FOK!forum / Muziek / Er gebeurt niks revolutionairs meer
tong80vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:40
Is alles al gedaan ?

De house revolutie is al weer 20 jaar oud.

Dance is een algemeen geaccepteerde muzieksoort.

Ook in de rock is het huilen met de pet op.

Franz Ferdinand en De Kaiser Chiefs werden omhelsd als het derde werelwonder. Het was al niet veel, maar ze zijn nog steeds de koplopers. Arctic Monkeys haakten aan. Maar noem eens één goed nummer van ze dat als een klassieker beschouwd wordt.

Bandjes uit Engeland beschouw ik als cabaret. Is geen melodie in te vinden en teren op oude succesen.

Iggy Pop steelt de show op Lowlands en dit jaar gaan de Sex Pistols het doen samen met Underworld.

Waar zijn de nieuwe genieën de nieuwe wegberijders ?

tong80vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:41
Verkeerde forum

UnderTheWingsOfLovevrijdag 15 augustus 2008 @ 21:44
The kooks
MouzurXvrijdag 15 augustus 2008 @ 21:48
Tsja wat zou er ná elektronische muziek dan kunnen komen? Aangezien je geluiden al op iedere mogelijke manier kan aanpassen...
SaintOfKillersvrijdag 15 augustus 2008 @ 22:02
FTR -> MUZ
tong80vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:05
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 21:48 schreef MouzurX het volgende:
Tsja wat zou er ná elektronische muziek dan kunnen komen? Aangezien je geluiden al op iedere mogelijke manier kan aanpassen...
Bij The Jesus and Mary Chain of The Pixies dacht ik hier gebeurt iets nieuws.

Noshvrijdag 15 augustus 2008 @ 22:07
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 21:40 schreef tong80 het volgende:
Arctic Monkeys haakten aan. Maar noem eens één goed nummer van ze dat als een klassieker beschouwd wordt.
I bet you look on the dancefloor.
Everyday I love you less and less
Take Me Out.

Gaan allen op gitaarpop-verzamelcd's uit de jaren 00 belanden.
quote:
Iggy Pop steelt de show op Lowlands en dit jaar gaan de Sex Pistols het doen samen met Underworld.
Sex Pistols is net zo enerverend als het hoopje as van Sid Vicious, Underworld wordt waarschijnlijk tof. Maar als je alleen daarvoor gaat snap je Lowlands niet. Lowlands is (was?) voor de ontdekkingen, Pinkpop voor de namen.

En verder is dit niets meer dan zuurkijkende onzin, want als je verveeld bent met de grote namen, duik je toch lekker de marge in? Gebeuren nog genoeg leuke dingen.
tong80vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:16
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 22:07 schreef Nosh het volgende:

[..]

I bet you look on the dancefloor.
Everyday I love you less and less
Take Me Out.

Gaan allen op gitaarpop-verzamelcd's uit de jaren 00 belanden.
[..]

Sex Pistols is net zo enerverend als het hoopje as van Sid Vicious, Underworld wordt waarschijnlijk tof. Maar als je alleen daarvoor gaat snap je Lowlands niet. Lowlands is (was?) voor de ontdekkingen, Pinkpop voor de namen.

En verder is dit niets meer dan zuurkijkende onzin, want als je verveeld bent met de grote namen, duik je toch lekker de marge in? Gebeuren nog genoeg leuke dingen.
Ben denk ik zo'n tien keer naar Lowlands geweest en ik ging idd opzoek naar het nieuwe. Nieuwe als in leuke nieuwe bandjes. M

Maar ik bedoel eigenlijk meer een grote nieuwe stroming of een band die veel navolgers heeft en speciaal is.

Ik kan ze niet ontdekken.

DrDentzvrijdag 15 augustus 2008 @ 22:18
Wolter Kroes schijnt wel met iets vernieuwends bezig te zijn hoor
trebremmitvrijdag 15 augustus 2008 @ 22:18
Genoeg nieuwe muziek te ontdekken, zo is dubstep een behoorlijk jong genre en is Burial geniaal! maar goed je moet er wel van houden. Beetje een mentaliteit van vroeger was alles beter hoor.
Cylviavrijdag 15 augustus 2008 @ 22:24
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 22:18 schreef trebremmit het volgende:
Genoeg nieuwe muziek te ontdekken, zo is dubstep een behoorlijk jong genre en is Burial geniaal! maar goed je moet er wel van houden. Beetje een mentaliteit van vroeger was alles beter hoor.
Burial is idd geweldig, maar ik kan het niet echt vernieuwend noemen.
Op een gegeven moment is alles wel een keer uitgevonden en kan het alleen maar verbeterd of opnieuw geintepreteerd worden.
Er zijn maar zoveel instrumenten in de wereld, die allemaal een bepaald geluid maken en elke muziekstroming die daar uit voorkomt moet dus gebruik maken van die bestaande geluiden.
Je kan niet oneindig doorgaan met gelimiteerde middelen.
Waaghalsvrijdag 15 augustus 2008 @ 22:27
Ik vind Cut / Copy geweldig!!
Burial van de winter grijs gedraaid, ben er nu beetje op uitgekeken eigenlijk.

Ook niet revolutionair trouwens maar wordt erg moe van al die kut gitaarbandjes en dan klinkt dit erg verfrissend
MouzurXvrijdag 15 augustus 2008 @ 22:29
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 22:18 schreef trebremmit het volgende:
Genoeg nieuwe muziek te ontdekken, zo is dubstep een behoorlijk jong genre en is Burial geniaal! maar goed je moet er wel van houden. Beetje een mentaliteit van vroeger was alles beter hoor.
Gewoon een nieuw klein (sub)genre in de elektronische muziek, nou niet echt iets revolutionairs
trebremmitvrijdag 15 augustus 2008 @ 22:32
Voor jou mischien niet, ik vond het behoorlijk origineel en verfrissend.
MouzurXvrijdag 15 augustus 2008 @ 22:35
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 22:32 schreef trebremmit het volgende:
Voor jou mischien niet, ik vond het behoorlijk origineel en verfrissend.
Ja dan kan je Deadmau5 ook wel revolutionair noemen
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vond archangel bijv ook heel leuk maarja revolutionair zoals het begin van elektronische muziek .. nee
Waaghalsvrijdag 15 augustus 2008 @ 22:38
Jens Lekman vind ik ook goed. Ook dit is weer niet origineel omdat hij heel veel samplet maar toch weet hij een heel eigen stijl te ontwikkelen.
Faxiezaterdag 16 augustus 2008 @ 19:19
Volgens mij is zo'n beetje alles wel gedaan, maar of dat ooit mainstream gaat worden....

Denk aan geexperimenteer met instrumenten, maatsoorten, dat soort dingen.
Arceezaterdag 16 augustus 2008 @ 23:15
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 22:27 schreef Waaghals het volgende:
Ik vind Cut / Copy geweldig!!
Klinkt goed idd.

Doet me denken aan:

Waaghalszaterdag 16 augustus 2008 @ 23:27
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 23:15 schreef Arcee het volgende:

[..]

Klinkt goed idd.

Doet me denken aan:


Electronic
Bonzai.zondag 17 augustus 2008 @ 12:49
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 21:48 schreef MouzurX het volgende:
Tsja wat zou er ná elektronische muziek dan kunnen komen? Aangezien je geluiden al op iedere mogelijke manier kan aanpassen...
Mja, er is natuurlijk de breakcore die zichzelf de laatste jaren steeds blijft overtreffen. Als zoiets TMF zou halen zou dat wel revulutionair zijn. Velen zouden zich vervreemd voelen, en de oudjes hebben weer iets om massaal over te klagen.
SPOILER
Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Yorritzondag 17 augustus 2008 @ 13:26
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 12:49 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Mja, er is natuurlijk de breakcore die zichzelf de laatste jaren steeds blijft overtreffen.
hoe bedoel je dit?
Bonzai.zondag 17 augustus 2008 @ 13:39
Het wordt steeds vernieuwender en beter (met ups en downs welteverstaan)...
Yorritzondag 17 augustus 2008 @ 13:42
die mening deel ik niet echt.. laatste jaren blijft toch een herhaling van zetten over het algemeen..
er zijn maar zoveel kanten die je opkunt met een opgefokte amenbreak

laat me graag het tegendeel zien, ben over het algemeen wat uitgekeken op breakcore
matjuhhh007zondag 17 augustus 2008 @ 13:49
Het gaat weer helemaal terug naar de oude heavey metal en rock
Bonzai.zondag 17 augustus 2008 @ 13:55
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 13:42 schreef Yorrit het volgende:
die mening deel ik niet echt.. laatste jaren blijft toch een herhaling van zetten over het algemeen..
er zijn maar zoveel kanten die je opkunt met een opgefokte amenbreak

laat me graag het tegendeel zien, ben over het algemeen wat uitgekeken op breakcore
Je kunt natuurlijk veel andere richtingen uit dan die amenbreak. Ik had het eigenlijk over muziek waar de vaste ritmes en melodietjes wegvallen. Voor de meesten zou zoiets echt nieuw zijn.
Yorritzondag 17 augustus 2008 @ 13:58
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 13:55 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk veel andere richtingen uit dan die amenbreak. Ik had het eigenlijk over muziek waar de vaste ritmes en melodietjes wegvallen.
als je de franse "flashcore" scene rondom het Hangar Liquides label bedoelt, dat is inderdaad wel een nieuw soort sound, ook in benadering.

verder zijn geen vaste ritmes en melodietjes ook al sinds tijden onderdeel van de muziek
Ensenatazondag 17 augustus 2008 @ 14:03
RIO (Rock In Oppostion) heeft nog af-en-toe een reunie. In April hebben ze er weer 1, met bands zoals:
Magma, The Muffins, Sleepytime Gorilla Museum, Koenji Hyakkei, Brainville 3, Univers Zero, Charles Hayward, Aranis, Yolk, Peter Brötzmann, Present en Janik Top Infernal Machina.

Maar dat bestaat meer uit wat oudere bands ook, helemaal terug uit de jaren 70.
Dan heb je ook nog bands zoals "University of Errors, Acid Motherhood, Drone Session, Lynch" die Velvet Underground achtige shows geven.

University of Errors had ik laatst nog gezien:
Bonzai.zondag 17 augustus 2008 @ 14:04
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 13:58 schreef Yorrit het volgende:

[..]
verder zijn geen vaste ritmes en melodietjes ook al sinds tijden onderdeel van de muziek
Klopt, maar echt doorbreken bij het grote publiek hebben die nummers nog nooit gedaan.
Yorritzondag 17 augustus 2008 @ 14:06
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 14:04 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Klopt, maar echt doorbreken bij het grote publiek hebben die nummers nog nooit gedaan.
nee natuurlijk niet, omdat een vast ritme en prettige melodie nu eenmaal veel geliefder zijn.
Bonzai.zondag 17 augustus 2008 @ 14:18
Wie weet verandert dat ooit, de jeugd wordt toch alsmaar slimmer ... ofzo
Yorritzondag 17 augustus 2008 @ 14:19
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 14:18 schreef Bonzai. het volgende:
Wie weet verandert dat ooit, de jeugd wordt toch alsmaar slimmer ... ofzo
ja als de massa gaat freaken.
toch maar lsd in het water gooien
Noshzondag 17 augustus 2008 @ 14:32
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 14:18 schreef Bonzai. het volgende:
Wie weet verandert dat ooit, de jeugd wordt toch alsmaar slimmer ... ofzo
De jeugd luistert naar diit soort malligheid:


Dus nee. De kans dat het doorbreekt is nihil.

En echt een nieuwe jongerencultuur die de gevestigde orde wakker schudt zie ik al helemaal niet gebeuren.
Want waarom zouden ze? Zij zíjn de gevestigde orde.
Ensenatazondag 17 augustus 2008 @ 14:32
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 14:19 schreef Yorrit het volgende:

[..]

ja als de massa gaat freaken.
toch maar lsd in het water gooien
Hahaha, dan drink ik ineens veel water
Countesszondag 17 augustus 2008 @ 17:24
Revolutionare muziek kwam vanuit (revolutionaire) politieke onderwerpen en een revolutionair volk.
Zolang mensen zo berustend zijn als nu- vergeleken met de jaren ´70 en eerder- krijgen we ook niet meer van die revolutionaire bands.

Denk maar aan the Who- won´t get fooled again en Teenage wasteland. Dat was echt revolutionair!!
We hebben nu alles wat we willen, dus geen revoluties meer.

Conclusie: we need a revolution!
Ensenatazondag 17 augustus 2008 @ 17:36
Revolution #9!
Bonzai.zondag 17 augustus 2008 @ 17:36
De dag van vandaag zul je met een politiek getinte boodschap echt geen vernieuwende muziek meer maken hoor.
Ensenatazondag 17 augustus 2008 @ 17:39
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:36 schreef Bonzai. het volgende:
De dag van vandaag zul je met een politiek getinte boodschap echt geen vernieuwende muziek meer maken hoor.
Revolutie hoeft ook niet gepaard te gaan met politieke teksten. Het moet vernieuwend zijn, en dat kan op elke mogelijke manier. Alleen zijn de muzikanten niet zo ruim denkend meer ofzo.
Yorritzondag 17 augustus 2008 @ 17:53
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:39 schreef Ensenata het volgende:
Alleen zijn de muzikanten niet zo ruim denkend meer ofzo.
dat is toch een foutieve aanname imo
tim.zondag 17 augustus 2008 @ 18:08
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 21:40 schreef tong80 het volgende:

Franz Ferdinand en De Kaiser Chiefs werden omhelsd als het derde werelwonder. Het was al niet veel, maar ze zijn nog steeds de koplopers. Arctic Monkeys haakten aan. Maar noem eens één goed nummer van ze dat als een klassieker beschouwd wordt.

I Bet You Look Good On The Dancefloor en Take Me Out worden net zo goed als klassiekers beschouwd als bijvoorbeeld Last Nite van The Strokes of Seven Nation Army van The White Stripes van de garage rock-revival van begin dit decennium.

Echt revolutionair vind ik veel muziek van nu ook niet, maar wél goed.
Bonzai.zondag 17 augustus 2008 @ 18:08
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:39 schreef Ensenata het volgende:

[..]

Alleen zijn de muzikanten niet zo ruim denkend meer ofzo.
Tuurlijk wel, alleen lust het publiek er niet echt pap van.
Noshzondag 17 augustus 2008 @ 18:09
Bestaat ook de vraag nog: móet muziek revolutionair zijn?

Vooruitstrevend, uiteraard, maar daadwerkelijk revolutionair?
OldJellerzondag 17 augustus 2008 @ 18:14
Revolutionair is geen vereiste, maar nieuw en verfrissend zou wel eens leuk zijn.
Dit wordt vaak gebruikt, maar betreft de échte bandjes (dus niet elektronische muziek) vind ik wel dat het voor een groot deel (muziek / songteksten) geldt: vroeger was het beter.
MouzurXzondag 17 augustus 2008 @ 18:19
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:14 schreef OldJeller het volgende:
Revolutionair is geen vereiste, maar nieuw en verfrissend zou wel eens leuk zijn.
Dit wordt vaak gebruikt, maar betreft de échte bandjes (dus niet elektronische muziek) vind ik wel dat het voor een groot deel (muziek / songteksten) geldt: vroeger was het beter.
Naja niet vroeger was beter maar meer 13 in een dozijn
Als in: ja dit hebben we nou wel gehoord hoor.
Stranizondag 17 augustus 2008 @ 18:20
Ook TS kent Gewoon Rutger nog niet.
Ensenatazondag 17 augustus 2008 @ 21:35
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:19 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Naja niet vroeger was beter maar meer 13 in een dozijn
Als in: ja dit hebben we nou wel gehoord hoor.
Ja 13 in een dozijn omdat er 376472394763376432947623754 bands waren per land, en elke band groot wou worden.
Niemand zou weten hoeveel er is opgenomen in de jaren 60-70, zo las ik laatst nog een mooi stukje:

Crosby (of 1 van die andere gasten) vond een cd van hem en Jimi Hendrix in z'n kelder. Hij wist niet eens meer dat ie een keer met Jimi iets had opgenomen.
Iedereen was zwaar aan het trippen, en eigenlijk de hele tijd in de studio, bands brachten 3 cd's per jaar uit, soms zelfs meer. van 1970 tot 1979 hebben sommige bands echt albums gemaakt, films gemaakt, kunstwerken gemaakt... je weet niet waar je beginnen moet met luisteren/kijken.. En dan waren die mensen ook niet gelimiteerd tot 1 formatie, elk album had nieuwe mensen, ze gingen die "supergroups" maken noem maar op.

Nu.. artiesten brengen 1-2 cd's uit per jaar? Blijven bij 1 en dezelfde formule... face it, ze zijn gewoon lui.
Weinig keus per categorie in de muziek, die niet electronisch is.
Ik bedoel, ik houd van muziek zoals The Doors, wel meer underground maar ok, en wat zou ik nu mooi moeten vinden? Wolfmother? Maken 1 plaat waarvan alleen de single "wel leuk" is en gaan dan uit elkaar. Leuk, zo'n geprogrammeerd bandje gebasseerd op de jaren 70 omdat dat weer "hip" was.
Het laatste boeiende was Nirvana, en dat is dan nieteens top, wel stoer. En dat heb ik dan nog nieteens bewust meegemaakt.

Jeeh... dat is wel weer genoeg...
OldJellerzondag 17 augustus 2008 @ 22:15
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 21:35 schreef Ensenata het volgende:

[..]
Niemand zou weten hoeveel er is opgenomen in de jaren 60-70,
Iedereen was zwaar aan het trippen, en eigenlijk de hele tijd in de studio
Alles draaide er dan ook om, ze waren enorm creatief. Wellicht kwam het door de drugs en zaten ze constant te trippen, maar er werd wel erg goed spul geproduceerd (ook bagger).
Nieuw geluid, fijne muziek.
Wellicht dat er op een gegeven moment velen hetzelfde gingen maken toen ze zagen dat iemand succes had met een nieuwe sound, maar het was tenminste vernieuwend.
Nu heb je allerlei muziek dat op elkaar lijkt, teksten die simplistisch zijn, muziek die behoorlijk standaard is...
als die vroegere jaren voornamelijk '13 in het dozijn' heeft voortgebracht, dan kunnen we wat door bands (niet elektronisch dus) de laatste jaren geproduceerd wordt nog niet eens een hoop stront noemen.
Ensenatazondag 17 augustus 2008 @ 23:51
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:15 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Alles draaide er dan ook om, ze waren enorm creatief. Wellicht kwam het door de drugs en zaten ze constant te trippen, maar er werd wel erg goed spul geproduceerd (ook bagger).
Nieuw geluid, fijne muziek.
Wellicht dat er op een gegeven moment velen hetzelfde gingen maken toen ze zagen dat iemand succes had met een nieuwe sound, maar het was tenminste vernieuwend.
Nu heb je allerlei muziek dat op elkaar lijkt, teksten die simplistisch zijn, muziek die behoorlijk standaard is...
als die vroegere jaren voornamelijk '13 in het dozijn' heeft voortgebracht, dan kunnen we wat door bands (niet elektronisch dus) de laatste jaren geproduceerd wordt nog niet eens een hoop stront noemen.
Ja.. het klopt inderdaad dat door al die ideeën en muziek van vroeger, de muziekwereld nu een geldgierige-mediagehypte business is geworden, mede dankzij Apple van The Beatles enzo.
Dat is jammer.
Maar er moeten toch ook wel nog "andere" dingen zijn, ik bedoel, iemand die tegenstijdig is en het juist over een andere boeg gooit en de muziekwereld weer te kijk zet is er ALTIJD geweest (Mozart, Beatles,Pink Floyd, Jimi Hendrix etc etc etc).. zo'n iemand zie ik niet, zoals ik zei, de laatste met een echte grote impact is Nirvana geweest.
tong80maandag 18 augustus 2008 @ 02:36
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:08 schreef tim. het volgende:

[..]


I Bet You Look Good On The Dancefloor en Take Me Out worden net zo goed als klassiekers beschouwd als bijvoorbeeld Last Nite van The Strokes of Seven Nation Army van The White Stripes van de garage rock-revival van begin dit decennium.

Ze liepen alleen 40 jaar achter



Vodkadruppelmaandag 18 augustus 2008 @ 02:44
TVP, met dit probleem zit ik al een aantal jaar.
DrPwnmaandag 18 augustus 2008 @ 04:31
er ontstaan weinig grote genres meer nee maar er is wel sprake van evolutie, het is alleen zo dat twee gebeurtenissen een grote rol speelden in de geschiedenis van de recente muziek, een ervan was het ontstaan van een aparte jeugdcultuur wat ingeleide deed tot het onstaan van rock&roll en andere acoustische muziek en het tweede is de opkomst van computers wat heel nieuwe geluiden introduceerde en het mogelijk maakte muziek veel sneller af te spelen en voor te programmeren. dat soort dingen zijn sindsdien niet meer echt gebeurd maar daarom is er nog wel innovatie, het incorporeren van videogame geluiden bijv. is een recente ontwikkeling die mainstream aan het worden is (crystal castles bijv.) en er wordt steeds meer afstand genomen van klassieke ritmepatronen (denk aan M.I.A.)
Sno0zemaandag 18 augustus 2008 @ 06:12
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 02:36 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ze liepen alleen 40 jaar achter




History repeats itself, en dus ook in muziek. Veel oude genres/stijlen worden in een nieuw jasje gestoken. Vergelijk The Editors met Joy Division, bijvoorbeeld (er zijn nog tig voorbeelden hiervan te geven). Maar is dat niet het typerende van onze tijdsgeest, het postmodernisme (sommigen zeggen dat wel al in een pospostmodernistiche tijd zitten) en dus ook het herhalen en mengen van genres (eclectisme)?
Meneermaxmaandag 18 augustus 2008 @ 06:28
Ik vond persoonlijk ghosts van Nine Inch Nails een vrij vernieuwend album. Niet dat bliepjes en kraakjes op zich zo nieuw zijn, maar wel uitgebracht op een schaal zoals bij ghosts. Ook leuk dat hij zijn nieuwe albums als gratis download beschikbaar stelt, zelfs als losse instrumententracks (dus 'los' de stem, 'los' de synths etc) zodat je zelf kan remixen en deze mixes weer de wereld in kan sturen.
Sno0zemaandag 18 augustus 2008 @ 06:35
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 06:28 schreef Meneermax het volgende:
Ik vond persoonlijk ghosts van Nine Inch Nails een vrij vernieuwend album. Niet dat bliepjes en kraakjes op zich zo nieuw zijn, maar wel uitgebracht op een schaal zoals bij ghosts. Ook leuk dat hij zijn nieuwe albums als gratis download beschikbaar stelt, zelfs als losse instrumententracks (dus 'los' de stem, 'los' de synths etc) zodat je zelf kan remixen en deze mixes weer de wereld in kan sturen.
Zegt hauntology jou iets?
Meneermaxmaandag 18 augustus 2008 @ 06:37
nope, vertel? (altijd interesse in voor mij onbekende muziek!)
Vodkadruppelmaandag 18 augustus 2008 @ 06:39
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 06:37 schreef Meneermax het volgende:
nope, vertel? (altijd interesse in voor mij onbekende muziek!)
Dat is geen muziek.
Meneermaxmaandag 18 augustus 2008 @ 06:40
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 06:39 schreef Vodkadruppel het volgende:

[..]

Dat is geen muziek.
Da's natuurlijk uiterst subjectief. Ik vind R&B geen muziek.
Vodkadruppelmaandag 18 augustus 2008 @ 06:42
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 06:40 schreef Meneermax het volgende:

[..]

Da's natuurlijk uiterst subjectief. Ik vind R&B geen muziek.
R&B is wel aangeschreven als een muziekstroming, de bedenker ervan is net dood.
Hauntology niet.
Meneermaxmaandag 18 augustus 2008 @ 06:44
Ik snap je punt wel, maar ik heb er twijfels bij of 'aangeschreven zijn als muziekstroming' nou per se het criterium moet zijn. Da's wel erg conservatief gedacht, zeker in een topic als dit. Revolutie moet ergens beginnen lijkt mij.
Sno0zemaandag 18 augustus 2008 @ 06:55
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 06:37 schreef Meneermax het volgende:
nope, vertel? (altijd interesse in voor mij onbekende muziek!)
Het is meer filosofie en niet zo 1-2-3 uit te leggen Zie het als de geest van het verleden dat nog voelbaar is. De muziek heeft iets "haunting":

Meneermaxmaandag 18 augustus 2008 @ 07:21
Ben al flink aan het googlen :p
Toffe_Ellendemaandag 18 augustus 2008 @ 23:11
Sinds alternative mainstream is gegaan is het vrijwel onmogelijk geworden om nog bestaande barrieres te forceren. Een revolutie moet de massa natuurlijk weten te inspireren, maar wat als de massa tegenwoordig Lowlands als speeltuin heeft?

Natuurlijk is het meeste nu ook wel muzikaal gedaan.

Ik zou in ieder geval graag zien dat muzikanten hun achterlijke modetrekjes loslieten en zich alleen maar op de muziek zouden storten. Oh ja, en de humor is ook ver te zoeken.
Dylanesquemaandag 18 augustus 2008 @ 23:26
Ik was wel onder de indruk van Bright Eyes, op het gebied van 'iets anders doen' in de huidige muziek en er nog iets goeds van maken ook. Zeker de combinatie van elektronica en een (best grote) band bij het album Digital Ash in a Digital Urn, en sowieso de eerdere albums vind ik geweldig. Op fabchannel.com stond een live optreden van ze van een aantal jaar geleden, en die Conor Oberst is op 't podium ook fascinerend, een soort bezopen '66 Dylan

http://www.fabchannel.com/bright_eyes_concert/
Waaghalsdinsdag 19 augustus 2008 @ 00:26
De balkanpop van Beirut heeft toch ook mooi resultaat opgeleverd
leolinedancedinsdag 19 augustus 2008 @ 00:30
tvp
Manonodinsdag 19 augustus 2008 @ 00:48
De media zijn veranderd, er bestaat nauwelijks nog zoiets als afhankelijkheid van een mainstream. Dus is er ook niet 1 grote revolutionaire undergroundstream. Er bestaan hooguit revolutionaire subculturen die je zelf moet zoeken om 'bij' te blijven.

En er gebeurt genoeg, de nederrap is best een massale revolutionaire stroming. Dat een bepaalde generatie het niks vindt en massa's jongeren wel, dat is nou net het revolutionaire eraan.

[ Bericht 7% gewijzigd door Manono op 19-08-2008 01:11:30 ]
Manonodinsdag 19 augustus 2008 @ 00:57
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 06:28 schreef Meneermax het volgende:

Ook leuk dat hij zijn nieuwe albums als gratis download beschikbaar stelt, zelfs als losse instrumententracks (dus 'los' de stem, 'los' de synths etc) zodat je zelf kan remixen en deze mixes weer de wereld in kan sturen.

gaaf!
Jed1Gamdinsdag 19 augustus 2008 @ 02:10
Crystal Castles zijn wel lekker bezig, experimenteel maar wel boeiend.
DrPwndinsdag 19 augustus 2008 @ 05:59
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 02:10 schreef Jed1Gam het volgende:
Crystal Castles zijn wel lekker bezig, experimenteel maar wel boeiend.
crystal castles is gaaf
Waaghalsdinsdag 19 augustus 2008 @ 07:32
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 02:10 schreef Jed1Gam het volgende:
Crystal Castles zijn wel lekker bezig, experimenteel maar wel boeiend.
zijn ook goed ja, maar door de 8bit sound ook wel erg retro
Bonzai.dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:08
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 02:10 schreef Jed1Gam het volgende:
Crystal Castles zijn wel lekker bezig, experimenteel maar wel boeiend.
Ken hen vooral van de Alice Practice EP van enkele jaren geleden. Erg cute, maar is die nintendo 8-bit hype nu nog altijd niet over ofzo?
methodmichdinsdag 19 augustus 2008 @ 15:38
Mwah, de groep rond Devendra Banhart vind ik toch tamelijk vernieuwend bezig, ondanks dat Banhart zelf bijvoorbeeld grotendeels teruggrijpt op oude folk. Maar de freefolk is toch een leuke beweging!
Gitaristdinsdag 19 augustus 2008 @ 15:47
Ik denk dat je pas achteraf kan bepalen of iets een revolutie was en niet als je je erin bevindt...

Het zou bijv. best kunnen zijn dat men in de toekomst op de huidige populariteit van de muziek van Jan Smit, Thomas Berge, de 3 J's, Nick&Simon als revolutionair beschouwd. Of de opkomst van de indie-bandjes een paar jaar geleden.
AntonWolfdinsdag 19 augustus 2008 @ 16:10
Je hebt in de nineties ook nog triphop gehad, en bandjes zoals Animal Collective en Deerhoof doen ook nieuwe 'aparte' dingen - freak folk word het volgens mij door de media genoemd.
Sowieso zullen naar mijn mening de vernieuwingen uit folk kunnen komen, omdat deze muziek vaak ook de artistiekelingen tot zich roept
Waaghalsdinsdag 19 augustus 2008 @ 20:44
Animal Collective inderdaad heel freaky, maar Mercury Rev in zijn beginperiode ging ook een beetje die richting op
ipanema22dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:47
Grappig, ik was de reacties aan het doorlezen en juist de laatste gingen over Animal Collective. Ik wilde dus ook zeggen: Animal Collective en Joanna Newsom. Joanna mede vanwege de lyrics en AC is veruit de meest vernieuwende en vooruitstrevende band van de afgelopen 8 jaren.
Sack_Blabbathdinsdag 19 augustus 2008 @ 23:06
Op zich zijn er natuurlijk maar twee revoluties geweest in de popmuziek: de uitvinding van de electrische gitaar en de toepassing van (electrische) synthesizers en sampling voor muziek. Alles daarna is evolutie daarvan, soms met kleine stapjes, soms met wat grotere aardverschuivingen.

Daarnaast doe je de electronische muziek te weinig eer aan met "house is iets van 20 jaar geleden". Onzin, want als er in 1 stroming nog ruimte is voor vernieuwing en experiment is dat in die hoek. (bijna) Alles wat op tradionele instrumenten als gitaar, piano en drums leunt is uitgeexperimenteerd en lui.
Ondinsdag 19 augustus 2008 @ 23:48
Jumpstyle Het was vrij 'nieuw' maar ik ben blij dat het alweer dood is.
Faxiewoensdag 20 augustus 2008 @ 15:11
Zo nieuw was dat niet, al zeker 10 jaar oud, en het is een slap aftreksel van Underground Construction wat alweer verder teruggaat.

Verder wel blij dat het weer dood is ja hehe
warpoziodonderdag 21 augustus 2008 @ 12:16
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 23:06 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Op zich zijn er natuurlijk maar twee revoluties geweest in de popmuziek: de uitvinding van de electrische gitaar en de toepassing van (electrische) synthesizers en sampling voor muziek. Alles daarna is evolutie daarvan, soms met kleine stapjes, soms met wat grotere aardverschuivingen.

Daarnaast doe je de electronische muziek te weinig eer aan met "house is iets van 20 jaar geleden". Onzin, want als er in 1 stroming nog ruimte is voor vernieuwing en experiment is dat in die hoek. (bijna) Alles wat op tradionele instrumenten als gitaar, piano en drums leunt is uitgeexperimenteerd en lui.
the moog als grote revolutie
Tommy2Kdonderdag 21 augustus 2008 @ 16:22
Ik vind The Mars Volta altijd wel erg vernieuwend. Als je begint met luisteren lijkt alles voor zichzelf te spelen (ik heb het om die reden zelfs een paar jaar zowat gehaat) maar op een gegeven moment valt het kwartje. Een album als Frances The Mute is erg bijzonder.

Maar once again, ontoegankelijke muziek, dus een revolutie zal het wel nooit opleveren.
Orbeatledonderdag 21 augustus 2008 @ 20:18
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:22 schreef Tommy2K het volgende:
Ik vind The Mars Volta altijd wel erg vernieuwend. Als je begint met luisteren lijkt alles voor zichzelf te spelen (ik heb het om die reden zelfs een paar jaar zowat gehaat) maar op een gegeven moment valt het kwartje. Een album als Frances The Mute is erg bijzonder.

Maar once again, ontoegankelijke muziek, dus een revolutie zal het wel nooit opleveren.
Dat is het probleem. Wil je nu nog een revolutie ontketenen moet je heel experimenteel bezig zijn denk ik.
En ik vrees dat de massa nooit het hele experimentele geneuzel gaat omarmen.
Ik ben bang dat de muziek steeds "dommer" gaat worden afgaande op wat er in de top 40 verschijnt de laatste aantal jaren. Misschien is dat op zich ook een revolutie te noemen? .
Sack_Blabbathdonderdag 21 augustus 2008 @ 20:24
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:18 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Dat is het probleem. Wil je nu nog een revolutie ontketenen moet je heel experimenteel bezig zijn denk ik.
En ik vrees dat de massa nooit het hele experimentele geneuzel gaat omarmen.
Ik ben bang dat de muziek steeds "dommer" gaat worden afgaande op wat er in de top 40 verschijnt de laatste aantal jaren. Misschien is dat op zich ook een revolutie te noemen? .
Waarom zou je nou weer experimenteel zijn? Alsof er iets nieuws en experimenteel was aan bv. grunge. (R)evolutie is gewoon de tijdsgeest weten te pakken en knallen maar.
Mwanatabudonderdag 21 augustus 2008 @ 20:42
Ik zou niet eens weten hoe ik iets revolutionairs zou moeten herkennen in de huidige hysterie. Als er één bandje een scheet in de goede richting laat, dan wordt het meteen tot het belachelijke aan toe de hemel in geprezen. Elke Lolita met een microfoon wordt aangekondigd als "van de MEGAHIT".
De laatste goede inslag was Nirvana, en daar prikte ik ook toen al doorheen.
Ik ben een oud en verbitterd mens en vroeger was alles beter
Toffe_Ellendedonderdag 21 augustus 2008 @ 21:16
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:42 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik zou niet eens weten hoe ik iets revolutionairs zou moeten herkennen in de huidige hysterie. Als er één bandje een scheet in de goede richting laat, dan wordt het meteen tot het belachelijke aan toe de hemel in geprezen. Elke Lolita met een microfoon wordt aangekondigd als "van de MEGAHIT".
De laatste goede inslag was Nirvana, en daar prikte ik ook toen al doorheen.
Ik ben een oud en verbitterd mens en vroeger was alles beter
Hoe prikte jij daarin dan?
Orbeatlevrijdag 22 augustus 2008 @ 09:18
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:24 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Waarom zou je nou weer experimenteel zijn? Alsof er iets nieuws en experimenteel was aan bv. grunge. (R)evolutie is gewoon de tijdsgeest weten te pakken en knallen maar.
Klopt ja. Het hoeft inderdaad niet per se experimenteel te zijn.
Maar toch werd grunge altijd als iets heel nieuws gezien. En volgens mij nog steeds door sommige mensen.
En Kurt is een of andere messias voor ze.

Maar goed, dat is weer een ander verhaal.
#ANONIEMvrijdag 22 augustus 2008 @ 09:22
Wat is experminteel? Dat is aan vele muziek van toepassing.
#ANONIEMvrijdag 22 augustus 2008 @ 09:23
De muziek die ik te gek vind, heeft niet zoveel liefhebbers.
Orbeatlevrijdag 22 augustus 2008 @ 09:40
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:22 schreef kraakschandaal het volgende:
Wat is experminteel? Dat is aan vele muziek van toepassing.
Vind je? Ik vind 't wel meevallen..
Toffe_Ellendevrijdag 22 augustus 2008 @ 18:50
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:18 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Klopt ja. Het hoeft inderdaad niet per se experimenteel te zijn.
Maar toch werd grunge altijd als iets heel nieuws gezien. En volgens mij nog steeds door sommige mensen.
En Kurt is een of andere messias voor ze.

Maar goed, dat is weer een ander verhaal.
En terecht natuurlijk. Het is het moment geweest waarop de scheiding mainstream/alternative wegviel en ook nooit meer terugkwam. Er zal nooit meer een muzikale beweging zoveel invloed hebben als tijdens die periode. Je ziet dat bijvoorbeeld aan de mode. Neem als voorbeeld Allstars. Iedereen draagt ze. Het is jammer dat de marketing en commercie destijds de boel heeft overgenomen.

Overigens kan het ook niet meer dankzij de technische vooruitgang van de laatste jaren.
tong80zaterdag 23 augustus 2008 @ 01:13
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:23 schreef kraakschandaal het volgende:
De muziek die ik te gek vind, heeft niet zoveel liefhebbers.
Zoals ?

Ensenatazaterdag 23 augustus 2008 @ 02:02
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:22 schreef kraakschandaal het volgende:
Wat is experminteel? Dat is aan vele muziek van toepassing.
Uhm... sowieso is muziek die overal op de radio komt enzo niet meer experimenteel, experimenteel is een fase, een ontwikkeling, iets wat nog nooit zo gedaan is, of wel zo gedaan maar dan op een andere manier andere stijl andere context.
Zo zou je dus ook gewoon een hoop lawaai kunnen maken met potten en pannen of ander keukengerei, riedeltje op de gitaar erdoor gooien en je hebt experimentele muziek, drummachine aanzetten, klaar.

ALS het maar ANDERS is.
tong80zaterdag 23 augustus 2008 @ 02:54
Anders zegt niks.

Ik kan het geluid opnemen van mijn stoelgang en uitbrengen op een album.

Ben ik dan experimenteel ?

Het moet wel betekenis hebben

Ensenatazaterdag 23 augustus 2008 @ 03:14
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 02:54 schreef tong80 het volgende:
Anders zegt niks.

Ik kan het geluid opnemen van mijn stoelgang en uitbrengen op een album.

Ben ik dan experimenteel ?

Het moet wel betekenis hebben


Dat verzin je er natuurlijk bij, als je je stoelgang dan opneemt en het uitbrengt is dat best experimenteel te noemen ja. Niet dat mensen dat dan geen luisteren ofzo, maar je verzint wel wat anders.
Yorritzaterdag 23 augustus 2008 @ 07:05
is zeker al eens gedaan. dus op de grote schaal is dat niet experimenteel.. maarja het expirementele kanop vele niveaus zitten. als jijzelf wilt proberen om geluiden van je stoelgang in muziek te verwerken is dat experimenteel wat jou betreft.

experimenteel is ook bijna per definitie niet altijd 'goede' muziek. het gaat wel eens fout, daarvoor zijn het experimenten. je gaat buiten de dingen die je volledig kunt voorspellen
tong80zaterdag 23 augustus 2008 @ 07:23
Zeker en de eersten krijgen zelden de credits. Zie UDS en Rage against the machine die met de wereldroem gingen strijken.

Mwanatabuzaterdag 23 augustus 2008 @ 08:21
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:16 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Hoe prikte jij daarin dan?
Ik prikte nergens in
Ik dacht bij het horen van Nevermind: oooh, ze hebben gewoon de punk langzamer gezet! Vind het best een leuke plaat hoor, maar revolutionair was ie muzikaal gezien niet echt, alleen de beweging die erdoor ontstond was dat. Dat bandjes ineens allemaal max 4 akkoorden per nummer met zware distortion zonder intro en met thematiek als "ik wil doohood" gingen spelen. Dat je klasgenoten gaten in hun dure Levi's gingen knippen (of de broeken met gaten er al in kochten) en in kisten gingen lopen, dat het een sport werd om zo obscuur mogelijke bandjes te kennen, dat soort dingen.
Ik "prikte erdoorheen" (voor zover dat kan op die leeftijd ) doordat ik alles wat Nirvana deed al ergens anders beter of leuker had gezien. De zwarte thematiek kwam ik op een onnoemelijk hardere en grappigere manier al bij Type O Negative en Carnivore gevonden, de minimalistische akkoorden bij weetikveel hoeveel punkbands en het rockattitude bij Guns 'n' Roses, Aerosmith en noem maar op.
Nirvana/grunge is vergeleken bij hiphop bijvoorbeeld een stuk minder vernieuwend vind ik. Dat is imo de laatste echt grote vernieuwing geweest
Waaghalszaterdag 23 augustus 2008 @ 08:34
Natuurlijk was Nirvana niet revolutionair op muzikaal gebied. Nirvana was niks meer dan een kruising tussen The Beatles, The Stooges en vleugje Sonic Youth. De revolutie van Nirvana was zoals eerder opgemerkt dat het massaal door de Top40 kids werd opgepakt. Of je daar nu blij mee bent of niet. Daarmee brak alternatieve muziek door naar de mainstream.
Verder is het natuurlijk gewoon een goed rock-album, het is echter ver verwijderd van bv Revolver waar mee het wel vaak vergeleken wordt.
Ensenatazaterdag 23 augustus 2008 @ 12:41
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 08:34 schreef Waaghals het volgende:
Natuurlijk was Nirvana niet revolutionair op muzikaal gebied. Nirvana was niks meer dan een kruising tussen The Beatles, The Stooges en vleugje Sonic Youth. De revolutie van Nirvana was zoals eerder opgemerkt dat het massaal door de Top40 kids werd opgepakt. Of je daar nu blij mee bent of niet. Daarmee brak alternatieve muziek door naar de mainstream.
Verder is het natuurlijk gewoon een goed rock-album, het is echter ver verwijderd van bv Revolver waar mee het wel vaak vergeleken wordt.
Nee, Nevermind is niet te vergelijken met Revolver, met geen 1 Beatles Album, Beatles is gewoon iets aparts. En zoiets zal ook nooit meer komen jammer genoeg.
Mwanatabuzaterdag 23 augustus 2008 @ 12:54
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 12:41 schreef Ensenata het volgende:

[..]

Nee, Nevermind is niet te vergelijken met Revolver, met geen 1 Beatles Album, Beatles is gewoon iets aparts. En zoiets zal ook nooit meer komen jammer genoeg.
En één van de redenen waarom is omdat mensen als Roy Orbison, Elton John en de Beatles zelve Idols-technisch gezien niet meer "kunnen". Mensen met evenzoveel talent en vernieuwing blijven tot in de eeuwigheid in de marge heden ten dage. Niet dat ik ze zou weten te vinden hoor, ben niet zo'n connoisseurs-type
Sack_Blabbathzaterdag 23 augustus 2008 @ 13:20
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 12:41 schreef Ensenata het volgende:

[..]

Nee, Nevermind is niet te vergelijken met Revolver, met geen 1 Beatles Album, Beatles is gewoon iets aparts. En zoiets zal ook nooit meer komen jammer genoeg.
Oh please
loempiavreterzaterdag 23 augustus 2008 @ 13:23
Tijd om gewoon wat obscurdere genre's te gaan opzoeken.

Bijvoorbeeld Freakbeat uit de jaren 60 (neem een Beat band, zoals Beatles in de vroegste jaren, gooi daar een hoop gitaar effecten in feedback, fuzz, distortion en stormende drums en een hoop chaos).
En dan krijg je dit ongeveer:


Chica uit peru (psych gecombineerd met peruaanse volksmuziek).

Spouge (spreek uit als spooge), haal eht ff van wiki vandaan
quote:
Spouge is a style of Barbadian popular music created by Jackie Opel in the 1960s. It is said to be primarily a fusion of Jamaican ska with Trinidadian calypso, but is also influenced by a wide variety of musics from the British Isles and United States, include sea shanties, hymns and spirituals. Spouge instrumentation originally consisted of cowbell, bass guitar, trap set and various other electronic and percussion instruments, later augmented by saxophone, trombone and trumpet. Janice Millington, musician and author, lists the American and British influences as including Welsh, Scottish and Irish elements, "transmitted through literature and poetry (Shakespeare and Milton), rhymes, folk songs, sea shanties, classical music, hymns, and other songs of praise (all of which have) been constantly available, providing entertainment, edification and general education to all people of Barbados. North American love songs, parlor songs, African-American spirituals and folk hymns, and hillbilly music have also contributed to a cultural mixture in which the love of a song, the expression through movement, and demand for theater continue to be of paramount importance".
En natuurlijk

Northern Soul, obscure vaak moeilijk te krijgen Soul en R&B op hoog en mid tempo.

Early Reggae - Reggae voordat Jackie Mittoo het mellower maakte, Sneller, rauwer en veel organ, maar ook niet vies van een blazersectie, proto-rappers (toasters ), harmonisch gezang.
CasBzaterdag 23 augustus 2008 @ 13:25
Er gebeurt genoeg, je moet het alleen niet in de mainstream zoeken.
Litphozaterdag 23 augustus 2008 @ 13:28
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:50 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Het is het moment geweest waarop de scheiding mainstream/alternative wegviel en ook nooit meer terugkwam.
Het ene labeltje werd opgenomen in het andere. Big whoop.
Ensenatazaterdag 23 augustus 2008 @ 15:00
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:23 schreef loempiavreter het volgende:
Tijd om gewoon wat obscurdere genre's te gaan opzoeken.

Bijvoorbeeld Freakbeat uit de jaren 60 (neem een Beat band, zoals Beatles in de vroegste jaren, gooi daar een hoop gitaar effecten in feedback, fuzz, distortion en stormende drums en een hoop chaos).
En dan krijg je dit ongeveer:


Chica uit peru (psych gecombineerd met peruaanse volksmuziek).

Spouge (spreek uit als spooge), haal eht ff van wiki vandaan
[..]

En natuurlijk

Northern Soul, obscure vaak moeilijk te krijgen Soul en R&B op hoog en mid tempo.

Early Reggae - Reggae voordat Jackie Mittoo het mellower maakte, Sneller, rauwer en veel organ, maar ook niet vies van een blazersectie, proto-rappers (toasters ), harmonisch gezang.
Die Freakbeat is wel leuk, maar vind dit toch wel leuker:


(vooral *tukutukutukutuku* op de achtergrond is geniaal)

En obscuriteit:

GuyFawkeszaterdag 23 augustus 2008 @ 15:54
The laatste revolutie in de muziek was imo de vercommercialisering. Maar als een zwart gat zal al die onechtheid zichzelf consumeren. Mark my words.
elarcticzaterdag 23 augustus 2008 @ 15:56
Lange leven de oude punk. Sommige indiebands zijn nog goed(bloc party enzo) maar ik zet veel liever iets ouders op.
Yorritzaterdag 23 augustus 2008 @ 16:06
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 08:21 schreef Mwanatabu het volgende:


Nirvana/grunge is vergeleken bij hiphop bijvoorbeeld een stuk minder vernieuwend vind ik. Dat is imo de laatste echt grote vernieuwing geweest
en als uitvloeisel daarvan (samplecultuur) en steeds groter wordende computerkracht in de jaren 90 hardcore, jungle en drum n bass en hun uitvloeisels
loempiavreterzaterdag 23 augustus 2008 @ 17:01
quote:

(vooral *tukutukutukutuku* op de achtergrond is geniaal)
Klinkt wel aardig, maar is mij iets te psych. The Misunderstood klinkt nog wel een beetje Freakbeat achtig (die drums, en een 1966 release in UK zou nog best freak kunnen zijn), maar 13th Floor Elevators is onvervalste psych

Misschien wat betere voorbeelden van freakbeat:
http://media.putfile.com/(...)-Me-Down---FREAKBEAT
http://media.putfile.com/Wimple-Winch---Save-My-Soul---FREAKBEAT
http://media.putfile.com/Turnstyle---Trot---Freakbeat


[ Bericht 2% gewijzigd door loempiavreter op 23-08-2008 17:08:22 ]
Toffe_Ellendezaterdag 23 augustus 2008 @ 17:15
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:28 schreef Litpho het volgende:

[..]

Het ene labeltje werd opgenomen in het andere. Big whoop.
Je snap de gevolgen daarvoor toch wel mag ik hopen?
Neontetrazaterdag 23 augustus 2008 @ 22:31
Ik vond de albums van Arcade Fire toch wel iets revolutionairs hebben! Ook enorm gehypet natuurlijk, maar bracht toch iets nieuws.

Neon Bible in de lift
Intervention (met kerkorgel) @ Glastonbury
DrPwnzaterdag 23 augustus 2008 @ 23:44
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 22:31 schreef Neontetra het volgende:
Ik vond de albums van Arcade Fire toch wel iets revolutionairs hebben! Ook enorm gehypet natuurlijk, maar bracht toch iets nieuws.

Neon Bible in de lift
Intervention (met kerkorgel) @ Glastonbury
arcade fire is erg goed
Litphozondag 24 augustus 2008 @ 01:25
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:15 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Je snap de gevolgen daarvoor toch wel mag ik hopen?
Blijkbaar niet, anders zou ik ze wel op hetzelfde voetstuk plaatsen als jij doet.
Toffe_Ellendezondag 24 augustus 2008 @ 13:03
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 01:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, anders zou ik ze wel op hetzelfde voetstuk plaatsen als jij doet.
Denk dat we allebei iets anders bedoelen met deze discussie. Het pure muzikale aspect boeit mij namelijk wat minder
Rubbish11zondag 24 augustus 2008 @ 18:00
Tjah vernieuwende dingen zie ik vooral in bands als: Mars Volta, Arcade Fire en Sigur Rós om even wat bekendere voorbeelden te pakken. Geen van deze zal waarschijnlijk ooit worden opgepikt door top40 volk, maar het is toch vrij bijzondere nieuwere muziek.
MusiqueArtistiquezondag 24 augustus 2008 @ 18:21
Electro is ontzettend in opkomst, met geniale jonge producers die revolutionaire dingen doen waar hun voorgangers niet op konden komen. Bands als Radiohead en Kings of Leon kan ik erg waarderen. Ik denk dat we best in een diverse periode leven qua muziek. Als je tegenwoordig een idee hebt, kan je dat gewoon uitvoeren, vroeger kon dat om financieële of sociale redenen nog wel eens niet doorgaan.
MusiqueArtistiquezondag 24 augustus 2008 @ 18:22
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 18:00 schreef Rubbish11 het volgende:
Tjah vernieuwende dingen zie ik vooral in bands als: Mars Volta, Arcade Fire en Sigur Rós om even wat bekendere voorbeelden te pakken. Geen van deze zal waarschijnlijk ooit worden opgepikt door top40 volk, maar het is toch vrij bijzondere nieuwere muziek.
ja, arcade fire en sigur ros zijn zeker vernieuwend, mag ik ook Aux Raus even noemen? Dat is totaal nieuw.
Rubbish11zondag 24 augustus 2008 @ 18:33
Ja Aux Raus is ook erg tof! Maar ik kan wel inkomen met wat jij zegt, deze tijd staat niet meer centraal aan één bepaalde stroming. Iedereen kan zijn ideeën uitvoeren als hij of zij wilt, en er wordt minder raar opgekeken bij nieuwere dingen. Vroeger werden veel dingen controversieel beschouwd en daardoor ook erg groot, maar tegenwoordig is niets meer controversieel in de muziek.
trebremmitzondag 24 augustus 2008 @ 21:36
Aux Raus is echt totaal niet vernieuwend, Atari teenage riot deed dat 15 jaar geleden al.
bartridzondag 24 augustus 2008 @ 21:46
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 21:36 schreef trebremmit het volgende:
Aux Raus is echt totaal niet vernieuwend, Atari teenage riot deed dat 15 jaar geleden al.
Helemaal mee eens. En Arcade Fire en Sigur Ros zijn ook niet echt zo groundbreaking.
Ensenatazondag 24 augustus 2008 @ 23:11
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 18:33 schreef Rubbish11 het volgende:
Ja Aux Raus is ook erg tof! Maar ik kan wel inkomen met wat jij zegt, deze tijd staat niet meer centraal aan één bepaalde stroming. Iedereen kan zijn ideeën uitvoeren als hij of zij wilt, en er wordt minder raar opgekeken bij nieuwere dingen. Vroeger werden veel dingen controversieel beschouwd en daardoor ook erg groot, maar tegenwoordig is niets meer controversieel in de muziek.
Leuk, dat iedereen zijn ideeën kan uitvoeren zoals hij/zij dat wilt.

Maar je moet niet zeggen dat Arcade Fire en Aux Raus vernieuwend zijn, of baanbrekend. Ik luisterde van allebei net een nummer van op Youtube, hebben ze toch allebei hetzelfde riffje erin! Daarna maar meteen weer gestopt met luisteren...
Ziewoarutmaandag 25 augustus 2008 @ 01:28
Het zou mooi zijn als de hele muziekwereld weer op zijn kop werd gegooid zoals de grunge-bands uit Seatlle begin jaren 90 wisten te doen. Weg met alle opgemaakte rock-nichten die het alleen nog voor het geld en de ego-streling deden en hello de back to basic artiesten die het echt puur voor de muziek deden.

Geen grote shows, verafgoding van overschatte frontmannen maar somber aangeklede shows waar het puur om de muziek ging.
#ANONIEMmaandag 25 augustus 2008 @ 01:33
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:13 schreef tong80 het volgende:

[..]

Zoals ?


Electro, Dubstep, Minimal music, Dub, Funk, Raggamuffin.
Tupmaandag 25 augustus 2008 @ 01:35
Dresden Dolls
Scott Walker
Fiskusmaandag 25 augustus 2008 @ 02:15
hmm