abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 oktober 2002 @ 14:56:17 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_6072480
De afgelopen dagen als een gek Houellebecqs Elementaire Deeltjes gelezen, en dat viel niet tegen. Buitengewoon intelligente ideeënroman; aangename (maar soms walging opwekkende) hutspot van literatuur, filosofie en (semi-)wetenschappelijke schrijverij. Die man heeft het nog zo slecht niet begrepen; degenen die hem aanklaagden omdat hij niet iedere wereldreligie een even warm hart toedraagt, wat minder...

Dit topic maar effekes geopend; tenslotte is Houellebecq een veelbesproken schrijver, die ook op politiek niveau emoties weet los te maken. Dat hebben we sinds 1968 niet meer gehad, geloof ik...

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 2 oktober 2002 @ 20:05:08 #2
12141 kid_a
zo, vind jij dat.
pi_6077300
Ik heb dat boek ook nog niet zolang geleden gelezen, en ik kan niet zeggen dat ik het een plezierig boek vond. Er hing in dat hele boek een nogal ziek, fucked up sfeertje vond ik. Voor de rest kon het verhaal me niet echt boeien.
Wel heb ik laatst (een maand geleden ofzo, op Nederland 3) een film gezien die min of meer op Elementaire deeltjes gebaseerd was. Die was dan wel weer aardig, hoewel het verhaal behoorlijk afweek van het boek.
Scheuren, of anders eruit!
  woensdag 2 oktober 2002 @ 22:26:33 #3
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_6080035
toevallig heb ik het boek openliggen op bladzijde 10 ofzo, het boek trok mij ook aan en nadat ik een ander boek uitheb lees ik hem waarschijnlijk wel uit.
Liefde, leven , geven!!!!
  donderdag 3 oktober 2002 @ 16:14:54 #5
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_6091037
quote:
Op woensdag 2 oktober 2002 22:31 schreef dolle_hond het volgende:
MH is mijn favo schrijver. Platform moet ik nog
Ik ben op de helft van Platform. Midden in de wereld. Mooi boek ook, heerlijk zwartgallig. Houellebecq kan als geen ander de morsige veertiger beschrijven, de eenzame vrijgezel die nog net sociaal besef genoeg heeft om te voorkomen dat-ie vervalt in een griezelig grijze-regenjassyndroom, of net niet; Houellebecqs hoofdpersonen zijn tragische zoekers, of misschien zelfs zoekers-af; berustend draaien zij hun cirkels in deze smerige, liefdeloze wereld vol contactgestoorden en zelfbenoemde individualisten; Houellebecq rekent zonder genade af met het Westerse consumptieparadijs en de tragische bewoners, stuurloze apen, altijd bezig hun onbevredigbare behoeftes te bevredigen.

Tot dat ene moment, waarop er een roos uit de modder groeit en het geluk oneindig lijkt...

vrijdag 4 oktober 2002 @ 11:44:07 #6
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_6104439
quote:
Op donderdag 3 oktober 2002 16:14 schreef Ringo het volgende:
Tot dat ene moment, waarop er een roos uit de modder groeit en het geluk oneindig lijkt...
... maar niets is voor altijd, hier op deze rotplaneet. Jezus, wat is Platform een gruwelijk boek, ik had een ijskoude buik toen ik het uitlas... mooi, maar niet voor tere zielen (of juist wel).

Zijn er misschien nog anderen die wat substantieels over Houellebecq te melden hebben, of sterft dit topic een vroege dood? In Frankrijk schijnt iedereen een mening over de beste man te hebben, niet in de laatste plaats het zooitje ongeletterde funda-moslims dat opeens de gang naar onze zo verfoeide rechtbanken heeft weten te vinden...

Zijn er hier ook van zulke idioten?

pi_6105078
Ik vond de sfeer die uit Elementaire Deeltjes kwam heel apart. Er sprak een zwartgalligheid uit, gekombineerd met aversie jegens de jaren 60-generatie. Deze tref je ook aan bij Lanzarote, wat een voorstudie op Platform heet te zijn.

De Wereld als Markt en Strijd is ook lekker negatief, met veel humor en wendingen.

pi_6247162
Houellebecq is inderdaad een interessante schrijver; ik vraag mij af wat lezers met een bijv. moleculair- biologische of sociologische achtergrond ( voor Elementaire deeltjes) van zijn werk vinden. Sommige passages zijn volstrekt onbegrijpelijk voor een leek, maar wat zou een ingewijde van zijn stellige en dus pretentieuze conclusies vinden?
" modern world - The lowest level of what was ment to be the crown of creation"
  maandag 14 oktober 2002 @ 19:59:48 #9
29457 khlover
Me, myself and I
pi_6280056
Ik heb 'Elementaire deeltjes' niet gelezen, maar wel de voorstelling 'Gen' gezien van ZT Hollandia, dat voor een groot deel gebaseerd is op het boek van Houellebecq. Geweldige voorstelling. Mochten ze m in reprise nemen: GAAN ZIEN!
pi_6304584
Ik heb ook weinig nuttigs te melden over de schrijver. Dus voorlopig nog geen felle discussies omtrent de schrijver hier.

Wel vond ik Elementaire deeltjes een intrigerend boek, met soms inderdaad vrij onleesbare stukken als je niet bezit over de benodigde vakkennis. Ik vond het in zijn totaliteit een aardige roman. De hoofdstukken met Bruno vond ik interessanter om te lezen dan de hoofstukken met <naam vergeten>.

Ik denk dat ik Platform ook nog wel ga lezen.

Hmmzz....
  woensdag 16 oktober 2002 @ 10:16:01 #11
29457 khlover
Me, myself and I
pi_6307024
quote:
Op woensdag 16 oktober 2002 01:02 schreef -Wepeel2- het volgende:
De hoofdstukken met Bruno vond ik interessanter om te lezen dan de hoofstukken met <naam vergeten>.
Michel
pi_6309101
In Nederland vinden we het ook normaler dat er iemand schopt tegen heilige huisjes. We hebben hier niet zo'n taboes als in Frankrijk, waar de generatie'68 heilig is.

Verder zijn er in Nederland toch al niet zo veel mensen die interesse hebben in Franse literatuur. Het tumult rond MH heeft in de ogen van de meeste Nederlanders veel oninteressants, ook vanwege Frankrijk. Frans nieuws haalt in Nederland nu eenmaal niet zo snel de aandacht als Engels of Amerikaans nieuws.

pi_6411199
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=23177
quote:
De Franse schrijver Michel Houellebecq is vandaag vrijgesproken van belediging van de islam en aanzetten tot haat tegen religies. Vier Franse islamitische organisaties, moskeeën uit Parijs en Lyon en mensenrechtenorganisaties hadden een zaak tegen hem aagespannen, ondermeer omdat hij de islam ,,de grootste klotengodsdienst ter wereld'' had genoemd. Ook had hij gezegd dat hij ,,gebroken'' was na het lezen van de koran: ,,De bijbel is tenminste goed geschreven, omdat de joden ontzettend veel literair talent hebben,'' zo zei Houellebecq tegen een literair tijdschrift.

Volgens de Franse rechtbank heeft Houellebecq echter geen strafbare feiten gepleegd en gebruik gemaakt van zijn vrijheid van meningsuiting.

Tijdens het proces had Houellebecq al gezegd dat het bekritiseren van een religie niet betekent dat hij haar aanhangers beledigt. Hij zei dat alle drie de monotheïstische religies (christendom, jodendom en islam) zijn gebaseerd op geschriften die ,,teksten van haat'' zijn.

Gelukkig is onze Michel vrijgesproken.
pi_6725126
Ik heb Platform gelezen en moet inderdaad zeggen dat het zwartgallige wel van het boek afspettert, een hopeloos onverschillige veertiger die zijn leven lijkt te leiden in een onzalig verloop van nietszeggendheid. Juist deze schetsing biedt openingen voor het compleet rationeel bespreken van allerlei activiteiten door de hoofdpersoon die in Het Westen afkeur opwekken. Maar dat is het doel van de auteur lijkt het wel: de westerse consumptiemaatschappij reduceren tot een MacDonaldisatie van behoeften, verlangens en uniformiteit in oorspronkelijkheid. De hoofdpersoon is daar de apathische exponent van, een belichaming van een heersend stramien en dan, juist als het tij voor hem lijkt te keren, niet vanuit de maatschappij maar vanuit medemenselijke hoek, deelt de maatschappij hem weer een enorme dreun uit. Of deelt hij zichzelf een dreun uit?
pi_6735792
Vlak na de feestdagen kan ik er mijn mening over geven, ben zeer benieuwd
  zaterdag 16 november 2002 @ 22:00:13 #16
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_6841049
heb ut boek daarvoor gelezen (en ik weet de naam helaas niet meer) Inderdaad prachtige hoe hij schrijft, hij breekt totaal door de schijnwereld heen op een manier waarop ik nog geen enkele keer heb gezien.
Wel laat hij expliciet weg dat je ook kan genieten van het leven, hij benadrukt dat het leven oneerlijk is, en je er toch zoiets als het lot.
Niet op een manier dat je krijgt wat je verdient, maar dat je nix aan het feit dat je geen geluk krijgt kan doen.
Goede schrijver
In theorie vind ik iedereen aardig!
&lt;a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank"&gt;check mijn schilderij!&lt;/a&gt;
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_6841908
Vandaag ook Platform aangeschaft. IBen zeer benieuwd.
Hmmzz....
pi_6850410
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 11:44 schreef Ringo het volgende:

... maar niets is voor altijd, hier op deze rotplaneet. Jezus, wat is Platform een gruwelijk boek, ik had een ijskoude buik toen ik het uitlas... mooi, maar niet voor tere zielen (of juist wel).

Zijn er misschien nog anderen die wat substantieels over Houellebecq te melden hebben, of sterft dit topic een vroege dood? In Frankrijk schijnt iedereen een mening over de beste man te hebben, niet in de laatste plaats het zooitje ongeletterde funda-moslims dat opeens de gang naar onze zo verfoeide rechtbanken heeft weten te vinden...

Zijn er hier ook van zulke idioten?

Die rechtzaak was natuurlijk onzin, maar verder geloof ik dat ik Elementaire deeltjes een vrij verschrikkelijk boek vind. Het verhaal is wel intrigerend, maar ik voel een intens wantrouwen en wrevel naar de schrijver toe. Op de eerste twee pagina's van het boek geeft hij al zo'n hopeloos slechte uiteenzetting over de 'geschiedenis van de mensheid', dat het vanaf toen al direct verpest was voor mij. Zo schrijft hij:
quote:
Het is niet zo dat metafysische omwentelingen het speciaal gemunt hebben op verzwakte samenlevingen, die al op hun retour zijn. Toen het christendom opkwam, was het Romeinse Rijk op het toppunt van zijn macht. Het was buitengewoon goed georganiseerd en overheerste de hele bekende wereld, zijn technische en militaire superioriteit waren ongeëvenaard; desondanks had het geen schijn van kans.
Iemand die blijkbaar zonder enige schroom dergelijke onzin weet op te schrijven, dit soort theorietjes spuit zonder een goede onderbouwing te geven maar wel doet overkomen alsof hij begrijpt hoe de wereld in elkaar zit; daar kan ik slechts weerstand en irritatie voor voelen.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_6850580
quote:
Op zondag 17 november 2002 16:17 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Die rechtzaak was natuurlijk onzin, maar verder geloof ik dat ik Elementaire deeltjes een vrij verschrikkelijk boek vind. Het verhaal is wel intrigerend, maar ik voel een intens wantrouwen en wrevel naar de schrijver toe. Op de eerste twee pagina's van het boek geeft hij al zo'n hopeloos slechte uiteenzetting over de 'geschiedenis van de mensheid', dat het vanaf toen al direct verpest was voor mij. Zo schrijft hij:
[..]

Iemand die blijkbaar zonder enige schroom dergelijke onzin weet op te schrijven, dit soort theorietjes spuit zonder een goede onderbouwing te geven maar wel doet overkomen alsof hij begrijpt hoe de wereld in elkaar zit; daar kan ik slechts weerstand en irritatie voor voelen.

De eerste twee pagina's zijn inderdaad zo hopeloos slecht dat ik heb moeten afzien van het verder lezen van dit boek.
"I only sign for beautiful girls" Marat Safin
pi_6850983
quote:
Op zondag 17 november 2002 16:17 schreef RaisinGirl het volgende:

Ik vond de manier waarop met name het personage Bruno naar de wereld kijkt intrigerend om te lezen en het boek daarom de moeite waard.
.
Verder is het gevaar van dit soort "intellectueel generalistische" schrijvers toch altijd dat ze over van alles een mening willen (en denken) te hebben en ze het dan toch vaak weer moeten afleggen tegen mensen die zijn opgeleid op een specifiek vakgebied, aangezien die rechtstreeks door bepaalde beweringen heen kijken.

Maar om even terug te keren naar de essentie: ik heb me niet echt gestoord aan de inleiding. Ik vond dat hij wel een aardige context weet te schetsen voor de rest van het boek.
En ach, mijn inziens was de opkomst van het Christendom niet de primaire reden voor de omverwerping van het Romeinse rijk (ik denk dat hoogmoed komt voor den val meer van toepassing is, elke supernatie komt op een bepaald moment in een fase van zelfoverschatting), noch gebeurde dit zo plotseling als hij aangeeft, maar misschien kan hij zijn visie wel verdedigen.
Ik kan me niet voorstellen dat een man van zijn opleidingsniveau dergelijke dingen opschrijft zonder er verder over na te denken. Het dient louter om een context te schetsen voor de rest van het boek en voor het verdere boek is de exacte situatie nou ook weer niet zo belangrijk. Het is een roman. Geen wetenschappelijk essay.

Hmmzz....
pi_6851791
quote:
Op zondag 17 november 2002 16:50 schreef -Wepeel2- het volgende:

Ik vond de manier waarop met name het personage Bruno naar de wereld kijkt intrigerend om te lezen en het boek daarom de moeite waard.

Inderdaad, dat bedoel ik ook met dat ik het verhaal wel intrigerend vind. Het boek was beter geweest als hij dat geblaat achterwege had gelaten en meteen was begonnen met Bruno. Maar dat is mijn mening, natuurlijk .
quote:
Maar om even terug te keren naar de essentie: ik heb me niet echt gestoord aan de inleiding. Ik vond dat hij wel een aardige context weet te schetsen voor de rest van het boek.
Tja, maar ik vind die inleiding echt heel erg nietszeggend en daarbij dus slecht van inhoud. Het zette me op geen enkele manier aan het denken noch prikkelde het mijn fantasie. Als hij werkelijk zijn beeld wil geven over de geschiedenis van de mensheid en daarover stellingen wil doen, dan vind ik dat op zichzelf juist wel leuk, maar dan moet hij dat wel op een echt interessante wijze doen, zeker wat stijl en inhoud betreft. Deze twee paginaatjes zijn echt flut; het springt van de hak op de tak en het eindigt voordat het echt begonnen is.

Iemand als Milan Kundera doet bijvoorbeeld in de Ondraaglijke lichtheid van het bestaan ook wel pretentieuze (filosofische) uitspraken (die ook niet direct wetenschappelijk goed onderbouwd zijn), maar hij doet dat op zo'n manier dat het echt prikkelend en interessant is, waardoor je dóór wilt lezen en geboeid raakt. Ik verwijs hiervoor graag naar de eerste twee hoofdstukken van het hierboven genoemde boek. Daar kan Houellebecq nog wat van leren.

quote:
Het dient louter om een context te schetsen voor de rest van het boek en voor het verdere boek is de exacte situatie nou ook weer niet zo belangrijk. Het is een roman. Geen wetenschappelijk essay.
Hij zal er ongetwijfeld wel over na hebben gedacht en zijn visie kunnen verdedigen. Maar waarom doet hij dat dan in zijn boek niet?, en waarom poneert hij in het luchtledige stellingen die mijns inziens zeer slecht onderbouwd zijn. Hij hoeft zijn stellingen ook niet per se wetenschappelijk te onderbouwen, hij is immers geen historicus voor zover ik weet, maar hij moet het wel op zo'n manier doen dat hij mij weet te overtuigen en mij aan 'zijn kant' krijgt, zodat ik bereid ben mee te gaan in zijn verhaal en zijn visie, ook al is deze dan wellicht niet wetenschappelijk verantwoord. Dát is de kunst van het schrijven en dát is de kracht van de fantasie. Hij beheerst dat naar mijn idee in onvoldoende mate en wekt daarmee dus wrevel op.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_6854773
quote:
Op zondag 17 november 2002 17:32 schreef RaisinGirl het volgende:

Tja, maar ik vind die inleiding echt heel erg nietszeggend en daarbij dus slecht van inhoud. Het zette me op geen enkele manier aan het denken noch prikkelde het mijn fantasie. Als hij werkelijk zijn beeld wil geven over de geschiedenis van de mensheid en daarover stellingen wil doen, dan vind ik dat op zichzelf juist wel leuk, maar dan moet hij dat wel op een echt interessante wijze doen, zeker wat stijl en inhoud betreft. Deze twee paginaatjes zijn echt flut; het springt van de hak op de tak en het eindigt voordat het echt begonnen is.

Hij zal er ongetwijfeld wel over na hebben gedacht en zijn visie kunnen verdedigen. Maar waarom doet hij dat dan in zijn boek niet?, en waarom poneert hij in het luchtledige stellingen die mijns inziens zeer slecht onderbouwd zijn. Hij hoeft zijn stellingen ook niet per se wetenschappelijk te onderbouwen, hij is immers geen historicus voor zover ik weet, maar hij moet het wel op zo'n manier doen dat hij mij weet te overtuigen en mij aan 'zijn kant' krijgt, zodat ik bereid ben mee te gaan in zijn verhaal en zijn visie, ook al is deze dan wellicht niet wetenschappelijk verantwoord. Dát is de kunst van het schrijven en dát is de kracht van de fantasie. Hij beheerst dat naar mijn idee in onvoldoende mate en wekt daarmee dus wrevel op.

Hmzz. Ik wil het wel weerleggen, maar je hebt gewoon gelijk.
Ik moet je wel gelijk geven dat het niet diep gaat en dat als je er dieper over gaat nadenken het teveel vragen oproept. Ik heb er eigenlijk vrij vlot overheen gelezen, ook omdat ik onbekend was met het boek en pas in een later stadium begon ik mij te ergeren aan de pretentieuze toon van het boek. En als een boek een dergelijke (pretentieuze) toon heeft dan ga ik dus wel meer op de inhoud letten en vind ik het ook belangrijk dat wat er staat klopt. Maar door de onbekendheid met het boek heb ik de inleiding eigenlijk nooit met zulke argusogen gelezen, en het is pas nu het hier aangestipt wordt dat het me daadwerkelijk opvalt.

Wat ik persoonlijk zelf opvallender vond was dat het eind van het boek wel weer erg rigoreus was en een beetje uit de lucht komt vallen. Dat de "bioloog" ergens mee bezig was, was duidelijk, maar de uiteindelijke impact is wel erg groot. Niets bereidde mij echt voor op dat. Maar misschien is dat volgens hem dan ook wel weer wat een metafysische omwenteling is, de onverwachte impact er van. Maar nu ik er zo over na denk vind ik dus ook zijn eigen metafysische omwenteling niet bijster goed onderbouwd. Waarmee de cirkel weer rond is.

Maar toch, want ik vond het geen slecht boek, laat dat duidelijk zijn, die cynische blik waarmee hij naar de samenleving kijkt dat vond ik fantastisch en dat beheerst hij als geen ander. Ik denk dat veel mensen het ook juist daarom een leuke roman vinden. In Platform schijnt dat ook weer terug te komen en met een minder vergezocht verhaal erbij zou dat wel eens een veel beter boek kunnen zijn en daarom intrigeert deze schrijver mij.

Hmmzz....
pi_8135190
Platform heb ik inmiddels al weer een tijdje uit.

geweldig boek hoor, maar minder dan elementaire deeltjes. de figuur van Jean-Yves werd heel erg sterk beschreven. zijn gelukkige leven werd steeds duidelijker.

toch was het zeker niet meer anti-islam dan anti-westers. meer een aangeven dat het toch wel verkeerd afloopt.

maandag 27 januari 2003 @ 19:49:40 #24
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_8139293
En, lezen jullie hem ook in het Frans
fake a dream
pi_8139847
quote:
Op maandag 27 januari 2003 19:49 schreef Kimmie het volgende:
helaas niet, dan ontgaat me te veel
  vrijdag 31 januari 2003 @ 11:45:09 #26
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_8201233
quote:
Op maandag 27 januari 2003 19:49 schreef Kimmie het volgende:
Non, helas. Si je ferais cela, je n'en cromprendrais rien. Presque rien. Pas assez, de toute façon. Le français, c'est pour parler des vaches et vacherines.
pi_8215899
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:28 schreef dolle_hond het volgende:
Platform heb ik inmiddels al weer een tijdje uit.

geweldig boek hoor, maar minder dan elementaire deeltjes. de figuur van Jean-Yves werd heel erg sterk beschreven. zijn gelukkige leven werd steeds duidelijker.

toch was het zeker niet meer anti-islam dan anti-westers. meer een aangeven dat het toch wel verkeerd afloopt.

Ik vond hem stukken beter eigenlijk. Bij Elementaire Deeltjes vond ik die biologische gedeeltes soms echt storend. En het eind vond ik wat flauw. Het was allemaal wel erg ver gezocht.
Platform is ook heerlijk cynisch, maar het verhaal kon mij als geheel zeker meer bekoren. Beklemmend eind ook.
Hmmzz....
  donderdag 25 augustus 2005 @ 22:28:04 #28
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_29974498
Trap. Inmiddels zowel De wereld als markt en strijd als Elementaire Deeltjes als Platform uitgelezen, en ik kan het alle andere fokkertjes ook aanraden. Heel aangenaam zwartgallig allemaal.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 22 februari 2006 @ 19:22:49 #29
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_35376711
En Mogelijkheid van een Eiland inmiddels ook. Maar goed, dat Nicci Frencht maar voort hier.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_35442645
En je favoriet is nog steeds Elementaire Deeltjes, IR?
pi_38117036
Elementaire Deeltjes en Platform gelezen. Elementaire Deeltjes was wat mij betreft het betere boek van de twee. Ook al omdat PLatform op dezelfde thematiek voortborduurt. Het onbegrensde hedonisme van de mensheid als enige drijfveer in het leven. Zin loosheid van het bestaan en alleen tijdelijke draagbaarheid ervan tijdens seks, het contrast met een opbloeiende zuivere liefde die mislukt. In Platform is de Islam en terrorisme de schuld van die mislukking, in Elemtaire Deeltjes ligt een andere oorzaak ten grondslag aan het mislukken in de liefde. De hoofdpersoon is in beide romans gedesillusioneerd en innerlijk geknakt. In Platform wordt de dood gezocht, in Elementaire Deeltjes de wetenschap.

De boeken spreken mij aan omdat ze een genadelooos commentaar geven op onze maatschappij en cultuur en de koers van westerse samenlevingen. Voor mijzelf sprekend hecht ik meer waarde aan het opzoeken van die ene liefde die alle ellende compenseert, dan in zwartgallig zelfbeklag te blijven vervallen. Maar Houellebecqs vaststellingen dwingen hoe dan ook tot reflectie. Onze sombere inktzwarte wereld met een hol op consumptie gericht toekomstperspectief en een immer dreigend conflict met de Islam. Overigens is de Islam volgens de schrijver een godsdienst van armoedige schooiers uit de woestijn.

vrijdag 26 mei 2006 @ 00:17:39 #32
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_38218060
tijdje geleden gekocht, ben wel benieuwd, ga t lezen zodra ik tijd heb
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 21 juni 2006 @ 01:56:45 #33
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_39061289
Kique de la Topique.

"Mogelijkheid van een Eiland" heb ik nog niet. De andere heb ik allemaal verslonden. Elementaire Deeltjes kreeg ik een paar jaar terug voor m'n verjaardag. M'n vriendin vroeg bij de boekhandel om iets zwartgalligs. Nou, dat is redelijk gelukt. Elementaire Deeltjes is inmiddels toch wel mijn favoriete boek aller tijden geworden, en Houellebecq mijn favoriete auteur.

Er stond vorige maand een leuk stuk over hem in zo'n magazine (HP De Tijd?) als warmmakertje voor de ongeautoriseerde biografie die naar het Nederlands vertaald is. Daarin onder andere verhalen van zijn moeder, met wie hij een relatie heeft die zo uit een van z'n boeken zou kunnen komen. Ik ben wel benieuwd naar die biografie. Een interessant voorproefje: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/56942
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_40462215
ik heb MVEE inmiddels weer een tijdje uit.
vond het een goed boek, zeker qua opzet weer heel anders dan zijn vorige werken.
toch jammer dat de algehele verbittering in dit boek nog meer naar voren komt.

in elementaire deeltjes en platform zat wat meer humor en relativering.
pi_40462873
en wat vond je van de wereld als markt en strijd?
Does the name Dr Pavlov ring a bell?
pi_40465445
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 21:27 schreef steeg het volgende:
en wat vond je van de wereld als markt en strijd?
die was natuurlijk ook lekker zwartgallig.

maar omdat het zijn 1e boek was, had ik toen nog geen vergelijkingsmateriaal.

nu vind ik dat zijn minste
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 12:41:23 #37
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_40477172
Possibility of an Island is qua stijl een uitermate goed boek, hij hanteert een verschrikkelijk uitgebreide woordenschat, maar qua plot, qua inhoud is het een gruwelijk saai boek om je door heen te worstelen, het is cynisch, bitter, en op heel wat punten zelfingenomen.
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
pi_40477422
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 12:41 schreef Cairon het volgende:
Possibility of an Island is qua stijl een uitermate goed boek, hij hanteert een verschrikkelijk uitgebreide woordenschat, maar qua plot, qua inhoud is het een gruwelijk saai boek om je door heen te worstelen, het is cynisch, bitter, en op heel wat punten zelfingenomen.
lees jij dat in t engels?
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 12:59:31 #39
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_40477807
ja, waarom niet? Toen ik het kocht was er alleen een Engelse versie en nog geen Nederlandse versie, dus vandaar.
I'm hungry!
pi_40477951
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 12:59 schreef Cairon het volgende:
ja, waarom niet? Toen ik het kocht was er alleen een Engelse versie en nog geen Nederlandse versie, dus vandaar.
dat kan
engelse versies zijn idd vaker en sneller beschikbaar.
ik lees boeken doorgaans of in t nederlands of in de oorspronkelijke taal (maar bij veel talen vooral nederlands)
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 13:21:38 #41
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_40478534
In het Engels is The Possibility of an Island een erg mooi boek om te lezen... wat taal betreft dan, de inhoud is alles behalve de moeite waard als je het mij vraagt.

Op een gegeven moment is het gewoon niet leuk meer om verder te lezen omdat het hele verhaal geen zak aan inhoud blijkt te hebben en de schrijver gewoon zit te spuien en het op een ietwat ongelukkige manier vorm heeft gegeven. Het is het bittere werk van een bitter mens, en dat is iets waar je van moet houden om het te kunnen waarderen.

Ik lees liever Brett Easton Ellis of Douglas Coupland, allebei schrijvers met een cynische inslag en een tikkeltje van verbittering, maar die het verhaal nog altijd op de lezer kunnen overbrengen en de lezer enthousiast kunnen maken om verder te gaan met lezen. Houellebecq met Island kan dat dus in mijn ogen niet. Een reeks mooie zinnen gebundeld in boekvorm, maar meer kan ik er niet van maken.
I'm hungry!
pi_42250562
Ik heb geprobeerd wat van Houellebecq te lezen maar vond het maar wazig: geen verhaal en veel sex, zeg maar zoals Giphart. Of is het heel fout wat ik nu zeg?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  Moderator dinsdag 3 oktober 2006 @ 13:29:02 #43
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_42333403
Elementaire deeltjes is een mooi boek behalve het rare laatste stuk DNA met een 3de helix waardoor het stabieler wordt en daardoor een betere mens DNA werkt juist omdat het niet 100% stabiel is. Maarja dat zal wel de moleculair bioloog in mij zijn. Haha niet dat Houellebecq veel op heeft met moleculair biologen
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 13:46:36 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_42333763
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 01:54 schreef tim2308 het volgende:
Ik heb geprobeerd wat van Houellebecq te lezen maar vond het maar wazig: geen verhaal en veel sex, zeg maar zoals Giphart. Of is het heel fout wat ik nu zeg?
Gedeeltelijk. Er zit veel seks in, dat is waar. Maar daar houdt wat mij betreft iedere vergelijking op.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 4 oktober 2006 @ 01:19:23 #45
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_42348344
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 01:54 schreef tim2308 het volgende:
Het is veeeeeel diepgaander. Ik lees ze trouwens in het frans
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_42387513
Voor wie het interesseerd, Elementaire deeltjes is verfilmd:
http://www.lux-nijmegen.n(...)ntaire_deeltjes.html
http://www.elementarteilchen.film.de/
  donderdag 12 oktober 2006 @ 21:28:26 #47
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_42623047
ik heb tot nu toe alleen elementaire deeltjes gelezen. Ik moest er in blijven lezen, vond het erg goed. Heel anders dan mijn normale leesvoer, umberto eco/monaldi en sorti en de laatste tijd veel duitse literatuur Böll en Fontane enzo, maar wel echt een aanrader.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  FOK!fotograaf zondag 15 oktober 2006 @ 21:19:43 #48
17893 Forno
pi_42706338
Elementaire deeltjes is een mix van een Flower power-bash en het relaas van twee vertrapte en gefrustreerde zieltjes. Een ijzersterk verhaal over de keerzijde van onze maatschappij; eenzaamheid. Doodstil lijden en harde kritiek op onze ouders. Niet de mijne, maar de dominante hippie-ideologie uit de zestiger, zeventiger jaren.
Het toetje is origineel maar niet visionair. Dat we zogenaamd de genetische DNA-code zullen breken en de mens onsterfelijk wordt? Nee, ook niet over duizend jaar.

Ik zag laatst een trailer van een film, waarin de mensheid zich niet meer kon voortplanten. Ben de titel vergeten, maar ik heb een vermoeden dat het idee is gestolen uit Elementaire deeltjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')