abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60763466
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 14:52 schreef Monidique het volgende:

[..]

LATEST: BP shuts down Baku-Supsa oil pipeline in Georgia. Details soon.
BP?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_60763504
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 14:37 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

je bedoelt de havenstad Poti, dat is niet een belangrijke oliehaven, het is in economisch opzicht wel belangrijk en er zijn daar ook belangrijke Georgische militaire faciliteiten
Ja, ik bedoelde Poti. Vanuit Poti wordt veel olie uit de Kaspische regio uitgevoerd. Vlakbij de haven eindigt ook de oliepijpleiding tussen Baku en Supsa.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_60763574
Heeft er iemand een goede site waar er (overzichtelijk) nieuws updates over dit confict worden gegeven?
pi_60763683
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 14:51 schreef EricT het volgende:
wat ik mij afvraag. Waarom is Oekraine zo anti-Rusland? Het grootste deel van de inwoners deelt toch dezelfde ethniciteit als de Russen?
Dat komt door de Russificatie van de afgelopen eeuwen dat de Oekrainse cultuur bijna is weggevaagd. In 1990 sprak bijna niemand meer Oekrains, het was dan ook een schok dat de leiders toch de onafhankelijkheid uitriepen, en het verzwakte Rusland moest het allemaal maar laten gebeuren. In die tijd zijn er ook veel Russen uit midden en West Oekraine weggegaan, zeker nadat in 2003 Oekraine brak met Rusland. In Oost Oekraine en de Krim wonen wel heel veel Russen.http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Naz_sklad.gif
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:04:39 #155
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_60763714
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 14:55 schreef EricT het volgende:

[..]

BP?
British Petroleum

Olieleiding was trouwens al afgesloten sinds 6 augustus, wegens een 'brand'....
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_60763772
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:04 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

British Petroleum

Aha
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:03 schreef Elkarden het volgende:

[..]

Dat komt door de Russificatie van de afgelopen eeuwen dat de Oekrainse cultuur bijna is weggevaagd. In 1990 sprak bijna niemand meer Oekrains, het was dan ook een schok dat de leiders toch de onafhankelijkheid uitriepen, en het verzwakte Rusland moest het allemaal maar laten gebeuren. In die tijd zijn er ook veel Russen uit midden en West Oekraine weggegaan, zeker nadat in 2003 Oekraine brak met Rusland. In Oost Oekraine en de Krim wonen wel heel veel Russen.http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Naz_sklad.gif

Dat maakt het een stuk duidelijker. Ik dacht dat Oekraine altijd al bij Rusland gehoord had en snapte ook niet hun onafhankelijkheid
pi_60763932
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:07 schreef EricT het volgende:
Dat maakt het een stuk duidelijker. Ik dacht dat Oekraine altijd al bij Rusland gehoord had en snapte ook niet hun onafhankelijkheid
Oekraïne is alles geweest. Pools, Oostenrijks, Russisch, Turks. Pas na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie werd het echt onafhankelijk, afgezien van misschien wat vage periodes na en tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Niet voor niets werd het ook de Oekraïne genoemd. Wel is het zo dat in de loop der jaren Rusland en de Sovjet-Unie veel gebieden, waaronder Oekraïne, russificeerden. Of dat poogden althans.
pi_60763972
quote:
UK oil company BP shuts down two more pipelines in Georgia as a precautionary measure
Dus dan zouden er juist nog meer pijpleidingen uit bedrijf zijn genomen.
pi_60764000
De Oekrainers hebben ook niet zulke leuke herinneringen aan de Russen in WOII.
De Russen hadden de instelling: Iedere Oekrainer die na de Duitse terugtocht nog leeft, moet wel samen gewerkt hebben met de Duitsers en mag dus sterven.
Make my day!
pi_60764093
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 14:46 schreef Elkarden het volgende:

[..]

Oekraïne is de volgende. Ook een instabiel land dat nog maar kort een Westerse koers vaart en nog geen lidmaatschappen op zak heeft. Rusland beschouwt het als haar invloedsfeer en is nu waarschijnlijk kwistig met paspoortjes aan het strooien in de Krim en regio Donetsk, om straks ''haar burgers te moeten beschermen'' tegen Oekraïnse agressie. als de Oekraïnse regering de orde probeert te bewaren.
Oekraïne is een hapje van een iets andere omvang.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_60764223
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:18 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Oekraïne is een hapje van een iets andere omvang.
Oekraïne is nog steeds geen partij voor Rusland. De Russen hebben niet zoals de VS enorme brandhaarden zoals Irak en Afghanistan, enkel in Tsjetsjenië, Dagestan en Ingoetsjetsië rommelt het. Daarnaast is de Oekraïne van weinig belang voor de VS, en zullen de zwakkelingen en slapjanussen uit Europa wel weer de andere kant opkijken. Wss is de VS ervoor verantwoordelijk dat het presidentieel paleis in Tblisi nog steeds overeind staat door die pijpleidingen, maar wie moet Oekraine helpen als de Russische agressie hun kant opschuift?
pi_60764232
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 14:46 schreef Elkarden het volgende:

[..]

Oekraïne is de volgende. Ook een instabiel land dat nog maar kort een Westerse koers vaart en nog geen lidmaatschappen op zak heeft. Rusland beschouwt het als haar invloedsfeer en is nu waarschijnlijk kwistig met paspoortjes aan het strooien in de Krim en regio Donetsk, om straks ''haar burgers te moeten beschermen'' tegen Oekraïnse agressie. als de Oekraïnse regering de orde probeert te bewaren.
Enerzijds gaat het inderdaad om de vraag of de opvolgerstaten van de Sovjet-Unie, ook als ze in Ruslands ‘achtertuin’ liggen, het recht hebben en krijgen zelf hun lotsbestemming te bepalen. Dat is inderdaad wat je hier omschrijft.

Anderzijds, in het specifieke geval Georgië, gaat het ook om toegang tot de energievoorraden van Centraal-Azië: Georgië is een cruciale schakel in de enige route van Kaspische energie die niet via Rusland naar het Westen loopt.
pi_60764259
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:15 schreef agter het volgende:
De Oekrainers hebben ook niet zulke leuke herinneringen aan de Russen in WOII.
De Russen hadden de instelling: Iedere Oekrainer die na de Duitse terugtocht nog leeft, moet wel samen gewerkt hebben met de Duitsers en mag dus sterven.
Terwijl er na de collectivisering van de landbouw niet zo heel veel Oekraïners meer over waren...
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_60764330
Vraag rest, wat heeft Rusland er in vredes naam aan om nu iets met Oekraïne te doen. Afaik valt Oekraïne Rusland op geen enkele manier meer lastig nu.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_60764557
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:27 schreef Blistering het volgende:
Vraag rest, wat heeft Rusland er in vredes naam aan om nu iets met Oekraïne te doen. Afaik valt Oekraïne Rusland op geen enkele manier meer lastig nu.
Rusland heeft er weinig aan inderdaad. Deze oorlog draaide (draait?) voornamelijk om Georgië en Zuid-Ossetië en was beperkt. Ruslands boodschap is duidelijk en de Georgische mug, in Russische ogen, is plat. Verwacht maar niet dat Rusland nu Oekraïne binnenvalt, maar het is wel zo dat het Westen niets kon doen, het moest het maar laten gebeuren, en wat dat betreft is het misschien een goede optie om de banden met Oekraïne aan te halen, als een waarschuwing: dat was genoeg, niet meer, volgende keer zijn we niet zo passief. Wat overigens een vrij holle dreiging is, met het halve effectieve Westerse leger in Afrika, Irak en Afghanistan (oké, wat overdreven). Als Oekraïne dat wil, natuurlijk. Maar waarschijnlijk is het alleen maar een escalerende optie, niet goed dus.
pi_60764681
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 14:57 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ja, ik bedoelde Poti. Vanuit Poti wordt veel olie uit de Kaspische regio uitgevoerd. Vlakbij de haven eindigt ook de oliepijpleiding tussen Baku en Supsa.
ja, ik zie dat die kaart die ik postte fout is (of verouderd): Supsa ligt bij Poti waar dus die pijpleiding eindigt en daar ligt ook een olieterminal, Batumi is wel de grootste olie-exporterende haven van Georgie, de olie wordt daar aangevoerd via het spoor vanuit Azerbeidzjan

bij mijn weten is Supsa niet getroffen door Russische aanvallen trouwens
pi_60764813
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:39 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

ja, ik zie dat die kaart die ik postte fout is (of verouderd): Supsa ligt bij Poti waar dus die pijpleiding eindigt en daar ligt ook een olieterminal, Batumi is wel de grootste olie-exporterende haven van Georgie, de olie wordt daar aangevoerd via het spoor vanuit Azerbeidzjan

bij mijn weten is Supsa niet getroffen door Russische aanvallen trouwens
Er zijn berichten dat de havens van Supsa en Batumi vanwege het conflict niet hun volledige capaciteit kunnen benutten.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:05:16 #168
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_60765596
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 11:18 schreef Mr-Sander het volgende:
Er is een ding wat ik niet echt begrijp. Waarom bemoeit Rusland zich nou in een conflict tussen Zuid-Ossetië en Georgië zelf. Want zover ik het heb begrepen, greep Saakashvili in om de provincie te behouden. Zoveel 'Russen' wonen er toch niet in Zuid-Ossetië?
Bron BNR :
Het probleem is eigenlijk al begonnen in april van dit jaar. Toen Georgië toenadering zocht met de NATO/EU.
Vanaf dat moment hebben de russen doelbewust Georgië zitten te frustreren.
Leuk feitje..... Rusland heeft de afgelopen maanden flink liggen timmeren aan de infrastructuur (spoorweg) die richting Georgië gaat. Reden : Snel troepen te kunnen verplaatsen mocht het tot een oorlog komen.
Toen de oorlog een feit was.... stond Rusland met een compleet leger op de stoep in minder dan een paar dagen. Kan niet anders dan dat dit logistieke plan lang van te voren is bedacht en zorgvuldig is uitgewerkt.

Nou Georgië is maar een betrekkelijk klein landje..... Maar zou een dergelijk plan ook bestaan voor de Oekraïne.
Een oorlog met de Oekraïne is denk ik het laatste wat je wilt.... want die kan wel terug meppen.
pi_60765865
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 16:05 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Bron BNR :
Het probleem is eigenlijk al begonnen in april van dit jaar. Toen Georgië toenadering zocht met de NATO/EU.
Vanaf dat moment hebben de russen doelbewust Georgië zitten te frustreren.
Leuk feitje..... Rusland heeft de afgelopen maanden flink liggen timmeren aan de infrastructuur (spoorweg) die richting Georgië gaat. Reden : Snel troepen te kunnen verplaatsen mocht het tot een oorlog komen.
Toen de oorlog een feit was.... stond Rusland met een compleet leger op de stoep in minder dan een paar dagen. Kan niet anders dan dat dit logistieke plan lang van te voren is bedacht en zorgvuldig is uitgewerkt.

Nou Georgië is maar een betrekkelijk klein landje..... Maar zou een dergelijk plan ook bestaan voor de Oekraïne.
Een oorlog met de Oekraïne is denk ik het laatste wat je wilt.... want die kan wel terug meppen.
In de eerste week misschien. Maar ukraine zal rusland niet aanvallen met slechts 1 leger. Daarnaast zijn er meerdere wegen naar de ukraine en kan rusland veel meer manschappen en materieel tegelijk gebruiken. Daarnaast is de Ukraine wat geografie betreft ook wat makkelijker te betreden dan die regio's als Osetie/Tjetsj/Dagestan.

Laten we hopen dat Georgie slechts een waarschuwing was en er geen vervolg komt
pi_60765979
Oekraïne is binnen een paar dagen weggevaagd door Russische tanks en bommenwerpers, volgens mij. Georgië heeft nog het voordeel dat het bergachtig is, Oekraïne is een groot, vlak grasveld. Oekraïne mag dan veel manschappen hebben, het is een ouderwets leger. Nou ja, Rusland heeft dan ook weer niet het neusje van de zalm. Niet dat het allemaal uitmaakt, gaat niet gebeuren.
pi_60766279
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 16:05 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Die spoorweg Moskwa - Sotjie is nodig voor de winterspelen in 2014
pi_60766806
Hoor op het journaal dat Akkermans nu een granaatscherf in zijn rug heeft.
Klinkt niet echt lekker.
Die foto is dus kennelijk van voor de betreffende inslag van die bom.
Make my day!
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:52:55 #173
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_60766969
Ik had op mijn vorige werk een Russische collega: als die praatte over de geopolitiek reageerde hij vaak met een vlaag van gekrenkte trots en hyper-nationalisme. Ook met een soort calimero-complex: oh oh, boe boe, wij zijn zo zielig: wij zijn omsingeld en worden altijd maar door het buitenland aangevallen. Dit was volgens hem een goedkeuring om bufferstaten te bezetten om hun 'glorieuze' Rusland te beschermen tegen het buitenland. Ook vertelde hij dat Rusland het Westen heel veel had geholpen in WWII, en wij ("het Westen") Rusland maar zeer dankbaar moesten zijn.

Ik had op mijn werk ook een Poolse collega: die werd altijd furieus om dit soort uitspraken. De Russen worden enorm verafschuwd in Polen.

Mijn broer heeft voor een tijdje in Rusland gewerkt: het viel hem op dat de Russen cultuur- en levensgenieters zijn, en de vrouwen (onder 30jr) knap, maar de bevolking over het algemeen enorm xenofobisch is.

Oké samenvattend, wat hebben we dan: een volk wat lichtelijk xenofobisch en paranoïde is en eng nationalistisch. Een autocratische leider, absoluut niet democratisch, en die de oude glorie wil herstellen. Haat neigingen van de bevolking naar het Westen, vanuit een calimero-effect. En een gigantisch maar gekrenkt leger met bewijzingsdrang.

Een gevaarlijk cocktail voor de toekomst.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_60767073
Is stan per ongeluk geraakt, of is hij vermoord omdat hij dingen of in gebieden filmde waar de russen hem liever niet hadden(buiten Zuid-Ossetië en Abchazië)?
en de russen hoopte dat het hele konvooi zou omkomen.(het waren allemaal journalisten)

Ik hoor net dat het in het dorp rustig en uitgestorven was en dat de pers zich in dat dorp had verzameld en toen de bombardementen begonnen, dus toch een aanslag op de pers.

[ Bericht 25% gewijzigd door the_petlover op 12-08-2008 17:02:57 ]
pi_60767110
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:04 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

British Petroleum

er liggen drie pijplijnen daar.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7556215.stm
de BTC-lijn was afgesloten door die brand/aanslag vorige week.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')