quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:08 schreef onlogisch het volgende:
Zou Jeroen Akkermans vanavond "gewoon" verslag doen denken jullie?
Zou dat dan telefonisch aangezien zijn cameraman gesneuveld is?
Iemand enig idee hoe zwaar gewond Akkermans is?
Zonder oorlogsverklaring toch wel? De Russische uitleg, dat deze operatie een vredesmissie zou zijn snijdt dan toch geen hout?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 11:53 schreef Montov het volgende:
[..]
Zodra er oorlog is, dan kan je toch niet meer spreken van schending van souvereiniteit wanneer een land wordt aangevallen? Oorlog waarbij je binnen je landsgrenzen moet blijven slaat nergens op.
Nee hij zat in de autoquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:18 schreef ruud_fr het volgende:
was hij aan het filmen toen het gebeurde?
quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:20 schreef evert het volgende:
http://www.ad.nl/binnenla(...)mt_om_in_Georgi.html
zie de foto, zo te zien gaat het naar omstandigheden redelijk met jeroen akkermans (voor zover je van redelijk kan praten)
Nou ja, als er gevechten zijn onderling, dan weet ik niet wat een oorlogsverklaring nog nodig is. Maar bij gevechten, ook in verdedigend opzicht, kan je niet verwachten dat je je tegenstander alle vrijheid geeft voor troepenopbouw of iets dergelijks. Aanval kan soms de beste verdediging zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:16 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zonder oorlogsverklaring toch wel? De Russische uitleg, dat deze operatie een vredesmissie zou zijn snijdt dan toch geen hout?
Dat zou mooi zijn, als het maar niet stiekem toch doorgaat dan.quote:Rusland stopt oorlog in Georgië
MOSKOU - De Russische president Dmitri Medvedev heeft besloten de militaire operatie in Georgië te stoppen. Dat maakte het Kremlin dinsdag bekend.
“Ik heb het besluit genomen om de operatie die de Georgiërs tot vrede moest dwingen, te stoppen”, zei Medvedev volgens het persbureau Interfax tijdens een ontmoeting met militairen. “Het doel van de operatie is bereikt. De veiligheid van onze vredesmacht en de burgerbevolking is hersteld.” De “Georgische agressor” is gestraft.
Lijkt me dat op zo'n moment het adrenaline door het lijf schiet! En je eerst je medemens in nood helpt.quote:
quote:Jeroen Akkermans is lichtgewond, hij heeft een granaatscherf in een been.
Dat is dan toch wel moedig van hem.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:31 schreef Roi het volgende:
[..]
Lijkt me dat op zo'n moment het adrenaline door het lijf schiet! En je eerst je medemens in nood helpt.
[..]
Wel als de Russen pas zijn binnengevallen nadat Georgië Tskhinvalli bombardeerde, daarmee een staakt het vuren schendend (zie eerder geciteerde bronnen als NRC en HRW). Daarnaast schijnen ze via de Veiligheidsraad op voorhand gepoogd hebben een motie te krijgen waarin alle partijen werden opgeroepen de wapens neer te leggen, wat door het Westen is verworpen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:16 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zonder oorlogsverklaring toch wel? De Russische uitleg, dat deze operatie een vredesmissie zou zijn snijdt dan toch geen hout?
omdat ze een goede relatie met Rusland belangrijker vinden dan een goede relatie met Georgie, daarom ondersteunden ook veel Oost-Europese landen bv. de Amerikaanse aanval op Irak zelfs als dat betekent dat landen opnieuw aangevallen mogen worden zonder een duidelijke reden tot oorlog: die Oost-Europese landen waren bang dat hun goede relatie met Amerika anders in het geding kwamquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 11:29 schreef Mr-Sander het volgende:
[..]
Ja, dat is waar het echt om gaat. Maar dat zeggen ze niet. Ze willen de Zuid-Ossetiërs bevrijden van Georgische onderdrukking. Maar wat hebben zij daar nou weer mee te maken? Met andere woorden: Waarom accepteert de rest van de wereld zo'n idiote verklaring?
Het is toch duidelijk een Russische invasie geworden voorbij de conflict zone in territoriaal soeverein Georgië.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:27 schreef Montov het volgende:
[..]
Nou ja, als er gevechten zijn onderling, dan weet ik niet wat een oorlogsverklaring nog nodig is. Maar bij gevechten, ook in verdedigend opzicht, kan je niet verwachten dat je je tegenstander alle vrijheid geeft voor troepenopbouw of iets dergelijks. Aanval kan soms de beste verdediging zijn.
Dat Rusland nu zegt weer terug te trekken nu Georgie dankzij die aanvallen minder gevaarlijk is, is een goed teken. Nu hopen dat dat ook wordt uitgevoerd. De acties van Rusland vind ik, als leek/buitenstaander, wel gerechtvaardigd/verdedigbaar, maar nu komen we in de fase dat Rusland ook overheersende en grotere partij meer verantwoordelijkheid krijgt om dit conflict te de-escaleren.
quote:MOSKOU - De Russische president Dmitri Medvedev heeft vanmorgen beslist de Russische militaire operatie in Georgië te beëindigen. De Russische troepen blijven echter op de ingenomen posities. Van een terugtrekking is voorlopig geen sprake.
Nee die wordt op dit moment terug gehaald. Mijn vriendin werkt bij het RTL nieuws en die werd net gebeld door haar collega's.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:08 schreef onlogisch het volgende:
Zou Jeroen Akkermans vanavond "gewoon" verslag doen denken jullie?
Zou dat dan telefonisch aangezien zijn cameraman gesneuveld is?
Iemand enig idee hoe zwaar gewond Akkermans is?
Dat eerste is niet met zekerheid te zeggen. Van Georgische kant wordt/werd beweerd, dat de Zuid-Ossetische separatisten het staakt het vuren schonden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:34 schreef c3k het volgende:
[..]
Wel als de Russen pas zijn binnengevallen nadat Georgië Tskhinvalli bombardeerde, daarmee een staakt het vuren schendend (zie eerder geciteerde bronnen als NRC en HRW). Daarnaast schijnen ze via de Veiligheidsraad op voorhand gepoogd hebben een motie te krijgen waarin alle partijen werden opgeroepen de wapens neer te leggen, wat door het Westen is verworpen.
Nauwelijks. Er zitten geen Russen in Gori en ze zitten nauwelijks ten oosten van Abchazie. Het is een invasie van niets, lijkt mij. Dat maakt niet uit, want dat is het doel van Rusland ook niet. Het doel is Abchazië en Zuid-Ossetië innemen, onder controle krijgen, Saakashvili verdrijven en duidelijk maken dat met Rusland niet gespot moet worden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:36 schreef damian5700 het volgende:
Het is toch duidelijk een Russische invasie geworden voorbij de conflict zone in territoriaal soeverein Georgië.
Ik vraag me af of er nou al een Russische basis was in Zuid Ossetie of was er geen enkele Russische activiteit in dat gebied voor Georgie actie ondernam?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:34 schreef c3k het volgende:
[..]
Wel als de Russen pas zijn binnengevallen nadat Georgië Tskhinvalli bombardeerde, daarmee een staakt het vuren schendend (zie eerder geciteerde bronnen als NRC en HRW). Daarnaast schijnen ze via de Veiligheidsraad op voorhand gepoogd hebben een motie te krijgen waarin alle partijen werden opgeroepen de wapens neer te leggen, wat door het Westen is verworpen.
Het westen moet nu Georgie steunen in de wederopbouw en eventueel een paar duizend westerse vredestroepen stationeren.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:50 schreef Monidique het volgende:
Maar goed, Saakashvili is een idioot en hij had deze oorlog niet moeten beginnen. Toch is het nu zaak dat Amerika en Europa duidelijk maken dat Saakashvili blijft zitten (tot er eventueel verkiezingen worden uitgeschreven) en dat Rusland buiten de twee provincies weinig te zeggen heeft. Misschien wat gewaagd, maar je zou bijvoorbeeld luchtafweergeschut kunnen zetten buiten Tbilisi. Of misschien iets minder drastisch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |