op het talud verder geluisterd. Paar aardige, singleswaardige nummers en nog veel meer fillers.
In Charlie begon meteen daarna
The Girls. 4 Drentse jongens die op zich lekkere rock'n'roll spelen maar nog moeten leren dat als de zang begint de rest niet naar de achtergrond hpeft te verdwijnen. De numers begonnen vaak goed en zakte dan helemaal in om met een solo of tegen het eind weer even terug te komen. Nou ja, vooral doorgaan zeg maar

Ik zag trouwens nog 2 Jeremy's (zangeres en bassist in het publiek staan.
Daarna in Alpha
The Presidents of the USA maar daar zijn we na een paar nummers weggelopen, boeide niet.
Naar India gelopen en een deel
The Hoosiers meegepakt. Dat klonk wel aardig, misschien wel meer van willen zien voor een betere indruk.
En toen naar
Amy MacDonald. Dat was verrassend goed, altijd afwachten wat iemand met zo'n hit er van maakt maar ze verdient het niet een eendagsvlieg te worden. Echt een goede stem, ze mag iets meer 'met snik' zingen en de uptempo nummers waren ook leuker dan de rustigere, maar al met al een prima concert.
Teruggelopen naar India, die stond propvol voor
The Ting Tings. Dat was live een stuk beter dan op plaat (vor zover ik de plaat ken). Erg leuk en enthousiast. Het einde niet afgewacht, want
op Charlie kwam
Triggerfinger. Een aantal heren op leeftijd die Lowlands even lieten zien wat rocken is. Geweldig. And all the girls go iehie iehie ie. And all the guys go aaha ahaa ah.
Daarna nog even dansen op
Roisin Murphy maar dat viel een klein beetje tegen. Beetje veel langzame nummers, af en toe wel een gaaf nummer er tussen.
Hoogtepunten vrijdag: Triggerfinger, Amy MacDonald.
Tentenscore: Alpha 1, Bravo 1, Charlie 2, Grolsch 1, India 1, Lima 0
Zaterdag. Opstaan. Hoe laat moeten we ergens zijn? Wat? Half 12 al?
Ja dus, voor
Ane Brun. Een erg fijn begin van de dag. Mooie liedjes, een cello op het podium, wat wil je nog meer.
Misschien een contrabas? Die had
Laura Marling bij haar. Piepjong en erg wit meisje. Ook erg mooie stem, de muziek wat meer folky dan Ane, maar bleef minder hangen.
Toen tijd voor wat anders, op Charlie
White Lies. Ai, fout. Dat viel tegen. De band was heel erg bezig met Joy Division zijn en boos/zwaarmoedig kijken, maar de muziek haalde het bij lange na niet.
Snel weg voor een goed plekje bij
The Blood Red Shoes. Geweldig! 3e keer dit jaar dat ik ze zag, en het blijft goed.
Even kijken of
British Sea Power nog leuk is, nee niet echt. Dan maar op naar Grolsch voor
een plekje tegen het hek bij
The Breeders want dat moest toch wel druk gaan worden? Nou nee. Maar het was gaaf. Technisch rammelde het aan alle kanten, Kelly leert waarschijnlijk nog tijdens deze tour viool spelen, maar het was goed met ook de nadruk op nummers van de eerste 2 albums en het Amps album, zelfs nog wat van de Head to Toe ep (Shocker in Gloomtown en de Sebadoh-cover The Freed Pig)
Daarna hard lopen naar Alpha/Charlie voor nog een stukje
Franz Ferdinand en ondetrussen wachten op
wat de verrassing van het festival zou moeten worden:
No Age. En het was goed. Vergelijkingen met My Bloody Valentine en Sonic Youth zijn natuurlijk zinloos als je een band bestaande uit 1 dum en 1 gitaar hebt, maar het was hard, noisy en compromisloos. Vergleijkingen met Superchunk of oude Dinosaur Jr liggen meer voor de hand (maar zijn minder aansprekend waarschijnlijk). Overigens stonden the Blood Red Shoes ook in het publiek en genoten ook.
Afsluiten dan met
The Gutter Twins. Madam Tusseau had Marc Lennegan even uitgeleend om op het podium te staan met schreeuwerd Greg Dulli. Maar, schreeuwerd en wassen beeld of niet, het was heel erg goed. Al had ik de stem van Marc Lennegan graag wat meer wilen horen. Alleen al zoals hij Greg Dulli voorstelde met Die Stem. Wow.
Hoogtepunten zaterdag: Blood Red Shoes, No Age, Breeders, Gutter Twins.
Tentenscore: Alpha 0, Bravo 0, Charlie 2, Grolsch 1, India 3, Lima 1
Zondag. Een blik op het programma... ehm, wat doe ik hier?
Ok, 1 uitzondering. Meteen als eerste.
The Jeremy's. Speelden een thuiswedstrijd (ze komen uit Kampen) en wilde al jaren op Lowlands staan. Nu stonden ze er en maakten er een feest van. Lekker knallen. Dat is wel anders wakker worden dan met Ane Brun

Tja wat toen nog.
Danko Jones. Hij vind zichzelf zo geweldig goed maar ik kreeg zo ontzettend zin in een concert van The Blues Explosion die nog een paar procent meer rock'n'roll zijn. En andere bands afkatten hoeft voor mij al helemaal niet. En nee, er liep niemand op Lowlands rond die "hotter dan Kate Moss" is. Echt niet. Na een nummer of 4 maar naar buiten gegaan en daar van de (toen nog wel) zon genietend verder geluisterd.
Daar ook rustig blijven zitten wachten op
The Fratellis of eigenlijk op Chelsea Dagger. De rest van de nummers zijn toch beduidend minder interessant. Even dub die dub dub die dub etc meegezongen en toen richting Alpha gelopen
voor een stukje
The Hives. Dat was fout, ten eerste vielen The Hives tegen (eigenlijk had ik dat al verwacht), ten tweede begon zich een bui te ontwikkelen die even later ook losbarstte en die we hadden kunnen omzeilen door eerder naar de bus te gaan. Nu even de bui afgewacht en toen aslnog de bagage gehaald en naar huis.
Hoogepunten zondag: Jeremy's
Tentenscore: Alpha 1 (buiten de tent weliswaar), Bravo 0, Charlie 0, Grolsch 1, India 1, Lima 0
Tentenscore totaal: Alpha 2, Bravo 1, Charlie 4, Grolsch 3, India 5, Lima 1
Top 10 bands:
1. Blood Red Shoes
2. No Age
3. Triggerfinger
4. Breeders
5. The Gutter Twins
6. Jeremy's
7. Amy MacDonald
8. Ane Brun
9. The Ting Tings
10. Laura Marling