quote:
Op zondag 17 augustus 2008 10:40 schreef nokwanda het volgende:[..]
Ikken veel zoekers.
Sterker nog... ik ben er zelf eigenlijk ook een.
Maar wat mij is opgevallen is dat men vaak zoekt naar veel kennis op een snelle manier. En dat kan noooooit in jezelf zitten. Je zoekt immers en dat doe je meestel buiten jezelf.
Dus gebruikt met paddo's om tot inzichten te komen. Of men gebruikt paddo's en komt tot de conclusie dat je dan bepaalde zaken in een bepaald licht ziet. Interessant dus. Maar het is ook gevaarlijk. Met al die middelen kun je even makkelijk in een psychotische toestand raken. Wil net zeggen dat wat je dan ziet niet een ervaring is die inzicht kan bieden. Zeker niet. Maar dat je gaat twijfelen aan de zuiverheid van die ervaring, gezien het gevaar, kan ik m goed indenken.
Dus ga je inzichten elders zoeken (je hebt immers geproefd van de vrucht van de boom van kennis, hoe symbolisch).
Inderdaad.
In een paddotrip ervaar je in principe een soort psychose. Tijdens die trip doe je inzichten op die je een psychotisch wereldbeeld geven. Dat integreert zich in je dagelijkse leven en denken na de trip. Je leert dat de werkelijkheid niet iets objectiefs en buiten onszelf is, maar een construct van het universele bewustzijn wat wij als mensen, zodra we beseft hebben dat we deel zijn van dat universele bewustzijn (waarbij we ons realiseren dat we deel van god zijn, omdat het universele bewustzijn god is, het is dus letterlijk het nemen van de vrucht van kennis van goed en kwaad, niet eens symbolisch) kunnen manipuleren met onze gedachten en allerhande technieken. Dan kom je dus uit op theorieën als visualisatie, the secret, etcetera. Tegelijkertijd is alles wat je al ervaart een gevolg van het collectieve idee. Alles wat je persoonlijk meemaakt is een gevolg van wat je zelf heb gewild. Alles wat gebeurt heeft direct betrekking op jouw bewuste of onbewuste gedachten, er is geen grens meer tussen realiteit en gedachten. Dat is psychotisch, maar dat is exact wat het new age godsbeeld leert. Als we allemaal deel zijn van het universele godbewustzijn, zijn we ook allemaal 1. Er is geen onderscheid meer tussen jou en mij, wij zijn slechts beide subjectieve ervaringen van het universele bewustzijn. Ons ego heeft ons af doen dwalen van deze kennis dat we deel van het geheel zijn, we moeten dus ons ego verliezen en daarmee in wezen ons individualisme opgeven. Dat kan jou als het ware 'uithollen' als persoon. Dit is new age in de praktijk. Het is leuk om het te lezen, maar zonder bewustzijnsveranderende technieken zul je nooit dat godsbeeld in je hoofd kunnen integreren. En als je dat wel hebt gedaan ben je in wezen het padje kwijt, vertoon je psychotische verschijnselen. De diagnose psychose kan je nog niet stellen wegens het te kleine aantal verschijnselen, maar dat hele idee van 'de realiteit is een construct van de collectieve gedachten' en jij, ik en de rest van de wereld zijn 1, is zwaar, zwaar psychotisch.
Dit wereldbeeld kan echter geen verklaring geven aan waar het kwaad vandaan komt. Het is duidelijk dat het uit egoïsme voortkomt, maar dat universele bewustzijn is pure liefde, dus waar komt dan egoïsme vandaan? Tot zei al dat dat door omgeving, slechte opvoeding etcetera komt. Dat geloofde ik ook. Daarmee kan je praktisch alles ook 'goedpraten', verantwoordelijkheid afschuiven plus verlaag je de impact van vrije keuze sterk. Dit zou allemaal kunnen kloppen, maarrr... waar komt egoïsme dan vandaan? Waar is het misgegaan? New age geeft hierop geen duidelijk antwoord. Het antwoord is dat er geen kwaad is, het is beide aspect van dezelfde godheid. De godheid van goed en kwaad dus. En dat is, volgens de bijbel, Satan/Lucifer. De theosofie, vrijmetselarij, gnostiek, etcetera, zijn er ook heel duidelijk over, die god is lucifer.
quote:
En dan kom je de bijbel tegen met al zijn verschillende interpretaties.
Met zoveel metaforen en symboliek en waar zoveel waarheid in schuilt.
Dus.... omdat je alles extern zoekt belsuit je dat dan als enige waarheid aan te nemen.
Maar....... daarmee neem je interpretaties als enige waarheid aan. Interpretaties van anderen.
Ik neem aan dat je niet alles gelezen hebt in het topic? Dit is absoluut niet van toepassing op mij. De bijbel zit een stuk intelligenter in elkaar dan dit. Verder ben ik op de bijbel uitgekomen door feitenkennis, niet door iets te willen hebben wat beter aansluit op waar ik naar verlang.
quote:
En dat terwijl het oplossen van die puzzels en inzicht in al die metaforen gewoon in je zit. Ze zijn niet snel te verkrijgen. Er is geen kortere weg dan die van inzichten en rijping. Welke stroming je ook volgt.
Hier ben ik het dus niet mee eens. De bijbel verklaart haar eigen symbolen en metaforen. Je moet alleen goed lezen en niet gelijk concluderen 'dit snap ik niet, dus het is hetzelfde als nostradamus'. Ik heb dat in mijn posts over profetie ook duidelijk willen laten zien, ookal staat alles in symbolen, de bijbel verklaart in andere delen van diezelfde bijbel wat de symbolen betekenen.
quote:
Blijf het buiten zoeken (als zijnde ene kracht van buiten af waar je aan moet MOET gehoorzamen want anders...goed/kwaad zal je geschieden) en je zult blijven zoeken en zoeken, of anders je leven doorbrengen met het overtuigen van anderen van het kwaad waarmee zij zich inlaten. Je kan delen wat je "weet", maar nooit een ander dwingen te vinden wat jij vindt.
Je moet niks. Iedereen heeft de vrijheid gekregen in dit leven om te doen en laten waar die zelf zin in heeft. Wat dat uiteindelijk voor gevolgen heeft, is wel je eigen verantwoordelijkheid. Ik probeer te delen wat ik weet, maar het niveau van de hele discussie was zo bedroevend laag, dat we na 11 topics nog geen steek verder zijn gekomen.
quote:
Mijn weg als zoeker is inmiddels omgeslagen. Ik stel overal vragen bij. Is dat wel zo? Klopt het gevoelsmatig? Moet ik het laten rusten en zal het dan vanzelf wel een keer doordringen als de tijd rijp is voor mij om bepaalde dingen te "weten"?
Wat ik vandaag weet, is dat ook nog wat ik morgen "weet"?
Er zijn zoveel filosofieen/religieuze concepten.
Maar een ding weet ik echt zeker, ook vanuit een zoekerservaring: inzichten/ideeen komen wanneer de tijd rijp is voor je hoofd en ziel (ik geloof in een ziel en in een ratio en in een gelaagdheid van functies van die delen van jezelf om je in staat te stellen lessen te leren. En ik ben me ervan bewust dat ook dat een copingstrategy is) om ze te leren. Niet omdat je het afdwingt.
Kennis is te verkrijgen op heel veel manieren, maar de toepassing ervan hangt af van rijping en wanneer je inzichten krijgt. En wat vandaag aanvoelt als een inzicht kan over een jaar voor jezelf aanvoelen als gewauwel. Dus ik weet voor mezelf dat wat ik hier nu neertype morgen imo kanlijken op nonsense omdat ik dan weer een ander deel van he grote geheel heb overzien en dit dus weer achterhaald is

Nutteloos schrijven, dit
Ik denk dat als je met een open geest informatie tot je neemt en alles de mogelijkheid geeft om waar te zijn, je uiteindelijk de waarheid ook zal vinden. Onwaarheid is niet in overeenstemming met waarheid. Zodra iets bewezen waar is, is iets anders bewezen onwaar. Dat kan je dan verwerpen en het andere kun je integreren in je wereldbeeld. Zolang je informatie blijft vergaren en kritisch blijft zoeken naar zaken die wat je al dacht te weten mogelijk ontkrachten, zul je uiteindelijk de absolute onomstootbare feiten vinden, aan kunnen nemen en daar op verder bouwen. Met absoluut bewezen feiten kun je nieuwe informatie steeds beter kwalificeren als waar of onwaar, afhankelijk van de mate van consistentie die het heeft met de al vastgestelde feiten. Zo ben ik te werk gegaan en dat heeft me het wereldbeeld gegeven wat ik nu heb. Dat de wereld dus slachtoffer is geworden van een huge conspiracy geleid door Satan zoals beschreven in de bijbel en dat we in de eindtijd leven vlak voor de komst van Christus. En meer en meer mensen raken hiervan overtuigd naarmate er meer kennis verspreid wordt en de wereld zich verder ontwikkelt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-08-2008 12:04:41 ]