Fallout 3 Hands-on van Xboxworld
Echt die game wordt zoooo bruut!
Fallout 3 speelt zich af in een door nucleaire wapens vernietigd Washington. Voordat de bommen vielen hebben veel mensen echter een verblijf gekocht in één van de vele ‘vaults’, een veilig en stralingsvrij onderkomen. Zo ook de speler’s grootouders. Tweehonderd jaar later verlaat je vader Vault 101, waarna niet veel later de speler dat ook zal doen om hem achterna te gaan. Medewerkers van Bethesda hebben mij duidelijk verzocht alles wat ik te weten kwam omtrent de hoofdverhaallijn voor me te houden, met uitzondering van wat ik net genoemd heb, dus hier stopt het dan ook. Wanneer je de kluis verlaat bevind je personage zich midden in Washington, D.C. De gevolgen van de oorlog zijn duidelijk. Alle gebouwen zijn ingestort, de wegen liggen vol met puin, vuilnis en de restanten van auto’s, mensen en dieren. Her en der herken je identiteit van een gebouw, hoe weinig er ook van over is. Naast de steden die mij deden denken aan het ‘destroyed beauty’ idee van Gears of War zal je ook grote vlaktes doorkruisen. De grond is nauwelijks vruchtbaar, bomen en struiken zijn zo goed als kaal en zien er naargeestig uit, het water is vervuild.
De post-apocalyptische wereld van Fallout
De wereld is daadwerkelijk naar de klo-, enfin, je snapt het wel. Dat er een nucleaire oorlog gewoed heeft wordt al gauw duidelijk. Je zal in het door oorlog geteisterde Washington en omstreken namelijk een groot aantal gemuteerde wezens tegenkomen. Niet enkel mensen die niet onder doen voor de Hulk, ook gemuteerde koeien met twee hoofden, enorme kakkerlakken en groteske monsters met vlijmscherpe tanden en klauwen zo groot als je arm. Gelukkig sta je niet alleen, want soldaten van wat overgebleven is van Amerikaanse regering proberen zo goed en kwaad als het kan de mutanten te verdrijven en Washington langzaam weer leefbaar te maken voor hen die nog in de kluizen leven. Naast regeringgezinden zoals de Enclave kom je ook leden van de Brotherhood of Steel tegen, allerhande onafhankelijke handelaren en er zijn tientallen nederzettingen en dorpjes te vinden. Deze kan je natuurlijk bezoeken wanneer je maar wilt om te communiceren met het volk, uitrusting in te kopen of omdat je op zoek bent naar een leuke optionele missie. Pete Hines verteld dat de nadruk in Fallout 3 meer op het hoofdverhaal ligt dan in The Elder Scrolls IV: Oblivion, waar je werkelijk bedolven werd door optionele missies en direct werd opgeslokt in de gigantische wereld. In Fallout 3 zal dit niet zo zijn omdat er simpelweg minder optionele missies zijn, hoewel je nog altijd de vrijheid hebt te doen wat je wilt, waar je wilt en wanneer je wilt. Eén van de vele dingen die je kan doen in Fallout 3, buiten het verhaal om, is je aansluiten bij één van de facties. Bijvoorbeeld de Enclave, bestaand uit een grote groep militairen van de nu uiteengevallen regering. Zij propaganderen veel en doen de indruk wekken dat de regering van de Verenigde Staten weer opgebouwd word en binnenkort het land weer gaat besturen. Recht tegenover het Enclave, staan de leden van de Brotherhood of Steel, een ruige bende overlevenden die genoeg hebben van de praatjes van de regering en de leugens die zij verspreid heeft. Dat de twee groeperingen lijnrecht tegenover elkaar staan is duidelijk, want door je aan te sluiten bij één van die groepen maak je vijanden met de ander. Interessant.
Een opmerkelijk verschil in deze versie van Fallout 3 met Oblivion is dat op het moment dat je de vrije wereld betreed de kaart geheel blanco is. Zo je bij Oblivion direct met de functie ‘Fast Travel’ naar elke grote stad kon reizen, zal je in Fallout alles zelf moeten ontdekken. Hines heeft mij verzekerd dat dit in het uiteindelijke spel ook zal zijn, omdat de makers willen dat je als speler meer op zoek gaat naar wat Washington en omstreken te bieden heeft. Een goede keus lijkt mij.
Mijn speelsessie begint net buiten Vault 101 en ik nam gelijk een kijkje naar de mogelijkheden die de speler heeft om zijn karakter te ontwikkelen. Het spel is namelijk vrij diep en geeft je de vrijheid te doen en laten wat je wilt, waardoor je weinig aandacht schenkt aan de tientallen statistieken die de kracht van je personage bepalen. Naast de gebruikelijke attributen zoals ‘strength’ en ‘agility’ heb je ook nog skills (vaardigheden) en perks (speciale voordelen/gaven). De vaardigheden kan je goed vergelijken met die van Oblivion. Je hebt vaardigheden die bepalen hoe behendig je bent in het gebruik van bepaalde wapens of hoe goed je bent in het uitvoeren van acties. Zo is er een vaardigheid Science die bepaalt hoe jouw personage omgaat met het openen van sloten of het omzeilen van een lastig beveiligingssysteem in computers. Tot nu toe weinig vernieuwend of bijzonder. De perks zijn daarentegen erg divers en leuk en leken tijdens mijn speelsessie met Fallout 3 een goede toevoeging op de vaardigheden en attributen die jouw personage kenmerken.
De perks in Fallout 3 zijn bepaalde gaven en voordelen die je het personage kan aanleren elke keer als deze een ‘level-up’ verdient. De inhoud van de perks verschilt veel en ik heb ze maar beperkt kunnen bekijken. Het komt er op neer dat perks je bijvoorbeeld sneller toegang geven tot wapens waarvoor je het attribuut ‘strength’ moet trainen, of je de mogelijkheid geven het totale gewicht aan spullen dat je mee kan dragen sterk verhogen. Je kan als speler maar beperkt gebruik maken van de verschillende perks. Tijdens mijn babbeltje met Pete Hines vertelde hij dat je zeker drie tot vier keer het spel zal moeten spelen wil je alle perks gezien en gebruikt hebben. Natuurlijk kies je de vaardigheden die bij jouw speelstijl passen, of je nou een vrome redder van de mensheid bent, of een gruwelijke schurk die alleen maar om zichzelf geeft.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!