De Avonden is ook al 60 jaar oud, bedenk ik me ineens.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 09:50 schreef LXIV het volgende:
Nou goed, misschien is Couperus 70 jaar na dato niet goed meer te beoordelen.
Ruim 100quote:Op donderdag 21 augustus 2008 09:50 schreef LXIV het volgende:
Nou goed, misschien is Couperus 70 jaar na dato niet goed meer te beoordelen.
Die weldenkende, keurige elite bestaat alleen in jouw hoofd. Bovendien zijn er honderden - nee, duizenden andere schrijvers die naar mijn mening de putdeksels van onze beschaving beter oplichten dan Houellebecq.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 09:37 schreef LXIV het volgende:
Beschaafd ja. Dat is wat de anti-Houellebecqclan claimt te zijn. Weldenkende, keurige culturele elite. Lezen in hun vrije uurtjes prettige schrijvertjes als Van Dis of Couperus, en voelen zich daar dan heel tevreden mee.
En daarom hebben ze ook zo'n hekel aan Houellebecq, die feilloos laat zien wat voor een dun vernis die beschaving is en wat er voor een smerigheid er zich onder die oppervlakte bevindt.
Noem er twee.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 10:21 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Die weldenkende, keurige elite bestaat alleen in jouw hoofd. Bovendien zijn er honderden - nee, duizenden andere schrijvers die naar mijn mening de putdeksels van onze beschaving beter oplichten dan Houellebecq.
Ik denk dat ik me je beperkte debatvermogens nu wel lang genoeg heb laten aanleunen.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:02 schreef LXIV het volgende:
Nooit van gehoord. Maar Wikipedia zegt dat die Joseph Conrad al in 1924 overleden is. Wat kan die dan ooit over onze maatschappij gezegd hebben?
Over die ander heeft zelfs wikipedia niets te melden.
Dus tja, ik kan er geen nee of geen ja op zeggen.
Ik snap niet precies wat je bedoelt. Je speelt wel op de man nu, zoveel is duidelijk. Niet echt een teken van superieure discussievaardigheid.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:14 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik denk dat ik je beperkte debatvermogens nu wel lang genoeg heb laten aanleunen.
quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:36 schreef sigme het volgende:
Hmm. Ik hou wel van Houellebecq. Omdat het zo lekker troosteloos en zinloos is, zijn wereld. Maar niet versagen, je bent geboren en moet dapper doorbijten. En aan het eind wacht er geen hemel.
De Sade is bij mijn weten een exponent van libertijns gedachtegoed, en in die zin zeker een duiding van ontwikkeling in de maatschappij. Houellebecq pakt die lijn ook zeker weer op: de moraalloosheid, de zinlooosheid, de enige zin in het bevredigen van eigen zinnen. Maar ook dat faalt en brengt geen bevrediging, slechts frustratie en ongemak. Ook het gebruik van anderen voor eigen gerief, zonder dat te hoeven motiveren met iets anders dan dat eigen gerief, is een duidelijke lijn van De Sade naar Houellebecq, zou ik zeggen. Maar waarin De Sade daarin nog kan zwelgen, walgt Houellebecq uiteindelijk alleen nog maar van zijn eigen begeertes.
Eens, volgens mij beschrijft hij de vreselijke leegheid die zich vormt bij gebrek aan zingeving voor wie deze wel verlangt. De een vlucht in idiote seks, de ander in een idiote sekte, en niemand vindt wat 'ie zocht en de storende en stuwende leegheid blijft.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
![]()
Mooi. Ik zie H. de moraalloosheid en het verval enkel beschrijven maar nergens verheerlijken. Ik ontwaar eerder een soort heimwee naar de tijd dat er nog een duidelijke moraal was.
Dat lijkt me een terechte omschrijving, aangezien slechts een van beiden een bekwaam polemist was.quote:
Zijn kijk op het moderne leven anno nu is erg eenzijdig en aartspessimistisch, en dat is op zich niet erg, maar je hebt volgens mij niet zoveel woorden nodig om zoiets te zeggen. Dat is wat mij aan hem stoort: de pretentie iets nieuws op een originele manier te brengen. Als je wilt lezen over zinloosheid dan heb je meer dan genoeg aan Albert Camus, Samuel Beckett, Kafka en ja Reve of Hermans. Zij hebben dat met heel wat meer emotionele diepgang gedaan dan Houllebecq ooit zal kunnen. Als je wilt lezen over idiote seks in combinatie met een gebrek aan moraal in tijden van postmodernisme dan moet je zijn bij Bret Easton Ellis die dat thema in 1991 al doeltreffend heeft behandeld. Houllebecq voegt werkelijk niets toe.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:47 schreef sigme het volgende:
Eens, volgens mij beschrijft hij de vreselijke leegheid die zich vormt bij gebrek aan zingeving voor wie deze wel verlangt. De een vlucht in idiote seks, de ander in een idiote sekte, en niemand vindt wat 'ie zocht en de storende en stuwende leegheid blijft.
Michel Houellebecqquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:29 schreef mane het volgende:
Ik heb als RG ooit een vernietigend oordeel geschreven, meen ik mij te herinneren. Ik viel vooral over zijn proloog in Elementaire Deeltjes geloof ik, toen haakte ik eigenlijk al af, maar ik kan die tekst niet meer terugvinden.. En zo verdwijnt alles in de krochten van dit forum (dat is overigens maar goed ook).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |