abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 augustus 2008 @ 17:23:44 #41
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_60986370
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:44 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Spannende jongensboeken, redelijk historisch verantwoord ook nog.
nou.............. maar een klein beetje historisch verantwoord hoor
Laffe huichelaar
pi_60986545
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:23 schreef timmmmm het volgende:
nou.............. maar een klein beetje historisch verantwoord hoor
Ik heb ergere verkrachtingen gezien zoals de Caesar-serie van Conn Iggulden. Om te janken, zo slecht.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_60998140
"Het beste boek ooit."
Dat is geen Nederlands, maar letterlijk omgezet lelijk Engels uit de VSvA. Ik heb het zien binnendringen, vanaf de jaren 70.
In het Engels betekent "ever" zowel "ooit = op een onbekend tijdstip in het verleden of de toekomst" als "altijd = gedurende alle verleden, heden of toekomstige tijden".
In het Nederlands betekent "ooit" alleen "op een onbekend tijdstip in het verleden of de toekomst".
De andere betekenis van "ever" wordt in het Nederlands weergegeven met "beter dan alle andere", "beter dan ooit tevoren", "beter dan ooit" (maar hoe kun je de toekomst kennen?), "het beste tot nog toe" en dergelijke constructies.
Me dunkt dat lezers van goede boeken dit wel eerder hadden kunnen aankaarten.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 21 augustus 2008 @ 10:50:08 #44
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_61003452
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 00:54 schreef Kees22 het volgende:
"Het beste boek ooit."
Dat is geen Nederlands, maar letterlijk omgezet lelijk Engels uit de VSvA. Ik heb het zien binnendringen, vanaf de jaren 70.
In het Engels betekent "ever" zowel "ooit = op een onbekend tijdstip in het verleden of de toekomst" als "altijd = gedurende alle verleden, heden of toekomstige tijden".
In het Nederlands betekent "ooit" alleen "op een onbekend tijdstip in het verleden of de toekomst".
De andere betekenis van "ever" wordt in het Nederlands weergegeven met "beter dan alle andere", "beter dan ooit tevoren", "beter dan ooit" (maar hoe kun je de toekomst kennen?), "het beste tot nog toe" en dergelijke constructies.
ach, man, lul niet zo uit je nek! Je snapt toch wat ik bedoel? Kom, laten we is de intellectueel uithangen
Laffe huichelaar
  donderdag 21 augustus 2008 @ 10:51:54 #45
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_61003496
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:31 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Ik heb ergere verkrachtingen gezien zoals de Caesar-serie van Conn Iggulden. Om te janken, zo slecht.
Maar iets hoeft toch niet te kloppen om een leuk boek te zijn? Naja, genoeg off-topic geleuter! MEER TOP-3 POSTERS AUB!!!!!!!
Laffe huichelaar
  donderdag 21 augustus 2008 @ 11:14:30 #46
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_61004004
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 00:54 schreef Kees22 het volgende:
"Het beste boek ooit."
Helemaal mee eens.

Mensen die anglismen gebruiken en het niet eens doorhebben.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 11:18:17 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_61004090
Als je maar drie boeken ooit leest, word je natuurlijk nooit een interlectueel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_61004359
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:18 schreef Lienekien het volgende:
Het gaat toch ook om de drie beste boeken, joh
  donderdag 21 augustus 2008 @ 11:32:26 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_61004399
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:30 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Het gaat toch ook om de drie beste boeken, joh
Oh, sorrie.
The love you take is equal to the love you make.
pi_61004487
interlectueel
pi_61027997
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:18 schreef Lienekien het volgende:
Dat kun je wel zeggen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_61028093
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 10:50 schreef timmmmm het volgende:

[..]

ach, man, lul niet zo uit je nek! Je snapt toch wat ik bedoel? Kom, laten we is de intellectueel uithangen
A: Ik lul niet uit mijn nek!
B: Ik snap wat je bedoelt. (Maar dat neemt niet weg dat je geen Nederlands gebruikt.)
C: Je bedoelt: "Laten we eens de intellectueel uithangen"

ad C: Wie begint hier nou over het beste boek dat iemand ooit gelezen heeft? Dan bedoel je toch niet een boek uit de Boeketreeks, neem ik aan? Zoals: "Zijn passie bracht mij volledig van mijn stuk!" of dergelijke titels.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 01:25:57 #53
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_61028167
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 01:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

A: Ik lul niet uit mijn nek!
B: Ik snap wat je bedoelt. (Maar dat neemt niet weg dat je geen Nederlands gebruikt.)
C: Je bedoelt: "Laten we eens de intellectueel uithangen"

ad C: Wie begint hier nou over het beste boek dat iemand ooit gelezen heeft? Dan bedoel je toch niet een boek uit de Boeketreeks, neem ik aan? Zoals: "Zijn passie bracht mij volledig van mijn stuk!" of dergelijke titels.
Er schijnen vrouwen te zijn die keer op keer loeigeil worden van het lezen van " Schandalig zoet als de zonde zelf". Als er één boek was waar ík keer op keer loeigeil van zou worden als ik het zou lezen, zou het sowieso in mijn top-3 prijken hoor

P.S.: nu we hier toch aan het mierenneuken zijn, het is Bouquetreeks en niet Boeketreeks
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
pi_61028324
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 01:25 schreef PimpofPersia het volgende:

[..]

Er schijnen vrouwen te zijn die keer op keer loeigeil worden van het lezen van " Schandalig zoet als de zonde zelf". Als er één boek was waar ík keer op keer loeigeil van zou worden als ik het zou lezen, zou het sowieso in mijn top-3 prijken hoor

P.S.: nu we hier toch aan het mierenneuken zijn, het is Bouquetreeks en niet Boeketreeks
OK, mijn fout. Ik heb te vaak gekeken naar de tv-serie Schone Schijn, denk ik.

Ik bedoelde maar te zeggen: het gaat hier over serieuze boeken waar je wat aan hebt en niet in de eerste plaats bloedgeil van wordt. Dan mag ik toch ook serieuze en correcte spelling en grammatica verwachten.

En een verweer als: "Je begrijpt toch wat ik bedoel, mierenneuker.", verwacht ik al helemaal niet van een serieuze lezer.
pi_61028394
rijstmoeder, mooi boek 6x gelezen..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:20:53 #56
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_61028733
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 01:37 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik bedoelde maar te zeggen: het gaat hier over serieuze boeken waar je wat aan hebt en niet in de eerste plaats bloedgeil van wordt. Dan mag ik toch ook serieuze en correcte spelling en grammatica verwachten.

En een verweer als: "Je begrijpt toch wat ik bedoel, mierenneuker.", verwacht ik al helemaal niet van een serieuze lezer.
Nouja, het zijn hier persoonlijke toplijstjes, en iedereen kan daar zijn eigen invulling aan geven. Sommigen kiezen misschien iets intellectueel verantwoords, boeken waar ze wat aan hebben, maar anderen lezen misschien geen Dostojevski, Dante en Joyce. Misschien raakte een boek van Hosseini hen wel veel meer, en dat is hun goed recht. En waarom je ergens het onderscheid maakt tussen 'serieuze lezers' en minder serieuze lezers snap ik niet. Maar ik weet wel dat dat onderscheid niet te maken valt aan de hand van een post op een internetforum, waar sarcasme of een vleugje cynisme doorgaans lastiger te herkennen is.
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:44:56 #57
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_61046505
quote:

[..]

Als ìk het heb over goeie boeken, hoeft dat niet meteen hoogstaande literatuur te zijn, dan hoef je niet aan te komen met Proust of Tolstoj, maar mogen dat ook boeken zijn waar je om moet lachen of die "alleen maar" heel erg spannend zijn. Dit is geen topic voor alleen de intellectuelen, mmar ook voor mensen die van "gewone" boeken houden!
Laffe huichelaar
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:35:34 #58
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_61049216
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:44 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Als ìk het heb over goeie boeken, hoeft dat niet meteen hoogstaande literatuur te zijn, dan hoef je niet aan te komen met Proust of Tolstoj, maar mogen dat ook boeken zijn waar je om moet lachen of die "alleen maar" heel erg spannend zijn. Dit is geen topic voor alleen de intellectuelen, mmar ook voor mensen die van "gewone" boeken houden!
Dat zeg ik.
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
pi_61051676
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 01:25 schreef PimpofPersia het volgende:

[..]

The Bouquet-residence, the lady of the house speaking
Ik weet het ook niet
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:57:37 #60
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_61056344
quote:

[..]

Volgens mij is 'beste boek ooit' inmiddels ook een geaccepteerde uitdrukking in het Nederlands. Het is maar net wie je daarbij als maatstaf neemt. Het is niet dat het voor misverstanden zorgt, maar Onze Taal zal zich ongetwijfeld aan jouw zijde scharen, Kees! Ik vind het alleen niet echt iets dat relevant genoeg is om zoveel berichten aan te wijden, terwijl we het ook over mooie boeken kunnen hebben.

Maar iets zegt me dat jij er gewoon plezier in schept om hier een beetje tegendraads te komen lopen doen.
Geniet jij lekker van een boek zonder er constant bij stil te staan hoe het taalgebruik is, of zit je met een kleurpotlood alle zinnen erin te ontleden??
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')