Dat is inderdaad de rode draad in de historische perceptie van de Russen : wij zijn het slachtoffer en we zijn voortdurend bedreigd (door Mongolen, Duitse kruisvaarders, Polen, Litouwen, ...) Op die manier kunnen de annexatie van delen van Polen en Tsjechoslovakije en de militaire/politieke bezetting van Oost-Europa gerechtvaardigd worden als "defensief".quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:36 schreef Demophon het volgende:
[..]
Inderdaad!
De Russen doen altijd boe hoe, jammer jammer, klaag klaag, ons land wordt altijd maar aangevallen door Europa (alsof er in Europa tegelijkertijd geen soevereine landen werden veroverd). Soort calimero complex, gecombineerd met teveel wodka en paranoide.
Maar vervolgens sluit de Sovjet Unie een deal met Hitler himself om Polen op te delen tussen de twee landen (leuk detail: met een Georgiër als leider)
Ik kan dat niet geloven, zo ver er handleidingen zijn voor een campagne als de georgiers hadden ondernomen moet er echt wel iemand snugger genoeg geweest zijn een plan op te stellen voor als het fout gaat. En een totale mobilisatie in een druk op de "knop" kan ontketenen.quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat snap ik dus niet, wat heeft dat nou voor zin?
Als ik de Russen was zou ik claimen dat ik al voor de Georgische hoofdstad was en dat als de wereld gewoon rustig ging slapen dan is het morgen voorbij, nemen we de verantwoordelijken voor de laffe terroristische aanvallen op de Osseetsenaren gevangen en gaan we weer naar huis
move along now, nothing to see here
net als de Russen die het vliegveld van Pristina snel innamen na de bombardementen in 1999?quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:52 schreef cyber_rebel het volgende:
Zou zo langzamerhand bijna willen dat de VS zich er militair mee gaat bemoeien. Militairen een eind achter het front plaatsen om aan Rusland het signaal te geven tot hier en niet verder. Maar dat zal niet gebeuren en is waarschijnlijk maar goed ook.
Een land als Rusland kan nooit zo groot geworden zijn als het zich in de geschiedenis enkel heeft moeten verdedigen tegen aggressors.quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:54 schreef zuiderbuur het volgende:
Dat is inderdaad de rode draad in de historische perceptie van de Russen : wij zijn het slachtoffer en we zijn voortdurend bedreigd (door Mongolen, Duitse kruisvaarders, Polen, Litouwen, ...) Op die manier kunnen de annexatie van delen van Polen en Tsjechoslovakije en de militaire/politieke bezetting van Oost-Europa gerechtvaardigd worden als "defensief".
14:49 Israeli sources report that the USA has organized delivery of weapons to Georgia.quote:
Nee. En het zal altijd zo blijven. Het is wij en zij. Us and them.quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:46 schreef Demophon het volgende:
[..]
Zoals het al 700 jaar gaat in Rusland. Rusland een democratie? No way!
ze hebben het gewoon niet gedaan, dat blijkt uit allesquote:Op maandag 11 augustus 2008 18:56 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik kan dat niet geloven, zo ver er handleidingen zijn voor een campagne als de georgiers hadden ondernomen moet er echt wel iemand snugger genoeg geweest zijn een plan op te stellen voor als het fout gaat. En een totale mobilisatie in een druk op de "knop" kan ontketenen.
Anno 2008 met een klein land als georgie moet je in 3 dagen zeker de helft kunnen mobiliseren aan de hand van het bevolkingsregister.
quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:57 schreef SeLang het volgende:
Afgezien van al het mensenleed en puur als schaakspel beschouwd is Rusland verstandig bezig.
Hard optreden, regime change afdwingen of whatever nodig is om te zorgen dat Georgie NOOIT lid gaat worden van de NAVO.
Tegelijkertijd duidelijk de grenzen van de Russische invloedssfeer afbakenen en een duidelijke boodschap afgeven aan andere 'dwarsliggende' landjes dat je niet met Rusland moet fucken.
Rusland is bijna 2 decennia lang gemarginaliseerd door het Westen en eist nu haar rol op het wereldtoneel terug op. Het Westen loopt hier nu ook een blauw oog op en zal echt een paar stappen terug moeten doen. Alsof Rusland ooit geaccepteerd zou hebben dat Georgie deel zou uit gaan maken van de NAVO...
Zat eigenlijk aan een wat breder linie te denken wat wat lastiger te omzeilen is. Maar ik geef meteen toe dat het waarschijnlijk een slecht idee is...quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:57 schreef sp3c het volgende:
net als de Russen die het vliegveld van Pristina snel innamen na de bombardementen in 1999?
dat werkte alleen niet die gasten werden gewoon compleet genegeerd en omdat er geen bevriende toestellen meer konden landen raakten hun eten ook op ... moesten ze bij de Britten op voedselpaketten bedelen die eigenlijk voor de uitgehongerde bevolking bedoeld waren
zijn de Amerikanen veel te trots voor
Het Westen wil Rusland sowieso niet in de EU of de NAVO.quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:00 schreef _Qmars_ het volgende:
Waarom is Rusland zo bang voor de NAVO? Waarom kiezen ze niet voor samenwerking met de NAVO en de EU en de VS om nog een sterker machtsblok te vormen als Rusland er bij zit? Dan zullen er wel afspraken gemaakt moeten worden over afvallige regio's, maar ik snap het calimero-complex van Rusland echt niet.
Uiteraard, hoe kan het ook anders dat Vladivostok een christelijke, blanke, slavische stad is, omgeven door China, Japanners en Korea. Maar ik wil maar zeggen: het is niet omdat wij Rusland als een agressor zien, dat de gewone burger daar ook zo over denkt. Net zoals VSA-ers denken dat het bloedvergieten in Irak broodnodig is voor beschaving en veiligheid, terwijl ze in vele andere landen als agressors en imperialisten beschouwd worden.quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:58 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Een land als Rusland kan nooit zo groot geworden zijn als het zich in de geschiedenis enkel heeft moeten verdedigen tegen aggressors.
lolquote:Op maandag 11 augustus 2008 12:38 schreef -Strawberry- het volgende:
[ afbeelding ]
Niet perse hoe ik erover denk overigens. Een Rus stuurde me die op msn.
Baku-Supsa pijplijn loopt daar ook langs.quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Gori ligt strategisch precies op de autoweg en de spoorlijn tussen Tiblisi en de kust. Verder naar het zuiden is wel een weg, maar dat is een enorm eind om.
Amerikaanse Stingers? Kan niets anders verzinnen...quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:58 schreef EricT het volgende:
[..]
14:49 Israeli sources report that the USA has organized delivery of weapons to Georgia.
Vooral deze vind ik erg interessant mocht het waar zijn natuurlijk. Wat is de reden dat Israel dit weet/naar buiten brengt en wordt dit nieuws ook ergens anders opgepakt en om wat voor wapens gaat het?
Rusland werkt zelfs al samen met de NAVO, officieel dan. Denk dat het toch een kwestie is van invloed willen hebben/behouden op hun omringende landen en gekrenkte trots dat hun voormalig vijand, de NAVO, tot hun grenzen optrekt. Ook zijn de landen die bij de NAVO willen zoals Georgie vaak ook redelijk antiRusland wat natuurlijk niet echt zorgt voor vertrouwen.quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:00 schreef _Qmars_ het volgende:
Waarom is Rusland zo bang voor de NAVO? Waarom kiezen ze niet voor samenwerking met de NAVO en de EU en de VS om nog een sterker machtsblok te vormen als Rusland er bij zit? Dan zullen er wel afspraken gemaakt moeten worden over afvallige regio's, maar ik snap het calimero-complex van Rusland echt niet.
ik snap wel wat je bedoelt maar op zo'n korte termijn kun je echt niets meer organiseren tenzij je die gasten hand in hand op een rijtje zet terwijl ze 'give peace a chance' zingenquote:Op maandag 11 augustus 2008 19:02 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Zat eigenlijk aan een wat breder linie te denken wat wat lastiger te omzeilen is. Maar ik geef meteen toe dat het waarschijnlijk een slecht idee is...
Ja ik zat ook aan zoiets te denken, stingers en javelins. Iets wat ze wel kunnen gebruiken tegen de russen.quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:05 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Amerikaanse Stingers? Kan niets anders verzinnen...
of de Amerikanen hebben een gedeelte van de Goergiers vervoerd uit Irak terug naar Georgie.quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:58 schreef EricT het volgende:
[..]
14:49 Israeli sources report that the USA has organized delivery of weapons to Georgia.
Vooral deze vind ik erg interessant mocht het waar zijn natuurlijk. Wat is de reden dat Israel dit weet/naar buiten brengt en wordt dit nieuws ook ergens anders opgepakt en om wat voor wapens gaat het?
nee dat is een fabeltjequote:Op maandag 11 augustus 2008 19:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Overigens overweegt Rusland alweer om nucleaire bommenwerpers op Cuba te plaatsen, als reactie op het Amerikaanse raketschild in Oost Europa.
Ik heb nergens gezegd dat ik het er mee eens ben, maar ik zeg dat het vanuit Russisch machtspolitiek perspectief verstandig is.quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:02 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dus dan mag een soeverein land niet voor zichzelf beslissen waar het bijkomt?
Onzin.. echt zulke crap.
Als luxembourg lid wil worden van de Russische federatie en Rusland gaat daar paspoorten uitdelen.. denk je dat België dan Luxembourg binnen zou vallen, met wtf denken jullie nou..
Het is onacceptabel dat Rusland hoe groot en gepest het mag zijn door het Westen gaat beslissen over een ander land wat het wel en niet mag.
Waar zie je dat?quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:58 schreef EricT het volgende:
[..]
Daar erger ik me ook aan, we zijn nog maar vrijdag begonnen en we ziten al in topic nummer 6. Ik kan onmogelijk de reacties op mijn eigen vragen nog terugvinden tussen al die mensen die komen binnenvallen.quote:Op maandag 11 augustus 2008 00:45 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ja, hier is vooral last van mensen die binnen komen rennen zonder zich in te lezen en dan maar wat roepen, daar zijn het gewoon twee groepen die hun eigen regeringsstandpunten herhalen en helemaal niet naar elkaar luisteren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |