abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60739080
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:36 schreef Demophon het volgende:

[..]

Inderdaad!

De Russen doen altijd boe hoe, jammer jammer, klaag klaag, ons land wordt altijd maar aangevallen door Europa (alsof er in Europa tegelijkertijd geen soevereine landen werden veroverd). Soort calimero complex, gecombineerd met teveel wodka en paranoide.
Maar vervolgens sluit de Sovjet Unie een deal met Hitler himself om Polen op te delen tussen de twee landen (leuk detail: met een Georgiër als leider)
Dat is inderdaad de rode draad in de historische perceptie van de Russen : wij zijn het slachtoffer en we zijn voortdurend bedreigd (door Mongolen, Duitse kruisvaarders, Polen, Litouwen, ...) Op die manier kunnen de annexatie van delen van Polen en Tsjechoslovakije en de militaire/politieke bezetting van Oost-Europa gerechtvaardigd worden als "defensief".
pi_60739122
Die Russen gaan gewoon door tot ze die Saakashvili uitgeschakeld hebben.
Daar is het ze om te doen.

Om het op zijn Amerikaans te zeggen: Regime Change met hier en daar wat Collateral Damage. .
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  maandag 11 augustus 2008 @ 18:56:18 #253
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_60739131
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat snap ik dus niet, wat heeft dat nou voor zin?

Als ik de Russen was zou ik claimen dat ik al voor de Georgische hoofdstad was en dat als de wereld gewoon rustig ging slapen dan is het morgen voorbij, nemen we de verantwoordelijken voor de laffe terroristische aanvallen op de Osseetsenaren gevangen en gaan we weer naar huis

move along now, nothing to see here
Ik kan dat niet geloven, zo ver er handleidingen zijn voor een campagne als de georgiers hadden ondernomen moet er echt wel iemand snugger genoeg geweest zijn een plan op te stellen voor als het fout gaat. En een totale mobilisatie in een druk op de "knop" kan ontketenen.

Anno 2008 met een klein land als georgie moet je in 3 dagen zeker de helft kunnen mobiliseren aan de hand van het bevolkingsregister.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator maandag 11 augustus 2008 @ 18:57:29 #254
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_60739157
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:52 schreef cyber_rebel het volgende:
Zou zo langzamerhand bijna willen dat de VS zich er militair mee gaat bemoeien. Militairen een eind achter het front plaatsen om aan Rusland het signaal te geven tot hier en niet verder. Maar dat zal niet gebeuren en is waarschijnlijk maar goed ook.
net als de Russen die het vliegveld van Pristina snel innamen na de bombardementen in 1999?
dat werkte alleen niet die gasten werden gewoon compleet genegeerd en omdat er geen bevriende toestellen meer konden landen raakten hun eten ook op ... moesten ze bij de Britten op voedselpaketten bedelen die eigenlijk voor de uitgehongerde bevolking bedoeld waren

zijn de Amerikanen veel te trots voor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 11 augustus 2008 @ 18:57:34 #255
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60739160
Afgezien van al het mensenleed en puur als schaakspel beschouwd is Rusland verstandig bezig.

Hard optreden, regime change afdwingen of whatever nodig is om te zorgen dat Georgie NOOIT lid gaat worden van de NAVO.

Tegelijkertijd duidelijk de grenzen van de Russische invloedssfeer afbakenen en een duidelijke boodschap afgeven aan andere 'dwarsliggende' landjes dat je niet met Rusland moet fucken.

Rusland is bijna 2 decennia lang gemarginaliseerd door het Westen en eist nu haar rol op het wereldtoneel terug op. Het Westen loopt hier nu ook een blauw oog op en zal echt een paar stappen terug moeten doen. Alsof Rusland ooit geaccepteerd zou hebben dat Georgie deel zou uit gaan maken van de NAVO...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 11 augustus 2008 @ 18:58:03 #256
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_60739170
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:54 schreef zuiderbuur het volgende:
Dat is inderdaad de rode draad in de historische perceptie van de Russen : wij zijn het slachtoffer en we zijn voortdurend bedreigd (door Mongolen, Duitse kruisvaarders, Polen, Litouwen, ...) Op die manier kunnen de annexatie van delen van Polen en Tsjechoslovakije en de militaire/politieke bezetting van Oost-Europa gerechtvaardigd worden als "defensief".
Een land als Rusland kan nooit zo groot geworden zijn als het zich in de geschiedenis enkel heeft moeten verdedigen tegen aggressors.
pi_60739182
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 17:40 schreef Steeven het volgende:
Onbevestigd:
[..]

14:49 Israeli sources report that the USA has organized delivery of weapons to Georgia.

Vooral deze vind ik erg interessant mocht het waar zijn natuurlijk. Wat is de reden dat Israel dit weet/naar buiten brengt en wordt dit nieuws ook ergens anders opgepakt en om wat voor wapens gaat het?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_60739212
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:46 schreef Demophon het volgende:

[..]

Zoals het al 700 jaar gaat in Rusland. Rusland een democratie? No way!
Nee. En het zal altijd zo blijven. Het is wij en zij. Us and them.
pi_60739225
Waarom is Rusland zo bang voor de NAVO? Waarom kiezen ze niet voor samenwerking met de NAVO en de EU en de VS om nog een sterker machtsblok te vormen als Rusland er bij zit? Dan zullen er wel afspraken gemaakt moeten worden over afvallige regio's, maar ik snap het calimero-complex van Rusland echt niet.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
  Moderator maandag 11 augustus 2008 @ 19:01:12 #260
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_60739245
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:56 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Ik kan dat niet geloven, zo ver er handleidingen zijn voor een campagne als de georgiers hadden ondernomen moet er echt wel iemand snugger genoeg geweest zijn een plan op te stellen voor als het fout gaat. En een totale mobilisatie in een druk op de "knop" kan ontketenen.

Anno 2008 met een klein land als georgie moet je in 3 dagen zeker de helft kunnen mobiliseren aan de hand van het bevolkingsregister.
ze hebben het gewoon niet gedaan, dat blijkt uit alles

zelfs de militairen in Irak moesten teruggevlogen worden terwijl de Russen Georgie al binnentrokken!
Ze moeten hun westerse militaire steun nota bene regelen terwijl de vliegvelden onder zwaar vuur liggen

ze hebben lopen bluffen en ze hebben verloren. Ze dachten even snel een gemakkelijke oorlog te voeren tegen rebellen in kapotte kleren en dat de Russen de ruggegraat niet meer hadden om een vriendje van de VS omver te gooien zonder rekening te houden met het alternatief
  maandag 11 augustus 2008 @ 19:02:14 #261
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_60739271
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:57 schreef SeLang het volgende:
Afgezien van al het mensenleed en puur als schaakspel beschouwd is Rusland verstandig bezig.

Hard optreden, regime change afdwingen of whatever nodig is om te zorgen dat Georgie NOOIT lid gaat worden van de NAVO.

Tegelijkertijd duidelijk de grenzen van de Russische invloedssfeer afbakenen en een duidelijke boodschap afgeven aan andere 'dwarsliggende' landjes dat je niet met Rusland moet fucken.

Rusland is bijna 2 decennia lang gemarginaliseerd door het Westen en eist nu haar rol op het wereldtoneel terug op. Het Westen loopt hier nu ook een blauw oog op en zal echt een paar stappen terug moeten doen. Alsof Rusland ooit geaccepteerd zou hebben dat Georgie deel zou uit gaan maken van de NAVO...

Dus dan mag een soeverein land niet voor zichzelf beslissen waar het bijkomt?

Onzin.. echt zulke crap.
Als luxembourg lid wil worden van de Russische federatie en Rusland gaat daar paspoorten uitdelen.. denk je dat België dan Luxembourg binnen zou vallen, met wtf denken jullie nou..

Het is onacceptabel dat Rusland hoe groot en gepest het mag zijn door het Westen gaat beslissen over een ander land wat het wel en niet mag.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 11 augustus 2008 @ 19:02:26 #262
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_60739278
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:57 schreef sp3c het volgende:
net als de Russen die het vliegveld van Pristina snel innamen na de bombardementen in 1999?
dat werkte alleen niet die gasten werden gewoon compleet genegeerd en omdat er geen bevriende toestellen meer konden landen raakten hun eten ook op ... moesten ze bij de Britten op voedselpaketten bedelen die eigenlijk voor de uitgehongerde bevolking bedoeld waren

zijn de Amerikanen veel te trots voor
Zat eigenlijk aan een wat breder linie te denken wat wat lastiger te omzeilen is. Maar ik geef meteen toe dat het waarschijnlijk een slecht idee is...
  maandag 11 augustus 2008 @ 19:04:28 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60739327
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:00 schreef _Qmars_ het volgende:
Waarom is Rusland zo bang voor de NAVO? Waarom kiezen ze niet voor samenwerking met de NAVO en de EU en de VS om nog een sterker machtsblok te vormen als Rusland er bij zit? Dan zullen er wel afspraken gemaakt moeten worden over afvallige regio's, maar ik snap het calimero-complex van Rusland echt niet.
Het Westen wil Rusland sowieso niet in de EU of de NAVO.
En het is evident dat Rusland Georgie niet in de NAVO wil hebben. Ze worden steeds verder omsingeld. Je kunt daar raketten neerzetten, bommenwerpers, raketschild, etc. Net zoals de VS ook geen Russen wil op Cuba.

Overigens overweegt Rusland alweer om nucleaire bommenwerpers op Cuba te plaatsen, als reactie op het Amerikaanse raketschild in Oost Europa.
Mijn reisverslagen
pi_60739330
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:58 schreef cyber_rebel het volgende:

[..]

Een land als Rusland kan nooit zo groot geworden zijn als het zich in de geschiedenis enkel heeft moeten verdedigen tegen aggressors.
Uiteraard, hoe kan het ook anders dat Vladivostok een christelijke, blanke, slavische stad is, omgeven door China, Japanners en Korea. Maar ik wil maar zeggen: het is niet omdat wij Rusland als een agressor zien, dat de gewone burger daar ook zo over denkt. Net zoals VSA-ers denken dat het bloedvergieten in Irak broodnodig is voor beschaving en veiligheid, terwijl ze in vele andere landen als agressors en imperialisten beschouwd worden.
  † In Memoriam † maandag 11 augustus 2008 @ 19:04:58 #265
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_60739339
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 12:38 schreef -Strawberry- het volgende:
[ afbeelding ]

Niet perse hoe ik erover denk overigens. Een Rus stuurde me die op msn.
lol
pi_60739347
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Gori ligt strategisch precies op de autoweg en de spoorlijn tussen Tiblisi en de kust. Verder naar het zuiden is wel een weg, maar dat is een enorm eind om.
Baku-Supsa pijplijn loopt daar ook langs.
http://www.azerbaijan.az/_Economy/_OilStrategy/pipelines/btc.html
havenstad Poti bij Supsa was ook al gebombardeerd door Rusland.
aan die kant rukt Rusland ook al op vanuit Abchazie.
door de pijplijn naar Rusland gaat al niets meer sinds februari 2008.
en vorige week is de pijplijn Baku-Tiblisi-Turkije opblazen, waarschijnlijk door de PKK.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_60739359
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 18:58 schreef EricT het volgende:

[..]

14:49 Israeli sources report that the USA has organized delivery of weapons to Georgia.

Vooral deze vind ik erg interessant mocht het waar zijn natuurlijk. Wat is de reden dat Israel dit weet/naar buiten brengt en wordt dit nieuws ook ergens anders opgepakt en om wat voor wapens gaat het?
Amerikaanse Stingers? Kan niets anders verzinnen...
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
  maandag 11 augustus 2008 @ 19:06:07 #268
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_60739365
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:00 schreef _Qmars_ het volgende:
Rusland werkt zelfs al samen met de NAVO, officieel dan. Denk dat het toch een kwestie is van invloed willen hebben/behouden op hun omringende landen en gekrenkte trots dat hun voormalig vijand, de NAVO, tot hun grenzen optrekt. Ook zijn de landen die bij de NAVO willen zoals Georgie vaak ook redelijk antiRusland wat natuurlijk niet echt zorgt voor vertrouwen.

Maar goede vraag. Zou ook wel willen weten wat er allemaal precies achter hun wantrouwen zit.
  Moderator maandag 11 augustus 2008 @ 19:08:04 #269
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_60739414
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:02 schreef cyber_rebel het volgende:

[..]

Zat eigenlijk aan een wat breder linie te denken wat wat lastiger te omzeilen is. Maar ik geef meteen toe dat het waarschijnlijk een slecht idee is...
ik snap wel wat je bedoelt maar op zo'n korte termijn kun je echt niets meer organiseren tenzij je die gasten hand in hand op een rijtje zet terwijl ze 'give peace a chance' zingen

wat wel kan is snel de Georgische regering naar Europa vliegen for the time being want onder de loop van een stuk antitank geschut ben je wat sneller geneigd akkoord te gaan met het van alles dan vanaf een veilig bureau een paar landen verderop
pi_60739467
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:05 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Amerikaanse Stingers? Kan niets anders verzinnen...
Ja ik zat ook aan zoiets te denken, stingers en javelins. Iets wat ze wel kunnen gebruiken tegen de russen.

Persoonlijk denk ik dat alle georgiers beter kunnen vluchten naar Het zuiden, Tiblisi is verloren.

PS: iemand Ghost Recon gespeeld? moest je ook vechten tegen 'Russen' in Tbilisi en Osetia
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_60739468
quote:

[..]

of de Amerikanen hebben een gedeelte van de Goergiers vervoerd uit Irak terug naar Georgie.
samen met de wapens die ze bij zich hadden.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  Moderator maandag 11 augustus 2008 @ 19:09:48 #272
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_60739469
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Overigens overweegt Rusland alweer om nucleaire bommenwerpers op Cuba te plaatsen, als reactie op het Amerikaanse raketschild in Oost Europa.
nee dat is een fabeltje

een generaal buiten dienst noemde dit als een mogelijke reactie op het raketschild
  maandag 11 augustus 2008 @ 19:11:07 #273
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60739510
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:02 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Dus dan mag een soeverein land niet voor zichzelf beslissen waar het bijkomt?

Onzin.. echt zulke crap.
Als luxembourg lid wil worden van de Russische federatie en Rusland gaat daar paspoorten uitdelen.. denk je dat België dan Luxembourg binnen zou vallen, met wtf denken jullie nou..

Het is onacceptabel dat Rusland hoe groot en gepest het mag zijn door het Westen gaat beslissen over een ander land wat het wel en niet mag.
Ik heb nergens gezegd dat ik het er mee eens ben, maar ik zeg dat het vanuit Russisch machtspolitiek perspectief verstandig is.

Het is niet m.i. ook niet zo interessant wie het waar wel of niet mee eens is. Het is vooral interessant om te proberen te begrijpen waarom dingen gebeuren.
Mijn reisverslagen
pi_60739522
quote:

[..]

Waar zie je dat?

Ik vraag me af wat er met die amerikaanse vloot is gebeurd die eerder was aangekondigd?
Wist u dat 90% van wat ik post onzin is!!
pi_60739546
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 00:45 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ja, hier is vooral last van mensen die binnen komen rennen zonder zich in te lezen en dan maar wat roepen, daar zijn het gewoon twee groepen die hun eigen regeringsstandpunten herhalen en helemaal niet naar elkaar luisteren.
Daar erger ik me ook aan, we zijn nog maar vrijdag begonnen en we ziten al in topic nummer 6. Ik kan onmogelijk de reacties op mijn eigen vragen nog terugvinden tussen al die mensen die komen binnenvallen.

Zijn er al reacties gekomen trouwens van Tsjetsjenen? Ik weet dat die het allesbehalve begrepen hebben op Osseten. Beslan is gelegen in Noord-Issetië. Na de deportatie van de Tsjetsjenen en de verwante Ingoesjeten werd een Ingoesjetisch gebied hervolkt door Ossetiërs en overgeheveld. Later kwamen de Ingoesjeten terug maar uiteindelijk kwamen daar ook Ossetische vluchtelingen bij uit Zuid-Ossetië. Lijkt me dus een gevaarlijke situatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')