Ah daar hebben de goorste smeerlap van heel POL weer. Met dubbel standaarden meten is goedquote:Op zondag 17 augustus 2008 20:51 schreef DrWolffenstein het volgende:
Onzin, een krant mag best partij kiezen. Als het maar openlijk gebeurt.
quote:Op zondag 17 augustus 2008 20:51 schreef DrWolffenstein het volgende:
als je daar zwaar aan tilt kan je je ongenoegen beter op een N-Iers forum gaan uiten.quote:Op zondag 17 augustus 2008 19:54 schreef detlevico het volgende:
[..]
Terroristen horen niet thuis in de politiek.
quote:Op zondag 17 augustus 2008 21:02 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
als je daar zwaar aan tilt kan je je ongenoegen beter op een N-Iers forum gaan uiten.
quote:Rein geweten
16-08-2008
Door Max van Weezel
Joschka Fischer sloot zich op zijn negentiende bij de linkse studentenbeweging in Frankfurt aan. Als commandant van de groepering Revolutionärer Kampf kraakte hij leegstaande panden en leidde hij protestdemonstraties die niet zelden in gevechten met de politie eindigden. Fischer stond aan het hoofd van de Putzgruppe (afkorting voor Proletarische Union für Terror und Zerstörung) die met helmen en knuppels uitgerust agenten te lijf ging. Bij een demonstratie in mei 1976 raakte een van die agenten levensgevaarlijk gewond. De oorzaak: een molotovcocktail die de Putzgruppe naar hem had geworpen. Even later betuigde Fischer spijt over het geweld dat hij had gebruikt. Hij bekeerde zich tot het parlementarisme en richtte – samen met zijn boezemvriend Daniel Cohn-Bendit – de Groene Partij op.
Van 1998 tot 2005 was de voormalige straatvechter vice-premier en minister van Buitenlandse Zaken van de Bondsrepubliek. In die hoedanigheid zette hij zich in voor de mensenrechten – bijvoorbeeld op de Balkan. Zijn verleden speelde hem nog wel eens parten. In 2003 eiste de journalist Klaus Rainer Röhl – weduwnaar van terroriste Ulrike Meinhof – het aftreden van de geweldpleger die zich tot democraat had ontwikkeld. De Groenen bleven achter hun minister staan. Ook de Duitse publieke opinie vond dat Röhl spijkers op laag water zocht. Fischer had rekenschap voor zijn verleden afgelegd en waarom zou het iemand niet worden gegund van zijn fouten te leren? De affaire liep met een sisser af. Nu is Fischer een alom gerespecteerd docent aan de University of Princeton.
Grappig dat de Nederlanders tegenwoordig minder vergevingsgezind zijn dan de Duitsers. Wijnand Duyvendak sloot zich op zijn drieëntwintigste aan bij de kraakbeweging. Ook liet hij zich inlijven bij de antimilitaristische actiegroep Onkruit. In 1984 werd hij aangehouden bij een inbraak in een militair complex in Dubbeldam. Het leverde hem zes weken gevangenisstraf op. Duyvendak trad toe tot de redactie van het activistische blad Bluf! dat in de jaren tachtig regelmatig het nieuws haalde met geruchtmakende onthullingen, vaak het resultaat van inbraken in ministeries.
Beroemde kop uit Bluf!: ‘Inbreken kan iedereen’. Volgens een artikel in De Telegraaf verdacht de recherche de kraakactivist van betrokkenheid bij de terreurgroep RaRa die in 1985 brand stichtte bij de Makro-vestiging in Duivendrecht. Zelf ontkende Duyvendak dat verhaal met grote stelligheid. Via de Vereniging Milieudefensie (waar hij van 1999 tot 2002 directeur was) ontdekte ook Duyvendak zijn liefde voor de parlementaire politiek. Sinds zes jaar zit hij in de Kamer voor GroenLinks. Net als Fischer legde hij verantwoording af voor zijn militante verleden. Als kraker had hij in een milieu verkeerd waar sommigen het geweld niet schuwden, vertelde hij in december 2003 aan Trouw: ‘Er had zich destijds een hardheid ontwikkeld, waarvan we toen dachten: alles bestaat naast elkaar. Zij deden het met geweld, en wij deden het iets anders, en laat de beste winnen. Nu zie ik veel scherper hoe ontzettend belangrijk het is om geweldloos te zijn, maar dat het ook van groot belang is daarover heel uitgesproken positie te kiezen tegenover mensen die daar anders over denken. Als je in zo’n sfeer van geweld en confrontatie zit kan er een tunnelvisie ontstaan die levensgevaarlijk is.’ Desondanks bleven publicisten als Stan de Jong, Joost Niemöller en Peter Siebelt hem als de geestelijke vader van het linkse terrorisme in Nederland omschrijven.
Reden waarom Femke Halsema hem aanraadde schoon schip te maken. Hij deed dat in een boek waarin hij zijn werdegang van beroepsactivist tot steunpilaar van de parlementaire democratie zelfkritisch onder de loep nam. Jammer alleen van dat persbericht van uitgeverij Bert Bakker waarin de indruk werd gewekt dat de parlementariër nog steeds trots was op inbraken als die bij het ministerie van Economische Zaken in 1985. Terwijl hij zich daar juist van had willen distantiëren. De commentaren logen er niet om. Duyvendak was een dief, een inbreker, een terrorist, een ordinaire crimineel. Het stond niet alleen te lezen op websites van Elsevier en GeenStijl maar ook op die van GroenLinks en Nova. ‘Niks jeugdzonde! Zo iemand moet uit de partij gezet worden. Wie zich met politiek bezighoudt, moet een rein geweten hebben,’ meende K. v.d. Broeck uit Den Haag (‘Ik ben zelf van de linkse kerk’) in de Volkskrant.
Afgelopen zaterdag kwam ik Duyvendak tegen na afloop van de begrafenis van Gerard Legebeke, befaamd onthullingsjournalist bij de VPRO-radio. Het Kamerlid maakte een licht verbijsterde indruk. Hij had ‘Duyvendak-gate’ totaal niet zien aankomen. Iedereen wist toch dat hij bij Bluf! en Onkruit had gezeten en dat inbraken daar aan de orde van de dag waren? Wat hij kennelijk over het hoofd zag, was dat actiemethoden die anno 1985 de normaalste zaak van de wereld werden gevonden, nu als onwettig en onfatsoenlijk worden afgekeurd. ‘The times they are a-changin,’ zong Dylan al. Jammer voor Wijnand Duyvendak.
Oh, arme jij. Om je op te beuren een pic van zo'n verderfelijk links figuur die wel haar verdiende loon gekregen heeft.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:20 schreef detlevico het volgende:
Wat een bullshit!
Die gedachte had alleen ( extreem )-linkse figuren die tijd.
Maar kennelijk niet alleen zij,want anders waren die figuren wel opgespoord en veroordeeld.
En zelfs heden ten dage zijn er bewonderaars van dit tuig,ook in de politiek.
Zeker. Maar dat doet de Telegraaf dus niet, die brengt het niet als commentaar of opinie maar als nieuws: als opening van de krant. Daarin is het niet gepast om partij te kiezen.quote:Op zondag 17 augustus 2008 20:51 schreef DrWolffenstein het volgende:
Geweldige column op Geencommentaarquote:De positie van minister André Rouvoet van Jeugd en Gezinszaken staat ernstig ter discussie na diens onthullingen aan een journalist van de Woerdense Courant. Rouvoet gaf toe in 1971 als 9-jarige een reep chocolade te hebben gestolen in een supermarkt in zijn toenmalige woonplaats Hilversum. Het partijbestuur van de ChristenUnie heeft een spoedzitting aangekondigd waar de blikvanger van de partij zich dient te verantwoorden.
Geruchten over Rouvoets winkeldiefstal staken al in 1994 de kop op, toen hij de Kamer betrad als parlementariër namens de RPF. Rouvoet ontkende destijds dat er sprake was van opzettelijke diefstal en verklaarde dat hij ‘slechts vergat af te rekenen’. In het vraaggesprek met de journalist deed de bewindsman echter een boekje open over de werkelijke toedracht van het incident. “Ik waande mij al veilig toen ik de supermarkt verliet, totdat ik ineens een grote hand in mijn kraag voelde. De hand trok mij mee naar het kantoor van de filiaalchef, waar ik voor mijn gevoel uren verbleef. Toen verscheen de wijkagent, die mij naar huis bracht. Daar kreeg ik van mijn vader een pak slaag met de riem, waarna ik een week nauwelijks kon zitten.”
Zowel de fractie als het partijbestuur van de ChristenUnie zijn geschokt door de onthullingen van Rouvoet. Voor aanstaande donderdag heeft de partij een spoedzitting georganiseerd waar Rouvoet de onthullingen over zijn verleden dient te verantwoorden. “Door deze uitlatingen heeft de geloofwaardigheid van de minister een ernstige deuk opgelopen”, aldus fractievoorzitter Arie Slob. “Niet alleen heeft hij in zijn vroege jeugd een diefstal gepleegd, ook heeft hij jarenlang over de ware toedracht van dit incident gelogen. Hiermede heeft hij het achtste en negende van de Tien Geboden met voeten getreden (Exodus 20: 15,16) en geeft hij een slecht voorbeeld voor de toch al zieltogende jeugd.”
Het kabinet zal de zaak in besloten kring behandelen zodra alle ministers van vakantie terug zijn. Vanuit Peking, waar hij de openingsceremonie van de Olympische Spelen bijwoonde, riep premier Balkenende zijn bewindslieden op tot die tijd te zwijgen over de affaire. Vanuit de Kamer klinken uiteenlopende reacties over de zaak Rouvoet. De Partij voor de Vrijheid eist het onmiddellijke aftreden van de bewindsman. Bas van der Vlies van de SGP verklaarde dat ‘ook een jeugdzonde een zonde is’, maar weigerde verder op de zaak in te gaan. Wijnand Duyvendak van Groen Links verklaarde niets van de commotie rondom de vice-premier te begrijpen. “Ik jat al sinds jaar en dag Tony Chocolonely-repen bij de natuurwinkel om de hoek”, luidde laconieke reactie van de Groen Links-parlementariër.
Rouvoet zelf verklaarde niet in te zien waarom zijn geloofwaardigheid zou zijn aangetast. “Ik heb door dit incident van dichtbij, ik mag wel zeggen aan den lijve, het begin van de verloedering en de normvervaging van de jeugd ondervonden. Als er dus iemand geschikt is voor de functie van minister voor Jeugd en Gezinszaken, dan ben ik het wel. En ja, ik heb gezondigd, ja. Maar ik heb de Almachtige nu al zo vaak om vergeving gevraagd voor deze zonde dat ik denk dat Hij mij eerder zal straffen als ik Hem nu voor de zoveelste keer met dit akkefietje lastigval
Onzin, ik ken genoeg 40-ers die het afkeuren en exact begrijpen waarom hij moest vertrekken.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:48 schreef SCH het volgende:
Fallaux verwoordt precies wat ik bij veel mensen van mijn generatie bemerk deze weken. Die begrijpen de ophef niet zo. Terwijl mijn collega's die jonger zijn dan 30 er over het algemeen heel anders over denken en het vierkant afkeuren. Het heeft wel degelijk met de tijd te maken.
Ik denk dat SCH vooral op sympathisanten van GroenLinks doelt.quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin, ik ken genoeg 40-ers die het afkeuren en exact begrijpen waarom hij moest vertrekken.
Kijk, als je bij oud-krakers gaat vragen hoe ze er over denken begrijp ik ook wel dat je unaniem de handen op elkaar krijgt voor deze acties... Maar SCH doet net of die hele generatie er achter stond en staat. Nou, vergeet het maar!quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:18 schreef Reya het volgende:
Ik denk dat SCH vooral op sympathisanten van GroenLinks doelt.
Als je het hebt over linkse figuren dan heb je het over bijna de helft van de bevolking in die tijd...maar dat terzijde..quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:20 schreef detlevico het volgende:
Wat een bullshit!
Die gedachte had alleen ( extreem )-linkse figuren die tijd.
Maar kennelijk niet alleen zij,want anders waren die figuren wel opgespoord en veroordeeld.
En zelfs heden ten dage zijn er bewonderaars van dit tuig,ook in de politiek.
Oh zeker, ik bedoel meer dat mensen onder de 30 het sowieso niet zo begrijpen omdat ze die periode niet hebben meegemaakt. Mensen vanaf een jaar of 35 hebben die periode bewuster meegemaakt en weten in ieder geval wat beter hoe dat ging in die tijd en hoe burgerlijke ongehoorzaamheid werkte enz. Natuurlijk zijn e veel 40-ers die het afkeuren, maar die kunnen het wel beter ind e context plaatsen en zullen niet eenduidig roepen: inbraak = slecht enz.quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin, ik ken genoeg 40-ers die het afkeuren en exact begrijpen waarom hij moest vertrekken.
Aan die heftige reacties op Fok over Duyvendak te zien lijkt het wel dat een deel van een nieuwe jongere generatie 70 jaar terug in de tijd is gegaan.quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh zeker, ik bedoel meer dat mensen onder de 30 het sowieso niet zo begrijpen omdat ze die periode niet hebben meegemaakt. Mensen vanaf een jaar of 35 hebben die periode bewuster meegemaakt en weten in ieder geval wat beter hoe dat ging in die tijd en hoe burgerlijke ongehoorzaamheid werkte enz. Natuurlijk zijn e veel 40-ers die het afkeuren, maar die kunnen het wel beter ind e context plaatsen en zullen niet eenduidig roepen: inbraak = slecht enz.
quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:44 schreef Ryan3 het volgende:
Nav wat SCH schreef, doet me er wel aan herinneren wat een materialistische, ongeïnspireerde, matte generatie wij geworden zijn.
Enkel verschil is dat we dan nog zelfhaat vertonen, dat deed de vorige ouwelullengeneratie niet, die waren zelfgenoegzaam...quote:
Welke krant brengt tegenwoordig nog "nieuws"?quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Zeker. Maar dat doet de Telegraaf dus niet, die brengt het niet als commentaar of opinie maar als nieuws: als opening van de krant. Daarin is het niet gepast om partij te kiezen.
Neequote:Op maandag 18 augustus 2008 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind dat een slecht excuus maar zulke dingen plaatsen het wel in een context.
quote:Acties buiten de wet dienen de leefbaarheid (opinie)
Jochen Douw , plaatsvervangend voorzitter Dwars, jongerenorganisatie GroenLinks
GroenLinks zou juist het voortouw moeten nemen in het pleiten voor maatschappelijk ongehoorzame acties.
Kamerlid Wijnand Duyvendak is opgestapt, naar aanleiding van de mediahetze over zijn activistische verleden. Vanaf snel nadat zijn bekentenissen uit zijn nog te verschijnen boek ’Activist in de politiek’ naar buiten kwamen, werd hij geoormerkt als inbreker, misdadiger en zelfs terrorist. En niet alleen Wijnand Duyvendak werd veroordeeld, maar heel activistisch Nederland.
Afgelopen vrijdag toonde ’Nova’ de meest verontrustende beelden van de kraakbeweging uit de jaren ’80. Het geweld werd daarbij gepresenteerd als een middel waar activisten standaard naar teruggrijpen. Laat het iedereen duidelijk zijn dat de nuance in het debat rond Duyvendak en activisme de afgelopen week compleet zoek zijn geraakt.
Er zijn harde veroordelingen geweest over de daden van Duyvendak. Zo leek tijdens ’Nova’ het standpunt van GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema te zijn dat acties die buiten de wet vallen, per definitie niet door de beugel kunnen. Dit terwijl de partij op dit moment bijvoorbeeld volop bezig is met een ’Guerrilla gardeners’-campagne, waarbij er ’illegaal’ plantjes worden geplant in braakliggend terrein om de leefomgeving groener te maken.
Gelukkig werd deze verklaring van Femke Halsema een dag later in hetzelfde programma geneutraliseerd door de Amsterdamse GroenLinks-wethouder Maarten van Poelgeest en Europarlementariër Joost Lagendijk. Zij erkenden dat ze sympathie te hebben voor mensen die voor een breder maatschappelijk doel de grenzen van de wet opzoeken.
Niet alleen de media, maar ook de in eerste instantie verstarde en angstige reactie van GroenLinks heeft schade toegebracht aan Duyvendak en activisme in het algemeen.
In de verhitte discussie is vaak beweerd dat de enige weg om maatschappelijke problemen op te lossen de parlementaire weg is. Dit is natuurlijk niet het geval, want buitenparlementaire acties, en zelfs maatschappelijk ongehoorzame acties, zijn heel erg belangrijk voor het creëren en in stand houden van een leefbare samenleving.
De hysterie die is ontstaan naar aanleiding van het oprakelen van het grotendeels bekende activistische verleden van Wijnand Duyvendak is een toonbeeld van het gebrek aan ruimte dat de maatschappij biedt voor deze acties.
We zien als GroenLinks-jongeren met lede ogen dat GroenLinks niet onbevreesd het voortouw durft te nemen in het pleiten voor maatschappelijk ongehoorzame acties. Dit is essentieel in een tijd dat veel mensen de politiek niet vertrouwen en er schande van spreken, maar zich niet geroepen voelen zelf actie te ondernemen.
Het is belangrijk om dat wat strikt genomen een overtreding van de wet is, in een bredere context te bekijken. Neem de inbraak van Wijnand Duyvendak in het ministerie van economische zaken. Natuurlijk is inbraak een overtreding van de wet, maar dit wil nog niet zeggen dat elke inbraak hetzelfde is. Een inbraak van iemand die op een makkelijke manier aan spullen en geld voor zichzelf wil komen, is totaal iets anders dan een inbraak met als doel om maatschappelijk buitengewoon relevante informatie naar boven te halen die door een minister bewust wordt achtergehouden.
Dankzij de publicatie van de bewijsstukken over de voorbereiding van de bouw van kerncentrales is bekend geworden hoe er informatie voor de Tweede Kamer en burgers werd achtergehouden en democratische processen werden vermeden. De actie heeft dan ook grote politieke en maatschappelijke consequenties gehad.
Dan het publiceren van de gegevens van een aantal topambtenaren van het ministerie van economische Zaken. Dit is, ook met de hele maatschappelijke context van de jaren ’80 meegenomen, en ook met het maatschappelijke doel dat Duyvendak toen voor ogen had, geen goede actie geweest. Burgerlijke ongehoorzaamheid kan ver gaan, maar op het moment dat door deze acties mensen persoonlijk benadeeld worden, ga je te ver. Buitensporig geweld en het toebrengen van schade aan anderen kan niet, dat moet duidelijk zijn.
De jongerenorganisatie van GroenLinks heeft echter ook altijd al een activistisch karakter gehad, waarbij wij af en toe ’dwars’ tegen de regels ingaan en een beetje ongehoorzaam durven te zijn. Mag dat echt niet meer? Het is een manier om maatschappelijke problemen aan de kaak te stellen en te komen met creatieve en doeltreffende oplossingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |