En wanneer we computers leren om te verbeteren, te leren, te 'programmeren'?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:22 schreef Oud_student het volgende:
Natuurlijk kun je een machine bouwen met bijv als randapparaat een machinegeweer en zodanige algoritmen inbouwen dat deze machine een gevaar wordt voor de mensen. Maar dat is dan de schuld (of opzet) van de ontwerper.
Sinds wanneer heeft een computerprogramma last van microben ?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 14:55 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ja, dat is allemaal hartstikke leuk maar daar komt voor miljarden en miljarden aan onderzoek bij kijken. Zover zijn we nog niet hoor.
Denk alleen maar aan de gevaren van besmetting door microben, allerhande ziektebeelden die kunnen ontstaan, de effecten hiervan, etc.
Dat zijn het soort zaken waarvoor we nu eigenlijk AI technieken gebruiken, het oplossen van specifieke problemen. Dat kan van alles zijn zoals autonome navigatie, het plannen van een grootschalige logistieke operatie, het herkennen van personen op camerabeelden, etcetera.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:20 schreef Archytas het volgende:
Welja, dat lijken me eerder oplossingsmethoden voor optimaliseringsproblemen, dan iets wat in de verste verte maar met AI te maken heeft.
Ik weet niet of wij daar goddelijke ontwerpkwaliteiten voor dienen te bezitten. Wat mij wel lijkt is dat het bewust ontwerpen van een systeem in de praktijk ondoenlijk is. De enige mogelijk realistische optie die ik zie is een combinatie van lerende en evoluerende technieken.quote:Het komt me voor dat om AI te kunnen maken we bijna Godlike ontwerpkwaliteiten moeten bezitten. Een zodanig volledig begrip van evolutie en de dingen rondom ons, dat we in staat zijn om AI te ontwerpen. De vraag is dan maar of we AI nog nodig hebben als we reeds zelf zover zijn. Het gaat hier ook een beetje in de discussie tussen 'gelovers' en 'niet-gelovers' om de vraag wat de grenzen van de wetenschap zijn, als die er al zijn. Ik ben een beetje sceptisch daarover maar voor anderen is de sky the limit..
In weze maakt de mens ook dat soort fouten. Weliswaar zal praktisch niemand een rivier inrijden, maar een mens trekt bijvoorbeeld op een kruispunt ook wel eens de foutieve inschatting dat hij of zij nog makkelijk voor die aankomende auto langskan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:22 schreef Oud_student het volgende:
Er met altijd een menselijke toetsing plaatsvinden.
In de begintijd van de navigatie systemen is het voorgekomen dat auto's de rivier in reden omdat het systeem niet aangaf dat er een pontverbindig was.
Zoals ik reeds zei oud-student: Die vrije wil vind ik ook zeer interessant maar het gaat me toch om de technologische vooruitgang vd mens. Veel mensen veronderstellen echter dat intelligent gedrag en bewustzijn, vrije wil, inherent met elkaar verbonden zijn. Een foute veronderstelling denk ik ook.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:22 schreef Oud_student het volgende:
De misvatting die aan de stelling ten grondslag ligt is het idee dat een super intelligent AI noodzakelijkerwijs een soort "persoon" zou moeten zijn, iets met een eigen wil.
De beste schaakcomputers (hardware + software) zijn intelligenter dan 99% van alle grootmeesters op schaakgebied, dit zijn ze niet omdat ze de persoonlijkheid van een schaakgrootmeester zo goed kunnen simuleren (in tegendeel zou ik zeggen)
In dit opzicht moet je spreken van intelligent gedrag ipv intelligentie (dat begrip is alleen aan mensen voorbehouden) En door de brute rekenkracht gecombineerd met slimme algoritmen en gigantische databases lukt het de schaakcomputer om zijn menselijke tegenstanders te verslaan.
Natuurlijk kun je een machine bouwen met bijv als randapparaat een machinegeweer en zodanige algoritmen inbouwen dat deze machine een gevaar wordt voor de mensen. Maar dat is dan de schuld (of opzet) van de ontwerper.
Er moet altijd een menselijke toetsing plaatsvinden.
In de begintijd van de navigatie systemen is het voorgekomen dat auto's de rivier in reden omdat het systeem niet aangaf dat er een pontverbindig was.
In theorie zou het mogelijk zijn om een algoritme door trial and error te laten programmeren, maar dit lijkt dan veel op het wachten op een literair meesterwerk door een aap achter een typemachine zetten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:27 schreef DennisMoore het volgende:
En wanneer we computers leren om te verbeteren, te leren, te 'programmeren'?
Al is 't maar door trial & error...
Misschien moeten we aanvankelijk wel beginnen met voor elk 'type' intelligentie een aparte evolutievorm te maken om de dingen simpel te houden. Want 'algemeen' leren en evolueren is veel te complex, in het begin althans. Voor de verschillende intelligenties ontstaan er enorme problemen natuurlijk. Stel dat je een vorm wilt maken die 'wiskundig' (bvb meetkunde) evolueert en leert. Hoe zit het dan met de axioma's? De kortste afstand tussen twee punten is een lijnstuk dat ze beiden verbindt. Hoe gaat die computer tot zo een onbewijsbare conclusie komen? De vraag is: 'wat is voldoende om tot die conclusie te komen?' Stel dat die computer tweedimensionaal kan denken en berekent dat een rechte lijn binnen de ZIJN BEREKENDE VARIATIES altijd de kortste afstand is, is dat dan voldoende? Of moet de computer eeuwig blijven verschillende verbindingen leggen tussen deze twee lijnen voor hij dat mag concluderen?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zijn het soort zaken waarvoor we nu eigenlijk AI technieken gebruiken, het oplossen van specifieke problemen. Dat kan van alles zijn zoals autonome navigatie, het plannen van een grootschalige logistieke operatie, het herkennen van personen op camerabeelden, etcetera.
[..]
Ik weet niet of wij daar goddelijke ontwerpkwaliteiten voor dienen te bezitten. Wat mij wel lijkt is dat het bewust ontwerpen van een systeem in de praktijk ondoenlijk is. De enige mogelijk realistische optie die ik zie is een combinatie van lerende en evoluerende technieken.
[..]
In weze maakt de mens ook dat soort fouten. Weliswaar zal praktisch niemand een rivier inrijden, maar een mens trekt bijvoorbeeld op een kruispunt ook wel eens de foutieve inschatting dat hij of zij nog makkelijk voor die aankomende auto langskan.
In weze gaat dat een beetje op voor mensen met protheses e.d., zeker wanneer deze ook nog eens aangestuurd kunnen worden.quote:
Common sense bedoel je he? Voor mijn idee is dat vrijwel niet anders dan hardcodeerwerk, net zoals dat een mens waarschijnlijk 95% ook enkel heeft aangeleerd of gewoon niets aan denkt. De overige 5% zal bestaan uit zelfbescherming, gevolg van aanpak realiseren (zoals ga een gebouw in en haal een ding eruit terwijl dat ding een bom heeft, dan moet ie die bom natuurlijk niet ook meenemen of juist onschadelijk maken), etcetera.quote:Op dit moment zijn reeds studies gaande om zogenaamde alledagskennis("de dingen die iedereen weet") te kunnen codificeren in voor software begrijpelijke algorithmen.
Hoe bouw je een computer die beter kan schaken dan de beste schakers ter wereld?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 14:30 schreef Pappie_Culo het volgende:
Hoe bouw je iets dat intelligenter is dan jezelf?
Door 'm hetzelfde denkproces te geven als de beste schakers, alleen dan met wat meer rekensnelheid.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 00:33 schreef Xith het volgende:
[..]
Hoe bouw je een computer die beter kan schaken dan de beste schakers ter wereld?
Het denkproces bij schaken is an sich redelijk eenvoudig :quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:06 schreef speknek het volgende:
Alleen kennen we ons eigen denkproces niet.
Onzin, we kunnen onszelf prima bestuderen. Er wordt op het ogenblik een hoop vooruitgang geboekt in het bestuderen van het menselijk brein en denkproces.quote:Kunnen dat ook niet kennen, omdat we door de bril kijken die we proberen te bestuderen. Da's zoiets als jezelf optrekken aan je eigen schoenveters.
Ik dacht dat dat een rethorische vraag wasquote:Op woensdag 13 augustus 2008 00:33 schreef Xith het volgende:
Hoe bouw je een computer die beter kan schaken dan de beste schakers ter wereld?
Wél bijzonder omdat het een (tenminste zo wordt het gepercipieerd) 'intellectuele activiteit' betreft. Hoewel rekenen ook als dusdanig geclassificeerd kan worden wordt schaken toch aanzien als een meer verheven intellectuele activiteit en juist daarom was het aanvankelijk een schok dat computers sterker werden dan mensen. Andere vlakken (bvb fysiek, auto, vliegtuig etc) waren we al lang gewoon maar nu beende de computer/de machine ons ook bij mbt iets wat het intellect aangaat en dat was voorheen ongezien.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 20:00 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat een rethorische vraag was![]()
Een rekenmachine kan toch ook sneller rekenen dan zijn bouwer.
Of een auto die harder rijdt dan zijn ontwerper loopt
etc.
dus helemaal niet bijzonder
Sorry or maar wat bedoel je met intellectuele activiteit?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 00:27 schreef Archytas het volgende:
[..]
Wél bijzonder omdat het een (tenminste zo wordt het gepercipieerd) 'intellectuele activiteit' betreft. Hoewel rekenen ook als dusdanig geclassificeerd kan worden wordt schaken toch aanzien als een meer verheven intellectuele activiteit en juist daarom was het aanvankelijk een schok dat computers sterker werden dan mensen. Andere vlakken (bvb fysiek, auto, vliegtuig etc) waren we al lang gewoon maar nu beende de computer/de machine ons ook bij mbt iets wat het intellect aangaat en dat was voorheen ongezien.
Tegelijkertijd is het correct dat het schaakspel relatief eenvoudig te reduceren is tot algoritmes, die heel anders werken dan het brein van grootmeesters. Die algoritmes kunnen geen enkele aanspraak maken op 'AI-zijn' wat mij betreft, omdat AI betrekking heeft op een concept van intelligentie wat veel breder is dan het berekenen van variatie's.
Howdy koffiegast. In jouw schema van patronen, invoer -> uitvoer, herkenning&ervaring is er geen enkele plaats voor creativiteit, of wil je dat volledig opvangen door brute force? Ik vind dat jouw schema wel érg gedacht is binnen aspecten die makkelijk in algoritmen etc te vertalen zijn. De REALITEIT is onnoemelijk moeilijker te vertalen in 'invoer' en 'patronen' en 'ervaring' dan een simpel schaakspelletje hoor. Dit is zo evident dat ik het haast een belachelijke vergelijking vindt. Moesten wij mensen de realiteit tot in de diepste waarheden en kernen begrijpen, dan zou dat misschien wel om te zetten zijn in computertaal, maar we have barely scratched the surface!quote:Op woensdag 20 augustus 2008 02:50 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Sorry or maar wat bedoel je met intellectuele activiteit?
Pc doet niet anders dan patronen herkennen en oplossingen 'uitvinden' door gewoon 10+ stappen vooruit te kijken en een slim algorithme erin toegevoegd dat de zekerheid als het ware bepaalt dat je wint. Het brein van de mens is meer chaotisch en ja natuurlijk zegt niemand dat ie stap voor stap de lijstjes afgaat als grootmeester zijnde, maar het lijkt wel erop neer te komen dat de mens, voor mijn idee, haast wel op een dergelijk manier moet werken (patronen, invoer -> uitvoer, herkenning&ervaring).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |